[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Willem » za 21 mei 2016, 15:45

Op zich zijn ze snel klaar: alleen een streep door het laatste deel van de naam.
Maar of een voetbalclub Dnjepr uit Dnjepr nu zo duidelijk is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » za 21 mei 2016, 16:40

Oekraïense plaatsnamen worden nogal vaak vaag vertaald / getranslitereerd, soms ogenschijnlijk willekeurig uit het Russisch of Oekraïens. De rivier heet de Dnieper, ook wel bekend als de Dnipro of Dnepr, waarbij in het Russisch vaak de 'e' als 'ye' of 'je' wordt uitgesproken. Zoals Donyetsk / Donjetsk. Niet altijd wordt dat in transliteraties meegenomen. Kaarten willen ook wel eens wisselen tussen Russisch en Oekraïens.

Er zijn in de voormalige Sovjetunie nogal wat steden hernoemd. De bekendste zijn wellicht Leningrad (St. Petersburg) en Stalingrad (Volgograd), maar ook hoofdsteden als Frunze (Bishkek), Stalinabad (Dushanbe), Leninakan (Gyumri), Sverdlovsk (Yekaterinburg) of Kuybyshev (Samara). En dat zijn alleen nog de grote steden. Soms is het omliggende oblast niet hernoemd, zo bestaat er nog steeds het oblast Leningrad dat rond St. Petersburg ligt.

Incidenteel worden landennamen ook uit het Russisch gehaald in plaats van de lokale taal, bijvoorbeeld Kyrgyzstan wordt ook wel Kirgizië genoemd en komt van de Russische naam Kirghizia, of Armenië, dat vanaf het Russische Armenia komt, alhoewel het land zelf Hayastan heet in Armenië, compleet anders dus. Dat soort gevallen heb je ook met het Grieks (Sakartvelo vs. Georgië). Het is wel apart hoe de namen van landen in andere talen soms compleet anders zijn (meer dan alleen een exoniem of transliteratie).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Palance » za 21 mei 2016, 16:49

Griekenland of Greece lijkt ook niet op de officiele Griekse naam. Net als de Turkse naam voor Griekenland, Yunanistan.

Hernoemingen van plaatsen (en straten) zijn populair in dat deel van Europa. Er wordt bv. nu ook nog altijd gesteggeld over de naam van het Titoplein in Zagreb.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » ma 23 mei 2016, 10:03

@ Wesso, ik dacht al aan Dnipro Dnipro of Dnjepr Dnjepr.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Wesso » ma 23 mei 2016, 11:41

^^ Klinkt goed :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 09 aug 2016, 11:08

Zijn er hier misschien mensen met relatief recente ervaringen met de volgende wegen:
-M07 Yagodin -> Kiev
-H22/N22 Ustyluh -> Lutsk -> Rivne (de M6 naar Kiev vanaf Rivne ken ik)
-M10 Lviv -> Krakovets en/of eventueel de M11 Lviv -> Shehyni (welke van de twee is beter?)

En weet iemand hoe de wachttijden zijn op een zondag eind augustus (ik voorzie 21-08 maar dat is niet zeker) bij Yagodin Pl --> UA en op een zaterdag UA --> PL bij Krakovets en Shehyni? (waarschijnlijk 03-09).

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door olaf » di 09 aug 2016, 20:12

Weet er wel iets van. We zijn er in mei nog langsgereden. Van Krakovets naar L'viv is een goede weg. Enkele dorpspassages maar over het algemeen goed doorrijden. M11 heb ik niet geprobeerd. Terug zijn we een stuk over de m19 van Rivne naar Lutsk gereden maar dat is een slechte weg. Hier zijn we terug Polen ingekomen via grensovergang Dorohusk. Dat heeft wel lang geduurd. De EU weer in rijden duurt veel langer als eruit maar dit is al meer vermeld. De douane is niet echt vervelend of onvriendelijk maar doen hun werk volgens het boekje en dat duurt lang. Brussel heeft nogal strenge regels ingesteld voor inkomend verkeer. Overigens niet verveld om in te staan er valt genoeg te zien :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 09 aug 2016, 21:07

Bedankt voor je antwoord.

Op de terugweg ontkom ik toch niet aan de douane als ik over Zuid-Polen naar huis wil, maar misschien ga ik ook wel via Ustyluh --> Lublin --> Poolse A2 (omdat ik die route voor een groot deel zowat ken als mijn broekzak), al dachten we er eigenlijk aan om onze overnachting in Krakow of Wroclaw te maken afhankelijk van de voortgang op die dag. Als de M10 goed is heb ik de M11 niet nodig en kom ik zo op de Poolse A4 uit. Op de heenweg kom ik vanuit Poznan.

Met name voor de heenweg twijfel ik een beetje tussen de route via Ustyluh en dan via Lutsk en Rivne, maar dan niet via de M19 maar via de H22/N22, dat is toch aardig wat korter, bovendien spaar ik dan een vervelend stukje M6 (vond ik tenminste vorig jaar, druk en tweestrooks) uit. Ik weet alleen niet hoe goed het wegdek op die N22/H22 is, op Streetview lijken de meeste stukken er aardig bij te liggen en ook op die kaart met wegkwaliteit in Oost-Europa lijkt dat best in orde te zijn, maar over het algemeen zegt men dat H/N wegen niet goed zijn. Ik was benieuwd of iemand met dat stuk ervaring had. Het voordeel is wel dat vanaf Rivne de M6 bij mij al bekend is en uitgezonderd een klein stukje bij Zhytomyr volledig 2x2 is tot Kiev en je daar best goed op kunt schieten met 120km/h a 130km/h ofzo (je mag 110, maar de eerste 20km/h schijnt geen boetebedrag voor te bestaan, harder zou ik echter niet willen rijden dat is daar niet ontspannen te doen weet ik uit ervaring).
Het alternatief is via Yagodin/Dorohusk en de M7 naar Kiev. Dat lijkt door vrij rustig gebied te lopen en ik verwacht op zondag ook geen enorm druk verkeer, maar het is voor zover mij bekend wel grotendeels eenstrooks dus echt veel harder dan 100km/h wil ik daar ook niet rijden. Nouja ik denk dat ik kijk of ik ergens de wachttijden kan vinden, dan kijk ik bij Lublin wel hoe het ervoor staat en beslis/gok dan wat ik doe, in dat stukje mag dat toch niet al te veel veranderen. Bovendien een uur eerder of later aankomen maakt me ook geen bal uit, ik rij in oost Europa sowieso rustiger en defensiever dan in het westen, ik wil er alleen voor het donker proberen te zijn omdat de laatste paar kilometer en de inrit bij mijn bestemming een beetje irritant zijn, maar als ik op zondagochtend vroeg (04:00 ofzo) in Poznan weg rij en de tolweg neem

Overigens ben ik niet bang voor en stoor ik me niet aan een beetje gehobbel en ik heb ook al in Oekraïne (en Kazachstan) gereden maar ik heb ook geen zin om met een auto met niet al teveel bodemvrijheid ergens in de rimboe de boel kapot te rijden. De vorige keer in Oekraïne had ik een auto bij me waar een stevige staalplaat onder gemaakt was en in Kazachstan heb ik alleen in hogere auto's gereden, met één daarvan zou je zelfs op kompas dwars over de steppe kunnen rijden om de boel af te snijden.

Overigens geen gezeur gehad omdat je met buitenlandse platen reed? Niet dat ik dat verwacht overigens...

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door olaf » di 09 aug 2016, 22:11

We hebben geen problemen gehad met de politie om onze kentekenplaten. Probeer je zoveel mogelijk aan de snelheid te houden dan heb je geen last. Ze staan in dorpen vaak te laseren en moet je ook niet 20km te hard rijden want dan houden ze je gegarandeerd aan. Dit kost tijd, geld en ergernis. Gewoon afremmen is het beste. Verder weet ik niet waar je vandaan komt rijden terug naar Polen maar als het druk is bij de grens kun je met een wachttijd van 4 tot 6 uur rekening houden dus probeer donker te vermijden met slechte wegen. Maar dit je wel bekend zo te lezen. Voor de rest is het natuurlijk een leuk ritje

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 09 aug 2016, 22:24

Ik heb eenmaal in een voormalig Sovjet land (ongewenste en onterechte) "aandacht" getrokken om mijn vreemde platen. Dat was 8 jaar geleden in Rusland. In andere gevallen geen last gehad. Zelfs niet vorig jaar in de Noordelijke Kaukasus waar het wemelt van de politie langs de weg en diverse DPS checkpoints. Vorig jaar wel een keer aangehouden, nota bene vlak voor de grens met Georgie, maar dat was ook mijn eigen schuld, dus ik kan niet verifiëren of dat hoe dan ook gebeurd was. (ik hou wel van wat eerlijkheid, en eerlijk = eerlijk, ik wilde inhalen op een punt waar dat gezien de belijning niet mocht). Ik corrigeerde mezelf nog maar het was al te laat :facepalm:

Als je gewoon rijdt zonder de aandacht te trekken verwacht ik niet dat je problemen krijgt met een Hollandse wagen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » wo 10 aug 2016, 1:34

olaf schreef:We hebben geen problemen gehad met de politie om onze kentekenplaten. Probeer je zoveel mogelijk aan de snelheid te houden dan heb je geen last. Ze staan in dorpen vaak te laseren en moet je ook niet 20km te hard rijden want dan houden ze je gegarandeerd aan.
Volgens mijn Oekraïense bronnen kijkt er tot +20km/h niemand naar om, juist omdat daar geen boetebedrag voor staat. Vorig jaar heb ik met platen uit Kiev vrij regelmatig tussen 10 en 20km/h te hard gereden en daar heeft niemand over lopen zeveren. Men waarschuwde elkaar ook verder ben ik alleen bij de checkpoints die met borden DAI aangegeven werden en bij risico locaties (de dorpjes dus) exact de snelheid gaan rijden. Nu met NL platen ben ik wel van plan om het over het algemeen rustiger aan te doen, wellicht omdat ze denken van de buitenlander nog wat geld af te kunnen troggelen en ook omdat men mij misschien niet waarschuwt, echter ben ik niet van plan om honderden kilometers lang op 3 cijfers achter de komma precies te gaan rijden. Ik heb een local bij me, dat zal wel helpen.
Het laseren in dorpjes is volgens mij een oude praktijk uit de landen van het Warschau-pact, in Polen en Kazachstan flikken ze dat kunstje ook. In Kazachstan Bubeko bij algemene limiet 40km te hard kraait geen haan naar, maar zodra er een beperking staat of je een dorpje in komt staat de lokale politie te loeren of ze nog iemand kunnen bestelen (want ze steken het in eigen zak en staan het liefst bij de ingang waar je nog uitrolt of bij de uitgang waar je alvast gas geeft, afhankelijk van aan welke kant van het dorp ze zich het beste kunnen verstoppen). Met die ervaring al op zak heb ik vorig jaar in Oekraïne geen politie zien staan op plaatsen waar ik ze niet verwachtte.
Dit kost tijd, geld en ergernis. Gewoon afremmen is het beste. Verder weet ik niet waar je vandaan komt rijden terug naar Polen maar als het druk is bij de grens kun je met een wachttijd van 4 tot 6 uur rekening houden dus probeer donker te vermijden met slechte wegen. Maar dit je wel bekend zo te lezen. Voor de rest is het natuurlijk een leuk ritje
Vanuit Kiev. Donker is niet erg als je de wegen kent en weet dat je over wegen komt die vrij goed zijn, de M6 is in het donker bijvoorbeeld goed te rijden, de M1 naar Chernichev ook. De M5 op het stukje dat ik gereden heb ook wel, behalve dan dat er werkzaamheden waren met een afzetting bestaande uit een klein slecht reflecterend bordje over een wegversmalling en vervolgens wat betonnen blokken op de rijbaan om een rijstrook dicht te gooien. Nu is de hele kermis in Nederland soms misschien een beetje overdreven (en dan knallen er nog mensen tegenaan), maar dergelijke situaties zijn in het donker als je ze niet weet te staan wel gevaarlijk. Ben je er eenmaal een keer langs geweest is het een dag later in het donker echter geen probleem meer.
Het grootste probleem met donker is dat het laatste stukje van de grote weg af een paar erg vervelende putten heeft waar je zo een wiel kapot rijdt en de inrit van mijn bestemming heeft een enorm gat waar je vrij nauwkeurig omheen moet sturen als je carterpan je lief is, dat doe ik ook liever niet in het donker als het een jaar geleden is...
Overigens ben ik in Kazachstan al combijnen en tractoren zonder licht tegen gekomen op grote wegen in het pikdonker :nuts:, wat dat betreft ben ik al wel wat gewend, maar erg fijn rijden is dat niet...
jelger schreef:Ik heb eenmaal in een voormalig Sovjet land (ongewenste en onterechte) "aandacht" getrokken om mijn vreemde platen. Dat was 8 jaar geleden in Rusland. In andere gevallen geen last gehad. Zelfs niet vorig jaar in de Noordelijke Kaukasus waar het wemelt van de politie langs de weg en diverse DPS checkpoints. Vorig jaar wel een keer aangehouden, nota bene vlak voor de grens met Georgie, maar dat was ook mijn eigen schuld, dus ik kan niet verifiëren of dat hoe dan ook gebeurd was. (ik hou wel van wat eerlijkheid, en eerlijk = eerlijk, ik wilde inhalen op een punt waar dat gezien de belijning niet mocht). Ik corrigeerde mezelf nog maar het was al te laat :facepalm:

Als je gewoon rijdt zonder de aandacht te trekken verwacht ik niet dat je problemen krijgt met een Hollandse wagen.
Verwacht ik zelf ook niet, maar ik was benieuwd naar ervaring van anderen nadat iemand mij een spookverhaal probeerde te vertellen. Overigens had ik volgens verschillende mensen al honderden keren beroofd en tientallen keren vermoord moeten zijn, terwijl ik als bestuurder slechts één keer 2000KZT (toen zo'n 12 euro) heb moeten bijdragen aan het kerstcadeau voor de vrouw van meneer platpet, dat was overigens ergens wel naai al zat ik volgens de letter van de wet met +20km/h natuurlijk fout. Klein detail alleen dat hij me net na het bord 20km/h pakte en dat bord twee keer zo hoog als normaal net na een bocht en achter een tak van een boom slecht (erg laat!) zichtbaar was...
Als bijrijder heb ik overigens zeer slechte ervaring met KZ platen in Kirgizië, een jaar of 10 geleden... Elke paar kilometer een agent die je lastig valt, ze laten een laserpistool zien met de waarde van een hele andere auto, zeuren dat je bijna nieuwe banden al versleten zijn, vinden de achterlampen te rood of de ramen te donker. Zelfs gehad dat ze hun stokkie in de lucht staken op een weg stampvol met verkeer en toen achter ons aankwamen om ons aan de kant te zetten omdat we het stopteken genegeerd zouden hebben... Dat was niet alleen geen duidelijk stopteken, ze hadden ook zeker 8 auto's kunnen bedoelen. :neenee:
Maar goed, Kirgizië is een hele andere wereld en de mensen daar waren toen echt straatarm (en dan waren wij in het "rijke" gedeelte van het land...).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » wo 10 aug 2016, 8:39

Je ervaring in KZ komt overeen met wat ik in het voorbeeld in Rusland had.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » do 11 aug 2016, 16:00

Hallo allemaal.
Maandag ben ik terug gekomen van mijn vakantie in Polen, Rusland en even in Oekraine.
De wegen in de Kaliningrad waren allemaal van goede of goed genoege kwaliteit en stukken waren net nieuw geasfalteerd.
De dag dat ik in Oekraine was heb ik ook op goede wegen gereden behalve het stuk T1423 tussen Matkiv en H(=N)13. in het dorp Borynya lag nieuw asfalt. Vrijwel meteen waar de twee wegen op elkaar aansluiten begint gloednieuw asfalt tot aan Staryi Sambir. Dat was fijn rijden. Alleen het wegdek van de bruggen onderweg was niet gedaan(?)Op de dubbele brug van Verkhnii Luzhok is het wegdek wel geasfalteerd. Het wegdek tussen Mostyska en Shehyni was normaal.
De T1423 was de slechtste weg waar ik dus ooit over heb gereden. 1 grote krater- en gaten weg. In sommige gaten pasten zeker een grote blauwe gevulde vuilniszak. Kippen, schapen en een paard stonden ook doodleuk midden op de "weg". Ik heb foto's maar dat moet ik nog even ordenen.
Gelukkig heb ik een Subaru dus het was te doen. Lada's met verhoogde achterkanten raceten gewoon overal over- en doorheen.
Ook de weg vanaf de Lviv/Zakarpatia oblastgrens is tot aan Latorka(verder ben ik niet geweest) opnieuw geasfalteerd. Ze waren er druk bezig.
Ik heb van niemand last gehad onderweg. Wel keken mensen mijn auto na vanwege de de kentekenplaten denk ik.
De Poolse grenswachten waren langzaam en stipt en daardoor duurde het wachten aan de grens 1 tot 1,5 uur aan beide zijden. De Oekrainse grenswachten vonden het 1/72 model van een Russische T90 tank wel leuk. Ze moesten er om lachen.
Ook de T1415 bij de bushalte van Volya Baranetska is nieuw geasfalteerd (gelukkig).
In de wachtrij aan de Oekrainse kant van de grens bij Shehyni kwam een man naar mijn raam en vroeg onduidelijk of we voor 40 euro langs de rij wilden. dat heb ik dus niet gedaan. Daarop wilde de moeder van ons kind de ramen en deuren op slot. Mijn raam liet ik gewoon helemaal open. Het was al donker geworden.
Ondanks het wachten aan de grens wil ik zeker nog een keer terug want ik moest eerder naar huis keren.
Op de terug weg eerst geslapen in Jaroslav, daarna naar een stadje in de buurt van Bautzen gereden. daar bij familie geslapen en de volgende (mid)dag naar familie in Osnabrueck gereden. Bij elkaar heb ik 4800 km gereden.
Foto's volgen te zijner tijd.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » wo 17 aug 2016, 9:32

De M7 is ook een goede weg. Goede (Oekraïense) vrienden hebben daar vorige maand nog gereden en van verschillende Nederlanders uit Kiev weet ik dat ze die route ook vaak gebruiken als ze naar Nederland rijden. Op de rustige stukken kun je goed 100-120 rijden, de weg is behoorlijk breed.
Op de M6 ergens tussen Zhytomir en Rivne zijn wij 2 jaar geleden nog eens aangehouden bij een dorpspassage, waar je maar 60 mocht. We konden het toen niet contant, sel afhandelen, maar de politieman schreef een officieel protocol uit en we moesten betalen bij een bank/postkantoor.
De politie is het afgelopen jaar / 1,5 trouwens vernieuwd, en ze zouden een stuk minder corrupt zijn geworden. Dus het gaat, langzaam, de goede kant op.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » wo 17 aug 2016, 10:07

Bongo schreef:en ze zouden een stuk minder corrupt zijn geworden.
Haha.. :p
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » wo 17 aug 2016, 10:11

Ik heb nu ook gehoord dat die politiehervorming klaar schijnt te zijn. Dat wist ik niet. Vorig jaar zag je ze in Kiev en Lvov wel, maar buiten de steden zag je nog van die oude agenten staan. Lijkt inderdaad een wereld van verschil te zijn.

We hebben nu overigens op de heenweg een stop in Zuid-Polen in plaats van midden Polen. Dus via Krakovets in en terug denk ik dan via Yagodin.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » wo 17 aug 2016, 16:37

In Kiev schijnen er daadwerkelijk nieuwe agenten aangenomen te zijn met een betere opleiding.
In de rest van het land is er op een nieuwe auto en een nieuw uniform weinig veranderd volgens mij.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » wo 17 aug 2016, 18:11

Van mijn reis staan wat foto's bij "reisadviezen en reisverslagen" aan het eind van pagina 1.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » do 18 aug 2016, 0:43

Ik moet waarschijnlijk ergens in de komende maanden op en neer naar Kiev.
In welke maanden kan ik ivm het weer beter niet gaan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » do 18 aug 2016, 15:09

petervdveen schreef:In Kiev schijnen er daadwerkelijk nieuwe agenten aangenomen te zijn met een betere opleiding.
In de rest van het land is er op een nieuwe auto en een nieuw uniform weinig veranderd volgens mij.
In Odessa en Lviv is ook het korps vernieuwd (= oud personeel ontslagen, nieuw personeel onder betere voorwaarden en training erin )
Maar zoals vaker in dergelijke landen... "it's an uphill battle"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » do 18 aug 2016, 22:55

Ik heb nu wel wat goede verhalen gehoord, maar hoe het uiteindelijk uitpakt moet nog blijken. Het kan positief zijn, maar bepaalde delen van de corruptie zitten wel zo ingebakken dat het waarschijnlijk allemaal niet meevalt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » vr 19 aug 2016, 9:50

Oh, het is zeker niet van vandaag op morgen weg. Verre van. Met de verkeerde insteek is er gewoon terugval mogelijk zoals na 2005. De 'uphill battle' wordt ook nog eens extra bemoeilijkt door de afleiding in het oosten. Het haalt de focus weg, want staatsveiligheid krijgt uiteraard een hogere prioriteit. (zie hier wie belang bij wat heeft - open in te vullen voor wie welke voorsortering heeft)

Anyways, op de vraag van het weer heb ik geen heel concreet antwoord. Dat hangt er vanaf of je met de auto gaat, en waar. En wat is "de komende maanden"? Je zit tot november nog wel goed.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » vr 19 aug 2016, 18:28

^^ Nog geen idee wanneer. Ik moet binnen nu en volgende zomer wat spullen die kant op brengen met een bestelwagen.
Verder weet ik zelf ook nog niks. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 23 aug 2016, 9:47

Als het niet je eigen bestelbus is, zorg dat je een document hebt dat jou toestemming geeft met die bestelbus te rijden en naar Oekraïne te reizen.
Verder, aan de grens bij Krakovets sprak aan de Oekraïense kant niemand Engels. Erg slecht voor een land wat met Europa wil samenwerken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 23 aug 2016, 9:48

Spreken ze wel Duits? ;-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 23 aug 2016, 16:32

Heb ik niet geprobeerd, omdat ik er niet aan dacht. Ik had iemand bij me die officieel Oekraïens - Engels en Russisch-Engels mag vertalen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 23 aug 2016, 19:21

Dat vraag ik omdat voor een groot deel van Europa, en zeker het centraal-oostelijke deel, Duits een vanzelfsprekender taal is. In 1993 ervaarde ik dat zelfs tot in in Kazachstan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » di 23 aug 2016, 19:25

jelger schreef:Dat vraag ik omdat voor een groot deel van Europa, en zeker het centraal-oostelijke deel, Duits een vanzelfsprekender taal is.
Was. Het is in landen als Polen, Tsjechië, Slowakije, voormalig Joegoslavië, nu vooral een taal die de oudere generatie (boven de 40-50) nog wel kan spreken. Jongeren leren dikwijls Engels op school.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » di 23 aug 2016, 22:06

Dan kan degene die bij je is jou helpen met communiceren.
Begin Augustus was ik ook aan de Oekrainse grens en ze ( de Poolse en Oekrainse grenswachten) vragen geheid om je "auto dokoement"' en je verzekeringspapieren. "Is this your car?" Als het de auto van de ander is die bij je is, maakt het voor jou niet uit.
De Oekrainers keken wel even verbaasd naar het creditcardformaat kentekenbewijs. Het chassisnummer wordt gecontroleerd en ze willen even achterin de auto kijken. De Polen vond ik strenger dan de Oekrainers.
Ik stond een uur aan de Poolse kant en een uur aan de Oekrainse kant van de grens in de rij.
Ik had dus geen vertaler nodig.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » di 23 aug 2016, 23:54

Gerhard schreef:De Oekrainers keken wel even verbaasd naar het creditcardformaat kentekenbewijs.
Dat hebben ze anders al jaren in Oekraïne. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Plaats reactie