[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Wimpie25 » wo 19 mei 2021, 10:10

^^
Zeer mooi park trouwens, geheel ter zijde!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 mei 2021, 19:42

Globale cijfers van verkeersintensiteiten van een paar hoofdwegen (gemiddelden van alle telpunten), waar de verschillen tussen 2019 en 2020 goed zichtbaar zijn.
PGDP=AADT en PLDP=ASDT

D1 t/m D8
Afbeelding

De snelwegen (zonder de A10)
Afbeelding

Alle cijfers van 2020: https://hrvatske-ceste.hr/uploads/docum ... H_2020.pdf
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 09 jun 2021, 16:40

De vooruitgang van de brug Pelješac
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jun 2021, 16:40

Ik denk dat de brug pas opengaat als ook de hele aansluitende weg op Pelješac gereed is?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 09 jun 2021, 16:45

Die weg over Pelješac zou gelijk klaar moeten zijn met de brug, maar volgens mij moet er nog wel wat werk worden verzet willen ze dat voor elkaar krijgen.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 09 jun 2021, 18:37

Het lijkt na de brug op dat eiland nog een flinke helling te zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 jun 2021, 19:24

Er zijn wat nieuwe investeringen aangekondigd voor uitbreiding of nieuwbouw van knooppunten of afritten.

Zie ook het kaartje.
Rood: Nieuwe afritten:
* A1 Šibenik-Podi, ter ontsluiting van een industrieterrein
* A1 Rašćane, ter ontsluiting van het achterland en het verhogen van de afritdichtheid
* A3 Staro Petrovo Selo, in verband met een geplande brza cesta noordwaarts naar Požega
* A5 Andrijevci, ter verhoging van de afritdichtheid.
* A7 Trinajstići, ter ontsluiting van de noordwestelijke agglomoratie van Rijeka. Daar zijn de werkzaamheden overigens al,van gestart

Lichtblauw:
* Knooppunt Jankomir: de halve aansluiting Rakitje, die feitelijk deel uit maakt van het knooppunt, wordt nu een volledige (locatie).
* Knooppunt Matulji en afrit Dugopolje krijgen aanpassingen ter verbetering van de doorstroming, alleen heb ik vooralsnog niet concreet gevonden wat die aanpassingen precies zijn.

Donkerblauw:
* Knoopunt Jakuševec, doortrekking van de A11 over het rangeerterrein naar de Sarajevska Cesta in Zagreb voor een extra verbinding naar het centrum. (locatie).
Afbeelding

10 miljoen Kuna is ongeveer 1,3 miljoen Euro.

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 jun 2021, 13:12

Ik kwam een filmpje tegen op Youtube, een promotiefilmpje van twee vrouwen die door het Joegoslavië van de jaren 80 reizen, waaronder ook Kroatië.

De kwaliteit is bij vlagen belabberd slecht (blijkbaar overgezet van een videoband die niet meer goed was), maar goed, het gaat erom dat er stukken snelweg in beeld komen van toen, mét bewegwijzering. Ik heb zo goed en kwaad als het ging geprobeerd wat printscreens te maken en de huidige situatie opgezocht op Streetview. Als je in het filmpje kijkt is de bewegwijzing veelal beter te zien dan op deze printscreens.

Afrit Zagreb-jug (nu: Buzin) (om 5:50 in dat filmpje). Toen nog met Beograd op de portaalbewegwijzering, tegenwoordig niet meer. Ook zijn er nu meer doelen voor de afrit.
Afbeelding

Knooppunt Ivana Reka (11:49 in het filmpje). Rechtdoor Beograd, rechtsaf Varaždin en Zagreb-istok. Tegenwoordig meer doelen, maar geen portaalbewegwijzering meer
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 jul 2021, 12:07

Op de A3 bij Slavonski Brod is vanmorgen een Kosovaarse bus van de weg geraakt. Er zouden minstens 10 doden zijn, er zaten 67 passagiers in de bus. De bus was op weg van Frankfurt naar Priština.

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 25 jul 2021, 14:30

Ik hoor net op het radio1 nieuws dat de chauffeur zelf heeft verklaard even in slaap gevallen te zijn...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 jul 2021, 15:50

En wat doet onze staatsomroep? Die zet er een plaatje bij van een wegwijzer in Kosovo :roll:
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 7:39

Gisterenavond laat is het laatste segment van de Pelješki Most in de brug gehangen. Hierdoor is de regio Dubrovnik nu verbonden met de rest van Kroatië. Dat was reden voor een feestje.
Naar verwachting kan de brug volgend voorjaar open, maar dan moet er nog wel wat gebouwd worden aan de toeleidende wegen.

