[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » zo 16 apr 2017, 11:56

Coen Tunnel schreef:
waldo79 schreef:De komborden zijn tweetalig ( Duits/ Frans in combinatie met Luxemburgs).
De officiële namen zijn Franstalig, maar soms is de Franse naam dezelfde als de Duitse of zijn er slechts kleine verschillen (Ettelbruck/Ettelbrück).
Hier heb ik me wel eens afgevraagd waarom dat niet Ettelpont is, of Sarrepont(s). :p

Als je Ettelbruck ziet staan zou je kunnen denken dat dit Luxemburgs is (Lijkt niet echt op Frans en met Duits heb je de umlaut). Luxemburgs voor Ettelbruck is echter Ettelbréck. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » zo 16 apr 2017, 12:54

Hier heb ik me wel eens afgevraagd waarom dat niet Ettelpont is, of Sarrepont(s)
Waarschijnlijk omdat de Fransen het niet gefrancophoniseerd hebben. In de Elzas zijn ook nog tal van dorpen die hun originele Duitstalige naam hebben kunnen behouden. In Nederland danken veel steden hun Franstalige exoniem aan de overheersing van Napoleon die wel de stadsnamen hebben verfranst. Het is ook een kwestie van politiek bedrijven natuurlijk. Het tart mensen in hun identeit, vandaar dat zulke zaken nog wel eens wat gevoelig liggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 13:15

GuteFahrt schreef:
Coen Tunnel schreef:
waldo79 schreef:De komborden zijn tweetalig ( Duits/ Frans in combinatie met Luxemburgs).
De officiële namen zijn Franstalig, maar soms is de Franse naam dezelfde als de Duitse of zijn er slechts kleine verschillen (Ettelbruck/Ettelbrück).
Hier heb ik me wel eens afgevraagd waarom dat niet Ettelpont is, of Sarrepont(s). :p

Als je Ettelbruck ziet staan zou je kunnen denken dat dit Luxemburgs is (Lijkt niet echt op Frans en met Duits heb je de umlaut). Luxemburgs voor Ettelbruck is echter Ettelbréck. :D
Vaak is het gewoon de spelling aanpassen naar het Frans. Een ander mooi voorbeeld is Neuhaeusgen (Frans), Neuhäuschen (Duits), Neihaischen (Luxemburgs).

In sommige gevallen zitten er nog aardig wat verschillen tussen de Franse, Duitse en Luxemburgse namen:

Larochette/Fels/Fiels
Troisvierges/Ulflingen/Ëlwen
Bascharage/Niederkerschen/Nidderkäerjeng

Ook een leuke:

Clervaux/Clerf/Klierf; lokaal dialect: Cliärref

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » zo 16 apr 2017, 14:44

Coen Tunnel schreef:^^ In Luxemburgs wordt het anders gedaan. De eerste paar jaar van het basisonderwijs zijn volledig (alle lessen) in het Luxemburgs. Daarna volgen een aantal jaren volledig in het Duits. De middelbare school wordt volledig in het Frans gedaan. Daarnaast is Engels ook een verplicht vak op de middelbare school; de meeste Luxemburgers spreken dus de drie landstalen vloeiend en beheersen het Engels voldoende tot goed.

Kortom, het stelt dus wel wat meer voor dan de paar uurtjes Frans per week op Vlaamse scholen.
Ik ben mee met het verhaal en dank je voor de verduidelijking. Er moet me wel iets van het hart, afhankelijk van de regio en de studierichting (in het middelbaar) gaat het over meer dan "een paar uurtjes Frans". Het blijft uiteraard een gericht vak, en geen immersie.

In de regio Vlaams-Brabant wordt Frans vaak al vanaf het 2e leerjaar gegeven (8 jaar). In het middelbaar hangt het er vanaf hoe vaak je het krijgt, ik had in de 3e graad gedurende 2 jaar meer Frans dan Nederlands. Alle richtingen met menswetenschappen krijgen redelijk wat uren in het curriculum. Alleszins een pak meer dan het Nederlands in het vaak gehekelde Franstalige onderwijs ;)

Ik begrijp hieruit dat het basisonderwijs in Luxemburg dus gestoeld is op het immersiesysteem, iets dat in Vlaanderen ingang aan het vinden is met het Engels, bepaalde vakken in het STEAM-spectrum mogen vanaf het huidige schooljaar in het Engels gegeven worden. Ook zijn Frans en Engels sinds een jaar of 3 gelijkgeschakeld zodat ze op hetzelfde niveau mogen gegeven worden als "2e vreemde taal".

Alleszins is de realiteit in Luxemburg ook anders. Het land is een scheet groot en er zijn geen echt strak afgelijnde taalgrenzen. De kans dat de gemiddelde Luxemburg iemand op straat tegenkomt die een andere moedertaal spreekt is dus vrij groot.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » ma 17 apr 2017, 8:46

^^ De kans dat je in België iemand op straat tegenkomt die een andere moedertaal spreekt is nochtans ook vrij groot :)

Ik zou dringend eens op stap moeten gaan in Luxemburg, behoor immers bij de groep mensen die het land enkel kennen omwille van de lage brandstofprijzen en dat het 2h van Brussel ligt op de heen-en-terugweg naar het zuiden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » ma 17 apr 2017, 9:13

Ik ben in Luxemburg geweest tijdens de grote kermis in augustus een aantal jaar geleden. Mooi stadje, erg gezellig en ik kreeg het voorelkaar om in het Nederlands te worden aangesproken :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2017, 10:57

Km357 schreef:^^ De kans dat je in België iemand op straat tegenkomt die een andere moedertaal spreekt is nochtans ook vrij groot :)

Ik zou dringend eens op stap moeten gaan in Luxemburg, behoor immers bij de groep mensen die het land enkel kennen omwille van de lage brandstofprijzen en dat het 2h van Brussel ligt op de heen-en-terugweg naar het zuiden.
Ik ging vroeger al eens met mijn grootouders op trip naar Luxemburg, de dag begon op één of andere manier steeds in een bank ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 apr 2017, 11:33

Vinny schreef:Ik ben in Luxemburg geweest tijdens de grote kermis in augustus een aantal jaar geleden. Mooi stadje, erg gezellig en ik kreeg het voorelkaar om in het Nederlands te worden aangesproken :rofl2:
De Schueberfouer. Dat is altijd een mooie gezellige kermis. 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » ma 17 apr 2017, 19:48

Los van de hoofdstad is de rest van het land de moeite waard. Qua landschap redelijk vergelijkbaar met de zuidelijke Ardennen, maar net iets minder rommelig dan Wallonië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 apr 2017, 20:05

^^
Niet alleen 'net' iets minder rommelig dan Wallonië, maar veel minder rommelig dan Wallonië! *kuch* :p

Luxemburg vind ik ook altijd op een bepaalde manier een leuke/gezellige sfeer hebben. De zuidelijke Eifel is ook mooi en netjes, maar heeft een stuk minder attracties/bezienswaardigheden en daardoor ook aanzienlijk minder toeristisch (wat ook weer z'n voordelen heeft).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Davy » ma 17 apr 2017, 20:48

Mwah dat rommelige van Wallonië ben ik niet echt met je eens wat de Ardennen betreft. De meeste plaatsen zien er toch gewoon goed uit.

Luxemburg is inderdaad een leuk land, heeft fraaie landschappen en wegen. Maar de dorpjes vind ik eerlijk gezegd altijd heel erg doods, dat is in de Belgische Ardennen toch iets minder waar je bijvoorbeeld al iets sneller een leuk restaurantje of een doodeenvoudige friterie tegenkomt, wat je in Luxemburg amper ziet.

Hoe het aan Duitse kant is weet ik niet, daar ben ik niet bekend genoeg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » ma 17 apr 2017, 21:34

Wallonië is vooral erg wisselvallig. In veel dorpen en steden zie je toch wel dat de streek enorm te lijden heeft (gehad) onder de hoge werkloosheid. Om eerlijk te zeggen vind ik landschappelijk gezien Vlaanderen veel meer verrommeld dan Wallonië dat ongeveer vergelijkbaar is met Noord-Frankrijk en Luxemburg. Het is wel zo dat Luxemburg veel welvarender oogt. Maar volgens mij is het land ook welvarender dan de meeste provincies in Wallonië, dus dat is dan niet zo heel verwonderlijk. Hetzelfde geldt ook wel voor de Duitstalige gemeenten in Wallonië. Ook die ogen een stuk welvarender dan de andere.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 apr 2017, 22:28

Davy schreef:Mwah dat rommelige van Wallonië ben ik niet echt met je eens wat de Ardennen betreft. De meeste plaatsen zien er toch gewoon goed uit.
De meeste wat meer toeristische plaatsen wel. Al is het op sommige plekken in de Ardennen ook wel wat vergane glorie.
Luxemburg is inderdaad een leuk land, heeft fraaie landschappen en wegen. Maar de dorpjes vind ik eerlijk gezegd altijd heel erg doods, dat is in de Belgische Ardennen toch iets minder waar je bijvoorbeeld al iets sneller een leuk restaurantje of een doodeenvoudige friterie tegenkomt, wat je in Luxemburg amper ziet.
Alles ziet er wat strakker en verzorgder uit. Desalniettemin zit in vrijwel elk dorp wel een restaurantje of café, die zijn er in Luxemburg namelijk best veel. En wat dat betreft zijn ook in Luxemburg naast de grotere plaatsen ook de wat meer toeristische plaatsen meer uitnodigend. Dorpjes en stadjes zoals Diekirch, Clervaux, Echternach, Vianden, Remich...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 apr 2017, 22:35

Vinny schreef:Hetzelfde geldt ook wel voor de Duitstalige gemeenten in Wallonië. Ook die ogen een stuk welvarender dan de andere.
De schoonheid van plaatsen als Eupen, St. Vith e.d. heb ik nog niet echt ontdekt, ook al is het Duitstalig. Aan de Duitse kant van de staatsgrens ogen de bebouwingen meteen veel fraaier. Maar goed, persoonlijke waarneming blijven subjectief...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » ma 17 apr 2017, 22:54

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:Duits was na de Tweede Wereldoorlog minder geliefd in Luxemburg
Na de eerste ook al. :)
En volgens mij koos het van oorsprong Duitstalige Luxemburg voor Frans om zich te verweren tegen de dreigingen uit het oosten in de 19e eeuw.
In de 19e eeuw kwam de voornaamste 'dreiging' (tot inlijving) vooral vanuit Franse hoek, met de overheersing tot 1815 (waarna Luxemburg lid werd van de Duitse bond) en de poging van Frankrijk om Luxemburg van Nederland te kopen in 1866. Dat laatste riep vanuit Pruisen wel een dreiging op, maar dat werd gesust door Luxemburg neutraal te verklaren. (Waar juist de Duitsers later weer lak aan hadden.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » ma 17 apr 2017, 22:58

Het is natuurlijk net wat iemands opvatting is. Tijdens de Franse revolutie werden de invasies vanuit Frankrijk in Nederland door libertarische kringen ook als bevrijders gezien en niet als bezetters.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » ma 17 apr 2017, 23:18

harry schreef:En volgens mij koos het van oorsprong Duitstalige Luxemburg voor Frans om zich te verweren tegen de dreigingen uit het oosten in de 19e eeuw.
RSK schreef:In de 19e eeuw kwam de voornaamste 'dreiging' (tot inlijving) vooral vanuit Franse hoek
Dan is het vreemd dat Luxemburg begin 19e eeuw werd opgesplitst in een Franstalig deel (de huidige Belgische provincie) en een Duitstalig deel (het huidige groothertogdom) en dat daarna het Duitstalige deel ook het Frans als officiële taal koos/hield.
https://en.wikipedia.org/wiki/Partitions_of_Luxembourg schreef:The line of partition was established on the basis of maps that were out-of-date and inaccurate. It used several criteria, with the linguistic criterion being the main one. The Grand Duchy lost all of its French-speaking territories. For military reasons and due to French pressure, the Arlon region, though German-speaking, was also given to Belgium.
In de Nederlandse versie van deze pagina wordt veel minder over de taal gezegd.

Wel leuk trouwens (en steeds meer off-topic :oops: ), die geschiedenis. ik wist niet dat Thionville en Bitburg ook Luxemburgs geweest zijn.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » ma 17 apr 2017, 23:39

Ben het met je eens, maar dan misschien afsplitsen als we er nog verder over doorgaan. Er is immers ook een link met Nederland. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Alfa » di 18 apr 2017, 1:37

Wat heeft Luxemburg veel grond verloren. Nog een gelukkig dat er weinig revisionisme is. De grenzen worden in de huidige politiek nooit ter discussie gesteld, hoe arbitrair ze ook zijn van oorsprong (zeker de Belgisch-Luxemburgse grens). Dat is nogal wat anders in bv Hongarije en Rusland.

Zou Luxemburg trouwens even rijk geweest zijn mocht het ook nog Belgisch-Luxemburg omvatten? Een van de redenen waarom het zo rijk is is juist de beperkte grootte. Want een klein land betekent ook weinig onkosten. Met Belgisch-Luxemburg zou er bv veel meer geïnvesteerd moeten worden in o.a. wegonderhoud, sociale voorzieningen, ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » di 18 apr 2017, 7:33

Volgens mij is een van de redenen dat men in het Groot-Hertogdom koos voor Frans als ambtelijke taal juist vanwege de territoriale claim op het Belgische gedeelte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » di 18 apr 2017, 13:18

^^
Wat later dan ook vanzelf opgelost is geweest met de oprichting van de Belgisch-Luxemburgse Unie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 18 apr 2017, 19:52

Lege flesjes op de A1 bij Flaxweiler: http://www.wort.lu/en/luxembourg/a1-acc ... 63e13ada31

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door nederland24 » di 18 apr 2017, 19:57

Hoeveel statiegeld zou dat in totaal zijn? :lol:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » di 18 apr 2017, 19:59

Naar het schijnt hebben ze de plaatsnaam spontaan tot Flesweiler omgedoopt. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » di 18 apr 2017, 20:20

nederland24 schreef:Hoeveel statiegeld zou dat in totaal zijn? :lol:
Toch genoeg om er een truck mee rond te laten rijden. :)

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door martwout2 » wo 19 apr 2017, 9:27

Chris schreef:Wat foto's van de A7 van Luxembourg naar Ettelbruck. Ik heb ze afgelopen september genomen op de terugweg van Baskenland naar Zwolle (logische route hè :hap: )
Omdat ze bij Luik bezig zijn, hebben we eind vorig jaar ook deze route genomen vanaf Trier. De snelweg is prima en de weg erna tot Sankt Vith ook maar we werden horendol van de snelheidswijzigingen op de binnenweg. Het was om de haverklap anders waardoor we ook een keer geflitst werden. Maak er dan 1 lagere snelheid van i.p.v. om de kilometer zo'n beetje te wijzigen.

We houden het voorlopig maar bij onze vaste route via Bastogne-Martelange.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 apr 2017, 9:51

^^ Er staan langs die route twee vaste flitsers, eentje op de B7 bij Ettelbruck waar je :A1-70: mag en eentje op het 2+1 deel van de N7 die volgens mij op 110 km/u staat afgesteld (bij 2+1 mag je bij 2 rijstroken jouw kant op 110 km/u en bij 1 rijstrook 90 km/u).

Ik rij die weg vaker en ik vind het wel meevallen. Vmax is in principe 90, met 70 bij twee gebogen dalviaducten in de B7, een paar kruispunten op het N7-gedeelte en de passage van Hoscheiderdickt, en 110 km/u op de 2+1-delen van de N7 waar je 2 rijstroken in jouw richting hebt. En 50 in de andere bebouwde kommen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door duikgek89 » wo 19 apr 2017, 17:02

Flitsers staan wel een beetje op vervelende punten, maar al met al vind ik dit geen onaardige route. Je bent er zo doorheen. En niet saai. Verder is er niemand die je verplicht om op de stukken met twee stroken 110 te gaan rijden. Het is juist fijn dat het mag omdat het dan makkelijk is om langzamer verkeer in te halen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » wo 19 apr 2017, 21:20

Coen Tunnel schreef:^^ Er staan langs die route twee vaste flitsers, eentje op de B7 bij Ettelbruck waar je :A1-70: mag en eentje op het 2+1 deel van de N7 die volgens mij op 110 km/u staat afgesteld (bij 2+1 mag je bij 2 rijstroken jouw kant op 110 km/u en bij 1 rijstrook 90 km/u).
De laatste jaren rij ik die route ook een aantal maal per jaar (tot Ettelbruck, dus wel de N7 maar niet de B7) en in mijn herinnering staan er ten noorden van de B7 twee flitspalen. Helemaal scherp heb ik het niet, daarvoor kom ik er net iets te weinig, maar kan het zijn dat er een flitspaal bijgekomen is?
Tegelijk heb ik het idee dat een aantal delen met 2x1 qua Vmax verlaagd zijn van 110 km/h naar 90 km/h, maar ook dat kan ik niet hard maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 apr 2017, 22:40

^^ Je hebt gelijk, er staan er twee tussen Fridhaff en Wemperhardt:

N7 - Fridhaff - Hoscheid (Lipperscheid-Dellt) - 90 km/h
N7 - Hoscheid - Marnach (Dorscheiderhaischen) - 90 km/h

Alle flitsers staan overigens ook vooraf aangegeven met waarschuwingsborden.

Plaats reactie