[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door mavas » ma 18 sep 2017, 22:23

@hajo: In Nederland zijn er ook tunnels waar 130 de maximumsnelheid is, dus net zo snel als daar buiten gereden mag worden. Dat zou in Luxemburg onder dezelfde omstandigheden dus ook gewoon moeten kunnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Jeroen » di 19 sep 2017, 10:19

In Duitsland mag je bij gelijkaardige tunnels ook maar (als je geluk hebt) 100, vaak zelfs maar 80.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door duikgek89 » di 19 sep 2017, 19:15

In Duitsland zijn ze dan ook bekloppt...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » wo 27 sep 2017, 10:27

Zomaar even wat nieuwtjes uit Luxemburg. :)

Op 8 oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen in Luxemburg. Daarbij komt op diverse plaatsen de discussie voor de aanleg van rondwegen weer boven drijven. Als voorbeeld wordt Käerjeng (Frans: Bascharage) genoemd, waar een rondweg gepland staat vanaf de A13, die met name het doorgaande verkeer van en naar de N5 uit het centrum te weren. Ik weet niet precies hoe druk dit stuk is, maar de E44 loopt onder andere via die weg. De burgemeesters van verschillende omliggende gemeenten hebben allemaal een andere mening: die van Käerjeng wil de weg hoe dan ook hebben. Die van Dippech ziet hem liever regionaal doorgetrokken, omdat anders het probleem van dorp naar dorp verschuift. En die van Suessem vindt nieuwe wegen aanleggen sowieso niet van deze tijd.

http://www.rtl.lu/letzebuerg/1079662.html
Afbeelding

Verder in het nieuws: een interview met François Bausch. Na een reeks ongevallen is er weer de nodige discussie over verkeersveiligheid, waarbij vanuit de Luxemburgse verkeersveiligheidsorganisatie de suggestie is gevallen dat de maximumsnelheid van 90 naar 80 zou moeten. Hij geeft aan dat hij een algemene verlaging niet ziet zitten, maar dat er wel onderzoek gedaan wordt of de introductie van 80 voor sommige wegvakken van toegevoegde waarde is. Op dit moment is er enkel de keus tussen 70 of 90. Verder komt onder andere aan bod dat alcohol het belangrijkste probleem in het verkeer is, en dat de pakkans omhoog moet. Snelheid speelt ook een belangrijke rol, maar vaak ook in combinatie met alcohol. In feite zit hij hiermee op één lijn met de ACL (Luxemburgse ANWB). Ik vraag me af in hoeveel procent van de gevallen waar snelheid een rol speelt in (de ernst van) een ongeval, er ook alcohol in het spel is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door duikgek89 » wo 27 sep 2017, 21:36

Als alcohol de voornaamste oorzaak is, dan is het toch een no-brainer dat je dat moet aanpakken en niet moet gaan lopen zeveren over 80 in plaats van 90...

Bovendien, hoe vaak als snelheid als oorzaak gegeven wordt, is de oorzaak dat de automobilist de Vmax reed die in de situatie te snel was? Veel van de ongevallen die met oorzaak "snelheid" de boeken in gaan, zullen vermoedelijk ongevallen zijn waarbij de Vmax duidelijk is overschreden. Ik kan me niet voorstellen dat een algemene verlaging naar 80km/h veel zoden aan de dijk zal zetten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 sep 2017, 23:51

Jeroen schreef:In Duitsland mag je bij gelijkaardige tunnels ook maar (als je geluk hebt) 100, vaak zelfs maar 80.
Dat heeft weinig met geluk te maken, maar meer met het feit dat 100 km/h in tunnels alleen in BW en Bayern is toegestaan. In alle andere deelstaten is de Vmax in tunnels 80 km/h. ;) Ben het verder absoluut met je eens dat 80 km/h voor een fatsoenlijke autosnelwegtunnel te langzaam is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 03 okt 2017, 20:38

Ik heb de hele 'Liaison Micheville' op de video gezet. Het grootste deel is in Frankrijk, maar de video begint in Luxemburg. De weg is eerlijk gezegd nogal een bedenkelijk brouwsel van substandaard oplossingen. De maximumsnelheid is bijna overal 20 km/h lager dan normaal in Frankrijk, een deel is zelfs op 50 km/h begrensd terwijl het door onbebouwd gebied loopt.
Link

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Hajo » wo 04 okt 2017, 12:26

^^ Misschien is of wordt die vmax daar de nieuwe standaard in Frankrijk... :roll:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 okt 2017, 15:20

Die 110/90 vind ik nog niet zo raar voor een uitgebouwde D-weg, maar die 70 vind ik inderdaad niks voor Franse begrippen. En dan die 50 honderden meters voor een zijweg is praktisch absurd. Ik ben niet anders gewend om 50 vlak voor en na een kruising te zien, dat werkt ook goed als alternatief voor :J8: . Op 4:15 wordt het vervolgens 70 vlak voor een kruising... :worship: Misschien dat er een lokaal bestuur heeft dwarsgelegen/gelobbyd om dit zo aan te pakken, of mist het departement de expertise voor een behoorlijk wegontwerp, ook niet ongekend bij ons (o.a. betonnen blokken in de redresseerstrook).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » wo 08 nov 2017, 19:12

De kosten voor de verbreding van de A3 worden nu op € 356 miljoen geschat. Een paar jaar terug sprak men nog over € 159 miljoen. Details zijn me niet bekend maar het klinkt alsof de verbreding ook een reconstructie van het Croix de Gasperich en het Croix de Bettembourg omvat. Wat overigens niet bepaald een slecht idee zou zijn, Luxemburgse knooppunten zijn nogal slecht ontworpen. De bouwtijd wordt nu geschat op 7 jaar.

https://www.wort.lu/de/lokales/ausbau-d ... ee25b76e27

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » do 30 nov 2017, 8:36

Binnenkort start op de A6 een proef met het gebruik van de vluchtstrook als verkapte carpoolstrook in de spits. Mocht de proef succesvol blijken, dan zal hij worden uitgebreid naar andere snelwegen. De voorwaarden zijn minimaal 3 inzittenden in een auto en maximaal 50km/h, wat naar verluid met cameratoezicht gehandhaafd gaat worden. Er is nog wel een wetswijziging nodig om de proef te faciliteren, daarnaast zijn er op een paar punten mogelijk problemen met te smalle viaducten. Dat wordt de komende maand verder uitgewerkt.

http://www.rtl.lu/auto/1101825.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » do 30 nov 2017, 15:41

Waarom geen spitsstroken?
:denk:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 30 nov 2017, 15:51

Dit is lastig accuraat te handhaven. Het probleem met HOV 3+ speelt al jaren in de Verenigde Staten en camera-handhaving is nog niet ver genoeg ontwikkeld om dit goed te kunnen handhaven. De accuraatheid lag maar rond 50% meen ik.

Daarnaast is het een probleem om die 50 km/h te handhaven. Het klinkt makkelijker dan de praktijk; veel congestie is niet een compleet stilstaande file maar ook stukken waarin het rijdt, vaak sneller dan 50 km/h op de reguliere rijstroken. Het is ook niet veilig om met 50 op een smalle vluchtstrook te rijden (laat staan met bussen) als het overige verkeer met 90-100 langs rijdt in zo'n harmonicafile.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » do 30 nov 2017, 16:23

Mee eens. Eerlijk gezegd vind ik dit geen oplossing. Men is erachter dat de intensiteit te hoog is , maar komt met oplossingen die in andere landen al gefaald hebben :sadley:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Peter » do 30 nov 2017, 17:42

Chris schreef: do 30 nov 2017, 15:51 Daarnaast is het een probleem om die 50 km/h te handhaven. Het klinkt makkelijker dan de praktijk; veel congestie is niet een compleet stilstaande file maar ook stukken waarin het rijdt, vaak sneller dan 50 km/h op de reguliere rijstroken. Het is ook niet veilig om met 50 op een smalle vluchtstrook te rijden (laat staan met bussen) als het overige verkeer met 90-100 langs rijdt in zo'n harmonicafile.
Valt wel mee, maar je hebt wel camera's in de berm (of aan een portaal) nodig. In Kuwait geldt deze regel al op veel plekken voor de "vlucht"strook aan de linkerzijde, die er meestal ligt bij 3 of meer strooks wegen. Gaat het weer harder rijden dan moet je ofwel invoegen of langzaam blijven rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door jdb2 » do 30 nov 2017, 23:35

Een grensoverschrijdend project blijkbaar?
In dit bericht is er sprake van minstens 4 inzittenden. Lijkt mij een beetje veel. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/11 ... instens-4/

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen » vr 01 dec 2017, 12:20

De A6 is na Croix de Gasperich 5 rijstroken en wordt vervolgens weer verdrongen naar 2x2 rijstroken. Waarom neemt Luxemburg niet het initiatief om de op zijn minst 2x4 rijstroken te laten lopen tot Croix de Cassange?
Svenlo

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 02 dec 2017, 17:27

Geen N voor het nummer, dus ook geen E:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » za 02 dec 2017, 17:40

^^ Die wegwijzer met een missende E heb ik wel vaker gezien. Maar die verwijzing naar de Duitse B49 was me niet eerder opgevallen. Die ligt meer dan 20 km verderop. En dan is dat ook nog niet eens de snelste of kortste route vanaf hier naar Trier, want dat is door ofwel hier naar rechts de grensbrug te nemen of bij Rosport de grens over te gaan en dan de B418, L42 en B51 te nemen. De route via Wasserbillig zal al gauw zo'n 10 minuten langzamer zijn.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door verfmeer95 » zo 03 dec 2017, 13:56

^^ Zelfs Wasserbillig staat hier verkeert. Dat kan vanaf Etternach beter via CR368-CR361, wat korter is en minder dorpspassages telt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » zo 03 dec 2017, 14:09

Over de N10 valt het aantal dorpen toch mee?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 14:22

verfmeer95 schreef: zo 03 dec 2017, 13:56^^ Zelfs Wasserbillig staat hier verkeert. Dat kan vanaf Etternach beter via CR368-CR361, wat korter is en minder dorpspassages telt.
Dat is de CR368-CR37-CR141 via Mompach. Google Maps geeft aan dat het vanaf de plek waar deze wegwijzer staat in filevrije omstandigheden 2 minuten sneller is. De N10 is 4,5 km langer, maar wel beter uitgebouwd. Voor vrachtwagens is die route via Mompach door de hoogteverschillen en smallere wegen veel minder geschikt dan de N10, en voor fietsers is de vlakke N10 ook een stuk makkelijker.

