[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 jul 2015, 12:05

^^ Niet uniek, in Duitsland (vooral bij parkeerplaatsen) en in Spanje (bij Autovía's) tref je dit ook nog wel eens.

Met de lage intensiteiten in dat deel van Zweden moet het geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 08 jul 2015, 14:33

E4 Stockholm

Volgens mij de eerste videoreportage van de Stockholm Bypass. Het project is inmiddels in volle gang qua voorbereidende werkzaamheden en inrichten van bouwterreinen.
Link

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door GuteFahrt » wo 08 jul 2015, 19:54

Chris schreef:Vandaag wordt het laatste stuk snelweg van de E6 geopend, tussen Pålen en Tanumshede.
Waar ligt Pålen precies? Ik kan het niet vinden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » wo 08 jul 2015, 19:57

^^ Dat is typisch Scandinavisch, zeer exacte locatieaanduidingen, maar namen die niemand kent. In Noorwegen zie ik dit probleem ook, Vegvesen noemt allerlei plaatsen en trajecten die op Google Earth niet te vinden zijn. Vaak zijn het bosgebieden, een heuvel of een meer.

Pålen is de locatie waar de E6 overging in het oude tracé, ruim 5 kilometer ten noorden van Rabbalshede. Op die plek is geen aansluiting gebouwd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jul 2015, 10:23

Chris schreef:Tweede Pinksterdag is in Zweden geen feestdag meer. Normaal zou je op feestdagen de congestieheffing niet hoeven te betalen. De Tweede Pinksterdag is daar ingeruild voor de nationale feestdag op 6 juni.
Ik heb nog steeds geen rekening voor de 22 SEK tol op Tweede Pinksterdag. Benieuwd of die nog gaat komen. Ik verwacht het niet meer, het was al in mei.

De rekening van 9 SEK staat inmiddels als betaald geregistreerd.

Ook van de tolwegen in Noorwegen heb ik nog geen rekening ontvangen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » vr 24 jul 2015, 17:56

Inmiddels heb ik zowel mail als brief ontvangen voor de Göteborgse congestieheffing. Ik heb het bedrag van 18 kr. (€ 1,92) betaald met internetbankieren. De bank herkende gelijk het Duitse rekeningnummer, maar zadelde me gelukkig niet op met een buitenlandbetaling. Alleen de beveiliging voor 'vreemde transacties' moest worden ontgrendeld.

De Noorse tolinstantie heeft blijkbaar geen haast.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 24 jul 2015, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 jul 2015, 17:57

^^ Een betaling binnen de eurozone geldt ook niet als een buitenlandbetaling, al jaren niet meer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » vr 24 jul 2015, 17:59

^^ Ik vertrouw de bank voor geen cent. :ongeduldig:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 24 jul 2015, 18:04

Coen Tunnel schreef:Ook van de tolwegen in Noorwegen heb ik nog geen rekening ontvangen.
Wesso schreef:De Noorse tolinstantie heeft blijkbaar geen haast.
Vorig jaar duurde het bij mij bijna 3 maanden voordat de rekening binnen was.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem » vr 24 jul 2015, 20:10

Vandaag kreeg ik al een rekening voor het passeren van een tolpoort op 22 juni. Dat is nog best snel.

Het ging maar om 96 cent (9 SEK). Zouden de administratiekosten niet veel hoger zijn dan de 96 cent die ze ermee binnenhalen? Zo'n luttel bedrag is denk ik niet de moeite om dat bij alle passerende buitenlanders op te halen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » vr 24 jul 2015, 20:22

Kennelijk kost het te veel moeite (geld) om post tegen te houden als de factuur al naar een e-mailadres is gestuurd...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 jul 2015, 20:38

Willem schreef:Vandaag kreeg ik al een rekening voor het passeren van een tolpoort op 22 juni. Dat is nog best snel.

Het ging maar om 96 cent (9 SEK). Zouden de administratiekosten niet veel hoger zijn dan de 96 cent die ze ermee binnenhalen? Zo'n luttel bedrag is denk ik niet de moeite om dat bij alle passerende buitenlanders op te halen.
Dat had ik dus ook:

Afbeelding

Dit kan natuurlijk niet uit. Al vraag ik me af of ik ook een rekening had gekregen als ik niet een account had aangemaakt. Heeft EPASS24 überhaupt wel de mogelijkheden om buitenlandse kentekens na te trekken en zo ja, doen ze dat dan ook voor een bedrag van 9 SEK?

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door bobbob » vr 24 jul 2015, 22:01

Ik denk dat ze uit principe gewoon de rekeningen sturen. Het zal zeker niet uitkunnen, maar het zal denk ik gaan om het principe.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem » vr 24 jul 2015, 23:41

Die rekening kwam bij mij binnen terwijl ik geen account heb, dus het zal puur op basis van de camerabeelden gebeuren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » za 25 jul 2015, 0:18

^^ Ah, dus ook als je geen account hebt weten ze je ook te vinden.

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door bobbob » za 25 jul 2015, 8:19

Jazeker, wij krijgen ook altijd (deels) onze tol binnen uit Noorwegen/Zweden.
Wij hebben ons nog nooit aangemeld dacht ik.
Ze sturen het gewoon naar je op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 25 jul 2015, 9:28

Willem schreef:Het ging maar om 96 cent (9 SEK). Zouden de administratiekosten niet veel hoger zijn dan de 96 cent die ze ermee binnenhalen? Zo'n luttel bedrag is denk ik niet de moeite om dat bij alle passerende buitenlanders op te halen.
Ze lijden hier verlies op. Een internationale brief kost al 14 kronen, al zullen ze wel een gereduceerd tarief krijgen. Plus de kosten van ParkTrade Europe en administratiekosten van het achterhalen van de gegevens.

Aangezien het gros van de rekeningen naar buitenlanders voor één of twee tolpassages van een laag tarief gaat, zal hier structureel verlies op worden geleden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Wesso » za 25 jul 2015, 10:10

^^ Mijn brief kwam uit Duitsland, dus dat zou maximaal € 0,80 aan frankering hebben gekost. Maar als je alle operationele kosten bij elkaar optelt zou het inderdaad verliesgevend kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » za 25 jul 2015, 11:17

^^ Mijn brief kwam ook vanuit Duitsland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 25 jul 2015, 12:37

Op de tolbruggen in Sundsvall en Motala is het aandeel buitenlandse voertuigen nog best hoog. In februari 2015 ging het om 8% in Sundsvall en 9% in Motala. Dat is best wel hoog als je bedenkt dat ze niet dicht bij een buurland liggen en alleen de E4 bij Sundsvall een transitroute is. Zeker in februari zal het aandeel buitenlandse vakantiegangers in een plaats als Motala erg laag zijn. Maar misschien werken er wel veel arbeidsmigranten in die regio.

36% van de rekeningen naar buitenlanders kon niet verstuurd worden omdat de NAW gegevens niet achterhaald konden worden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » zo 26 jul 2015, 11:14

Chris schreef:Op de tolbruggen in Sundsvall en Motala is het aandeel buitenlandse voertuigen nog best hoog. In februari 2015 ging het om 8% in Sundsvall en 9% in Motala. Dat is best wel hoog als je bedenkt dat ze niet dicht bij een buurland liggen en alleen de E4 bij Sundsvall een transitroute is. Zeker in februari zal het aandeel buitenlandse vakantiegangers in een plaats als Motala erg laag zijn. Maar misschien werken er wel veel arbeidsmigranten in die regio.
Ik vind de cijfers niet schrikbarend hoog. De brug bij Sundsvall is de belangrijkste route voor Noordkaap verkeer en vrachtwagens naar het noorden. De brug bij Motala is minder doorgaand, maar ik schat in dat daar wel een hoop Nederlanders in de zomer en Polen in de winter rondrijden.
36% van de rekeningen naar buitenlanders kon niet verstuurd worden omdat de NAW gegevens niet achterhaald konden worden.
In dat geval zullen er ook wel een hoop Russen rondrijden in de omgeving Sundsvall? Eén keer helemaal in het noorden geweest, een paar jaar geleden. Daar kwam ik toen af en toe Russen tegen. Hoe dat in Sundsvall zit weet ik niet. Er zitten ook Oekraïners in Zweden, voor de bessenpluk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Willem » zo 26 jul 2015, 12:19

Wat gebeurt er eigenlijk als je de rekening en alle aanmaningen die daarna volgen niet betaalt? De kans dat een deurwaarder op pad wordt gestuurd voor 96 cent is heel erg klein en zolang je niet meer in Zweden komt zullen er misschien geen gevolgen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jul 2015, 0:55

^^ Als je niet betaalt binnen de gestelde termijn komt er een boete van 500 SEK bij. Dat is wel interessant om te innen. Deurwaarderskosten worden bovendien verhaald op degene die moet betalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 04 aug 2015, 14:12

Een groot stuk beton is van de recent opengestelde Sundsvallsbron (E4) afgevallen op een geparkeerde auto. Het beton had een decoratieve functie. Op het moment van het incident had de auto geen inzittenden, er zijn geen gewonden gevallen. De oorzaak is nog onbekend. De brug kan gewoon open blijven voor het verkeer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 13 aug 2015, 17:40

Er zijn overeenkomsten gemaakt voor de aanleg van nieuwe infrastructuur rond de stad Norrköping.

De grootste projecten;

* nieuwe ringweg die het havengebied beter moet ontsluiten
* bypass voor goederentreinen
* nieuwe spooraansluiting op een containeroverslag en rangeerterrein.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Mandelsoft » do 13 aug 2015, 19:35

^^ Als ik zo het spoortraject zie is het behoorlijk omrijden voor de doorgaande goederentreinen. Prima plan! Wel opvallend dat je in Nederlands weinig spoorprojecten ziet...

Triviafeitje: Naast Göteborg en dat ene lijntje in Stockholm is Norrköping een van de weinige plaatsen in Zweden waar je trams kan vinden.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 18 aug 2015, 20:38

E4 Stockholm Bypass

Het eerste grote tunnelcontract van de E4 rond Stockholm is vandaag gegund aan het Zwitserse bouwbedrijf Implenia. Het omvat de aanleg van 7,2 kilometer tunnel (tweebuizig), plus enkele verbindingstunnels met een contractwaarde van 2,1 miljard kronen (€ 220 miljoen). De aanleg begint in oktober 2015 en duurt 6 jaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 22:09

In Vårgårda is een nep-dorp gebouwd om nieuwe veiligheidssystemen van auto's te testen.

Afbeelding

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door bobbob » wo 16 sep 2015, 10:29

Geniaal, wel goed idee moet ik zeggen :mrgreen:

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jan » do 24 sep 2015, 21:39

Ik heb ook een brief ontvangen voor de Göteborgse congestieheffing. Wat ik bijzonder vind is dat het aantal personen in de auto vermeld is. Zit hier een gedachte achter?

Plaats reactie