[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door brytje008 » di 17 sep 2019, 21:23

^^ Om welke reden is specifiek de A1 erg kostbaar om te verbreden?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 21:29

Er zijn daar meerdere tunnels en viaducten, zonder vluchtstroken. De A1 heeft zelfs een tuibrug over een dal bij Hesperange.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » wo 18 sep 2019, 9:01

En een van de grootste werklocaties, de Kirchberg, ligt aan de oostkant van de stad. Zowel verkeer uit Belgie als uit Frankrijk komt dan samen op het eerste deel van de A1.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » di 05 nov 2019, 20:16

https://5minutes.rtl.lu/actu/frontieres/a/1427114.html
Voor de liefhebber van oude beelden een paar fragmentjes, voor de francofone luitsteraar een interessante korte docu over de Franse A31.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Jeff » di 05 nov 2019, 20:36

^^ Past dat niet beter in het algemene Franse draadje?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » ma 18 nov 2019, 15:15

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/1433473.html

Problemen bij de bouw van een nieuw tankstation langs de A4 bij Pontpierre. De oude Shell ten zuiden van de aansluiting is inmiddels gesloopt in het kader van de herinrichting van de op- en afritten, maar aan de bouw van het nieuwe station is men nog niet begonnen. De planning is een beetje in het honderd gelopen omdat het de eerste keer was dat de nieuwbouw van een benzinepomp langs de snelweg Europees aanbesteed moest worden. Die aanbesteding is nu aan Total gegund, maar langs de A4 in zuidelijke richting tanken zal waarschijnlijk pas in 2021 weer kunnen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » ma 18 nov 2019, 15:22

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/1433453.html

De trajectcontrole op de N11 tussen Waldhaff en Gonnereng is inmiddels geinstalleerd, de installatie wordt de komende maanden getest. Begin 2020 moet de trajectcontrole in werking treden; uit de huidige tussenstand in de peiling blijkt dat 46% liever geen trajectcontrole heeft, 44% voorstander is en dat het 10% een zorg zal zijn.

Zorgelijker zijn de uitspraken die verkeersminister François Bausch onlangs deed in een radio-interview. Hij gaf aan dat als de trajectcontrole bevalt, deze ook toegepast gaat worden in tunnels. Ik denk dat je daarmee wel serieuze schokgolven gaat creëren op de A1 en de A7, met die absurd lage limiet van 90. Op dit moment laten de meesten het gas los van 130 naar 120 of 110. In mijn optiek is controle in tunnels pas reëel als de snelheid wordt genormaliseerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » ma 18 nov 2019, 17:57

Voor politici is het simpel als die rembeweging door trajectcontrole van 130 naar 90 ongevallen veroorzaakt is het juist een uitleg om die trajectcontroles een legitimiteit te geven. Want "zie je wel dat ze nodig zijn, want kijk maar, zoveel ongevallen". En dan zijn we vertrokken voor een verlaging van de Vmax in Luxemburg om de rembewegingen te verminderen.

:nothanks:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » do 12 dec 2019, 22:00

N13 Dippach Gare

Er komt een bypass op de N13 (Rue des Trois Cantons) ter hoogte van Dippach Gare. Tot op de dag van vandaag levert vooral een gelijkvloerse spoorkruising de nodige vertragingen op, daar de spoorbomen zo'n 40 minuten per uur in gesloten toestand zijn. De werken zouden medio 2020 moeten starten, in 2023 moet het dan klaar zijn. De kosten bedragen circa 17 miljoen euro.

Korte videoreportage over de te bouwen bypass van Dippach Gare: https://www.rtl.lu/news/lokal/a/1440773.html

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door NWH » ma 16 dec 2019, 22:52

De Luxemburgse overheid gaat de accijnzen op brandstoffen geleidelijk verhogen vanaf februari 2020. Dit om benzinetoerisme te ontmoedigen en daarnaast een wat groener imago te creëren.

Zie voor het nieuwsbericht: https://www.ad.nl/auto/luxemburg-verhoo ... ~aaad1314/
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door mavas » di 17 dec 2019, 8:02

Hoe heeft verhoging van de brandstofprijs een daling van de CO2 tot gevolg? Die link snap ik even niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door ronny forgeron » di 17 dec 2019, 8:47

CO2 uitstoot wordt berekend aan de hand van de hoeveelheid verkochte brandstof. Bij een lagere brandstofverkoop in Luxemburg zal dus de aan Luxemburg toegerekend uitstoot verminderen. Dat die uitstoot dan bij andere landen hoger wordt omdat er niet minder gereden wordt en wel in andere landen getankt wordt, is de politieke truc.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door NWH » di 17 dec 2019, 9:18

mavas schreef: di 17 dec 2019, 8:02 Hoe heeft verhoging van de brandstofprijs een daling van de CO2 tot gevolg? Die link snap ik even niet.
Het gaat dus enkel om een daling op het conto van Luxemburg.
Qua verkochte liters zal er heel weinig veranderen daar men in andere landen blijft tanken. Voor zover het groene imago van deze maatregel... :lol:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen » di 17 dec 2019, 10:10

En weer een maatregel die puur symboolpolitiek is... :roll:
Svenlo

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ernie » di 17 dec 2019, 11:39

NWH schreef: di 17 dec 2019, 9:18 Het gaat dus enkel om een daling op het conto van Luxemburg.
Qua verkochte liters zal er heel weinig veranderen daar men in andere landen blijft tanken. Voor zover het groene imago van deze maatregel... :lol:
Als je niet helemaal naar Luxemburg rijdt uit de wijdere omgeving dan scheelt dat toch ook? Vraag is hoeveel...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 17 dec 2019, 13:31

^^ Met die paar cent accijnsverhoging zal de brandstof in Luxemburg nog steeds flink goedkoper zijn dan in omringende landen. Grensdorpen zijn soms ook behoorlijk afhankelijk van het tanktoerisme en de tankstations hebben daar vaak ook grote winkels waar ook veel drank en tabak worden verkocht. Op sommige plekken (bv. Schmiede en Wemperhardt aan de N7 en Pommerloch aan de N15) zijn er complete winkelcentra langs de grenzen verschenen, vooral mogelijk door het tank-, drank- en tabaktoerisme.

De meeste grensdorpen hebben tankstations, terwijl sommige grotere dorpen iets verder van de grens die lang niet altijd hebben. Een klein dorp als Mondorf-les-Bains (5000 inwoners) heeft drie tankstations naast elkaar zitten, een Total, een Aral en een Q8, en tot een paar jaar geleden zat er middenin het dorp ook nog een Shell. Schengen (4800 inwoners) heeft zelfs zes tankstations in en rond het dorp.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door ronny forgeron » di 17 dec 2019, 13:42

Die paar centen is pas het begin, het gaat om een geleidelijke verhoging tot het nivo van de buurlanden wordt er gesteld.

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ernie » di 17 dec 2019, 15:38

Coen Tunnel schreef: di 17 dec 2019, 13:31 ^^ Met die paar cent accijnsverhoging zal de brandstof in Luxemburg nog steeds flink goedkoper zijn dan in omringende landen. Grensdorpen zijn soms ook behoorlijk afhankelijk van het tanktoerisme en de tankstations hebben daar vaak ook grote winkels waar ook veel drank en tabak worden verkocht. Op sommige plekken (bv. Schmiede en Wemperhardt aan de N7 en Pommerloch aan de N15) zijn er complete winkelcentra langs de grenzen verschenen, vooral mogelijk door het tank-, drank- en tabaktoerisme.

De meeste grensdorpen hebben tankstations, terwijl sommige grotere dorpen iets verder van de grens die lang niet altijd hebben. Een klein dorp als Mondorf-les-Bains (5000 inwoners) heeft drie tankstations naast elkaar zitten, een Total, een Aral en een Q8, en tot een paar jaar geleden zat er middenin het dorp ook nog een Shell. Schengen (4800 inwoners) heeft zelfs zes tankstations in en rond het dorp.
Klap op de vuurpeil is Haut-Martelange, 23 inwoners, en volgens mij 17 tankstations.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 17 dec 2019, 17:09

^^ Dat vormt samen met het Belgische Martelange eigenlijk één dorp, waar de grens pal langs de Belgische N4 loopt, maar dat is natuurlijk wel een treffend voorbeeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 17 dec 2019, 17:24

De business van die tankstations in Martelange is volgens mij ook niet primair goedkope brandstof. Daarvoor is de aanloop gewoon veel te klein, de N4 is geen belangrijke doorgaande route meer. Het zit hem denk ik vooral in tabak en alcohol en elk keten wil een stukje van die taart als marktaandeel pakken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » di 17 dec 2019, 17:33

^^ Ja, een straatje pal achter de N4 (dus aan het begin van de N23) zit bv. een groothandel in alcohol. Als je daar loopt sta je met open mond te kijken naar de hoeveelheid alcohol die over de toonbank gaat.

Overigens valt het me op dat in Luxemburg overal de benzineprijzen gelijk zijn. Wordt de prijs door het ministerie bepaald?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 17 dec 2019, 22:00

^^ Er is een vastgestelde maximumprijs en de meeste tankstations hanteren die ook. Er zijn een paar tankstations die er onder zitten, tot maximaal 1,5 ct/l goedkoper.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door martwout2 » ma 23 dec 2019, 11:00

Chris schreef: di 17 dec 2019, 17:24 De business van die tankstations in Martelange is volgens mij ook niet primair goedkope brandstof. Daarvoor is de aanloop gewoon veel te klein, de N4 is geen belangrijke doorgaande route meer. Het zit hem denk ik vooral in tabak en alcohol en elk keten wil een stukje van die taart als marktaandeel pakken.
De keren dat ik erlangs kom (altijd op de weg naar Frankrijk), is er genoeg verkeer wat staat te tanken. Zelfs een keer een politieauto zien stoppen.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Sibren » ma 30 dec 2019, 12:55

:arrow: RTL.lu: Wat verandert er in 2020 op het gebied van mobilitiet?

In het kort:
  • In 2020 begint de accijnsverhoging van 1 à 3 cent per liter op benzine en 3 à 5 cent per liter voor diesel. In 2021 komt er ook een CO2-tax op benzine, diesel en stookolie.
  • Begin 2020 start de uitbreiding van de A3 tussen knooppunt Gasperich en de Franse grens van 2x2 naar 2x3. De werkzaamheden duren 5 jaar en tijdens de werkzaamheden geldt een snelheidslimiet van 70 km/h.
  • De subsidie voor de aanschaf van elektrische auto's en (brom)fietsen, waterstofauto's en plug-in hybrids wordt verlengd tot 31 december 2020.
  • Alle binnenlandse bus- en treinritten (tweede klas) zijn vanaf 1 maart 2020 gratis. Grensoverschrijdende ritten worden goedkoper. Morgen en overmorgen (31 december en 1 januari) is als voorproefje alles ook gratis.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Jeff » ma 30 dec 2019, 18:36

^^ Dank voor de update.

Is 5 jaar voor puur verbreden niet erg veel? (tenzij dit op z'n duits gaat gebeuren: renovatie tot op de fundering, renovatie van ALLE kunstwerken en daarna verbreden)
Zal een leuke chaos gaan opleveren :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 dec 2019, 20:04

^^ Er is volgens mij aardig wat nodig voor de verbreding, er is geen ruimtereservering voor 2x3. De A3 heeft niet een heel breed profiel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » ma 30 dec 2019, 20:29

Sibren schreef: ma 30 dec 2019, 12:55 :arrow: RTL.lu: Wat verandert er in 2020 op het gebied van mobilitiet?

In het kort:
  • In 2020 begint de accijnsverhoging van 1 à 3 cent per liter op benzine en 3 à 5 cent per liter voor diesel. In 2021 komt er ook een CO2-tax op benzine, diesel en stookolie.
  • Begin 2020 start de uitbreiding van de A3 tussen knooppunt Gasperich en de Franse grens van 2x2 naar 2x3. De werkzaamheden duren 5 jaar en tijdens de werkzaamheden geldt een snelheidslimiet van 70 km/h.
  • De subsidie voor de aanschaf van elektrische auto's en (brom)fietsen, waterstofauto's en plug-in hybrids wordt verlengd tot 31 december 2020.
  • Alle binnenlandse bus- en treinritten (tweede klas) zijn vanaf 1 maart 2020 gratis. Grensoverschrijdende ritten worden goedkoper. Morgen en overmorgen (31 december en 1 januari) is als voorproefje alles ook gratis.
Persoonlijk vervoer betaalt "duurzaam transport" en OV en krijg als bonus door belastingsgeld betaalde verbreding...maar het moet wel 3 jaar duren.

Allemaal over de A4 en A13 tussen Frankrijk en Luxembourg dan maar.

Je kan zien in hoever dieselgate en daardoor indirect de Duitse Economie de EU volledig heeft laten doorslaan riching de klimaateconomie. Nu moet Luxemburg ook mee doen aan de idioterij.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Sibren » ma 30 dec 2019, 21:11

^^ Infrastructuur wordt uiteindelijk toch altijd met belastingsgeld aangelegd? Daarvoor betalen we met z'n allen belasting, zodat de overheid iets kan aanleggen waar iedereen gebruik van kan maken. En gratis OV neemt waarschijnlijk voor veel mensen een barrière weg om met het OV te gaan in plaats van met de auto. Aangezien de meeste auto's (vooral in de spits) maar één persoon aan boord hebben, scheelt dat niet alleen een boel uitstoot, maar ook nog eens een boel drukte op de wegen. Dus heb je daar ook minder files en dus minder onnodige uitstoot. De CFL is al druk bezig geweest in de afgelopen jaren om de treinen op te waarderen (moderne dubbeldekkers voor maximale capaciteit) dus hopelijk kunnen deze een boel extra passagiers aan. Als de overheid dat allemaal voor elkaar kan krijgen met een paar cent extra aan de pomp, vind ik dat een goede investering. Als het OV in Nederland gratis zou zijn, zou ik het wel weten, dan laat ik m'n auto staan.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 30 dec 2019, 21:41

Met gratis OV wordt het probleem niet opgelost dat OV verplaatsingen inherent inefficiënt zijn en in vergelijking met de bestaande autoverplaatsingen vaak minimaal 2 keer zo lang duren. Gratis OV zal ongetwijfeld het aantal reizigers doen toenemen, alleen al door joyriding en creëren van nieuwe verplaatsingen, maar ik denk dat het effect op een vermindering van autoverkeer overschat wordt.

Ik vraag mij ook af of gratis OV niet een markt van daklozen aantrekt die de hele dag rondjes gaan rijden omdat het niks kost. En handhaving daarop is wellicht lastig, want het fenomeen zwartrijden bestaat dan niet meer.

Sowieso kan je je afvragen of een prijskaart aan reizen met OV wel werkelijk een probleem is, zeker als zo'n groot aandeel van de reizigers niet zelf voor de reis betaalt, door een vergoeding achteraf, reizen op rekening (NS Businesscard) of OV studentenkaart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 31 dec 2019, 11:02

Chris schreef: ma 30 dec 2019, 21:41Ik vraag mij ook af of gratis OV niet een markt van daklozen aantrekt die de hele dag rondjes gaan rijden omdat het niks kost. En handhaving daarop is wellicht lastig, want het fenomeen zwartrijden bestaat dan niet meer.
Dit is al een probleem in Luxemburg, met bedelaars die dagelijks vanuit de omgeving Pétange/Rodange richting de hoofdstad pendelen om daar te bedelen.
Sowieso kan je je afvragen of een prijskaart aan reizen met OV wel werkelijk een probleem is, zeker als zo'n groot aandeel van de reizigers niet zelf voor de reis betaalt, door een vergoeding achteraf, reizen op rekening (NS Businesscard) of OV studentenkaart.
Een dagkaart voor heel Luxemburg kost € 4,00, en een carnet met vijf dagkaarten kost € 16,00. Een tweeuurskaartje (waarmee je veel enkele reizen binnen het land makkelijk kan maken) kost € 2,00.

Al reis je van Schengen naar Troisvierges en weer terug, meer dan € 4,00 zal het je niet kosten.

Voor de gemiddelde Luxemburger zal de prijs van het OV sowieso al erg laag zijn. En straks is het dus helemaal gratis. Zelfs de Duitse Intercity kun je straks gratis gebruiken tussen Wasserbillig en de hoofdstad.

Plaats reactie