En wil je met de verwijzing Wasserbillig tevens verkeer richting de A1 leiden, dan is de route over de N10 zeker net zo snel als de route via Mompach, omdat die laatste niet direct in de buurt van de aansluiting Wasserbillig komt.

Dus ja, wie de route kent kan iets sneller zijn via Mompach, maar dan wel over wegen die er iets minder geschikt voor zijn. En uiteindelijk is de N10 in dit gebied nog wel een redelijk doorgaande route waarbij ik me kan voorstellen dat men graag een doel wil aangeven dat meer dan 10 km verderop ligt. Rosport heeft ongeveer net zoveel inwoners als Wasserbillig maar is natuurlijk lang niet zo richtinggevend.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » zo 03 dec 2017, 23:58

^^ En dat terwijl Wasserbillig slechts een deelgemeente van Mertert is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 24 mar 2018, 10:19

Chris schreef: vr 23 jun 2017, 11:59
Chris schreef:Op de A4 komt een grotere VZP tussen Leudelange en Pontpierre. Deze vervangt de kleine Shell bij de afrit Pontpierre.

https://www.wort.lu/en/luxembourg/near- ... 63e13bf1c6

Deze Shell is zoals vaker aangegeven een goed alternatief voor doorgaand verkeer van België naar Frankrijk dat niet zo lang in de rij wil staan op de Aire de Berchem of Aire de Capellen maar niet van de snelweg af wil. De route via de A4-A13 is maar een paar minuten langer en geeft de mogelijkheid om snel goedkoop te tanken.
Dit tankstation was buiten gebruik zag ik vorige week, terwijl de nieuwe VZP nog niet in gebruik is (dat ook nog wel enige tijd zal duren). Langs de A4 is nu dus geen tankstation, ik heb in Esch-sur-Alzette getankt, bij het einde van de A4 heb je een rotonde en vlak daarbij is een Aral tankstation. Het is een paar minuten extra rijden, maar als ik de drukte zag bij Capellen en Berchem...
Men spreekt nu van een heropening van het tankstation in oktober 2019... dat is wel een tegenvaller.

http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/ ... 9-14486569

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ernie » do 24 mei 2018, 10:46

Chris schreef: wo 08 nov 2017, 19:12 De kosten voor de verbreding van de A3 worden nu op € 356 miljoen geschat. Een paar jaar terug sprak men nog over € 159 miljoen. Details zijn me niet bekend maar het klinkt alsof de verbreding ook een reconstructie van het Croix de Gasperich en het Croix de Bettembourg omvat. Wat overigens niet bepaald een slecht idee zou zijn, Luxemburgse knooppunten zijn nogal slecht ontworpen. De bouwtijd wordt nu geschat op 7 jaar.

https://www.wort.lu/de/lokales/ausbau-d ... ee25b76e27
Over het algemeen zijn de doorgaande afslagen op de knoopunten wel in orde. Belgie --> Frankrijk bijvoorbeeld.

Ik woon hier nu een tijdje en vraag me echt af waarom de hier 7 jaar over moeten doen. Het betreft nog geen 15 km weg en er zijn geen tunnels of grote dalviaducten op de route. Vergelijk dit eens met de A27 Utrecht - Eemnes... Het is bepaald geen lol om hier in de spits te rijden. Overigens speelt mee dat de aansluitende A31 ook uitgebreid moet worden. Op zich ook hier meer dan genoeg ruimte maar de vraag is hoe dit financieel wordt opgelost.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » do 24 mei 2018, 22:27

Door het geringe aantal inwoners zijn de belastinginkomsten navenant lager dan in omliggende landen. Er valt dus minder te investeren...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door mvalkenburg » do 24 mei 2018, 22:42

Me dunkt dat er wel bovengemiddeld veel aan accijnzen binnenkomt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2018, 23:36

^^ Maar de btw is veel lager.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » vr 25 mei 2018, 13:30

Je ziet het bij meer projecten. Met die rondweg op de N7 zijn ze ook al heel lang bezig.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door ronny forgeron » zo 27 mei 2018, 10:51

Coen Tunnel schreef: do 24 mei 2018, 23:36 ^^ Maar de btw is veel lager.
Inmiddels ook al weer 17% hoor. (was 15%)
Maar op LPG nog steeds het lage tarief van 8%

Plaats reactie