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 jul 2021, 10:00

Is men niet meer afhankelijk van transit door Neum (BI-H) met deze verbinding?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 10:34

Klopt, als de brug open wordt gesteld is het voorbij met de transit. Een autorit van Dubrovnik naar Zagreb zou met 2 uur verkort worden, melden de media.
Of het zoveel is betwijfel ik, maar bij drukte mis je in ieder geval de wachttijden aan de 2 grensovergangen. Neum gaat dat wel merken, want dat leefde van de transitpassagiers die goedkoop goederen konden halen.

Het staat een ieder natuurlijk nog altijd vrij om via Neum te rijden. Ik weet echter niet of de huidige transitafspraken tussen beide landen dan nog zullen gelden, want Kroatië heeft dan geen belang meer bij een vlugge transit.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jul 2021, 13:55

Twee uur verkorting zal alleen aan de orde zijn op dagen dat er normaal grote vertraging is. Vanaf het snelwegeinde in Ploce tot aan Dubrovnik en v.v. deed ik er eerder dit jaar ongeveer anderhalf uur over, want er was praktisch geen wachttijd bij Neum.

Het is ook straks met de brug nog steeds zo'n 100 km van Ploce naar Dubrovnik, dus dan zal er in filevrije omstandigheden misschien een kwartier van de reistijd af gaan omdat er een betere en minder bochtige weg ligt. Op drukke reisdagen zal het misschien wel twee uur schelen, al lijkt ook dat mij aan de hoge kant.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 06 aug 2021, 18:15

Palance schreef: wo 16 dec 2020, 19:25 In het verlengde van de in aanbouw zijnde Pelješac-brug wordt er ook gewerkt aan infrastructuur op het gelijknamige schiereiland, inclusief de bouw van de tunnel Debeli Brijeg. Dit is al ingetekend op OSM.

De tunnel heeft een lengte van bijna 2,5 kilometer en deze week was het boren gereed.
In de tunnel Debeli Brijeg.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 aug 2021, 16:03

Het viaduct Prapratno, deel van de nieuwe route over het Pelješac-schierleiland (locatie)

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 aug 2021, 9:50

Tunnel Učka, waar gewerkt wordt aan de 2e buis.

Bij het westelijke portaal (waar ook het tolstation zit).
Afbeelding

Afbeelding

Zicht vanaf de Učka-berg
Afbeelding

Aan de oostelijke zijde is nog niet heel veel te zien.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 aug 2021, 11:26

Het tolstation aan de A5 bij Svilaj, vlak voor de Bosnische grens (het grenscomplex is blauw en ligt in de verte, voorbij de afrit).
Afbeelding

Bovenaanzicht
Afbeelding

Lokatie: https://www.openstreetmap.org/#map=17/45.12810/18.31611

Autosnelwegen.net

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » zo 22 aug 2021, 21:07

Palance schreef: vr 25 jun 2021, 13:12 Ik kwam een filmpje tegen op Youtube, een promotiefilmpje van twee vrouwen die door het Joegoslavië van de jaren 80 reizen, waaronder ook Kroatië.

De kwaliteit is bij vlagen belabberd slecht (blijkbaar overgezet van een videoband die niet meer goed was), maar goed, het gaat erom dat er stukken snelweg in beeld komen van toen, mét bewegwijzering. Ik heb zo goed en kwaad als het ging geprobeerd wat printscreens te maken en de huidige situatie opgezocht op Streetview. Als je in het filmpje kijkt is de bewegwijzing veelal beter te zien dan op deze printscreens.

Afrit Zagreb-jug (nu: Buzin) (om 5:50 in dat filmpje). Toen nog met Beograd op de portaalbewegwijzering, tegenwoordig niet meer. Ook zijn er nu meer doelen voor de afrit.
Afbeelding

Knooppunt Ivana Reka (11:49 in het filmpje). Rechtdoor Beograd, rechtsaf Varaždin en Zagreb-istok. Tegenwoordig meer doelen, maar geen portaalbewegwijzering meer
Afbeelding
Wow erg interessante filmpje!

Wat ik mij afvraag, was die hele weg van begin tot einde (dus van Slovenië tot Bulgarije) een volwaardige snelweg?

