[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 11:14

Доброго дня Bongo,
Bongo schreef: wo 13 jun 2018, 8:37 Hi Duikgek,
Ik ben bang dat ik je hier niet mee kan helpen. Wat ik wel weet dat er op de weg tussen Kiev en Bila Tserkva / Uman al heel lang wegwerkzaamheden bezig zijn waar niet gewerkt wordt... Er is dan één rijbaan afgesloten voor enkele 10-tallen honderden meters en je moet dan oversteken naar de andere rijbaan.
Tot Bila Tserkva ken ik die weg, dat is best wel een irritant stuk. Gevaarlijke versmallingen ook in het donker. Overigens is daar bij drukte, of als je geen zin hebt in de M05, in noordelijke richting nog wel een aardig alternatief voor: Bij Salivinki ga je rechtsaf de M05 af, dan iets verderop links richting Barachti, aan het einde links de P(R)19 op naar Vasylkiv, alsmaar uitrijden tot aan het einde bij Silpo, rechtsaf, bij de VRI meteen weer linksaf en dan de weg alsmaar blijven volgen (let op de afbuigende voorrang, daar de weg ook naar rechts volgen), uiteindelijk kom je dan weer op de M05 uit. In zuidelijke richting werkt dat wat minder goed want je moet dan uit mijn hoofd bij Salivinki weer een stuk terugrijden eer je een J-turn tegenkomt en af kunt slaan richting zuiden. Die wegen zijn bijna overal best goed en erg rustig. Alleen als je Vasylkiv uit komt heb je een rottig stukje met wat ouderwetse drempels (bulten en kuilen ;)), ten zuiden van Vasylkiv een beetje uit de kant blijven en je hebt nergens last van.

Bongo schreef: wo 13 jun 2018, 8:37Niet dat de wegen heel druk zijn en het veel vertraging oplevert, maar het zal de vaart er wel uithalen, als ik jouw rijstijl een beetje ken (van je eigen verhalen dan) ;).
Ik heb er gereden, erg opschieten doet het inderdaad niet... Maar ach, zolang er geen vakantie uittocht naar de zwarte zee is, zal het uiteindelijk wel meevallen.

Bongo schreef: wo 13 jun 2018, 8:37Even terzijde, Kherson is in Oekraïne vooral bekend als landbouwstreek, bij veel marktkraampjes zie je bij de bordje met aardbeien, meloenen, kersen, tomaten staan dat ze uit Kherson komen. Zit jij in die business?
Ik ben bij een project betrokken, maar dat is niet mijn belangrijkste bezigheid en ik ben ook zeer zeker niet de belangrijkste persoon in dat project.

Bongo schreef: wo 13 jun 2018, 8:37Je kan je vraag ook eens stellen op het Ukrainian highways | Українські автодороги forum van Skyscraper city. Dat heb ik laatst ook gedaan (in het Engels) en ik kreeg een goed alternatief op de aanbevolen route van GM.
Ik zal eens een account aanmaken en het proberen. Bedankt voor je tip! :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 26 jun 2018, 14:27

Voor het archief even terugkomen op mijn trip van vorige week...
Op het knooppunt van de P(R)-01, de H(N)-01 en de ringweg (of beter, ringwegen?) ten zuid-oosten van Kyiv viel mij, rijdende van noord naar west op dat er een aantal nieuwe borden opgehangen zijn boven de weg met wegnummer-schildjes en duidelijke doelen. Alleen heeft men de Poolse hobby overgenomen en daar nog een paar schepjes bovenop gedaan: De schildjes en tekst zijn veel te klein en de borden veel te vol gepropt.

Verder, op de trip door het land een aantal wegen bereden:

M-05
De M05 van Kyiv tot Stanislavove (aansluiting met P(R)-06 is best in orde. Ik ben nog wel twee of drie 2-0 systemen tegen gekomen maar er werd wel gewerkt. Soms op beide rijbanen wat een beetje onhandig was, maar de gezien de breedte van een rijbaan kon dat op zich wel.

Tussen Kyiv en Vasyl'kiv was men verder druk met het plaatsen van de middenbarrier (Jersey's) en geleiderails (aan de buitenkanten) en waren er ook wat voorbereidende markeringen voor het uiteindelijke markeringswerk te zien. Tijdelijke markering, waar aanwezig, en oude markering grotendeels een puinhoop. De afzettingen van de werkzaamheden ook zoals gebruikelijk ronduit gevaarlijk, een paar semi-duidelijke bordjes, wat pijlen en wat blokken beton voor de afzettingen die langer blijven staan, voor de afzettingen voor zeer korte termijn soms niet meer dan een paar pionnen rondom de objecten. Asfalt mooi vlak, geen grote gaten. Wel slecht aangegeven half geïmproviseerde U-turn plaatsen gezien.

Verder naar het zuiden is het beeld wisselend, veel stukken met mooi vlak asfalt maar ook nog aardig wat stukken waar je toch behoorlijk op en neer hobbelt over vele dichtgesmeerde gaten. Geen grote gaten gezien en je kunt buiten de 2-0 systemen goed doorrijden.

Verder blijft de bewegwijzering erg matig in vergelijking met West-Europa maar ook de M-06. Vaak maar één bord, geen borden op bijvoorbeeld 500m en 1000m.

P(R)-06
De brug bij de aansluiting met de M-05 heeft zeer slecht wegdek, dus dat gaf geen goede eerste impressie. De rest van de weg in het Kirovohrad oblast is prima in orde. Wegdek is goed en vlak en je kunt lekker doorrijden. Er zijn ook genoeg stukken waar je voldoende zicht en ruimte hebt om in te halen.

In het Mykolajiv oblast heeft het eerste stuk redelijk wat gaten. Je wilt niet door die gaten rijden want ze zijn best diep, maar ze zijn niet heel erg groot en er is nog voldoende ruimte om er omheen te rijden. Moet men wel snel iets aan gaan doen, anders kan het snel erg slecht worden. Verderop zijn de gaten overal wel gevuld en is de weg prima te berijden, ook nog geen complete alabastine-buckelpiste.
Net voor en het eerste stuk in Pervomaisk tot en met de tweede rotonde is de weg wat slechter en hobbeliger maar dat is gezien de lagere snelheid daar niet echt problematisch. Wel stom is dat de bocht naar rechts om de P(R)-06 te volgen nogal slecht aangegeven is, als je echter gewoon de voorrang volgt komt het goed. De rest van de weg is weer heel aardig in orde en vlot te berijden.

Bij Yuzhnoukrains'k zit een fout in de bewegwijzering. Idealiter buig je hier natuurlijk linksaf om de P(R)-06 te volgen, de bewegwijzering stuurt je echter over het industrieterrein en langs de energiecentrale. Volgens mij zijn de pijlen verwisseld. Ik heb hier ook ongewild de kleine omweg over het industrieterrein genomen omdat ik puur op wegnummers, plaatsen en borden navigeerde en de GPS niet in het zicht had.

Oleksandrivka rij je zo doorheen, rechttoe rechtaan. Enige wat irritant was, was een VRI om voetgangers te laten oversteken met starre regeling, waardoor ik in de avond dus voor jan met de korte achternaam moest stoppen en wachten. Dit staat nog niet op streetview. Zulke curiositeiten heb ik onderweg meer gezien. Desalniettemin is het goed dat er veilige oversteekmogelijkheden gemaakt zijn want op de dorpspassages wordt best stevig doorgereden.

Voznesensk en de andere plaatsen waar we doorheen gekomen zijn waren vrij overzichtelijk en goed te doen. In Nova Odesa wat verkeerslichten maar ook die vielen best mee qua vertraging. Verder viel eenmaal in het donker wel op dat het lastig is om in te halen omdat het verloop van de weg niet heel duidelijk te zien is.

Het asfalt van de aansluiting met de M-14 bij Mikolajiv was wel enigzins in staat van ontbinding.


M-14
De M-14, vanaf de P(R)-06 tot de aansluiting met de H(N)-14 was wat rommelig en hobbelig. Niks om bang voor te zijn, maar ook niet erg lekker rijden. Daarna was het wegdek iets beter. Wel is de weg vrij druk met veel vrachtverkeer en ook hier is het in het donker moeilijk inhalen* doordat het overzicht niet echt fantastisch is. Na Posad-Pokrovs'ke wordt de weg een goede 2x2 expressweg, alleen zit er hier en daar een lelijke bobbel dwars over de weg, het lijkt op bobbels van boomwortels maar dan minder kronkelig. Dit blijft zo tot net voor Kherson.

Er lijkt de wil te bestaan meer 2x2 weg aan te leggen, gezien het stukje 2x2 bij de aansluiting met de Khersons'ke Shosse vanuit Mikolajiv en de boog rond Posad-Pokrovs'ke die je in het landschap ziet met pad in het midden en zelfs al een deel van een viaduct. De rondweg van Kherson is tot de aansluiting van de P(R)-047 waar we eraf gingen enkelbaans en ook weer irritant druk.

*En als je niet inhaalt rij je geen 90km/h zoals je wellicht zou verwachten van vrachtverkeer, maar 60km/h nadat je een Kamaz tegen komt. Modernere vrachtwagens halen de langzame oude vrachtwagens ook in.


P(R)-47
Na een paar meter 2x2 vanaf de kruising met de M-14 bij Kherson wordt de weg al snel enkelbaans. Heel druk is het niet. Het asfalt is redelijk, maar vrij hobbelig en heeft hier en daar een lelijk gat of gemene hobbel. Van de dorpjes merk je niet veel, maar inhalen is ook hier in het donker weer lastig gezien het beperkte overzicht in het donker. De volgende dag overdag was dat overzicht beter maar was het best wel druk. Het wegdek rond de energiecentrale bij Kakhovka was een puinhoop en er zaten daar ook wat irritante slingers in de weg.

Het vermoeden bestaat dat de M17 en T-2206 route van Kherson naar Kakhovka beter is, volgens mij deels ook vrij nieuw om de dorpjes zoals Kozachi Laheri en Krynky te vermijden. Op de heenweg hebben we deze route niet geprobeerd omdat mijn bijrijder mij via de P(R)-47 stuurde en op de terugweg kwamen we op de P(R)-47 uit omdat we nog wijn wilden kopen in Kozats'ke en het niet erg zinnig leek om weer terug te rijden.

H(N)-14
Vanaf Mikolajiv tot Vozsiyats'ke is deze weg af te raden voor gewone auto's. Ik had een RAV4 4e generatie bij me en ik bedacht me dat ik toch liever in een Landcruiser of Pajero had gezeten om me minder zorgen om de auto te moeten maken. Het ding heeft zich nochtans kranig geweerd. Gelukkig was het droog.
De eerste paar kilometer van Mikolajiv richting noorden heeft vrij grote gaten en stukken met heel grote gaten waar je echt omheen moet slalommen. Op sommige stukjes ben ik, na voorbeeld van anderen die dat zo te zien ook al gedaan hadden, gewoon door de berm gaan rijden. Daarna krijg je een heel aardig stuk weg met lange rechte stukken waar je op aanzienlijke delen behoorlijk door kunt rijden... Maar ongeveer halfweg tussen Mikolajiv en Vozsiyats'ke is het echt gedaan met de pret. Enorm grote gaten in de weg, je slalomt in de eerste versnelling over de hele weg om te zoeken naar de minst diepe gaten met de minst steile randen om daar dan heel rustig doorheen te rijden. Op vele stukken zie je gewoon geen asfalt meer, of in brokken die omhoog gekomen zijn en los liggen. Nogmaals: Ga dit niet met een gewone auto proberen als dit geen absolute noodzaak is. Met de RAV4 hadden wij op een gegeven moment een gemiddelde snelheid van 35km/h of daaromtrent, inclusief de goede stukken. Het laatste stuk naar Vozsiyats'ke heeft ook vooral grof gravel. Of hier een andere fundering gelegen heeft en het gravel daar de overblijfselen van zijn of dat men die rommel eroverheen gesmeten heeft in een poging de ergste gaten te dichten weet ik niet. Grote gaten waren er nog steeds en op de goede stukken gravel was ik blij even de 50km/h te kunnen aantikken.

Vanaf Vozsiyats'ke naar Kirovohrad was de weg best wel goed, vermoedelijk na de val van de USSR nog wel een keer opgelapt. Op sommige stukken niet ver voor Kirovohrad waren ze met enkele 1-0 systemen bezig om de weg verder of weer op te lappen.

De keerzijde: Ik vond de omgeving van de weg leuk om te zien. Het landschap is daar erg mooi met rollende heuvels vol met landbouwvelden. De dorpjes zien er wel wat triest uit alsof ze in de tijd zijn blijven stilstaan, ook in vergelijking met de dorpjes die je rond de hoofdassen ziet, maar ook dat is interessant om te zien.


M-12
Van Kirovohrad naar Oleksandrija is de M-12 grotendeels gewoon een goede weg. Hier en daar wel druk en hier en daar ook wat bochten, maar over het algemeen een goed uitgebouwde enkelbaans weg waar ook voldoende inhaalmogelijkheden zijn. Valt verder niet heel veel over te zeggen.

M-22
Oleksandrija naar Kremenchuk. Voor Oekraïnse begrippen is deze weg hier en daar vrij smal, een Nederlander zal er echter niet zenuwachtig van worden. De weg is vrij hobbelig en kent wat stukken met de nodige flinke potholes, maar de ergste lijken gevuld te zijn. Prima te berijden als je erlangs moet maar een opknapbeurt kan geen kwaad.

T1716
Vanaf Kremenchuk de T1716 via Pyrohy en Vyshneve naar Khorol was grotendeels een vrij redelijke weg maar er zaten met name rond Semenivka een paar stukken tussen met zeer slecht wegdek en veel gaten, desalniettemin was er nog wel een wegdek en was deze weg dus niet vergelijkbaar met de eerder beschreven H(N)-14. Wel weer lastig inhalen in het donker, maar heel erg was dat niet gezien de lage verkeersdichtheid. Wel wat deja-vu's gehad door verschillende fietspiloten zonder licht... Er valt over deze weg verder vrij weinig bijzonders te vertellen.

M-03
Terug naar de bewoonde wereld!
Vanaf Khorol tot Ljubny vervelend druk, werkzaamheden, één rijstrook per richting. Vanaf Lubny naar net voor Boryspil een goede 2x2 weg, wel nog de in Oekraïne gebruikelijke kamikaze zebrapaden en waaghals U-turns maar het wegdek vlak als een biljartlaken en geen noemenswaardige bebouwde kom passages. Zeer grote delen zijn ook verlicht en je kon hier in de avond makkelijk zo rond de 140km/h rijden. Net voor Boryspil word de weg ineens weer smaller en kom je vanaf een goede verlichte weg in een donker gat terecht met een vage aansluiting en nauwelijks bebording waar je pardoes de P(R)-03 op kunt rijden... Dat gebeurde mij ook* en via een klein ommetje door de stad Boryspil (waar je anders toch al doorheen zou moeten) weer de M03 op, die bij het vliegveld Kyiv-Boryspil overgaat in een snelweg. Goed, het is geen snelweg van Nederlandse uitbouwstatus, maar niettemin mag dit wat mij betreft de naam snelweg hebben. Je mag daar ook 130 en bent in een mum weer in Kyiv.

*Ik was er ook niet op bedacht, aangezien ik de weg vanaf Kyiv tot Boryspil al kende en er vanuit ging dat de weg om Boryspil heen liep als expressweg en over zou gaan in het snelweg deel. Ik heb ook de indruk dat de P(R)-03 ooit als ringweg bedacht is (zo heet de weg ook deels: "Kiltseva Doroha") maar dat initiatief nooit tot een goed uitgebouwde 2x2 ringweg is gekomen. Achteraf gezien had ik wellicht beter de P(R)-03 kunnen volgen en via de T1026 waar naar de M-03 kunnen wisselen, maar als je uitgaat van de instructies van je bijrijder kun je die keuze op het moment zelf niet altijd maken. Volgende keer ga ik dat waarschijnlijk proberen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 14:33

Dat slechte stuk N14 heeft geen Street View. Ook niet in Yandex. Jammer, had wel willen zien hoe dat er uit ziet. Ik heb wel eens video's gezien van Oekraïense wegen waar de weg inderdaad zo slecht is dat men door de berm rijdt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 26 jun 2018, 14:37

^^ Ik dacht dat mijn bijrijder wat foto's aan het maken was, maar ik heb dat nog niet nagekeken. Ik heb zelf geen foto's gemaakt omdat ik mijn handen vol had aan het heelhuids en indien mogelijk met niet al te veel vertraging naar onze volgende afspraak te rijden.

edit: Ik heb wat gevonden:
http://www.biz.kr.ua/news/2016-10-07-71540.html

Dat zijn niet de ergste stukken, maar ze geven een beeld.

edit2: Hier een filmpje waar je ook wat beelden ziet: https://tsn.ua/video/video-novini/na-ro ... evantvideo

edit3:
Nog een filmpje gevonden met wat beelden, twee winters later is het nog veel erger: https://www.youtube.com/watch?v=4z0s1zCkl_M

en recenter, dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bgrRvIJoWxU

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » di 24 jul 2018, 10:09

duikgek89 schreef: di 26 jun 2018, 14:27 M-03
Terug naar de bewoonde wereld!
Vanaf Khorol tot Ljubny vervelend druk, werkzaamheden, één rijstrook per richting. Vanaf Lubny naar net voor Boryspil een goede 2x2 weg, wel nog de in Oekraïne gebruikelijke kamikaze zebrapaden en waaghals U-turns maar het wegdek vlak als een biljartlaken en geen noemenswaardige bebouwde kom passages. Zeer grote delen zijn ook verlicht en je kon hier in de avond makkelijk zo rond de 140km/h rijden. Net voor Boryspil word de weg ineens weer smaller en kom je vanaf een goede verlichte weg in een donker gat terecht met een vage aansluiting en nauwelijks bebording waar je pardoes de P(R)-03 op kunt rijden... Dat gebeurde mij ook* en via een klein ommetje door de stad Boryspil (waar je anders toch al doorheen zou moeten) weer de M03 op, die bij het vliegveld Kyiv-Boryspil overgaat in een snelweg. Goed, het is geen snelweg van Nederlandse uitbouwstatus, maar niettemin mag dit wat mij betreft de naam snelweg hebben. Je mag daar ook 130 en bent in een mum weer in Kyiv.

*Ik was er ook niet op bedacht, aangezien ik de weg vanaf Kyiv tot Boryspil al kende en er vanuit ging dat de weg om Boryspil heen liep als expressweg en over zou gaan in het snelweg deel. Ik heb ook de indruk dat de P(R)-03 ooit als ringweg bedacht is (zo heet de weg ook deels: "Kiltseva Doroha") maar dat initiatief nooit tot een goed uitgebouwde 2x2 ringweg is gekomen. Achteraf gezien had ik wellicht beter de P(R)-03 kunnen volgen en via de T1026 waar naar de M-03 kunnen wisselen, maar als je uitgaat van de instructies van je bijrijder kun je die keuze op het moment zelf niet altijd maken. Volgende keer ga ik dat waarschijnlijk proberen.
Beetje late reactie, maar dit is het enige stuk waar ik ook over mee kan praten. Prima weg inderdaad, en grotendeels erg rustig. Bij Lubny en verder tot Khorol zijn ze wel bezig met het uitbreiden tot 2x2, dus hopelijk is dat eind van het jaar ook gereed. Ik had wel het idee dat ze bij de rondweg van Lubny al een hele tijd geleden een gedeelte van het grondwerk hadden gedaan (misschien voor EURO 2012?) en dat ze er pas nu mee verder zijn gegaan.

Het gedeelte door/rond Boryspol is lastig idd. In het stadje zijn heel veel verkeerslichten voor zebrapaden. En op de terugweg (O -> W) waren we ineens bij het eind van de snelweg, zaten er op de kruising allemaal gaten en stond Kyiv zowel rechtdoor als rechtsaf op de borden. Ik had zo snel google maps niet bij de hand en dacht dat rechtsaf richting het noorden van Kyiv ging, dus besloten om weer rechtdoor door de stad te rijden. Later las ik nog wel dat de rondweg van Boryspol (R3) slecht wegdek had, dus op zich is het niet zo erg dat we die niet hebben genomen.

Maar in Oekraïne kunnen ze nog heel wat doen om hoofdroutes beter langs steden te geleiden, bijvoorbeeld ook bij Rivne en Zhytomir. Voordat je er erg in hebt rij je richting centrum stad in plaats van dat je de hoofdroute volgt.
@Duikgek, kun jie nog eens jouw route uittekenen op Google maps en een link doorgeven. Is volgens mij een hele trip geweest!

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » di 24 jul 2018, 10:12

En nog een update over een stuk E50 ten Westen van Khmelnytskyi. Foto's in de spoiler vanwege grote aantal. Hele vooruitgang, al heb ik de indruk dat ze vaak asfalt van lage kwaliteit gebruiken, waardoor wegbeschadigingen sneller voorkomen.

Afbeelding
SPOILER: TOON

22.07.18. Фотки по порядку від Хм. окружної

Показана ділянка протягом якої робились фото

Afbeelding

Afbeelding

Трохи дощу злило))

Afbeelding

Старий кусок який робили 2 роки тому, в норм стані, хз чи будуть переробляти

Afbeelding

Afbeelding

Новий з розширеням і бордюрами

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Старий шматок, ще не дійшли до нього

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Загалом в деяких місцях почали мітки під розмітку робити, і я їх не до кінця розумію, побачим коли намалюють[/QUOTE]

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 24 jul 2018, 16:29

Bongo schreef: di 24 jul 2018, 10:09 Beetje late reactie, maar dit is het enige stuk waar ik ook over mee kan praten. Prima weg inderdaad, en grotendeels erg rustig. Bij Lubny en verder tot Khorol zijn ze wel bezig met het uitbreiden tot 2x2, dus hopelijk is dat eind van het jaar ook gereed. Ik had wel het idee dat ze bij de rondweg van Lubny al een hele tijd geleden een gedeelte van het grondwerk hadden gedaan (misschien voor EURO 2012?) en dat ze er pas nu mee verder zijn gegaan.

Het gedeelte door/rond Boryspol is lastig idd. In het stadje zijn heel veel verkeerslichten voor zebrapaden. En op de terugweg (O -> W) waren we ineens bij het eind van de snelweg, zaten er op de kruising allemaal gaten en stond Kyiv zowel rechtdoor als rechtsaf op de borden. Ik had zo snel google maps niet bij de hand en dacht dat rechtsaf richting het noorden van Kyiv ging, dus besloten om weer rechtdoor door de stad te rijden. Later las ik nog wel dat de rondweg van Boryspol (R3) slecht wegdek had, dus op zich is het niet zo erg dat we die niet hebben genomen.
Ik had inderdaad ook het idee dat ze bij Lubny en Khorol bezig waren met 2x2 en dat er al wat aardewerk gedaan was, maar ik kon in het donker niet helemaal goed inschatten hoe dat precies in elkaar zat.

Dat einde van de hoofdweg net voor Boryspil is tamelijk bizar, op het ene moment ga je op een verlichte weg met een lekker gangetje op Kyiv aan en denk je zo in de stad te zijn en dan krijg je ineens zo'n idiote splitsing in een donker gat. Dat was naar mijn mening wel een paar slagen vervelender dan het gerommel bij Brovary op de M01. En de Eindes van de andere belangrijke assen M05 en M06 zijn dan relatief best wel in orde, misschien uitgezonderd die paar stoplichten op de M06 net voor je bij de stad bent.

Maar in Oekraïne kunnen ze nog heel wat doen om hoofdroutes beter langs steden te geleiden, bijvoorbeeld ook bij Rivne en Zhytomir. Voordat je er erg in hebt rij je richting centrum stad in plaats van dat je de hoofdroute volgt.
Zhytomir vind ik qua navigatie geen probleem en de bebording daar is ook best wel prima, het is alleen jammer dat het enkelbaans is en bij een aantal bruggen/viaducten zijn me ook al eens slechte voegen opgevallen, met name in richting westen.
Verder zou het mooi geweest zijn als ze aan de zuidkant een iets mooiere gestroomlijndere verbinding naar de M21 gelegd hadden. Via de T0614 en P18 is dat niet slecht, maar de M21 verdient mijns inziens een betere verbinding. Het is echter best mogelijk dat de M21 pas aandacht kreeg toen Poroshenko hem wilde gaan gebruiken om naar zijn fabriek in Vinnytsja te rijden, dat weet ik zo niet. Ik heb die weg vorig jaar gereden en die was grotendeels ook best wel prima.
@Duikgek, kun jie nog eens jouw route uittekenen op Google maps en een link doorgeven. Is volgens mij een hele trip geweest!

Afbeelding

Het was een aardig stukje sturen ja. In twee dagen met wat op en neer bij Kyiv e.d. iets meer dan 1500km gereden. Met de afspraken ertussendoor waren dat lange dagen, zeker ook als je bedenkt dat er aardig wat enkelbaanswegen tussen zaten en de H-14 zo slecht was. Ik heb ook het advies gekregen om over kleine wegen via Dnipro en van daaruit via Zaporizja te rijden, maar dat leek me nogal ver om. Achteraf gezien was dat wellicht beter geweest. Maar zo heb ik ook al adviezen gehad die niet bepaald hielpen... En de moraal van het verhaal, adviezen over routes van vreemden zijn net als opmerkingen van de betere helft, als je niet luistert blijkt dat je had moeten luisteren, luister je wel dan blijkt dat je eigen oplossing uiteindelijk beter was geweest... :?

