[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » wo 28 okt 2020, 16:26

Ik zit regelmatig eens wat te kijken op Street View maar het is echt schrijnend hoe armoedig alles is in Oekraïne. Vooral in het oosten en zuiden lijkt het echt dramatisch gesteld te zijn met onderhoud. Wat ook opvalt is dat er buiten de steden bijna geen verkeer lijkt te zijn. Je ziet vooral vrijwel lege wegen. Zelfs de 2x2 verbindingen tussen hele grote steden lijken amper verkeer te verwerken.

Dit is de N11 tussen Kryvyi Rih (620.000 inwoners) en Dnipro (990.000 inwoners). Die steden liggen 120 kilometer uit elkaar.

Afbeelding

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 28 okt 2020, 17:00

^^ Oef. :|

Geen wonder dat ze zich zo graag bij de EU willen aansluiten. Het land krijgt dan een forse financiële injectie waarmee men onder andere dit soort wegen kan moderniseren. Oekraïne kan dat niet zelf bekostigen, lijkt mij.

Andere optie: de Chinezen. Maar ik weet niet of je dat zou moeten willen. En geld lenen op de kapitaalmarkt zal ook lastig zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 28 okt 2020, 17:22

Gasprojecten zoals NordStream2 zullen de transit gasbaten met miljarden afnemen op jaarbasis. Tot zover de Europese vrienden en met name in Berlijn :shutup: .

Het land is inefficient en corrupt, in de greep van allerlei lokale en regionale oligarchen en meer van dies die hun politici ook weer hebben zitten in Kyiv. En met die corruptie komt het ook economisch geen steek verder voor de bevolking.

Het land is ver van EU lidmaatschap aanvraag af (nog afgezien van de tanende bereidheid binnen EU lidstaten om de EU nog verder te laten groeien), daar is het bij lange na niet klaar voor - en met de aanvraag criteria is men er nog verre van zo ervaren diverse kandidaatlidstaten. En met Zelensky gaat dat ook niet gebeuren. De implementatie van het associatieverdrag gaat ook niet heel erg vanzelfsprekend, de bekende "politieke afspraken" waar zo tegen geageerd werd in ons land. :roll:

Qua infra investeringen kan je het vergelijken met buitenlandse economische investeringen: als je jezelf niet aantrekkelijk genoeg maakt, blijven zulke investeringen weg. Dus ja, de wegen infra blijven achter. En geniet ook niet heel erg grote prioriteit heb ik het idee. Het zuiden en oosten zijn ook wel een beetje de buitengebieden voor de "politieke elite" in Kyiv ook al is regionale vertegenwoordiging gegarandeerd via een gemengd kiesstelsel (met districten naast kieslijsten).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 okt 2020, 17:43

jelger schreef:
wo 28 okt 2020, 17:22
Het zuiden en oosten zijn ook wel een beetje de buitengebieden voor de "politieke elite" in Kyiv
Is dat historisch ook zo geweest? Ik zat nog weer eens naar die militaire kaarten uit de jaren 50 te kijken en er was helemaal geen wegverbinding tussen Kyiv en Odessa. Ook geen onverharde. Er was een verbeterde onverharde weg vanaf Kiev tot Uman die daarna naar het zuidoosten afboog richting Mykolaiv.

Een moderne wegverbinding kwam pas in de jaren 60 tot stand. Dat is wel heel erg laat gezien het feit dat het beiden grote en historische steden zijn die ook weer niet onmogelijk ver uit elkaar liggen. In de 19e eeuw was Odessa de vierde stad van het Russische Rijk.

Afgaande op die kaarten was het wegennet in bijna heel Oekraïne dramatisch trouwens. Alleen in West-Oekraïne leek wel iets van een functioneel wegennet te zijn, hier waren wellicht wel de meeste verharde wegen van de hele Sovjetunie, als je dat vergelijkt met kaarten van de regio Moskou. In die kaarten uit de jaren 50 waren er maar twee verharde wegen vanuit Kyiv: de M01 naar Chernihiv - Gomel en de M06 richting Zhytomyr en L'viv / Rivne.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 18:04

De M01 en M06 zijn heden ten dage trouwens ook wel wat drukkere wegen. Ik heb de M01 vanaf Kiev tot aan de splitsing met de M02 gereden, ik vond de M01 niet heel rustig. De M06 ken ik zelf niet, maar ook die weg staat als drukker bekend. Ik heb zelf de M07 gereden vanaf Polen tot Kiev. Dan ga je wel door leeg gebied, maar de weg is van heel behoorlijke kwaliteit. Maar dat komt omdat deze route was opgeknapt voor het EK voetbal van 2012.
Chris schreef:
wo 28 okt 2020, 17:43
Afgaande op die kaarten was het wegennet in bijna heel Oekraïne dramatisch trouwens. Alleen in West-Oekraïne leek wel iets van een functioneel wegennet te zijn, hier waren wellicht wel de meeste verharde wegen van de hele Sovjetunie, als je dat vergelijkt met kaarten van de regio Moskou.
Ik denk dat dat een restantje is van het feit dat een groot deel van het westen Oostenrijk-Hongarije hoorde. De regio Lemberg, Tarnopol, Stanislau, Czernowitz - tegenwoordig bekend als Lviv, Ternopil, Ivano-Frankivsk en Chernivtsi hoorde bij het Oostenrijkse keizerrijk. In het interbellum hoorde een deel van dat gebied, vooral rond Lviv, nog bij Polen. Een ander deel, rond Uzhhorod, hoorde bij het Hongaarse koninkrijk.

Oostenrijk-Hongarije hadden de weginfrastructuur ongetwijfeld beter op orde dan de Russen, die na de Tweede Wereldoorlog de grenzen van Oekraïne naar het westen opschoven.

Zie ook deze kaart van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije uit 1898:
Afbeelding

Oostenrijk-Hongarije in 1914:

Afbeelding

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 28 okt 2020, 18:24

^^ Dat zal inderdaad van grote invloed zijn geweest ja. Daarnaast ook wat we al in de draad over Rusland constateerden: de grote rol van de spoorwegen in het interstedelijk verkeer.
De twee keer dat ik in Oekraïne ben geweest (beide keren ook met de trein), waren de treinen tussen de grote steden ook zonder uitzondering vol.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 28 okt 2020, 18:25

Chris schreef:
wo 28 okt 2020, 17:43
Is dat historisch ook zo geweest? Ik zat nog weer eens naar die militaire kaarten uit de jaren 50 te kijken en er was helemaal geen wegverbinding tussen Kyiv en Odessa. Ook geen onverharde. Er was een verbeterde onverharde weg vanaf Kiev tot Uman die daarna naar het zuidoosten afboog richting Mykolaiv.

Een moderne wegverbinding kwam pas in de jaren 60 tot stand. Dat is wel heel erg laat gezien het feit dat het beiden grote en historische steden zijn die ook weer niet onmogelijk ver uit elkaar liggen. In de 19e eeuw was Odessa de vierde stad van het Russische Rijk.
Ik heb het niet paraat, maar zou het niet voor een deel te maken hebben met het feit dat in de nadagen van het Russisch Rijk (en de begindagen van de automobiliteit) zo rond of net na 1900 de lange afstand verbindingen heel erg spoor georiënteerd waren? Odessa bijvoorbeeld werd - als havenstad - ontsloten via het spoor, maar ook andere belangrijke plaatsen in het zuiden, de Krim en het oosten. In de woelige periode daarna is er voor decennia natuurlijk weinig gebeurd. Dus het is niet gek dat het pas na WO2 pas vlot kwam. In de begindagen van de Sovjet Unie was dat deel van Oekraïne ook heel erg agrarisch georiënteerd. Ook al begon de industrialisatie eind jaren 20. Maar ook die had z'n output ongetwijfeld op het spoor gericht als afvoer (en aanvoer grondstoffen).

Zie deze spoor kaart van 1900:

(via deze wiki https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... _in_Russia )
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 okt 2020, 18:48

De spoorwegen waren in Europa ook van groot belang voor interstedelijk vervoer in de periode 1850-1900+. De investeringen in wegen liepen toen ook terug, maar er was wel een omvangrijk netwerk van wegen die al dan niet met kasseien verhard waren. Je had toen ook de semi-verharde chaussees van Duitsland en Frankrijk uit begin 19e eeuw. Dat soort verbindingen lijken in de Sovjetunie nooit ontwikkeld te zijn geweest, men kwam in één keer van volledig agrarisch naar het spoortijdperk blijkbaar.

In de Sovjetunie heeft men kennelijk die jaren 20-30 ontwikkeling gemist die er in Europa en Noord-Amerika wel is geweest. Ze gingen daar natuurlijk nog gewoon door van de Eerste Wereldoorlog naar de Russische Revolutie en burgeroorlog. Toch lees ik dat Stalin in de jaren 30 al wel poogde de Sovjetunie te industrialiseren, maar kennelijk niet of nauwelijks voor wegen.

Als je die jaren 50 kaarten bekijkt waren er echt maar heel erg weinig wegen die verhard waren. Zelfs Moskou - Sankt Petersburg was niet volledig verhard en Kiev - Odessa ontbrak dus ook. In Oost-Oekraïne eindigde de verharde weg vanuit Moskou in Kharkiv.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 28 okt 2020, 19:36

In een planeconomie zijn grote doorgaande wegen ook een stuk minder noodzakelijk natuurlijk.
Waar een vrijemarkteconomie zich kent door concurrentie, met veel verschillende aanbieders en klanten, is dat in een planeconomie veel gestroomlijnder. Als jij als bedrijf 100 zeecontainers per week aan goederen produceert, en die moeten naar 100 verschillende klanten, dan doe je dat per vrachtwagen. Maar als die maar naar slechts 1 of 2 klanten moeten, dan regel je een spooraansluiting en vervoer je het per spoor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 okt 2020, 22:24

Zou het niet ook een militaire achtergrond kunnen hebben? Rusland wist de aanvallen vanuit Europa (Napoleon, Hitler) ook te verslaan door de tactiek van de verschroeide aarde toe te passen. Met een modern wegennet zou dat niet zo goed lukken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 okt 2020, 22:37

^^ Tja. Het is goed gedocumenteerd hoe in het Westen angst bestond voor hoogwaardige oost-west-verbindingen, omdat die bij een Sovjet-inval de vijand snel verder konden helpen. Anderzijds bestond het idee dat in zo’n scenario de eigen troepen aan het front ook snel bereikt moesten kunnen worden, niet in het minst vanaf bases die wat verder naar achter lagen en havens. De balans werd daar meestal gevonden in snelwegen die zo hier en daar waren voorzien van een brug met springladingen. Indien nodig kon de weg zo onbruikbaar worden gemaakt.

Ik denk dat bij Oekraïne ergens een rol speelde dat Sovjets de republiek niet bijster interessant vonden. De zware industrie in het oosten had zijn (noord-zuid) verbindingen met Rusland, ook al waren die na Charkiv dus niet meer verhard. Oost-west binnen Oekraïne diende niet heel veel belang en verder was er natuurlijk structureel geldgebrek en veel meer achterstand op het westen om nog in te lopen.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » do 29 okt 2020, 9:18

Ja, de wegen in Oekraïne liggen er over het algemeen beroerd bij. Uitzondering zijn dan wel de hoofdwegen van en naar Kiev. Genoemd is al de M7 richting Kovel-Warschau. Deze is opgeknapt voor Euro 2012, maar het verbaast me nog wel eens dat deze er nog steeds zo goed bijligt, veel wegen blijven niet zó lang in goede staat. Dit komt door slecht werk en slechte materialen en ik denk ook vaak door overbeladen vrachtwagens. Verder zijn de M6 naar Lviv (al is het maar snelweg tot ongeveer Rivne) de M1 naar Chernihv en de M3 naar Kharkiv (snelweg nu tot voorbij Lubny) goede wegen. Ook zijn er nog wel wat nieuwe wegenprojecten, maar het geldgebrek en de corruptie zijn gewoon te groot om alle wegen fatsoenlijk aan te pakken.

Afgelopen zomer nog naar de Zwarte zee kust geweest, zo'n 50 km ten oosten van Odessa. Had er al eerder een verslagje over willen schrijven. De weg van Kiev naar Odessa is prima (snelweg met af en toe U-turns), behalve het stuk rond Bila Tserkva, daar was zo'n 15-20 km met flinke gaten. het zag er ook niet uit of ze daar snel reparatiewerkzaamheden gingen uitvoeren.
Op het stuk tussen Kiev en odessa kwamen ons ook zeker 5-7 militaire kolonnes tegemoet, vooral opwindend voor de kinderen op de achterbank, zo een aantal vrachtwagens beladen met tanks ;) en ook gewone militaire vrachtwagens. Dit heb ik eerder niet gezien, bijvoorbeeld op de M3 richting Kharkiv.
In de laatste +/- 50 km zag ik op verschillende plaatsen loze viaducten of al zandlichamen voor viaducten voor kruisende wegen, maar die zagen eruit alsof ze er al zeker 5 jaar zo bij lagen en er niet verder aan gebouwd werd. Ook gek dat dit vaak niet bij hoofdwegen was, maar hele kleine weggetjes.
Voorbeeld: https://www.google.com/maps/dir/46.7047 ... m2!4m1!3e0
https://www.google.com/maps/@46.8737859 ... a=!3m1!1e3
https://www.google.com/maps/dir/46.7047 ... m2!4m1!3e0
https://www.google.com/maps/@46.9234298 ... a=!3m1!1e3
https://www.google.com/maps/@47.0043687 ... a=!3m1!1e3
Ook een mooie: https://www.google.com/maps/dir/46.7047 ... m2!4m1!3e0

De rondweg rond Odessa is dan weer een drama, veel te smal voor het vele (vracht)verkeer en grotendeels door de bebouwde kom. Geloof niet dat dat alleen was toen wij er reden, want op Google SV is het er ook al heel druk. Het zal wel lastig zijn om daar iets beters van te maken, omdat net ten noorden daarvan enkele stuwmeren liggen.
Toen kwamen we uit op de M14 Odessa - Mykolayiv. Stad uit: druk, wel vierbaans, maar met stoplichten. Iets buiten de stad wordt het een soort snelweg :) , maar dat duurt maar een kilometer of 15. Daarna blijft het druk o.a. met vrachtverkeer (Odessa en Mikolayiv zijn belangrijke industrie- en havensteden). Ik kan me voorstellen dat je niet perse een vierbaansweg aan wil leggen, maar ruime 2 baans met soort van langzaam verkeer/vluchtstroken, zodat vrachtwagens makkelijk ingehaald kunnen worden is zeker geen overbodige luxe en lijkt mij er goed mogelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 okt 2020, 9:39

Bongo schreef:
do 29 okt 2020, 9:18
de M3 naar Kharkiv (snelweg nu tot voorbij Lubny)
De afgelopen paar jaar is ook het deel tussen Lubny en Poltava naar 2x2 rijstroken verbreed. Of ik het een echte snelweg zou willen noemen weet ik niet, maar Kiev - Poltava is nu wel helemaal minimaal 2x2. Volgens satellietbeelden was dit omstreeks 2018 voltooid. Poltava - Kharkiv is nog wel grotendeels enkelbaans.

Voor wat betreft de M5 naar Odessa, daar is in de periode 2005-2008 ongeveer 35 kilometer buiten de stad naar 2x3 rijstroken verbreed, maar mijn indruk was dat dit nooit voltooid is zoals oorspronkelijk gepland, inderdaad die onvoltooide aansluitingen en ook de brug over het 'Liman' vlak voor Odessa die nog 2x2 is gebleven.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 29 okt 2020, 11:03

Vorig jaar heb ik vanuit de bus gezien - voor zover dat in het avondlijk duister kon - dat delen van de M5 naar Odessa hagelnieuw waren. Er wordt dus lijkbaar nog wel wat gedaan. Maar er waren ook absoluut slechte delen. Was blij met de trein op de terugweg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 okt 2020, 11:21

https://www.kmu.gov.ua/news/za-kreditni ... av-kriklij

Ik kwam dit persbericht van augustus tegen dat men voor € 415 miljoen maar liefst 314 kilometer van de M05 wil renoveren en de noordelijke bypass van L'viv aan wil leggen.

Veel meer info stond er niet in (een deel is onduidelijk of het over de M05 of L'viv ging). Maar voor zoveel geld is het denk ik wel mogelijk om de M05 op te waarderen naar wegcategorie IA. Dat is een autosnelweg. De weg is volgens mij nu geheel of grotendeels IB, dat betekent 2x2 rijstroken maar nog wel U-turns en andere gelijkvloerse elementen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 okt 2020, 11:25

Of dat geld uiteindelijk niet deels in de zakken van louche zakenlieden belandt is maar de vraag, Chris.
:denk:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 okt 2020, 11:56

De Rybalskybrug in Kiev is een tuibrug uit 1963. De brug is ergens tussen 2001 en 2004 buiten gebruik gesteld voor gemotoriseerd verkeer en vanwege de slechte conditie in 2009 ook buiten gebruik gesteld voor voetgangers en fietsers.

Momenteel wordt de veel grotere Podilsky Bridge aangelegd, naast de tuibrug wordt er een nieuwe toevoerweg naar deze grotere brug gebouwd. De tuien zijn recentelijk verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » do 29 okt 2020, 13:13

Die nieuwe Podilskyi-Voskresenskyi brug is ook al sinds ongeveer 2004 in aanleg. Allerlei problemen zowel technish als eigendom-technisch van aard. Oh ja en natuurlijk budget en corruptie ;) .
OP de recente GM beelden zie ik wel wat meer voortgang dan voorheen. Burgemeester Klitschko riep eind vorig jaar dat hij de brug dit jaar af wilde hebben (zou een wonder zijn), maar nou heeft corona hem ook nog een goed excuus gegeven.
https://www.google.com/maps/place/Kiev, ... !4d30.5234

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 okt 2020, 9:23

Met hulp van de World Bank wil Oekraïne meer private investeringen in wegenprojecten.

Men heeft een lijst van prioriteiten ontwikkeld;

* M03 Kiev - Poltava
* delen van de M06 Kiev - Rivne
* M04 & N11 Dnipro - Kryvyi Rih - Mykolaiv
* M07 & M19 Yagodin - Kovel - Lutsk
* M29 - M18 Kharkiv - Dnipro - Zaporizhia
* delen van de M14 Kherson - Mykolaiv

Het doel is niet alleen onderhoud, maar ook rondwegen bij plaatsen en ongelijkvloerse kruisingen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 okt 2020, 22:28

Bratislava staat al aangegeven bij Uzhhorod.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 31 okt 2020, 8:45

Je zou verwachten dat men iets meer nabijgelegen steden in Slowakije aangeeft. Bratislava ligt helemaal in het westen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 nov 2020, 12:20

Dnipro heeft een onvoltooide westelijke bypass: https://www.google.com/maps/@48.479652, ... a=!3m1!1e3

Volgens satellietbeelden is de bouw omstreeks 2013 gestaakt. Er zijn berichten dat de bouw mogelijk hervat gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 nov 2020, 16:10

Ik heb wat interessants gevonden op de oude U.S. Army kaarten uit de jaren '50 en satellietbeelden in Google Earth. Er was een noord-zuidverbinding in aanbouw door West-Oekraïne, maar die is nooit voltooid. Op een aantal kaarten staat 'construction 1944'. Alleen de zuidelijke helft is tegenwoordig een wegverbinding: de M21, de T-0214, de R31 en de T-0611. Het tracé is op satellietbeelden echter nog veel verder noordwaarts te zien tot aan de R49 ten noordoosten van Novohrad-Volynskyi.

Zou dit misschien gepland zijn geweest als directe wegverbinding van Minsk naar Moldavië? Het is opvallend dat deze weg alle plaatsen bypasst, waaronder alle relevante grotere plaatsen in de regio. Het tracé kent ook lange rechte stukken. Of zou dit door de Duitsers zijn aangelegd?

De dikke moerassen in het grensgebied van Oekraïne en Wit-Rusland zijn wellicht de oorzaak dat de weg nooit voltooid is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 01 nov 2020, 16:18

Interessant :wow: blijf maar speuren.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 01 nov 2020, 16:44

Dit is hoe de militaire situatie er daar uitzag in 1944: https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_F ... 944-12.png

Hoewel het technisch gezien zou kunnen, lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat deze weg door de Duitsers is aangelegd. De Britten en de Russen hadden zoveel controle over de zwarte en middellandse zee dat de havens aan de zwarte zee nutteloos waren voor de Duitsers. Het lijkt mij dus logischer dat de weg door de Soviet-Unie is aangelegd.

Ik denk dat de belangrijkste aanwijzingen in het zuiden van het tracé liggen. Waar zou de weg in Moldavië naar toe hebben moeten lopen? Was er een brug over de Dnjestr geplant? Heb jij ook kaarten van dat grensgebied, Chris?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 nov 2020, 13:36

In 2019 is de nummering van de N-wegen aangepast. Er zijn er een aantal bijgekomen, de nummering liep in het systeem tot N-23, dat is nu tot en met de N-33. Vanavond maar eens op de Wegenwiki verwerken.

De Oekraïense Wikipedia heeft een overzicht: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0 ... 0%BD%D0%B8

En er zijn inderdaad genummerde oblastwegen, een voorbeeld: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0 ... 1%82%D1%96 Dit zijn dus blijkbaar 7-cijferige O-nummers.

Ik heb tot nu toe nog geen recente wegwijzers gezien waar N- of R-nummers op staan. Wel heb ik af en toe gezien dat N-nummers op het wegdek geschilderd zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 nov 2020, 18:12

Chris schreef:
ma 02 nov 2020, 13:36
Vanavond maar eens op de Wegenwiki verwerken.
Ik kwam met de N28 meteen wat opmerkelijks tegen, die eindigt op een grensovergang met drie takken: van Oekraïne naar zowel Rusland als Wit-Rusland. Dit moet toch aardig uniek zijn in de wereld zou je denken?

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2020, 18:31

^^ Die had ik al een keer genoemd in de topic over Belarus ;): viewtopic.php?f=15&t=735&p=928021&#p928021

Het is ook de enige volwaardige internationale grensovergang tussen Belarus en Rusland; op andere plekken zijn er geen (volwaardige) controles omdat je binnen de 'union state' blijft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 12:13

Onder het programma 'Велике будівництво' (Velyke budivnytstvo, grote werkzaamheden) wordt tot en met 2021 in totaal 6.500 kilometer weg in Oekraïne gerenoveerd.

https://bigbud.kmu.gov.ua

In 2020 zijn deze wegen aangepakt:
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 05 nov 2020, 12:46

Chris schreef:
do 05 nov 2020, 12:13
In 2020 zijn deze wegen aangepakt...
Huh? Staan daar nou ook wegen op in gebieden die in handen zijn van seperatisten?