Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Vinny » vr 23 jun 2017, 18:59

Ger81 schreef:^^
Richtlijn? Zo zou ik het EVRM niet willen noemen.
Dat is gewoon wetgeving (die ook nog boven onze nationale wetten staat).
Artikel 6 lid 3 onder a van het EVRM schreef:Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
De taal van het inschrijvingsdocument van je voertuig doet er imo niet toe. Maar wellicht is er hier een jurist die dat kan bevestigen of ontkrachten.
Het gaat erom dat de tenlastelegging is gesteld in een taal die jij verstaat. Als dat voor jou Fries is, is dat Fries (dan moet je het wel daadwerkelijk machtig zijn uiteraard).
Dat verwijst volgens mij niet naar een regionale taal, maar naar de administratieve taal welke door de EU is vastgelegd. In Luxemburg is die taal Frans (sinds WOII), in Nederland Nederlands. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker hoe dat im het Duitstalige gedeelte van Wallonië zit, maar waarschijnlijk kunnen de inwoners hier geen bezwaar maken tegen een in de Franse taal opgelegde sanctie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door IQ[] » zo 25 jun 2017, 11:45

Off topic:
In België is in ieder geval de volgende wet van kracht.
15 JUNI 1935. - WET op het gebruik der talen in gerechtszaken schreef:Art. 11. De processen-verbaal betreffende de opsporing en de vaststelling van misdaden, wanbedrijven en overtredingen, alsook de processen-verbaal van fiskale aangelegenheden worden, (in Franse taalgebied in het Frans, in het Nederlands taalgebied in het Nederlands en in het Duitse taalgebied in het Duits) gesteld.

In de gemeenten der Brusselsche agglomeratie, worden die processen-verbaal gesteld in het Fransch of in het Nederlandsch, naar gelang dat degene die er het voorwerp van is, de eene of de andere dezer talen voor zijn verklaringen gebruikt, en bij gemis van verklaring, volgens de noodwendigheden der zaak.
Voor buitenlandse boetes zou je om een Duitse vertaling kunnen vragen, aangezien Duits een volwaardige officiële landstaal is en ook als dusdanig behandeld wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » zo 25 jun 2017, 14:17

Er zijn in Nederland ook een aantal stijfkoppen die vast houden aan het gebruik van het Fries tijdens de rechtszitting. Volgens mij is dit nog gebruikt als argument om de regionale rechtbanken Leeuwarden, Groningen en Assen niet samen te voegen. Ik heb evenwel niet het idee dat dit boetes niet rechtsgeldig gaat maken. Afijn anders heb ik wel een mooie gelegenheid om onder een boete uit te komen :evil:
SPOILER: TOON

Heeg is friestalig genoeg... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Alfa » zo 25 jun 2017, 14:49

Ger81 schreef:^^
Richtlijn? Zo zou ik het EVRM niet willen noemen.
Dat is gewoon wetgeving (die ook nog boven onze nationale wetten staat).
Ik had het over de betrokken richtlijn: Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

Daarin staat:
(13)


De lidstaten moeten de eigenaar, de houder van het voertuig of de persoon die anderszins geïdentificeerd is als degene die ervan verdacht wordt de verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertreding begaan te hebben, kunnen bereiken om de betrokken persoon op de hoogte te houden van de toepasselijke procedures en de juridische gevolgen uit hoofde van het recht van die lidstaat van de overtreding. Daarbij moeten de lidstaten overwegen de informatie betreffende verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen toe te zenden in de taal van de inschrijvingsdocumenten of in een taal die de betrokken persoon wellicht kent, om ervoor te zorgen dat die persoon de informatie die met de betrokken persoon wordt gedeeld, duidelijk begrijpt. De lidstaten dienen de passende procedures uit te voeren om ervoor te zorgen dat de informatie alleen bij de betrokken persoon aankomt en niet bij een derde. De lidstaten moeten daartoe gelijkaardige nadere regelingen gebruiken als voor de afhandeling van dergelijke overtredingen, zoals, in voorkomend geval, een aangetekend schrijven. Zo zal de betrokken persoon op passende wijze kunnen reageren op de informatie, met name door meer informatie op te vragen, de boete te regelen of zijn rechten van verdediging uit te oefenen, met name ingeval er een vergissing in de identificatie van de persoon is opgetreden. Verdere procedures vallen onder de toepasselijke juridische instrumenten, waaronder die inzake wederzijdse bijstand en wederzijde erkenning, bijvoorbeeld Kaderbesluit 2005/214/JBZ van de Raad van 24 februari 2005 inzake de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op geldelijke sancties (4).
Ger81 schreef: De taal van het inschrijvingsdocument van je voertuig doet er imo niet toe. Maar wellicht is er hier een jurist die dat kan bevestigen of ontkrachten.
Het gaat erom dat de tenlastelegging is gesteld in een taal die jij verstaat. Als dat voor jou Fries is, is dat Fries (dan moet je het wel daadwerkelijk machtig zijn uiteraard).
De keuze ligt aan de sanctionerende overheid. Jij moet bewijzen dat je de taal niet kent om aanspraak te maken op taalverandering. Er zijn weinig Friezen die geen Nederlands kunnen. Nederlands is een taal die Friezen 'verstaan'. Dus aan de voorwaarden in zowel de richtlijn als het EVRM is voldaan. Er is geen enkele verplichting om Friese vertalingen te voorzien.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Egbert » zo 25 jun 2017, 17:49

Vinny schreef:Er zijn in Nederland ook een aantal stijfkoppen die vast houden aan het gebruik van het Fries tijdens de rechtszitting. Volgens mij is dit nog gebruikt als argument om de regionale rechtbanken Leeuwarden, Groningen en Assen niet samen te voegen. Ik heb evenwel niet het idee dat dit boetes niet rechtsgeldig gaat maken. Afijn anders heb ik wel een mooie gelegenheid om onder een boete uit te komen :evil:
SPOILER: TOON

Heeg is friestalig genoeg... :dyn_hyp:
Helaas hebben die stijfkoppige Friezen ook het recht om de rechtbank in het Fries toe te spreken, ook als die rechtbank niet in Friesland gelegen ligt. Daarvoor heb je dan ook weer beëdigd vertalers die komen opdraven om het gebrabbel van die Fries verstaanbaar te maken en andersom datgene wat de rechtbank zegt en die Fries vlekkeloos verstaat weer in het Fries te vertalen omdat die Fries de taal van het land niet wenst te begrijpen.
:nuts:

Als je de rechtbanken van Leeuwarden, Groningen en Assen samenvoegt moet je natuurlijk voldoende rechters en OVJ's hebben die het Fries machtig zijn. In principe zou dat geen probleem moeten zijn, want die zijn er nu dus ook al.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Vinny » zo 25 jun 2017, 20:05

Alfa schreef:De keuze ligt aan de sanctionerende overheid. Jij moet bewijzen dat je de taal niet kent om aanspraak te maken op taalverandering. Er zijn weinig Friezen die geen Nederlands kunnen. Nederlands is een taal die Friezen 'verstaan'. Dus aan de voorwaarden in zowel de richtlijn als het EVRM is voldaan. Er is geen enkele verplichting om Friese vertalingen te voorzien.
Dan kan de overheid in Wallonië of Frankrijk ook wel stellen: de automobilist moet hier wel Frans kunnen lezen, want anders zou hij de verkeersborden ook niet lezen dus we gaan er vanuit dat hij dat kan.

Historisch gezien is de Friese taal in Nederland net zo'n wettelijke taal als bijvoorbeeld het Duits in België. Er is een Duitstalige minderheid in dat land. Ligt wat uurtjes weg van Antwerpen, maar die mensen bestaan wel. Veronderstellen dat ze "dus" Frans of of Nederlands moeten spreken zou ik niet voorhands aannemen.

Het enige EU land dat monolinguistisch (ééntalig) is betreft Portugal. Alle andere landen hebben gebieden waar overwegend een andere taal gesproken wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Willem » zo 25 jun 2017, 20:56

^^ Hoe zit dat met Litouwen en Tsjechie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jun 2017, 21:10

^^ Litouwen heeft Russischtalige en Poolstalige minderheden, in Tsjechië is een hele lijst aan talen als minderheidstalen aangewezen waaronder Slowaaks, Pools, Duits, Romani en Roetheens.
Vinny schreef:Het enige EU land dat monolinguistisch (ééntalig) is betreft Portugal.
Nee, Mirandees heeft een officiële status in Portugal en ca. 15.000 sprekers.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Peter » do 29 jun 2017, 11:22

Egbert schreef: Helaas hebben die stijfkoppige Friezen ook het recht om de rechtbank in het Fries toe te spreken, ook als die rechtbank niet in Friesland gelegen ligt. Daarvoor heb je dan ook weer beëdigd vertalers die komen opdraven om het gebrabbel van die Fries verstaanbaar te maken en andersom datgene wat de rechtbank zegt en die Fries vlekkeloos verstaat weer in het Fries te vertalen omdat die Fries de taal van het land niet wenst te begrijpen.
:nuts:
Als je de rechtbanken van Leeuwarden, Groningen en Assen samenvoegt moet je natuurlijk voldoende rechters en OVJ's hebben die het Fries machtig zijn. In principe zou dat geen probleem moeten zijn, want die zijn er nu dus ook al.
Bij mijn weten hoeft niemand Fries te praten of Nederlands in het Fries te vertalen. Wel andersom als een verdachte of getuige daarom verzoekt en zich in zijn eigen taal of dialect wil uiten. Er zijn inderdaad een paar plattelandsfriezen die hun dorp nauwelijks uitkomen en zeer slecht (verstaanbaar) ABN kunnen spreken. Maar onverstaanbaar Nederlands (zoals sommige oost-Groningers en zuid-Limburgers dat doen) moet ook vertaald worden in andere rechtbanken als de rechter, OvJ en/of griffier het niet goed verstaan.

Geschreven tekst kan altijd slechts in het Nederlands, tenzij de uitgevende overheid zelf kiest voor een Friese vertaling. Ik geloof niet dat een Friese vertaling ooit afdwingbaar is, maar wellicht wel in uitzonderlijke gevallen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 11:57

Interessante reacties hier over de rechtspositie van een officieel erkende taal en de sprekers er van. Maar vooral ook het dedain.

Hier iets meer over rechtsposities.
http://www.hungarian-human-rights.eu/Friesland/nl/

Wat ik hier uit opmaak is dat de rechten t.a.v. Fries op het Friese taalgebied betrekking hebben.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Peter » do 29 jun 2017, 12:35

Welk dedain ?
Ik versta Fries (en oost-Gronings) overigens redelijk (door vroeger werk in Harlingen en Veendam), maar spreek het niet. Lezen gaat traag omdat je (net als bij de Haagse Harry Strips overigens) de woorden fonetisch moet uitspreken om ze te herkennen (als niet geoefend lezer)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 12:54

Ik verwees met dat woord niet naar jou. :-)
In een paar andere reacties voelde ik wat neerbuigendheid.

Als ik het goed begrijp dan is Nederlands (taalles) niet verplicht op scholen in Friesland. Dat zou ik wel een leemte vinden, vooral op lagere scholen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door martien » do 29 jun 2017, 13:06

^^ Schoolexamens zijn Nederlands, dus probleem is er niet :top:

Met wat googlen kom ik artikelen tegen, dat Fries onderwijs niet heelerg groot is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 13:14

Ja, die had ik ook al gezien. :D

Het punt is vooral dat het Nederlands belangrijker is dan het Fries en daarom naast het Fries verplicht op het curriculum moet staan, ook al doen de meeste scholen dat nu vrijwillig al zo. Dat Fries verplicht is vind ik wel een goede zaak. Dat is nodig voor de bestendiging van de minderheidstaal.

Maar goed, dat is een andere discussie dan de rechtspositie in de rechtszaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Vinny » do 29 jun 2017, 20:18

Als het me 90 euro kan besparen door de autoriteiten met het "Europees Verdrag inzake Mensenrechten" onder de neus te wrijven ben ik ook stijfkoppig ;)

Het is leuk om eigenwijs te zijn - zeker als het geld oplevert. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersboetes in "eigen" taal verplicht?

Bericht door Ger81 » vr 30 jun 2017, 11:45

Ben een weekje weggeweest, leuk om het vervolg nu ineens te zien...
In ieder geval een vermakelijke én interessante draad geworden 8-)
Ubi volentia est, via est

Plaats reactie