[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » wo 13 jun 2018, 14:17

Chris schreef: wo 13 jun 2018, 10:14 Dit soort portalen zie je veel in Zweden. Totaal overbodig wat mij betreft. Dit kan je ook met een bordje in de berm oplossen. Linksaf gaat naar twee bedrijven.
Het soort afslag vraagt hier hoe dan ook niet om. Maar een kleiner bermbord heeft nadelen bij slecht licht of laagstaande zon (beide relevant op hogere breedte) en kan een beetje wegvallen bij sneeuw. De kleur wit geeft dan natuurlijk een vlek-op-vlek effect. De keuze voor portalen wordt wat dit betreft vaak gemaakt in Scandinavië, maar volgens mij bijvoorbeeld ook op de sneeuwgevoelige delen van de voormalige USSR.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » wo 13 jun 2018, 23:17

SnarfFlevoland schreef: wo 13 jun 2018, 14:00
Chris schreef: wo 13 jun 2018, 10:14 De E18 bij Töcksfors, het grensplaatsje aan de Noorse grens. Ik blijf me altijd verbazen hoe weinig verkeer er op zo'n weg als deze rijdt. Je denkt, belangrijke verbinding tussen Oslo en Stockholm, er zal wel het nodige vrachtverkeer rijden. Maar nee, nauwelijks.
Je mag er op de foto in ieder geval niet inhalen, terwijl het desondanks de flauwe bocht toch redelijk overzichtelijk is om een langzame vrachtwagen of trekker in te halen. Hoe zit het verder in Zweden met inhaalverboden? En zijn er ook veel snelheidscontroles of politie op de weg?
Het is toeval dat Chris net een fotootje heeft met een inhaalverbod. Mijn ervaring is in Zweden dat je vrijwel nergens wordt tegengehouden om in te halen. Er wordt nog van automobilisten verwacht dat ze gezond verstand gebruiken. Naar mijn idee werkt dat gewoon uitstekend.

Snelheidscontroles heb ik nog nooit gezien. Flitspalen zijn er wel veel, maar altijd aangekondigd met een bordje en ook keurig te vinden op een kaart van Trafikverket. Flitspalen staan vaak op gevaarpunten en alleen op 1x2 wegen, dus ik heb er geen moeite mee. Overigens wordt in Zweden wel op grote schaal 10-20 km/h harder gereden dan de toegestane snelheid. In de praktijk is 80km/h of 90km/h vaak te langzaam, zeker als je grote afstanden moet afleggen op 1x2 wegen. Daarin speelt ook mee dat een hoop wegen nog zijn ontworpen op 110km/h, vroeger was dat de toegestane maximumsnelheid op veel wegen bubeko. Dus iets harder rijden is makkelijk te doen qua bochtstralen en dergelijke.

Politie op de weg zie je af en toe, in verhouding met de bevolkingsdichtheid denk ik wat vaker dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 11:22

Het nationale infrastructuurplan 2018-2029 is vastgesteld. Dit plan wordt elke regeerperiode vastgesteld.

De meest opvallende items;

* verbreding E4 bij Ljungby
* diverse upgrades met cable barrier op de E4 in Noord-Zweden
* upgrade E16 Borlänge - Djurås
* verbreding E18 Köpin - Västjädra
* upgrade E18 Norrtälje - Kapellskär (naar de veerhaven)
* upgrade E20 grootste deel tussen Göteborg en Mariestad
* rondweg E20 Mariestad
* upgrade resterende delen E22 tussen Malmö en Karlskrona en aanpak grootste knelpunten Karlskrona - Kalmar (maar daar geen complete upgrade).
* rondweg E22 Söderköping
* upgrade E45 bij Säffle en Åmål
* upgrade klein stukje E65 ten oosten van Svedala
* Rv 40 Nässjö - Eksjö upgrade
* Rv 50 diverse upgrades tussen Motala en de E20
* Lv 259 dwarsverbinding Södertörn ten zuiden van Stockholm
* diverse upgrades aansluitend op de Stockholm Bypass op de E4, E18 en E20

Qua wegen zit er eerlijk gezegd niet zoveel nieuws in. Dit was allemaal al gepland en vertraagd. Maar ja, van een linkse regering hoef je op dat vlak ook niet veel te verwachten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 11:52

De vraag is, is er meer nodig dan, of is het prima (en beter of urgenter) de prioriteiten elders te leggen, zoals het versterken van de krijgsmacht en de weerbaarheid van de samenleving tegen een aantal zogeheten 'dreigingen'?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 12:02

Er zijn wel meer plannen te bedenken. Complete uitbouw E20 en/of Rv 40 bijvoorbeeld als oost-westroutes tussen Göteborg en Stockholm. De E6 in Göteborg is hopeloos substandaard, die kan ook wel een grondige reconstructie gebruiken. En een verbreding van de E6 naar 2x3 rijstroken tussen Malmö en Helsingborg, in plaats van alleen de maximumsnelheid verlagen. Een integrale upgrade van de E45 naar 2+1 tussen Trollhättan en Karlstad is ook nodig. En de oostelijke ringweg van Stockholm. En eigenlijk moet de hele E4 tot de Finse grens 2+1 ongelijkvloers worden. Nu zijn er veel puntsgewijze aanpassingen gepland in plaats van een integrale upgrade.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 12:22

Ja, mooi, en ik kan me er wat bij voorstellen, maar hoe verhouden de puntsgewijze aanpassingen zich ten opzichte van bijvoorbeeld andere extra investeringsposten die ook nodig worden geacht, zoals afgesproken met de centrum(rechtse) oppositie? Er is in Zweden een minderheidsregering zoals je wellicht bekend is. En zijn deze puntsgewijze aanpassingen (grosso modo) de belangrijkste zaken/prio's binnen het wensbeeld dat je schetst, als er besloten is om niet hele integrale projecten uit te voeren?

Er staan overigens in September verkiezingen op de rol. Ik weet niet wat de traditie is in Zweden ten aanzien van dergelijke plannen en of dit infrastructuurplan niet na de verkiezingen nog aangepast kan worden. Met andere woorden, dat men er nu weinig controversieels van heeft willen maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 12:28

Het gaat hier om een infrastructuurplan met een looptijd van 12 jaar, niet een begroting voor het volgende jaar. Ambitieloos is wat dit infrastructuurplan kenschetst. Het is gewoon een verlenging van eerdere plannen omdat er teveel projecten vertraging hebben opgelopen. Heel veel van deze projecten waren in eerdere plannen al gepland geweest om nu al klaar te zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 12:37

Dat is dus ook precies wat ik bedoel: de huidige regering wil blijkbaar niet op de valreep nog een doortimmerd en ambitieus 12 jarenplan lanceren. Natuurlijk ligt de signatuur daar (deels) aan ten grondslag, maar dat is niet helemaal 100% terecht, want op defensiegebied worden wel een aantal stappen gezet, en is een ambitieus plan gelanceerd ten aanzien van "weerbaarheid van de bevolking". Niet perse "linkse" thema's.

Ik vermoed dan ook - zeker gezien de rechtse parlementaire meerderheid (en de minderheidsregering) dat dit een min of meer spectrumbreed gedragen prioriteitsstelling betreft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 12:40

Vlees noch visch dus :hap:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » do 14 jun 2018, 13:04

Dat zeker op dit vlak. :lol:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » do 14 jun 2018, 15:58

Ik mis inderdaad knelpunten zoals de E4 Malmö - Helsingborg of de E18 door Karlskoga. Een upgrade van de E20 Göteborg - Mariestad is leuk, maar naar mijn idee geen prio. Alleen de doorkomst door Alingsås is een vervelend punt. Waarschijnlijk is het meer een veiligheidsissue, aangezien Zweden helaas steeds meer van dit soort brede wegen met uitwijkstroken vervangt voor 2+1.

De E4/Rv40 is de snelste en kortste verbinding tussen Stockholm en Göteborg. Uitbouw van de Rv40 Ulricehamn - Jönköping mis ik daarom in dit lijstje. Ook wat vreemd vind ik de E45 bij Säffle en Åmål. Juist op dat punt is de weg al 2+1. Vorig jaar nog is een nieuw gedeelte 2+1 geopend tussen Änimskog en Tösse. Ik zou eerder inzetten op het bypassen van Frändefors, Erikstad en Mellerud.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 22:05

Ik stond op een camping vlakbij de Noorse grens, nog ten noorden van Strömstad. Er staat een viaduct van de E6 recht voor de camping. Maar vroeger reed het verkeer op de weg daaronder langs, dus de geluidsoverlast is wellicht wel minder. Je hoorde wel wat verkeer, maar de intensiteiten liggen erg laag. Ik had er geen echte overlast van. De camping was wel mooi gelegen maar wat verouderd. Er stond bijna niemand, ik was de enige met een tent. De camping ligt wel direct aan zee.

Afbeelding
E6 Dynestrand by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 12:02

Wat foto's van de E18 ten westen van Karlstad. Dit is een 9 kilometer lang stuk snelweg dat op 11 juni 2017 is opengesteld.

Afbeelding
E18 Karlstad-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E18 Karlstad-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E18 Karlstad-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E18 Karlstad-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E18 Karlstad-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E18 Karlstad-10 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » za 16 jun 2018, 14:30

^^ Maar aan de blauwe afstandenborden te zien, heeft het geen snelwegstatus? Of laten ze die kleurwisseling bewust achterwege wanneer een stuk snelweg wat geïsoleerder is cq eerder een onderbreking binnen een route die verder niet-autosnelweg is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 14:49

De afstandsborden staan toevallig net op de delen die geen snelweg status hebben. Op de laatste foto gaat het over in 2+1 vlak voor het afstandsbord.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » za 16 jun 2018, 15:01

^^ Okee. Maar foto's 5 en 8 duiden op hetzelfde. De rechtdoorvermelding op een snelweg zou een groene achtergrond hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 15:03

Dat is inderdaad zo. Ik kan me niet meer herinneren of er nou een bord autosnelweg stond. De maximumsnelheid is in elk geval 110 maar dat kan ook op autowegen voorkomen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Pino » za 16 jun 2018, 20:23

^^ Het hebben van een weg in deze uitbouwtoestand en met deze maximumsnelheid is ook belangrijker dan formele snelweg- of autowegstatus. Ze kunnen zelfs helemaal geen toegangsrestricties hebben opgelegd, om zo geen aparte nieuwe weg voor langzaam verkeer aan te hoeven leggen. Dat kan met niet al te hoge intensiteiten best uit.

Echter: als veel van je hoogwaardigste wegen geen toegangsrestrictie hebben en je wél een kleuronderscheid snelweg/niet-snelweg hanteert, moet je je afvragen of je dat soort wegen niet beter toch in de snelwegkleur bewegwijzert. Maar ik dacht niet dat Zweden veel hoogwaardige 2x2-wegen heeft die in het blauw bewegwijzerd zijn.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 17 jun 2018, 20:17

Chris schreef: za 16 jun 2018, 15:03 Dat is inderdaad zo. Ik kan me niet meer herinneren of er nou een bord autosnelweg stond. De maximumsnelheid is in elk geval 110 maar dat kan ook op autowegen voorkomen.
Ik ben er afgelopen week nog langs gereden. De weg heeft géén autosnelwegstatus. Daarmee is het een van de weinige niet-autosnelwegen in Zweden waar 110 de maximumsnelheid is. Ik heb ook geen verbodsborden gezien voor fietsers/traktoren.

Twee fotootjes van afgelopen week. Met de nachtboot Göteborg - Kiel vaar je heel mooi onder de Älvsborgsbron door. De brug met een overspanning van 417 meter maakt deel uit van de E6.20 en is een van de drie vaste oeververbindingen van Göteborg. Met een hoogte van 107 meter is de brug een vrij kolossaal geval in het stadsbeeld. Er liggen 2x3 rijstroken op de brug.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018, 20:29

Loopt de snelwegstatus eigenlijk niet door vanaf het oudere deel vanuit Karlstad? Er tussen zitten nu wegwerkzaamheden.

110 zie je nog wel eens op 2+1 wegen die ongelijkvloers zijn. Ik zie trouwens op Street View dat de E18 tussen Enköping en Västerås ook 120 km/h is. Ik dacht dat de E4 en E6 de enige waren met stukken 120.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 17 jun 2018, 20:37

^^ Vanuit het westen is er in ieder geval geen autosnelweg bord. In de oude situatie (voordat de werkzaamheden bij Karlstad begonnen) hield de autosnelwegstatus op bij de aftakking van de 61/62 richting Hagfors en de autowegstatus eindigde bij Skutbergsmotet. Hoe dat nu is weet ik niet, maar ik vermoed dat deze weg sowieso geen autsnelwegstatus gaat krijgen omdat een alternatief ontbreekt. Via Trossnäs is wel erg ver om.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018, 20:48

De Älvsborgbrug is een soort "Chinese hangbrug" door de vakwerkconstructie onder het brugdek. In de meeste landen zie je niet zo'n vakwerkconstructie bij hangbruggen, maar in China wel heel veel. Mogelijk is het een goedkopere manier om gewicht te besparen en het brugdek toch stijf genoeg te maken. Het is al een relatief oude brug, openstelling in 1966.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 17 jun 2018, 21:40

Chris schreef: zo 17 jun 2018, 20:29 110 zie je nog wel eens op 2+1 wegen die ongelijkvloers zijn. Ik zie trouwens op Street View dat de E18 tussen Enköping en Västerås ook 120 km/h is. Ik dacht dat de E4 en E6 de enige waren met stukken 120.
Klopt, 110 zie je vrij vaak in het noorden op 2+1 wegen. Op goed uitgebouwde 1x2 wegen zou het ook niet misstaan.

120 heb je ook op de E20 Nykvarn-Strängnäs. De gedeeltes waar je wel of niet 120 mag komen voor mij soms behoorlijk random over.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 15:42

De E45 heeft in Göteborg nog één kruispunt met verkeerslichten tussen de E6 en de tunnel onder het centrum. Dit wordt in het kader van stadsontwikkeling ongelijkvloers gemaakt. Met een aparte aansluiting omdat aan de noordzijde geen ruimte is voor een toerit, dus komt er een linkse invoeger. De E45 komt westelijk van de aansluiting (links op de afbeelding) verdiept te liggen en wordt dichter bij het centrum overkluisd.

Afbeelding
E45 Göteborg by European Roads, on Flickr

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » di 19 jun 2018, 16:07

Daar wordt inderdaad al hard aan gewerkt. Iets verderop wordt gewerkt aan de nieuwe Hisingsbron, de vervanger van de Götaälvbron die nog stamt uit 1939.

De hefbrug moet in 2020 open gaan en krijgt net als de oude brug een trambaan. De brug wordt wel een stuk breder, waardoor er ook ruimte is voor ruime fietspaden.

Afbeelding

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » vr 29 jun 2018, 22:54

De E6 ten noorden van Malmö wordt vanaf 11 oktober twee weken volledig afgesloten. De spoorlijn tussen Lund en Arlöv wordt vernieuwd en daarvoor is het nodig dat er een nieuwe brug komt over het spoor bij aansluiting Alnarp.

Voor forenzen wordt geadviseerd om thuis te werken. Voor wie toch op pad gaat, worden er twee omleidingsroutes ingesteld. Via länsväg 108/103 en via Lund. Persoonlijk lijkt mij de E6.01 (Inre Ringvägen/Västkustvägen) een betere optie. Voor internationaal verkeer zal de HH ferry de beste optie zijn.

Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Quattro » zo 15 jul 2018, 22:41

Afgelopen zaterdag 14 juli was het erg druk aan de Orensund brug tussen Kopenhagen en Malmo. Bijna 4,5km file richting de tolhokjes in Zweden. Maar 500m file richting Denemarken.

Afbeelding

bron: svt.se/nyheter
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » ma 16 jul 2018, 10:54

Vrijdagavond was het heerlijk rustig. Zweden is wel weer aan het controleren aan de grens. De files worden vooral veroorzaakt door een combinatie van de grenscontroles en de vele toeristen die met kaart of contanten willen betalen. Ik ken mensen die twee of drie keer per jaar naar Zweden gaan en nog steeds geen Bropass hebben. Onbegrijpelijk, aangezien je het er met een retour al uit hebt. Dat staat ook in het artikel vermeld trouwens. Bovendien is de grenscontrole bij de Bropass poortjes veel minder intensief dan bij de andere poortjes.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » do 19 jul 2018, 23:12

Zweden heeft te maken met gigantische bosbranden. Er wordt ook wel gesproken over de grootste bosbranden in de moderne geschiedenis van het land. Het gaat om tienduizenden hectares bos. Een aantal dorpen zijn ontruimd, waaronder Kårböle. De grootste problemen zijn in het midden van Zweden, in Gävleborgs län, Jämtland en Dalarna.

Afbeelding

Het vuur verspreid zich ook langs een aantal belangrijke doorgaande wegen. Trafikverket heeft daarom Rijksweg 84, provinciale weg 296 en een aantal secundaire wegen afgesloten. De E45 is nog open, maar er wordt door de vele rookontwikkeling aangeraden om een andere route te kiezen. Grappig advies, aangezien er eigenlijk geen alternatieven zijn in de omgeving.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 20 jul 2018, 18:37

Wat foto's van de E4 in Zuid-Zweden.

1. Knooppunt E6/E4 bij Helsingborg.
Afbeelding
E4-2 by European Roads, on Flickr

2. Het eerste deel van de E4 voert nog door gecultiveerd gebied met weilanden en boerderijen.
Afbeelding
E4-8 by European Roads, on Flickr

3. Al vrij snel begint het bos. Hier wordt de E4 ook duidelijk rustiger doordat de bevolkingsdichtheid lager is.
Afbeelding
E4-11 by European Roads, on Flickr

4. 120 km/h vanaf Örkelljunga.
Afbeelding
E4-18 by European Roads, on Flickr

5. Stockholm is nog 5 uur rijden.
Afbeelding
E4-22 by European Roads, on Flickr

6. Welkom in Kronoberg.
Afbeelding
E4-26 by European Roads, on Flickr

7. Markaryd N.
Afbeelding
E4-29 by European Roads, on Flickr

8. Weer 110 km/h vanaf Tingsryd.
Afbeelding
E4-34 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
E4-35 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie