[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 01 sep 2018, 11:01

Ik ben vooral bezorgd om het kostenplaatje dat hardrijders (voor de goede orde, overtreders) ons weer bezorgen. Mocht dit in Nederland ooit op herhaling gaan.

Gebruikersavatar
riiga
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 17:31
Locatie: Linköping, Zweden

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door riiga » za 01 sep 2018, 19:08

We've had them for ten-fifteen years or so here in Linköping already. They're made by a local company called Edeva and they market the speed bump under the name "Actibump". The first one was installed here as two bumps (for left/right wheel) and has since been replaced by single bump covering the whole width. Recently two new installations have been made: here and here. They're signed like this with the speed, a warning sign for a dip and the text "Applies when exceeding speedlimit". If you drive too fast and notice the lowering of the plate (has happened to me once) you have the chance to reduce your speed and avoid the bump if you react quickly. The tolerance is about 5 km/h over the speed limit.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem » za 01 sep 2018, 20:34

Het mooie is op zich wel dat het comfortabeler kan worden omdat de enorme hoeveelheid drempels die je nu over moet kan verminderen als je je aan de snelheid houdt. Mits die limiet wel realistisch is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny » za 01 sep 2018, 21:16

Ik zie zelf het meest in app's die gewoon waarschuwen als er een gevaarpunt of een flitspaal nadert. Ik had een huurauto in Zweden toen ik daar enige jaren geleden op vakantie was, en met een schermpje dat de actuele maximumsnelheid geeft, en een voorwaarschuwing voor flitspalen. Dat reed super comfortabel. Het systeem gaf ook aan of je rijstijl ecologisch verantwoord was. Ik was er erg blij mee :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door mvalkenburg » ma 03 sep 2018, 9:40

Willem schreef: za 01 sep 2018, 20:34 Mits die limiet wel realistisch is.
Check die SV-links van riiga en concludeer zelf dat dit niet het geval is...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeroen » ma 03 sep 2018, 10:53

Op zo'n weg met 30 op de CC rijden is vragen om in slaap te vallen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 06 sep 2018, 8:56

Een ecoduct over de E6 ten zuiden van Göteborg is geïnaugureerd. Het overspant de E6 tussen Mölndal en Kungsbacka, dit is hetzelfde ecoduct dat begin vorig jaar instortte tijdens de bouw. Het was de eerste keer in Zweden dat een ecoduct is gebouwd over een reeds in gebruik zijnde motorväg.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Alfa » za 08 sep 2018, 14:49

jelger schreef: za 01 sep 2018, 11:01 Ik ben vooral bezorgd om het kostenplaatje dat hardrijders (voor de goede orde, overtreders) ons weer bezorgen. Mocht dit in Nederland ooit op herhaling gaan.
'Hardrijders' 'ons'. Alsof je de bevolking kan onderverdelen in hardrijders en niet-hardrijders. Met de limieten van tegenwoordig is iedereen bij momenten een hardrijder. Het is gewoon een veel vriendelijkere maatregel dan een flitspaal. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, maar dan zonder boete.
riiga schreef: za 01 sep 2018, 19:08 We've had them for ten-fifteen years or so here in Linköping already. They're made by a local company called Edeva and they market the speed bump under the name "Actibump". The first one was installed here as two bumps (for left/right wheel) and has since been replaced by single bump covering the whole width. Recently two new installations have been made: here and here. They're signed like this with the speed, a warning sign for a dip and the text "Applies when exceeding speedlimit". If you drive too fast and notice the lowering of the plate (has happened to me once) you have the chance to reduce your speed and avoid the bump if you react quickly. The tolerance is about 5 km/h over the speed limit.
And how hard is the bumb? Is it like a normal speed bump or 'near-car damaging'.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 08 sep 2018, 15:33

Alfa schreef: za 08 sep 2018, 14:49 'Hardrijders' 'ons'. Alsof je de bevolking kan onderverdelen in hardrijders en niet-hardrijders. Met de limieten van tegenwoordig is iedereen bij momenten een hardrijder. Het is gewoon een veel vriendelijkere maatregel dan een flitspaal. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, maar dan zonder boete.
Los van taalkundige details die misschien niet geheel duidelijk zijn geweest, was mijn intentie zeker niet om er een wij-zij tegenstelling van de maken. Het "ons" is bedoeld als "de maatschappij als geheel, iedereen, alle burgers en zogeheten belastingbetalers"

Duidelijk? :top:

Het is net als met drempels en "vriendelijker" maatregel. Ja. Zo kan je het uitleggen. Ik had het hier vooral over het kostenplaatje versus de uiteindelijke impact. Dit zul je nooit als vervanging van andere vormen van snelheidshandhaving kunnen introduceren, tenzij je op - ik noem zomaar even een afslag - de autosnelwegen dit om de 1 a 2 (o.i.d.) kilometer in het asfalt legt. Je ziet op de N44 dat de frequente flitspalen inderdaad leiden tot een - in het algemeen - rustiger verkeersbeeld, maar dat er nog steeds mensen zijn die tussen twee flitskasten op het gas trappen en op de rem gaan bij de kast. Dat kun je niet voorkomen. Deze Zweedse toepassing kost en veel geld, en zal bij een bepaalde gekozen (ruime) interval datzelfde hebben.

Het is allicht nuttig toepasbaar in een aantal lokale of regionale wegen, op bekend gevaarlijke(r) plekken. Maar kostbaar. Kostbaarder dan conventionele drempels? Op de hoofdwegenstructuur heb je meer aan trajectcontroles, waar incidentele uitschieters in je snelheid makkelijk weg te compenseren zijn door de ruime marges.

Gebruikersavatar
riiga
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 17:31
Locatie: Linköping, Zweden

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door riiga » za 08 sep 2018, 21:40

Alfa schreef: za 08 sep 2018, 14:49 And how hard is the bumb? Is it like a normal speed bump or 'near-car damaging'.
Like a normal speed bump at reasonable speeds (e.g. 40 or 50 km/h when the limit is 30). Haven't tried going faster than 50 km/h over them.
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 10 sep 2018, 18:25

In Zweden waren gisteren parlementsverkiezingen. Er kwam een zeer verdeeld land uit. De rechts-populistische Zweden Democraten haalden 17,6% van de stemmen, een flinke groei. De sociaal-democraten haalden 28,4% van de stemmen en waren daarmee de grootste partij, toch wordt dit gezien als een afstraffing omdat de partij al langere tijd in een dalende trend zit, de 30,1% van 2014 werd ook al gezien als een ramp.

De politiek in Zweden is opgedeeld in een centrum/links en een centrum/rechts blok, plus de Zweden Democraten. De verdeling was nagenoeg 50/50, op basis van 0.3 procentpunt haalden de rood-groenen 1 zetel meer dan de rechtse alliantie, maar geen van beiden kwam uit op een meerderheid (40,6% en 40,3%). Waarbij de Zweden Democraten kunnen bepalen wie ze gaan helpen.

De Zweden Democraten hebben typisch gezien een fittie met de mainstream centrum/rechtse partijen, terwijl ze ideologisch veel verder van het linkse blok staan (net als de PVV altijd ruzie heeft met de VVD terwijl ze daar ideologisch het dichtst bij staan).

Een nieuwe regering vormen zal lastig zijn. Beide blokken hebben aangegeven niet met de Zweden Democraten te willen regeren, maar een grote coalitie wordt ook gezien als onlogisch. Als de agrarische centrumpartij over zou stappen naar het linkse blok zouden die een regering kunnen vormen met 1 zetel meerderheid zonder met de Zweden Democraten in zee te hoeven. Het linkse blok had nog mazzel doordat hun coalitiepartner de Milieupartij maar net de kiesdrempel haalde (4,3% tegen een drempel van 4%).

De opkomst was een solide 84%.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » ma 10 sep 2018, 18:39

Ik hoor geluiden van een minderheidsregering. Het was verder een uitslag waar al langer rekening mee werd gehouden gezien de structurele trend van de peilingen. (waar afgezien van -gebrek aan echte accuratesse- wel een trendmatigheid in af te lezen valt).

Het lijkt er verder op dat in Europa de rechtspopulisten momenteel op een 20% steun kunnen rekenen, Zweden is niet het eerste land met zo'n stembus uitslag. Enfin, ingiwkkelde tijden. :|

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 13 sep 2018, 16:30

De riksväg 26 is een 580 kilometer lange noord-zuidroute tussen Halmstad en Mora, via Jönköping. De combinatie E4 + Riksväg 26 is een snelle en mooie route naar het noorden, als alternatief voor de E45 via Göteborg.

Wat foto's tussen Jönköping en Skövde. Deze weg wordt momenteel verder uitgebouwd tot 2+1 ongelijkvloers, in eerste instantie tussen Jönköping en Mullsjö.

1. Het eerste deel bij Jönköping kent stevige hellingen, dit wordt vaak genoemd als de meest steile autoweg/snelweg in Zweden. Het eerste deel valt samen met de riksväg 40 naar Göteborg.
Afbeelding
Riksväg 26-1 by European Roads, on Flickr

2. De 26 en 40 splitsen dan net ten westen van Jönköping.
Afbeelding
Riksväg 26-2 by European Roads, on Flickr

3. Daarna vallen de 26 en 47 samen.
Afbeelding
Riksväg 26-5 by European Roads, on Flickr

4. Elk routenummer krijgt zijn eigen afstandenbord.
Afbeelding
Riksväg 26-6 by European Roads, on Flickr

5. Splitsing van de 26 en 47. Dit is al zo'n 40 kilometer voorbij Jönköping.
Afbeelding
Riksväg 26-8 by European Roads, on Flickr

6. In Zweden gebruikt men opvallend veel portaalwegwijzers. Soms grote portalen voor mini bordjes.
Afbeelding
Riksväg 26-9 by European Roads, on Flickr

7. Mariestad ligt aan de E20, Skövde ligt wat dichterbij.
Afbeelding
Riksväg 26-10 by European Roads, on Flickr

8. Het wildhek eindigt, dat wordt altijd met grote borden aangegeven zodat je groot wild kan verwachten op de weg.
Afbeelding
Riksväg 26-14 by European Roads, on Flickr

9. Vlak voor Skövde begint de middengeleider.
Afbeelding
Riksväg 26-16 by European Roads, on Flickr

10. Met middengeleider betekent vaak 100 km/h, ook als de weg gelijkvloers is.
Afbeelding
Riksväg 26-17 by European Roads, on Flickr

11. Een ecoduct, dat volgens mij vroeger voor een militair oefenterrein was.
Afbeelding
Riksväg 26-21 by European Roads, on Flickr

12. In Skövde.
Afbeelding
Riksväg 26-23 by European Roads, on Flickr

13. De ringweg van Skövde is minder goed uitgebouwd dan de weg ten noorden en zuiden van de stad, met nogal wat rotondes.
Afbeelding
Riksväg 26-24 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 19 okt 2018, 16:06

Verder van Skövde naar Mariestad, inclusief een stuk E20.

1. Op de ringweg van Skövde.
Afbeelding
Riksväg 26-25 by European Roads, on Flickr

2. 2+1 van Skövde naar Mariestad.
Afbeelding
Riksväg 26-27 by European Roads, on Flickr

3. De E20 langs Mariestad. Ik vond het wel raar dat je hier maar 80 mag op zo'n brede weg.
Afbeelding
Riksväg 26-28 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Riksväg 26-29 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Riksväg 26-32 by European Roads, on Flickr

6. E20 bestemmingen
Afbeelding
Riksväg 26-34 by European Roads, on Flickr

7. Riksväg 26 bestemmingen
Afbeelding
Riksväg 26-35 by European Roads, on Flickr

8. Verderop slaat de riksväg 26 weer af van de E20.
Afbeelding
Riksväg 26-36 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Jeff » vr 19 okt 2018, 19:22

Het bredere stuk lijkt op de A1 in Letland. Al kent de A1 een Vmax van 100 km/h op de meeste stukken.

Zou daar nou nog veel asfalt (in de breedterichting) moeten worden aangelegd voor 2+1?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 okt 2018, 19:30

^^ Dan heb je een voorziening nodig voor langzaam verkeer. Tractoren, fietsers, voetgangers... die kun je nu op die 1x2-wegen met uitwijkstroken vinden. Vroeger gold op die weg nog gewoon 110 trouwens, ik ben in 1998 in die regio op vakantie geweest, en heb daar ook gefietst op zo'n weg, al was het niet de E20 maar de Rv 44 tussen Götene en Lidköping. Vmax was daar destijds, net als op al die andere 1x2-wegen met uitwijkstroken, 110 km/u. Tegenwoordig zie je dat nauwelijks meer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » za 20 okt 2018, 19:42

^^ Dat is niet nodig. Al de genoemde zaken zijn in Zweden ook op 2+1 wegen met Vmax 100km/h gewoon toegestaan. Levensgevaarlijk soms!

Ik vind de 80km/h op die brede wegen ook erg langzaam. Vroeger was inderdaad 110 de max, dat is later naar 90 getrokken en nu geldt op sommige wegen inderdaad zelfs 80km/h. Nou kun je er wel redelijk makkelijk hogere gemiddeldes halen, omdat inhalen redelijk makkelijk gaat. Langzamer verkeer houdt goed rechts, waardoor het middengedeelte in feite fungeert als derde strook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 20 okt 2018, 19:48

De rijstroken zijn soms ook absurd breed. Hoe breed zou dit zijn: 4,5 - 5 meter?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny » za 20 okt 2018, 20:05

^^ Dat is niet nodig. Al de genoemde zaken zijn in Zweden ook op 2+1 wegen met Vmax 100km/h gewoon toegestaan. Levensgevaarlijk soms!
De meesten hebben autowegstatus volgens mij.

Probleem is natuurlijk dat niet voor alles ruimte is. Een voorziening voor langzaam verkeer betekent ook vaak een brede parallelweg, geschikt voor tractoren. In Nederland zie je dat bij nieuwe provinciale wegen ook wel als dilemma.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » za 20 okt 2018, 20:17

Vinny schreef: za 20 okt 2018, 20:05 De meesten hebben autowegstatus volgens mij.
2+1 wegen in Zweden met autowegstatus zijn uiterst zeldzaam. In bijna alle gevallen zijn voetgangers, tractoren en fietsers gewoon toegestaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018, 12:17

Dat viel mij ook op, het gros van de 2+1 wegen heeft ook gelijkvloerse kruispunten waar je met 100 of 110 overheen mag stuiven, alhoewel op drukkere kruispunten de snelheid wel verlaagd is. Volgens mij krijgt 2+1 alleen autowegstatus als de hele weg ongelijkvloers is, zoals de E22 in Blekinge.

Het is ook ondoenlijk om overal parallelwegen aan te leggen voor een zeer gering gebruik. Daar komt bij dat parallelwegen erg kostbaar zijn vanwege de rotsbodem. In Noorwegen zie je bijvoorbeeld hoeveel werk het is om een simpel fietspad aan te leggen. In Nederland zijn dat soort dingen veel makkelijker. In Zweden zijn volgens mij sowieso bijna geen fietsers buiten de bebouwde kom en die weinige fietsers die per se grotere afstanden willen fietsen kiezen maar mooi een secundaire weg in plaats van een belangrijke hoofdweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 22 nov 2018, 17:29

Op 6 december begint dan eindelijk de uitbouw van de E4 in de omgeving van Ljungby tot autosnelweg. Het gaat om 32 kilometer dat van 2+1 naar 2x2 verbreed zal worden. De werkzaamheden duren 4 jaar. Dit is het laatste deel van de E4 tussen Helsingborg en Stockholm dat nog geen 2x2 rijstroken telt.