Overigens heb je aan de M05 niet ver van Uman Hotel Restaurant Zastava zitten. Mooie tent voor een stop. Enige was dat de kelners zo hard aan het hollen waren dat het ongemakkelijk was, het leek net alsof ze afgericht waren als slaaf en slaag zouden krijgen als ze niet zo hard zouden hollen. Zeer merkwaardig en het gaf mij en mijn gezelschap ook een wat vervelend gevoel om eerlijk te zijn. Ik heb dat op andere plaatsen in Oekraïne nooit zo gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » za 06 okt 2018, 23:10

Per 1 januari 2018 is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom in Oekraïne verlaagd van 60 naar 50 km/h: https://en.interfax.com.ua/news/general/465269.html

60 km/h was oorspronkelijk gebruikelijk in bijna alle landen in Oost-Europa, maar volgens mij hebben inmiddels bijna alle landen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlaagd van 60 naar 50 km/h.

Volgens Wikipedia is 60 km/h nu nog gebruikelijk in Rusland en Moldavië. Maar dat artikel spreekt ook van 70 km/h in Macedonië en daar had ik net de wettekst van opgezocht, daarin staat dat 50 km/h de algemene maximumsnelheid is bibeko. In Polen geldt volgens mij nog steeds dat je tussen 23 en 5 uur nog 60 mag. Ik denk als enige EU-land waar dat nog zo is.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » vr 26 okt 2018, 9:14

Ik vond onderstaande afbeelding over wegreparaaties in Kiev. Ondanks dat ze voortvarend bezig zijn, lijkt het toch of er grote stukken met slecht wegdek zijn. Of misschien is het zo dat de stukken uit 2015 al weer aan reparatie toezijn, want ik zie ook dat het vaak heel onzorgvuldig gebeurt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door tsov » do 08 nov 2018, 20:39

^^ Wel opvallend dat ze een Russischtalige kaart gebruiken, terwijl de lijstjes aan weerszijden in het Oekraïens zijn :s

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » do 08 nov 2018, 22:29

^^ Die kaart is gewoon van Google Maps.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 18 dec 2018, 18:52

Men wil volgend jaar beginnen met de bouw van een autosnelweg tussen L'viv en Uman, dit is in de corridor N02 en M12. Het is onderdeel van wat men het "GO Highway" project noemt, een serie snelwegen tussen Odessa en Gdansk in Polen.

>> https://www.segodnya.ua/regions/lvov/lv ... 97868.html

Ik ben sceptisch. Grootste plannen zijn wel vaker aangekondigd waar weinig van terecht kwam. De snelweg L'viv - Krakovets ligt er ook nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » wo 19 dec 2018, 9:19

Ik zie dat er ook niet echt van komen, geen echte snelweg iig. Ik heb wel gelezen dat het stuk tussen Lviv en Ternopil grotendeels is opgeknapt. Er zat daar enorme spoorvorming in de weg (veel vrachtverkeer) en volgens mij hebben ze lange stukken opnieuw geasfalteerd. Waarschijnlijk wordt het een brede 1+1 weg met een kruipstrook

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » wo 16 jan 2019, 10:32

Er is geen algemeen Oost-Europa draadje, dus ik doe het zo omdat Oekraïne het grootste land in de doelgroep is van dit EU plan.

https://ec.europa.eu/transport/themes/i ... nership_en
De EU (EC) gaat samen met de Wereldbank de komende 11 jaar ca 13 miljard euro investeren in infrastructuur projecten in de zes Oostelijk Partnerschap landen (dat zijn Wit-Rusland, Oekraïne, Moldavië, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan) als onderdeel van het in 2017 overeengekomen Oostelijk Partnerschap actieplan "20 Deliverables for 2020: focusing on key priorities and tangible results"
Together, the projects will require an estimated investment of almost €13 billion and foresee a total of 4800 kilometres of road and rail, 6 ports, and 11 logistics centres.

Commissioner Johannes Hahn, responsible for European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations, underlined ".... The Plan will assist decision-makers in prioritising strategic investments in transport infrastructure with the aim of completing the TEN-T network defined as one of the 20 deliverables for 2020 in the Joint Declaration of the last Eastern Partnership Summit in Brussels.”

Those projects will make possible the construction and rehabilitation of new and existing roads, rail, ports, airports as well as logistical centres and border crossing points. The priority investments include both short-term projects to be completed by 2020 and long-term projects aiming to improve transport links on the TEN-T by 2030. Along infrastructural investments, the presented investment plan aims to bring forward key reforms for the transport sector and improve road safety in the region.
Het actieplan in pdf: https://ec.europa.eu/neighbourhood-enla ... -dec13.pdf

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » do 17 jan 2019, 10:51

En uit het actieplan even een kaartje gekopieerd, amdat dat net wat makkelijker leest/kijkt.
(klik voor groter)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » ma 21 jan 2019, 9:17

Odessa oblast doet ook de #10YearChallange met betrekking tot wegen in die regio.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door waldo79 » ma 21 jan 2019, 17:24

Of er is flink geïnvesteerd in het wegennet
:denk:

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » di 22 jan 2019, 8:39

Er is ook veel gereedgekomen en opgeknapt het afgelopen half jaar. Duidelijk te zien dat er eind maart presidentsverkiezingen aankomen ;) .

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Willem » di 22 jan 2019, 13:01

Dit is rond Odessa. Lijkt me ergens ook de invloed van Sjakasvili die daar gouverneur is geweest.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 22 jan 2019, 17:47

^^
Saakasjvili.
Die invloed is maar beperkt geweest. Hij heeft niet voor niets na een jaar en 5 maanden de handdoek in 2016 alweer in de ring gegooid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 12 feb 2019, 21:39

De M15 Odessa - Reni is geheel opnieuw geasfalteerd, Poroshenko heeft een openingshandeling verricht. Bij de grensplaats Reni is een rondweg aangelegd.

Nadere inspectie liet mij zien dat de situatie waarin je 2 keer door Moldavië komt voordat je de grens met Roemenië bereikt is aangepast. De oostelijke passage door Moldavië bij het dorp Palanca gaat nu niet meer door een grenspost. Dit is een paar jaar geleden aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door mavas » wo 13 feb 2019, 9:01

Waar Palanca stond las ik dat in eerste instantie als Palance :D
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 9:05

Maar je kan dus aan de westkant Palanca inrijden, nadat je de bypass hebt genomen. Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 11:14

^^ Misschien zijn die wegen afgesloten? Dan is er dus wellicht doorgaand verkeer over de M15 tussen Odessa en Reni mogelijk zonder grenscontroles, of de omweg langs de kust via Zatoka.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 11:23

Ja, dat had ik ook al bedacht dat er waarschijnlijk hekken geplaatst worden of zijn. Sowieso iets dat ik wel interessant vind. Ook in het kader van een mogelijk bezoek in de regio later dit jaar waar ik dergelijke grenszaken, corruptie en smokkel mee wil nemen (als onderwerp).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Palance » wo 13 feb 2019, 11:42

mavas schreef: wo 13 feb 2019, 9:01 Waar Palanca stond las ik dat in eerste instantie als Palance :D
Dat is mijn Moldavische neef :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » wo 13 feb 2019, 11:52

Chris schreef: di 12 feb 2019, 21:392 keer
Maar één keer, toch?

Overigens is daar voor zover ik weet nooit controle geweest. Je krijgt slechts een bonnetje als je de grens over rijdt en aan de andere kant moet je deze weer inleveren. Moldavië kom je nooit in.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 12:02

^^
De verre zuidwesthoek van Moldavië bij Giurgiuleşti nog een keer. Overigens is de passage langs Palanca niet perse nodig: je kan bij Odessa langs de Zwarte Zee kust rijden om dit smalle stuk Oekraïne te passeren. Chris refereerde aan route van de M15 naar Roemenië. Die maakt het nodig om twee keer een stukje Moldavië te passeren voordat je in Roemenië bent.

Afbeelding

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door petervdveen » do 14 feb 2019, 16:10

jelger schreef: wo 13 feb 2019, 12:02Overigens is de passage langs Palanca niet perse nodig: je kan bij Odessa langs de Zwarte Zee kust rijden om dit smalle stuk Oekraïne te passeren.
Niet nodig, maar als je daar niet moet zijn kom je daar niet langs. Scheelt zo een uur, die weg is dramatisch.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 17:56

^^ Niet helemaal duidelijk wat je nou precies bedoelt. Is de M15 langs Palanca dramatisch, of de kustroute via Zatoka?

Plaats reactie