[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2011, 14:48

De voorgaande woorden die uit de "haute cuisine" komen, zou ik ook niet (allemaal) foutloos kunnen spellen :oops: , maar "portie" met een "s" is wel heel knullig ja. Bij "Apfelstrudel" hanteren wij in Nederland de gangbare Duitse spelling volgens wiki, maar "appelstrudel" is niet persé fout: http://nl.wikipedia.org/wiki/Apfelstrudel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 okt 2011, 15:00

^^ Maar appelstruddel toch zeker wel ;-)

Ik heb trouwens een keer geprobeerd de wijsneus uit te hangen bij de plaatselijke bakker, omdat men daar al sinds jaar en dag "baquettes" verkoopt. Een boze blik en een welgemeend "Wat seggie, 'n g? Nee hoor, je schrijf dat met 'n q" was mijn deel...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 okt 2011, 15:08

Pino schreef:
Integendeel. Ik denk dat deze fouten juist door een Nederlander worden gemaakt. Waarschijnlijk een Nederlander die zelf vrijwel geen woord Frans of Duits spreekt. Als je dat namelijk wel spreekt, schrijf je vrijwel automatisch portie. Laat staan dat je een woord als Appelstruddel weet op te schrijven.
Meer voorkomende typisch Nederlandse horeca-miskleunen:
Mijn slager kan er ook wat van: die heeft behalve gordon bleu ook snitsels, merquez en nog een paar van dat soort taalmissers. En dat al sinds jaren. Maar goed, het vlees is van betere kwaliteit dan de spelling van de namen en ik heb geen behoefte om de wijsneus uit te gaan hangen in die winkel ...
Prima vlees voor op de barbeque zeker. ;) En je groeteboer heeft ongewtijfeld ook prima sperciebonen. :p

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 okt 2011, 15:42

^^ Mijn groenteboer verkoopt Sjalotten als Charlotten. Verder valt het met zijn spelling alleszins mee ... en dat voor iemand die een heel stuk minder Hollandse achtergrond heeft dan mijn slager.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2011, 16:40

Zullen we weer een poging wagen on topic te komen heren? ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 okt 2011, 17:20

^^ Charlotten vond ik toch een aardige poging, want de grote brug in Luxemburg-stad is de Pont Grande-Duchesse Charlotte. :mrgreen:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 05 okt 2011, 11:02

De Luxemburgse video's zijn allemaal klaar, alles is in HD te bekijken:

1. A3 grensovergang Frankrijk naar Luxemburg, belangrijke transitroute langs Aire de Berchem:
Link
2. De volledige A4 van Luxemburg-stad naar Esch-sur-Alzette waar de snelweg eindigt:
Link
3. De A13 Pétange - Esch (met een stukje A4) - Bettembourg/Hellange:
Link
4. A13 Bettembourg - Schengen (grensovergang Duitsland), met het ontbrekende stuk bij Hellange:
Link
5. A1 Luxemburg (vanaf oprit N51) tot net voorbij de Saurtalbrucke bij Wasserbillig (grensovergang Duitsland):
Link

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 07 okt 2011, 15:01

Een andere vraag: heeft er iemand een idee hoe het eigenlijk zit met de verkeersveiligheid in Luxemburg? Verkeersdoden, zware ongevallen, drankgebruik,...
Ik hoorde wel eens dat het qua verkeersdoden per zoveel inwoners het niet zo goed scoorde, maar is dat ook zo? Het is in elk geval zoals ik al eerder zei een land waar men niet aan DV-betutteling doet en je het vaak zelf gewoon moet inschatten wat de goede snelheid is, hoe je het beste rijdt,... Het enige wat je veel ziet is bij het binnenrijden van een bebouwde kom zo'n bord dat je snelheid toont, en ik heb de indruk dat de snelheden bibeko vrij goed gerespecteerd worden, maar er bubeko flink doorgereden wordt, op de 2+1 gedeeltes waar je soms 110 mag werd ik soms nog vlot ingehaald terwijl ik zelf 110-115 op de teller had.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2011, 15:42

daviedoff schreef:Een andere vraag: heeft er iemand een idee hoe het eigenlijk zit met de verkeersveiligheid in Luxemburg? Verkeersdoden, zware ongevallen, drankgebruik,...
Ik hoorde wel eens dat het qua verkeersdoden per zoveel inwoners het niet zo goed scoorde, maar is dat ook zo?
Ja, is hier wel eens eerder voorgekomen. Maar als transitland bij uitstek en een land met veel buitenlandse forenzen zijn de gewone berekeningen voor Luxemburg (aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners) in mijn ogen wel flink vertekend. Daarom is het moeilijk die cijfers in een goed perspectief te plaatsen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 07 okt 2011, 15:48

Aan de andere kant komt het verkeer in bv. Luxemburg-stad vrij chaotisch over. Het is wel voor te stellen dat daar meer ongevallen gebeuren dan hier het geval is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2011, 16:05

Vind je? Ik kom er ook geregeld en alhoewel het de hele dag door wel druk is, zeker voor een stad met maar zo'n 100.000 inwoners, vind ik het niet chaotisch en rijdt het er goed door. De wegen zijn er aardig breed en ik vind het er aardig overzichtelijk. Er zijn steden die veel chaotischer zijn.

Bovendien zullen binnenstedelijke ongelukken niet vaak voor verkeersdoden zorgen. En verkeersdoden (gerekend per 100.000 inwoners), daar scoort Luxemburg juist relatief hoog in.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 okt 2011, 16:13

De ongelukken zullen vooral op CR-wegen gebeuren waar nogal stevig wordt doorgereden. Luxemburgers schuwen niet om vlak voor bochten in te halen. Bermen zijn niet altijd goed beveiligd met geleiderails.

Daarnaast zorgen de lange hellende wegen ervoor dat je vaak harder rijdt dan toegestaan (110-120 op wegen waar je 90 mag).
De N-wegen ervaar ik niet als onveilig. Wel dat er fietsers en landbouwverkeer rijdt daar waar 110 is toegestaan :schrikreactie: (en dat is in Frankrijk verboden)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 okt 2011, 16:14

Mede door het zeer grote aantal buitenlanders (zowel absoluut als procentueel) is een vergelijking op basis van aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners geen goede, omdat veel buitenlanders die omkomen niet in Luxemburg wonen, maar wel bijdragen aan het aantal verkeersdoden.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 07 okt 2011, 16:41

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat aardig wat CR-wegen smal zijn, waarbij je nog net met twee auto's elkaar kan passeren (de CR346 bij Nommern is een aardig voorbeeld). Combineer dat met bochtige en heuvelige, onoverzichtelijke trajecten en je hebt een "recipe for disaster"
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 okt 2011, 16:52

Chris schreef:Mede door het zeer grote aantal buitenlanders (zowel absoluut als procentueel) is een vergelijking op basis van aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners geen goede, omdat veel buitenlanders die omkomen niet in Luxemburg wonen, maar wel bijdragen aan het aantal verkeersdoden.
Per voertuigkilometers is een betere vergelijking wat dat betreft. Overigens denk ik dat het vooral te maken heeft met de combinatie alcoholgebruik en autorijden. Dat is één van de reden dat landen als België niet zo hoog scoren op de verkeersveiligheid. Ook in Luxemburg is het met drank op achter het stuur kruipen maatschappelijk geaccepteerder dan in Nederland, je mag met 0,8 promille nog de weg op:
http://www.verkeersregels.eu/

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2011, 17:20

waldo79 schreef:De N-wegen ervaar ik niet als onveilig.
Ik vind dat er nogal verschillen zijn in N-wegen. De N7, N11, N15, dat zijn allemaal prima, brede N-wegen. Delen van de N12 en bijvoorbeeld ook de N27 zijn dan weer aan de krappe kant.
Wel dat er fietsers en landbouwverkeer rijdt daar waar 110 is toegestaan :schrikreactie: (en dat is in Frankrijk verboden)
Goed, maar dat heb je ook in landen als België en Zweden. Op de N4 in België schrok ik ook toen ik met 120 reed en dat voertuig met grote aanhanger voor me geen vrachtwagen maar een trage tractor bleek te zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 okt 2011, 17:33

Volgens mij mag je hier bijv. 110 in Frankrijk en zijn fietsers en landbouwverkeer niet verboden. Ik ben trouwens niet gewend dat er geen limiet staat aangegeven. Normaal zou hier wel een bordje 90 of 110 staan...

http://maps.google.nl/?ll=48.48339,0.11 ... 3,,0,14.85

Ongewenst is zo'n situatie natuurlijk wel, al ligt er nu op steenworp afstand een nieuwe snelweg.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 07 okt 2011, 18:11

Over het verkeer in Luxemburg-stad: daar heb ik ook een video van gemaakt, ik zie nu net dat ik hem nog niet geplaatst heb. Qua drukte natuurlijk niet representatief, want gefilmd op een zondagmorgen:
Link

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 okt 2011, 19:17

De weg die van het station naar het centrum loopt is net een boulevard in Brussel of Parijs :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 07 okt 2011, 20:50

Alcohol consumption per country

Luxemburg is de nummer 1 van de wereld. Dat zal ongetwijfeld samenhangen met de verkeersveiligheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 07 okt 2011, 21:05

^^ Dit zal ook wel een vertekende lijst zijn, aangezien er in Luxemburg ook erg veel drank verkocht word aan buitenlanders...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 okt 2011, 22:23

Vast. Het ligt allemaal aan de buitenlanders. Gewoon oprotten naar hun eigen land zeg ik je 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 08 okt 2011, 9:28

Je ziet wel veel Duitse (uit de Kreisen dichtbij de grens) en Belgische (even bukken) kentekens rondrijden op het OWN.
Het is natuurlijk niet zo dat de alcohol met hectoliters tegelijkertijd wordt verkocht aan verderweg gelegen buitenlanden :idea:

Bovendien is een structureel deel van de inwoners van Luxemburg afkomstig uit landen waar het heel normaal is een wijntje of wat te drinken.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 08 okt 2011, 16:13

De Luxemburgers zelf zijn denk ik vooral stille drinkers: heb niet de indruk dat de gemiddelde Luxemburger erg geboeid is door een bruisend avondleven. Tijdens de avonden thuis zal vast wel eens een fles wijn opengemaakt worden (wat binnen de grenzen van het redelijke ook niet verkeerd hoeft te zijn).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 08 okt 2011, 20:11

Willem schreef:De Luxemburgers zelf zijn denk ik vooral stille drinkers: heb niet de indruk dat de gemiddelde Luxemburger erg geboeid is door een bruisend avondleven.
Klopt. De kroegen in Luxemburg-stad sluiten al om 1.00 uur.
In een levendig plaatsje als Vianden zie je aan de randen van het seizoen na 22.00 uur amper iemand naar een kroeg afzakken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 08 okt 2011, 20:12

^^Wat betreft Vianden komt het ook omdat er geen hond woont. Eigenlijk is het maar een klein dorpje.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 08 okt 2011, 20:17

1.700 inwoners of iets dergelijks. Maar plaatsen als Echternach en Diekirch komen ook niet hoger dan zo'n 4.800 respectievelijk 6.300 inwoners.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 09 okt 2011, 0:34

In het hele gebied ten noorden van de stad zijn eigenlijk geen grote plaatsen. Alle grotere plaatsen liggen in het zuiden. De tweede stad van het land, Esch sur Alzette, heeft echter maar 29.000 inwoners. Daarna volgen plaarsen als Differdange en Dudelange.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 okt 2011, 1:06

^^ Ettelbrück en Diekirch vormen, samen met het tussen die twee stadjes gelegen Ingeldorf, natuurlijk wel een vrijwel geheel aaneengesloten bebouwd gebied. Toch een mini-agglomeratie. ;)

Tussen Luxemburg-stad en Mersch is de bebouwing ook vrijwel aaneengesloten. Daar is langs de doorgaande weg nog maar weinig open ruimte te vinden. Dorpen als Heisdorf, Walferdange en Bereldange zijn zonder twijfel tot de agglomeratie Luxemburg-stad te rekenen. Richting westen zijn Strassen en Bertrange ook al vastgegroeid aan de stad, in het zuiden zijn Gasperich en Hesperange feitelijk al opgeslokt door de stad. Een plaats als Strassen is dan misschien niet zo bekend, maar qua inwonertal vergelijkbaar met Diekirch, en dat is voor Luxemburgse begrippen een stad.

Dudelange is inderdaad naar inwonertal de derde plaats van het land, daarna volgt Differdange (de gemeente Differdange heeft wel meer inwoners dan Dudelange, de plaats niet). Samen met Luxemburg-stad en Esch-sur-Alzette zijn dit ook de enige plaatsen in het land met meer dan 10.000 inwoners.

Esch-sur-Alzette heeft overigens wel echt de uitstraling van een stad, maar oogt ook wel behoorlijk Frans. Ongetwijfeld door de nabijheid van de Franse grens, maar het komt op mij niet zo Luxemburgs over als de hoofdstad of bijvoorbeeld Diekirch.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 09 okt 2011, 11:02

De hoofdstad heeft er ook maar zoiets van 70.000 inw. Dacht dat er dat altijd veel meer waren. :oops: