[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 15:54

Wegenplan van Ukravtodor.

Legenda rechts;
* bestaand
* in aanbouw
* gepland
* perspectief

130 km/h op autosnelwegen en 110 km/h op expresswegen.

Van die rode delen 'in aanbouw' kan ik overigens weinig bewijs vinden op satellietbeelden.

Afbeelding

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » di 18 feb 2020, 16:00

Aan perspectief geen gebrek ;)

Hetgeen in aanbouw is, is dat allemaal snelweg? Of zitten daar ook expresswegen tussen? Dat kan ik niet echt uit de afbeelding afleiden.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 16:07

Het zijn wegen van de eerste categorie.

In de praktijk zijn dat kennelijk de 'швидкісних шосе' shvydkisnykh shose, die term kende ik nog niet. Dat zijn 2x2 wegen die vaak U-turns en kruisingen hebben en dus geen echte snelwegen zijn.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 19 feb 2020, 11:13

Sinds 2004 weinig voortgang. Wel is het geplande netwerk aangepast, vooral in de oostelijke en zuidelijke flanken. Zal vast met de geopolitieke situatie van doen hebben:
Afbeelding

Bron: https://www.unece.org/trans/main/eatl/1stegmeeting.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Ger81
stadsweg

Bericht door Ger81 » wo 04 mar 2020, 12:23

Staat daar nou 'naar Wroclaw' bij de M10? Dat is nog wel een eindje vanaf de grens...

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 mar 2020, 13:38

Inderdaad, en waarom dan niet Краків (Krakau) aangeven als eerste grote stad... Was ook voor het eerst dat ik die cursieve в in een lettertype tegenkom waarbij het een soort е lijkt te worden.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » wo 04 mar 2020, 19:51

Dat geldt overigens voor meer doelen: Gdansk, Triest...

Ger81
stadsweg

Bericht door Ger81 » do 05 mar 2020, 10:46

Vegi schreef:
wo 04 mar 2020, 19:51
Triest
Baas boven baas :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 mar 2020, 21:44

De M6 rond Zhytomyr wordt verbreed naar 2x2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 mar 2020, 21:48

Een nieuwe dubbeldeks brug in Kiev.

Volgens mij is dat deze brug: https://www.google.com/maps/@50.47138,3 ... a=!3m1!1e3

De bouw daarvan is al rond 2004 gestart en nog steeds niet klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 mar 2020, 21:55

De N14 tussen Kropyvnytskyi en Mikolayiv.

Kropyvnytskyi is wat vroeger Kirovohrad was. De stad is in 2016 hernaamd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » za 21 mar 2020, 22:23

Chris schreef:
za 21 mar 2020, 21:48
Een nieuwe dubbeldeks brug in Kiev.

Volgens mij is dat deze brug: https://www.google.com/maps/@50.47138,3 ... a=!3m1!1e3

De bouw daarvan is al rond 2004 gestart en nog steeds niet klaar.
Klopt. Burgemeester Klitschko wil de brug dit jaar afhebben, maar ik verwach met de coronacrisis dat hij een goed excuses heeft om die beloft niet na te komen. Ik vraag me ook al altijd af op welke grote weg die moet uitkomen aan de oostzijde. Daar moet ie nog door een wijk met allemaal datchas heen (is privaat bezit).

Ik verwacht dat het nog wel een jaar of 3-4 gat duren voordat het klaar is, met een doorgaande weg erover.

Ger81
stadsweg

Bericht door Ger81 » di 24 mar 2020, 14:55

Chris schreef:
za 21 mar 2020, 21:55
Afbeelding
Wat is hier de oorzaak van? Oorlogsgeweld?
Normale slijtage lijkt mij nooit zover te kunnen komen, al onderhoud je een weg honderd jaar niet...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 mar 2020, 15:30

Dit is ver buiten het conflictgebied.

Zulke schade is denk ik wel mogelijk hoor. Ik vermoed dat er best veel wegen zijn in Oekraïne die sinds de Sovjettijd al geen onderhoud meer hebben gehad. Eerst ontstaan er gaten, die steeds groter worden. Op een gegeven moment is bijna alle verharding verdwenen of in stukken. Vervolgens krijg je een paar keer nat weer, of dooi tijdens het voorjaar en dan ontstaan er steeds grotere kuilen door vrachtverkeer, die uiteindelijk zo groot worden dat er echt een auto in past. Dit is een proces dat enige tijd duurt, zo'n weg ontstaat niet in 1 jaar en ik denk ook niet in 5 jaar tijd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2020, 15:39

Wat kwaliteit doet: het beton van de oude Reischautobahnen heeft op een heel aantal plekken zo'n 80 jaar dienst gedaan. Oké het is zeker niet comfortabel meer na 80 jaar, maar als je het vergelijkt met dit...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 mar 2020, 18:01

Ik heb in Kroatië en Bosnië-Herzegovina op wegen gereden die in de Joegoslavische tijd zijn aangelegd, ook geen (zichtbaar) onderhoud meer hebben gehad én in de oorlogen in de jaren 90 flink wat zwaar militair materieel hebben gezien. Maar dat komt niet eens in de buurt van dit in Oekraïne.

Zoals dit in het Kroatisch—Bosnisch grensgebied nabij het drielandenpunt bij Montenegro (Kroatische zijde)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op di 24 mar 2020, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 mar 2020, 18:07

Ik vermoed zomaar dat hier een combinatie van natte en zachte grond ook meespeelt. Deze weg loopt door een rivier vallei. En negorij voor een deel. Daar komt bij dat die Kamaz trucks ook niet echt uit zichzelf meegeven. Zeker, het is extreem. Dat staal als een paal in een natte rivier.
Laatst gewijzigd door jelger op di 24 mar 2020, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 mar 2020, 18:07

De lange winter en de dooi daarna zijn denk ik de grootste boosdoeners. Hier kwamen Napoleon en Hitler ook achter indertijd. Alles kwam vast te zitten in de modder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 mar 2020, 15:48

In het Donbass conflictgebied is een stuk van de M3 helemaal verdwenen van Google Maps:

Afbeelding

Nadere inspectie laat zien dat de weg in elk geval niet meer doorgaand te berijden is. Bij Debaltseve is de spoorbrug verdwenen.
Afbeelding

Aan het andere einde zijn een boel loopgraven
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 31 mar 2020, 20:52

Chris schreef:
di 24 mar 2020, 18:07
De lange winter en de dooi daarna zijn denk ik de grootste boosdoeners. Hier kwamen Napoleon en Hitler ook achter indertijd. Alles kwam vast te zitten in de modder.
Dat denk ik zelf ook ja. In Rusland zijn er ook grote problemen om wegen aan te leggen in de semi-arctische toendra's van Sibierië. De temperatuurverschillen en de waterstromen zijn funest voor het asfalt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 20:11

In Roemenië lijkt de bouw van de A7 van Boekarest naar Oekraïne dichterbij te komen. Daarmee zou in theorie sommige verbindingen tussen West-Europa en Roemenië korter worden via Oekraïne en bovendien geen verbinding door de Karpaten nodig heeft. In Oekraïne zou daarvoor een snelweg via L'viv, Ivano-Frankivsk en Chernivtsi nodig zijn. Ook zou dit bijvoorbeeld Warschau - Boekarest of het Via Carpathia concept korter maken.

Echter zolang er lange wachttijden zijn aan de Oekraïense grens en er geen snelweg van L'viv naar Chernivtsi wordt aangelegd zal zo'n route vooral theoretisch blijven denk ik.

Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » wo 29 apr 2020, 21:03

Door een bevriend modelbouw liefhebber ben ik uitgenodigd bij hem thuis in .....Donetsk. Als het corona virus weg is gaan we uitzoeken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. Er komen veel formulieren aan te pas, zei hij.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 29 apr 2020, 21:07

Is dat wel verstandig met een rood reisadvies? Kan me voorstellen dat je verzekeringen niet happig zijn om iets uit te keren als er daar wat gebeurd.

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » wo 29 apr 2020, 21:23

Dat is zo. Of het lukt weet ik niet want ik ben geen familie, van de pers of van de OVSE.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 21:27

Donetsk staat niet onder de controle van de Oekraïense regering en de Nederlandse regering kan daar waarschijnlijk geen bijstand verlenen, dat lijkt me wel heel erg risicovol om daarheen te reizen.

Het reisadvies:

In de provincies Donetsk en Loegansk (Donbas regio) wordt gevochten. Er zijn groepen actief die willen dat deze provincies onderdeel worden van Rusland. Er is veel gewelddadige criminaliteit. De politie is niet goed in staat om de orde te bewaren in deze gebieden. Vliegverbindingen en treinverbindingen met Donetsk en Loegansk zijn uitgevallen. Reis daarom niet naar deze provincies.

U heeft een speciale vergunning nodig om de 'tijdelijk bezette gebieden' in Oekraïne in te reizen en uit te reizen. Dit geldt voor de Krim en bepaalde delen van de provincies Donetsk en Loegansk. Reizigers die zich hier niet aan houden, ook buitenlanders, zijn strafbaar. Zij kunnen worden vervolgd door de Oekraïense autoriteiten.

Let op: in ‘rode’ gebieden kan de ambassade minder goed of helemaal niet helpen als u in de problemen komt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 21:36

Chris schreef:
wo 29 apr 2020, 20:11
In Roemenië lijkt de bouw van de A7 van Boekarest naar Oekraïne dichterbij te komen. Daarmee zou in theorie sommige verbindingen tussen West-Europa en Roemenië korter worden via Oekraïne en bovendien geen verbinding door de Karpaten nodig heeft. In Oekraïne zou daarvoor een snelweg via L'viv, Ivano-Frankivsk en Chernivtsi nodig zijn. Ook zou dit bijvoorbeeld Warschau - Boekarest of het Via Carpathia concept korter maken.

Echter zolang er lange wachttijden zijn aan de Oekraïense grens en er geen snelweg van L'viv naar Chernivtsi wordt aangelegd zal zo'n route vooral theoretisch blijven denk ik.
Ik denk dat het vooralsnog alleen interessant is (zeker vanaf Nederland) als je naar bv. Suceava moet buiten het hoogseizoen. Dan sta je misschien twee uur per keer bij de grens te wachten, dan kan het nog wel uit. Het scheelt je namelijk wel 200 km, en aan de grens Hongarije-Roemenië wordt je ook gecontroleerd. De wegen in Oekraïne zijn niet de besten, maar van west naar oost door het noorden van Roemenië zal je ook niet overal over glad asfalt brengen en zal waarschijnlijk nog minder goed opschieten omdat je op meerdere plekken door de bergen gaat; een blik op Streetview leert dat de Roemeense DN19/18/17 er op delen ook niet veel beter bijligt en veel meer dorpspassages kent dan de Oekraïense H09/H10 van Lviv naar Chernivtsi. De Oekraïense M-wegen M10 en M19 liggen er wel behoorlijk bij.
Chris schreef:
wo 29 apr 2020, 21:27
Donetsk staat niet onder de controle van de Oekraïense regering en de Nederlandse regering kan daar waarschijnlijk geen bijstand verlenen, dat lijkt me wel heel erg risicovol om daarheen te reizen.
En het is ook in onrustig gebied. Ik ben zelf ook wel eens naar zulke rode gebieden gereisd, ook wel eens op een plek waar de ambassade geen consulaire bijstand zou kunnen verlenen. Maar een de facto staakt het vuren wat al meer dan 20 jaar duurt is een andere situatie dan in Donetsk.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 29 apr 2020, 21:55

Gerhard schreef:
wo 29 apr 2020, 21:23
Dat is zo. Of het lukt weet ik niet want ik ben geen familie, van de pers of van de OVSE.
Het is via de Russische kant theoretisch mogelijk, met de juiste contacten (corruptie is geen probleem). Die grens staat niet onder controle van Oekraïne. Maar hou er rekening mee dat dit dan door Oekraïne als illegale entree op Oekraïens grondgebied wordt gezien. En dat daar sancties op staan als dat geconstateerd wordt.

Ook als je zonder spoor achter te laten in je reisdocumenten of op andere wijzen (door onder de radar te blijven etc, geen sociale media uitingen doet) loop je het risico in de beruchte Myrotvorets database te belanden. Dat is een burger initiatief om (naar Oekraïense wet) illegale bezoeken aan de bezette gebieden met naam en toenaam (tot adres aan toe) te registreren. De Oekraïense veiligheidsautoriteiten raadplegen deze database ook naar wat ik begrijp.

Aangezien je niet weet hoe de tam-tam gaat bij een dergelijk bezoek - wie weet word je wel verlinkt door een lokale bewoner - is dit een risico als je Oekraïne nog in wil of moet kunnen via de legale wegen.

Daarnaast is het een oorlogsgebied, ook al is het bij ons uit de kranten en journaals verdwenen. "het was een hype in 2014, de msm is op naar de volgende hype" zouden sommigen verontwaardigd zeggen. Er vallen wekelijks zo niet dagelijks slachtoffers (ca 10 doden per maand). Een stad als Donetsk ligt in dat opzicht niet zeer veilig. Blijf je dichter bij de Russische grens ver van de directe contact lijn is het betrekkelijk veilig.

En wat anderen gezegd hebben: je bent wel buiten bereik van diplomatieke assistentie. Het is geen Abchazië, Nagorno Karabach of desnoods de Krim.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mei 2020, 14:57

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 25 mei 2020, 15:03

^^ Dus zo had de Regenboogbuurt in Almere er eigenlijk uit moeten zien. :mrgreen:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 25 mei 2020, 18:09

Леґоланд Украïна? :mrgreen: