De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wat is de mooiste Alpenstrasse?

Stelvio
6
14%
Brenner
3
7%
St Gotthard
5
12%
Spluegen
1
2%
Timmelsjoch
6
14%
Kaunertaler Gletscherstrasse
4
9%
Grossglockner Hochalpenstrasse
10
23%
Silvretta Hochalpenstrasse
2
5%
Anders (licht je antwoord toe)
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 43

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2011, 9:38

Coen Tunnel schreef:Ik ben maandag weer terug gekomen, in de nacht van vrijdag op zaterdag gaan we voor het laatste weekend van de Ronde van Zwitserland weer die kant op, maar dat is in de buurt van Schaffhausen, een stuk dichterbij dus. ;)
:schrikreactie: Whow! Dat is dus samen met al het extra rondrijden ter plaatse circa 4000 kilometer in twee weken tijd? Dan lijkt me de trein toch wel een stuk goedkoper. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jun 2011, 10:13

De trein is niet zo praktisch, al zou het al met al wel iets goedkoper kunnen zijn. Maar vanaf de start in Airolo had ik nooit op tijd in Crans-Montana kunnen zijn voor de finish van de tweede etappe, om maar een voorbeeld te noemen. Vorig jaar was er een etappe van Ascona naar Sierre, en dat lukte maar net, met overstappen in Locarno, Domodossola en Brig.

Overigens, mijn auto rijdt rond de 1 op 16, ik tank meestal zo goedkoop mogelijk, ik ben minder lang onderweg, hoef geen toeslagen of reserveringen voor treinen te betalen, heb het comfort van een eigen vervoermiddel, heb geen overstappen... Natuurlijk, met 4000 km in korte tijd praat je over 250 liter benzine en dus kosten voor brandstof van 400 euro (afschrijving, verzekering e.d. niet meegerekend, maar dat zijn kosten die ik toch al heb omdat ik een auto heb). Met de trein ben ik dan niet goedkoper uit (ik ben 26+ en dan wordt het een stuk duurder met de trein) en minder flexibel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2011, 10:26

^^
Uiteraard heeft een eigen vervoermiddel veel meer comfort. Maar die benzine kosten en ook zeker de onderhoudskosten gaan flink omhoog. En 1 op 16 rijden met benzine gaat flink achteruit als je op de Duitse Autobahn boven de 130 km/h gaat rijden. Bij 150 km/h verbruik je al aanzienlijk meer brandstof. Daarbij moet je auto ook veel sneller weer naar de garage en zo'n grote beurt kan soms hoog in de kosten oplopen. Belasting en verzekering maakt inderdaad niks uit. Voor die kosten kan je de auto juist het beste zo veel mogelijk gebruiken om het zo goedkoop mogelijk te houden. Datzelfde geldt ook wel voor een auto die voor het grootste gedeelte al afschreven is.

Overigens nog een tip voor je reis naar Schaffhausen: Als je heen (of terug) reist via de reguliere route naar Schaffhausen kan je terug (of heen) erg leuk via Konstanz rijden. Zo zie je nog het een en ander van de prachtige Bodensee. Die paar extra kilometertjes zijn de moeite niet. Bovendien is Konstanz een leuk stadje. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jun 2011, 11:31

SnarfFlevoland schreef:^^
Uiteraard heeft een eigen vervoermiddel veel meer comfort. Maar die benzine kosten en ook zeker de onderhoudskosten gaan flink omhoog. En 1 op 16 rijden met benzine gaat flink achteruit als je op de Duitse Autobahn boven de 130 km/h gaat rijden. Bij 150 km/h verbruik je al aanzienlijk meer brandstof.
Ik ben op de heenweg in Duitsland over de A57, A1, A61, A6 en A5 gegaan. Sowieso al veel stukken met Tempolimit, maar ik had ook niet echt de behoefte om ver boven de 130 te rijden. Alleen tussen Walldorf en Karlsruhe ben ik boven de 140 gekomen. De meeste tijd heb ik 120-130 gereden.
Daarbij moet je auto ook veel sneller weer naar de garage en zo'n grote beurt kan soms hoog in de kosten oplopen. Belasting en verzekering maakt inderdaad niks uit. Voor die kosten kan je de auto juist het beste zo veel mogelijk gebruiken om het zo goedkoop mogelijk te houden. Datzelfde geldt ook wel voor een auto die voor het grootste gedeelte al afschreven is.
Het is een 11 jaar oude Suzuki die ik heb gekregen, waarmee ik inmiddels in iets minder dan een half jaar al 23.000 km mee heb afgelegd, zonder grote problemen.
Overigens nog een tip voor je reis naar Schaffhausen: Als je heen (of terug) reist via de reguliere route naar Schaffhausen kan je terug (of heen) erg leuk via Konstanz rijden. Zo zie je nog het een en ander van de prachtige Bodensee. Die paar extra kilometertjes zijn de moeite niet. Bovendien is Konstanz een leuk stadje. ;)
Voorlaatste etappe start in Tübach, dus ik kom dan sowieso via Konstanz en langs de Bodensee (die ik overigens van de Duitse zijde al ken). ;) Enige alternatief om naar Tübach te gaan is via Bregenz, maar dat lijkt mij niet nodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2011, 12:21

Coen Tunnel schreef:Het is een 11 jaar oude Suzuki die ik heb gekregen, waarmee ik inmiddels in iets minder dan een half jaar al 23.000 km mee heb afgelegd, zonder grote problemen.
Hoeveel kilometer heeft je auto gereden? Met Suzuki heb ik en mijn omgeving geen ervaring, maar weet wel dat bij veel andere automerken van 11 jaar oud rond 100.000 km ineens van alles vervangen moet worden. Dat is erg zuur als je veel rijdt me je auto. Duitse auto's kunnen wat dat betreft wel veel aan. Er zijn in Duitsland genoeg Audi's, Mercedessen of BMW's te vinden die een kleine 20 jaar oud zijn én bijna 400.000 km bereikt hebben zonder ook maar gebreken te gaan vertonen. Kijk dat is leuk! Maar dat zijn wel auto's die steeds braaf en optijd naar onderhoud zijn gegaan en waarmee steeds met dure premium benzine (vaak 98 of 100 octaan) of diesel is gereden. En dat kost ook weer geld... Met mijn auto uit 1995 rij ik elke maand een kleine 5.000 km. Dat is best heftig voor zo'n auto, maar met een goed onderhouden auto is het te doen.
Coen Tunnel schreef:De meeste tijd heb ik 120-130 gereden.
Dat is inderdaad een tempo dat min of meer een prima verbruik heeft. Ik zou zeggen een goede tijd/prijs verhouding. 100 km/h is nog een stuk zuiniger, maar dat schiet ook helemaal niet op. En boven de 150 km/h rijden is wel qua tijd sneller, maar worden de kilometertjes wel (erg) duur.
Coen Tunnel schreef:Voorlaatste etappe start in Tübach, dus ik kom dan sowieso via Konstanz en langs de Bodensee (die ik overigens van de Duitse zijde al ken). Enige alternatief om naar Tübach te gaan is via Bregenz, maar dat lijkt mij niet nodig.
Ah, dat is wel een leuk rondje. De H13 van Konstanz naar Arbon is een leuke weg. En op de terugweg vanuit Schaffhausen maak je via Thayngen weer het rondje compleet bij Kreuz Hegau. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jun 2011, 22:30

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Het is een 11 jaar oude Suzuki die ik heb gekregen, waarmee ik inmiddels in iets minder dan een half jaar al 23.000 km mee heb afgelegd, zonder grote problemen.
Hoeveel kilometer heeft je auto gereden? Met Suzuki heb ik en mijn omgeving geen ervaring, maar weet wel dat bij veel andere automerken van 11 jaar oud rond 100.000 km ineens van alles vervangen moet worden. Dat is erg zuur als je veel rijdt me je auto.
Het ding heeft nu net 100.000 op de teller staan, was van de 1e eigenaar en heeft bij aflevering aan mij (bij 79.000) een afleveringsbeurt en apk gehad.
Duitse auto's kunnen wat dat betreft wel veel aan. Er zijn in Duitsland genoeg Audi's, Mercedessen of BMW's te vinden die een kleine 20 jaar oud zijn én bijna 400.000 km bereikt hebben zonder ook maar gebreken te gaan vertonen. Kijk dat is leuk! Maar dat zijn wel auto's die steeds braaf en optijd naar onderhoud zijn gegaan en waarmee steeds met dure premium benzine (vaak 98 of 100 octaan) of diesel is gereden. En dat kost ook weer geld... Met mijn auto uit 1995 rij ik elke maand een kleine 5.000 km. Dat is best heftig voor zo'n auto, maar met een goed onderhouden auto is het te doen.
Mijn auto is ook altijd goed onderhouden, vertoont geen gebreken, ik tank wel gewoon Euro 95, maar goed, Japanse auto's staan ook om hun kwaliteit bekend. Ik heb laatst in Duitsland zelfs een keer Benzin getankt (91 octaan), daar deed de motor ook niet raar van. :)
Dat is inderdaad een tempo dat min of meer een prima verbruik heeft. Ik zou zeggen een goede tijd/prijs verhouding. 100 km/h is nog een stuk zuiniger, maar dat schiet ook helemaal niet op. En boven de 150 km/h rijden is wel qua tijd sneller, maar worden de kilometertjes wel (erg) duur.
Het meest zuinig rij ik als ik continu wegen met ca. 110 km/u Vmax heb, als ik bv. in Frankrijk over Voies Express rijd, of, zoals op de terugweg van Zwitserland, over de Franse N66, N57, A330, A33 en A31, waar je overal maar 110 km/u mag (ja, de hele A31 van Nancy tot de grens met Luxemburg heeft tegenwoordig Vmax 110 :down:).
Ah, dat is wel een leuk rondje. De H13 van Konstanz naar Arbon is een leuke weg. En op de terugweg vanuit Schaffhausen maak je via Thayngen weer het rondje compleet bij Kreuz Hegau. ;)
Ja, ik moet maandag weer werken; mijn vriendin zelfs 's ochtends vroeg maar die kan in de auto slapen, ik hoef gelukkig 's middags pas te werken. Terug neem ik dus ook de snelste route (over de Duitse A81-A8-A5-A67-A3). Heen ben ik van plan om eerst de N35/A35 te nemen, dan de B54-A1-A45-A5-A67-A6-A5-A8-A81-B33.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2011, 23:50

Coen Tunnel schreef:Het ding heeft nu net 100.000 op de teller staan, was van de 1e eigenaar en heeft bij aflevering aan mij (bij 79.000) een afleveringsbeurt en apk gehad.
Mijn Ford Ka ging destijds bij 90.000 km van alles stuk. Remschrijven, Remklauwen, Draagarmen etc. waren verroest en moesten vernieuwd worden. Maar goed, Ford Onderdelen Rammelen Dagelijks. Dat was voor mij het sein om z.s.m. iets anders te zoeken. En ik had die auto nog maar 5 maanden.
Coen Tunnel schreef:ik tank wel gewoon Euro 95, maar goed, Japanse auto's staan ook om hun kwaliteit bekend. Ik heb laatst in Duitsland zelfs een keer Benzin getankt (91 octaan), daar deed de motor ook niet raar van.
Persoonlijk tank ik in Dld altijd Octaan 100 bij de Aral, Shell of de lokale privaat tankpomp Habitzki voor m'n BMW'tje. Ik heb van die tankstations een speciale klantenkaart, waarmee je op premium benzine korting krijgt. De korting is hoog genoeg zodat Euro 95 per saldo weinig goedkoper is. En octaan 100 rijdt heerlijk, alhoewel dat niet in elke auto evenveel zin heeft. Zeer effectief en schoon verbruik, sneller optrekken, meer kilometers per tank en makkelijker de heuvel op. Als ik Nederland dan m'n bijna lege tank volgooi met Euro 95 merk je direct het verschil. Ik neem dan geen Euro 98, omdat dat meteen schreeuwend duurder is. In Duitsland wordt veel meer premium brandstof getankt dan elders, omdat dit ook door garages, Duitse autofabrikanten en de ADAC wordt geadviseerd voor bepaalde type auto's. Daaronder valt ook die van mij.
Coen Tunnel schreef:Japanse auto's staan ook om hun kwaliteit bekend.
Ja, Japannertjes zijn zeker goede auto's. Kan je flink wat kilometertjes mee maken in tig jaren tijd. Alhoewel Toyota een poosje geleden toch wel door de mand is gevallen...
Coen Tunnel schreef:ja, de hele A31 van Nancy tot de grens met Luxemburg heeft tegenwoordig Vmax 110
Ik ben daar in 2009 midden in de nacht met een bus naar m'n skibestemming langs gekomen, maar verder ken ik het niet. Lijkt me wel erg vervelend om zo'n lang stuk maar 110 km/h te mogen rijden. Dan is Luxemburg een (korte) verlossing.
Coen Tunnel schreef:Terug neem ik dus ook de snelste route (over de Duitse A81-A8-A5-A67-A3). Heen ben ik van plan om eerst de N35/A35 te nemen, dan de B54-A1-A45-A5-A67-A6-A5-A8-A81-B33.
Heenweg klinkt wel grappig afwisselend. Terugweg klikt erg effectief en snel via Thayngen. Overigens lijkt me het makkelijker, sneller (en leuker) om op de heenweg vanaf de A45 via de A3 rechtstreeks de A81 op te gaan bij Würzburg richting Stuttgart en Singen. De E41 route volgen dus.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2011, 8:25

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Japanse auto's staan ook om hun kwaliteit bekend.
Ja, Japannertjes zijn zeker goede auto's. Kan je flink wat kilometertjes mee maken in tig jaren tijd. Alhoewel Toyota een poosje geleden toch wel door de mand is gevallen...
Ik heb geen Toyota, en als je kijkt hoeveel Toyota's er over de hele wereld rondrijden is het nog slechts een heel klein deel dat problemen had.
Ik ben daar in 2009 midden in de nacht met een bus naar m'n skibestemming langs gekomen, maar verder ken ik het niet. Lijkt me wel erg vervelend om zo'n lang stuk maar 110 km/h te mogen rijden. Dan is Luxemburg een (korte) verlossing.
Het regende in Luxemburg, dus formeel mag je dan ook maar 110. Enfin, op de A7 was het even droog (maar via het hoge noorden van Luxemburg gegaan voor zoveel mogelijk tankvoordeel :p), dus daar kon ik even 130, maar bij de tunnels moet je wel afremmen naar 90.
Overigens lijkt me het makkelijker, sneller (en leuker) om op de heenweg vanaf de A45 via de A3 rechtstreeks de A81 op te gaan bij Würzburg richting Stuttgart en Singen. De E41 route volgen dus.
Heb ik ook naar gekeken. Is echter meer dan 40 km om, en zijn er op de A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg niet veel werkzaamheden?

Inmiddels ook een hotel geboekt in Waldshut-Tiengen (in Zwitserland zelf is schreeuwend duur), dus zal ik dat ministukje A98 daar (met maar één rijbaan) ook gaan berijden. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 jun 2011, 9:31

Coen Tunnel schreef:Ik heb geen Toyota, en als je kijkt hoeveel Toyota's er over de hele wereld rondrijden is het nog slechts een heel klein deel dat problemen had.
Inderdaad, maar het doet toch wel een kleine inbreuk op de onschendbare status van Toyota.
Coen Tunnel schreef:Heb ik ook naar gekeken. Is echter meer dan 40 km om, en zijn er op de A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg niet veel werkzaamheden?
Daar is volgens mij inderdaad het één en ander loos. Echter op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart wordt ook flink aan de weggewerkt. Overigens snap ik niet waarom de E41 een route volgt die 40 kilometer om is.
Coen Tunnel schreef:Inmiddels ook een hotel geboekt in Waldshut-Tiengen (in Zwitserland zelf is schreeuwend duur), dus zal ik dat ministukje A98 daar (met maar één rijbaan) ook gaan berijden.
Ach, daar helemaal. Is wel leuk zo aan de Rhein. Voor mij is het alweer een paar jaartjes geleden dat ik over dat stukje A98 kwam. Ik kan me nog herinneren dat het erg kort was. Het is zomaar een klein stukje autoweg ver van het eerst volgende stukje HWN. De weg vanuit Schaffhausen daar naartoe (H13) via Kettgau is ook best leuk. Toch een stukje Zwitserland en Duitsland dat erg onbekend is onder de toeristen. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mei 2016, 0:51

Vijf jaar verder, en een behoorlijk aantal kleinere en grotere Alpenpassen bereden.

Mijn tien favorieten:

1. Passo Giau
2. Passo Sella/Sellajoch
3. Grimselpass
4. Passo Fedaia
5. Flüelapass
6. Klausenpass
7. Passo dello Stelvio/Stilfserjoch
8. Splügenpass/Passo dello Spluga
9. Passo Gavia
10. Timmelsjoch/Passo del Rombo

Overigens zijn er ook een heleboel mooie passen die mijn top 10 niet gehaald hebben. De Julierpass, Jaufenpass, Gotthardpass, Sustenpass, Nufenenpass, Berninapass, Ofenpass, Forcola di Livigno, Malojapass, Furkapass, Passo Pordoi, Col du Sanetsch...

Tegenvallend vond ik vooral de Lukmanierpass, en in mindere mate ook de Bielerhöhe (Silvretta Hochalpenstraße), Albulapass en Oberalppass. Sommige andere passen zijn meer functioneel en minder bijzonder, maar niet per se tegenvallend, zoals de combi Passo Eira-Passo Foscagno, Simplonpass en de San Bernardinopass.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » za 29 jun 2019, 22:31

Vandaag de Mangart gereden. Zonder twijfel één van de lastigste bergwegen die ik heb gereden. Eigenlijk is er maar één rijstrook, twee auto's kunnen elkaar op de meeste plekken niet op de weg passeren. Vangrails zijn er nauwelijks, alleen op het onderste deel. Doorzicht in de bochten is zeer beperkt of compleet afwezig (claxonneren kan helpen, zeker om fietsers en motorrijders te waarschuwen). En de weg is behoorlijk steil. Ik ben vrijwel uitsluitend in de 1e en 2e versnelling naar boven en naar beneden gereden. Ik was wel blij met de erg kleine draaicirkel van mijn auto in de krappe bochten.

Het uitzicht boven is mooi, maar je moet er veel moeite voor doen.

Ik heb ook de Goldeck Panoramastrasse gereden, maar die doet zijn naam niet echt eer aan. Alleen de laatste twee kilometer heb je een leuk uitzicht tot aan de Karawanken, maar het eerste deel gaat vooral door het bos. De weg ligt er ook niet geweldig bij. Al met al vond ik € 14,50 teveel geld voor wat je er voor krijgt. Een weg zonder verdere faciliteiten, naar een parkeerplaats onder de top van de Goldeck. Leuk als je vanaf daar wandelingen wil maken, maar verder weinig interessant. Ik ben er bijvoorbeeld ook geen motoren tegengekomen. Goed, ik heb hem van mijn lijstje af kunnen vinken en ik heb wel een mooie sticker voor mijn verzameling van stickers van Alpenpassen/-wegen, maar het is niet voor herhaling vatbaar. Bij de Villacher Alpenstrasse of de Nockalmstrasse, in dezelfde regio en van dezelfde exploitant, krijg je meer waar voor je geld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 22:34

Ik vind die Oostenrijkse private tolwegen best wel duur eigenlijk. Minder dan 10 euro lijkt er amper te zijn en 15 euro vind ik al best wel veel geld voor zoiets, elders in de Alpen kan je dat soort uitzichten altijd zonder tol bereiken.

Is de Mangart helemaal open? Ik meende te hebben gelezen dat een deel dicht was vanwege gevaar van vallende rotsen of zo.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Palance » za 29 jun 2019, 22:47

Ik kan nergens meer vinden op Sloveense sites dat er iets aan de hand zou zijn, wel dat je 5 Euro zou moeten betalen. Klopt dat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » za 29 jun 2019, 23:23

Ja, er is een tol (formeel een ecologische taks) van 5 euro. Tolhuisje is op Streetview overigens al een paar jaar te zien. En het laatste deel is inderdaad dicht, volgens de borden vanwege vallend gesteente, volgens de jongedame die de tol inde vanwege sneeuw. Wel sneeuw gezien, maar niet op de weg. Maar het kan dat het lusje aan het einde nog niet helemaal sneeuwvrij was.
Chris schreef: za 29 jun 2019, 22:34 Ik vind die Oostenrijkse private tolwegen best wel duur eigenlijk. Minder dan 10 euro lijkt er amper te zijn en 15 euro vind ik al best wel veel geld voor zoiets, elders in de Alpen kan je dat soort uitzichten altijd zonder tol bereiken.
Ja en nee. Een aantal wegen zijn zodanig aangelegd dat het tracé zo aantrekkelijk mogelijk is voor toeristen. Andere landen grossieren niet in (doodlopende) wegen die echt voor toeristen ontwikkeld zijn. De Nockalmstraße bijvoorbeeld, en die is dan ook 35 km lang. De Großglockner Hochalpenstraße is duur, maar wel één van de mooiste wegen in de Alpen, zeker met daarbij de zijtakjes naar de Edelweißspitze en de Franz-Josefs-Höhe.

De Kaunertaler Gletscherstraße vond ik, ondanks de hoge prijs, ook erg mooi. Je komt heel hoog en je rijdt tot aan de gletsjer.

Ik ben vandaag ook bij de Kalser Glocknerstraße geweest. Daar bedraagt de tol een meer vriendelijke € 4,00. Je hebt een mooi uitzicht op de minder bekende kant van de Großglockner.

Voor maximaal 10 euro zijn er bijvoorbeeld ook:

- de Gerlos Alpenstraße, eigenlijk vooral handig als je de watervallen van Krimml wil bezoeken. Ook een mooi uitzicht op de waterval. Fijne weg, breed en goed uitgebouwd, al is het niet superbijzonder.
- de Roßfeld Panoramastraße, grotendeels in Duitsland, een klein stukje ligt op Oostenrijks grondgebied. Mooie weg en de moeite waard.
- de Postalmstraße, weinig bijzonders

Ik zie zo'n uitgave altijd maar als een attractie. Andere mensen geven geld uit aan hobby's, wel, ik vind het leuk om zulke bergwegen te rijden.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door IQ[] » ma 01 jul 2019, 14:03

Coen Tunnel schreef: za 29 jun 2019, 23:23 Ja, er is een tol (formeel een ecologische taks) van 5 euro. Tolhuisje is op Streetview overigens al een paar jaar te zien. En het laatste deel is inderdaad dicht, volgens de borden vanwege vallend gesteente, volgens de jongedame die de tol inde vanwege sneeuw. Wel sneeuw gezien, maar niet op de weg. Maar het kan dat het lusje aan het einde nog niet helemaal sneeuwvrij was.
Vorig jaar deze weg gereden. Er is daar sprake van een instabiel stuk gesteente dat men eigenlijk niet kan beveiligen zonder dure maatregelen. Vandaar de formele afsluiting, doorrijden is wellicht gevaarlijk, uiteraard illegaal en op eigen risico (door velen genegeerd).

Deze weg is overigens nog door het Italiaanse leger aangelegd na WO I, ter verdediging tegen de Oostenrijkers. Het is indrukwekkend om te rijden. Ik kwam er een kleine vrachtwagen tegen, dat was echt geen grapje hoe krap dat was. Vervolgens kwamen er ook nog fietsers voorbij gezeild, die niet wilden wachten. Aanrader om deze plek zo vroeg mogelijk op de dag te bezoeken, tijdens het hoogseizoen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door nederland24 » zo 07 jul 2019, 23:25

Coen Tunnel schreef: za 29 jun 2019, 22:31 Vandaag de Mangart gereden. Zonder twijfel één van de lastigste bergwegen die ik heb gereden. Eigenlijk is er maar één rijstrook, twee auto's kunnen elkaar op de meeste plekken niet op de weg passeren. Vangrails zijn er nauwelijks, alleen op het onderste deel. Doorzicht in de bochten is zeer beperkt of compleet afwezig (claxonneren kan helpen, zeker om fietsers en motorrijders te waarschuwen). En de weg is behoorlijk steil. Ik ben vrijwel uitsluitend in de 1e en 2e versnelling naar boven en naar beneden gereden. Ik was wel blij met de erg kleine draaicirkel van mijn auto in de krappe bochten.

Het uitzicht boven is mooi, maar je moet er veel moeite voor doen.
Ik had het ook het plan om vorig jaar deze bergpas op te rijden, maar helaas stond er een bord bij met een geslotenverklaring en ik wou het risico niet nemen, dat ik halverwege moest omkeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 jul 2019, 23:46

^^ Het eerste deel tot het tolhokje is niet heel lastig, en er zit daar nog een kaasboerderij. Vermoedelijk zal het dan vanaf het tolhuisje gesloten zijn geweest.

Keren ergens op de weg is, gezien de geringe breedte, vrij lastig. Dat zal echt bij een parkeerplaats moeten, of een wat bredere plek middels een paar keer steken.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door nederland24 » di 09 jul 2019, 13:36

Daarentegen heb ik de Vrsic wel bereden en dat was ook een erg mooie route. :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 13:47

^^ De Vrsic is in mijn ogen de mooiste pas-/bergweg van Slovenië.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: De zeven wegenwonderen --> mooiste Europese bergweg.

Bericht door Tarzan » di 09 jul 2019, 19:49

Vršič-pas zeker een hele mooie
...

Plaats reactie