[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door GuteFahrt » vr 14 sep 2018, 21:09

^^ Ah, zo. Ik las het als een opsomming.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » za 15 sep 2018, 13:34

^^ Ik had misschien voor de duidelijkheid een puntkomma kunnen gebruiken. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » vr 19 okt 2018, 20:37

Een verhaal over de onafgemaakte brug van de A5 over de Drava bij Osijek: http://www.globalconstructionreview.com ... nd-has-be/

De brug is 99,7% voltooid - al voor 2 jaar - maar het consortium dat de brug gebouwd heeft weigert de resterende 500.000 euro aan werkzaamheden uit te voeren tot achterstallige betalingen worden uitgevoerd.

Overigens maakt het niet veel uit want de brug eindigt ten noorden van de Drava in een bos, want de rest van de snelweg is nog niet aangelegd. Dit wil men blijkbaar tegelijk met het resterende deel tot Beli Manastir / de Hongaarse grens uitvoeren, maar omdat er aan het noordelijk einde nu geen aansluiting is, kan de brug toch niet worden opengesteld voor het verkeer, ook al zouden die laatste werkzaamheden worden uitgevoerd. Er is een goede kans dat 10% of meer van de levensduur van de brug verloren gaat zonder dat deze in gebruik is geweest. Vooralsnog is het een mega GTI, de brug is 2,5 kilometer lang.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » di 30 okt 2018, 14:14

Zagreb. Kruising van de Slavonska Avenija en de Avenija Marina Držića. De Slavonska Avenija heeft LED-verlichting, de andere weg niet.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 30 dec 2018, 21:05

Ik kwam er vandaag achter dat er een SNUP is aan de noordzijde van Zagreb.
Zagreb ligt deels in de Panonische vlakte, deels tegen het Medvenicagebergte, met de Sljeme als hoogste punt van 1033 meter. Dat zorgt er voor dat verkeer lastig noordwaarts kan, en via de snelwegen A2 of A4 moet. Een noordelijke bypass vlakbij de stad is onmogelijk.

Nu schijnt dat men in 1947 een aantal krijgsgevangen aan het werk heeft gezet om een tunnel te graven onder het gebergte door. In 1952 is men gestopt toen men zo'n honderd meter ver was gekomen, en sindsdien is er niets gebeurd. De burgemeester van Zagreb heeft enkele jaren geleden beloofd om de tunnel alsnog aan te leggen - met meerdere buizen - zodat de 6 kilometer tussen Zagreb en het dorp Pila aan de andere kant van het gebergte met elkaar verbonden zouden worden (waarmee het de langste tunnel van het land zou worden). Maar er is ook toen niets gebeurd en het lijkt er niet op dat dat snel gaat veranderen. Toch is er dus een stukje tunnel, die nu wordt gebruikt door o.a. bergbeklimmers om te oefenen.

Jammer dat ik het niet eerder wist, ik ben er blijkbaar vorige week vlak langs gereden. Iets voor volgende keer dus :)

Locatie op OSM

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 17 jan 2019, 8:27

Palance schreef: vr 07 aug 2015, 22:45 Naar aanleiding van het verkeersinfarct bij tolstation Lučko (waar de file tot 26 kilometer opliep) heeft de voormalige minister van economie een open brief geschreven aan de huidige minister van infrastructuur in een poging om de discussie aan te zwengelen over het invoeren van een vignet. De argumenten zijn duidelijk: het is goedkoper (want geen personeel meer in de tolhuisjes) en het voorkomt files met bij ehorende economische schade, met name dus in de zomermaanden.

Ik vraag me echter af of dit ooit doorgezet gaat worden. Behalve op de drukke zaterdagen in de zomermaanden is er eigenlijk niet echt een fileprobleem bij de tolstations.
Er is nu weer geopperd om per 2022 te stoppen met tolhuisjes, maar dan te gaan werken met een transpondersysteem voor iedereen en niet met vignetten. (bron).

In dat artikel staat ook dat tolhuisjes in de regel overigens niet gesloopt zullen gaan worden, omdat dat teveel kosten met zich meebrengt (uitzondering is Lučko bij Zagreb, zodat het verkeer daar sneller door kan rijden). De andere tolhuisjes staan grotendeels bij grensovergangen en afritten waar de snelheid toch al laag is.

De A3 bij Zagreb is nu tolvrij en dat zal ook met de introductie van een transpodersysteem tolvrij blijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » do 17 jan 2019, 8:57

Afrit 24a op de A1 heet Vućevica . Het is een groots opgezette afrit waar weinig verkeer van gebruik maakt.
Daar kan verandering in gaan komen. In de recente begroting is een nieuwe verbinding opgenomen tussen afrit 24a en de D8 bij Kaštela, om verkeer richting het vliegveld en het westen van Split makkelijker te faciliteren. Hiervoor is een nieuwe tunnel van 2,5 km nodig (genaamd: Kozjak). De bedoeling is dat werkzaamheden in 2020 beginnen.

Deze afrit wordt ook wel de Sanaderov čvor genoemd, naar de de ex-premier Ivo Sanader, die ondertussen al een veroordeling wegens corruptie op zijn naam heeft staan. Hij is naar hem vernoemd omdat deze groots opgezette afrit tijdens zijn bewind is aangelegd, maar nu nauwelijks verkeer trekt. Je gaat over lokale (maar goed uitgebouwde) wegen naar het dorp Dugobabe, en laat dat nou net een dorp zijn waar Sanader zijn oorsprong heeft.

Afijn, er is in ieder geval al wel voorzien in een eventuele doortrekking van de lokale weg 67061 naar het zuiden toe (Streetview).

Kaartje:
Afbeelding

Er staat daar overigens ook een afstandenbord met een 5-cijferig wegnummer op van een lokale weg, dat zie je vrijwel nooit in Kroatië:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » vr 18 jan 2019, 21:26

Hoe wordt dat bekostigd, is dit ook met behulp van het EU fond voor infrastructuur of regionale ontwikkeling?
...

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Ernst76 » vr 18 jan 2019, 22:06

Dat wordt dan wel een erg steile tunnel. 300 meter of meer afdalen in 2,5 km? De D8 bij het vliegveld ligt in mijn herinnering niet veel boven zeeniveau. Overigens wel goed voor de dichtbevolkte Kasteli stadjes om naar de A1 richting Zadar te komen. Vanaf Trogir is de Cesta Plano nogal een klim waar je maar maximaal 50 km/uur mag rijden. Tenminste, toen ik er reed in 2017.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 18 jan 2019, 22:22

Er zit nog een klim in naar boven voor de tunnel. Zie voor een animatie (met een aantal varianten) dit oudere filmpje (vanaf 1:00j.
Link
Begroot bedrag is 870 miljoen Kuna, tegen de 120 miljoen Euro. Daarvoor is ook een weg geprojecteerd tussen de D8 en de haven van Split, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe die moet gaan lopen, al kwam ik ook plannen tegen van een tunnel onder de zee in de haven van Split.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Ernst76 » za 19 jan 2019, 0:01

De haven van Split is een enorme bottleneck. Het kost heel veel tijd om vanaf de oostkant van de D8 naar de haven te komen. Het oude centrum maakt het moeilijk voor een alternatieve route dan vanaf de oostkant de haven te bereiken. Misschien plant men toch een tunnel onder de baai door die tussen de Marjan heuvel en de haven ligt. Verder is in die hoek de kustweg naar Omis heel erg druk. De D1 is voor dat traject niet een alternatief doordat die ver landinwaarts loopt.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Ernst76 » za 19 jan 2019, 0:06

Bij D1 bedoelde ik natuurlijk de A1

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Bongo » ma 21 jan 2019, 9:06

Ik zie op GM dat de veerhaven idd midden in het centrum ligt. waarschijnlijk historisch bepaald, maar nu erg onhandig. Maar als ik kijk zie ik ook in de omgeving van Split niet echt mogelijkheden om de haven naartoe te verplaatsen. Overal stranden en hotels daar. De enige mogelijkheid die ik zie, is in de buurt van de luchthaven. Maar dit zeg ik zonder de situatie ter plaatsen te kennen, alleen op basis van GM.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 21 jan 2019, 17:14

Ik weet niet of er plannen zijn. Er zijn de afgelopen jaren wel wat veerhavens verplaatst naar nieuwe terminals, maar dan heb je het over kleine plaatsjes, niet over een grote stad waar de haven tevens een hub is tussen autoverkeer, treinverkeer en veel veerboten met veel bestemmingen. Voor de charme van de stad zou het zonde zijn, voor de bereikbaarheid zou een nieuwe veerhaven ideaal zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

baustelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 14:26

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door baustelle » di 22 jan 2019, 10:00

Het lijkt mij ondoenlijk de veerhaven van Split te verhuizen. Er zijn in de wijde omgeving volgens mij geen alternatieven beschikbaar.
De veerhaven van bijvoorbeeld Trogir is wel verplaatst naar een nieuwe locatie buiten het centrum. Maar die haven is op alle fronten vele malen kleiner dan die van Split.
Enige optie is in mijn ogen de veerlijnen te decentraliseren en ipv alle lijnen vanuit Split te laten vertrekken deze te verspreiden over meerdere havens in Dalmatië.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 27 jan 2019, 9:07

Dat zie je zelden in Kroatië: een prefix op een D-weg
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Snelwegfreak » zo 27 jan 2019, 11:25

En in Nederland maar klagen over het formaat van de routenummervelden :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door marcel » zo 27 jan 2019, 13:43

Grappig: op 9 November 2014 had je al een andere foto van datzelfde bord gepost. En ook toen was de weg rechtsaf afgesloten, alleen in oranje i.p.v. zwart.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Robbert297 » zo 27 jan 2019, 14:36

Palance schreef: zo 27 jan 2019, 9:07 Dat zie je zelden in Kroatië: een prefix op een D-weg
Afbeelding
Laat dan gewoon niets zien. Daar heb ik een vergrootglas bij nodig. :nahzeg:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 27 jan 2019, 14:58

marcel schreef: zo 27 jan 2019, 13:43 Grappig: op 9 November 2014 had je al een andere foto van datzelfde bord gepost. En ook toen was de weg rechtsaf afgesloten, alleen in oranje i.p.v. zwart.
Dat was ik alweer vergeten :oops: Deze foto is in ieder geval recent, dus er is niet bepaald veel veranderd daar in de situatie. De lokatie is volgens mij hier maar op SV is de rotonde er nog niet, op OSM is de rotonde er wel (zonder de afslag naar Malinska).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door marcel » zo 27 jan 2019, 15:56

Palance schreef: zo 27 jan 2019, 14:58 De lokatie is volgens mij hier maar op SV is de rotonde er nog niet
Lijkt mij ook. Streetview is helaas van 2012.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » di 29 jan 2019, 10:05

De brug over de Sava bij het plaatje Svilaj is bijna af, de opening staat gepland over aan paar weken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » di 29 jan 2019, 10:08

Over een paar weken al? Het hele brugdek moet nog aangebracht worden. Nou kan dat op zich wel snel gaan, maar een paar weken is wel heel snel. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » wo 30 jan 2019, 12:30

Ik weet niet of de foto's ook echt actueel zijn, ik heb ze van de lokale nieuwssites en Facebook geplukt.

Maar heb de nieuwsberichten gecontroleerd op wat de ministerie(s) zeggen, maar het ligt wat genuanceerder. Het is niet de opening van de brug, maar de verwachting is dat er op 6 februari aanstaande de verbinding wordt voltooid.
...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 18 mar 2019, 18:29

Oude Joegoslavische bewegwijzering in het grensstadje Ilok in het uiterste oosten van het land. Ik kan niet goed zien of het op de muur is geschilderd, of dat het bordjes zijn. Šid ligt in Servië, en Autoput wordt tegenwoordig niet meer gebruikt in Kroatië (dat is nu Autocesta).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Vinny » ma 18 mar 2019, 20:47

Het is waarschijnlijk geëmailleerd. Dat zie je in Frankrijk ook wel eens. Het is erg duur om te vervangen en daarom blijven deze wegwijzers het langst in oude staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Worldroadsking236 » do 21 mar 2019, 10:59

Op Google Maps zag ik dat A9 ter hoogte van de brug bij de Mirna een 2x2 weg is geworden.
Is de nieuwe Mirna brug daar af of niet?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Worldroadsking236 » do 21 mar 2019, 11:00

:handshake: zEn, wanneer komt de nieuwe brug over de Limski Fjord?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » do 21 mar 2019, 12:07

^^ Zowel de Mirnabrug als de Limska Dragabrug zijn nog 1x2. Voor dit soort dingen kun je beter op OpenStreetMap kijken, die geeft beter de actuele situatie aan dan Google Maps.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 27 mar 2019, 19:03

In Zagreb is de afgelopen dagen in een straat nieuwe belijning aangebracht. Het zou moeten betekenen dat je wel links- of rechtsaf mag slaan van en naar de parkeerplaatsen, maar niet in mag halen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie