[MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

[MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Coen Tunnel » do 31 jul 2008, 2:39

Montenegro is anders booming qua toerisme, en daar profiteert de economie van mee. Er gaan echt veel meer toeristen naar toe nu het onafhankelijk is. Ik zit ook op een forum voor InterRailers en als je ziet hoeveel mensen dit jaar er voor kiezen om naar Montenegro te gaan, en hoe positief iedereen er over is. Dat was in de afgelopen jaren wel anders, toen ging bijna niemand er naar toe. Niet voor niks is Montenegro het tot nu laatste land ter wereld waar een vestiging van McDonald's is geopend.

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

[MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Gust » do 31 jul 2008, 17:52

Coen Tunnel schreef:Montenegro is anders booming qua toerisme, en daar profiteert de economie van mee. Er gaan echt veel meer toeristen naar toe nu het onafhankelijk is. Ik zit ook op een forum voor InterRailers en als je ziet hoeveel mensen dit jaar er voor kiezen om naar Montenegro te gaan, en hoe positief iedereen er over is. Dat was in de afgelopen jaren wel anders, toen ging bijna niemand er naar toe.
Inderdaad. Prachtig land. Vriendelijke mensen. Valse Marlboro's in overvloed én taxvrij. Stromend water noch elektriciteit de klok rond. Openbaar vervoer met slecht onderhouden afdankertjes uit heel Europa. Vervuild zwemwater in overvloed.

Het is heus wel een boeiende bestemming, maar van reguliere economie is er weinig sprake. Ze hebben er niet eens een monetair beleid. Het is gewoon een leuke daguitstap vanuit Dubrovnik. Als je tenminste niet urenlang moet aanschuiven aan de grens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

[MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 aug 2008, 2:10

Vervuild zwemwater is volgens mij vooral in de Baai van Kotor een probleem. Maar dat is vaak zo met baaien. Bij bijvoorbeeld Ulcinj schijnt het een stuk schoner te zijn. Het ov kan nog modernisering gebruiken, dat klopt. En verder is het niet alleen een strandbestemming, ook het N.P. Durmitor is een geliefde vakantiebestemming.

Adis94

[MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Adis94 » vr 01 aug 2008, 11:15

Coen Tunnel schreef:Vervuild zwemwater is volgens mij vooral in de Baai van Kotor een probleem. Maar dat is vaak zo met baaien. Bij bijvoorbeeld Ulcinj schijnt het een stuk schoner te zijn. Het ov kan nog modernisering gebruiken, dat klopt. En verder is het niet alleen een strandbestemming, ook het N.P. Durmitor is een geliefde vakantiebestemming.
Het OV moet dringend een modernisering gebruiken, en Ulcinj is een zeer mooie badplaats, ben er elk jaar heen geweest sinds 1997 volgens mij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » ma 10 nov 2008, 12:54

Vanaf deze zomer moeten personenauto's een eco-tax van € 10 aan de grens betalen (volgens mij is dat hetzelfde als aan de Albanische grens). Je krijgt hiervoor een vignet dat een jaar geldig is. Grote vrachtwagens betalen een stuk meer; € 150.
Green-Tax Ranges From Euro 10 to 150
2008-06-06 15:30:31

As of 15 June, More than 100 Employees will Start Charging Obligatory Compensations for the Pollution of the Environment

Podgorica – All vehicle owners in the territory of Montenegro would have to pay environmental tax as of 15 June. This tax will be valid for a year and the funds collected would be used to resolve environmental problems.
.
The move is based on government’s Decree on the changes and additions to the Decree on the amounts, calculations and payments for the pollution of the environment.

According to this Decree, the transportation vehicles, which have the capacity of maximum eight passengers, will be charged Euro 10, those which have more than eight passengers and weight less than five tons would pay Euro 30, while those with more than eight passengers and weight of more than five tons would pay Euro 50.

Eco-tax for the cargo vehicles which weight less than 3,5 tons would be charged with Euro 80, those with weight lower than 12 tons would pay Euro100; those heavier than 12 tons would pay Euro 150.

Domestic companies and individuals would pay for the eco-tax during the registration of their vehicles, while the foreign citizens would have to do this at border-crossings before entering Montenegrin territory. Once the payment is completed, vehicle-owners would receive a vignette (sticker) as the evidence that the eco-tax had been paid. The sticker will be valid until 14 June next year, regardless of the date of its’ issue.

According to Vijesti’s sources, Ministry of Tourism and Environmental Protection has engaged more than 100 persons, who will wear special uniforms and charge vehicles with the eco-tax at border-crossing.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » ma 10 nov 2008, 13:04

Ik dacht dat het voor Albanië voor iedereen gold (een visum dus) terwijl Montenegro het dus alleen voor voertuigen vraagt (Montenegro heeft al jaren geen visumplicht)

Maar die eco-taks bestaat volgens mij al een paar maanden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 13:13

Eco-tax ?

Gewoon een ordinaire passantenbelasting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » ma 10 nov 2008, 13:15

Inwoners van Montenegro moeten het ook betalen.

Budva:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » ma 10 nov 2008, 14:41

Een van de indrukwekkendste toeristische attracties is het klooser van Ostrog, dat in/tegen een berg gebouwd is en bezocht kan worden:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 nov 2008, 20:48

Palance schreef:Ik dacht dat het voor Albanië voor iedereen gold (een visum dus) terwijl Montenegro het dus alleen voor voertuigen vraagt (Montenegro heeft al jaren geen visumplicht)

Maar die eco-taks bestaat volgens mij al een paar maanden.
Albanië heeft geen visumplicht, maar een inreisbelasting. Klein nuanceverschil. Waar een visum voor een bepaalde tijd geldt, moet je de inreisbelasting elke keer betalen aan de grens.

Daarnaast zitten er verder geen haken en ogen aan, alleen een formuliertje invullen (maar dat moet bv. ook in Macedonië).

Montenegro kende formeel overigens nog tot een jaar of vijf geleden visumplicht, toen het nog samen met Servië was. Maar waar de Serven een visum eisten, deed men dat in Montenegro niet. Nu accepteert men in Montenegro (net als in Bosnië-Herzegovina en Kroatië) zelfs de Europese identiteitskaart. Ik las laatst zelfs een verhaal dat het iemand was gelukt om op een identiteitskaart Servië in en uit te komen, alhoewel dat bij de uitreis wel wat gezeik gaf. Bij de inreis werd het verplichte inreisstempel bij de reisgenoot in het paspoort geplaatst...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » ma 10 nov 2008, 20:51

In Montenegro betalen ze overigens gewoon met de euro.

Ik zat net nog naar mijn groene kaart (verzekering) te kijken, en Montenegro wordt niet expliciet in het lijstje aangegeven maar wordt met een voetnoot nog steeds (!) bij Servië gerekend. Volgens die voetnoot was je alleen verzekerd in de Republiek Montenegro en de delen van Servië die door de Servische regering bestuurd worden (Kosovo dus niet). Je bent dus wel verzekerd maar het feit dat Montenegro niet expliciet vermeldt staat als land op de groene kaart schijnt problemen te kunnen opleveren aan de grens. Ik heb hierover een mailtje naar mijn verzekering gestuurd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 21:18

Op mijn groene kaart staat:
"Groene kaarten, waarop Servië niet is doorgehaald, bieden slechts dekking in de Republiek Montenegro en in die geografische delen van Servië die bestuurd worden door de regering van Servië." Daarmee is het volgens mij helder. Het gaat erom dat je een bewijs van verzekering kunt tonen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 nov 2008, 21:56

Interessant. Hoe zit het dan met Noord-Kosovo, het gebied benoorden de Ibar? Mitrovica, Zvecan enzo? Daar maken de Serven nog steeds de dienst uit. De spoorlijn is zelfs heroverd op de Kosovaren en sinds vorig jaar rijden er weer twee keer per dag Servische treinen naar Zvecan en hebben alle stations een opknapbeurt gekregen en logo's van de Servische spoorwegen. Om politieke redenen wel te verstaan, want het aantal reizigers is natuurlijk minimaal.

De groene kaart zou dus in het noorden van Kosovo ook geldig zijn... Of ziet de verzekeringsmaatschappij Kosovo (door de Nederlandse erkenning) als een onafhankelijk land? Want wat het grondgebied van Servië is, daar kun je over discussiëren. Als je echter een ongeval hebt en de Servische politie maakt in Noord-Kosovo proces-verbaal op, hoe zit het dan?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door duikgek89 » di 11 nov 2008, 0:24

Ze hebben het over de geografische delen die bestuurd worden door de Serven, en dat lijkt dus zo te zijn, en dus lijkt het me dat je daar verzekerd bent. Maar pin me er niet op vast.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2008, 0:32

Maar ook over geografische doelen van Servië... En daar valt dus over te twisten: hoort Kosovo daarbij of niet?

Als Kosovo daar niet bijhoort is de rest van de passage overigens onzin. De rest van Servië (buiten Kosovo dus) wordt namelijk ook gewoon bestuurd door de Servische regering. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » di 11 nov 2008, 6:53

Op mijn kaart staat Montenegro niet vermeld, tot mijn stomme verbazing overigens. Wel de voetnoot over "Servië en Montenegro", maar dat land bestaat natuurlijk al ruim 2 jaar niet meer.

Kosovo valt er buiten. Het gaat om de gebieden die worden geregeerd door de regering van Servië. En formeel is Kosovo dat helemaal niet. Noord-Kosovo zou natuurlijk een twijfelgeval kunnen zijn, maar de grenscontroles worden niet door de Serviërs maar door UNMIK uitgevoerd. En die zullen waarschijnlijk zeggen dat je kaart er niet geldig is en je dus een verzekering bij kan kopen.

@Coen Tunnel: Toen Montenegro nog onder Servië_Montenegro viel, toen al heeft Montenegro eenzijdig de visumplicht afgeschaf, volgens mij zelfs al net ná de Kosovo-oorlog. De bedeoling was om meer toeristen te trekken. De grens met Servië was toen echter niet gemarkeerd, met het probleem dat toeristen die het niet wisten en in Servië terecht kwamen, een groot probleem hadden omdat ze er illegaal waren. Montenegro zelf heeft dus al heel lang maling aan die visumplicht gehad. Tegenwoordig is die grens wel gemarkeerd (maar geldt voor Servië ook geen visumplicht meer).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » di 11 nov 2008, 11:05

Chris schreef:Ik heb hierover een mailtje naar mijn verzekering gestuurd.
antwoord:
U heeft gelijk. Inmiddels heeft Unive de groene kaart hierop aangepast. Ik zal zorgen dat u binnenkort een nieuwe groene kaart ontvangt.

Adis94

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Adis94 » di 11 nov 2008, 13:41

Chris schreef:
Chris schreef:Ik heb hierover een mailtje naar mijn verzekering gestuurd.
antwoord:
U heeft gelijk. Inmiddels heeft Unive de groene kaart hierop aangepast. Ik zal zorgen dat u binnenkort een nieuwe groene kaart ontvangt.
Dat is fijn, want mijn ouders hadden het zelfde probleem :P

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2008, 13:45

Palance schreef:Op mijn kaart staat Montenegro niet vermeld, tot mijn stomme verbazing overigens. Wel de voetnoot over "Servië en Montenegro", maar dat land bestaat natuurlijk al ruim 2 jaar niet meer.

Kosovo valt er buiten. Het gaat om de gebieden die worden geregeerd door de regering van Servië. En formeel is Kosovo dat helemaal niet. Noord-Kosovo zou natuurlijk een twijfelgeval kunnen zijn, maar de grenscontroles worden niet door de Serviërs maar door UNMIK uitgevoerd. En die zullen waarschijnlijk zeggen dat je kaart er niet geldig is en je dus een verzekering bij kan kopen.
Wordt er überhaupt gecontroleerd aan de grens tussen Servië en Noord-Kosovo? Dat betwijfel ik.
@Coen Tunnel: Toen Montenegro nog onder Servië_Montenegro viel, toen al heeft Montenegro eenzijdig de visumplicht afgeschaf, volgens mij zelfs al net ná de Kosovo-oorlog. De bedeoling was om meer toeristen te trekken. De grens met Servië was toen echter niet gemarkeerd, met het probleem dat toeristen die het niet wisten en in Servië terecht kwamen, een groot probleem hadden omdat ze er illegaal waren. Montenegro zelf heeft dus al heel lang maling aan die visumplicht gehad. Tegenwoordig is die grens wel gemarkeerd (maar geldt voor Servië ook geen visumplicht meer).
Dan was dat dus al langer gaande. Nu speelt hetzelfde probleem overigens met Kosovo, omdat Serviërs niet controleren aan de grens met Kosovo en je dus geen geldig inreisstempel van Servië krijgt, en je een probleem hebt als je elders het land weer wil uitreizen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » di 11 nov 2008, 13:51

Naar mijn weten wordt er nog altijd gecontroleerd. Tijdens de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo zijn de meeste UNMIK medewerkers door boze Serviërs weggejaagd van de grens, maar voor zover ik weet zijn alle controles weer hersteld. Wat overigens niet heeft kunnen voorkomen dat Kosovo serivsche bestuursstructuren heeft en derhalve ook niet meer zonder slag of stoot in de rest van Kosovo op zal kunnen gaan. UNMIK zal het een zorg zijn of je een Servisch inreisstempel hebt, maar de Serviérs zelf dus wel.

Ik twijfel echter over die controles. Ik zal die vraag eens op SSC deponeren.

Montenegro zelf heeft (net als Kosovo) inderdaad de Euro als betaalmiddel (een erfenis uit de tijd dat de Duitse Mark werd gebruikt). Officieel is dat gebruik uiteraard nooit erkend door de ECB. Montenegro heeft dat destijds gedaan of de afhankelijkheid van Servië en de Servische Dinar flink in te perken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » di 30 dec 2008, 21:14

Ik heb vandaag op de A15 voor het eerst een wagen zien rijden met de nieuwe Montenegrijnse kentekenplaat. Hij had de combinatie HN (=Herceg Novi).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » di 30 dec 2008, 23:17

In Latijnse letters dus! :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » di 30 dec 2008, 23:20

Cyrillisch schijnt in Montenegro amper gebruikt te worden, hooguit op reclameborden, maar volgens lui op SSC wordt Cyrillisch op de bewegwijzering helemaal niet, en op de komborden bijna niet gebruikt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 dec 2008, 15:42

Ach ja, ook in Servië zie je dat het gebruik van Cyrillisch na een kleine opleving afneemt. Latijns wordt als moderner gezien. Alles wat een jonge uitstraling moet hebben gebruikt uitsluitend Latijns (zoals de McDonald's).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » wo 31 dec 2008, 16:21

Coen Tunnel schreef:In Latijnse letters dus! :)
Inderdaad, maar dat is in Servië en Macedonië ook. En het is altijd al zo geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 dec 2008, 19:22

Aha, okee. Ik zie dat in Servië en Macedonië en de Republika Srpska Cyrillisch wel prominent aanwezig is, in Montenegro en Kosovo weer veel minder.

Ook in Servië krijgt Latijns overigens meer de status van het schrift van de elite, de intellectuelen en de moderne vooruitstrevenden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » do 01 jan 2009, 10:52

Macedonische kentekenplaten hebben naast de bestemmingscode nog een rode band met daarin dezelfde code in het cyrillisch (kleiner) en is derhalve het enige deel van vml. Joegoslavië dat cyrillisch op de platen heeft.

In BiH gebruikt men alleen letters die zowel in het Latijnse als het Cyrillische schrift voorkomen en hetzelfde zijn (zoals A, E, O, T, M). Je kan er dus over discussieren of daar ook cyrillische platen worden gebruikt.

Alleen in Srpska werden tijdens de oorlog platen gebruikt die geheel cyrillisch waren. In 2003 heb ik in Sprska nog een voertuig langs de kant zien staan met zulke platen erop.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » vr 27 mar 2009, 21:01

De Kroatische maatschappij "Konstruktor" uit Split gaat in Montenegro 169 snelweg bouwen tussen Bar en Boljari. Deze maatschappij heeft de beste aanbieding gedaan ter waarde van 2,7 miljard Euro. De Montenegrijnse regering heeft ook een aanbesteding gedaan voor Podgorica - Mateševo, waar Konstruktor 903 miljoen Euro. Hun concurrent is het Grieks-Israëlische consortium Aktor i Hanzin and construction holding.

De snelweg zou volgens het PPS-systeem moeten worden gebouwd, met een concessie van 30 jaren.

Het gaan om de verbinding tussen Noord- en Zuid-Montenegro. Er zouden 42 tunnels en 92 bruggen/viaducten moeten worden gebouwd. De verwachting is dat de bouw 10 jaren gaat duren.

Bron, samenvatting
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Palance » wo 15 apr 2009, 18:04

Zie deze foto. Voor het eerst dat ik een zo duidelijke foto zie van een nieuw Montenegrijns kenteken. Gezien het lettertype zou ik bijna zeggen dat het Roemeens was.

Op deze foto, rechts zie je een aantal 'oude' kentekenplaten uit de tijd van Servië-Montenegro. KO=Kotor, BD=Budva
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Bericht door Chris » di 09 jun 2009, 10:22

Wat foto's van de nieuwe weg Trebinje (BiH) - Herceg Novi (aan de kust) in het zuidwesten van Montenegro. Dit is een nieuwe tolweg (privaat gefinancierd). € 3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie