[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 8:31

Een paar foto's zoals ze gepost zijn op autobahn-online.de

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En 2 niet-snelwegen:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas heb ik zelf nog niet over de nieuwe snelwegen langs de kusten kunnen rijden (wellicht dat ik volgend jaar die kant op ga). De laatste keren dat ik aan de Kroatische kust was, waren de wegen als op de laatste 2 foto's. En mijn recentere bezoeken aan het gebied waren niet aan de kust, maar in het binnenland waar al langer snelwegen liggen (rondom Zagreb).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 8:46

De wegen zien er goed uit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 8:53

Nog een kaart(je) (lang niet alle snelwegen zijn overigens al klaar). Klik hier voor een grotere versie.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 8:57

Blijkbaar is de A1 niet over de Kroatische eilanden, maar over Bosnisch gebied gepland richting Dubrovnik.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 9:17

Die A1 kunnen ze daar dan in een tunnel doen. Hebben ze in Bosnie gaan last van die weg. Betaal je eigenlijk wel tol voor de wegen in Kroatie?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 10 jun 2005, 10:11

Ik zit wel eens op ViaMichelin te kijken, en er wordt daar inderdaad flink gebouwd aan wegen. Hoewel Bosnië dan juist wat achter lijkt te blijven ten opzichte van de buurlanden, zoals Kroatië dus. Maar het is een goede zaak, dat dit soort landen flink investeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 10:44

René schreef:Blijkbaar is de A1 niet over de Kroatische eilanden, maar over Bosnisch gebied gepland richting Dubrovnik.
Het is ook veel logischer en goedkoper om hem over land te laten lopen. Maar dan kan het verkeer wel zonder oponthoud over Bosnisch grondgebied rijden, wat nu niet kan (4 keer grenscontrole binnen 20 km).

Het knooppunt met de A10 komt op Kroatisch grondgebied, hoewel de weg uiteindelijk direct Bosnie-Herzegovina inloopt, om in het noorden weer Kroatië in te lopen en aan te sluiten op de A3.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 10:57

Zullen er wel lange wachttijden ontstaan ben net door 1 controle en dan sta weer net na die controle weer in de rj voor de volgende controle.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 11:11

Valt best mee. Er is een verdrag tussen Kroatië en Bosnië-Herzegovina over deze corridor bij Neum. De Bosniers doen niet moeilijk aan de grenscontroles en vervoer van goederen over hun grondgebied. Ook uit maatschappelijk belang, want Neum is, gezien het gebrek aan toezicht vanuit de Bosnische overheid, een zeer goedkoop tussenstation voor automobilisten die hier doorheen moeten: Goedkope drank, sigaretten en muziek (en echt lang niet altijd legaal).

In ruil daarvoor mag Bosnië-Herzegovina heel makkelijk gebruik maken van de haven in de stad Ploče, waar de rivier de Neretva (oorsprong in Bosnie) de Adriatische Zee instroomt). Ploče is derhalve een belangrijke havenstad voor Bosnie-Herzegovina, hoewel het in Kroatie ligt.

Een kwestie van ruilhandel dus. Als de snelweg er komt, zullen ze dat in Neum jammer vinden, en rest hen alleen nog de zon uit te buiten (het is een strandbestemming).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 11 jun 2005, 17:10

Bosnië bestaat toch eigenlijk uit een Kroatisch en een Servisch deel. Aan de ene kant is alles helemaal op Kroatië gerecht en aan de andere kant op Servië, dus met cyrillisch schrift etc. etc. Waarom zijn deze delen eigenlijk onafhankelijk geworden en worden ze niet respectievelijk bij Kroatië en Servië gevoegd? Of zijn er nog zulke grote verschillen tussen het Servische deel in Bosnië en Servië zelf. Bijvoorbeeld te vergelijken met Vlaanderen en Nederland?

Hoe is de toestand in Bosnië op dit moment. Is het veilig? Hoe zijn de wegen?
Ik zag gisteren een aantal beelden van het land en ik had altijd een ander beeld bij Bosnië, maar ik wist niet dat het zó mooi was. Wat ik wel wist van de andere ex-Joegoslavische landen. Zou je er nu bijvoorbeeld al gemakkleijk op vakantie kunnen gaan, zonder dat je mensen kent die er wonen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 11:32

Waarom zijn deze delen eigenlijk onafhankelijk geworden en worden ze niet respectievelijk bij Kroatië en Servië gevoegd?
Ik denk dat je dit maar niet bij de VN moet voorstellen... :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 11:45

Wouter schreef:Waarom zijn deze delen eigenlijk onafhankelijk geworden en worden ze niet respectievelijk bij Kroatië en Servië gevoegd?
Ik vrees dat die kwestie toch iets dieper ligt. Zo zou je namelijk ook kunnen denken: waarom worden Vlaanderen en Wallonië niet gevoegd bij respectievelijk Nederland en Frankrijk...?

Wat bedoel je trouwens met "onafhankelijk geworden"? De staat Bosnië-Herzegovina bestaat uit twee entiteiten:
• De Bosniak-Kroatische Federatie van Bosnië en Herzegovina (Federacija Bosna i Hercegovina);
• De Servische entiteit (Republika Srpska).
Beide delen vormen samen de federatie van Bosnië en Herzegovina.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » zo 12 jun 2005, 16:40

Kroatie word erg hard aan de weg getimmert. 2 jaar geleden naar Zadar geweest, en inderdaad, die kustweg is een ramp. Slecht wegdek, onoverzichtelijk, en om over de rijstijl van de kroaten nog maar te zwijgen... Blij dat als we weer die kant op gaan dat we dan grotendeels over de snelweg kunnen (zijn nu via rijeka en dan die kustweg gereden)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 16:43

Erg mooie wegen! :)

De bewegwijzering komt zo te zien rechtstreeks uit Duitsland.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » ma 13 jun 2005, 0:32

Ik heb in 2003 een stukje kroatische snelweg bereden in het noorden, vanaf hongarije tot aan Varadzín. Een fonkelnieuwe, totaal verlaten snelweg met tolheffing.
Alleen toen we de snelweg verlieten en bij het tolhuisje aankwamen was er niemand te bekennen, dus zijn we maar gewoon doorgereden :)
Zo kraait den boer z'n haantje

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 13 jun 2005, 17:51

Sjef schreef:
Wouter schreef:Waarom zijn deze delen eigenlijk onafhankelijk geworden en worden ze niet respectievelijk bij Kroatië en Servië gevoegd?
Ik vrees dat die kwestie toch iets dieper ligt. Zo zou je namelijk ook kunnen denken: waarom worden Vlaanderen en Wallonië niet gevoegd bij respectievelijk Nederland en Frankrijk...?

Wat bedoel je trouwens met "onafhankelijk geworden"? De staat Bosnië-Herzegovina bestaat uit twee entiteiten:
• De Bosniak-Kroatische Federatie van Bosnië en Herzegovina (Federacija Bosna i Hercegovina);
• De Servische entiteit (Republika Srpska).
Beide delen vormen samen de federatie van Bosnië en Herzegovina.
Met dat onafhankelijk worden bedoelde ik wel dat ze samen onafhankelijk zijn geworden. Maar ik vroeg me af hoe het komt dat een 'nieuw' land is gesticht, waarin zulke grote verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen, en die bovendien, als je het nieuws moet geloven, elkaars bloed wel kunnen drinken. (Alleen zal dit toch wel meevallen, of niet?)
Maar ik vroeg me dus af waarom ze het zo gedaan hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 13 jun 2005, 19:36

ViaHaaren schreef:De bewegwijzering komt zo te zien rechtstreeks uit Duitsland.
Hoe kom je daar bij? Alleen die voorwegwijzer naar een tankstation komt zo op het eerste gezicht Duits over en met een flinke dosis fantasie ook dat afstandsbord (voornamelijk vanwege de horizontale streep tussen twee bestemmingen). Maar het lettertype ziet er weer niet Duits uit. Interstate?

Als deze borden me aan één land doen herinneren, is dat Italië. Vanwege het kleurtje groen, vanwege de verwerking van de wegnummers en ook vanwege het bordje voor een uitwijkhaven.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 13 jun 2005, 21:09

Pino schreef:Maar het lettertype ziet er weer niet Duits uit. Interstate?
Nee hoor, dit is het Belgische en oud-Zwitserse lettertype.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 19 jun 2005, 12:57

Wouter schreef:Bosnië bestaat toch eigenlijk uit een Kroatisch en een Servisch deel. Aan de ene kant is alles helemaal op Kroatië gerecht en aan de andere kant op Servië, dus met cyrillisch schrift etc. etc. Waarom zijn deze delen eigenlijk onafhankelijk geworden en worden ze niet respectievelijk bij Kroatië en Servië gevoegd? Of zijn er nog zulke grote verschillen tussen het Servische deel in Bosnië en Servië zelf. Bijvoorbeeld te vergelijken met Vlaanderen en Nederland?

Hoe is de toestand in Bosnië op dit moment. Is het veilig? Hoe zijn de wegen?
Ik zag gisteren een aantal beelden van het land en ik had altijd een ander beeld bij Bosnië, maar ik wist niet dat het zó mooi was. Wat ik wel wist van de andere ex-Joegoslavische landen. Zou je er nu bijvoorbeeld al gemakkleijk op vakantie kunnen gaan, zonder dat je mensen kent die er wonen?
Ik heb een stukje gepost in het topic over Bosnië-Herzegovina
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 9:13

Nog wat foto's (van een bordenboer):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 9:26

Op je eerste foto's aan het begin van deze draad zijn de pijlen naar beneden gericht; hier naar boven. Is Kroatië van beleid veranderd ? Of zijn er geen eenduidige richtlijnen ?

Zijn dit kantelwalspanelen ? (Zo niet, dan vind ik de onderbrekingen met al die verticale lijntjes allesbehalve mooi).

Merk op:
* A en E-weg nummer ontbreken op een paneel
* schildje voor de A-nummering

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 9:26

Foto's van signaalgevers:


Afbeelding
(Bura is een gevaarlijke harde wind langs de Kroatische kust)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Vjetar = wind)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 12 aug 2005, 10:00

Apart, die temperatuur-aanduidingen onder verbods- en waarschuwingsborden. De twee hebben naar ik aanneem namelijk helemaal niets met elkaar te maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 10:23

René schreef:Op je eerste foto's aan het begin van deze draad zijn de pijlen naar beneden gericht; hier naar boven. Is Kroatië van beleid veranderd ? Of zijn er geen eenduidige richtlijnen ?
De officiele richtlijnen staan hier. Aangezien het Kroatisch is en de tekeningen zwart-wit, heb ik een andere site met deze voorbeelden in kleur gevonden, ik zet hier even de plaatjes neer:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



René schreef:Zijn dit kantelwalspanelen ? (Zo niet, dan vind ik de onderbrekingen met al die verticale lijntjes allesbehalve mooi).
Zo te zien wel, want er hangen ook waarschuwingslichten bij. Waarschijnlijk om de snelweg af te kunnen sluiten (bv. weer, in sommige gebieden in het binnenland waar die foto's betrekking op hebben kan het in de winter extreem hard sneeuwen
René schreef: Merk op:
* A en E-weg nummer ontbreken op een paneel
* schildje voor de A-nummering
Waarschijnlijk een nieuw stuk snelweg :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 10:36

Deze en alle andere Kroatische borden zijn te vinden op deze site. Weliswaar in het Kroatisch, maar de navigatiebalk onder de borden (pagina 1 t/m 6) wijst zich vanzelf denk ik zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 aug 2005, 14:53

Hele mooie foto's! Kroatie doet weinig meer onder voor West-Europese landen qua bebakening. Opvallend vind ik dat ze maar twee flashers gebruiken i.p.v. vier. Verder zijn de borden wel mooi. :)

@Erwin: Bedankt voor de site!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 12 aug 2005, 16:48

Die Kroaten hebben verdomd mooie matrixborden zeg! :shock: :)

Ook opvallend is dit verkeerslichtbord http://www.pismorad.hr/znak.asp?katid=1&str=24 (Bedankt voor de site Erwin :toppie:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 12 aug 2005, 18:53

De bebording is daar mooi terwijl het niet zo'n super rijk land is.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 12 aug 2005, 19:02

Afbeelding
De zegetocht van het centrum-symbool zet zich voort !!! 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2005, 19:15

Ik zie een opmarks van de open pijlpunten, het Duitse nummerschildje met belettering, de landen-ovaaltjes, een eigen kleurstelling voor autosnelwegen en het afritsymbooltje...

Kies maar welke u een verbetering dan wel een verslechtering vind. Ik heb mijn keuze al gemaakt... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie