[LV] Letland - Latvia - Latvija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » wo 20 dec 2006, 13:46

Letland - Latvia Afbeelding

Afbeelding

Letland is een Baltisch land tussen Rusland, Estland, Wit Rusland en Litouwen in. Het land is wat groter dan Nederland, en telt 2,3 miljoen inwoners, waarvan de meeste in Riga wonen.

Het wegennet:
Het wegennet bestaat uit enkele snelwegen rond Riga, en een snelweg bij Daugavpils. Voor de rest bestaat het rustige wegennet uit hoofdwegen en secundaire wegen.

Wegennummering:
Er zijn A wegen (Autocela), P-wegen en V-wegen. V-wegen komen zelden voor op kaarten.
grote kaart van Letland

A1: Riga - Ainazi, noordzuidas langs de Golf van Riga. 98km
A2: Riga - Ape, oostwestas naar Pskov in Rusland. 191km
A3: Riga - Valga, takt af van de A2, naar Estland. 122km
A4: Oostelijke randweg Riga. 20km
A5: Zuidwestelijke randweg Riga. 30km
A6: Riga - Daugavpils - Kraslava, oost-westas naar Wit Rusland. 310km
A7: Riga - Uzvara, noord-zuidas naar Litouwen. 87km
A8: Riga - Eleja, noord-zuidas naar West Litouwen 66km
A9: Riga - Liepaja, oost-westas naar de havenstad Liepaja. 209km
A10: Riga - Ventspils, oost-westas naar de kust. 188km
A11: Liepaja - Rucava, noord-zuidas langs de kust. 53km
A12: Jekabpils - Zilupe, oost-westas, takt af van A6, naar Rusland. 168km
A13: Medumi - Daugavpils - Karsava, noord-zuidas in Oost Letland. 160km
A14: Westelijke randweg Daugavpils 12km

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 20 dec 2006, 13:52

GROTE intensiteitenkaart van Letland

Erg rustige wegen. De drukste wegen rond Riga hebben slechts 18.000 voertuigen per dag :shock:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 jun 2007, 22:30

Afbeelding

Jummie 2x5 bij Riga.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 30 jun 2007, 14:07

^^ Een onoverzichterlijke warboel. En dat voor maar 18.000 mvt/etmaal... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 jul 2007, 22:19

Bovenstaande foto blijkt in Tallinn te zijn, Estland dus.

Letland heeft geen echt snelwegennet. Wel zijn er enkele 2x2 wegen met hier en daar ongelijkvloerse kruisingen rond Riga. Rond Riga ligt ook min of meer een bypass.

Wel zijn er op termijn plannen om snelwegen te bouwen;
A1 Riga - Ainazi (EST)
A2 Riga - Veclaicene (EST)
A3 Sigulda - Valka (EST)
A4 Bypass Riga
A5 Ring Riga
A6 Riga - Jekabpils - Daugavpils - Paternieki (BY)
A7 Riga - Grenctale (LT)
A8 Riga - Jelgava - Meitene (LT)
A9 Riga - Liepaja
A10 Riga - Ventspils
A11 Liepaja - Nida (LT)
A12 Jekabpils - Rezekne - Terehova (RUS)
A13 Vilkumiests (LT) - Daugavpils - Rezekne - Grebneva (RUS)

Dit komt neer op het ombouwen van alle hoofdwegen tot autosnelwegen. Echter, daarbij moet wel gedacht worden aan de periode na 2020.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 22 jul 2007, 15:23

Opvallend is dat de hoofdwegen naar Rusland niet helemaal tot de grens worden uitgebouwd tot snelweg, maar ergens halverwege Riga en de grens ophouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 22 jul 2007, 15:40

^^

Paars = bestaand
Rood = planning tot 2020
Geel = planning na 2020

Wel tot de Russische grens dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 24 jul 2007, 23:41

Riga:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 11:40

Het fenomeen Mehrzweckstreifen gaan ze ook op rustige, maar doorgaande wegen in Letland doorvoeren;

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia

Bericht door Kaaiman » ma 03 sep 2007, 11:31

Een soort enkelbaansweg met legaal toegankelijke vluchtstrookjes dus. Werkt in de praktijk wel, maar bij snelheden boven de 60 wordt het snel gevaarlijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » di 18 nov 2008, 10:07

We hebben nog maar weinig foto's uit dit land gezien;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Rene » di 18 nov 2008, 10:16

Blijkbaar is Letland na het loskomen uit het Sovjet-juk weer volledig overgestapt op latijns schrift.
Leuk om te zien dat ze gewoon DIN1451 hebben genomen.

Al blijft zo'n trolley nog steeds ouderwets oost-europees ogen, moeten ze snel eens oplossen...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Alfa » do 20 nov 2008, 16:09

Het Lets werd bij mijn weten altijd al in het Latijnse schrift geschreven. Het enige verschil met de periode tijdens de Sovjet-Unie is dat Russisch als officiële taal geschrapt is. Dit ondanks het gegeven dat 30% van de bevolking Russisch als moedertaal heeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2008, 16:25

Klopt. Lets werd altijd in Latijns schrift geschreven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Moldavisch, wat ten tijde van de Sovjetunie in Cyrliisch werd geschreven, nu weer in Latijns. Alleen in Transnistrië schrijft men nog Moldavisch in Cyrillisch schrift.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Jeroen » do 20 nov 2008, 17:57

Hoe hard mag je op wegen zoals op de eerste 4 foto's? (in Duitsland zit ik op zulke wegen al soms op 110-120 voor ik het in de gaten heb)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » do 20 nov 2008, 20:14

Ik snap die Mehrzweckstreifen niet, lijkt me niet bepaald veilig... Althans, niet om andere auto's in te halen. Want als het rustig is dan heb je ze niet nodig en kun je altijd even wachten tot die enkele tegenligger voorbij is en dan inhalen, en als het druk is vind ik het link om tussendoor te gaan voor het geval iemand anders ook bedenkt om tussendoor te gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » do 20 nov 2008, 20:16

In Duitsland heb ik die Mehrzweckstreifen ook gezien op de B5 ten noorden van Hamburg. Die waren zo breed dat met een meter extra asfalt aan weerszijden ook gewoon 2x2 gebouwd kan worden. Ik ben niet zo'n fan van deze stroken. Bouw dan 2+1 of 2+2 of hou het gewoon op 1+1.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Seat Ibiza » do 20 nov 2008, 21:16

In Zweden bestonden ze ook, maar daar bouwt men de laatste jaren steeds meer stukken om naar 2+1 alternerend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2008, 21:29

Op heel veel wegen in Zweden heeft die strook ook de functie van fietspad, voetpad en uitwijkstrook voor landbouwverkeer, dus lang niet overal zal er 2+1 komen denk ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » do 20 nov 2008, 22:22

Fietsers horen niet op een hoofdweg, en fietsers moeten daar ook helemaal niet willen rijden. Dat zijn overigens geen fietsers maar kamikaze-fiets-piloten :shutup: Datzelfde geld voor voetgangers.

Ofwel je gebruikt een 1+1 weg waar je mag inhalen, wat met die intensiteiten geen probleem hoeft te zijn, waar je dan eventueel een redelijke halfverharde vluchtstrook (met van die tegels waar het gras doorheen groeit) aan knoopt voor pechgevallen, en om uit te wijken voor de hulpdiensten. Fietsers moeten een andere route nemen of je moet zorgen voor een fatsoenlijk fietspad.

Nemen de intensiteiten toe dan laat je die 1+1 weg liggen en bouw je er een goede ongelijkvloerse 2+1 alternerend bij, die je later met een tweede baan upgrade naar autosnelweg.

Die Mehrzweckstreifen zijn in mijn ogen een levensgevaarlijk paardenmiddel. Als er geen verkeer is heb je het niet nodig, en als er veel verkeer is dan hoort het langzame verkeer niet op die weg, en dan vind ik het ook een gevaarlijke oplossing.

Of je moet een 1+1 weg gebruiken, of een goede ongelijkvloerse 2+1, 2+2 of meer, maar je moet niet met zulke rotzooi verkeer op een weg toestaan wat daar niet thuis hoort.

edit:
Driestrooks wegen met suicide lane vind iedereen hier onverantwoord, maar als je het mij vraagt is een weg met Mehrzweckstreifen niet heel anders...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Vinny » do 20 nov 2008, 23:16

Coen Tunnel schreef:Op heel veel wegen in Zweden heeft die strook ook de functie van fietspad, voetpad en uitwijkstrook voor landbouwverkeer, dus lang niet overal zal er 2+1 komen denk ik.
In 1997 was dat ook het geval op de B 56 tussen Geilenkirchen en Jülich. Helaas had ik geen goede kaart en was dat dan ook voor mij de enige optie om betreffende plaats (per fiets) te bereiken :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Bongo » vr 21 nov 2008, 10:56

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:Op heel veel wegen in Zweden heeft die strook ook de functie van fietspad, voetpad en uitwijkstrook voor landbouwverkeer, dus lang niet overal zal er 2+1 komen denk ik.
In 1997 was dat ook het geval op de B 56 tussen Geilenkirchen en Jülich. Helaas had ik geen goede kaart en was dat dan ook voor mij de enige optie om betreffende plaats (per fiets) te bereiken :shutup:
In Zweden hebben ze die idd ook en daar werkte het prima. Zorgde voor een goede doorstroming. (ok, wel 10 jr geleden dat ik voor het laatst in Zweden ben geweest).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Willem » vr 21 nov 2008, 11:21

Dit systeem werkt alleen bij vrij lage intensiteiten, zoals in Zweden. In Nederland zou een dergelijk systeem een puinhoop veroorzaken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 nov 2008, 15:45

duikgek89 schreef:Fietsers horen niet op een hoofdweg, en fietsers moeten daar ook helemaal niet willen rijden. Dat zijn overigens geen fietsers maar kamikaze-fiets-piloten :shutup: Datzelfde geld voor voetgangers.
Veel dorpjes en gehuchtjes in Zweden zouden dan onbereikbaar worden voor fietsers en voetgangers. Ik heb zelf wel gefietst op zo'n weg (weg 44 bij Götene in de buurt). Vmax 110. Tja, andere fatsoenlijke wegen waren er domweg niet.
Fietsers moeten een andere route nemen of je moet zorgen voor een fatsoenlijk fietspad.
Met van die lage intensiteiten aan fietsers is een fietspad eigenlijk te duur. En een andere route is er soms niet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 15:53

Wat is er zoveel duurder aan een fietspad dan, waardoor het een probleem wordt? Asfaltbreedte kan nagenoeg gelijk zijn, Mehrzweckstreifen weg, smalle redresseerstroken en dan een jersey, een betonnen randje, of een vangrail (3 profielen boven elkaar vanaf de grond ivm motoren) en een fietspad.

Misschien moet het voor de normen een meter schelen, maar veel breder zal echt niet nodig zijn, en zo'n betonnen barrier lijkt me ook niet het probleem. Dan heb je een veiliger systeem, en voor het landbouwverkeer of een vrachtauto is het ook geen probleem omdat je met zulke lage intensiteiten makkelijk in kunt halen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door mvalkenburg » vr 21 nov 2008, 16:00

duikgek89 schreef:Wat is er zoveel duurder aan een fietspad dan, waardoor het een probleem wordt? Asfaltbreedte kan nagenoeg gelijk zijn, Mehrzweckstreifen weg, smalle redresseerstroken en dan een jersey, een betonnen randje, of een vangrail (3 profielen boven elkaar vanaf de grond ivm motoren) en een fietspad.

Misschien moet het voor de normen een meter schelen, maar veel breder zal echt niet nodig zijn, en zo'n betonnen barrier lijkt me ook niet het probleem. Dan heb je een veiliger systeem, en voor het landbouwverkeer of een vrachtauto is het ook geen probleem omdat je met zulke lage intensiteiten makkelijk in kunt halen.
Zo'n systeem is dus echt veel te duur voor de hoeveelheid fietsers die daar rijden. Vergeet niet dat alleen Nederland een echt fietsland is waar de aanleg van fietspaden dan ook gerechtvaardigd is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » vr 21 nov 2008, 16:07

Inderdaad. Zelfs in fietsland Denemarken hebben ze vrijwel nergens fietspaden buiten de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 19:59

Toch ben ik van die mehrzweckstreifen geen fan.

Misschien moet ik mijn mening echter bijstellen. Misschien zijn ze wel een goede oplossing, mits ze alleen voor landbouwverkeer en fietsers bedoelt zijn, en om naar uit te wijken als er hulpdiensten aankomen.
Waar ik echter volledig tegen ben is dat men ander snelverkeer gaat inhalen door ze de mehrzweckstreifen op te duwen, zoals de Polen het gebruiken, waar zelfs vrachtauto's elkaar zo inhalen. Ik vind dat volkomen idioot en levensgevaarlijk, en naar mijn mening moet er voor snelverkeer een verbod gelden om over de mehrzweckstreifen te rijden, alswel een verbod om tussendoor in te halen. Uiteraard met uitzondering van uitwijken voor hulpdiensten met toeters en bellen.
Dan vind ik het nog steeds geen goede oplossing, maar dan kan ik me er iets bij voorstellen. Een fietser of een tractor ben je immers zo voorbij, en voor een fietser is het eigenlijk al een soort fietsstrook, voor een fiets hoef je als auto niet eens uit te wijken, en als je achter dat langzame verkeer hangt dan kun je de gang er ook niet inhouden. Een vrachtauto of andere auto inhalen vind ik niet zo geslaagd...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Vinny » za 22 nov 2008, 8:58

In Duitsland is het echter verplicht om van deze strook gebruik te maken als een andere auto je wilt inhalen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » za 22 nov 2008, 9:36

Dat is nou net het gevaarlijke. Oke, als er geen tegenliggers komen is het natuurlijk geen probleem, maar tussendoor inhalen is van de zotte.

Plaats reactie