[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 21:50

http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/ ... y/20229212

De Luxemburgse politie heeft bij Berchem vandaag iemand van de weg geplukt die een rijverbod had staan tot het jaar 2071.

Dat schijnt nogal ongewoon te zijn. Rijverboden voor een kleine 10 jaar kom je al niet veel tegen, maar 54 jaar rijontzegging is dan van een andere orde. Schijnt een record te zijn.

De politie wil niet kwijt of het rijverbod door deze actie nu nog langer is geworden. De auto is in beslag genomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 08 apr 2017, 10:49

Wat moet je eigenlijk uithalen om een rijverbod van zoveel jaar te krijgen? De facto is dat min of meer levenslang.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 13:14

Dat is een goede vraag. De politie ter plaatse wist dat volgens mij ook niet precies. Het moet een enorme optelsom van overtredingen zijn, aldus die agenten. Het was overigens een buitenlander.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door martwout2 » za 08 apr 2017, 15:44

RSK schreef:http://www.rtl.lu/letzebuerg/1023016.html

De regering heeft bekend gemaakt dat de Diddelenger Autobunn (beter bekend als de A3) van de Franse grens naar het Gaasperecher Kräiz verbreed wordt naar 2x3 rijstroken.
Mooi alleen is het even door de zure appel heen bijten als de werkzaamheden er zijn. Dat zal ook wel file geven. Is er al een planning bekend?

Edit: Mijn Luxemburgs is wat roestig maar begrijp ik het goed dat er een aparte parkeerplek komt voor vrachtwagen om AIre Berchem te ontlasten? Dat zou ook goed zijn. Die staat als ze niet mogen rijden echt overvol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 08 apr 2017, 15:49

Ik las ergens dat het in de periode 2018-2023 uitgevoerd moet worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 08 apr 2017, 15:53

Drukke punten in Luxemburg:

* A6 ten oosten van het Croix de Gasperich: 82.900
* A1 bij Irrgarten: 72.200
* A4 bij Foetz: 62.000
* A3 ten noorden van het Croix de Bettembourg: 59.000
* A4 bij Esch-sur-Alzette: 56.000
* A3 ter plaatse van de Franse grens: 47.000

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 08 apr 2017, 15:55

In Nederlandse ogen gezien valt dat nog wel mee.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door keokiracer » za 08 apr 2017, 15:59

Hier bij Bergen op Zoom rijden inmiddels meer voertuigen/dag :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » za 08 apr 2017, 16:44

Willem schreef:In Nederlandse ogen gezien valt dat nog wel mee.
Luxemburg is dan ook niet een erg dichtbevolkt land. De hoofdstad heeft maar 115.000 inwoners. Dat is vergelijkbaar met een stad als Dordrecht, Ede of Emmen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 08 apr 2017, 16:46

De stad heeft volgens mij wel veel meer werkgelegenheid dan dat het inwonertal suggereert. In de spits lopen de A1, A3 en A6 (soms ook A4) behoorlijk vast.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » za 08 apr 2017, 20:41

Er wordt zeer veel gependeld tussen Zuidelijk België en Luxemburg Stad. Vanuit het standpunt van de provincie Luxembug is de regio een enorme aantrekkingspool omdat de stad dichterbij ligt dan eender welke grootstedelijk gebied in België.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2017, 0:50

Chris schreef:De stad heeft volgens mij wel veel meer werkgelegenheid dan dat het inwonertal suggereert. In de spits lopen de A1, A3 en A6 (soms ook A4) behoorlijk vast.
De A6 valt nog wel mee, is mijn ervaring. In ieder geval in de middagspits. De A4 is dan problematischer.
Wimpie25 schreef:Er wordt zeer veel gependeld tussen Zuidelijk België en Luxemburg Stad. Vanuit het standpunt van de provincie Luxembug is de regio een enorme aantrekkingspool omdat de stad dichterbij ligt dan eender welke grootstedelijk gebied in België.
Er wordt nog meer gependeld tussen de regio Thionville/Metz en Luxemburg. De A3 is nog een stuk drukker dan de A6.
Vinny schreef:
Willem schreef:In Nederlandse ogen gezien valt dat nog wel mee.
Luxemburg is dan ook niet een erg dichtbevolkt land. De hoofdstad heeft maar 115.000 inwoners. Dat is vergelijkbaar met een stad als Dordrecht, Ede of Emmen.
Geen steden met gemeenten vergelijken hè. ;) De plaats Emmen heeft maar ongeveer de helft van dat aantal inwoners. De plaats Luxemburg-stad is wel beduidend groter dan de plaats Emmen, en heeft ook beduidend meer inwoners.
Chris schreef:De stad heeft volgens mij wel veel meer werkgelegenheid dan dat het inwonertal suggereert. In de spits lopen de A1, A3 en A6 (soms ook A4) behoorlijk vast.
Ja, dus in het geval van Luxemburg zegt dat niet zoveel. Er zijn behoorlijk wat werknemers die buiten Luxemburg wonen en er zit veel buitenlands verkeer op de wegen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 1:10

Ik meende altijd dat Luxemburg-Stad op ergens tussen de 300.000 en 400.000 inwoners zat. Ben er zelf ook geweest en wat ik me ervan herinner deed het ook wel dusdanig groot aan. Of is dat de agglomeratie?

Op wiki staat ca. 115.000.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » zo 09 apr 2017, 8:20

Met 400.000 heb je zowat het hele land Luxemburg te pakken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » zo 09 apr 2017, 8:37

Er zijn nog een paar plaatsjes die je als voorstad kunt zien, zoals Walferdange en Strassen, maar erg groot zijn die niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 15 apr 2017, 12:57

Wat foto's van de A7 van Luxembourg naar Ettelbruck. Ik heb ze afgelopen september genomen op de terugweg van Baskenland naar Zwolle (logische route hè :hap: )

1. Het knooppunt met de A1 en N51.
Afbeelding
A7 Luxembourg-1 by European Roads, on Flickr

2. De A7 splitst zich hier nogmaals af, de N51 is de belangrijkste invalsweg van de stad Luxembourg vanaf het oosten.
Afbeelding
A7 Luxembourg-3 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
A7 Luxembourg-4 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A7 Luxembourg-5 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A7 Luxembourg-7 by European Roads, on Flickr

6. De afrit Lorentzweiler zit direct na de tunnel. Dit is trouwens de langste tunnel in Luxemburg.
Afbeelding
A7 Luxembourg-8 by European Roads, on Flickr

7. Voorheen was deze Tunnel Gousselerbierg de langste. Tussen beide tunnels zit volgens mij ook het langste viaduct van Luxemburg?
Afbeelding
A7 Luxembourg-9 by European Roads, on Flickr

8. Mersch.
Afbeelding
A7 Luxembourg-11 by European Roads, on Flickr

9. Bissen.
Afbeelding
A7 Luxembourg-14 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A7 Luxembourg-15 by European Roads, on Flickr

11. Colmar-Berg.
Afbeelding
A7 Luxembourg-18 by European Roads, on Flickr

12. Het einde van de A7.
Afbeelding
A7 Luxembourg-20 by European Roads, on Flickr

13. Vanaf hier nog een stukje 2+1 ongelijkvloers langs Ettelbruck.
Afbeelding
A7 Luxembourg-21 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » za 15 apr 2017, 13:41

Mooie fotoserie. 8-)

Ben zelf ook wel in Luxemburg op vakantie geweest en een groot deel van dat landje gezien (dat is dan geen kunst), maar dat is zeker 10 jaar geleden. Nadien nog weleens er doorheen gereden (vanaf Arlon via Luxemburg ri. Thionville/Metz).

Dat hier ook een Colmar is, wist ik niet.

Qua taal op de borden, simpelweg Duits of Frans? Of ook wel in het Luxemburgs? Of is dat enkel voor de folklore eronder (op de komborden bijvoorbeeld).

Op deze foto's lijkt het Duits of Frans te zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » za 15 apr 2017, 16:16

De komborden zijn tweetalig ( Duits/ Frans in combinatie met Luxemburgs). Waarschuwingen zijn Franstalig.

Wat ik mis zijn afstandentableaus.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2017, 18:08

Persoonlijk vind ik die mengelmoes aan talen op de Luxemburgse borden niet erg sjiek opgelost. Men zou alles dubbeltalig op de borden moeten zetten of gewoon moeten kiezen voor één taal die in de betreffende regio onder de meerderheid wordt beheerst, zoals in België of Zwitserland. Niet zo'n mengelmoes van hier een beetje Frans, daar wat Duits en weer ergens anders wat Luxemburgs, ook al zijn de komborden wel tweetalig.

Sowieso kijk ik altijd wat vreemd op als ik in Vianden of Echternach Franstalige borden zie, waar je niemand Frans hoort spreken, ook al is het overal een officiële taal. Hoewel de meeste Luxemburgers het Frans wel redelijk goed zullen beheersen is het voor lang niet iedereen de echte moedertaal. En Luxemburgs lijkt dan meer op het Duits dan op het Frans, desondanks de vele invloeden uit het Frans.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » za 15 apr 2017, 19:31

Dat verhaal kan ik niet helemaal volgen. Onze vakantie speelde zich destijds vooral af in Echternach en als je daar geen Frans sprak was het met handen en voeten en/of improviseren in Duits/Engels. Ook al ligt Echternacherbrück (en daarmee Duitsland) op steenworp afstand.

De rest van het verhaal kan ik wel volgen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2017, 19:42

^^
Hmm... ik heb in Echternach en omgeving nog nooit problemen gehad om met Hoogduits rond te komen. Kwestie van geluk of pech?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door GuteFahrt » za 15 apr 2017, 19:44

Zou kunnen. Qua (anti-)sentiment om Duits te praten, geen idee of dat leeft en/of dat een rol speelde.

Zoiets kun je in Brussel wel treffen (geen Nederlands willen spreken, terwijl men het wel (enigszins) beheerst, om een voorbeeld te noemen). Daar ook wel ervaring mee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2017, 19:50

^^
Ja in België liggen talen allemaal wel erg gevoelig, maar in Luxemburg heb ik dat idee niet echt, alhoewel ik me graag van het tegendeel laat overtuigen. In Zwitserland is het in ieder geval geen probleem, zolang de gesprekspartner de andere taal ook daadwerkelijk beheerst. Zo kan je in de Jura en Neuchâtel vaak redelijk tot goed met Duits terecht, maar in Wallis kan het zelfs nog direct op de taalgrens over en weer een drama zijn, omdat de andere domweg de 'vreemde' taal totaal niet beheerst.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » za 15 apr 2017, 21:58

Volgens mij geldt het Frans als ambtelijke taal in Luxemburg. De website van de wegbeheerder is ook in het Frans bijvoorbeeld. Dus alle waarschuwingsborden zijn in het Frans, en dingen als "zone industrielle ouest" en zo. Ik vind dat je dan aan "Plateau de Kirchberg" en "H Foire-Messe" wel een beetje kunt zien dat je wat merkwaardige combinaties krijgt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » za 15 apr 2017, 23:11

waldo79 schreef:De komborden zijn tweetalig ( Duits/ Frans in combinatie met Luxemburgs).
De officiële namen zijn Franstalig, maar soms is de Franse naam dezelfde als de Duitse of zijn er slechts kleine verschillen (Ettelbruck/Ettelbrück).
Waarschuwingen zijn Franstalig.
Soms ook tweetalig (en cas de pluie/bei Nässe), en in sommige gevallen Luxemburgs ( :J23: met onderbord 'KANNER' of 'SCHOUL' bijvoorbeeld).
Wat ik mis zijn afstandentableaus.
Ze staan wel in de code de la route vermeld, maar ze komen in de praktijk niet voor.
SnarfFlevoland schreef:Hoewel de meeste Luxemburgers het Frans wel redelijk goed zullen beheersen is het voor lang niet iedereen de echte moedertaal.
Luxemburgers krijgen al vanaf de basisschool drietalig onderwijs (Luxemburgs, Frans en Duits) en vrijwel alle Luxemburgers zullen het Frans gewoon vloeiend beheersen.
SnarfFlevoland schreef:Hmm... ik heb in Echternach en omgeving nog nooit problemen gehad om met Hoogduits rond te komen. Kwestie van geluk of pech?
Mijn ervaring is dat ik in Echternach, Vianden, Weiswampach etc. ook prima in het Duits kan communiceren. In het westen van Luxemburg is dat minder vanzelfsprekend. Heeft natuurlijk ook te maken met het grote aantal Belgen en Fransen die in Luxemburg werken. Die beheersen doorgaans geen Duits.
GuteFahrt schreef:Zou kunnen. Qua (anti-)sentiment om Duits te praten, geen idee of dat leeft en/of dat een rol speelde.
Ze zijn er niet dol op, één en ander heeft te maken met het feit dat de Duitse bezetter in WO2 Luxemburgs niet als taal erkende en het als een dialect van het Duits zag. Maar als ze merken dat je Nederlander bent is het geen enkel probleem en spreken Luxemburgers gerust Duits. :)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » zo 16 apr 2017, 8:45

Zelfs als je Nederlands spreekt kom je nog een eind. Luxemburgers verstaan om een of andere reden het Nederlands vrij makkelijk. Alleen spreken is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 9:40

Het Luxemburgs lijkt nog redelijk sterk op bv. de Zuid-Limburgse dialecten. Natuurlijk hebben zowel het Luxemburgs als de Zuid-Limburgse dialecten ook Duitse en Franse invloeden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » zo 16 apr 2017, 9:56

^^
Wat betreft dat meertalig onderwijs, ook in Vlaanderen krijgen we vanaf de lagere school Frans mee (ten laatste vanaf 10 jaar). Dat wil echter niet zeggen dat alle Vlamingen zomaar Frans kunnen, laat staan vloeiend. In het geval van Luxemburg heb ik het altijd vreemd gevonden dat men Frans behoudt als administratieve taal, ook al is het vanwege de BLEU wellicht de meest evidente keuze.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 10:05

^^ In Luxemburgs wordt het anders gedaan. De eerste paar jaar van het basisonderwijs zijn volledig (alle lessen) in het Luxemburgs. Daarna volgen een aantal jaren volledig in het Duits. De middelbare school wordt volledig in het Frans gedaan. Daarnaast is Engels ook een verplicht vak op de middelbare school; de meeste Luxemburgers spreken dus de drie landstalen vloeiend en beheersen het Engels voldoende tot goed.

Kortom, het stelt dus wel wat meer voor dan de paar uurtjes Frans per week op Vlaamse scholen.

In Nederland bestaat er zoiets met Engels, dat normaliter vanaf groep 7 van de basisschool (als je 10 jaar oud bent) wordt onderwezen en gedurende alle jaren op de middelbare school ook een verplicht vak is. Dat is (net als de lesse Frans in Vlaanderen) echter geen meertalig onderwijs te noemen.

Gezien de sterke banden met België en Frankrijk is de keuze voor Frans niet heel raar. Duits was na de Tweede Wereldoorlog minder geliefd in Luxemburg en het Luxemburgs is pas sinds de jaren '80 een officiële taal in het Groothertogdom. Frans is overigens niet de administratieve taal, maar de wettelijke taal. Luxemburgs is de nationale taal en Frans, Luxemburgs en Duits zijn 'voor zover mogelijk' alle drie administratieve talen. Ergo: alle wetgeving, contracten, etc. zijn in het Frans, maar een toespraak van een politicus zal doorgaans in het Luxemburgs zijn, evenals de nationale televisie en radio van RTL. Op borden langs/boven de wegen kom je dan vooral Frans en vaak ook Duits tegen. Dat zal er ook mee te maken hebben dat de woordenschat van de Luxemburgse taal, als kleine taal, nou eenmaal veel beperkter is dan de rijkere woordenschat van het Frans waarmee je veel meer nuances kan aanbrengen.

Oudere straatnaamborden zijn vaak tweetalig Frans en Duits, wat vooral in steden in het zuiden van het land vreemd overkomt aangezien je daar op straat toch vooral Frans en Luxemburgs hoort en in winkels vaak niet met Duits terecht kan. Nieuwere straatnaamborden zijn, net als komborden, tweetalig Frans en Luxemburgs.

Geheel tegen alle regels in kom je in Differdange tweetalige onderborden in het Frans en Portugees tegen :mrgreen: : https://www.google.nl/maps/@49.5227601, ... 56!6m1!1e1

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » zo 16 apr 2017, 11:19

Coen Tunnel schreef:Duits was na de Tweede Wereldoorlog minder geliefd in Luxemburg
Na de eerste ook al. :)
En volgens mij koos het van oorsprong Duitstalige Luxemburg voor Frans om zich te verweren tegen de dreigingen uit het oosten in de 19e eeuw.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie