[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 31 jul 2015, 20:29

Nadat Kroatië zich in 1991 onafhankelijk verklaarde van Joegoslavië heeft het nog een tijdje de Joegoslavische wegnummering behouden, dat was bekend.
Maar ik wist niet dat men in die korte periode toch nog nieuwe nummers en een enkele hernummering doorvoerde, zo blijkt uit dit document van 24 september 1991.
Zo is de M6 verdwenen en o.a.in een M11.03 hernummerd (de M11 is ook verdwenen). De M17, die door de afscheiding uit 2 delen bestond (de rest lag in BiH, op dat moment nog deel van Joegoslavië) kreeg M17.01 voor het noordelijke deel en M17.02 voor het zuidelijke deel (thans respectievelijk D7 en D9)

Edit: ondertussen gevonden dat de omschakeling van de Joegoslavische naar de Kroatische wegnummering op 12 mei 1997 plaatsvond.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Timmelsjoch » vr 07 aug 2015, 22:15

Een nieuwe video van de A2, van de Sloveense grens naar Zagreb, meer volgt later maar ik zou zeggen geniet ervan!
Link
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 07 aug 2015, 22:45

Mooie video :top:

Naar aanleiding van het verkeersinfarct bij tolstation Lučko (waar de file tot 26 kilometer opliep) heeft de voormalige minister van economie een open brief geschreven aan de huidige minister van infrastructuur in een poging om de discussie aan te zwengelen over het invoeren van een vignet. De argumenten zijn duidelijk: het is goedkoper (want geen personeel meer in de tolhuisjes) en het voorkomt files met bij ehorende economische schade, met name dus in de zomermaanden.

Ik vraag me echter af of dit ooit doorgezet gaat worden. Behalve op de drukke zaterdagen in de zomermaanden is er eigenlijk niet echt een fileprobleem bij de tolstations.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2015, 23:51

^^ Uiteraard zijn er ook praktische bezwaren. Er zijn nu meerdere tolmaatschappijen actief in Kroatië, dus je zult in ieder geval daar iets aan moeten doen. Overnemen, uitkopen, wat dan ook. Daarnaast zal een vignet reizigers die hun eindbestemming in Istrië of Zagreb (toch geen onbelangrijke stad) hebben onevenredig hard treffen. Alleen wie de hele (of een groot deel van de) A1 of A3 af rijdt zal er waarschijnlijk baat bij hebben. En wat te doen met grote kunstwerken zoals de brug naar Krk, de Uckatunnel of de Sveti Ilijatunnel? Ook inbegrepen bij het vignet, of niet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » za 08 aug 2015, 9:13

Volgens mij zijn de tolwegen in Kroatië nog in beheer van een overheidsagentschap, en dus niet van een private concessionair zoals in Frankrijk of Spanje. Dat zou schelen omdat je dan geen concessie hoeft uit te kopen.

Vignetten zijn overigens niet zo'n geweldige manier om je wegennet van te bekostigen. Veel meer dan periodiek onderhoud en af en toe een klein project kan je er niet van betalen.

Een vignet is vooral een manier om buitenlanders een poot uit te draaien. Buitenlandse voertuigen zijn goed voor een disproportioneel deel van de inkomsten ten opzichte van de afgelegde kilometers. Vaak wel een factor 4 vergeleken met de eigen bevolking.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door jelger » za 08 aug 2015, 11:17

Tol heffen en vignetten zijn hoe je het wendt of keert altijd ondingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2015, 12:03

Chris schreef:Volgens mij zijn de tolwegen in Kroatië nog in beheer van een overheidsagentschap, en dus niet van een private concessionair zoals in Frankrijk of Spanje. Dat zou schelen omdat je dan geen concessie hoeft uit te kopen.
De A8/B8 en de A9 zijn in concessie van BINA Istra. Dat is deels in private handen. Het Franse Bouygues heeft daar een flink aandeel in, die hebben alles bij elkaar zo'n 46% van de aandelen. Ook de Kroatische oliemaatschappij INA heeft een aandeel. Die zul je dan toch uit moeten kopen.

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Timmelsjoch » za 08 aug 2015, 20:21

Palance schreef:Mooie video :top:
Dank je wel! Zal de volgende vanavond uploaden! (Mét tolstation Lucko)
Chris schreef:Vignetten zijn overigens niet zo'n geweldige manier om je wegennet van te bekostigen. Veel meer dan periodiek onderhoud en af en toe een klein project kan je er niet van betalen.
Hoe doen ze dat dan in landen als Tsjechië of Slovenië, en met name Slowakije, om de (enorme) wegenprojecten te financieren?
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » za 08 aug 2015, 20:29

^^ In die landen komt het voornamelijk uit EU-fondsen en het algemene overheidsbudget. In Slowakije is de opbrengst van het vignet € 67 miljoen, met het bergachtige terrein daar kan je er misschien net 4 of 5 kilometer snelweg per jaar van bouwen.

Oostenrijk heeft het voordeel dat het transit vrachtverkeer kan uitmelken. Driekwart van de Oostenrijkse tolinkomsten komt van vrachtwagens.

Slovenië heeft het ook moeilijk om meer dan onderhoud van te financieren. De laatste paar ontbrekende schakels duurden relatief lang om aan te leggen en toekomstige projecten worden ook telkens uitgesteld, alhoewel de verlenging van de A4 naar de Kroatische grens wel concreet gaat beginnen. Maar vagere plannen zoals de aanleg van de snelweg van Koper naar de Kroatische grens of een verbinding van Dravograd naar Maribor komen niet van de grond.

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Timmelsjoch » za 08 aug 2015, 22:23

Oké bedankt, tsja ik had wel door dat vignet-opbrengsten 'laag' waren, maar dat het in verhouding zo erg was in bv. Slowakije wist ik niet.

Bij deze dan ook gelijk mijn nieuwe filmpje, zoals gezegd van knooppunt Lucko naar Karlovac over de A1:
Link
Bij het tolstation valt het kenteken van mijn voorganger wel erg op, heeft iemand misschien tips voor het handig blurren van kentekens?
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » za 08 aug 2015, 22:47

Samen met delen van Ljubljana-Postojna is dit de oudste snelweg van vml. Joegoslavië (en dus de oudste snelweg van Kroatië), geopend in 1972. Het was nog Joegoslavië toen ik hier voor het laatst geweest ben, de weg eindigde toen nog in Karlovac.

Wederom een mooie video!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 aug 2015, 20:09

^^ De snelweg heeft decennialang slechts tussen Karlovac en Zagreb gelopen. In 2000 ben ik hier geweest met mijn ouders, op weg van Opatija naar Zagreb, en na een klein stukje snelweg bij Rijeka (het huidige bochtige deel van de A6) was het allemaal binnendoor rijden. Pas bij Karlovac begon toen eindelijk de snelweg.

Twee jaar gelden heb ik zelf Karlovac-Zagreb gereden, komende vanaf Plitvice.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 09 aug 2015, 20:23

In Rijeka werd tussen 1976 en 1979 de "Istočni izlaz", ofwel de oostelijke uitgang gebouwd. Tot die tijd was er geen goede uitvalsweg naar het oosten toe. Ondertussen is er enkele jaren terug de D404 gebouwd, een gloednieuwe weg met tunnel die in oostelijke richting op de A7 uitkomt.

Afbeelding

Situatie op Streetview
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Rene » ma 10 aug 2015, 0:01

Ik heb het Kroatische wegennet als positief ervaren.
Wel komen rechtsafstroken bij kruispunten nog veelvuldig voor.

Slechts op 2 plekken moest ik mijn wenkbrauwen nogal fronsen in verband met de plaatsing van pijlers van viaducten:

D1: https://www.google.nl/maps/@44.545876,1 ... 312!8i6656

D424: https://www.google.nl/maps/@44.113061,1 ... 312!8i6656
Deze hele pijler was niet nodig bij voldoende lange liggers...

Meest opvallende verschil met andere landen: bij komborden geen 50 km/h. Dat is wel even wennen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 9:38

Het afgelopen weekend heeft een record aan tol opgebracht. Er is zo'n 50 miljoen Kuna, ongeveer 6,6 miljoen Euro geïnd. Rond de 967.000 voertuigen passeerden de tolpoortjes.

Bron
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Via » do 27 aug 2015, 17:56

Rene schreef:Ik heb het Kroatische wegennet als positief ervaren.
Ik ook, erg mooie en goed onderhouden wegen met mooie uitzichten onderweg! :top:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Snelwegenkenner » do 27 aug 2015, 22:35

Waarom gaat het in zulke landen qua wegen goed en in Duitsland (als DE economie van Europa) niet. :neenee:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Snelwegfreak » do 27 aug 2015, 22:51

Hoeveelheid geld (subsidies), andere verdeling van het geld, minder geld nodig voor aanleg en onderhoud, minder nood tot onderhoud of nieuwe aanleg..?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door keokiracer » do 27 aug 2015, 22:53

^^ Bovendien de wet van remmende voorsprong.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Rogier » vr 28 aug 2015, 8:45

Snelwegenkenner schreef:Waarom gaat het in zulke landen qua wegen goed en in Duitsland (als DE economie van Europa) niet. :neenee:
Nieuwere wegen, minder belasting door minder verkeer en beter ontworpen viaducten.
Duitsland heeft veel last van te zwak ontworpen viaducten en bruggen. Dat is het kernprobleem in Duitsland, want andere Europese landen zoals Nederland en Belgie hebben hier veel minder last van.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 16 sep 2015, 19:19

Nieuwe weg vanuit de haven van Ploče. Jammer dat op het rechterpaneel wegnummer 8 ontbreekt en het schildje van de E65 de verkeerde kleur heeft. En jammer dat het paneel rechtdoor wegnummer 425 mist en dat de A1 nog wel wat kilometers ver is.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door RSK » wo 16 sep 2015, 20:20

Ook opmerkelijk dat de pijl omhoog wijst, terwijl het split er toch vooral recht onder ligt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 16 sep 2015, 20:45

Zagreb is herleid van woorden die bodem of graven/pakken betekenen. Ik zie dus een link :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » ma 02 nov 2015, 18:26

Morgen opent het ontbrekende deel van de A11 voor het verkeer, volgens het ministerie een 10,9 kilometer lang deel tussen het knooppunt Jakuševec met de A3 en Velika Gorica. Op Google Earth lijkt het iets korter te zijn. De kosten zijn hoog, € 216 miljoen, waarvan maar liefst € 74 miljoen voor onteigening. Dat vind ik wel erg veel, op de historische beelden in Google Earth is te zien dat maar een paar woningen onteigend hoefde te worden. De bouw duurde mede daardoor ook erg lang, in 2006 is al gestart, alhoewel op het noordelijk deel van het tracé pas in 2014 gestart is. Toen alles rondkwam is het ook snel aangelegd. Het centrale viaduct van knooppunt Jakuševec is pas in juli of augustus geplaatst.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 02 nov 2015, 18:37

Chris schreef:Morgen opent het ontbrekende deel van de A11 voor het verkeer,
Nu echt? :D die datum is al zo vaak verschoven, dat het nu echt een kwestie is van eerst zien dan geloven.
Omdat er binnen 2 weken verkiezingen zijn zat het er wel in dat het rond deze tijd dus echt zou gebeuren.
Dat de onteigening duurder is, snap ik op zich wel. Je zit nabij stedelijk gebied en in de nabijheid zijn al flink wat industrieterreinen uit de grond gestampt. De lokatie is dus gewild en dat vertaalt zich in een hogere prijs.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » ma 02 nov 2015, 18:41

Hier het persbericht van het ministerie: http://www.mppi.hr/default.aspx?id=24032

Op SSC zeggen ze dat de prijs van onteigening enorm is opgedreven door het niet als agrarisch land, maar als bouwgrond te verkopen. Dan is de opbrengst veel hoger (en dus ook de kosten voor de overheid).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 13 dec 2015, 13:17

Een oud Joegoslavisch bord In Okučani. De wegnummers 16 zijn nog zichtbaar (hier liep destijds de M16). Het wegnummer 200 kan ik niet plaatsen. Waarschijnlijk een regionale weg in Joegoslavië, maar daar over kan ik helaas geen documentatie meer terugvinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door marcel » zo 13 dec 2015, 15:44

Palance schreef:Het wegnummer 200 kan ik niet plaatsen. Waarschijnlijk een regionale weg in Joegoslavië, maar daar over kan ik helaas geen documentatie meer terugvinden.
Op de meeste kaarten staan helaas geen 3-cijferige nummers, maar volgens de Shell atlas 1963 is het weg 202. Weg 200 was de huidige weg 28 Bjelovar - Daruvar.
Vreemd als dat nog een keer is veranderd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » di 02 feb 2016, 8:14

Er gaat nu serieus gekeken worden om in Dalmatië, naast de tunel Sveti Ilija, nog een tunnel te boren door het Biokovogebergte. Deze tunnel zou moeten lopen van Ravča naar Drvenik aan de kust. Behalve dat er sowieso nog een dwarsverbinding komt tussen de A1 en de D8, heeft het ook betere bereikbaarheid voor het achterland van Dalmatië en Bosnië-Herzegovina, de kust en de eilanden (vanuit Drvenik vertrekken veerboten naar het eiland Hvar). De afgelopen dagen hebben diverse politici uit het zuiden van Dalmatië en uit Herzegovina de koppen bij elkaar gestoken met als doel dit project, waarvan al langer plannen bestaan, nieuw leven in te blazen.

De tunnel zou ongeveer hier moeten gaan lopen. Er is overigens nog niks geregeld qua financiering.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 06 mar 2016, 20:38

De ongelijkvloerse aansluiting D10/D28 bij Vrbovec in aanleg. De D10 stond ooit op de nominatie om als snelweg A12 aangelegd te worden, maar is nu een expressweg ('brza cesta')
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie