Vakantie-ervaringen 2006

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Vakantie-ervaringen 2006

Bericht door Rene » za 02 sep 2006, 22:05

Een paar wegenfotootjes van mijn vakantie.

Mijn vrouw is zo lief geweest om onderweg wat fotootjes te schieten.

Allereerst het viaduc de Millau, op de heenweg; 20 augustus j.l. 's ochtends vroeg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aangekomen in Spanje blijken de borden weelderig van kleur, en cryptisch qua info.
Barcelona, A-2
Afbeelding

De vroegere tolweg A16 Barcelona - El Vendrell heet tegenwoordig C32.
Parallel loopt de enkelbaans en tolvrije C31.
Afbeelding

2 portalen voor dezelfde afrit.
Let op het kleurverschil tussen de panelen van de C31 (blauw / wit), en het kleurverschil tussen de C-nummers.
NB: Overigens komen op oudere borden ook zwart op oranje C-nummers voor.
Afbeelding
Afbeelding

Tolplein op de C32 bij Sitges
Afbeelding

Eén van de vijf tunnels tussen Sitges en Barcelona. Tol: ongeveer € 4,50
Afbeelding

Komend uit de laatste tunnel bij Castelldefells, richting Barcelona
Afbeelding

Rijstrooksignalering op het tolvrije deel van de de AP-2 bij Barcelona.
Afbeelding

Bijzonder laag opgehangen lijnverlichting op de Franse A1 bij Arras.
Had niets te maken met de kabels bovendoor - langs het gehele traject was de ophanging zo laag.
Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto.
Afbeelding

"Overdaad schaadt"
Te veel soorten markering. Teveel bestemmingen op één paneel, willekeurig gerangschikt.
Te veel bijborden op dezelfde locatie, met als klap op de vuurpijl hier ook nog eens een stelletje onzinnige mottoborden.
Belgische signalisatie ten voeten uit. :roll:
Afbeelding

De "geweldige" inpassing van de HSL langs de E19 tussen Antwerpen en Breda... :neenee:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 02 sep 2006, 22:15

Mooie foto's. Vooral het Spaanse gedeelte is me bekend. Ik zat vorig jaar een week in Sitges, en heb daar toen ook veel foto's geschoten, onder andere van de gehele C-32.

Welke rondweg van Barcelona heb je precies genomen? Wij de Ronda de Dalt.

Ook nog in Barcelona zelf geweest? Ze hebben daar van die enorme eivormige rotondes op 2 niveau's op de Avenida Diagonal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 sep 2006, 22:46

Chris schreef:Welke rondweg van Barcelona heb je precies genomen? Wij de Ronda de Dalt.
Ook nog in Barcelona zelf geweest? Ze hebben daar van die enorme eivormige rotondes op 2 niveau's op de Avenida Diagonal.
Ik ben via de AP7, de AP2 en A2 naar de C32 gereden. Terug naar Nederland andersom.

Ik ben 2x in Barcelona geweest. De eerste dag lekker de toerist uitgehangen en zoveel mogelijk van de stad gezien. Die dag met de trein gegaan, en onszelf per toeristenbus verplaatst.
De tweede dag was winkel- en slenterdag. Via de C32 en de Ronda Littoral de auto geparkeerd in de parkeergerage bij de Rambla (bij de Colon, aan het water), en vandaar te voet door de binnenstad getrokken.
Ik was er nog nooit eerder geweest, maar mijn conclusie is helder: Barcelona is een stad die héél veel te bieden heeft.

Overigens ook in Sitges en Tarragona geweest.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 02 sep 2006, 23:52

Er wordt ook op het forum wel eens geklaagd over de Nederlandse bewegwijzering, maar die lijkt me een toonbeeld van duidelijkheid als je het met de Spaanse en Belgische vergelijkt. Pfff....

Die lage lijnverlichting bij Arras heeft wellicht met dichte mist te maken?

Je merkte er zeker niks van hè, dat je over de hoogste brug ter wereld reed?

Nou ja, ik hoop dat jullie een prettige vakantie hebben gehad (met zo te zien in Spanje goed weer!). Mooie foto's inderdaad.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 sep 2006, 1:07

Trouwens, geweldige foto's :top:

En het viaduct de Milau ziet er ook futuristisch uit zeg :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 03 sep 2006, 10:52

Hele mooie foto's. :toppie: Vooral de foto van de viaduc de Millau. Ik vind het Belgische bord duidelijk nadat er uitleg is geweest door Vinny en best handig systeem. Zelf vind de Spaanse bewegwijzering maar niks.
Ik ben zelf ook welleens in Spanje geweest maar dan vlakbij Figuras. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 03 sep 2006, 11:36

snelwegracer schreef:Ik ben zelf ook welleens in Spanje geweest maar dan vlakbij Figuras. ;)
Daar ben ik ook wel eens geweest: uiteraard het museum van Salvador Dali bezocht. Vakantieadressen in Empuriabrava (vlakbij Roses) en Torroella de Montgri (t.h.v. Girona).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 03 sep 2006, 11:47

De foto's zijn idd heel mooi. Die Spaanse borden met hun kleurenkermis zijn afgrijselijk om te zien. Ik zou er niet snel wegwijs uit kunnen worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 03 sep 2006, 13:56

Ik vind dit toch wel 'n mooi bord. Overigens is de bewegwijzering alleen zo'n chaos rond de grote steden in Spanje is mijn ervaring van Barcelona en Lleida/Lérida.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 04 sep 2006, 14:27

Mooie foto's, René. :) Maar wat een ratjetoe is die bewegwijzering, zeg...

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » do 07 sep 2006, 0:30

leuke foto's rene.

ik ben vandaag terug van vakantie. Heb foto's van (H) (SCG) (BG) en (TR). (vooral die van de tunnels van Nis zijn mooi)
komt zsm op t forum...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 07 sep 2006, 8:20

Ha, gaaf, ik ben zeer benieuwd!!!

SCG zal wel SR zijn geworden. Heb je nog nieuwe stickers op de auto's daar gezien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » do 07 sep 2006, 14:34

haha ik dacht er ook al aan tijdens het schrijven maar je ziet ook in Kalotina en Horgos als je Servie inrijdt dat het gewoon WELCOME IN SRBIJA N GORNA ofzo staan. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 07 sep 2006, 15:08

Dat zal nog wel veranderen :) Anyway, ik ga volgend jaar de Balkan doortrekken, en ongetwijfeld een hoop grensborden tegenkomen. Wie weet zijn ze dan wel vervangen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 18:56

Mijn zus gaat in januari een paar maanden naar Suriname. Mocht ik tegen die tijd enig inkomen genieten, dan ga ik haar opzoeken. En volgen dan dus foto's van Surinaamse wegwij- en eizers.... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 07 sep 2006, 21:44

@Vinny: Ik was in de veronderstelling dat je een job hebt :?:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 21:47

Waldo, dat is een verhaal apart...

Maar nee ik heb nog geen definitief werk.... (en mijn inkomen is ook weer bevroren)... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 07 sep 2006, 23:28

Wat vind je mis aan de HST lijn "inpassing" en de mottoborden heb je in Nederland toch ook?
****

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 08 sep 2006, 7:21

We bedoelen die peperdure betonnen kooi langs de E19 niet ver van Antwerpen. Zoiets hebben wij niet.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 08 sep 2006, 14:51

Uit documenten van de NMBS kan ik het volgende citeren:
De hele HSL langs de E19 wordt dieper aangelegd dan de autoweg, waardoor de bestaande bruggen niet verhoogd hoeven te worden. Om te voorkomen dat slippende auto's op de spoorbaan terechtkomen, wordt tussen de autoweg en de HSL een betonnen keermuur gebouwd. Aan de andere zijde komt over de hele lengte een betonnen geluidwal. Beide zorgen ervoor dat je straks vanuit de trein geen uitzicht hebt op de autoweg, noch over het landschap.
Door die betonnen "kooi" wordt voor de omwonenden de geluidsoverlast beperkt. Meer nog, de totale geluidsoverlast zal zelfs minder zijn dan voor de HSL er lag, omdat die betonnen muren uiteraard ook het geluid van de snelweg dempen. Men zal nog beplanting aanbrengen aan weerskanten van die betonnen koker om het uitzicht van beton weg te nemen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 08 sep 2006, 14:58

R4 schreef:Meer nog, de totale geluidsoverlast zal zelfs minder zijn dan voor de HSL er lag, omdat die betonnen muren uiteraard ook het geluid van de snelweg dempen.
Dat geldt uiteraard alleen voor de westkant. De oostkant van de weg zal door reflectie juist meer overlast krijgen.
Je hoeft geen deskundig zijn om dat te verzinnen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 08 sep 2006, 15:27

Dat zou inderdaad het geval zijn, maar men heeft dat uitgemeten. Het blijkt te gaan om een heel kleine verhoging, die zal verminderen naarmate het groen opschiet. Door de manier waarop men die betonnen wanden geconstrueerd heeft, blijft de reflectie beperkt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 08 sep 2006, 15:29

René schreef:Dat geldt uiteraard alleen voor de westkant. De oostkant van de weg zal door reflectie juist meer overlast krijgen.
Je hoeft geen deskundig zijn om dat te verzinnen.
Zoals ook bij de Betuweroute het geval is... :evil:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 08 sep 2006, 19:36

R4 schreef:Het blijkt te gaan om een heel kleine verhoging, die zal verminderen naarmate het groen opschiet.
Dat ligt dan helemaal aan het soort groen.
Als het monocultuur is, dan loop je juist de kans dat na een aantal jaar de klad komt in de groei van het groen, en er zelfs achteruitgang optreedt. Dat is duidelijk gebleken bij het "groene" geluidscherm dat oorspronkelijk langs de A2 tussen Abcoude en Vinkeveen stond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vakantie-ervaringen 2006

Bericht door Pino » vr 08 sep 2006, 21:32

René schreef:Aangekomen in Spanje blijken de borden weelderig van kleur, en cryptisch qua info.
Barcelona, A-2
Afbeelding
Ooit (misschien zelfs nog op het oude forum) ben jij een prijsvraag gestart voor het meest kleurrijke wegwijzer. Deze maakt zeker eens kans. Toch vind ik het gemiddelde Spaanse bord -zoals je ze ook voor deze serie hebt gefotografeerd- nog prima overzichtelijk met slechts één basiskleur (blauw voor snelwegen en wit voor OWN) en een in kleur afwijkend schildje nog prima overzichtelijk.

René schreef:2 portalen voor dezelfde afrit.
Let op het kleurverschil tussen de panelen van de C31 (blauw / wit), en het kleurverschil tussen de C-nummers.
Afbeelding
Afbeelding
Tja, daar heb ik me altijd over verbaasd in Spanje. Dat de voorwegwijzers allemaal wit-op-blauw zijn, ondanks het feit dat de kleur voor het OWN feitelijk wit is (feitelijk dezelfde inconsistentie als in Duitsland), maar dat het nulbord dan ineens wel het kleurverschil aangeeft. Op dezelfde manier verbaast het dat de voorwegwijzers in regulier schrift zijn geschreven, waarna het nulbord dan weer primair van kapitaalschrift gebruik maakt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 09 sep 2006, 17:57

VTB schreef:
René schreef:Dat geldt uiteraard alleen voor de westkant. De oostkant van de weg zal door reflectie juist meer overlast krijgen.
Je hoeft geen deskundig zijn om dat te verzinnen.
Zoals ook bij de Betuweroute het geval is... :evil:
Dat kan ik volmondig beamen. Aan de ene kant van de snelweg/ spoorweg is er amper bebouwing en aan de andere kant staan grote woonwijken :?

Plaats reactie