[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

ruben20
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 17:48

Re: [P] Portugal

Bericht door ruben20 » vr 28 apr 2017, 9:39

Ik ben inderdaad van plan de gok te nemen. Vorig jaar heb ik mij braaf geregistreerd, maar er bleek uiteindelijk te veel aangerekend! Ging maar om een paar euro's, dus geen zaak van gemaakt. Maar dat vermindert wel de motivatie om het nog eens te doen. De tarieven zijn ook érg hoog en je krijgt er relatief weinig voor terug. (geen mooi, goed uitgeruste aires zolas in Frankrijk). Je ziet ook geen Portugees op die banen rijden, haast uitsluitend toeristen. Voelt heel erg hard aan als geldklopperij...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2017, 12:41

ruben20 schreef:Ik ben inderdaad van plan de gok te nemen. Vorig jaar heb ik mij braaf geregistreerd, maar er bleek uiteindelijk te veel aangerekend! Ging maar om een paar euro's, dus geen zaak van gemaakt.
Behalve de tolkosten worden er voor elke transactie ook nog een soort administratiekosten in rekening gebracht. Maar het is mij nooit duidelijk geworden hoeveel precies. Heel vaag in ieder geval. Maar goed, dat kan het verschil verklaren.
ruben20 schreef:De tarieven zijn ook érg hoog en je krijgt er relatief weinig voor terug. (geen mooi, goed uitgeruste aires zolas in Frankrijk). Je ziet ook geen Portugees op die banen rijden, haast uitsluitend toeristen. Voelt heel erg hard aan als geldklopperij...
Ook mijn indruk, tenminste, op de A22. Vrij duur, door de ligging in het binnenland niet veel sneller dan de parallelle tolvrije N125, matige voorzieningen, op sommige plekken verouderd betonwegdek. Ik was er ook niet kapot van, maar aan de andere kant nam ik voor een rit van Albufeira naar Lagos wel liever de A22 dan de drukke N125.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [P] Portugal

Bericht door Gaiajohan » wo 31 mei 2017, 19:38

Ik rij inmiddels bijna een week op Madeira en bevalt goed.
Rustig, mensen rijden ook rustig, goed onderhouden wegen muv en paar bergwegen.

Verder zijn ze de ER101 en oude VE3 langs de kust kapot aan het maken voor tunnels, erg jammer, met name in het zuidwesten.
Tussen Calhete en Ribeira Brava moet je door tunnels. Erg jammer. In het noorden zijn enkele oude delen wel open om tunnels te vermijden, maar erg blij als toerist word ik er niet van.
Bergwegen blijven leuk
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » wo 03 okt 2018, 18:48

Het knooppunt A2/A26 bij Grândola.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 okt 2018, 21:59

De trompetten waren blijkbaar in de aanbieding.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door mavas » wo 03 okt 2018, 22:15

Maar 1 weg is nog niet gereed. Hoe komt de eindsituatie er uit te zien?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » wo 24 okt 2018, 18:54

Als ik het goed begrijp is dit stuk A26 eigenlijk al een paar maanden klaar maar wordt niet geopend omdat men tol wil gaan heffen:
https://www.radiopax.com/joao-dias-ques ... co-da-a26/
http://www.vozdaplanicie.pt/noticias/pc ... ata-da-a26

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [P] Portugal

Bericht door Peter » ma 03 dec 2018, 9:53

Palance schreef: za 02 okt 2010, 12:04 De wegnummering in Portugal blijft met raadselen omgeven. Zo heb ik gezien:

* A-nummers (de snelwegen).
* N-Nummers, soms ook wel als E.N. aangegeven
* M-nummers (ik neem aan gemeentelijke nummers)
* R-nummer. Ja, ik heb er geen foto van :wall: maar ik heb er degelijk wel eentje gezien, namelijk de rondweg om São Brás de Alportel. Die heeft nummer R270 (zowel op kilometerpaaltjes als op wegwijzers) en de N270 is daar dus onderbroken. Het is het enige R-nummer dat ik heb gezien
* IC-nummers, dat zijn de brede (rustige) tolvrije autowegen voor de langere afstand
* IP-nummers, Ik dacht dat ze voor snelwegen gebruikt werden (de IP1 is volgens mij ooit gebruikt voor het oostelijke deel van de A22 en de A2), maar ik heb ook op de IP2 gereden (zie mijn fotoseries) en dat was geen snelweg.
* E-nummers. Ik heb de E1 gezien, die volgt de A2 en het oostelijke deel van de A22. IN Portugal is deze terug te vinden als E01. Het wegnummer staat elke 10 km op de kilometerpaaltjes, bij de knooppunten (neem ik aan, ik heb er maar 1 gehad), en op de afstandsborden.

Portugal gebruikt haakjes voor indirecte verwijzingen, maar dat wordt niet altijd consistent gebruikt.Ook doelen worden niet altijd consistent gebruikt maar er is verder goed mee om te gaan. De letters op de hoofdwegen zijn groot en duidelijk.
Vorige twee weken in de Algarve geweest (gevlogen op Lissabon) met een huurauto (en de bus naar Algarve). Klopt allemaal nog steeds als hierboven.
M staat voor Municipal. Bordjes zijn meestal rood. De Portugese wijze van onze S-wegen denk ik. Als er een E voorstaat (ook bij E.N.) is dat Estrada. Zoals de Fransen soms RN schrijven ipv N. Een R-nummer zal wel een Rondweg zijn, waarbij men de hm-waarden niet wilde opschuiven, net zoals wij in NL een R348 hebben (alleen op de hm-paaltjes). Ben ik niet tegengekomen.

Er lijkt ook nog een CM-nummer te bestaan met meestal 4 cijfers, maar die heb ik nooit op de richtingsborden zien staan. C zal dan wel Communitaire zijn of zo (C=stad; M= gemeente). A-wegen hebben soms (maar meestal niet) ook nog een IP aanduiding op de bewegwijzering. Kan zijn dat dit oude bebording betreft. E-nummers heb ik alleen op 10-km bermbordjes gezien, niet op afstandsborden en niet op knooppuntenbewegwijzering (ook niet bij TOTSO's).

Men doet niet veel aan dubbelnummering op de routeborden. De volgorde van belangrijkheid lijkt A-IP-IC-N-M te zijn. De N125 verdwijnt bijvoorbeeld opeens als een stukje IC4 heet bij Faro. Een beetje zoals in NL een N-nummer meestal niet op een A-weg wordt meebewegwijzerd.

Opvallend zijn de vele "zubringers", waar een zijweg (verbindingsweg meestal) een suffix heeft, zoals N125-3 of M318-2. Een beetje als de Belgische a,b,c, etc.

Het gebruiken van de haakjes lijkt zeer inconsequent. Soms staan er haakjes bij een wegnummer die toch echt direct lijkt te kruisen en soms andersom.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » zo 16 dec 2018, 20:32

Peter schreef: ma 03 dec 2018, 9:53Een R-nummer zal wel een Rondweg zijn
R = Regional

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [P] Portugal

Bericht door Chrysa » zo 16 dec 2018, 21:55

Bestaat de A34 eigenlijk nog? Ik kon toen ik er reed geen enkele verwijzing van spotten, ook de :G1: missen overal.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » zo 16 dec 2018, 22:24

Het is de IC8 volgens de km bordjes.
Veel IC wegen hebben ook een A nummer terwijl alleen het IC nummer op borden staat.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [P] Portugal

Bericht door Peter » ma 17 dec 2018, 8:55

Zijn dit (deels) snelwegen dan met (alleen) een IC nummer ? Of heeft de weg een administratief A-nummer (die hoogstens bij een upgrade naar snelweg op de borden of hm=paaltjes komt) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [P] Portugal

Bericht door Gaiajohan » vr 12 apr 2019, 11:57

Ben nu op de Azoren, maar het rijgedrag hier is echt absurd.
Vergeet Italië.. Ga naar Sao Miguel..

Gewoon 50-60kmh door straatjes als dit
26 EN3-2A
https://maps.app.goo.gl/RkczK

20 Rua D'Água
https://maps.app.goo.gl/mWtDL

Politie doet net zo goed mee. Het is een shared space waar je als fietser of voetganger je leven niet zeker bent.

En ja, ik doe net zo hard mee, als een Nederlander hier rijden werkt echt niet ;).

Buiten de kom 80-100. Als SWOV dit zou zien... :') Madeira, Ierland en Italië zijn heel rustig vergeleken dit..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [P] Portugal

Bericht door Ger81 » vr 12 apr 2019, 12:38

^^
Ah, er is kennelijk nog weinig veranderd sinds ik daar was (2010)...
Overal als gekken racen, terwijl het verder uberrelaxte mensen zijn die nergens haast mee hebben.
Met 80 per uur door de kom, over smalle wegen met huisjes direct aan de weg. Maar een half uur wachten in de rij voor de kassa, omdat de caissiere aan de babbel is met een bekende, is dan weer geen probleem :lol:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 12:24

Door een staking is er bijna geen brandstof meer te verkrijgen in Portugal, met heeft een energiecrisis uitgeroepen: https://www.reuters.com/article/us-port ... SKCN1RS1TT

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [P] Portugal

Bericht door NWH » wo 17 apr 2019, 21:53

Om stil van te worden. Op Madeira zijn bij een busongeluk bijna 30 doden gevallen.

https://www.ad.nl/buitenland/bijna-30-d ... ~ad14169b/
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » vr 19 apr 2019, 19:08

Buitenlandse voertuigen moeten zich registreren voor de elektronische tol in Portugal. Op de A22 zorgt dit elke vakantieperiode voor enorme wachtrijen, kennelijk moest je 1,5 - 2 uur in de rij staan.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 apr 2019, 23:19

^^ Dat kan toch ook vooraf online?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » za 20 apr 2019, 9:52

Weinigen doen dat kennelijk. Ik denk dat nogal eens overschat wordt in hoeverre mensen dit soort dingen weten / voorbereiden, ook al is het te vinden op het internet. Net zoals milieuzones of onverwachte tolwegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » wo 22 mei 2019, 15:50

Italiaanse stijl:

Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [P] Portugal

Bericht door Gaiajohan » wo 12 jun 2019, 20:07

Ik vond nog 2 foto's van Madeira 2 jaar geleden, en zag dat in dit topic er weinig over stond.
Beide foto's zijn gemaakt vanuit de kabelbaan vanuit Funchal naar de botanische tuin.

Uitzicht op de expressweg en omringende wegen.
Afbeelding
Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door Palance » wo 12 jun 2019, 20:25

Gaiajohan schreef: wo 12 jun 2019, 20:07 Ik vond nog 2 foto's van Madeira 2 jaar geleden, en zag dat in dit topic er weinig over stond.
Klopt, die staan allemaal hier ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [P] Portugal

Bericht door Gaiajohan » wo 12 jun 2019, 21:12

^^ ah duidelijk.. had verwacht dit gewoon onder Portugal te vinden
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: [P] Portugal

Bericht door janneman » ma 05 aug 2019, 20:32

Chris schreef: za 20 apr 2019, 9:52 Weinigen doen dat kennelijk. Ik denk dat nogal eens overschat wordt in hoeverre mensen dit soort dingen weten / voorbereiden, ook al is het te vinden op het internet. Net zoals milieuzones of onverwachte tolwegen.
Hmm...voor het easy toll systeem kun je je volgens mij niet on line registreren .

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » di 06 aug 2019, 0:24

^^ Maar je kunt online wel een prepaid tollcard kopen. Als je weet wat je ongeveer gaat uitgeven kan dat handig zijn en veel tijd bij de grens schelen.

Het is absurd dat je Easytoll niet online kan aanschaffen. Net zoals dat je niet online kan betalen voor de tol voor je huurauto, maar naar een postagentschap moet, en door de verwerkingstijd nooit de tol van de laatste 2-3 dagen van je huurperiode kan voldoen. Het Portugese systeem loopt zo ontzettend achter bij wat in andere landen online allemaal mogelijk en gebruikelijk is. Het is bijzonder gebruikersonvriendelijk. Turkije komt er qua systeem bij in de buurt - daar is het prepaid met een sticker achter de voorruit die je kan opladen.

Gelukkig is het nu voor Nederlandse vakantiegangers erg makkelijk om een tolbadge voor Frankrijk+Spanje+Portugal aan te schaffen waarmee je, als je met je eigen auto onderweg bent, de hele reis kan maken zonder je te bekommeren om zo'n registratie of prepaid tollcard.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [P] Portugal

Bericht door Peter » di 06 aug 2019, 8:13

Met een Portugese huurauto huur je meestal ook een tollbadge (kost eenmalig 5 euro of zo voor administratiekosten naast verbruik). Kosten van de laatste dagen worden uiteindelijk via de borg verrekend na een week of zo. Waarom die vertraging er is is onduidelijk. Waarschijnlijk omdat men nog in facturen denkt en wekelijkse afschrijvingen (omdat men per afschrijving aan de bank of CC-mij moet betalen). Een systeem ontworpen voor de eigen bevolking voornamelijk denk ik.

Die internationale tollbadge (FEP of IFEP) is wel een uitkomst, waar andere landen zich best bij kunnen aansluiten (ook voor tol op tunnels of veerboten). Moet je wel iets bedenken voor evt. afwijkende voertuigklassificaties (tolprijs per km) en frequent flyer korting denk ik. Omdat je een kenteken opgeeft moet dat niet zo'n probleem zijn denk ik. De Oostenrijkse snelwegtol voor korte reizen zou je er ook op kunnen doen, mits men een paar poorten installeert (kan nog steeds als 1 keer kosten per dag of 10 dagen per passage of in theorie zelfs tot een maximum per jaar). Moet oom agent alleen een scanner hebben ipv een bril, pen en bonnenboekje.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » di 06 aug 2019, 8:21

^^ Oostenrijkse snelwegtol kan volledig zonder badge en dat kost niks extra. Ik heb mijn kenteken geregistreerd voor de Digitale Streckenmaut Flex en elke passage wordt van mijn creditcard afgeschreven.

Bij mijn huurauto in Faro had de auto geen badge. Was ook niet mogelijk bij dat verhuurbedrijf.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [P] Portugal

Bericht door Peter » di 06 aug 2019, 9:29

Coen Tunnel schreef: di 06 aug 2019, 8:21 ^^ Oostenrijkse snelwegtol kan volledig zonder badge en dat kost niks extra. Ik heb mijn kenteken geregistreerd voor de Digitale Streckenmaut Flex en elke passage wordt van mijn creditcard afgeschreven.

Bij mijn huurauto in Faro had de auto geen badge. Was ook niet mogelijk bij dat verhuurbedrijf.
Maar je moet dus wel nog een keer registreren, terwijl dat met de badge automatisch had gekund.
Vorig jaar in Albufeira geen probleem (bij Avis) en zelfs standaard (hoewel je er vanaf kon zien, maar dan wel een boete als je toch snelweg nam)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

janneman
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: [P] Portugal

Bericht door janneman » di 06 aug 2019, 10:16

Coen Tunnel schreef: di 06 aug 2019, 0:24 ^^ Maar je kunt online wel een prepaid tollcard kopen. Als je weet wat je ongeveer gaat uitgeven kan dat handig zijn en veel tijd bij de grens schelen.

Het is absurd dat je Easytoll niet online kan aanschaffen. Net zoals dat je niet online kan betalen voor de tol voor je huurauto, maar naar een postagentschap moet, en door de verwerkingstijd nooit de tol van de laatste 2-3 dagen van je huurperiode kan voldoen. Het Portugese systeem loopt zo ontzettend achter bij wat in andere landen online allemaal mogelijk en gebruikelijk is. Het is bijzonder gebruikersonvriendelijk. Turkije komt er qua systeem bij in de buurt - daar is het prepaid met een sticker achter de voorruit die je kan opladen.

Gelukkig is het nu voor Nederlandse vakantiegangers erg makkelijk om een tolbadge voor Frankrijk+Spanje+Portugal aan te schaffen waarmee je, als je met je eigen auto onderweg bent, de hele reis kan maken zonder je te bekommeren om zo'n registratie of prepaid tollcard.
Inderdaad, we zijn er dan ook wel tevreden over.
Niet meer stoppen om een account aan te maken.
Geen gedoe meer met contante betaling omdat de cc niet geaccepteerd wordt door de tolautomaat.
De keren dat we in Portugal waren was het trouwens geen enkel probleem om een accountje te maken.
De getoonde rijen hebben we nooit gezien.
Nooit hoeven wachten en binnen een minuut was het klaar.
Maar het moet gezegd, dat was dan ook in begin juni 2018 en half augustus 2015.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » di 06 aug 2019, 11:02

Peter schreef: di 06 aug 2019, 9:29Maar je moet dus wel nog een keer registreren, terwijl dat met de badge automatisch had gekund.
Voor het vignet moet je je sowieso registreren, of een sticker kopen. Vignettol is lastiger te regelen met een transponder.

Plaats reactie