[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [P] Portugal

Bericht door nederland24 » vr 01 apr 2011, 18:43

Rene schreef:Op een dag als 1 april zie ik daar toch liever een bron bij, met wat fotomateriaal...
Jij hebt ook weinig vertrouwen in de mensheid. :lol: Ik hoop dat het meeviel op je werk vandaag. :mrgreen:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [P] Portugal

Bericht door Wimpie24 » vr 01 apr 2011, 19:25

Hij niet alleen hoor, ik denk dat we 1-april best kunnen hernomen in "internationale dag der paranoia" :mrgreen:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » za 09 apr 2011, 10:11

Ik heb nog steeds geen handige info kunnen vinden over de elektronische tol voor buitenlanders. Deze maand gaan bijna alle overgebleven tolvrije wegen ook over op elektronische tol, alleen de A23 lijkt voorlopig tolvrij te blijven als lange-afstandsroute. Ook wat korte stadssnelwegen blijven voorlopig tolvrij.

Op de site van de MOPTC (Ministério das Obras Públicas Transportes e Comunicações) is geen Engelse versie en is er alleen iets vaags over in het Portugees te vinden;
http://www.moptc.pt/?idcat=1417#11254

Echter totaal geen praktische info voor buitenlanders.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [P] Portugal

Bericht door sirdanilot » di 10 mei 2011, 21:44

"
Op de site van de MOPTC (Ministério das Obras Públicas Transportes e Comunicações) is geen Engelse versie en is er alleen iets vaags over in het Portugees te vinden;"

Er staat iets in de trant van:

- De electronische tolsystemen van Via Verde worden beschikbaar gemaakt in Spanje
- Buitenlanders kunnen 5 dagen vooraf hun tolsysteem opladen, óf ze kunnen betalen voor het traject van en naar het vliegveld van Porto (waarom men het daar opeens over heeft :dontknow: )

Opladen kan via internet, betalen met creditcard. minimaal 10 euro (20 voor vrachtwagens).

http://www.visitportugal.com/NR/exeres/ ... meless.htm

Op deze site vond ik wat meer (hij kan ook in het engels, maar dan krijg ik deze pagina niet, maar ach, ik kan toch wel portugees)
het tolsysteem kost 27 euro (!!!!!!!!!!!), met dus minimaal 10 euro oplaadkosten
na 90 dagen na het laatste opladen gaat het resterende saldo verloren, en om het systeem te reactiveren moet weer minimaal 10 euro worden opgeladen
-tolsysteem verkrijgbaar op verzorgingsplaatsen, winkels van Via Verde en postkantoren

Maar ! er is een uitweg

3-daags vignet: (Título pré-pago de 3 dias) verkrijgbaar op internet, in winkels op het vliegveld etc., kost 20 euro (!). kan alleen voor buitenlanders.

5-dagen geldig: vooraf opladen: minstens 10 euro, alleen voor buitenlanders, heropladen kan in Multibanco, 'pay-shop' winkels etc. niet-gebruikt credit kan worden teruggevraagd. betalen met credit-card
er kan ook worden betaald voor enkel een betaald traject (5 dagen geldig)

Portugese kentekens kunnen ook achteraf betalen.

-

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » ma 06 jun 2011, 10:19

In Portugal heeft de centrumrechtse sociaal-democratische partij de verkiezingen gewonnen, en zal waarschijnlijk met de eveneens centrumrechtse liberale volkspartij een coalitie vormen. Deze hebben de weinig aantrekkelijke taak om flink te gaan bezuinigen om de overheidsuitgaven weer onder controle te brengen. Er is al aangegeven dat er flink op de uitgaven aan infrastructuur bezuinigd zal worden. Voor het wegennet zal dit waarschijnlijk niet zoveel effect hebben omdat alle noodzakelijke snelwegen nu aangelegd zijn. Afgezien van nog een paar in uitvoering zijnde projecten waren er überhaupt weinig nieuwe snelwegen meer gepland. Wel zal het tolplan verder uitgerold worden, maar ook dat was al gepland. Waarschijnlijk zal wel flink op het spoorvervoer worden bezuinigd, Portugal had vrij ambitieuze plannen om alle regionale centra aan te sluiten op een tweesporig geëlectrificeerd netwerk vanaf 2010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [P] Portugal

Bericht door nederland24 » ma 06 jun 2011, 18:43

^^Zal wel een hogere tol komen dan. Voor de rest zou er waarschijnlijk het meest worden bezuinigd op de sociale zekerheid, wat in veel landen gebruikelijk is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » ma 06 jun 2011, 18:49

Tja, op dat soort zaken bezuinigen levert ook veel meer op. In Nederland geeft men bijvoorbeeld van de € 250 miljard maar € 3 miljard aan het wegennet uit. Het maakt nogal uit of je 10% op wegennet of 10% of sociale zekerheid bezuinigt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door mavas » ma 06 jun 2011, 19:25

Chris schreef:Waarschijnlijk zal wel flink op het spoorvervoer worden bezuinigd, Portugal had vrij ambitieuze plannen om alle regionale centra aan te sluiten op een tweesporig geëlectrificeerd netwerk vanaf 2010.
Wat ik iig weet is dat men in navolging van Spanje, ook normaalspoor-HSL's wil aanleggen. Ik ben benieuwd of dat dan stop wordt gezet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » di 07 jun 2011, 8:07

^^ Voor zover ik weet komt Madrid-Lissabon er sowieso.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » do 01 sep 2011, 20:41


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » vr 02 sep 2011, 11:42

Het Portugese tolsysteem is bizar complex geworden in het noorden.

De volgende tolsystemen gelden enkel op de concessies Norte, Grande Porto en Costa de Prata, allemaal een onderdeel van Ascendi.

Het gaat om buitenlandse kentekens op wegen die voorheen SCUT waren (schaduwtol).

Zonder elektronisch tolsysteem:
* pre-paid elektronisch vignet, geldig voor 3 dagen, ongelimiteerd rijden, kosten € 20,62
* pre-paid tag, geldig voor 5 dagen, betalen naar afstand, kosten zelf opladen + administratiekosten € 10,62. Geen restitutie.

Met elektronisch tolsysteem:
* huurtag, met een borg van € 27,50 (krijg je terug als het in goede staat wordt teruggeleverd), minimum balans € 10 + € 10,62 administratiekosten. Resitutie mogelijk tot 90 dagen, daarna verloopt het, en er geen restitutie mogelijk. De tag kan wel opnieuw geactiveerd worden als je het later weer gebruikt.

Onder deze concessies vallen de volgende auto-estradas, allen gelegen in de ruime regio Porto:

* A7
* A11
* A17
* A25
* A27
* A41
* A42
* A44

Zie ook:
http://portagens.ctt.pt/fectt/wcmservle ... derir.html

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [P] Portugal

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 sep 2011, 13:51

Mm... Skut systeem dus... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [P] Portugal

Bericht door Willem » vr 02 sep 2011, 22:39

Je kunt niet van een buitenlander verlangen dat hij en al die regels gaat snappen en vervolgens nog de nodige moeite gaat doen om aan zo'n ding te komen.
Het aantal boetes vanwege het niet betalen van tol zal wel flink toenemen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [P] Portugal

Bericht door sirdanilot » zo 04 sep 2011, 18:06

Inderdaad een ingewikkelde geschiedenis. Rijden naar Portugal doen we allang niet meer; tenzij je met een heel gezin gaat is het niet meer rendabel sinds er van die goedkope vluchten zijn. Een vlucht + huurauto is dan veel gemakkelijker en comfortabeler, en helemaal niet meer zoveel duurder of zelfs goedkoper. Ik neem aan dat huurautobedrijven gewoon een kastje in hun auto's gaan doen, effectief verandert er dan dus niets (het wordt zelfs gemakkelijker).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [P] Portugal

Bericht door nederland24 » zo 04 sep 2011, 20:39

^^Er zijn mensen die daar anders over denken. ;) Het is trouwens wel een ingewikkeld systeem, zoals ik het nu lees. Dat moet toch veel makkelijker kunnen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [P] Portugal

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 sep 2011, 20:50

Zonder elektronisch tolsysteem:
* pre-paid elektronisch vignet, geldig voor 3 dagen, ongelimiteerd rijden, kosten € 20,62
Dat is toch niet zo ingewikkeld? Dat hebben ze in Hongarije ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » zo 04 sep 2011, 21:05

Als je een week wilt rondrijden moet je dus 3 keer een vignet kopen. Of gaan klooien met zo'n tag.

Werkelijk schandalig zijn de administratiekosten + BTW (€ 10,62) die zijn hoger dan de kosten van een 3-daags vignet (€ 10).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [P] Portugal

Bericht door sirdanilot » ma 05 sep 2011, 14:24

Het lijkt me dat de meeste mensen die naar Portugal rijden er wel een tijdje blijven. De administratiekosten zijn wel jammer, dat zou goedkoper moeten kunnen, maar die huurtag lijkt me echt niet zo ingewikkeld.
Er zijn mensen die daar anders over denken.
Dat kan best, en dat juich ik ook van harte toe, want een lange autoreis heeft zeker zijn charmes. Maar richting het zuiden is het voor ons over en uit, om diverse redenen:

-De tol in frankrijk is te duur
-Het is toch net iets té ver. Iets als een ritje naar Polen (1200 km) is nog wel te doen op een dag, maar naar Portugal rijden is wel andere koek.
-De tol in Portugal is ongeveer even duur als in Frankrijk. Alleen in Spanje is de tol nog enigszins te doen.
-We gaan niet meer met een heel gezin op vakantie.
-Het hangt natuurlijk af van de datum en tijd, maar in de hete zon in de file staan voor een Frans tolpoortje is geen pretje. De Baustelles in Duitsland, daar kun je nog enigszins omheen plannen.
-De vluchten naar Portugal en Spanje zijn gewoon erg goedkoop.

Richting Oost-Europa en Duitsland doen we het nog wel.

wiebe1952
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 12 sep 2008, 22:38

Re:

Bericht door wiebe1952 » zo 11 sep 2011, 16:35

Ds79m schreef:Ja, aan mooie bruggen heeft Portugal geen gebrek, dat geldt ook voor de omgeving van Lissabon:

Afbeelding
Is idd een mooie brug, maar je wil niet weten hoeveel lawaai het verkeer op deze brug produceert, met boven de weg en daaronder het spoor. Is ook niet gek met een wegdek dat voor een groot deel uit ijzeren rooster bestaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » do 06 okt 2011, 10:21

In Portugal is nog één groot project in uitvoering, en dat is de bouw van de A4 in het noorden van het land. Deze moet aansluiten op de Spaanse A-11 naar Zamora en Valladolid, en wordt daarmee de kortste en snelste route vanuit noord-Portugal naar de rest van Europa.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [P] Portugal

Bericht door nederland24 » do 06 okt 2011, 20:55

^^Dat wordt een mooi viaduct. :top: Hoe groot zullen de intensiteiten zijn op deze weg? Anders lijkt het mij een beetje zonde geld. :|

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » do 13 okt 2011, 20:39

Willem schreef:Nieuw tolsysteem in Portugal:

"Op sommige tolwegen (A25, A28, A29, A41, A42 en delen van de A4 en A17) is betalen alleen mogelijk via het elektronische systeem Via Verde.
Ik wist dit nog, en toen ik zaterdag een auto huurde ging ik ervan uit dat die wel voor dat systeem uitgerust zou zijn. Ik vergat ernaar te vragen en heb even later opgebeld. De man van het verhuurbedrijf begreep niet wat ik in het Engels met toll bedoelde, wat mij al verbaasde, toen ik het over portagem had snapte hij het ook niet onmiddellijk omdat ik de klemtoon fout had (het is portágem i.p.v. portagém), en hij had blijkbaar nog nooit van electronische tol gehoord, hij zei 'you just take a ticket and pay'.

Eigenlijk wilde ik de A41 en A43 bij Porto gaan bekijken, maar mijn collega's wilden niet zover weg. Uiteindelijk zijn we alleen naar Sintra en Cascais geweest, en heb ik op de A5 55 cent tol betaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » do 20 okt 2011, 13:29

10 dagen geleden is de nieuwe A32 geopend, een 35 kilometer lange noord-zuidsnelweg tussen Carvalhos en Oliveira de Azeméis, ten zuiden van Porto. Dit is de derde noord-zuidsnelweg ten zuiden van Porto.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [P] Portugal

Bericht door marcel » zo 30 okt 2011, 17:35

Mijn foto's van 8-10-2011 (een paar zijn van een dag eerder), ik heb ze maar alle 230 in één album gestopt. Misschien voeg ik later nog een keer de locaties toe maar dat wordt nogal veel werk. Ze zijn van de A5, de IC17, IC19 en nog wat andere wegen in de omgeving Lissabon - Sintra.
https://picasaweb.google.com/monterie.r ... rtugal2011

De meeste op snelwegen zijn genomen door mijn collega Gabe Scoggin. Vandaar de iets andere stijl dan normaal.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [P] Portugal

Bericht door sirdanilot » vr 04 nov 2011, 14:23

Ha, enkele bekende wegen, zoals bij Marques Pombal (alwaar ons navigatiesysteem ooit eens uitviel, wat ertoe leidde dat we nogal verdwaalden).

De bewegwijzering oogt erg Brits, met de lay-out, het lettertype en het stapelen van borden. Helaas staan er nogal veel lokale doelen op de borden, en toen wij daar waren hadden we geen flauw idee wat CREL betekende (circulário regional exterior lisboa, dit betekent dus zoveel als onze "RING").

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [P] Portugal

Bericht door HAFRABAisfun » za 31 dec 2011, 12:21

:? Een beetje te veel doelen op de portalen en afstandsborden, en ik ben niet zo'n fan van de Portugeese pijlen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » do 14 jun 2012, 15:39

Het invoeren van elektronische tol begin 2011 heeft het gebruik van de Portugese snelwegen geen goed gedaan. In bijna heel Portugal zijn in het eerste kwartaal van 2012 lagere verkeersintensiteiten geregistreerd, maar op de voormalige SCUT-snelwegen (die schaduwtol hadden en nu daadwerkelijk tolheffing hebben) is het gebruik sterk gedaald, sommige snelwegen laten een daling van 30 tot 40 procent zien ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Op andere snelwegen, in Lissabon en Porto, en op wegen die al veel langer tolwegen zijn met tickets, heeft een dergelijk sterke daling niet plaatsgevonden, hier bleef de schade beperkt tot 0 tot 10% minder verkeer vanwege de economische crisis. Een groot aantal voormalige SCUT-snelwegen verwerken nu daarom minder dan 10.000 voertuigen per etmaal.

Op bijvoorbeeld de A22 in de Algarve zijn de intensiteiten in maart 2012 gedaald naar 6.100 voertuigen, terwijl dat in maart 2011 nog 13.500 voertuigen was. Opgemerkt moet wel worden dat deze snelweg sterk seizoensgevoelig is, in augustus ligt de gemiddelde intensiteit op bijna 30.000 voertuigen. Maar ook op de A23 in het binnenland is er dik 30 procent afgegaan, van gemiddeld 9.300 voertuigen in 2011 naar 5.700 voertuigen in 2012. De grote concessiehouder Brisa laat minder sterke dalingen zien, gemiddeld van 20.000 naar 17.500 voertuigen. De kleinste daling is op concessiegebied Costa Prata te zien, rond Porto. Hier is nauwelijks sprake van een daling, van gemiddeld 20.800 voertuigen in 2011 naar 20.300 voertuigen in 2012. Op de grote bruggen bij Lissabon is nauwelijks een daling, van gemiddeld 79.600 voertuigen in 2011 naar 75.900 voertuigen in 2012.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [P] Portugal

Bericht door Willem » do 14 jun 2012, 15:51

Op de parellel lopende EN-wegen zal het navenant drukker zijn geworden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [P] Portugal

Bericht door Chris » do 14 jun 2012, 19:57

Ik heb de openingsjaren van alle Portugese snelwegen achterhaald, en kon daarmee deze grafiek maken:

Afbeelding

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [P] Portugal

Bericht door Seat » ma 18 jun 2012, 14:18

^^ Mooie grafiek, zo kun je zien hoe enorm dat land heeft achtergelopen vergeleken met de rest van Europa...! Voor Nederland waren de jaren 1965-1975 het meest productief volgens mij.

Plaats reactie