[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ds79m » ma 23 mei 2005, 22:08

Een groot topic over een klein land. In het kleinste land van de Benelux liggen zeer goede snelwegen, en het is de bedoeling om dit wegennet de komende jaren uit te breiden. Het huidige snelwegennet bevindt zich vooral in de omgeving van Luxemburg-Stad en het zuiden van het land, zoals hier bij Strassen:

Afbeelding

Meer foto’s van Luxemburgse wegen zijn hier te vinden.

De eerste Luxemburgse snelwegen zijn zo’n 25 jaar geleden gebouwd, en door goed onderhoud zien ze er over het algemeen verzorgd en netjes uit. Het is de bedoeling om in de komende jaren een aantal nieuwe wegen te bouwen. De belangrijkste nieuwe snelweg die voor de komende jaren in de planning staat is de A7, die ervoor moet zorgen dat noord-zuid-verkeer in de toekomst niet meer door het centrum van Luxemburg hoeft te rijden. De aanleg van deze snelweg, in combinatie met verbeteringen aan de N7 ten noorden van Ettelbrück kunnen dit tot een interessant alternatief maken voor verkeer van Nederland naar Frankrijk dat door Luxemburg wil. Via deze route is het in de toekomst mogelijk om het deel van de reis over de slechte Waalse wegen (sorry voor de Belgische forummers, maar ik denk dat de Luxemburgse wegen gemiddeld toch een stukje beter zijn) tot een minimum beperkt worden.

Hier is een overzicht van het Luxemburgse snelwegennet, met daarbij de openstellingsdata:

Afbeelding

Het is jammer dat het laatste stukje A7 nog tot 2008 op zich laat wachten, maar het is fijn dat er in ieder geval iets gebeurt. Naast deze plannen bestaan er nog uitgebreidere plannen om te realiseren in de komende 15 jaar. De belangrijkste onderdelen hiervan betreffen:

-de verbreding van een groot deel van de E25 van 2x2 naar 2x3. Dit is de route Arlon -> Luxemburg -> Metz. Het gaat hier om het deel tussen Dudelange en Strassen waar een nieuwe autoweg wordt gebouwd naar het noorden die bij Mersch op de A7 moet aansluiten. (5.4)

-Een nieuwe snelweg in het zuidwesten, door het verbeteren van de A13. Er wordt een by-pass gemaakt bij Foetz, en de weg wordt verder verlengd richting het noordwesten, waar de weg moet aansluiten op de nieuwe Belgische A28. De bedoeling is dat doorgaand verkeer in de toekomst vanaf Arlon via de A28, A13 en A3 gaat rijden, zodat de stad Luxemburg ontlast wordt. (5.1/5.3)

-Verbeteringen aan de N7 door het aanleggen van omleidingen om Hosingen en Heinerscheid. Deze verbeteringen zorgen ervoor dat er een goede route ontstaat vanaf het einde van de A7 naar het noorden van Luxemburg. (3.1/3.2)

-Verbeteringen aan de N11 (E29), dit is de route vanuit Luxemburg-stad naar het noordoosten bij Echternach. Omleidingen staan gepland bij de 2 steden aan deze weg, namelijk Echternach en Junglinster (3.3/3.4)


Hier is een kaartje van alle plannen. De nummers die ik hierboven al noemde, corresponderen met de nummers op het kaartje:

Afbeelding


Hier is dit kaartje te vinden, met lengtes in km, en gedeeltes van wegen die moeten worden aangelegd en gedegradeerd voor de geïnteresseerden

De Luxemburgers zijn dus zeer enthousiast in het bouwen van nieuwe wegen. Daar kunnen we in Nederland nog een voorbeeld aan nemen, in Luxemburg worden alle mogelijke problemen meteen in de kiem gesmoord, en kan het verkeer in de toekomst uit verschillende routes kiezen, zonder dat meteen alles vastloopt, mocht er eens iets op een weg gebeuren. Zeer veel goed nieuws uit Luxemburg dus!
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 mei 2005, 8:13

Hier nog een site met foto's van voornamelijk wegwijzers:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 24 mei 2005, 10:58

Van die site die Erwin noemde:

Afbeelding

3 landnamen op 1 wegwijzer, dat zie je niet vaak. :D
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 24 mei 2005, 11:16

In luxemburg zijn de wegen zeer goed. In tegenstelling tot Belgie....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 mei 2005, 11:56

De bewegwijzering daarentegen vind ik maar een zooitje.
(Is Frans eigenlijk de officiele taal in Luxemburg, op de wegwijzers staat meestal Frans? Ik dacht dat dat Duits was)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 24 mei 2005, 12:03

Letzeburg toch? Zo ongeveer een mengeling van 3 talen: Nederlands, Frans en Duits... Letzebürgisch oid. Ik ben in Luxemburg iig vaak aangesproken in winkels ed in een van deze 3 talen. Maar volgens mij is Frans nummer 1 daarzo.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 24 mei 2005, 12:19

Volgens mij is Letzeburgs een mengeling van Frans en Duits vooral. In mijn ervaringen werden die 2 talen namelijk veel en vaak door elkaar gebruikt. Ik heb ook wel eens gevraagd iets als "ich möchte gerne une baguette et quatre croissants haben" en daar keek niemand vreemd van op.

Nadeel is wel dat ik ook zo'n soort antwoord terug kreeg, en om het dan snel even te vertalen, is nog best lastig. :)


De wegwijzers vind ik wel gaan. Over het algemeen staan de grotere plaatsen wel goed aangegeven, en kun je daar op afgaan. Ook de aanduiding 'Metz' voor een heleboel plaatsen tegelijk vind ik wel efficiënt gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 mei 2005, 12:40

Ds79m schreef:Ook de aanduiding 'Metz' voor een heleboel plaatsen tegelijk vind ik wel efficiënt gedaan.
Grapje zeker ? :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 mei 2005, 12:42

Nou ik vind het vaak een onoverzichtelijke brij van bestemmingen en vreemd uitgelijnde wegnummers. Maar goed, ik baseer me misschien te veel op wat ik zie op de websites dan 'in het echt'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 mei 2005, 12:44

Ich möchte gerne une baguette et quatre croissants haben"
Ik vind zelf de "Autoroute du Kirchberg" wel leuk. Kirchberg is volgens mij erg Duits :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 mei 2005, 12:53

René schreef:
Ds79m schreef:Ook de aanduiding 'Metz' voor een heleboel plaatsen tegelijk vind ik wel efficiënt gedaan.
Grapje zeker ? :?
Niet echt. Ik vind het een vooruitgang. Het is iets dat ik al eerder in een ander forum heb aangegeven: Zet bij (belangrijke) knooppunten 1 keer wat verre bestemmingen neer, dat geeft duidelijkheid voor de bestuurder en niet zoveel rotzooi op de daarop volgende borden.


Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 24 mei 2005, 13:45

20 weetjes over luxemburg

1. Hoe groot is het groothertogdom Luxemburg?
Hebben we trouwens altijd vreemd gevonden, dat 'groot' uit Groothertogdom Luxemburg. Luxemburg is toch piepklein, althans voor een onafhankelijk staat. Van het noorden naar het zuiden is het land(je) ongeveer 80 kilometer lang en van het westen naar het oosten gemiddeld 60 kilometer breed. Wat neerkomt op 2.586 km² Luxemburgse grond. Waarmee Luxemburg net iéts groter is dan Antwerpen (2.422 km²).

2. Waarom is Luxemburg zo welvarend?
Luxemburg is, inkomen per hoofd, één van de drie rijkste landen ter wereld. Eén antwoord. Het bankgeheim. Luxemburg is een fiscaal paradijs waar menige buitenlander graag zijn overtollige geld belegt. Belgen weten dat. En de meer dan 200 buitenlandse banken met vestiging in Luxemburg weten dat ook. Bij een recent EU-akkoord hebben de Luxemburgers dat cruciale bankgeheim kunnen vrijwaren.

3. Waarom is er een Belgisch en een Luxemburgs Luxemburg?
Omdat Belgisch-Luxemburg en Luxemburgs Luxemburg ooit samen één hertogdom vormden. Toen kwam Napoleon en maakte er het departement Wouden van. Dan knabbelde Pruisen Bitburg en Kronenburg eraf. Daarop werd Luxemburg in 1815 persoonlijk toegekend aan Willem I, koning van Nederland. In 1830 sloot Luxemburg zich aan bij de Belgische revolutie. En dat hebben ze geweten. Het grotere westelijke (en Franstalige) gedeelte zou Luxemburg kwijtspelen aan België. Het oostelijk deel bleef in Nederlandse handen, maar werd in 1867 toch onafhankelijk. Na onnoemelijk gesjacher tussen Frankrijk, Pruisen en Nederland.

4. Heeft Luxemburg een nationaal gerecht?
Jazeker. En wat het nog het ergst van al is, het zijn er veel. Wat dacht u van een Bouneschlupp (bonensoep met ham of spek), Ierbéssenzopp (erwtensoep) of Porettenzopp (preisoep)? Als hoofdgerecht bevelen we u dan Fierkelsjhelli (speenvarken in gelei), Huesenziwwi (hazenpeper), Gromperekichelcher (geraspte aardappelen met uien), Flääschtaart (pastei van varkensvlees) of een stevige Kënnbak (varkenskaak) aan. En als dessert uiteraard een Quetscheflued (pruimentaart) of Verwurelte Gedanken an der Fueszäit (vastenavondgebak). Burps.

5. Wat betekent 'Hei Elei Kuck Elei'?
Wellicht de bekendst klinkende woorden uit die toch wel licht komische Luxemburgse taal, het Letzebuergs. Hei Elei kuck elei was een zéér populair nieuwsprogramma met veel sport, gepresenteerd in het Letzebuergs. Het betekent zoveel als 'Moet je nu eens kijken'. Hoewel alle Luxemburgers deze taal bezigen is D'Letzebuerger Sprooch, een Moezel-Frankische volkstaal, pas sinds 1984 een officiële taal. Naast het Duits en het Frans.

6. Waarom gaan we allemaal in Luxemburg tanken?
De Luxemburgse overheid verwent graag de buitenlandse bezoekers. Als ze geld willen beleggen, moeten ze ook goedkoop kunnen tanken. En dus heft ze zo weinig mogelijk, als Europees toegelaten, accijnzen op diesel en benzine.

7. Waarom is het Belgisch koningshuis zo dik met de Luxemburgse hertogen?
Familie. Groothertog Jean trouwde in 1953 met de Belgische prinses Joséphine-Charlotte, de oudere zus van de Belgische koningen Boudewijn en Albert. Overigens hadden België en Luxemburg voordien al stevige banden. De Benelux bijvoorbeeld dateert van 1949 en wordt algemeen beschouwd als het embryo van de Europese Unie. Maar de economische samenwerking met België (Belgisch-Luxemburgse Economische Unie) dateert al van 1922.

8. Waarom ligt Generaal Patton in Luxemburg begraven?
Meer, hij heeft er zelfs een museum. In Ettelbrück. Zijn graf is te bezoeken op het American Military Cemetery in het Luxemburgse plaatsje Hamm. Patton was in september '44 de bevrijder van de Moselgau en ging de legende in toen hij vanuit zijn headquarters in Luxemburg-Stad het Duitse wanhoopsoffensief in de Ardennen in december 1944 stopte. Tot een Duitse boom in Mannheim, na een avondje stappen, hem fataal werd in 1945.

9. Wie heeft de Luxemburgers het treffendst beschreven?
Ongetwijfeld schrijver Guy Rewenig die zijn land zo inschatte: «Duitsers denken dat wij Duits zijn, Fransen dat we Frans zijn en Belgen dat we Azteken zijn. Wij zelf menen steeds vaker dat we Amerikanen zijn.»

10. Wat is de vreemdste Luxemburgse traditie?
De processie van Echternach, elk jaar klokvast op de dinsdag na Pinksteren. In de springprocessie van Echternach ga je vijf stappen voorwaarts, waarna je meteen drie passen terug moet doen. Naar verluidt zou het helpen tegen vallende ziekte.

11. Waarom heet Luxemburg Luxemburg?
Voor bewezen diensten kreeg ene Siegfried in 963 van de abt van Trier een aan de Alzette gelegen burcht. Niet echt een royale stulp. Het heette 'Kleine burcht'. In het plaatselijk idioom Lucilinburhuc. Vanuit die burcht zouden Siegfried en zijn nazaten hun gebied uitbreiden. Lucilinburhuc is voor buitenstaanders nauwelijks uit te spreken. Dus zou het al snel verbasteren tot Luxemburg.

12. Wie is de beroemdste Luxemburger?
Moeilijke kwestie. Groothertog Jean ligt als voor de hand. Zoon Henri nu ook. Of zou Jacques Santer, de wat kleurloze Luxemburgse christen-democraat (op zijn neus na) en nu gewezen voorzitter van de Europese commissie, toch bekender zijn? Of zullen we het anders op Charly Gaul houden? De Luxemburgse klimgeit won in 1958 de Tour de France en moeder thuis vond die Charly indertijd een hele charmante jongen.

13. Hoe vaak heeft Luxemburg het Eurosongfestival gewonnen? Liefst vijf keer hebben ze dat gedaan, telkens met buitenlandse huurlingen. Jean-Claude Pascal in 1961 (Nous les Amoureux), France Gall in 1965 (Poupée de Cire, poupée de son), Vicky Leandros in 1972 (Après toi), Anne-Marie David in 1973 (Tu te reconnaitras) en in 1983 Corinne Hermes met Si la vie est cadeau.

14. Waarom wordt Luxemburg Klein-Zwitserland genoemd?
De hoogste berg, de Buurgplaatz, is maar 560 meter hoog. In het oosten van het land, bij Echternach, heb je wel een nationaal natuurreservaat dat zo heet. Maar de Luxemburgers worden vooral vaak met Zwitsers vergeleken omdat alles er zo netjes en proper bij ligt. En ze hebben òòk veel banken.

15. Wat is de nationale leuze van Luxemburg?
Mir wölle bleibe wat mir sin. Vertaling: We willen blijven zoals we zijn. En hoe zijn de Luxemburgers daar al die eeuwen zo wonderwel in geslaagd? Door altijd te doen of ze klein waren, zodat de grote jongens niet in de gaten hadden dat ze er nog waren.

16. Welke Europese instellingen heeft Luxemburg
Veel. Europees Hof van Justitie, Europese Investeringsbank, Europees Monetair Fonds, Europese Rekenkamer... Eén op 11 inwoners in Luxemburg-Stad is EU-ambtenaar. Luxemburg heeft ook de laagste werkloosheid van Europa, minder dan 2 procent. Eén op drie Luxemburgers zit in de dienstensector. De crisis van het staal- en kolenbekken in het zuiden van het land hebben de Luxemburgers uitstekend opgevangen.

17. Wat is het beroemdste Luxemburgse dorp?
Schengen. Nochtans heeft dit lome wijndorpje aan de Moezel maar 300 inwoners, maar sinds het Europese akkoord aldaar klinkt de term heel bekend in de oren. Op 14 juni 1985 beslisten de Europese leiders dat de Europese binnengrenzen voor personen en goederen uit de tijd waren. Tegelijkertijd werd beslist dat de buitengrenzen moesten versterkt worden.

18. Wat is het bekendste Luxemburgse bedrijf?
CTL, beter bekend als RTL. Het media-concern Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion, opgericht in 1931, beheert honderden radio- en tv-stations in Europa.

19. Wie wijkt het meeste af van de Luxemburgse norm?
Met stip, de Luxemburgse kunstenaar Xanax. Een rubberfetisjist die kostuums maakt waardoor je er ineens uitziet als een soort science-fictionkrijger. Zeer on-Luxemburgs. De grondstof rubber trouwens ook.

20. Wat is dan wel typisch Luxemburgs?
Luxemburgers geven van alle Europeanen het minste uit aan cultuur. Uit een Europese studie blijkt dat in het kleinste (én rijkste) EU-land de mensen in hun vrije tijd het liefst... slapen. Tja.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 mei 2005, 14:02

Matt schreef:Duitsers denken dat wij Duits zijn, Fransen dat we Frans zijn en Belgen dat we Azteken zijn.
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 24 mei 2005, 14:11

@ Matt: :top:

Over generaal George S. Patton:
De manier hoe hij het onder zijn commando staande 3e US leger binnen 48 uur 90 graden liet draaien om de Duitse troepen die Bastogne hadden omsingeld (daar zat de 101st US Airborne divisie opgesloten), is inderdaad legendarisch. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen wordt nu nog op vrijwel elke militaire academie onderwezen. Die boom in Mannheim die hem fataal werd staat er nog steeds: met een plaquette. Er gaan trouwens geruchten dat Patton "uit de weg geruimd" is omdat hij zich, en dat is inderdaad zo, zo kort na afloop van de oorlog in Europa, niet bepaald lovend uitliet over de Sovjets. Hij schijnt gezegd te hebben dat ze hen meteen terug moesten schoppen naar Rusland, waar ze thuishoren, en vervloekte de politici die hem niet toelieten de strijd met de Russen aan te gaan. Dat schoot SHAEF natuurlijk in het verkeerde keelgat. Voeg daarbij ook het feit dat Patton erg arrogant en koppig was.

Ik weet het: :offtopic: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 mei 2005, 14:45

Matt schreef:20 weetjes over luxemburg
5. Wat betekent 'Hei Elei Kuck Elei'?
Wellicht de bekendst klinkende woorden uit die toch wel licht komische Luxemburgse taal, het Letzebuergs. Hei Elei kuck elei was een zéér populair nieuwsprogramma met veel sport, gepresenteerd in het Letzebuergs. Het betekent zoveel als 'Moet je nu eens kijken'. Hoewel alle Luxemburgers deze taal bezigen is D'Letzebuerger Sprooch, een Moezel-Frankische volkstaal, pas sinds 1984 een officiële taal. Naast het Duits en het Frans.
Nog steeds eventjes te zien op RTL4, elke ochtend. Heel af en toe is er wel eens iets over snelwegen, en het nieuws is altijd rond het tijdstip dat ik wakker word. Het nuttige en het aangename met elkaar verenigen heet dat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 24 mei 2005, 15:11

Hajo schreef: Voeg daarbij ook het feit dat Patton erg arrogant en koppig was.
Patton had een witte Engelse Bullterrier genaamd Willy. Ook hier dus: baas en hond lijken doorgaans veel op elkaar.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 24 mei 2005, 15:19

Laatst was die film over Patton nog op tv.

Anyway, alle luxemburg-lovers: 's ochtends voor 6 uur moet je maar eens RTL-5 oid kijken. Luxemburgse journaals in het Luetzebuergs (zonder ondertiteling)

Ik wist niet dat de Luxemburgse minderheid in ons land zo groot was! :lol:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 mei 2005, 15:43

Grappig dat een klein land als Luxemburg, waar ik de wegen overigens zeer goed vind, bijna meer snelwegen aanlegt als wij. Dat zegt wel iets over ons. :lol:

Ik ben wel eens in Luxemburg op vakantie geweest en de wegen daar zijn heel goed, veel 3-strooks 110 km/h-wegen. Opvallend dat bij één rotonde borden uit het Nederlandse RVV stonden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 24 mei 2005, 19:00

René schreef:
Ds79m schreef:Ook de aanduiding 'Metz' voor een heleboel plaatsen tegelijk vind ik wel efficiënt gedaan.
Grapje zeker ? :?
Nee hoor, dat was serieus. Ik vind dit echt een efficiënte manier om doorgaand verkeer op eenvoudige wijze de weg te wijzen. Zeker in een klein land als Luxemburg zullen er gauw veel dichtbij gelegen plaatsen op de borden verschijnen. De borden kunnen dan snel vol raken. Door Metz synoniem te stellen aan alle richtingen in Frankrijk, voorkom je dat verkeer verkeerd rijdt, of dat er te veel namen op de borden moeten. Ik vind het dus prima gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 24 mei 2005, 20:37

Chrizz schreef: Anyway, alle luxemburg-lovers: 's ochtends voor 6 uur moet je maar eens RTL-5 oid kijken. Luxemburgse journaals in het Luetzebuergs (zonder ondertiteling)
't Zal wel vloeken in de Luxemburgse kerk zijn, maar voor mij is Letzeburgs gewoon een dialect van het Duits - ligt rechtstreeks in het verlengde van de Duitse dialecten die ze net over de grens spreken. Zitten verder wel een paar woordjes Frans in, maar dat heb je in meer Duitse dialecten naarmate je dichter in de buurt van Franstalig gebied komt.

Daarnaast zijn veel Duitse dialecten ten westen van de Rijn sterk door het Frans beïnvloed ten tijde van de bezetting door Frankrijk rond 1800. Het Kölsch (en dan bedoel ik niet het bier) zit er bijvoorbeeld vol mee: Visaaj (visage) in plaats van Gesicht.

Ander puntje (meer on topic): heeft er ooit iemand een afstandsbord gezien op Luxemburgse snelwegen? Kan het mezelf niet herinneren en ook op de eerder genoemde websites zie ik er geen staan ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 26 mei 2005, 21:23

Het valt op ze een keer van wegwijzers in Belgische stijl overgestapt zijn op wegwijzers in Franse stijl.

Wanneer zijn eigenlijk de A-nummers ingevoerd? Van de vakanties van zo'n 15 jaar geleden kan ik me niet herinneren dat er A-nummers aangegeven waren, maar alleen E-nummers zoals in Belgie.

A15-racer

Bericht door A15-racer » vr 27 mei 2005, 13:47

Ik vind het jammer dat er in het Groothertogdom Luxemburg geen eenduidig bewegwijzeringssysteem bestaat, zoals in dat Nederland voor de komst van Redesign wel het geval was. Er zullen zeker velen op dit forum zijn die het niet met me eens zijn, maar ik vind het gebruik van één lettertype en één bewegwijzeringsstijl niet alleen esthetisch verantwoorder, maar ook gewoon duidelijker en praktischer.

A15-racer

Bericht door A15-racer » vr 27 mei 2005, 13:51

'Hei Elei Kuck Elei' werd enkele jaren geleden nog 's nachts op de zender RTL-4 uitgezonden, omdat men verplicht was minstens één op Luxemburg gericht/geörienteerd programma uit te zenden. "Slim" als RTL-4 was, zond men het daarom maar in de nachturen uit...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 27 mei 2005, 13:55

Tja, RTL wilde nog steeds doen alsof het eigenlijk een Luxemburgse zender was, om zo de Nederlandse wetten te omzeilen.
Onzin natuurlijk, dus volgens mij is de wet onderhand zo aangepast dat ze er niet meer onderuitkomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 27 mei 2005, 14:00

A15-racer schreef:'Hei Elei Kuck Elei' werd enkele jaren geleden nog 's nachts op de zender RTL-4 uitgezonden, omdat men verplicht was minstens één op Luxemburg gericht/geörienteerd programma uit te zenden. "Slim" als RTL-4 was, zond men het daarom maar in de nachturen uit...
Niet werd, maar wordt; Zoals ik hierboven al schreef kun je nog elke ochtend (zo tussen 6 en half 7 geloof ik) je Letzeburgs ophalen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 27 mei 2005, 15:19

Klopt het dat er ook Nederlands-achtige borden worden geplaatst in Luxemburg?
Ik meende de laatste keer dat ik er was daar een héél erg bekend bord "50" gezien te hebben :P

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 27 mei 2005, 15:31

Ja zoiets heb ik ook wel eens op het forum gelezen.

Ik meen me ook te herinneren dat er vroeger bij het naderen van Luxemburg uit het zuiden op een gegeven moment de aanduiding "Nederland" op het asfalt stond geschreven bij de kruising van de A1/A3/A6 bij Luxemburg-Stad. Is er iemand die zoiets kan bevestigen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2005, 20:45

Blijkbaar niemand dus. ;)

Over Luxemburg: Hier is een leuk kaartje te zien, waarop alle afritnamen en aires (parkeerplaatsen) genoemd worden:

http://www.cita.lu/trafic/info_chantier ... routes.JPG
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 31 mei 2005, 20:50

Nou nou, ze hebben wel aardig à la type DRIP's hangen boven de weg :P

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 17:42

Weet iemand een site met luchtfoto´s of gedetaileerde kaarten van Luxemburg?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie