[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tachi » wo 23 apr 2014, 16:06

^^ van uitgaande dat je de Nederlandse nationaliteit hebt :mrgreen:
Een Surinamer moet gewoon langs de consulaire afdeling van de Bosnische ambassade, voordat ie op vakantie gaat

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 23 apr 2014, 16:14

Waarschijnlijk dan ook via de Kroatische ambassade :) en anders omvaren en -rijden via Ploče
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeroen » wo 23 apr 2014, 18:05

Bosnië staat niet op mijn ID-kaart vermeld als land waar deze geldig is. Nou ja, als ze moeilijk doen is de route via de ferry ook nog altijd een optie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 23 apr 2014, 18:09

De ID-kaart wordt wel geaccepteerd in de praktijk, maar formeel is die niet geldig. Ik heb echter nog nooit gehoord dat iemand met een ID-kaart in Bosnië geweigerd wordt. Bovendien controleren de Bosniërs toch al nauwelijks in Neum. De Kroaten wel, maar daar is de kaart sowieso al geldig.

Geen enkel,probleem dus om via Neum te rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » do 24 apr 2014, 14:12

^^ Vorig jaar zonder problemen met de ID-kaart naar Bosnië en Herzegovina gereisd. Is die nog steeds formeel niet geldig? Al jaren wordt de ID-kaart gewoon geaccepteerd en in bv. Servië meldde het verantwoordelijke ministerie dat de ID-kaart ook geaccepteerd wordt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 24 apr 2014, 18:03

Kroatisch SNUPje, het is me niet duidelijk wat hier precies de bedoeling was.

http://goo.gl/maps/O13is
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » do 24 apr 2014, 18:05

Bijzonder. Dat moet je eens op SSC vragen, er is een Kroaat uit Bjelovar in Highways & Autobahns actief.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 24 apr 2014, 18:10

Het kómt van SSC ;) ik dacht zelf aan de A13, maar die zou volgens mij wat noordelijker aangelegd worden.

Edit: toch de A13?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door verfmeer95 » do 24 apr 2014, 19:37

^^ Als je uitzoomt met google maps dan verdwijnt hij. Dus ik denk dat hij pas recent is aangelegd (of juist verwijderd).

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door DjIdee » do 24 apr 2014, 20:44

Beetje googlen levert dit (inderdaad A13 denk ik):
Unconnected highway bridge that should one day become part of Zagreb-Bjelovar-Virovitica highway. Camera facing NE
Bron:
http://www.panoramio.com/photo/76817401

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door petervdveen » za 26 apr 2014, 17:03

Coen Tunnel schreef:^^ Vorig jaar zonder problemen met de ID-kaart naar Bosnië en Herzegovina gereisd. Is die nog steeds formeel niet geldig? Al jaren wordt de ID-kaart gewoon geaccepteerd en in bv. Servië meldde het verantwoordelijke ministerie dat de ID-kaart ook geaccepteerd wordt.
3 of 4 jaar terug ook met enkel ID-kaart naar Kroatië gegaan.
Wel gecontroleerd, maar geen enkel probleem.
Tenminste, toen we eindelijk een grote grensovergang vonden die open was :P
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 01 mei 2014, 19:29

Filmpje uit 1989 van stukken van de toen nog Joegoslavische M1 (nu omgebouwd tot A3) ongeveer tussen wat nu de Kroatisch-Servische grens is en Zagreb.
[Youtube]dWzKVxUVZWM&sns[/Youtube]

Op 3:49 is Motel Marsonia te zien bij Slavonski Brod, destijds een belangrijke stop, nu een van de vele verlaten hotels in Kroatië.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door DjIdee » vr 02 mei 2014, 10:52

Bijzonder, lees nu ook meer over http://balkanist.net/child_post/hotel-ambasador/ , het open hotel een stukje lager met > 50% fransen (klopt) vond ik overigens een prima plek. In 2012 2 weken gezeten. En van die stranden is geen woord gelogen :worship:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » za 10 mei 2014, 22:43

IKEA op de bewegwijzering bij Zagreb. Deze vestiging gaat dit jaar nog open.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 22:54

Tja, wij hebben ook Bazaar erop staan. Dat is ook iets.

Het is ook best mogelijk dat IKEA dat afgedwongen heeft in de co-financiering van de infrastructuur daar. Dat doet men wel vaker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 11 mei 2014, 0:47

Dat zou kunnen, de IKEA heeft naar mijn weten daar inderdaad meebetaald aan de infrastructuur rondom de winkel en de rest van het nieuwe industrieterrein. Zelfs het knooppunt Ivanja Reka (A3/A4) moet verbouwd worden samen met de aanleg van een nieuwe afrit.

Wat anders: de steden Rijeka, Split en Osijek gaan een verzoek indienen om losgeweekt te worden van de županije (provincies) waar ze in liggen en zo zelf een nieuwe provincie te vormen, met een vergelijkbare status als de stad Zagreb nu al heeft. De reden is dat men beslissingen voor met name grootstedelijke problemen niet snel kan nemen omdat ze nu op provinciaal niveau moeten worden genomen. Door een eigen provincie te vormen hoopt men dat sneller te kunnen doen en ook zelf de besteding van geld te kunnen bepalen. Ook infrastructuur valt daaronder (behalve de D-wegen, die zijn in beheer op landelijk niveau, niet op provinciaal niveau).

De Kroatische grondwet biedt die mogelijkheid en een (grond)wetswijziging is er niet voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Vanuit de Kroatische regering is al aangegeven niet onwelwillend tegenover dat voorstel te staan.

Als het doorgaat dan zal Kroatië 24 Županije krijgen in plaats van de huidige 21.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2014, 9:17

Snelwegfreak schreef:Tja, wij hebben ook Bazaar erop staan. Dat is ook iets.

Het is ook best mogelijk dat IKEA dat afgedwongen heeft in de co-financiering van de infrastructuur daar. Dat doet men wel vaker.
Wat zou je anders moeten neerzetten? Industrieterrein Zagreb 3000-3001 ofzo :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Vegi » zo 11 mei 2014, 14:23

Ik word echt gek van die industrieterrein nummers. Alsof dat me iets zegt :/. Dan heb ik liever zoiets als ikea op de borden staan hoewel dat ook weer niet "ok" is. Maar ach, als je naar een bedrijf in die richting moet kan je gewoon zeggen "volg de borden met ikea" :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Pino » zo 11 mei 2014, 14:39

Het zou ook best kunnen dat de IKEA een directe afslag van de rotonde heeft. Zoals je ook wel ziet met grote supermarkten aan de rand van de stad. En wat wil je dan op de borden van zo'n rotonde zetten: centre commercial in het Kroatisch?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door marcel » zo 11 mei 2014, 15:16

Dat staat er toch ook (Trgovacka Zona).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2014, 15:53

Trgovacka Zona I
Trgovacka Zona II

"Verkeer naar Industriezone IKEA
volg route
Trgovacka Zona II"

:nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeroen » za 17 mei 2014, 22:09

Mijn eerste ervaringen in Kroatië zijn ronduit positief te noemen. Asfalt lijkt overal, iig op de snelwegen en andere doorgaande wegen, in zeer goede staat te verkeren. Vergelijk dat met Italië waar ik bij Ravenna 2 dagen geleden nog op kaarsrechte expreswegen met 50 kmh om putten heen zat te rijden... Bewegwijzering is dik in orde, al maakt de meertaligheid de borden hier en daar wel wat vol (geldt ook voor Slovenië). Rijstijl lijkt net iets degelijker en minder chaotischer te zijn dan die van semi-buurland Italië.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door nicho32 » zo 18 mei 2014, 10:25

de wegen zijn zeer goed in Kroatië, vorig jaar eerste ervaring daar en 70% van de autosnelwegen in istrë (y) rij je alleen over top asfalt :top:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeroen » zo 18 mei 2014, 21:03

Klopt. Met die y in Istrië viel me trouwens wel op dat er geen vluchtstroken lagen en zelfs voor een groot deel nog enkelbaans is, terwijl het wel als snelweg wordt aangegeven. Niettemin een prachtige route!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 mei 2014, 22:02

^^ Klopt, de A9 kent twee viaducten met 1x2 rijstroken en de B8 heeft ten oosten van Pazin ook slechts 1x2 rijstroken. Er staan wel tolhuisjes, maar als je alleen op het deel met 1x2 rijstroken rijdt hoef je niks af te rekenen, behalve voor de Uckatunnel. Wel mooi dat alles inclusief de Uckatunnel binnen één gesloten tolsysteem valt.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door nicho32 » zo 18 mei 2014, 23:17

en daar zitten cowboys die zelf oversteken voor een bocht niet te doen, meermaals gezien

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeroen » za 24 mei 2014, 11:32

Ik ben inmiddels weer terug. Op de terugweg bijna de hele A1 afgereden, van Ploce tot Zagreb, en wat mij toch echt opvalt is hoe totaal uitgestorven het hier is. Vrachtverkeer is er nauwelijks en van de personenauto's die er rijden heeft ook nog eens een redelijk aandeel een buitenlandse kentekenplaat. Ook de grote verzorgingsplaatsen aan de route lijken vooral stof te happen en zijn duidelijk voorzien op andere intensiteiten.

Andere positieve verassingen over het land:

- Zoals gezegd het asfalt is zowel op de snelweg als op andere hoofdwegen doorgaans van uitstekende kwaliteit en goed onderhouden, een enkele B-weg wat minder.
- Bewegwijzering zit zeer degelijk in elkaar en lijkt goed onderhouden. Dit geldt ook voor het DVM. Berichten op de DRIP's worden meestal tweetalig Kroatisch/Engels weergegeven.
- Landschappelijk is het land (de gebieden aan de westkust iig) wat mij betreft één van de mooiste in europa, een beetje de zuidelijke vorm van Noorwegen.
- Bijna alle Kroaten die ik gesproken heb spraken goed Engels, tot jonge kinderen aan toe.
- Op de meeste plekken worden euro's geaccepteerd en bij bijvoorbeeld de tolstations staan de bedragen zelfs standaard (naast het bedrag in kuna's) erbij vermeld.

Wat mindere ervaringen:

- Met name de oudere generatie Kroaten lijkt niet altijd even vriendelijk te zijn en wat chagerijnig/nors over te komen.
- Wegwerkzaamheden op het OWN lijken wat knullig over te komen. Ik ben een paar keer verrast doordat het asfalt zonder waarschuwing overging in los grof grind en regelmatig lijken verkeerslichten voor beurtelings verkeer de boel onnodig op te houden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 26 mei 2014, 13:34

Jeroen schreef: - Met name de oudere generatie Kroaten lijkt niet altijd even vriendelijk te zijn en wat chagerijnig/nors over te komen.
Dat hoor ik vaker ik merk dat zelf ook wel eens. Bij mij geldt dan dat, als ze merken dat ik de taal spreek, de mensen direct ontdooien. Het kan dus ook een soort verlegenheid zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 22 jun 2014, 18:16

Ik vond dit oude filmpje nog (uit 1995):
[youtube]MekF5grBqpM[/youtube]

Het is ergens op de huidige A3. Ik weet niet precies waar, maar, mede gelet op het kenteken (NG) dat even in beeld komt, moet het bij Nova Gradiška zijn. Het is in de nadagen van de Republiek Srpska Krajina, de door Serviërs uitgeroepen staat in delen van Kroatië. Hier liep de grens en dit is dan een soort van grensovergang van Kroatië naar bezet gebied.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » wo 27 aug 2014, 18:50

De ministers van verschillende landen hebben een overeenstemming bereikt over de route van de Adriatisch-Ionische snelweg die van Trieste naar Patras moet gaan lopen. Er is besloten dat de snelweg niet via Dubrovnik, maar meer landinwaarts via Trebinje in Bosnië-Herzegovina zal gaan lopen. Dat betekent dat het zuiden van Kroatië niet per snelweg ontsloten zal worden, maar dat de bestaande D8 verbeterd wordt.

De keuze voor de route via Trebinje is financieel, hier zijn minder abrupte hoogteverschillen, waardoor deze route goedkoper is. Ook komt het wat gunstiger in Montenegro uit, in plaats van het zeer bergachtige kustgebied komt het in de hoogvlakte uit.

De grote nadelen zijn dat de toeristische kustgebieden slechter ontsloten worden, en de kans klein is dat de snelweg op korte of middellange termijn wordt aangelegd, aangezien een bijna 100 kilometer lange snelweg door het uiterste zuiden van Bosnië-Herzegovina voor dat land amper prioriteit heeft. Daarnaast speelt mee dat Trebinje in de entiteit Srpska ligt, en op de Bosnische A1 wordt aangesloten, de vraag is maar of hier wel belangstelling voor is vanuit Bosnië. De beslissing is erg controversieel in Kroatië, en het zou me niet verbazen als het nog politieke consequenties zal krijgen.

Afbeelding

Plaats reactie