[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door RSK » ma 13 okt 2014, 20:48

Op dit moment ben ik op vakantie in Portugal. Hieronder een paar ervaringen, bevindingen en opmerkelijkheden.

Vervoermiddel
We zijn zaterdagavond geland op Lissabon en rijden rond in een hagelnieuwe Nissan Note. Hoewel het wat voeten in de aarde heeft gehad om een gunstige huurauto te vinden t.o.v. onze eisen, hebben we bij Guerin een goede deal met 2 bestuurders en geen toeslag voor mijn 21 jaar. Na de eerste tientallen kilometers door Lissabon had ik niet echt de indruk dat het wegennet er geweldig bij lag. Voor op de snelweg is het daarnaast ook niet echt een prettige auto, het stuur is erg 'los'. In de stad ideaal, daarbuiten niet.

Algemene indruk
De wegen deden allemaal wat verloederd aan met gaten, reparatiestukken en stukken tramrails van lang verdwenen lijnen. Verder was de afvoer van hemelwater niet perfect, wat op zich wel te verklaren valt met het lokale klimaat. Niettemin waren er door de regen die er viel overal gigantische plassen. Ook was het een grote wirwar aan éénrichtingstraten en substandaard viaducten en andere constructies. Door de zware regenval hebben we een rondje door de stad gereden. Ik ben bij een moment van verminderde regen uitgestapt voor een foto van de brug, net op tijd voor het weer begon te hozen. Uiteindelijk was er een flinke file voor de Ponte 25 de Abril voor we de stad uit konden. Daarbij vond ik het opvallend dat voor deze brug alleen in noordelijke richting tol werd geheven, een meevallertje voor ons.

Vanaf de brug kwamen we vrij makkelijk op de A2 terecht, die we uitgereden hebben naar de Algarve. De tol voor dat stuk is inmiddels met €20,20 ruim 10% gestegen t.o.v. de waarde op de Wegenwiki (2011). Over de hele weg had ik geregeld forse zijwind vanaf zee. Het viel me op dat de A2 compleet verlaten was. Op het noordelijke stuk na lag de weg er redelijk bij, hoewel het asfalt voor Nederlandse begrippen wel op het eind van zijn levensduur was. Extra typisch aan de weg vond ik het flinke stuk 2x3 in het zuiden. Qua hoogteverschil is het niet echt nodig om daar 2x3 te hebben, het deed heel sterk aan als 'we hebben geld over, dus leg maar aan'. Wel waren vrijwel alle kunstwerken op de 2x2-delen voorbereid op 2x3. Dat vind ik dan wel weer slim. Is het niet voor verbreding, dan is het wel omdat het nooit weg is bij werkzaamheden.

Wat opviel
Dit stuk heb ik zondag gereden. De nodige zaken zijn me opgevallen. Zo waren in Lissabon diverse viaducten die niet meer waren dan een paar ondersteuningen met platen er tussen. Van een boogovergang lijkt men daarbij niet gehoord te hebben, niet voor niets werd de snelheid beperkt tot 40. Er waren wel meer curieuze ongelijkvloerse oplossingen, zoals deze boog. Ook waren niet alle lusjes even ruim.

Verkeersregels leken over het algemeen meer een globale richtlijn. Zo werd 's avonds op onvoorstelbare schaal dubbel geparkeerd. Verder werden rode stoplichten genegeerd, en was op een 2x2-weg de rechter strook vooral bedoeld om mensen in- en uit te laten stappen. Echt hard werd er dan weer niet gereden. En wat in Lissabon goed geregeld was, is dat je in veel lange straten niet linksaf mag slaan. Daarmee wordt het aantal conflictbewegingen op de kruispunten natuurlijk flink gereduceerd. Het is hooguit onhandig als (zoals zondag) er een afsluiting is door een marathon of iets in die richting. De voetgangerslichten gaan overigens automatisch mee in de cyclus, dus niet op aanvraag. Daar valt qua efficiëntie dus wel wat te winnen, vaak stond je collectief voor niets te wachten.

Op de snelweg viel me op dat overal minimumsnelheden werden aangegeven. Op de snelweg doorgaans 50, maar op stukken met 3 stroken is er een extra minimum van 70 voor de middenstrook en 90 voor de linker. De belijning wisselde. In eerste instantie leek de markering op de A2 nabij Lissabon met 'Duitse' 6-12 markering te zijn uitgerust, maar verderop kwamen we op een stuk dat op de Nederlandse 3-9 leek. Verder was de weg eindeloos recht, zodat de snelheidslimiet van 120 wat aan de lage kant was. Ik heb me er echter maar aan gehouden, aangezien ik voor de in de praktijk gereden snelheid geen referentie had aan andere weggebruikers, die waren er niet. Wel waren er enkele 2x3 stukken waar geklommen moest worden. De manier om een strook af te laten vallen was uitermate curieus.

De bewegwijzering is ronduit slecht. Veel plaatsen staan slecht aangegeven, ook ontbreken echte netwerkdoelen langs de A2. Ik had geen idee welke richting ik moest volgen om Lissabon uit te komen. Uiteindelijk bleek dat 'A2 SUL' te zijn, wat zoveel betekent als 'A2 Zuid'. Op afstandenborden kom je verder ook niet veel nuttige plaatsen tegen. Ik hoopte op Faro, Portimão of Albufeira. Men volstaat voor de regio echter met af en toe ALGARVE op de portalen. Op de snelweg staan doorgaans slechts kleinere doelen op maximaal 50km op de afstandborden. Opmerkelijk was dat men bepaalde doelen (inclusief afstand) geheel tussen haakjes plaatste. Soms stonden de borden daar vol mee; het lijken me indirecte verwijzingen.

Vandaag hebben we nog een rondje shoppen gedaan, daar het weer niet echt overhield. Aan de N-125 valt goed te merken dat het de oude hoofdroute is: breed uitgebouwd. Bij het winkelcentrum was een soort keerlus aangelegd om bij de afrit voor de andere richting aan te sluiten. Het is goed te zien dat een heleboel wegen hier ooit zijn aangelegd, om vervolgens nooit onderhouden te worden. De M526 in Albufeira is een mooi voorbeeld van een soort verouderde 2x2-stadsboulevard. Je mag er gelukkig wel 90, maar men heeft er her en der rotondes gebouwd. Hier heeft men dat inmiddels ook gedaan. De oude markering is gewoon blijven liggen, men heeft simpelweg een soort middeneiland gecreëerd (grotendeels op de rechterrijbaan) en een paar rotondeborden geplaatst. Uit de tegengestelde richting merk je er echter niets van.

Plannen
Voor de komende dagen zijn geen grootse plannen. We gaan eerdaags over de A22 naar Monte Gordo, om vervolgens over de N-125 langs Faro weer terug te rijden. Zondag gaan we halverwege de ochtend weer naar Lissabon, waar we nog een aantal zaken willen bezichtigen alvorens op het vliegtuig terug naar Brussel te stappen. Hopelijk lukt dat nu zonder regen. Als ik nog wat noemenswaardige zaken tegenkom qua infrastructuur, dan laat ik het hier wel weten. Ik heb al zo links en rechts een SNUP of kromme situatie gezien, wie weet volgt er nog iets wat het plaatsen waard is. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door Wesso » ma 13 okt 2014, 21:30

RSK schreef:Zo waren in Lissabon diverse viaducten die niet meer waren dan een paar ondersteuningen met platen er tussen. Van een boogovergang lijkt men daarbij niet gehoord te hebben, niet voor niets werd de snelheid beperkt tot 40.
Grappig, toen ik daar 4 jaar geleden was (Av. da India bij Torre de Belém) viel me dat niet op. Ik zag deze boog alleen van een afstandje en van de zijkant.

Vanaf de voetgangersbrug richting het westen:
Afbeelding

Vanaf de zijkant, zuidzijde:
Afbeelding
RSK schreef:Bij het winkelcentrum was een soort keerlus aangelegd om bij de afrit voor de andere richting aan te sluiten.
Het winkelcentrum lijkt wel een soort aftreksel van Disneyland :lol:
Leuk verslag Robin, het is vast een reis om niet snel te vergeten. Ik ben benieuwd naar de foto's ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door RSK » di 14 okt 2014, 23:39

^^ Al te veel foto's maak ik niet, ik vind het leuker om zelf te rijden.

Vandaag was dit de route. We zijn over de A22 naar Monte Gordo gereden en binnendoor globaal over de N-125 teruggekomen. Je merkt goed dat het de oude hoofdweg is: hij is overal ruim aangelegd. Mijn inschatting is dat het een rijbaan is van 11 meter, met daarop een soort RONA-weg met rijstroken van ruim 3,5 meter en 2 meter multistrook. Dat heet: een ruimte van zo'n 2 meter aan beide zijden die al naar gelang het uitkomt een combinatie vormt tussen redresseerstrook, vluchtstrook, invoegstrook, bushalte en parkeerhaven.

Her en der zijn wat rotondes toegevoegd aan het oude profiel, maar die zijn vrijwel zonder uitzondering ruim en/of tweestrooks uitgevoerd. Op rustige momenten kun je de meeste wel met 50 nemen. Bij Faro is men bezig aan een extra verbinding tussen de punten van deze route. Dat moet denkelijk een soort noord-ring vormen naar de luchthaven; al het verkeer uit het oosten gaat nu nog door de stad.

Wat betreft verkeerssituaties ben ik diverse zaken tegengekomen waar de gemiddelde Duurzaam-Veilig-liefhebber van zou gruwen. Invoegstroken zijn er eigenlijk nauwelijks. Dat geldt ook voor de A22, waar de maximumsnelheid 120 is. Daar heb ik invoegstroken gezien die de naam invoegstrook niet waard zijn en een weefvak op de hoofdrijbaan van ongeveer 50 meter. De binnenwegen zijn grotendeels 90 km/h, behalve bij stoplichten en in kommen, daar is het vaak 70 of 50. Kommen staan overigens niet altijd goed aangegeven. Vaak beginnen dorpen en zones wel, maar eindigen ze nergens meer.

Verder komen op de N-125 als ultieme nachtmerrie voor Vinny stukken 2+1 voor. En dan niet zomaar 2+1, nee, 2+1 waarbij de richting met één strook óók mag inhalen. Een suicide-lane light eigenlijk. Eerder zag ik die ook al bij Monte Gordo, maar die vond ik minder spannend omdat de snelheid daar niet 90, maar 50 is.

De A22 heeft overigens een opmerkelijk open tolsysteem. Her en der staan borden met een tarief, kort daarop gevolgd door een portaal waar het 'tolkastje' van piept. Sowieso opmerkelijk dat die er in zit, want die hadden we niet besteld. Afijn, het is me bij dit systeem nog niet echt duidelijk hoe buitenlandse auto's zonder zo'n kastje moeten betalen. Volgens mij rijden die gewoon straffeloos door.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 okt 2014, 0:09

^^ Voor buitenlanders is er kentekenregistratie met creditcard, of een prepaid kaart voor een bepaald aantal dagen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [P] Portugal

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 okt 2014, 11:56

^^
Eenzelfde soort systeem als in Noorwegen? Ben benieuwd of mensen uit Portugal ook een rekening gaan krijgen als ze zonder voorafgaande registratie over dergelijke tolwegen rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » wo 15 okt 2014, 12:19

Volgens mij niet. Ik vraag me af hoe het gehandhaafd wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [P] Portugal

Bericht door Vinny » wo 15 okt 2014, 20:59

RSK schreef:Verder komen op de N-125 als ultieme nachtmerrie voor Vinny stukken 2+1 voor. En dan niet zomaar 2+1, nee, 2+1 waarbij de richting met één strook óók mag inhalen. Een suicide-lane light eigenlijk. Eerder zag ik die ook al bij Monte Gordo, maar die vond ik minder spannend omdat de snelheid daar niet 90, maar 50 is.
.
Het lijkt me eerder een kruipstrook toe. In Nederland ken ik één plek met een vergelijkbare situatie:
https://maps.google.nl/maps/myplaces?ll ... 39,,0,1.83
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » do 23 okt 2014, 23:55

RSK schreef:Op dit moment ben ik op vakantie in Portugal.
Ik heb deze week ongeveer dezelfde reis gemaakt:
Met de bus van de luchthaven Lissabon naar Albufeira (via A12 en A2), vandaar met een huurauto naar Huelva, terug een stuk over de N125, en weer terug met de bus via de A2 naar Lissabon (deze keer dwars door de stad).
Ik zat op beide bustochten voorin, maar op de heenweg liet de chauffeur na een paar km helaas een zonnescherm zakken, waardoor het fotograferen nogal moeilijk werd. Ik had ook last van tegenlicht. Bovendien werd de ruit steeds vuiler, op de terugweg had ik daar op het eind ook wat last van.

Ik zal de 1200 foto's de komende weken bewerken.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » zo 26 okt 2014, 11:33

De eerste twee series:

De A12, 39 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/PA12Neg

De A2 Setubal - Albufeira, 199 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/PA2Pos

Wat bijzonderheden:

Ik was verbaasd over de hoeveelheid verkeer op de A12, het was niet eens spitsuur:
Afbeelding

Het duurde even voor ik doorhad dat het E-nummer om de 10 km op de km-palen staat:
Afbeelding

Alle viaducten zijn al 2x3 aangelegd, de hele A2 is erop voorbereid. Twee stukken (van 15 en 3 km) zijn al 2x3. Ik kan mij niet voorstellen dat dat ooit nodig wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » zo 26 okt 2014, 11:46

marcel schreef:Alle viaducten zijn al 2x3 aangelegd, de hele A2 is erop voorbereid. Twee stukken (van 15 en 3 km) zijn al 2x3. Ik kan mij niet voorstellen dat dat ooit nodig wordt.
Ze zagen natuurlijk de vakantiedrukte in Frankrijk en Italië, en dachten; dat kunnen wij ook wel eens krijgen naar de Algarve. Vaak zijn het maar een paar dagen per jaar dat er zoveel verkeer is dat 2x3 noodzakelijk is, als de hele regio Lissabon naar de Algarve trekt voor een lang weekend ofzo. In Zuid-Europa is het verschil tussen reguliere dagen en piekdagen veel groter dan in onze regio. Zie ook dat mega tolstation van de A5 net buiten Parijs waar het grootste deel van het jaar 80% van de tolpoorten niet in gebruik is.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [P] Portugal

Bericht door Ger81 » ma 27 okt 2014, 13:39

Afbeelding
Een vooraankondiging: over 8 km krijgt u informatie over brandstofprijzen.
Dat u alvast bent voorbereid :hamertjetik:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 okt 2014, 15:12

Dat is een bord in de categorie ''opvulling''. Om de paar kilometer maar een bord plaatsen, anders wordt het te saai langs de weg. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Kilometerslang zonder borden kan voor bestuurders best slaapverwekkend zijn. Portugese polderblindheid ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [P] Portugal

Bericht door verfmeer95 » ma 27 okt 2014, 17:24

^^ Maar 100 meter verderop staat een of ander toeristisch bord. Is dat niet voldoende? Bovendien kan de bocht hier wel al je aandacht gebruiken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 okt 2014, 17:32

Je ziet het vaker op dat soort lange wegen zonder afritten: zomaar wat onzinborden achter elkaar. Borden plaatsen om het borden plaatsen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 17:43

^^ Eigenlijk net als in Frankrijk. Daar zijn het ook toeristische borden, borden met brandstofprijzen of een vermelding dat er over 30 km een Aire de Service aan komt. :emo:

In Spanje vult men het op met incidentele lange-afstandsborden, zo staan er even buiten Pamplona langs de relatief onbelangrijke A-12 borden met de afstanden naar plaatsen als Madrid, Sevilla, Lissabon (901 km!), Cáceres ( :hamertjetik: ja, dat provinciestadje in Extremadura met 90.000 inwoners staat bij Pamplona met 651 km aangegeven), Santiago de Compostela (dat is 740 km, maar goed, de A-12 is wel de Autovía de Camino de Santiago, dus langs de pelgrimsroute) en A Coruña (alsof Santiago de route richting Galicië nog niet duidelijk genoeg aangaf :rofl2:). Er staan daar tevens roze-paarse wegwijzers met allemaal toeristische doelen langs de weg. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » ma 27 okt 2014, 19:32

Er zou sprake zijn van 300.000 Spaanse automobilisten die in Portugal geen tol betalen op de elektronische tolwegen. De oorzaak wordt vooral aangegeven door het gebrek aan bekendheid met het elektronische tolsysteem. Er wordt gesteld dat de 4 opties om de elektronische tol te betalen geen van allen aantrekkelijk zijn voor incidentele gebruikers, omdat je de rit moet voorbereiden, wat lang niet iedereen doet.

De 4 opties;

* Easy Toll: koppelen van een credit card aan een kenteken en de tol wordt automatisch afgeschreven
* Toll Card: een prepaid tolkaart
* Toll Service: Een prepaid bedrag van € 20 dat 3 dagen onbeperkt toegang geeft tot de elektronische tolwegen (niet de reguliere tolwegen)
* Via Verde: Een transponder

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 19:45

^^ Komt het voor dat die Toll Service prepaidkaart voor langere ritten (bv. van de Spaanse grens bij Vilar Formoso naar Lagos) goedkoper kan zijn dan het koppelen van een creditcard aan een kenteken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » ma 27 okt 2014, 19:54

Dat is € 51,00 via reguliere tol (9 cent per kilometer): http://www.estradas.pt/calculador-porta ... CL=1&lg=EN

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 20:12

^^ Dat is wel de elektronische tol en handmatige tol gecombineerd, maar als ik die tarieven goed interpreteer is van dat bedrag sowieso al meer dan € 20 elektronische tol. Dus is de Toll Service prepaidkaart dan goedkoper.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [P] Portugal

Bericht door Vinny » di 28 okt 2014, 22:18

Snelwegfreak schreef:Dat is een bord in de categorie ''opvulling''. Om de paar kilometer maar een bord plaatsen, anders wordt het te saai langs de weg. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Kilometerslang zonder borden kan voor bestuurders best slaapverwekkend zijn. Portugese polderblindheid ;)
Ben ik deels met je eens, maar wat mij betreft kun je beter borden met relevante informatie plaatsen. De volgende verzorgingsplaats, de naam van de eerstvolgende afrit plus een afstandsindicatie bijvoorbeeld.

In Nederland vullen we het gewoon op met het plaatsen van monumenten en we zetten daar dan een standbeeld van een beroemd ingenieur neer met een uitkijktoren, een koffiehoekje en een parkeerplaats. Dat kan natuurlijk ook 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » wo 29 okt 2014, 21:50

Verzorgingsplaatsen worden standaard op 30, 20 en 10 km aangegeven, bij 10 km staat dan een aankondiging van de prijzen over 8 km en op 2 km afstand staat het dan. Ik heb overigens geen bord gezien waar verschillende prijzen op stonden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » za 01 nov 2014, 10:53

De A22 naar het westen:
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/PA22Neg

Later volgen nog de andere richting, de A2 en wat foto's van overige wegen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » za 01 nov 2014, 18:16

De A2 naar het noorden, volledig, 249 foto's (precies één per km)
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/PA2Neg

Wat bijzonderheden:

Aanleg van de A26
Afbeelding

A6 erbij gepriegeld
Afbeelding

Drie dezelfde bruggen
Afbeelding
(zie volgende foto's)
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 0290503602
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 2297831682

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [P] Portugal

Bericht door Alfa » za 01 nov 2014, 18:36

Snelwegfreak schreef:Dat is een bord in de categorie ''opvulling''. Om de paar kilometer maar een bord plaatsen, anders wordt het te saai langs de weg. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Kilometerslang zonder borden kan voor bestuurders best slaapverwekkend zijn. Portugese polderblindheid ;)
Zou dat echt de reden zijn dat dat bord er staat. Ik zou dat eigenlijk wel een goede reden vinden namelijk. ;)
marcel schreef: A6 erbij gepriegeld
Afbeelding
Dat is wel een heel korte uitritstrook.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 nov 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » za 01 nov 2014, 18:43

Alfa schreef:
Snelwegfreak schreef:Dat is een bord in de categorie ''opvulling''. Om de paar kilometer maar een bord plaatsen, anders wordt het te saai langs de weg. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Kilometerslang zonder borden kan voor bestuurders best slaapverwekkend zijn. Portugese polderblindheid ;)
Zou dat echt de reen zijn dat dat bord er staat. Ik zou dat eigenlijk wel een goede reden vinden namelijk. ;)
Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel. Het is wel heel opvallend dat het vaak ''onzinborden'' zijn op snelwegen waar je (tientallen) kilometers geen op- of afrit hebt.
Alfa schreef:Dat is wel een heel korte uitritstrook.
Inderdaad, heerlijk. Gebeurt bijna standaard in Zuid-Europa. Zolang het lekker rustig is, is het geen probleem. Moeten we daarom hier niet proberen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » za 01 nov 2014, 19:57

Het lijkt misschien krap door het zoomen. Zie ook het 250 m bord, het valt best mee. Dit is veel erger, in Zwitserland:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » za 01 nov 2014, 20:03

Zolang er geen krappe bocht of kans op een afritfile is zou ik niet weten waarom dit niet goed is ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » za 01 nov 2014, 20:10

De A22 naar het oosten, 60 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/PA22pos

Nog 196 foto's van overige wegen:
https://picasaweb.google.com/monterie.r ... arious2014

Waarschijnlijk de hoogste km waarde in het land:
Afbeelding

De vrachtwagen links staat hier geparkeerd (rechts kan het niet, wegens de trambaan)
Afbeelding

Verkleurd oranje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » za 01 nov 2014, 20:17

Oef, die weg kan her en der wel een onderhouds/opknapbeurtje gebruiken... :?
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door RSK » za 01 nov 2014, 23:45

^^ Wat een herkenbare plaatjes! Die korte uitvoeger heb ik zelf ook gefotografeerd op het korte stuk in de vakantie dat ik niet zelf reed. En die A26 in aanleg, is dat vlakbij de IC-8? Die pilaren vielen me namelijk ook op. Verder is het rijden op de A2 een drama. Zulke lange eentonige stukken verlaten weg door niemandsland. Met die tergend lage limiet van 120 val je acuut in slaap. Lissabon-Albufeira mag dan een stukje van niks zijn, ik heb zowel heen als terug een keer gepauzeerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie