[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

NWH
stadsweg

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door NWH » wo 31 jul 2019, 16:49

^^ Een stuiver als oplossing?
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 jul 2019, 16:54

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » wo 31 jul 2019, 19:42

Ah helder! Weer iets geleerd
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » wo 31 jul 2019, 20:43

Dat is/was het kruispunt waar je naar het vliegveld kon.
Dat kan nog steeds, alleen is er niks meer van over. Je kan in die regio veel oorlogsschade op Google Earth zien.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » vr 11 okt 2019, 10:00

HIer een interessant artikel over 4 lane highways in Oekraïne. Het begint met projecten die nu in uitvoering zijn, met projecten in ontwikkeling vor korte termijn, daarna door naar de langere termijn en wat ik zou omschrijven als 'wishfull thinking' Ik denk dat veel van die hoofdwegen niet perse als 2+2 expressweg hoeven te worden aangelegd, maar dat brede 1+1 met een soort van vluchtstrook ook zou voldoen, zoals de weg Kiev Kovel nu ook op verschillende plaatsen is, zoals bijvoorbeeld hier: https://www.google.nl/maps/@51.0653711, ... 312!8i6656
Lnagzamere vrachtwagens kunnen dan makkelijk opzij gaan als ze gepasseerd moeten worden. Grotere kruisingen zouden wel ongelijkvloers gemaakt moeten worden, en voor de kleinere kruisingen fatsoenlijke links- en rechtsafstroken. Dat zou denk ik ook heel wat verkeersslachtoffers en gewonden schelen.

https://medium.com/@gordon_shumway/%D0% ... 8ab6d1d577
(Vertaling via google is heel redelijk)
Al mijn (reis)foto's op http://www.panoramio.com/user/88717

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » wo 16 okt 2019, 11:58

Het lijkt erop dat een stuk van de noordelijke ringweg van Kiev een heel eind klaar is. Locatie zal ongeveer hier zijn: https://www.google.nl/maps/@50.5261431, ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(с) Dmitry Rider on Flickr

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 02 nov 2019, 13:56

Bongo schreef:
ma 11 mar 2019, 14:26
duikgek89 schreef:
do 07 mar 2019, 22:46
Kleine update over de M05 tussen Kyiv en Vasylkiv:

- De werkzaamheden daar hebben ze ineens een flinke zwengel aan gegeven, daar waar er de laatste jaren totaal geen vooruitgang in leek te zitten. Het aantal afzettingen is behoorlijk gereduceerd en het wegdek ligt er strak bij.
- De gevaarlijke draaipunten in het midden zijn aangepakt...
- Daarvoor teruggekomen zijn stoplichten. Op een als snelweg gebruikte weg met 2x3 rijstroken... Iets met Expressweg en Brugge schoot mij door het hoofd toen ik het zag.
Toch zou ik niet te vroeg juichen. Ik weet niet wanneer de video geschoten is, want inmiddels ligt er geen sneeuw meer, maar dit ziet er niet al te best uit. Je kan engelse ondertiteling aanzetten, die niet heel slecht is.
Link
Weer terug van een klein weekje Oekraïne. Het traject Kyiv - Odessa met de bus gedaan (Ecolines, nadat we in allerijl omgeboekt waren en in avondspits naar ander busstation moesten door kapotte Sprinter minibus).

Bus reed het traject van busstation Vydubiychi tot Vasylkiv via de E40 en H01 over Krenychi naar de aansluiting op de M5 ten noorden van Vasylkiv. Aparte route, vermoedelijk ingegeven door de weg omstandigheden. Was een non-stop verbinding, dus er was op dat vlak geen reden om af te wijken.

De rest van de route over de M5 was wisselend wat ik meekreeg in het donker: stukken wasbord en stukken strak asfalt (duidelijk vers met glimmende vangrail of bermen waar nog aan gewerkt werd)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2019, 1:26

Bongo schreef:
wo 16 okt 2019, 11:58
Afbeelding
Waarom is die verlichting dubbel uitgevoerd?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 dec 2019, 15:18

De N11 tussen Kryvyi Rih en Mikolayiv blijkt in catastrofale toestand te zijn.

Link
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 01 dec 2019, 16:35

^^ Mijn Pools is niet zo goed om te begrijpen wat ze precies vertellen in het filmpje, maar duidelijk is dat het om de kortste route tussen twee miljoenensteden (Dnjepropetrovsk en Odessa) gaat die er zo rampzalig bij ligt... :o

Ik denk dat er wel tijdwinst valt te behalen over de langere route via Melitopol en Cherson (M18 en M14), tenzij daar ook veel slecht wegdek in zit...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 01 dec 2019, 18:20

Het land wordt zo inefficiënt bestuurd en heeft zoveel last van corruptie en lokale baasjes die de boel dwarsbomen en frustreren dat dit geen verbazing mag zijn. Ex gouverneur van Odessa, Saakashvili (van korte duur), draaide zich er ook in vast, heeft het mede door zijn eigen ruksigtloze handelswijze met iedereen aan de stok gekregen, en kreeg uiteindelijk bijna niets gedaan. Hij probeerde de weg naar Reni (M15) te laten rehabiliteren wat leidde tot kantoor (tent) slaan bij de werkzaamheden. Het mocht niet baten.

Er is progressie, maar het gaat met twee stapjes vooruit en eentje achteruit. Ook van de nieuwe regering en president is het maar afwachten. Een aantal snelle initiatieven zijn goed, maar verschillende lakmoes testen moeten komende winter komen. Inmiddels komen ook de eerste slechte signalen naar voren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 dec 2019, 20:38

Oekraïne is qua wegen echt dramatisch, nog slechter dan veel landen in Afrika en Azië.

In de Global Competitiveness Index 2017-2018 van het World Economic Forum stond de Oekraïense wegenkwaliteit op plaats 130 van 137 landen. De spoorwegen komen er beter vanaf (plaats 37).

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 02 dec 2019, 12:25

Het gaat tientallen miljarden kosten, denk ik, om het wegennet daar op Westers niveau te brengen. Wegens grootschalige corruptie komt het er niet van en zelfs zonder corruptie zou Oekraïne dat met geen mogelijkheid zelf kunnen bekostigen. Mede daarom zijn ze er zo op gebrand lid van de EU te worden, want in dat geval kunnen ze een beroep doen op Europese financiële hulp. Maar als ze dat willen, moeten ze eerst de corruptie flink aanpakken. Wellicht kan China helpen, hoewel je daar ook de nodige vraagtekens bij kunt zetten.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 02 dec 2019, 12:57

Westerse diplomaten zijn zich er uiteraard van bewust hoe de hazen lopen in Kiev. Porosjenko fopte menigeen met mooie praatjes en halve intenties. Het is niet voor niets dat de tranches van het IMF etc conditioneel zijn.

Er wordt soms vergeten hoe groot en daarmee ook onoverzichtelijk Oekraïne is. Het is geen Montenegro of Georgië. Ook voor het publiek is het goed te realiseren dat de endemische corruptie niet met een paar jaar fors gereduceerd is. Dat iemand die van het dik hout zagen is er in Odessa ook niets van kan maken is tekenend. Daarnaast is het land nog steeds in oorlog. Dat vergeten velen ook.

De Duitse aleingang op het NordStream2 dossier is kenmerkend voor het dubbele gezicht van Europese "solidariteit" met Oekraïne want die pijp is er puur op gericht om gas buiten Oekraïne om te leiden wat het land miljarden aan transit inkomsten gaat kosten. Geld dat het hard nodig heeft.

Dus behalve corruptie wordt het land van twee kanten genaaid ook. China gaat er dan ook in stappen. De eerste stap is al gezet: de haven van Mariupol vlak aan de conflict grens en in de Zee van Azov, dus achter de Kerch brug. Door die ligging is deze ooit belangrijke haven compleet aan lager wal geraakte en dus een prooi voor Chinees interveniëren. Maar ook (spoor)wegen en metro in het land. Daar is met naar verluid tientallen miljarden mee gemoeid.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 16:02

Chris schreef:
zo 01 dec 2019, 20:38
Oekraïne is qua wegen echt dramatisch, nog slechter dan veel landen in Afrika en Azië.
Toch lees je ook hier wel berichten dat de M-wegen doorgaans wel oké zijn.

Ik heb zelf de M07, M01 en M02 gereden, en dat varieerde van acceptabel tot goed. De R65 van Hlukhiv tot aan de Russische grens was de enige echt slechte weg die ik gereden heb, plus dat een enkele weg in de bebouwde kom van Kiev er ook niet lekker bij lag. Maar mijn indruk van de lange einden die ik over M-wegen heb gereden is goed.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 24 jan 2020, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » do 05 dec 2019, 10:16

Maar als ze dan eens dan eens wegen renoveren, komen ze met zoiets aan. :facepalm: het midden gedeelte is dus een rotonde... Ziet er wat mij betreft redelijk bizar uit, maar misschien kunnen de verkeersdeskundigen hier er meer over zeggen.
Locatie: https://www.google.com/maps/place/Pusto ... 23.9055618
At the intersection of public roads of state importance of T-14-16 Lviv - Pustomyty - Medenichi and T-14-25 Mykolaiv - Gorodok - Zhovkva - Kamianka-Buzka - Bibrka there is arranged a one-level transport turbo-roundabout "☝️.

The facility has completed works on the device:

Rainwater,
Structural layers of asphalt concrete pavement with preliminary reinforcement of the foundation,
Road signs,
Embossing fence,
Road marking.

‼ ️Repair works were carried out within the framework of the implementation of the investment project "Improvement of the state of public roads in the Lviv region" commissioned by the Lviv Roads Service in order to increase the level of road traffic safety.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/Ukravtodor.Gov.Ua/

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 05 dec 2019, 10:48

Qua zichthoeken en doorschieten op een kruispunt is het wel wat verbeterd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 05 dec 2019, 18:30

Het lijkt er op alsof deze oplossing gerealiseerd kon worden zonder extra gronden te verwerven. Dan is dit in ieder geval een flinke verbetering van de situatie.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » di 10 dec 2019, 8:42

Ik denk dat ze nog wel wat reflectorpaaltjes moeten neerzetten op die 'driehoeken', anders zie ik auto's komend vanuit linksonder nog wel gewoon rechtdoor rijden. Haaientanden en een eenrichtingsverkeersbord, zou ik hier ook wel verwachten.
En ik ben benieuwd hoe het is bewegwijzerd, want ik zie maar 1 summier bordje.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 17:09

Ik zit wat satellietbeelden te kijken van Oost-Oekraïne, naar grensovergangen tussen Rusland en de Donbass conflictzone. Het lijkt er op dat ondanks dat separatisten het voor het zeggen hebben in die regio, er nog wel actieve grenscontroles zijn tussen Rusland en Oekraïne in het conflictgebied. Dus het is kennelijk geen de-facto annexatie tot nu toe.

Het gaat dan om deze zone:
Afbeelding

Het conflictgebied is overigens een stuk kleiner dan veel mensen denken. Het gaat zeker niet om heel oost-Oekraïne of een derde van het land wat een conflictzone is.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 dec 2019, 17:38

^^
Er zijn inderdaad twee "officiële" grensovergangen op de internationaal erkende grens, die bij gebrek aan Oekraïense autoriteiten door de OVSE Observer Missie in de gaten worden gehouden. (Zij observeren slechts, zijn niet betrokken bij inspecties)

Of je wil spreken van de facto annexatie, bezetting of wat anders, of van een burgeroorlog of proxy oorlog is voor interpretatie vatbaar, net met welk perspectief er naar gekeken wordt.

De de facto conflict grens (binnen in Oekraïne), de contact lijn, is de de facto internationale grens geworden. Daar staan de Oekraïense autoriteiten bij enkele checkpoints. Voor de rest is die "grens" feitelijk afgesloten, door de mijnenvelden. Wat dus "freedom of movement" in de weg staat (artikel 2 VN Universele Verklaring van de Rechten van de Mens).

Terug naar de de jure internationale grens: de OVSE SMM missie doet steeds meer met UAV's en heeft sinds ruim een jaar verscheidene Russische vracht konvooien betrapt die in het nachtelijke duister in de binnenlanden (letterlijk over landweggetjes bij akkers) heimelijk (alle lichten uit) de grens overstaken. De bekende witte hulpkonvooien gaan via de twee internationale checkpoints.
SPOILER: TOON

Link
Het is niet voor niets dat Rusland de roep om internationale (VN) missie voor het hele gebied inclusief de internationale grensbewaking volledig afwijst (die willen alleen een missie op de huidige contactlijm). Dat laatste aspect - de grensbewaking - is ook de grote blokkade in de Minsk-2 implementatie, en de Steinmeier Formula van 2016 die deze impasse probeerde te doorbreken. Welke laatste nu inzet is geworden in de recente besprekingen. Die op dezelfde punten vastlopen.

Of het conflict gebied groter of kleiner is dan de perceptie: het gaat om ruim 15.000 km2 (ongeveer Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland), ca 2,5% van Oekraine, met ruim 400 km internationale grens. Hoeveel mensen er nog wonen is niet duidelijk, er woonden ruim 3 miljoen mensen in het huidige 'conflict gebied.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020, 20:02

In de categorie: zandweg door het veld is van betere kwaliteit dan de eigenlijke 'verharde' weg. De T1607 tussen Vylkove en Kiliya, langs de Donau in het Odessa oblast.

Afbeelding
On the road near Desantne, between Vylkove and Kiliya by Timon, on Flickr

Afbeelding
On the road near Desantne, between Vylkove and Kiliya by Timon, on Flickr

Afbeelding
On the road near Shevchenkove, between Vylkove and Kiliya by Timon, on Flickr

Afbeelding
On the road between Kiliya and Izmayil by Timon, on Flickr

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » zo 02 feb 2020, 20:31

Je zou denken dat EURO 2012 destijds een verbetering van het wegennet zou betekenen, maar dit is ronduit triest :sadley:

Overigens die foto's kende ik al via een ander forum.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 02 feb 2020, 20:33

Heb je al gekeken waar dit is? ;)

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » zo 02 feb 2020, 20:38

Ha ha, ergens achteraf :mrgreen:
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 02 feb 2020, 20:42

:yes:

Maar goed, het wegennet blijft een ding in het land. Zolang het in oorlog is (de slachtoffers tikken net zo hard door als vorig jaar ondanks de groots gehouden recente Normandy-4 besprekingen - elke drie dagen een dode Oekraïense soldaat) zal de aandacht en prioriteit op veel vlakken lager blijven dan eigenlijk noodzakelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 feb 2020, 20:47

Zeker, maar dit soort achterstallig onderhoud aan de wegen gaat veel langer terug dan het Donbass conflict. Het lijkt wel of er sinds de val van de Sovjetunie amper onderhoud is gepleegd. Dit is dan een T-weg, maar er zijn ook M- en N-wegen die er rampzalig bij liggen. Mijn indruk is dat maar een paar verbindingen tussen de allergrootste steden in goede conditie zijn.

Wat mij ook opvalt is dat de snelweg van Kharkiv naar Dnipro op Google Maps vaak vertraagd verkeer heeft. Ik vraag mij dan af of dat verkeer is dat langzamer dan normaal rijdt vanwege de conditie van het wegdek? Zo random op Street View (van 2015) lijkt die snelweg niet in hele slechte conditie te zijn, maar je ziet er ook amper verkeer op rijden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 02 feb 2020, 21:04

De oorlog is maar 1 aspect natuurlijk he.

Naast schier niet uit te roeien corruptie (de grootte van het land en regionale baasjes maakt centraal gezag moeilijk) is het land ook nog eens straatarm, en door de pre-Maidan elite kaal geroofd. Het land heeft nooit echt de middelen gehad om fatsoenlijke wegen te bouwen.

Daarnaast heeft het recenter een chronisch inkomsten probleem. Zoals de exploitatie van gas in de Zwarte Zee is het kwijtgeraakt (Krim), en de gasbaten (transit) die teruglopen. De eindeloze corruptie (van het niveau Rusland) is precies het chronische struikelblok waarom er niets gebeurd in het land, waaronder de wegen.

In de post-Maidan periode heeft Porosjenko iedereen bij de neus genomen in het wisselspel van IMF geld voor hervormingen (hij werkte de hervormingen gewoon tegen). Vandaar ook dat de westerse partners van Oekraïne er geen traan om gelaten hebben dat ie weg was. Je ziet het aan het land dat er jaren en jaren wanbeleid is gevoerd, door elke keer oligarchen die vooral hun eigen belangen aan het behartigen zijn.

De muur waar kortdurende Odessa gouverneur Saakashvili tegenaan liep is illustratief. Uiteindelijk kreeg hij het aan de stok met zijn oude vriend Porosjenko die hem het land uit bonjourde. De weg van Odessa naar Reni was een ding waar hij zich voor hard maakte maar niks voor elkaar kreeg, ondanks acties als kantoor houden bij de bouw in een tent.
https://112.international/article/saaka ... 10759.html

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 feb 2020, 21:25

waldo79 schreef:
zo 02 feb 2020, 20:31
Je zou denken dat EURO 2012 destijds een verbetering van het wegennet zou betekenen, maar dit is ronduit triest :sadley:
De M07 lag er in 2017 nog prima bij. Die was opgeknapt voor Euro 2012, en over de gehele afstand van de Poolse grens tot aan Kiev is een goede staat. Ook de M01 en M02 die ik tussen Kiev en Hlukhiv heb gereden vond ik nog best oké.

Deze foto's zijn natuurlijk genomen in een uithoek van het land waar vrijwel niemand voor Euro 2012 langs gereisd is.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 feb 2020, 23:05

In het westen van het land zijn de wegen sowieso een heel stuk beter.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.