[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » za 18 mar 2017, 18:29

jelger schreef:We konden ooit voor weinig een buitenhuis kopen in Dalarna provincie (stukje ten noorden van Ludvika), maar dat is gewoonweg te ver om even voor een midweekje te bezoeken. Je moet er anderhalve dag per enkele reis voor uittrekken. En vliegen is ook niet erg ideaal daarheen (nog best een eind weg van het dichtstbijzijnde regionale vliegveld.

Eigenlijk is alles tot de grote meren in 1 dag te doen, daarboven is het voor dergelijke doeleinden al te ver. De meeste Nederlanders die daar wat kopen houden het dan ook in de zuidelijke regio.
Nou, dat denk ik niet. De provincie Varmland en Dalarna hebben de hoogste Nederlanders dichtheid van Zweden. Er staat zelfs wat over op de Wikipedia pagina van Värmland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Värmland In het zuiden van zweden zijn de huizen vele malen duurder.

Ik rij regelmatig in 1 dag vanuit Nederland naar Värmland. Dat is 1250 kilometer. Als ik hier om 08:00 vertrek en het verkeer/boot een beetje meezit ben ik daar 12/13 uur later. Noot: je moet natuurlijk geen 80km/h gaan rijden op de Zweedse provinciale wegen. Ik moet toegeven, voor een midweekje is het wel ver rijden. Maar voor een volle week prima te doen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 18 mar 2017, 18:46

OK, dat besefte ik niet. Värmland is natuurlijk wel net een stukje dichterbij, dan kan het de moeite zijn om nog even net die paar uur extra door te gaan, zeker als je in het zuidelijke en populaire deel moet zijn. Natuurlijk kan je in Dalarna prima een buiten/familiehuis hebben, maar in onze situatie werd het net te ver bevonden. Ergens wel jammer, want een prachtplek en groot perceel. Maar goed, ik heb aan die plek goede jeugdherinneringen over gehouden, dat is ook wat waard. :)
Laatst gewijzigd door jelger op za 18 mar 2017, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 18 mar 2017, 18:47

Värmland is vanuit het noorden van Nederland inderdaad wel te doen op een dag. Ga je wat dieper Dalarna in, dan komen er toch snel heel wat uurtjes bij, vooral als je van de E45 af gaat, bijvoorbeeld naar Idre of zo.

Zuid-Zweden is landschappelijk gezien ook niet zo interessant vind ik. Skåne lijkt veel op Denemarken en elders ten zuiden van de grote meren is het toch vrij vlak en eentonig bebost. De wilde natuur is toch wat verder noordelijker.

Ik heb wel eens mensen gehoord die drie weken naar Zweden gingen, maar dan rond Växjö of zo. Die waren nogal teleurgesteld. Ik kan me wel voorstellen dat het wat saai is daar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 18 mar 2017, 18:57

Voor mij begint Zweden pas vanaf de grote meren. :lol:
Maar inderdaad, als je rond Växjö 3 weken hangt kan ik me ook voorstellen dat het tegenvalt. Als je niet zo diep Zweden in wil pak dan de westkust boven Gothenburg, of pak Blekinge aan de zuid oost kant (Karlskrona, Karlshamn) of ga naar het eiland Öland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 18 mar 2017, 19:04

Ik had de indruk dat ze eigenlijk niet verder wilden rijden als bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk of Gardameer en een keer Zweden wilden proberen. Tja, dan kom je niet in het meest interessante deel uit, zeker als je daar ook drie weken blijft.

Al moet ik zeggen dat zelfs Jämtland wel tegenvalt als je net Noorwegen hebt gehad...

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Ernst76 » za 18 mar 2017, 19:24

De kust tussen Göteborg en de Noorse grens is een mooi stukje Zweden. In Strömstadt heb ik gekampeerd op een camping in het bos aan zee. Met eilandjes voor de kust waar je via bruggen naartoe kan. De eilanden Tjörn en Orust zijn ook mooi en die kunnen via bruggen bereikt worden. Wel denk ik dat een week in deze regio wel voldoende is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 18 mar 2017, 19:44

Ik heb het stuk gefietst (en gekampeerd) van Gothenburg via de eilandenn van de westkust over Dalsland, Karlstad naar Dalarna.
De kust is absoluut fraai, leuke stadjes, eilanden. Als het een goede zomer is... :blauweduim:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 18 mar 2017, 20:40

De E6 is tussen Göteborg en de Noorse grens ook best fraai om te rijden. Heel parkachtig en continu glooiend met rotspartijen, open velden en bossen. Heel afwisselend, misschien wel de mooiste snelweg van Zweden na de E4 langs het Vättern?

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Ernst76 » za 18 mar 2017, 22:21

De E4 langs het Vattern vond ik ook heel mooi. Misschien wel omdat dit zowat het enige leuke stuk is tussen Hälsingborg en Stockholm.
Langs de westkust was nog in mijn jeugd (1992). Toen was de E6 al snelweg er alleen nog maar tussen Göteborg en Uddevalla. Als alternatieve route via de eilanden Tjörn en Orust naar het noorden gereden. Het was mooi weer en een mooie omgeving dus zowel op de heen- als terugreis een paar nachten gebleven. Niet gepland dus. Van de vier weken Noorwegen bleven er drie over, maar ook daar heb ik toen veel gezien. Grofweg Oslo-Haukelifjell-Voss-Sognefjord-Jotunheimen-Geiranger-Lom-Hamar-Oslo.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door MINI » zo 19 mar 2017, 12:41

Het zuiden en zuidoosten hebben anders genoeg mooie plaatsen.
Dalarna ook erg leuk.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door captain007 » ma 20 mar 2017, 10:24

Ernst76 schreef:Misschien wel omdat dit zowat het enige leuke stuk is tussen Hälsingborg en Stockholm.
Qua snelwegen is Zweden mij erg tegengevallen. Je rijdt gewoon zolang tussen zeer dichte bosgebieden dat het gewoon saai is. Ben benieuwd of de E6 route richting Oslo mij beter bevalt, aangezien ik die in Mei ga uitproberen op weg naar Noorwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 mar 2017, 12:29

De E6 van Malmö tot aan Noorwegen vond ik een aardige weg, zeker ten noorden Göteborg. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 28 mar 2017, 18:11

Het voorkeurstracé is gekozen voor de dwarsverbinding Södertörn ten zuiden van Stockholm. Dit wordt een autoweg die min of meer in het verlengde van de Stockholm Bypass ligt. De bouw zal in 2020 starten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 12 apr 2017, 16:40

Vanaf morgen wordt op enkele plekken de inhaalstrook op 2+1 wegen afgezet, met name de E4 richting noorden. Met pasen is er een sterk verhoogd verkeersaanbod en de ervaring leert dat continu 1 rijstrook dan beter werkt dan frequente versmallingen van 2 naar 1 rijstroken waar files en ongevallen ontstaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 14 apr 2017, 12:58

Åre is een behoorlijk bekende plaats in Zweden, ondanks dat het maar een paar duizend inwoners telt. Het is één van de belangrijkste skigebieden in Zweden. Je kan er ook mooi in de wildernis rijden. Een paar foto's.

Afbeelding
Åre-1 by European Roads, on Flickr

De bergen richting de Noorse grens.
Afbeelding
Åre-2 by European Roads, on Flickr

Volgens mij staat hier 'keerplaats. Einde van de publieke weg'.
Afbeelding
Åre-3 by European Roads, on Flickr

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door MINI » vr 14 apr 2017, 17:59

Klopt. Keerpunt en dat hier een openbare weg eindigt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » za 15 apr 2017, 14:05

Chris schreef:Vanaf morgen wordt op enkele plekken de inhaalstrook op 2+1 wegen afgezet, met name de E4 richting noorden. Met pasen is er een sterk verhoogd verkeersaanbod en de ervaring leert dat continu 1 rijstrook dan beter werkt dan frequente versmallingen van 2 naar 1 rijstroken waar files en ongevallen ontstaan.
De paasdrukte (vooral op witte donderdag en komende maandag) in combinatie met sneeuw heeft donderdag en vrijdag voor Zweedse begrippen voor chaos gezorgd. In de provincies Värmland en Dalarna, belangrijke wintersportprovincies, viel een pak sneeuw van 15 tot 20cm. Veel automobilisten in het zuiden van Zweden wisselen eind maart/begin april de spijkerbanden al om naar de zomerbanden, dit zorgde voor een tal van ongelukken. Overigens zijn die automobilisten regeltechnisch niet fout, aangezien winterbanden alleen verplicht zijn onder winterse omstandigheden tot 1 april. Voor vandaag staat er opnieuw sneeuw op de agenda, deze keer in de zuidelijke provincies.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 01 mei 2017, 19:35

De definitieve cijfers van het aantal verkeersdoden in 2016 is gepubliceerd, in 2016 kwamen 270 mensen om in het verkeer in Zweden, een stijging van 11 ten opzichte van 2015. Het is dit jaar tevens de 20e verjaardag van 'vision zero' dat in 1997 gelanceerd werd. Het doel is om minder dan 220 verkeersdoden in 2020 te realiseren. Men luidt nu een beetje de noodklok omdat het aantal verkeersdoden sinds 2010 geen duidelijke dalende lijn meer heeft.

Het aantal verkeersdoden onder auto-inzittenden is wel gevoelig gedaald, gehalveerd van 300 in 2007 naar 150 in 2016. Onder andere modaliteiten is de daling veel geringer, met name onder fietsers en voetgangers is nauwelijks enige daling. Verreweg de meeste verkeersdoden onder automobilisten valt op wegen waar tussen 70 en 90 km/h gereden mag worden (69%).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 02 mei 2017, 11:38

Chris schreef:Verreweg de meeste verkeersdoden onder automobilisten valt op wegen waar tussen 70 en 90 km/h gereden mag worden (69%).
Dat zijn verreweg de meeste wegen in Zweden, dus eigenlijk is dat getal nog laag. Veel doden in de bebouwde kom?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 06 mei 2017, 11:09

Een onderzoek van de grote Zweedse verzekeraar Folksam wijst uit dat 4WD voertuigen een beduidend hogere kans op een ongeluk hebben op sneeuwbedekte of verijsde wegen dan 2WD. Alhoewel de tractie beter is, rijden mensen met een 4WD sneller en zijn ze vaker betrokken bij zowel eenzijdige ongevallen als ongevallen met een ander voertuig. Het risico op een ongeval ligt tussen 15 en 40% hoger en ze zijn 20-30% vaker betrokken bij ongevallen met letsel. Folksam heeft 35.000 ongevallen sinds 2003 bestudeerd. Er was geen verschil tussen kleinere en grotere 4WD voertuigen. Het verschil tussen 4WD en 2WD op droog of nat wegdek is niet significant.

Persbericht in het Zweeds: http://media.folksam.se/sv/2017/05/05/n ... deolyckor/ en het rapport in het Zweeds: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 ... kr0011.pdf

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 14 mei 2017, 20:39

Op 2 juni opent de Stekenjokkvägen (de AC1067) weer, in het zuiden van Lappland. Het sneeuwvrij maken van de weg levert ronduit spectaculaire beelden op:
Link
Deze weg (streetview: https://goo.gl/maps/dZFVKfPTuyz%20) is in de winter alleen tot Klimpfjäll onderhouden. Het gehucht Stekenjokk is in de winterperiode alleen bereikbaar met een helikopter of per sneeuwscooter. Als de weg weer open is scheelt dit in het uiterste geval 308 kilometer omrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 14 mei 2017, 20:44

Ik heb nog overwogen om deze 'wildernisweg' vorig jaar te berijden, uiteindelijk besloten om het niet te doen, het was 700 kilometer extra (ik zat bij Östersund en was op de terugweg naar Nederland) en bij Zweden heb ik toch erg de ervaring dat het wat tegenvalt als je net twee weken door Noorwegen bent getrokken. Andersom is het wel interessant denk ik, het is namelijk prachtig daar maar valt toch wat in het niet bij de Noorse fjorden en bergen, dus eerst Zweden en dan Noorwegen is wellicht een betere optie.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 16 mei 2017, 12:15

12 juni opent een nieuw stuk snelweg van de E18 ten westen van Karlstad. Dit stuk van 6,5 kilomter lang heeft twee aansluitingen en een ecopassage.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door captain007 » di 20 jun 2017, 20:35

Video van de Uddevallabron, een tuibrug in Zweden bij Uddevalla in de E6. De brug is een tuibrug uit 2000. Eigenlijk de enige interessante brug in de weg tussen de Noorse grens en de Øresundsbron.
Link

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem » di 20 jun 2017, 22:52

Het Zweedse deel van de E6 is inderdaad wat aan de saaie kant.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » di 20 jun 2017, 22:58

Ik ben op dat stuk wel eens verkeerd gereden. Het was saai dus ik zat niet op te letten. :yes:
Moest helemaal niet die brug over. Ben er dus 2x over gereden. :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 21 jun 2017, 14:30

De Ödmålbrug is ook wel aardig vanaf de zijkant. Je kan het bezoeken vanaf een parkeerplaats langs de E6.

Afbeelding
E6 Ödsmålsbron-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 08 jul 2017, 12:18

Ik heb nog wat foto's van de E45 gevonden, ik had het traject Trollhättan - Göteborg nog op de foto gezet vorig jaar.

1. Net ten zuiden van Trollhättan.
Afbeelding
E45-1 by European Roads, on Flickr

2. Best nog aardig landschap.
Afbeelding
E45-2 by European Roads, on Flickr

3. Een korte onderbreking van de autosnelweg.
Afbeelding
E45-5 by European Roads, on Flickr

4. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is een 2x2 brug over dit riviertje, een zijrivier van de Göta Älv.
Afbeelding
E45-6 by European Roads, on Flickr

5. Er ontbreekt eigenlijk maar 0,7 kilometer.
Afbeelding
E45-7 by European Roads, on Flickr

6. Lilla Edet.
Afbeelding
E45-8 by European Roads, on Flickr

7. Alle services.
Afbeelding
E45-10 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
E45-11 by European Roads, on Flickr

9. Zuidelijk van Lilla Edet weer een onderbreking van de motorväg.
Afbeelding
E45-13 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
E45-14 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 13 jul 2017, 14:56

In Ludvika (Dalarna) is een in aanbouw zijnde brug over het spoor ingestort:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 16 aug 2017, 13:20

De E45 tussen Lilla Edet en Älvängen. Een aardig stukje om te rijden.

1. Bij Lilla Edet ontbreekt nog een stuk autosnelweg.
Afbeelding
E45-16 by European Roads, on Flickr

2. 100 km/h....
Afbeelding
E45-17 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
E45-18 by European Roads, on Flickr

4. Lödöse.
Afbeelding
E45-21 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
E45-25 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
E45-27 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
E45-29 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
E45-32 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie