[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » za 21 jan 2017, 21:20

^^ Of in Torsby. Daar dacht ik een restaurantje gevonden te hebben, maar het was een soort omgebouwd asielzoekerscentrum. Die Afrikanen keken me enigszins verbaasd aan toen ik over hun terrein reed. Het lijkt me toch geen pretje om daar de winter door te brengen in houten barakken...

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Feder » zo 22 jan 2017, 19:08

Coen Tunnel schreef:^^ Ik vermoed sterk stijgende immigratie in de afgelopen jaren. Die immigraten krijgen natuurlijk ook kinderen.
Dat is zeker de oorzaak. Overigens maken steeds meer Zweden zich daar ernstige zorgen om, blijkt uit het filmpje '"Sweden has died". Het filmpje, dat de moeite van het kijken meer dan waard is, is intussen ruim 836.000 keer bekeken op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=vZ-nw0ijTpQ

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 23 jan 2017, 15:08

Upgrades aan de E10 in Noord-Zweden.

'mötesfri väg' komt volgens mij neer op een cable barrier en niet ongelijkvloersheid. 'stigningsfält' is een kruipstrook en bij Kiruna komt een nieuw tracé in verband met de verzakkingen van de mijnbouw (het hele centrum van Kiruna wordt verplaatst).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » ma 23 jan 2017, 18:09

Chris schreef:'mötesfri väg' komt volgens mij neer op een cable barrier en niet ongelijkvloersheid.
Vrij vertaald betekent het "botsingvrije weg", dus een weg met een fysieke rijbaanscheiding. Dat kan een middenberm of een kabelafscheiding zijn.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Bluemoon23 » ma 23 jan 2017, 18:14

Ernst76 schreef:Denk aan een plaats als Kiruna, waar ze misschien wel graag een verpleegster of timmerman uit Syrië willen.
Zijn er geen werkloze Zweedse verpleegsters of timmermannen ?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » ma 23 jan 2017, 18:44

Wesso schreef:
Chris schreef:'mötesfri väg' komt volgens mij neer op een cable barrier en niet ongelijkvloersheid.
Vrij vertaald betekent het "botsingvrije weg", dus een weg met een fysieke rijbaanscheiding. Dat kan een middenberm of een kabelafscheiding zijn.
Dat klopt, maar ik heb de planvorming even bekeken en de gedeeltes waar nu mötesfri wordt vermeld worden 2+1. Best wel imposant voor zo'n rustige weg.

Overigens zou een 1+1 in Zweden ondenkbaar zijn, dat zou veel vertraging opleveren met zulke grote afstanden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jan 2017, 19:46

Bluemoon23 schreef:
Ernst76 schreef:Denk aan een plaats als Kiruna, waar ze misschien wel graag een verpleegster of timmerman uit Syrië willen.
Zijn er geen werkloze Zweedse verpleegsters of timmermannen ?
Vast wel. Maar die zullen veel meer gebonden zijn aan een bepaalde stad/regio dan immigraten. Als jij al je hele leven in Malmö woont en daar je sociale leven hebt, zou jij dan naar Kiruna gaan om daar te werken?

In Nederland verlaten mensen hun provincie al nauwelijks om ergens anders te werken, en als dat al zo is, dan is het vaak naar de Randstad of naar een buurprovincie. Het aantal Limburgers dat bereid is om naar Groningen te verhuizen om daar aan het werk te gaan zal ook niet groot zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » ma 23 jan 2017, 20:16

Het is de eeuwige discussie over de beschikbare pool werklozen die niet de juiste kwalificaties op zak heeft voor dergelijke functies, en die zich in toenemende mate niet maatschappelijk gedekt ziet in herscholing als men dat zou willen (waar dan weer de opmerking op volgt: je hebt niets te willen als werkloze). Het is een algemeen fenomeen en discussiepunt dat in deze draad niet op z'n plek is.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Ernst76 » ma 23 jan 2017, 20:33

Ja klopt. Hoewel ik ook geïnteresseerd ben in demografische ontwikkelingen is dit een wegenforum. Op die tour: in hoeverre maakt deze grote bevolkingsgroei verbetering in het wegennet noodzakelijk? Is het aantal afgelegde kilometers navenant gegroeid bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny » di 24 jan 2017, 8:09

Mijn jongste zusje werkt nu ook in Zweden, in Oscarshamn. Kennelijk kunnen ze daar geen verpleegsters vinden met haar opleidingsniveau. Als je het mij vraagt is het een weinig enerverend stadje. Ik heb er ook niet veel sub-Saharanen of Maghrebhianen gezien. Wel geëmigreerde Nederlanders...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door harry » di 24 jan 2017, 16:38

Vinny schreef:Oscarshamn. Als je het mij vraagt is het een weinig enerverend stadje.
Oskarshamn. Heb ik een paar jaar geleden een lunchpauze doorgebracht. Inderdaad weinig enerverend. Met enige moeite een gezellig hoekje gevonden:
Afbeelding
(2014)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 16:51

Afgezien van Stockholm lijken de meeste Zweedse steden niet heel interessant voor een trip speciaal daar naar toe. Finland schijnt ook zo te zijn, dat land was tot na de Tweede Wereldoorlog nog erg agrarisch-minded en toen de steden begonnen te ontwikkelen ging dat met de weinig architectonische waarden van de jaren '60. Veel beton en weinig variatie. Street View suggereert weinig interessants in steden als Oulu, Kemi, Luleå en Umeå. Misschien is het saaier naar mate je noordelijker komt. Daar heb je ook geen Hanze-historie zoals zuidelijker rond de Baltische Zee.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » di 24 jan 2017, 17:17

Karlstad is wel aardig, maar ook weer niet bijzonder. Ystad is leuk, Gothenburg is goed te doen, maar laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gaan niet naar Zweden om een zomer lang te gaan "stedentrippen".

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny » di 24 jan 2017, 18:57

Ik ben er afgelopen zomer geweest. Het was wel een heerlijk rustig land. Op vervelende 2+1 wegen als de E 22 na is het wel lekker rijden. Zeker met een navigatiesysteem dat keurig netjes waarschuwt voor elke flitspaal. Toch vond ik het niet echt een vakantie die ik zelf zou kiezen als ik niet toevallig op familiebezoek ging.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 19:16

Er zijn plannen om meer delen van de E22 naar 2x2 rijstroken te verbreden, met name in Blekinge. Ik heb de route in 2014 gereden vanaf Norrköping tot Malmö, met een overnachting in Kalmar.

Zweden is op zich wel een mooi land, je moet wel houden van de eindeloze bossen, grote afstanden en de rust. Voor de ruige natuur gaan de meeste mensen liever naar Noorwegen. De mooiste delen van Zweden zijn nogal ontoegankelijk in vergelijking met Noorwegen.

Als je het mooie Zweden wil zien moet je van de grote E-wegen af gaan. Vanaf de E22 is het landschap vaak erg monotoon, op de wat minder belangrijke wegen krijg je meer mee van de meren, riveren en rustige parkeerplaatsen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 24 jan 2017, 20:37

Ik vind dat Zweden een beetje wordt onderschat hier. De Zweedse Scherenkust doet aan schoonheid niet onder aan Griekenland. Höga Kusten is prachtig, vanaf de E4 heb je vaak prachtige doorkijkjes. Ik moet toegeven, natuurschone wegen zijn er weinig. Maar als je in Zweden bent, probeer dan eens de Riksväg 62 langs de Klarälven. De Brudfjällsvägen is ook wel geinig. De E10 langs Torneträsk is natuurlijk een highlight. Strandvägen bij Nynäshamn.

Maar ik denk dat de mooiste route in Zweden de Flatruetvägen is tussen Funäsdalen en Åsarna, bestaande uit länsväg Z 531 en Z 535. Dit is de hoogste weg van Zweden, tot bijna 1000 meter. Het bijzondere is dat deze weg geen winterafsluiting heeft.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 20:51

Veel Nederlanders gaan niet zo ver noordelijk in Zweden. Dalarna is voor velen de max, de afstanden worden nogal snel vergeleken met die naar Italië of Zuid-Frankrijk, er zijn er niet heel veel die verder gaan dan pak 'm beet 1.600 kilometer vanaf Nederland - uitgezonderd de echte liefhebbers. Ik vond van mijn afgelopen twee trips in 2014 en 2016 dat je in Noorwegen best veel Nederlanders ziet, maar op dezelfde hoogte in Zweden nauwelijks. Al stond ik bij Åre wel op een camping van Nederlanders.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » di 24 jan 2017, 22:37

Van huis uit Zweden-ganger (in vroege jaren van mijn leven als expat kind er gewoond) maar op vakanties inderdaad meestal nooit verder gekomen dan Dalarna, en een keer omgeving Östersund na de doorsteek uit Noorwegen. Verder hoef je ook niet voor een mooie vakantie.

De Österdalälven is ook een fraaie riviervallei die je in noordwestelijke richting (net als vele rivieren in Zweden) omhoog kan rijden, met vele zijstapjes de binnenlanden in waar je vaak een stuga kan huren.

Afbeelding

Bij Idre in de omgeving:

Afbeelding

Afbeelding

De 66 tussen Sälen en Tandådalen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 26 jan 2017, 15:06

Op de E6 ten zuiden van Göteborg wordt een ecoduct aangelegd. Bij betonwerkzaamheden is een deel van de tijdelijke hulppijlers onder de mal afgebroken waardoor de eerste helft van het ecoduct is ingezakt. Vanwege gevaar voor instorting is de E6 geheel afgesloten tussen Kungsbacka en Lindome. De constructie zal gesloopt worden omdat het niet meer te repareren valt. De E6 opent vermoedelijk morgenavond weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 05 feb 2017, 13:36

De länsväg 332 (locatie) is een weg in het grensgebied met Noorwegen ten westen van Åre. Het voert over een soort hoogvlakte.

Een paar foto's:
Afbeelding
Länsväg 322-1 by European Roads, on Flickr

Het landschap
Afbeelding
Länsväg 322-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Länsväg 322-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Länsväg 322-4 by European Roads, on Flickr



Uiteindelijk kwam ik hier voor: Tännforsen, de grootste waterval van Zweden.

Afbeelding
Tännforsen-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Tännforsen-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Tännforsen-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door GuteFahrt » zo 05 feb 2017, 13:46

Skön. Vacker. Mycket trevligt! 8-) :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » zo 05 feb 2017, 16:45

De grootste in volume. De hoogste is de Njupeskär in het Fulufjället NP.
De hoogvlaktes heten fjeld (de gebergtes heten fjäll).

Mooie foto's weer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door GuteFahrt » zo 05 feb 2017, 17:58

Volgens mijn kaart is het overigens de länsväg 322 en niet 332. Typo? Klein tikje ernaast. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Robbert297 » zo 05 feb 2017, 22:46

Erg mooie Foto's! 8-)
Слава Україні

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door MINI » za 18 mar 2017, 14:00

jelger schreef:De grootste in volume. De hoogste is de Njupeskär in het Fulufjället NP.
De hoogvlaktes heten fjeld (de gebergtes heten fjäll).

Mooie foto's weer.

Afbeelding


Prachtig NP daar, ook mooi om de waterval 'over te steken'.

Zweden is een schitterend mooi land, meeste onderschatten het nogal, er zijn genoeg leuke steden/dorpen daar.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wimpie25 » za 18 mar 2017, 16:44

^^
Wat vooral onderschat wordt is de grootte van het land. Het noordelijkste punt van het land ligt dubbel zo ver van Stockholm als Brussel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 18 mar 2017, 16:51

De afstand Malmö - noordpuntje Zweden is inderdaad net zo ver als Arnhem - Sofia of Amsterdam - Kiev, zo'n 2.000 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 18 mar 2017, 17:22

We konden ooit voor weinig een buitenhuis kopen in Dalarna provincie (stukje ten noorden van Ludvika), maar dat is gewoonweg te ver om even voor een midweekje te bezoeken. Je moet er anderhalve dag per enkele reis voor uittrekken. En vliegen is ook niet erg ideaal daarheen (nog best een eind weg van het dichtstbijzijnde regionale vliegveld.

Eigenlijk is alles tot de grote meren in 1 dag te doen, daarboven is het voor dergelijke doeleinden al te ver. De meeste Nederlanders die daar wat kopen houden het dan ook in de zuidelijke regio.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 18 mar 2017, 17:34

Ik was vorig jaar in Åre, dat is randje Lapland. Åre - Zwolle is 1.800 kilometer (bijna 2.000 kilometer als je via de Deense bruggen gaat). Maar het duurt 800 kilometer voordat je op een autosnelweg zit. Het kon in twee lange dagen of drie dagen. De campingeigenaren waren Nederlanders, die reden het in twee lange dagen. Ik heb het toen in drie dagen gereden omdat ik anders op vrijdagmiddag door Duitsland moest (lange files gegarandeerd...)

Dalarna is inderdaad wat ver. Ik ken mensen die dat in één dag rijden, maar dan praat je toch snel over een dag van 17 of 18 uur rijden als er niks tegen zit.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 18 mar 2017, 17:45

Ik kom uit het westen van het land dus dan komen er al 200 kilometers extra bij, ik hou het meestal bij de omgeving van Trollhättan als ik door naar het noorden (westflank) ga. Dat is ook zo ongeveer waar de autosnelwegen eindigen. Daarna gaat het langzamer.

Plaats reactie