[MNE] Montenegro - Crna Gora - Црна Гора

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » ma 14 jan 2008, 7:06

Eigen foto's?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Wesso » ma 14 jan 2008, 14:29

^^ Nee, eigen speurwerk ;)
Foto's komen van Panoramio en zijn op Google Earth gezet.

Adis94

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Adis94 » zo 10 feb 2008, 12:01

Weet er iemand meer wat er de komende jaren met de wegen in Montenegro gaan gebeuren?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Chris » zo 10 feb 2008, 12:03

Volgens mij is het de bedoeling dat de komende decades een Ionische corridor gebouwt gaat worden langs de Adriatische/Ionische kust tussen Slovenië en Griekenland. Deze bestaat al in Kroatië als A1, en is in Albanië volgens mij in aanbouw. Hij zal ook door Montenegro gaan.

Adis94

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Adis94 » zo 10 feb 2008, 12:07

Ik heb ook gehoord dat er een snelweg van Belgrado naar Bar gaat komen.. Weet ook hier iemand iets van? :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » zo 10 feb 2008, 15:14

Niet veel meer dan dat het plannen zijn. Het zal ongetwijfewld de bedoeling zijn om de eerder genoemd "Ionische snelweg" aan te sluiten op de rest van het Servische wegennet. Met het verlies van Kosovo zal men wel een nieuwe snellere verbinding willen hebben van Montenegro naar Zuid-Servië. Ik kom her en der op het net wel wat tegen, maar niet echt iets concreets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Rene » zo 10 feb 2008, 16:00

Wat mij opviel bij heet krijgen van mijn nieuwe groene kaart afgelopen week: SCG was vervangen door SRB. Maar nergens een landencode van Montenegro. Als dat voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa geldt, dan zal het land weinig toerisme gaan kennen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Vinny » zo 10 feb 2008, 20:59

Is het geen onderdeel van Servië dan meer?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Rene » zo 10 feb 2008, 21:06

Vinny kruipt onder zijn steen vandaan...

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door JeroenF1 » zo 10 feb 2008, 21:17

^^
:hahaHAHA:
Rene schreef:Wat mij opviel bij heet krijgen van mijn nieuwe groene kaart afgelopen week: SCG was vervangen door SRB. Maar nergens een landencode van Montenegro. Als dat voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa geldt, dan zal het land weinig toerisme gaan kennen...
Dat is wel vreemd. Je zou toch verwachten dat dat land erbij staat. Maar de groene kaart alleen bepaalt toch niet het toerisme?
"Schat, waar gaan we van de zomer heen op vakantie?" "Even op de groene kaart kijken."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 feb 2008, 21:34

Nou, als je je voor een land apart moet verzekeren kan dat toch afschrikken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » ma 11 feb 2008, 6:50

Vinny zit meer achter de meisjes aan dan dat hij het nieuws volgt :)

Op mijn laatste groene kaart staat nog gewoon SCG. Ook bij mijn verzekeringsmaatschappij (Apeldoorn...) daar zitten mensen nog onder een steen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Wesso » ma 11 feb 2008, 12:42

Ik heb ook een nieuwe groene kaart zonder vermelding van Montenegro.
Dat land heeft sowieso wat zekerheidsproblemen. Ze claimen dat er met de Euro kan worden betaald maar het is de facto, niet officieel erkend door de EMU.

En dan hoorde ik laatst dat er maffiagroeperingen zitten (een lid is geliquideerd)... :neenee:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » ma 11 feb 2008, 13:22

Ook in Nederland zijn criminele liquidaties, dus is Nederland feitelijk ook niet veilig. Dat er met de Euro betaald kan worden lijkt me met zekerheidsproblemen ook niets van doen te hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Chris » ma 11 feb 2008, 13:29

Bovendien zijn maffia-acties zelden tot nooit gericht tegen buitenlanders. Het is natuurlijk een vervelende ervaring als je auto wordt leeggejat in Polen of Kroatië, maar dat kan je in Nederland ook gebeuren. Echter, men gaat dan vooral negatief denken over de veiligheidssituatie in die landen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Wesso » ma 11 feb 2008, 16:55

Het feit dat Montenegro zonder blikken of blozen de Euro als betaalmiddel invoert, zegt meer over de mentaliteit dan over veiligheid, dat klopt.

Slovenië heeft mijn voorkeur, ook vanwege de Euro maar vooral omdat het dichterbij is. En het is (aan de kust) net zo mediterraan als in Montenegro. :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Chris » ma 11 feb 2008, 17:02

De kust van Montenegro is echter wel stukken interessanter dan die van Slovenië, want die is erg kort, en zonder zandstranden of hoge bergen.

Ten noorden van Zadar moet de kust ook prachtig zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » ma 11 feb 2008, 18:26

Geloof me, als je ooit aan de kust van Montenegro bent geweest, dan hoef je Slovenië of Kroatië niet meer.
Terug bij het onderwer: Ik zal eens zoeken in de lokale media naar meer info over een eventuele snelweg. Tot nu toe heb ik nog niet echt veel gevonden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Vinny » ma 11 feb 2008, 19:33

Vinny zit meer achter de meisjes aan dan dat hij het nieuws volgt :)
LOL ik heb op mijn 15e verkering gehad met een meisje uit Kosovo en een paar jaar geleden met een meisje uit Servië... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Ds79m » ma 11 feb 2008, 19:39

Vinny schreef:
Vinny zit meer achter de meisjes aan dan dat hij het nieuws volgt :)
LOL ik heb op mijn 15e verkering gehad met een meisje uit Kosovo en een paar jaar geleden met een meisje uit Servië... ;)
Ik was zelfs verliefd op alle 3 de Bosnische leden van Feminnem tegelijk. Helaas was het niet wederzijds.

Afgelopen zaterdag heb ik trouwens in een Montenegrijns restaurant gegeten, dat was erg geslaagd. Er hingen daar ook foto's van Montenegro, inderdaad een erg mooi land.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Rene » ma 11 feb 2008, 20:03

Wesso schreef:Het feit dat Montenegro zonder blikken of blozen de Euro als betaalmiddel invoert, zegt meer over de mentaliteit dan over veiligheid, dat klopt.
De Montenegrijnen waren tijdens de Joegoslavische burgeroorlog in grote getalen op de D-mark overgestapt, omdat deze namelijk een paar dagen later nog net zoveel waard was als de dag dat je het in handen kreeg. En ja, toen ging de D-mark in 2002 op in de euro.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » ma 11 feb 2008, 20:14

Bosnie stapte toen ook over op een eigen munt, gekoppeld aan de mark (1 op 1). Na de euro bleef BiH haar eigen Mark houden, hoewel de Euro best wel goed geaccepteerd wordt.

Maar we dwalen af...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Coen Tunnel » di 12 feb 2008, 20:50

Wesso schreef:Ik heb ook een nieuwe groene kaart zonder vermelding van Montenegro.
Dat land heeft sowieso wat zekerheidsproblemen. Ze claimen dat er met de Euro kan worden betaald maar het is de facto, niet officieel erkend door de EMU.
Dat hoeft ook niet. Als je maar genoeg van die valuta in voorraad hebt kun je het zonder problemen als officiële munteenheid invoeren. IJsland kwam laatst ook met het plan om dat te doen.

Adis94

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Adis94 » do 14 feb 2008, 16:03

Wel jammer dat Montenegro niet op die groene kaart staat :!: En dat terwijl Montenegro in juni al 2 jaar onafhankelijk is, ook al komen mijn ouders uit Montenegro :oops:

Adis94

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Adis94 » ma 25 feb 2008, 18:28

Ik heb een kaart gevonden van de plannen voor 2 autosnelwegen in Montenegro, eentje van de Bosnische grens via Podgorica naar de Albanische grens (blauw) en een autosnelweg van het noorden via Podgorica naar Bar. (rood)

http://www.emportal.co.yu/data/Image/an ... fd5342.jpg

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Willem » wo 27 feb 2008, 15:41

Adis94 schreef:Wel jammer dat Montenegro niet op die groene kaart staat :!: En dat terwijl Montenegro in juni al 2 jaar onafhankelijk is, ook al komen mijn ouders uit Montenegro :oops:
Op de achterkant van de groene kaart staat een opmerking dat de landcode SRB van Servie ook geldig is in de Republiek Montenegro (en overigens niet in Kosovo).
Je kunt dus rustig met de auto naar Montenegro rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 feb 2008, 14:04

Voor Nederland hoort Kosovo nog gewoon bij Servië. Of staat er expliciet een vermelding dat de groene kaart niet in Kosovo geldig is? Anders is Servië voldoende.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Willem » vr 29 feb 2008, 15:38

^^ Er staat op de groene kaart in een voetnoot expliciet omschreven dat de kaart niet geldig is in Kosovo.
De voetnoot staat bij de landcode van Servie, waaruit blijkt dat Kosovo gezien wordt als een deel van Servie, i.p.v. een onafhankelijke staat.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door waldo79 » vr 29 feb 2008, 17:35

Het overgrote deel van de groene kaarten stamt nog van voor 17 februari: de datum van de eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MNE] Montenegro / Crna Gora

Bericht door Palance » vr 29 feb 2008, 17:49

Mijn groene kaart is van oktober 2007, met SCG er nog op. Daarop staat dat de kaart alleen geldig is in dat deel van Servië-Montenegro die door de regering van dat land bestuurd wordt. Kosovo wordt niet genoemd, maar dat haal je er dus zo uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie