[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 20:50

De nieuwe riksväg 40 als autosnelweg rond Ulricehamn. Ik was vergeten dat ik deze foto's gemaakt had, kwam ze bij het opruimen van de schijf tegen.

Afbeelding
Riksväg 40-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Riksväg 40-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 22:13

Wat doe je als je in de file staat op een saaie snelweg in Zweden? Je gaat foto's maken van wegwijzers aan de andere kant. :)
Vandaar dit setje foto's van afrit 25 aan de E6 (in omgekeerde volgorde van opnametijd):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 01 nov 2019, 8:55

Op 30 oktober is de westelijke helft van de nieuwe E10 rond Kiruna geopend. De omlegging van de E10 is noodzakelijk omdat de weg en de stad aan de zuidwestzijde van Kiruna aan het verzakken zijn door de mijnbouw.

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 03 nov 2019, 23:03

Vanaf morgen wordt binnen drie dagen de maximumsnelheid op 1110 kilometer Zweedse wegen verlaagd. Het grootste gedeelte zijn wegen waar de snelheid van 90 naar 80 km/h gaat, maar er zijn ook gedeeltes waar men van 100 naar 90 of zelfs van 100 naar 80 gaat. Dit is de eerste grote verandering in de verlaging. Uiteindelijk moet in 2025 op 4250 kilometer weg de snelheid zijn verlaagd. In dezelfde periode wil men op 1200 kilometer de snelheid verhogen door de veiligheid te verhogen (meestal ombouw naar 2+1 of middenbarrier).

Ik vind het belachelijke doelen en belachelijke veranderingen. De afstanden in Zweden zijn groot en de wegen zijn er over het algemeen rustig. De ongevallen die er gebeuren, zijn vaak eenzijdig. Ook ben ik er niet van overtuigd dat dit gaat helpen, aangezien de geloofwaardigheid nu al laag is en het aantal inhaalmanoeuvres weleens toe zou kunnen nemen.

De wegen die voor de komende dagen op het lijstje staan zijn over het algemeen nog geen schokkende beslissingen. Een compleet overzicht voor de komende dagen is hier te vinden: https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... akerheten/ Toch wat opvallende zaken:

- De oude rijksweg ten noorden van Halmstad gaat naar 80km/h. Met een rijbaanbreedte van 12 meter lijkt mij dat totale waanzin. Deze weg was voor de aanleg van de autosnelweg zelfs 110 km/h en er is sindsdien nagenoeg niets veranderd aan de weg.
- De E16 krijgt het zwaar te verduren. Een verlaging van 90 naar 80km/h over een traject van 120 kilometer.
- Op de belangrijke E4 ten noorden van Umea gaat een gedeelte van zeker 80 kilometer van 90 naar 80 km/h.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door CasablancaMarocco » ma 04 nov 2019, 1:15

Ik heb wel eens gelezen dat Zweden streeft naar 0 verkeersdoden..

Sommige overheden slaan een beetje door in Europa, veiligheid staat ook bij mij hoog in het vandaal, maar ik geloof meer in een veilige infrastructuur, consequent handhaven dmv alcohol en drugs controle's in het verkeer en het aanpakken van appen en bellen.

De snelheid is in de meeste gevallen echt niet het probleem, juist op snelwegen vallen relatief weinig verkeersdoden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeff » ma 04 nov 2019, 7:49

Voor de Nordics geldt dat de V85 geen 80 km/h zal zijn. Dit vanwege de lange afstanden, het gebrek aan bebouwing en kruisingen.

Bij de kruisingen gaat, bij de meeste, het gas er iets af.
Mocht dit een maatregel zijn vanwege de winter, dan snap ik die volledig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door mavas » ma 04 nov 2019, 8:16

Is hier net zoals in Frankrijk ook grote weerstand tegen vanuit de bevolking? En is er dus kans dat het op korte termijn teruggedraaid wordt? Of kunnen we hier niks van verwachten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 04 nov 2019, 8:16

Ik denk ook dat dit meer inhalen zal aanmoedigen. In Denemarken zijn een aantal jaar geleden wegen verhoogd van 80 naar 90 en toen bleek dat er duidelijk minder werd ingehaald. 80 op lange, rustige wegen is te laag. Wat Zweden een drukke weg noemt zouden wij kwalificeren als zeer rustig.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door harry » ma 04 nov 2019, 12:24

CasablancaMarocco schreef: ma 04 nov 2019, 1:15 veiligheid staat ook bij mij hoog in het vandaal
:hahaHAHA:
Sorry, maar ik vind dit een heel grappige typo.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeroen » ma 04 nov 2019, 13:09

CasablancaMarocco schreef: ma 04 nov 2019, 1:15 Ik heb wel eens gelezen dat Zweden streeft naar 0 verkeersdoden..
Welk land zal daar niet naar streven...

Volvo heeft zich ook al een tijdje tot doel gesteld dat er niemand meer in het verkeer omkomt in een moderne Volvo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 13:41

Ik vermoed dat dit doelt op de Zweedse “vision zero”, die internationaal wel navolging heeft gevonden (onder meer op Europese Commissie-niveau). Het doel van nul verkeersdoden is daarbij nogal een inkopper; het bijbehorende veiligheidsdenken is wat minder standaard.

Veel komt er daarbij op neer dat de individuele weggebruiker fouten zal maken, en dat het daarbij de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder is dat die geen fatale gevolgen zullen hebben. Daarom dus eeuwigdurende doorgetrokken strepen om inhalen te voorkomen, want liever snellere weggebruikers ophouden dan dat zo'n snellere weggebruiker een fatale inschattingsfout maakt over de mogelijkheid om te passeren. Terugbrengen van veel maximumsnelheden past er vast ook bij. Vroeg of laat komt dan natuurlijk ook een keer de gedachte op dat het wegbeeld dan wel bij de snelheid moet passen om ook effectief te zijn. Uiteindelijk is het het einde van enkelbaans niet-snelwegen die lekker doorrijden, alsmede van 2x2 dat substandaard wordt neergelegd om überhaupt iets mogelijk te maken. Andere landen zijn hier bepaald minder principieel in, zo zie je aan de wegennetten elders in Europa.

In de tussentijd durft men aan echte snelwegen nog niet te komen gelukkig. Want als je echt recht in de leer bent, rijden we daar ook 70 en worden er belemmeringen opgeworpen om te voorkomen dat iemand boven de 100 gaat rijden. Hier zie je dat het Zweedse denken onvermijdelijk tegen grenzen aanloopt, en dat ook zij accepteren dat je het wegbeeld niet tot in het extreme kunt blijven aanpassen om te voorkomen dat een weggebruiker het leven laat als hij of een medeweggebruiker iets stoms doet. Uiteindelijk moet je hier meerdere belangen tegen elkaar afwegen. Het "het leven van een weggebruiker is het belang dat altijd voorgaat" klinkt mooi, maar een land dat het echt onverkort toepast komt tot stilstand en dat realiseren de Zweden zich ook. Nou goed, maar afwachten wat hier staat te gebeuren met deze verlaging. Deel van de 80-gedachte zal wel weer zijn dat personenauto's dan niet harder zullen gaan dan vrachtverkeer en dat je daarmee de inhaal-behoefte verlaagt. Maar ja, als op relatief rustige wegen in de Zweedse provincie de nodige weggebruikers 90-100 blijft rijden omdat dat gewoon een veilige snelheid is voor dit soort wegen, zal de inhaal-behoefte feitelijk alleen maar toenemen, zoals het Deense voorbeeld liet zien.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Eemspoort » di 05 nov 2019, 8:29

Niet te min rijd ik liever 2.000 km in Zweden dan 200 km in Nederland. Veel relaxter.
Begin van de zomer zijn we met de camper naar noord Zweden geweest. In eerste instantie kijk je wat raar tegen al die "eenvoudige" wegen aan, amper snelweg, etc. Maar de Zweden rijden heel anders dan de Nederlanders (en Duitsers, Belgen, etc.)
In ruim 2 weken zo'n 3.500 km in Zweden gereden en misschien 1 of 2 hufters gezien. Dat red je in Nederland al binnen 5 km.
Ook word er beter nagedacht door de automobilisten. Men anticipeert vele malen beter dan hier. Het verkeer loopt daar vloeiend zonder traag te zijn.
Waardoor mijn grootste vrees (te traag zijn in heuvelachtig gebied, want maar 64 pk op 3,5 ton) uit bleef. Ik was wel traag in de klim, maar vrijwel niemand zat daar mee, er komt vanzelf weer een inhaalstrook.

Afijn, dat zijn dan toch mijn ervaringen in Zweden. Heerlijk land, in meerdere opzichten.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 05 nov 2019, 17:03

De Stockholm Bypass (E4) ligt inmiddels ver achter op schema. Toen de bouw in augustus 2014 begon werd gesproken over een bouwtijd van 10 jaar, dus een openstelling in 2024. Inmiddels spreekt men van een oplevering van het project in 2030, dat is 6 jaar achter op schema en een bouwtijd van 16 jaar, dat is 9 jaar (!) langer dan het vergelijkbare Ryfast project in Noorwegen.

Er zijn meerdere oorzaken, zo is de bodemgesteldheid lastiger dan verwacht, in 2015 lag de bouw enige tijd stil vanwege politieke problemen en een tijdje terug werd een aannemer van het werk gestuurd. Maar dan nog is 6 jaar vertraging wel erg veel.

Het is mij ook niet duidelijk waarom de werkzaamheden nu nog 10 jaar moeten duren omdat al ongeveer de helft van de tunnellengte is uitgeboord.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Stena Line vervangt Varberg voor Halmstad

Bericht door Emil » ma 11 nov 2019, 11:12

De ferry tussen Grenaa (Denemarken) en Varberg krijgt een nieuwe route. In plaats van Varberg zal het zuidelijker gelegen Halmstad worden aangedaan. De verandering gaat in op 2 februari 2020. De overtocht wordt tweemaal per dag aangeboden.

01:20 Grenaa - 06:20 Halmstad
07:20 Halmstad - 11:55 Grenaa
14:10 Grenaa - 18:45 Halmstad
19:45 Halmstad - 00:20 Grenaa

Halmstad ligt zo'n 70 kilometer zuidelijker in Zweden. Voor reizigers vanuit Nederland/Duitsland wordt het dus in de meeste gevallen onaantrekkelijker om deze verbinding te nemen. In Varberg lag het treinstation op loopafstand, dat is in Halmstad niet het geval.

Stena Line is ook in overleg met de gemeente Læsø om een nieuwe route te openen tussen Göteborg en Østerby. Dat zou de vierde veerverbinding worden tussen Zweden en Denemarken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 11 nov 2019, 11:21

Opmerkelijk. Je zou denken dat hoe zuidelijker het eindpunt in Zweden, hoe minder interessant de veerdienst is omdat de omrijafstand via de bruggen dan kleiner is.

Ik vermoed dat deze veerdienst sowieso niet veel door verkeer van buiten de regio gebruikt wordt. Vanaf het zuiden rij je via Kopenhagen zo via de bruggen naar Zweden (of per veerboot van Duitsland naar Zweden), en als je richting Göteborg wil kan je nog vanaf Frederikshavn naar Göteborg.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeroen » ma 11 nov 2019, 11:47

Eemspoort schreef: di 05 nov 2019, 8:29 In ruim 2 weken zo'n 3.500 km in Zweden gereden en misschien 1 of 2 hufters gezien. Dat red je in Nederland al binnen 5 km.
Ook word er beter nagedacht door de automobilisten. Men anticipeert vele malen beter dan hier. Het verkeer loopt daar vloeiend zonder traag te zijn.
Dat komt ook gewoon omdat het land veel dunbevolkter en de wegen dus ook veel rustiger zijn. In Nederland zie je ook echt wel verschil tussen plattelandsgebieden en verstedelijkte gebieden, alleen is er hier gewoon minder (dunbevolkt) platteland.

Het gebrek aan haast is inderdaad wel fijn, maar 'zonder traag te zijn' ben ik het toch niet helemaal mee eens. De snelheidslimieten, die behoorlijk strak gehandhaafd worden, voelen op de meeste wegen buiten de bebouwde kom erg traag aan. De meeste Zweedse snelwegen zijn prima geschikt voor 130+, maar in de praktijk mag je vrijwel nergens harder dan 110 en bij de geringste bebouwing rond de snelweg zakt de snelheidslimiet nog verder omlaag. Dat maakt de reistijden onnodig lang.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » ma 11 nov 2019, 13:57

Zweden heeft een lange historie van lage snelheidslimieten. Pas in deze eeuw is het land wat losser komen te staan in "linkse kwaaltjes" (en zorg om milieu).

Er wordt door best veel Zweden ook behoorlijk gezapig gereden op de provinciale wegen.

De verlegging van de veerdienst van Varberg naar Halmstad is opvallend, maar voor automobilisten niet geheel onlogisch waar betere toegang is richting het oosten.
Laatst gewijzigd door jelger op ma 11 nov 2019, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2019, 14:06

jelger schreef: ma 11 nov 2019, 13:57 Zweden heeft een lange historie van lage snelheidslimieten.
Zweden heeft ook een historie van Vmax 110 als limiet op 1x2-wegen bubeko, als ze de beschikking hadden over vluchtstroken/uitwijkstroken die ook als voetpad en fietspad gebruikt worden. In 1998 was ik met mijn ouders op vakantie, vlakbij deze weg. Ik heb er nog langs gefietst, maar de Vmax was daar dus 110. Volgens mij zijn dat soort wegen al begin deze eeuw teruggebracht naar 90 of lager. Ik meen dat er op het noordelijke deel van de E4 nog wel wat langer de Vmax 110 is aangehouden voor dit soort delen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » ma 11 nov 2019, 14:34

Ik heb zelf ook een fietsvakantie gedaan (naar Dalarna), maar dan 6 jaar eerder. Op sommige autosnelwegen zoals de E6 was de limiet toen 90. (Bron, Wikipedia "speed limits in Sweden"). Op de E45 naar Karlstadt in mijn herinnering ook. Maar vergeef me, het zeikte van de regen vanaf "fucking Amal" naar Karlstadt.

In de jaren 70 zijn de maximum snelheden omlaag bijgesteld. (Snelweg van 130 naar 110). Tevens waren er minder wegen met uitwijk stroken, waardoor er dus een effectief lagere max gold op grote delen van het (hoofd) wegennet.

De basis snelheid buiten de bebouwde kom is 70km/u. (Bij ons is dat 80, in Duitsland is dat hoger). Alleen op opgewaardeerde wegen is dat hoger (90 of 110). De snelheid "creep" zit em in het uitbreiden van het bbk (hoofd) wegennet door de jaren heen.

Daarnaast zijn er diverse keren tijdelijke reducties van de max snelheid geweest om milieu/energie redenen. Zoals in zomer 1979 toen de max naar 90 ging, en in de zomer van 1989 om verkeersveiligheid. Wederom in1990 waarbij stedelijke gebieden om milieu redenen dit langer aan mochten houden (tot voorjaar 1992).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeroen » ma 11 nov 2019, 14:44

jelger schreef: ma 11 nov 2019, 13:57De verlegging van de veerdienst van Varberg naar Halmstad is opvallend, maar voor automobilisten niet geheel onlogisch waar betere toegang is richting het oosten.
Er zijn ook al dermate veel verschillende veerverbindingen tussen Denemarken/Duitsland en Zweden/Noorwegen dat het weinig verschil zal maken. Voor wie vanuit Nederland richting Oslo wil waren er eigenlijk sowieso al betere alternatieven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 11 nov 2019, 16:49

jelger schreef: ma 11 nov 2019, 14:34De basis snelheid buiten de bebouwde kom is 70km/u. (Bij ons is dat 80, in Duitsland is dat hoger). Alleen op opgewaardeerde wegen is dat hoger (90 of 110). De snelheid "creep" zit em in het uitbreiden van het bbk (hoofd) wegennet door de jaren heen.
Dat is inderdaad de strategie, men waardeert twee keer per jaar een paar honderd kilometer hoofdweg af naar een lagere snelheid. En tegelijkertijd komen er een paar keer per jaar weer tientallen snelheidscamera's bij. De hoofdwegen zijn nu een woud van snelheidscamera's geworden bij te lage maximumsnelheden. Tegelijkertijd stagneert de daling van het aantal verkeersdoden door deze eenzijdige blik op verkeersveiligheid.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » ma 11 nov 2019, 17:09

^^ Dan mag je hopen dat hun eigen vision zero de Zweden wel een keertje dwingt de bakens te verzetten. Maar bij gebrek aan logisch groot alternatief, zal dat wel lang duren. Je loopt hier aan tegen het feit dat snelheid bij de meeste dodelijke ongevallen toch een rol speelt - meestal een ondergeschikte maar wel degene die het makkelijkste achteraf te identificeren valt naast alcohol.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Stena Line vervangt Varberg voor Halmstad

Bericht door mvalkenburg » ma 11 nov 2019, 18:12

Emil schreef: ma 11 nov 2019, 11:12 De ferry tussen Grenaa (Denemarken) en Varberg krijgt een nieuwe route. In plaats van Varberg zal het zuidelijker gelegen Halmstad worden aangedaan. De verandering gaat in op 2 februari 2020. De overtocht wordt tweemaal per dag aangeboden.
Nieuw is dit niet; tot ergens in de jaren 90 als ik mij goed herinner voer Stena vanuit Grenaa zowel naar Varberg als naar Halmstad

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Stena Line vervangt Varberg voor Halmstad

Bericht door Bongo » di 12 nov 2019, 10:44

mvalkenburg schreef: ma 11 nov 2019, 18:12
Emil schreef: ma 11 nov 2019, 11:12 De ferry tussen Grenaa (Denemarken) en Varberg krijgt een nieuwe route. In plaats van Varberg zal het zuidelijker gelegen Halmstad worden aangedaan. De verandering gaat in op 2 februari 2020. De overtocht wordt tweemaal per dag aangeboden.
Nieuw is dit niet; tot ergens in de jaren 90 als ik mij goed herinner voer Stena vanuit Grenaa zowel naar Varberg als naar Halmstad
Klopt, en volgens mij ook nog een route naar Helsingborg. Wij hebben er een paar keer gebruik van gemaakt (naar Varberg) ergens in de jaren 80. Weet wel dat de schepen, van Lion Ferry toen nog, een stuk ouder, kleiner en onconfortabeler waren dan die van Stena Line.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 12 nov 2019, 12:46

Wat betreft de snelheidslimitieten. Dat Zweden vroeger een lagere Vmax had klopt niet. Dat geldt alleen gedeeltelijk voor autosnelwegen, op een beperkt aantal wegen is de snelheid een aantal jaar geleden verhoogd naar 120 km/h. Bubeko op riks- en länsvägar is het alleen maar lager en lager geworden terwijl de veiligheidsstandaarden hoger werden. Op grote schaal had men er tot en met de jaren 90 een Vmax van 110 km/h bubeko, vooral op wegen met uitwijkstroken. Veel van deze wegen zijn deze eeuw omgebouwd naar autosnelweg of 2+1 weg, zonder daarbij de limiet te verhogen. Sterker nog, op 2+1 wegen is de Vmax nu 100 km/h.
jelger schreef: ma 11 nov 2019, 14:34 De basis snelheid buiten de bebouwde kom is 70km/u. (Bij ons is dat 80, in Duitsland is dat hoger). Alleen op opgewaardeerde wegen is dat hoger (90 of 110). De snelheid "creep" zit em in het uitbreiden van het bbk (hoofd) wegennet door de jaren heen.
Dat Zweden standaard een 70 km/h bubeko heeft klopt formeel wel, maar in de praktijk komt die snelheid heel weinig voor op doorgaande wegen. Dat is over het algemeen 80 of 90 km/h en in het noorden 100 km/h, ook op standaard 2x1 wegen. Ook op de brede wegen die Zweden nog over heeft is de snelheid nu meestal 80 of 90 km/h, dat is een verlaging van soms wel 30 km/h zonder aanpassingen aan het wegbeeld.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Matti » zo 17 nov 2019, 11:59

jelger schreef: ma 11 nov 2019, 14:34 Op de E45 naar Karlstadt in mijn herinnering ook. Maar vergeef me, het zeikte van de regen vanaf "fucking Amal" naar Karlstadt.
tot het knooppunt met de E18 is het :A1-80: (Met uitzondering van de 2+1 wegen :A1-90: en gelijkvloerse kruisingen :A1-70: )
Daarna is het door Grums na :A1-100: omdat de weg daar nu goed uitgebouwd is.
Bongo schreef: di 12 nov 2019, 10:44 Klopt, en volgens mij ook nog een route naar Helsingborg.
Nee de enige veerdienst die daar vaart is Helsingborg-Helsingor

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 17 nov 2019, 21:30

^^ Nou die weg rij ik regelmatig en het is zo:

- Vänersborg - Säffle maximaal :A1-80: en :A1-100: met middengeleiders
- Säffle - Segmon :A1-90:
- Autosnelweg rondom Segmon :A1-100:(110)
- Rondom Grums :A1-100: met middengeleiders (behalve doorkomst dorp)
- Rotonde E45 - Karlstad :A1-100:(110) zonder snelwegstatus (zeldzaam in Zweden tegenwoordig!)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 17 nov 2019, 21:33

Ze mogen de E45 wel opwaarderen tussen Vänersborg en Karlstad naar 2+1. Een groot deel van de route heeft een relatief lage ontwerpstandaard en met 80 km/h en die vele flitspalen is het een stuk dat niet op schiet.

De eerste keer dat ik er reed viel het mij ook zo tegen dat je niks van het Vänern zag, op de kaart leek het wel een interessante route.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 17 nov 2019, 22:01

^^ Daar wordt ook wel aan gewerkt. Grote gedeeltes zijn inmiddels 2+1. Vrij recent is Ånimskog - Tösse opgeleverd en binnenkort beginnen werkzaamheden aan Tösse - Åmål. Dat is de laatste missende schakel en dan is het hele traject Mellerud - Säffle (63km) uitgebouwd tot 2+1. Uitbouw van Frändefors - Mellerud (30km) is op de langebaan geschoven, maar staat wel op de agenda vóór 2035. Voor dat traject is waarschijnlijk een heel nieuw tracé nodig omdat dit gebied relatief dichtbevolkt is en er enkele dorpen worden doorsneden. Säffle - Segmon (16km) zit in de planfase, bouwstart wordt in 2025 verwacht.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Matti » zo 17 nov 2019, 23:10

@Emil. op het eerste stuk na redelijk gelijk met wat ik zei dus ;) ben er vorige week nog langs gekomen en dacht dat het laatste stuk tot de E18 ook 80 was vandaar.

Plaats reactie