Ik heb dit traject dit jaar voor het eerst gereden, het viel me op dat de E4 rustig is maar dat je op het 2+1 deel wel veel achter vrachtwagens moet hangen, 32 kilometer is dan best wel lang met 80-90 km/h. Je haalt er een paar in op de inhaalstrook en daarna zit je meteen weer achter de volgende vrachtwagens op de 1-strooks delen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » ma 26 nov 2018, 17:21

Een 17 kilometer lang traject van de riksväg 70 ten noorden van Enköping is uitgebouwd tot autoweg 2+1 100 km/h.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Trafikverket

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 27 nov 2018, 1:07

Prachtig voorbeeld van de mooie doelensystematiek die ze in Zweden hanteren. Mora (10.940 inwoners) is hier nog 230 kilometer en aan dezelfde liggen onderweg nog de grotere plaatsen Avesta, Falun en Borlange (40.000 inwoners). En toch staat hier Mora op de borden. :rofl2:

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door ronny forgeron » wo 28 nov 2018, 15:48

Afbeelding

Afbeelding

De Öresundsbron gisteren gezien vanaf Malmö. Vrijwel geen verkeer ook eerdere dagen en vandaag niet, lijkt de HKMZ brug wel..
Forensen kunnen een goedkoper abo kopen, maar de tol per rit van plm 54 euro zal wel afschrikken

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 15:56

"vrijwel geen verkeer" is niet mijn ervaring. Het is niet super druk, maar wel een continue stroom verkeer. Er maken gemiddeld 20.300 voertuigen per dag gebruik van.

Voor forenzen is de brug overigens lang niet zo duur. Met een BroPass account en 17-50 trips per maand betaal je nog maar € 5 per keer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Matthijs » wo 28 nov 2018, 17:00

De trein over die brug wordt daarnaast ook goed gebruikt.
Voor zover ik weet rendeert de brug goed.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door ronny forgeron » wo 28 nov 2018, 17:13

Dat zal dan wel. Op mijn foto zijn er 5 auto's op de brug. Ik meld gewoon wat ik hier de hele week zie. Ben ook met de trein geweest, er zaten echt niet veel mensen in.. Bij een toltarief wat nu het dubbele is van dat bij opening, heb je ook de helft minder auto's nodig voor zelfde resultaat grosso modo. Mischien is het een eind november dip, rond Malmö is het wel flink druk.
Ik hoorde eerder al van mij bekende Scandinavië gangers dat door alle prijsstijgingen van ferry's en bruggen, ze het nu rustiger en zelfs goedkoper vinden om een nachtboot met hut van Duitsland naar Zweden te nemen. Na bijna 50 jaar rij ik zelf ook niet meer naar Zweden, goedkoper vliegen en auto ter plekke.
En als ik nu, tijdens de spits (17:23) op Google maps kijk, dan zie ik overal rood rond Malmö en Kopenhagen, de weg over de brug is geheel groen, behalve wat oranje bij vliegveld Kastrup en een heel klein rijtje auto's bij de Hullie grenscontrole.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 17:43

ronny forgeron schreef: wo 28 nov 2018, 17:13Bij een toltarief wat nu het dubbele is van dat bij opening,
Het toltarief is inderdaad wel extreem omhoog gegaan in relatief korte tijd, maar eigenlijk betalen alleen toeristen dit tarief. Bijna iedereen heeft een abonnement voor incidenteel of frequent gebruik en daarvan zijn de tarieven lang niet zo sterk gestegen als die voor een enkeltje bij de kassa.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » wo 28 nov 2018, 18:37

De toerist en incidentele passant als melkkoe. Dat zien we ook met dat tol en vignettenbeleid in gans de EU. Hoe dan ook, de tarieven zijn mij ook een doorn in het oog. Maar ja, het is kiezen voor vliegtuig en hondenoppas, of de auto en hoge transitkosten.

Edit: storende hoeveelheid tablet tikfouten.
Laatst gewijzigd door jelger op wo 28 nov 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie