[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 13:54

SnarfFlevoland schreef:Verder heb je natuurlijk landen als Libanon, Buthan, Nepal en Noord-Korea die geen Vmax kennen. In Noord-Korea kon je nog wel eens flink het gas intrappen, omdat de wegen toch compleet uitgestorven zijn, zolang je maar niet een klapband krijgt als je op hoge snelheden door flinke gaten in het wegdek rijdt. :lol:
Bron? Volgens Wikipedia geldt er gewoon een limiet; 100 km/u in Libanon, 50 km/u in Bhutan en 100 km/u in Noord-Korea. Alleen Nepal is een beetje vaag, maar daar lijkt ook een Vmax te gelden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Lebanon
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Nepal
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country

Dus dan blijven alleen Duitsland en Isle of Man over zonder algemene maximumsnelheid.

Zie ook deze kaart:

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 sep 2017, 14:12

^^
Het ligt eraan in welk land je welk wikipedia artikel leest. ;)
de.wikipedia.org schreef:Keine generelle Geschwindigkeitsbegrenzung eingeführt haben zudem Afghanistan, Bhutan, Burundi, Haiti, Mauretanien, Myanmar, Nepal, Nordkorea, Somalia, Vanuatu und der indische Bundesstaat Uttar Pradesh. In einigen dieser Länder bestehen aber durchaus punktuelle Geschwindigkeitsbegrenzungen.
Verdere bronnen vind je overal in de Duitse media als het om algemene snelheidslimieten gaat (voorbeeld N-Korea). Libanon heeft daadwerkelijk in 2010 een snelheidslimiet van max. 100 km/h ingevoerd, daarin had ik me vergist. Heb een aantal jaar met een Duitser op kamers heb gewoond die diverse jaren in Libanon heeft gewoond, vandaar. Noord-Korea heeft ook veel per rijstrook verschillende snelheidslimieten, maar die schijnen niet standaard te zijn en in buitengebieden te ontbreken. De andere genoemde landen zullen waarschijnlijk eveneens dan geen standaard limiet kennen, maar lokale snelheidslimieten doorgaans mogelijk. Een land als Bhutan heeft natuurlijk ook maar weinig wegen. Kan goed zijn dat daar zich niemand interesseert hoe hard je over een zandweg rijdt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 16:08

^^ Ik hecht op Wikipedia meestal meer waarde aan de artikelen in het Engels dan aan artikelen in andere talen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » do 07 sep 2017, 16:38

^^ Klopt, tenzij het over topics gaan met een nationalistisch gehalte. Als ik iets wil opzoeken over Franse artiesten ga ik niet in het Engels of Nederlands lezen. Zelfde voor informatie over Franse steden, regio's, eten, etc etc.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 sep 2017, 16:51

Coen Tunnel schreef:Ik hecht op Wikipedia meestal meer waarde aan de artikelen in het Engels dan aan artikelen in andere talen.
Mwah, dat is niet altijd even terecht. Maar de betreffende informatie vind je lang niet alleen op wikipedia. Er zijn op internet talloze bronnen te vinden die wijzen op het ontbreken van een standaard snelheidslimiet. Hier een paar voorbeelden. Google is your friend:

http://kfzsachverstand.de/laender-ohne- ... egrenzung/
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/d ... 23729.html
http://www.sueddeutsche.de/reise/koenig ... 1.981804-4
http://www.radiobremen.de/bremenzwei/ak ... hl146.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_India

Een lijstje van landen zonder snelheidslimiet heeft overigens ook een keer in een ADAC-blaadje gestaan. Daarvan kan ik me nog herinneren dat Nepal, Bhutan en delen van India daar in ieder geval in stonden, naast Isle of Man.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » do 07 sep 2017, 21:06

Voor verkeersregels en maximumsnelheden moet je natuurlijk gewoon de verkeersdienst van de overheid zelf contacteren. Het lijkt me overigens niet zinvol om je te vergelijken met landen waar een machtsvacuüm bestaat zoals Libië, Afghanistan en Myanmar.

En je moet je niet laten verleiden door de denken dat een .com website altijd serieuze content bevat:
https://www.beirut.com/l/48734
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 23:08

Km357 schreef:^^ Klopt, tenzij het over topics gaan met een nationalistisch gehalte. Als ik iets wil opzoeken over Franse artiesten ga ik niet in het Engels of Nederlands lezen. Zelfde voor informatie over Franse steden, regio's, eten, etc etc.
Uiteraard, vandaar dat ik ook het woord 'meestal' gebruikte. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 23:20

Terug naar Luxemburg... Soms wordt gesteld dat je hoog moet inzetten om je eigenlijke doel te bereiken. De vraag is dan of je niet je hand overspeelt en niet serieus genomen wordt, zoals volgens mij van toepassing is op dit 180 km/h verhaal.

180 km/h, of zelfs 160 km/h zal ongetwijfeld niet mogelijk zijn op een aanzienlijk deel van het netwerk, de delen met tunnels, smalle bruggen, steile hellingen of de niet al te best ontworpen knooppunten van het land. Dan hou je wel erg weinig over waar je door kan karren. Bijvoorbeeld de A3 is maar 11 kilometer lang. Met 180 km/h zou je de snelweg in minder dan 4 minuten van Gasperich tot de Franse grens hebben gereden, tegen 5 minuten met 130 km/h.

Eerlijk gezegd heeft Luxemburg vooral een upgrade van de bestaande snelwegen nodig. Zo zouden de A3, A6 en een deel van de A1 eigenlijk naar 2x3 rijstroken verbreed moeten worden. Er staat enorm veel file in de spits in Luxemburg. En knooppunten zijn ook inadequaat, zoals de uitvoeger van de A6 naar de A4 die maar 60 meter lang is. Of de enkelbaans verbindingswegen in het Croix de Gasperich. In- en uitvoegers zijn op de meeste knooppunten behoorlijk kort.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 23:30

De spits in Luxemburg is inderdaad een drama. In de avondspits is het één aaneengesloten file van de A1 bij Kirchberg over de A3 tot in Frankrijk. Ook de A4 en in mindere mate de A6 zijn enorm filegevoelig. Ik probeer de A3 in de spits altijd te mijden; opvallend genoeg rijdt het OWN vaak wel redelijk goed door.

En inderdaad, die knooppunten dateren bijna allemaal uit de jaren '70 en zijn qua ontwerp nooit aangepast, dat terwijl het verkeer wel sterk is toegenomen. Dan heeft men in Luxemburg wel goed wegdek en goed wegmeubilair, maar het voldoet toch niet aan de hedendaagse eisen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » vr 08 sep 2017, 8:45

Luxemburg heeft mijns inziens het meest aan het volledig uitvoeren van Route 2020, waarin begrepen de verbreding van de A3 en het oostelijk deel van de A6.

In hoeverre zou doortrekking van de A13 naar de Belgische grens (Sélange) en in België de doortrekking van de A28 naar de E25 een ontlasting kunnen opleveren voor de A6 en A3?

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 8:56

Een groot deel van het verkeer op de A3 en A6 zal - zeker in de spitsuren - bestemmingsverkeer in en rond de stad Luxembourg zijn. Ik denk dat een doorgetrokken A13 niet zo heel veel ontlasting zal brengen. Doorgaand verkeer zal meer hebben aan de upgrade van de Belgische N81 en Franse N52. Dan heb je al een regionale bypass van Luxemburg. De hoeveelheid verkeer naar Saarbrücken is veel minder dan richting Metz volgens mij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 9:26

Een paar foto's van de 'Liaison Micheville' tussen Esch-sur-Alzette en Frankrijk.

Ik had wel een 'wtf' moment met dat snelwegbord.

Afbeelding
Liaison Micheville-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-7 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liaison Micheville-10 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » vr 08 sep 2017, 10:01

Mag je dan 130 in die tunnel?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2017, 10:03

^^ Nee, dat is beperkt tot 70 geloof ik, net als bij andere tunnels met een matrixbord voor de ingang. Sowieso is de Vmax op de B40 overal maar 70 of 90.
Chris schreef:Een groot deel van het verkeer op de A3 en A6 zal - zeker in de spitsuren - bestemmingsverkeer in en rond de stad Luxembourg zijn. Ik denk dat een doorgetrokken A13 niet zo heel veel ontlasting zal brengen. Doorgaand verkeer zal meer hebben aan de upgrade van de Belgische N81 en Franse N52. Dan heb je al een regionale bypass van Luxemburg.
Een doorgetrokken A13 haalt wel wat van de drukte rond Pétange en Athus weg. Dat zijn in de spits ook niet de prettigste plekken om langs te rijden. Tevens geeft een doorgetrokken A13 in combinatie met een Belgische A28 wel wat meer opties.

Upgrade van de Belgische N81 en Franse N52 zou mooi zijn, maar om die route voor doorgaand verkeer interessant te maken zou het volledig 2x2 ongelijkvloers moeten worden. Dat wordt kostbaar op het eerste deel van de N81 ten zuiden van Arlon, op de N52 rond Longwy met een lang viaduct en bij de enkelbuizige tunnel in de Franse A30. Tevens zul je op de nieuwe route ook ergens een VZP moeten bouwen voor dat doorgaande verkeer, anders zit er tussen Sprimont aan de Belgische E25 en Metz aan de Franse A31 helemaal niks.
De hoeveelheid verkeer naar Saarbrücken is veel minder dan richting Metz volgens mij.
Ook dat is in de spitsuren meer dan je misschien zou denken. Weliswaar rijdt dat nu wel goed door sinds de rotonde bij Hellange verdwenen is, toen die er nog wel lag was 10-15 minuten file voor de rotonde in de spits eerder regel dan uitzondering.
Kaaiman schreef:Luxemburg heeft mijns inziens het meest aan het volledig uitvoeren van Route 2020, waarin begrepen de verbreding van de A3 en het oostelijk deel van de A6.
Die plannen (inclusief die geplande verbredingen van de A3 en A6) dateren al uit de jaren '90, maar van Route 2020 is maar een deel uitgevoerd (voornamelijk wat rondwegen her en der), en gezien Luxemburg zo klein is ook maar in een traag tempo. Ik ben nog steeds van mening dat de meeste plannen in Route 2020 gewoon uitgevoerd moeten worden. Luxemburg heeft het nodig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 10:05

70 km/h.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » vr 08 sep 2017, 11:48

O, is die tunnel toch 2x2 geworden! :D

Ik dacht dat het 2x1 met een vluchtstrookje was, net zoiets als aanvankelijk was gepland in Nijverdal.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 11:52

De tunnel op de grens is 2x2, maar direct daarna aan Franse zijde zit een aansluiting met een tunnelbak voor doorgaand verkeer die maar 1 rijstrook per richting heeft. De hele weg is nogal een raar geval, verderop in Frankrijk is de weg nogal bochtig met rotondes en grotendeels 70 km/h na Audun-le-Tiche.

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 12:26

^^ dat is natuurlijk nog de halfbakken oplossing van de Liaison A30-Belval, waar de plaatselijke bevolking niet bepaald tevreden mee is. Je ontkomt daar toch niet aan een behoorlijk uitbouw met het schrappen van al die rotondes.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » ma 18 sep 2017, 9:16

Na de eerdere petitie voor een limiet van 180, is er nu ook een meer realistische petitie gelanceerd. Eerder al ingediend, maar inmiddels ontvankelijk verklaard en vanaf vandaag open voor ondertekening.

http://chamber.lu/wps/portal/public/Acc ... ail&id=964
La pétition publique n°837 est déposée.

Numéro de la pétition: 837
Intitulé de la pétition: Remplacer la limite actuelle de vitesse (90 m/h) par une limite de vitesse à 110 km/h dans les tunnels sur autoroute

But de la pétition: La limite actuelle de vitesse dans les tunnels sur autoroute (90 km/h) est trop faible et présente un danger, car la différence avec la limite sur autoroute (130 km/h) est trop importante. Cet écart important génère un risque pour les automobilistes dans la mesure où ceux qui respectent cette limite de vitesse sont obligés de freiner sensiblement à l'entrée d'un tunnel, alors que la plupart continuent de rouler moins vite que sur autoroute, mais sensiblement au-dessus de 90 km/h. Qui plus est, une limite de 110 km/h me semble plus naturelle (permet d'éviter les coups de frein et accélération) et sans danger.

Motivation de l'intérêt général de la pétition: Garantir la sécurité de tous (évite les différentiels de vitesse entre ceux qui respectent la limite et ceux qui réduisent leur vitesse sans être dans la limite autorisée), et éviter un freinage suivi d'une accélération, qui parfois se font sur une distance relativement courte (certains tunnels ne dépassant pas quelques centaines de mètres).
Gedachtegang is in het kort dat het veiliger is als men niet voor een heel kort stukje op de rem moet stampen van 130 naar 90.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 sep 2017, 13:57

^^ Ik ben op zich voor, en het zou, zeker voor de korte tunnels, legalisering van de bestaande praktijk zijn. Aangezien er in tunnels eigenlijk niet wordt geflitst en de :A1-90: pas bij de tunnelingang staat en een :F8: direct na de tunnel is er vaak ook geen plek om te kunnen flitsen. Derhalve nemen velen wel het risico op een boete voor het lage bedrag en rijden er met 100-110 km/u doorheen.

Ik denk alleen dat daardoor een Vmax van 110 er voor zal zorgen dat velen niet meer afremmen voor tunnels en er gewoon met 130 km/u doorheen knallen. Ik denk dat die 110 km/u-limiet wel kans van slagen heeft, met als consequentie dat er dan wellicht wel flitsers in/voor/na de tunnel komen, en met de zeer geringe correcties in Luxemburg is het maar de vraag of dat dan een betere situatie zou zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » ma 18 sep 2017, 15:34

Terecht dat hier aandacht voor is. Op een weg als de A7 met al die kortere en langere tunnels is het een irritant en volstrekt ongeloofwaardig 130-90-130-90-feest. 130-110-130-110 zou al een stuk geloofwaardiger zijn.

Overigens zou ik er ook geen problemen mee hebben om de hele A7 op 110 km/u te begrenzen. Het alignement van de A7 is zowel horizontaal als verticaal merkbaar minder geschikt voor 130 dan de ruimer ontworpen snelwegen zoals de A1, A3 en A6.

Toen ik enkele jaren geleden over de A7 (en A4) reed vroeg ik me oprecht af waarom 130 km/u de standaard was. Pas toen ik aan het eind van die vakantie over de A1 van Trier naar Luxembourg reed (die qua alignement en profiel erg Duits aandoet in vergelijking met de andere snelwegen), werd het me duidelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 sep 2017, 15:54

Kaaiman schreef:Overigens zou ik er ook geen problemen mee hebben om de hele A7 op 110 km/u te begrenzen. Het alignement van de A7 is zowel horizontaal als verticaal merkbaar minder geschikt voor 130 dan de ruimer ontworpen snelwegen zoals de A1, A3 en A6.
Er zitten inderdaad wat bochten en afdalingen in waar 130 km/u gevoelsmatig best vlot is. Om wisselingen van snelheden te voorkomen is het begrenzen van het hele stuk op 110 km/u niet eens zo'n gek idee. De A13 ten westen van Esch is ook geheel begrensd op 110 km/u.

Op de A7 zou 130 km/u wel goed kunnen tussen Mersch en Colmar-Berg. Maar ook dat is maar een paar kilometer.
Toen ik enkele jaren geleden over de A7 (en A4) reed vroeg ik me oprecht af waarom 130 km/u de standaard was. Pas toen ik aan het eind van die vakantie over de A1 van Trier naar Luxembourg reed (die qua alignement en profiel erg Duits aandoet in vergelijking met de andere snelwegen), werd het me duidelijk.
De A4 is op zich niet zo gek, maar is vaak wat aan de drukke kant. Sowieso rond Esch al op 110 km/u begrensd. Foetz-Cessange v.v. zou wel 130 km/u moeten kunnen zijn.

De A1, A3 en A6, alsmede de A13 Schifflange-Duitse grens, zijn wel voor 130 km/u geschikt, al zou ik 110 km/u rond Luxemburg-stad (tussen :AS: Strassen en :KP: Grunewald) ook te verantwoorden vinden. De A3 is vaak wel te druk om (comfortabel) 130 km/u te kunnen rijden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » ma 18 sep 2017, 16:33

De volledige A3 en A6 zijn (met uitzondering van het Gaasprecher Kräiz) prima geschikt voor 130, en misschien nog wel voor 150 ook. Dat het er op gezette tijden druk is, maakt nog geen noodzaak voor een 24/7 beperking van de snelheid. Zeker met de aanwezige mogelijkheden van signalering. :!:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » ma 18 sep 2017, 18:41

Is het in Luxemburg nu verboden om een hogere limiet dan 90 km/h in tunnels te hebben? In Nederland is er geen regel die stelt dat de maximumsnelheid in tunnels verlaagd moet worden, maar veel wegbeheerders doen dat wel. Rijkswaterstaat volgens mij alleen als de vluchtstrook ontbreekt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 sep 2017, 18:54

Vinny schreef:Is het in Luxemburg nu verboden om een hogere limiet dan 90 km/h in tunnels te hebben?
Of het nu strikt genomen verboden is weet ik niet, maar hoger dan 90 km/u komt niet voor in tunnels langer dan 200 meter.
In Nederland is er geen regel die stelt dat de maximumsnelheid in tunnels verlaagd moet worden, maar veel wegbeheerders doen dat wel. Rijkswaterstaat volgens mij alleen als de vluchtstrook ontbreekt.
Zelfs tunnels met vluchtstrook hebben in Luxemburg Vmax 90:

https://www.google.de/maps/@49.5157154, ... 312!8i6656

Ook hele korte tunnels waar je het einde al kan zien zijn op 90 begrensd (nu is de Vmax op dit deel van de A13 110 km/u, dus is het snelheidsverschil niet heel groot):

https://www.google.de/maps/@49.5314424, ... 312!8i6656

Deze korte tunnel/ecoduct met een lengte van 150 meter heeft geen verdere beperking, hier mag je dus met 130 km/u door. Dat is dan ook de enige tunnel in Luxemburg waar zo'n hoge Vmax geldt:

https://www.google.de/maps/@49.7721304, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » ma 18 sep 2017, 19:09

Dat wijst dan op een strikte implementatie van de Europese tunnelrichtlijn. Ik kan zelf geen reden bedenken waarom er in een tunnel persé een lagere maximumsnelheid moet gelden er van uitgaande dat er bewaking is, de signalering werkt en er een vluchtstrook aanwezig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door duikgek89 » ma 18 sep 2017, 19:57

Kaaiman schreef:Overigens zou ik er ook geen problemen mee hebben om de hele A7 op 110 km/u te begrenzen. Het alignement van de A7 is zowel horizontaal als verticaal merkbaar minder geschikt voor 130 dan de ruimer ontworpen snelwegen zoals de A1, A3 en A6.
In mijn herinnering is het geen weg om 180 te rijden, maar 130 - 140 kan prima.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Hajo » ma 18 sep 2017, 20:07

@ Vinny: Ik wel: allereerst de overgang van daglicht naar min of meer duisternis in de tunnel bij het inrijden ervan, en andersom bij het verlaten van een tunnel. Ook al is het buiten donker, dan nog zit er een vrij abrupte overgang in. Bovendien is een tunnel qua ruimte en ruimte gevoel beperkter dan de ruimte buiten de tunnel. Is ook een psychologisch iets: een tunnel (beperkte ruimte) kan claustrofobisch overkomen. Dat kan allemaal van invloed zijn op het (verkeers)gedrag. Schrikreacties bijvoorbeeld. En wegens die beperkte ruimte is er in het geval van calamiteiten ook minder uitwijkruimte. Daarom geldt er in een tunnel vaak een lagere vmax dan erbuiten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » ma 18 sep 2017, 20:42

^^
De meeste tunnels die ik ken zijn goed verlicht en erg breed van opzet. Zoals men hier aangeeft, is een lagere Vmax niet altijd perse nodig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » ma 18 sep 2017, 20:59

Aan die limiet van 90 zal wel een statistische berekening van de ongevalskans bij een bepaalde Vmax icm met het gewenste veilighwidsniveau aan ten grondslag liggen.

Plaats reactie