[RUS] Rusland - Russia - Россия

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [RUS] Rusland - Russia - Россия

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 16:56

Je ziet wel duidelijk de zwaardere constructie van de spoorbrug. Hier is een vakwerkconstructie aan toegevoegd. In China doen ze dat ook veel bij hang- en tuibruggen. Zo bij een boogbrug zie je dat niet zo vaak volgens mij.

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 dec 2019, 17:04

Coen Tunnel schreef:
di 24 dec 2019, 16:51
Lijkt me een mooie roadtrip. :)
Dat zeker, maar ik zou hier terughoudendheid in betrachten als je Oekraïne nog in zou willen in de toekomst. Het wordt als illegale grensoverschrijding gezien en beoordeeld.

(Ik zeg het voor de vorm maar even, om iets te naïeve avonturiers die meelezen een vorm van waarschuwing/ alertheid te geven - ik weet dat jij je bewust bent van dergelijke dimensies in zulke gebieden ;) )

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 dec 2019, 17:34

^^ Uiteraard ben ik me daarvan bewust. :) Ik vraag me alleen af hoe ze er achter gaan komen. Je krijgt geen stempels in je paspoort als je vanaf onbetwist Rusland over de brug naar de Krim reist. Zolang je er niet teveel mee te koop loopt en bv. niet uitgebreid gaat bloggen zal je naam niet gauw ergens op een zwarte lijst verschijnen. Maar uiteraard, het mag niet, van de Oekraïense overheid mag je alleen met een speciale toestemming vanuit Oekraïne naar de Krim reizen.

Geen bewijs in je paspoort hebben en jezelf low-profile houden over zulke trips, en dan hoef je normaal gesproken geen problemen te verwachten.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 dec 2019, 18:42

Wat ik zeg: terughoudendheid. Dus ja, low profile.

Ik ken Nederlanders die de annexatie "goedkeuren" en er frequent heen gaan, via Rusland. De ene digitaal wat vocaler dan de ander. Naar (de rest van) Oekraïne gaan zij niet. Er is een omstreden database waar "illegale bezoekers" in geregistreerd kunnen worden. Door burgers.

Overigens zijn de Oekraïense checkpoints bij het isthmus toegankelijk maar heb je speciale vergunning nodig.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 dec 2019, 18:59

Is er ook echt helemaal geen controles tussen De Krim en (de rest van) Rusland? Ik kan me voorstellen dat de Russen wel een beetje in de gaten willen houden wie er daar allemaal binnenkomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 dec 2019, 20:10

Het schijnt dat er een DPS (politie) checkpoint staat aan de Krim zijde van de (auto) brug in oostwaartse richting. Hier via het RFE/RL netwerk een bericht van die plannen. Formeel om veiligheidsredenen rond de brug (sabotage e.d.).

https://ru.krymr.com/a/kerchenskiy-most ... 57293.html

Aan de landgrens staat al een volledig afgesloten hekwerk met bewegingssensoren.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 29 dec 2019, 23:34

Coen Tunnel schreef:
di 24 dec 2019, 17:34
Zolang je er niet teveel mee te koop loopt en bv. niet uitgebreid gaat bloggen zal je naam niet gauw ergens op een zwarte lijst verschijnen. Maar uiteraard, het mag niet, van de Oekraïense overheid mag je alleen met een speciale toestemming vanuit Oekraïne naar de Krim reizen.
Voor de volledige informatie nog even een follow-up op dit stukje en de eerder aangehaalde database (Myrotvorets): Een Russische site die een verslag heeft gepubliceerd van de eerste passagiersrit naar de Krim claimt dat (verscheidene?) passagiers van deze trein inclusief hun teporters in de Myrotvorets database zijn gekomen. Ik heb dit nog niet in Oekraïense media kunnen verifiëren als het daar genoemd zou worden. Die zijn nu druk met wat anders. :roll:

Ook al is Myrotvorets een particulier initiatief, het wordt binnen de Oekraïense veiligheidsdiensten geraadpleegd en als standaard aangehouden, wat de nodige controverse met zich meebrengt. Dat is verder off topic in dit draadje, maar hoort wel bij de afweging om via Rusland naar de Krim te reizen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 31 dec 2019, 12:28

Op Openstreetmap zie je voor Russische wegen ook wegnummers in de categorie xxK-xxx verschijnen. Weten iemand op dit forum of dit officiële wegnummers zijn en zo ja hoe dat systeem werkt. Op de wegenwiki wordt er namelijk alleen geschreven over de M, A en R-wegnummering in Rusland. Voor mijn gevoel zijn de eerste twee cijfers verschillend per oblast.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 dec 2019, 12:36

In 2011 is een hernummering van kracht geworden, met een overgangsfase tot eind 2017. Sinds 2018 is dus de nieuwe nummering geheel van kracht.

Ik heb de indruk dat die secundaire wegen niet met een nummer bewegwijzerd zijn en die coderingen administratief bedoeld zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 31 dec 2019, 12:40

Ik kan me niet herinneren dat ik die nieuwe nummers in 2017 tijdens mijn rit door Rusland ergens ben tegengekomen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 jan 2020, 15:44

Gratis e-visa waren al aan te vragen voor de regio Kaliningrad, maar zijn nu ook beschikbaar voor Sint Petersburg en de Leningrad oblast.

Zowel de grensovergang vanuit Estland (Narva/Ivangorod) als drie grensovergangen met Finland zijn te gebruiken, wat ook betekent dat je voor een roadtrip naar Finland via de Baltische staten nu geheel over land kan reizen zonder eerst een duur Russisch visum aan te vragen.

Voor de grensovergang van Estland naar Rusland moet je overigens wel online een reservering maken, als je er op de bonnefooi naar toe rijdt moet je nog altijd een plek reserveren in de live queue en dat kan lang duren (huidige wachttijd: 7 uur).

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 02 jan 2020, 17:05

^^ En dat is dan nog de EU uit. Laat we het maar niet hebben over de Russische Douane (die wil ook rustig je een nachtje laten wachten).

Het is alsnog sneller om de "high speed" ferry service te pakken, dan rij je met max. 3 uur (inc inrijden en uitrijden van de ferry) in het centrum van Helsinki. Helsinki > Grens is ongeveer 1 uur.

De slow service is ongeveer 30 to 45 mins langer onderweg.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 02 jan 2020, 17:22

Ik heb inderdaad gehad dat ik eind december bij -9 als enige passant bij de Russische douane (Letland ri St Petersburg) een uur mocht wachten omdat de dienst van de dames er op zat. In de zomer Ri Moskou niet al te lange rij maar evengoed paar uur over gedaan. Vooral door Letse kant

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » za 04 jan 2020, 17:35

Het is momenteel zeer druk bij de drie grensovergangen tussen de Leningrad Oblast en Finland. Het lijkt erop dat er grif gebruik wordt gemaakt van het E-visum, eerder zag je het zelden zo rood kleuren op alle drie de grensovergangen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 04 jan 2020, 18:09

Het Oosters orthodoxe kerst komt er weer aan (7 januari). Het is ook een mooie stad om er rond deze tijd van het jaar te zijn. Kan me best voorstellen dat er grif gebruik van gemaakt wordt. Veel leukere stad dan Moskou. By far.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 04 jan 2020, 22:00

Goed nieuws, zou leuk zijn voor een stedentrip.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 04 jan 2020, 22:31

waldo79 schreef:
za 04 jan 2020, 22:00
Goed nieuws, zou leuk zijn voor een stedentrip.
Absoluut zeker de moeite waard, aanrader!

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 feb 2020, 22:21

Door de vele sneeuwval en frequente weg sluitingen als gevolg daarvan staat er inmiddels een rij van bijna 1000 vrachtwagens voor de Verkhniy Lars / Kazbeg grensovergang van Rusland naar Georgië. Althans, volgens Armeense media. Het is daar nieuws met dagelijkse updates. Voor dit land is dit een levensader.

https://www.panorama.am/en/news/2020/02 ... nt/2236970

Afbeelding
(bron foto: https://bakdar.org/na-zakrytoj-voenno-g ... -chelovek/ )

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 28 feb 2020, 23:15

Een ander Russisch grenstraject in de Noordelijke Kaukasus wordt momenteel onder handen genomen: de Russische zijde van de Transkam (A-164). Deze weg loopt vanaf de E-50 bij Kardzhin (Noord-Ossetie) door het Ardon rivierdal en de Roki tunnel naar Zuid-Ossetie, de Georgische afscheidingsregio. Een belangrijke levensader voor deze regio.
SPOILER: TOON

Afbeelding
De eerste ingrepen betreffen het vernieuwen van de asfalt laag, en het her en der robuuster maken tegen aardverschuivingen of vallende rotspartijen. Hoger op in de bergen worden er meer sneeuw- en lawine maatregelen genomen. Voor dat laatste is deze maand een aanbesteding traject uitgezet, ter waarde van bijna 2 miljard roebel (266 miljoen euro): bij kilometer 90 (ca 5 km voor de Georgische grens) wordt een 827 meter lange lawine galerij vervangen.

Uiteraard is er van het mooie werk een lucht video in elkaar gezet - dit betreft het deel in het kaartje boven in het blauwe quadrant (km 36 - 59) tussen Tamisk en Nuzal. De meeste beelden zijn gemaakt rond km 44 (Zintsar).
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020, 18:26

De CKAD aan de noordkant van Moskou. Dit is de brug over het Moskoukanaal richting Dmitrov. In Google Earth is te zien dat nu de volledige ringweg van ~320 kilometer lengte in aanbouw is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 mar 2020, 20:51

Ik heb een wet uit 1982 gevonden waarin de complete M- en A-nummering van de Sovjetunie opgenomen was.

Hier op een rijtje: https://www.wegenwiki.nl/Sovjetunie#Wegnummering

Opvallend is het grote verschil in dichtheid van de wegnummering. In sommige gebieden zijn zeer veel nummers bij elkaar, andere grote gebieden hebben geen of maar één nummer en dan heb ik het niet over Siberië of het Verre Oosten.

Zoals waarschijnlijk bekend was de M-nummering gebaseerd op Moskou, bijna alle M-nummers waren invalswegen van Moskou of aftakkingen daarvan, met een paar uitzonderingen.

De A-nummering is echter zeer dicht in het westen van de Sovjetunie, wat nu de Baltische staten, het westen van Belarus, het westen van Oekraïne en Moldavië is. Veel wegen die thans een witte route op Google Maps zijn hebben toch een A-nummer gekregen. Er lijkt daarin weinig logica, want ook in Europees Rusland zijn er buiten de regio's Moskou en Leningrad enorme gebieden met één of geen A-wegen. Zelfs rond de grote Europese steden, denk aan Gorki, Kazan of Kuybyshev, zijn geen of hooguit één A-nummer(s) te vinden.

Elders zie je dan opvallend dichte clusters van A-wegen, zoals in de Kaukasus, zuidoost-Kazachstan, Kyrgzystan en het Primorski Krai in het Russische Verre Oosten.

In de nummering zijn ook nummers overgeslagen, niet met grote regelmaat, maar her en der zijn gaten waarin kennelijk nog reserveringen waren.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 30 mar 2020, 20:56

Zou het kunnen dat de nummering door het leger was gecreëerd? Dan zijn extra routes langs de westgrens en belangrijke marinehavens (Sevastopol, Vladivostok) logisch.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 mar 2020, 20:59

Ik hou dat wel voor mogelijk. Er waren opvallend veel routes rond Leningrad, Kaliningrad en Sevastopol in vergelijking tot bevolkingscentra elders in de Sovjetunie. Ook in de grensgebieden zijn er meer dan elders. Afgezien van de grensregio's waren er in de Russische SFSR eigenlijk maar een stuk of 30 A-routes, wat wel erg weinig is in verhouding tot de vele steden. Vooral het ontbreken van A-nummers in de streek tussen zeg maar Moskou en Novosibirsk is opvallend. Dat is altijd een veilige regio geweest vanuit defensie-oogpunt.

In de lijst wordt ook genoemd waar de routes dan toegang tot geven en stations waren daarbij regelmatig genoemd, dat waren dus strategische punten. Maar ook resorts in de bergen en natuurparken werden genoemd als punten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 apr 2020, 10:32

In 2024 moet een 68 kilometer lange autosnelweg A289 worden geopend tussen Belyy en Slavyansk-na-Kubani. Dit is de eerste fase van wat uiteindelijk een autosnelweg tot aan Krasnodar moet worden. Dit wordt dan in totaliteit een snelweg van de Krim tot Krasnodar.

Dit lijkt nu het grootste snelwegenproject in Rusland te zijn buiten de regio Moskou. A289 is ook een nieuw nummer dat geen onderdeel was van de hernummering van 2018. Het sluit aan op de A290 naar Kerch.

Afbeelding

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » za 13 jun 2020, 12:23

Ik zag op Twitter de volgende beelden van de nieuwe brug tussen Rusland en China (Blagoveshchensk-Heihe).
https://twitter.com/ministrlive/status/ ... 03424?s=20

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 jul 2020, 18:33

Op 29 juni is segment 5 van de CKAD geopend, dit is de grote ring van Moskou. Het segment 5 is 23 kilometer lang en ligt tussen de M9 en vlakbij Golitsyno.

Segment 5 heeft 2x2 rijstroken, maar het is het enige deel van de CKAD dat niet een volwaardige autosnelweg is. Er zijn een aantal gelijkvloerse kruisingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 8:57

In het zuiden van het oblast Voronezh is op 4 juli 80 kilometer van de M4 als autosnelweg geopend tussen Losevo en Verkhniy Mamon. Hiervan is 45 kilometer als tolweg bypass van Losevo aangelegd en de rest verdubbeld langs de bestaande M4. Hiermee wordt een 'legendarisch' knelpunt op de M4 opgelost. Volgens mij heeft hiermee de hele M4 tussen Moskou en Rostov 2x2 rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 13:21

De A401 in Petropavlovsk op Kamchatka. Vroeger kende ik dat van Risk.

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 jul 2020, 14:10

Wat is die hoge berg (vulkaan?) op de achtergrond?

Stroomweg
woonerf

Bericht door Stroomweg » ma 06 jul 2020, 14:14

Willem schreef:
ma 06 jul 2020, 14:10
Wat is die hoge berg (vulkaan?) op de achtergrond?
Op Kamtsjatka staan diverse van dit soort (uitgedoofde) vulkanen.
Vind ze er echt indrukwekkend uit zien.
Wellicht is dit de nabijgelegen Koryaksky of Avachinsky.