[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » za 21 mei 2005, 16:06

http://www.transmag.lviv.ua/en/index.htm\

Hier vind je info over de snelweg die ze gaan bouwen tussen de Poolse grens en L'viv!
Estimated traffic speed: 150km/h
:shock: Wauw de Oekrainers pakken het meteen goed aan. Misschien nu die nieuwe president er is, dat er wat meer aan het wegennet gedaan wordt. Veel wegen zijn nog oude sovjet(snel)wegen.
Highway of the Ia class is the closed (fenced from both sides and in-between) highway with the layer of capital type, intersections with other roads and railroads in which are provided on two levels. Highway is characterized with high capacity and road safety.
Laatst gewijzigd door Chris op za 28 apr 2007, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 21 mei 2005, 16:15

Terwijl in Nederland er alles aan wordt gedaan om (naar verhouding) zo weinig mogelijk nieuw asfalt neer te leggen, worden we door Oost-Europa links en rechts ingehaald. Geen goede zaak lijkt me.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » za 21 mei 2005, 17:25

Frits schreef:Terwijl in Nederland er alles aan wordt gedaan om (naar verhouding) zo weinig mogelijk nieuw asfalt neer te leggen, worden we door Oost-Europa links en rechts ingehaald. Geen goede zaak lijkt me.
Logisch want het Nederlandse wegennet is min of meer compleet. Iets wat niet van het Oost-Europese wegennet kan gezegd worden. In de VS komen er toch ook nauwelijks wegen meer bij.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 21 mei 2005, 17:33

Het Nederlandse wegennet is dan wel completer, maar er zijn nog voldoende ontbrekende stukken die op de lange baan worden geschoven. :cry:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 21 mei 2005, 18:39

Tsja, we moeten er toch een beetje aan gaan wennen dat andere landen oprukken op economisch gebied, en dat Nederland een beetje stilstaat. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn, Nederland zal geen derdewereldland worden ofzo, maar onze rijkdom zal relatief tov dit soort landen minder worden. Gegeven dat wij de keuze maken om niet te investeren.


Over die site, ziet er zeker interessant uit. Het lijkt erop dat er een fraaie snelweg bijkomt. Klik hier voor een directe link naar het tracé (veel te breed om te posten).
Ja als die snelweg er al had gelegen, dan had je binnen een mum van tijd eerste rang bij het Songfestival gezeten. ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 22 mei 2005, 1:42

Ds79m schreef:Tsja, we moeten er toch een beetje aan gaan wennen dat andere landen oprukken op economisch gebied, en dat Nederland een beetje stilstaat. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn, Nederland zal geen derdewereldland worden ofzo, maar onze rijkdom zal relatief tov dit soort landen minder worden. Gegeven dat wij de keuze maken om niet te investeren.
Het is toch niet zo dat uitbreiding van de infrastractuur automatisch economische groei betekend. Als je infrastructuur er nu eenmaal licht is nóg extra infrastructuur gewoon overbodig.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 22 mei 2005, 11:04

Mja, als het er ligt...Ik vind toch niet dat in Nederland alles er ligt eigenlijk. Extra infrastructuur zou op verschillende plekken in ieder geval niet overbodig zijn, en mogelijk zelfs in absolute zin meer kunnen opleveren dan in het Oostblok.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 23 mei 2005, 16:17

In Nederland kun je met de huidige infrastructuur overal snel komen. Als je kijkt naar andere landen zelfs die net zo ontwikkeld zijn als Nederland, duurt het dus wel een stuk langer om ergens te komen. Om 50 kilometer om een berg heen te rijden, dat duurt al gauw een uur. Neem daarvoor bijvoorbeeld Zwitserland, Oostenrijk of Slowakije. En het wegennet van Oostenrijk is ook behoorlijk uitgebreid, of iig vergelijkbaar met Nederland. Slowakije heeft minder wegen dus duurt het nog langer een afstand af te leggen. In Nederland kun je 50 kilometer binnen een halfuur afleggen, dus ruim twee keer zo snel.

Dan zou ik voorkeur geven aan een lange doorgaande snelweg in Slowakije, dan aan een paar extra kilometer in Nederland, waar tien of twintig kilometer verderop ook al een snelweg ligt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 23 mei 2005, 16:50

Niet òf òf, maar èn èn. Ik gun de Oost-Europeanen een betere bereikbaarheid. Maar niet ten koste van de problemen met de (on!)bereikbaarheid hier ten lande.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » di 24 mei 2005, 14:42

OK. Maar als echt tussen één van de zou móéten kiezen. Dan zou ik denk ik wel gaan voor de snelwegen in landen waar nog niet veel ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 19:03

Ik heb net een reisverslag van iemand op fok! gelezen die met de auto via Kyjiv en Odessa naar de Krim gereden zijn.
Het wegennet in Oekraine schijnt best goed te zijn, de doorgaande wegen dan. Er zijn wel een aantal snelwegachtige stukken, waar je ook met een behoorlijk tempo kan doorrijden. Het wegennet schijnt in ieder geval beter te zijn dan het Poolse (afgezien van die nieuwe snelwegen in Polen).

Op mijn kaart vind ik een aantal snel/expresswegen:

M01 Kyjiv - Cernihiv 160km
M03 Kyjiv - Charkiv 481km
M05 Odesa 80km
M04 Dniprozhezinsk - Dnipropetrovsk - Novomoskov'sk 80km
M06 Kyjiv - Zytomir - Rivne 328km
M06 L'viv 50km
M06 Uzhorod 50km
M08 Luc'k - Rivne 70km
M12 Vinnycja 15km
M14 Odesa 10km
M19 Ternopil 10km
M26 Krasnohrad - Perescapyne 30km
P02 Dnipropetrovsk - Zaporizha 80km
P06 Mikolajiv 10km
P06 Krivij Rih 15km
P07 Simferopol 10km
P10 Zytomir - Berdyciv 40km

Het oostelijke gedeelte rond Luhansk en Donetsk valt helaas buiten mijn kaart.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 20:08

Ik heb een mooie site gevonden, met veel kaarten van het Oekrainse wegennet! Het gaat per provincie. Er blijken wel heel veel snelwegen te zijn! zo staan ze tenminste op de kaart! :o

http://www.ukraina-info.pl/pl/usl_map.php

er zijn 2 pagina's.\

edit: even wat berekend.

Code: Selecteer alles

M2	Charkov – Simferopol		695km
M3	Kopti (M20) – Rusland		255km
M14	Wit Rusland – Moldavië		533km
M14	Moldavië – Odesa			76km
M17	Kiev – Hongarije			802km
M19	Kiev – Rusland			842km
M20	Odesa – Wit Rusland			687km
M21	Moldavië – Rusland			913km
M23	Rusland – Odesa			697km
M25	Simferopol – Kertsj			234km
--------------------------------------------------------------------+
						5734km
Waarschijnlijk is dit wel de oude sovjet-nummering, als ik het zo bekijk

Maar 5734km aan snelweg! :o Klinkt als een onontdekt paradijs voor snelwegliefhebbers :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 06 feb 2006, 20:55

Maar zijn het wel allemaal snelwegen zoals wij die bedoelen met onze definitie ?

Volgens mij zijn veel ex-Sovjet-M wegen namelijk expreswegen, waarin ook gelijkvloerse kruispunten voorkomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 21:07

Dat vraag ik me dus ook af. Iemand al eens in de Oekraine geweest? Het schijnt een best mooi land te zijn, vooral de Karpaten, enkele grote steden en de Krim met zijn stranden en hoge bergen.

Een paar GE pics:

Rondom Kyjiv:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uzhorod:

Afbeelding

De snelwegen lijken op de Oude Poolse A4 te lijken, maar dan met beter wegdek. Scherpe afslagen. De Vmax is overigens 110 op snelwegen en autowegen. en 90 buiten de bebouwde kom, en 60 daarbinnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 21:29

Gaten in het wegdek zijn niet lang geleden door de Oekraïeners gerepareerd. Het laatste stuk voor Kiev is een moderne autosnelweg met talloze benzinestations.
Alle kritische verhalen ten spijt is het wegdek in redelijk goede staat, zoals dat ook op de rest van de route naar Kiev het geval is.
Afgelopen zomer per auto via Berlijn, Krakau naar Lviv, Kiev, Odessa, Yalta geweest. Terug vanaf Yalta via Lviv, Krakau, Berlijn.

Geweldig mooie reis gehad en ALLES viel mee. Prima wegen (100km/u gemiddeld), genoeg benzinepompen, niet onnodig aangehouden door politie, etc.

Mijn mening (gebaseerd op 1 reis die misschien toevallig probleemloos was): Oekraine is per auto PRIMA te doen. Dit was mijn 1e autoreis buiten Duitsland maar het is perfect te doen!
De wegen zijn goed berijdbaar. Zoals overal in het voormalige sovjetrijk hebben de Russen gezorgd voor goede weg- en spoorverbindingen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 06 feb 2006, 21:34

Ziet der toch allemaal vrij behoorlijk uit voor het beeld dat ik van Ukraïne heb eigelijk.
Mooie plannen trouwens, hopelijk leggen ze die snelweg voort aan tot in Kiëv.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 21:36

Er ligt al een soort snelweg van L'viv naar Kiev ;) de M17 namelijk.

Hoe moet je Kiev eigenlijk schrijven? Ik heb al gezien:

Kiew
Kiev
Kiëv
Kijiv
Kyjiv
Kijev
Kyjev

etc.

edit: Die snelweg moet in Juni dit jaar al klaar zijn! :)
Over een paar jaar kan je dan geheel over snelwegen van Amsterdam naar Kiev. :)
Laatst gewijzigd door Chris op ma 06 feb 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 06 feb 2006, 21:38

Je schijnt het uit te spreken als: Kiëf. Kies zelf maar welke schrijfwijze je het meest in overeenstemming vind met de uitspraak. (= transcriptie :P)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 06 feb 2006, 22:24

Volgens mij zijn er in Oekraine maar weinig snelwegen. In die atlas staan alle M-wegen op een manier waarop meestal snelwegen aangegeven worden, vandaar de verwarring.
Ik heb de edities 1976 en 1991 van die atlas (Atlas avtomobilnych dorog SSSR).
Een goede actuele kaart vind ik die van ADAC 1:750000, de enige die ik ken met de nieuwe lokale wegnummering (T-nummers).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 06 feb 2006, 22:55

Chrizz schreef: Over een paar jaar kan je dan geheel over snelwegen van Amsterdam naar Kiev.
Alleen nog wachten op de A4(denk ik) in Polen en de M3 in Hongarije.

De voltooing zal nog wel even op zich laten wachten in Polen:
Afbeelding

In Hongarije hetzelfde:
Afbeelding

Dus helaas nog enkele jaartjes geduld (2013)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 feb 2006, 23:02

De voltooing zal nog wel even op zich laten wachten in Polen:
Je weet het maar nooit in Polen. Soms gaan ze zeer snel bouwen, zoals de A1, dat is allemaal nogal snel gegaan.
Als de A4 de enige missing link wordt tussen Berlin en Kyjiv, dan is er de kans dat het wat sneller gaat, al gaat de A4 dan niet over het vlakste gedeelte van Polen.

Overigens zijn er 2 routes aan te bevelen.

-de centraal-Oekrainse route:
Vanaf Przemysl in zuidoost Polen via L'viv, Rivne en Zytomir naar Kijev
-De Noord-Oekrainse route:
-Vanaf Chelm via Luc'k en Rivne naar Kijev.

de route via Korosten schijnt zeer onveilig te zijn, bovendien loopt daar geen snel/expresweg.

Veel Oekrainse steden hebben overigens een soort van ring, waardoor men niet meer dwars door de stad hoeft.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » di 07 feb 2006, 11:56

Voor zover ik weet, zijn is er in Oekraïne zo rond de 800 km aan snelwegen/expresswegen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de M1 in Wit-Rusland en de snelwegen in Litouwen. Op de ene kaart is het een snelweg, op de andere gewoon een doorgaande weg. In een wegenatlas van Freytag & berndt is een kaart waarop ook snelwegen in Oekraïne staan aangegeven.

Van Luc'k (de eerste grote stad ten noorden van L'viv, op ongeveer 100 km) loopt de snelweg naar Kyjiv (Kiev). En met enkele onderbrekingen verder naar Harkiv (Charkov). Ook vanaf Chérnihiv (bij Wit-Rusland) naar Kyjiv en in het gebied bij Donec'k, lopen een aantal langere snelwegen. Verder staan bij veel grote en middelgrote steden kleine stukjes snelweg vlak voor de stad.

Op internet heb ik verder berichten gezien over de opening van de M05 (oude M20) Kiëv-Odessa, een snelweg/4-baansweg van 450 km.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 07 feb 2006, 21:01

kaarten van Oekraine
De kwaliteit van het wegdek in de Oekraïne loopt sterk uiteen. Er zijn een beperkt aantal super autowegen. Met name de nieuwe autoweg van Kiev naar Odesa is van diepzwart superglad asfalt. De meeste M-wegen zijn vergelijkbaar met nederlandse rijkswegen. Gewoon 2-baans weg dus met goed asfalt. Daarnaast heb je nog de genummerde binnenwegen. Die zijn in het algemeen prima te doen. Een uitzondering zijn de verbindingsstukken tussen het laatste dorp van de ene oblast (provincie) en het eerste dorp van de andere oblast. Dergelijke verbindingsstukken zijn vaak in een extreme staat van verwaarlozing. Dorpsweggetjes zijn gewoon beroerd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 11 feb 2006, 13:10

NB De kaarten op deze site http://home.arcor.de/ukraine-info/html/ ... raine.html hebben nog de oude Sovjet-nummering, die is vervangen door M, P (cyrillische R) en T wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 28 feb 2006, 20:48

Misschien niet geheel snelweggerelateerd, maar project ontwikkelaars willen het volgende graag gaan bouwen in Kyiv op een eiland waar al een en ander aan voorzieningen zijn zoals een snelweg, metro en parken. Hold on:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding\

Afbeelding

Afbeelding
What's important is that the project is not looking for investors, - it was investors who were looking for the project.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 01 mar 2006, 4:59

Het Dubai van Oost-Europa...

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » wo 01 mar 2006, 22:16

Nou, ziet er niet slecht uit. :) Ook niet vanuit de omgeving ofzo... ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 mar 2006, 6:59

Ook dit land staat nog hoog op mijn (lange) verlanglijstje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » do 09 mar 2006, 23:32

Mochten er nog mensen zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over autorijden in Oekraine houd ik me warm aanbevolen.

Komende zomer reis ik door Oekraine; grotendeels per trein, maar wil voor de Karpathen misschien een auto huren. Alle reisgidsen raden dit af, maar als ik her en der op internet wat dingen lees lijkt het ook wel mee te vallen. Die reisgidsen zijn natuurlijk altijd een paar jaar oud en die landen in Oost-Europa ontwikkelen zich onzettend snel....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 09 mar 2006, 23:35

Reisgidsen zijn vooral voor dit soort landen, al verouderd voordat ze te koop zijn.
Oekraine topic op foK!

Plaats reactie