Ik weet wel dat begin 2000 delen van Slovenië niet helemaal 100% snelweg waren, ik dacht zelfs dat je door bepaalde steden moest?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 aug 2021, 7:53

Nee, dit is zeker niet altijd volledig snelweg geweest. Tot aan het moment van uiteenvallen van Joegoslavië ontbraken er nog grote stukken. Deze M1 liep van de grens met Oostenrijk tot de grens met Griekenland en had inderdaad her en der nog wel wat kompassages.

Zie dit artikel op de Wikipedia over die weg van de Broederschap en Eenheid: https://www.wegenwiki.nl/Autoput_Bratstvo_i_Jedinstvo

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 23 aug 2021, 9:34

^^ De weg was voor het uiteenvallen van Joegoslavië berucht wegens de vele ongelukken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 aug 2021, 9:46

Met name het Kroatische deel ten oosten van Zagreb had/heeft dat probleem. En de huidige A3 die daar ligt heeft nu hetzelfde probleem.

Een groot deel komt doordat het een saaie rechte weg is in vlak gebied, er is niet veel te zien onderweg. De verveling en vermoeidheid slaat dan al snel toe op zo'n lang stuk. Van Zagreb naar de Servische grens is het bijna 300 kilometer in een saaie omgeving.

En juist omdat het een saaie omgeving is met veel rechte stukken wordt er ook nog wel eens hard gescheurd. Ik lees regelmatig dat de politie daar automobilisten staande houdt die > 200 km/u hebben gereden. In combinatie met vermoeidheid - ook van andere weggebruikers - is het voer voor ongevallen.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 aug 2021, 0:52

yup_tdi schreef: zo 22 aug 2021, 21:07 Wat ik mij afvraag, was die hele weg van begin tot einde (dus van Slovenië tot Bulgarije) een volwaardige snelweg?

Ik weet wel dat begin 2000 delen van Slovenië niet helemaal 100% snelweg waren, ik dacht zelfs dat je door bepaalde steden moest?
Rond 2000 was er ten noorden van Kranj, bij Naklo, nog een enkelbaans stuk wat wel een ongelijkvloerse autoweg was. De snelweg eindigde toen bij wat nu afrit 14 Ljubljana-Šentvid is, waarna je over de Celovška cesta (de huidige G8) door de buitenwijk Šentvid naar de snelweg moest rijden. Dat was 2x2 gelijkvloers en die weg is sindsdien niet wezenlijk veranderd, Streetview geeft een goede indruk hoe dat er destijds uitzag: https://www.google.nl/maps/@46.0881186, ... 312!8i6656

Het was ongeveer 2,5 km dat je door die buitenwijk heen moest rijden, maar op drukke dagen leidde het snelwegeinde wel tot vertraging. Al was dat niet zo erg als bij het tolstation bij Vodice.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 aug 2021, 11:06

Pas in 2011 was de A2 in Slovenië volledig een autosnelweg, bij Podtabor ontbrak ook nog een kort stuk. Dat stuk bij Šentvid is in 2008 geopend.

Oostelijker ontbrak rond Novo Mesto ook nog een wat langer stuk (circa 15 km) tot 2010. De eerste keer dat ik in Slovenië kwam in 2009 moest ik daar nog over de oude weg. Mijn indruk was trouwens dat deze route niet zo massaal gebruikt wordt, recentere verkeerstellingen geven dat ook aan, na Ljubljana daalt dit al snel tot onder de 40.000 en bij Novo Mesto tot onder de 20.000 voertuigen per dag.

In Kroatië was de A3 vroeger ook nog langere tijd die enkelbaans autoweg. In 2006 werd de laatste 30 kilometer tussen Županja en de Servische grens geopend als autosnelweg. Begin jaren '90 was de weg nog over bijna 100 kilometer enkelbaans ten oosten van Slavonski Brod.

Die zogenoemde 'Gastarbeiteruittocht' had je in de jaren '80 al. Ik heb wel eens verhalen gelezen over de Plabutschtunnel in Graz die in 1987 enorme verlichting bracht van het transitverkeer dat tot die tijd door de stad reed. Toen had je al die golf van vakantieverkeer richting Turkije en Joegoslavië in de zomer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 aug 2021, 11:10

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 aug 2021, 12:13

Chris schreef: di 24 aug 2021, 11:06 In 2006 werd de laatste 30 kilometer tussen Županja en de Servische grens geopend als autosnelweg. Begin jaren '90 was de weg nog over bijna 100 kilometer enkelbaans ten oosten van Slavonski Brod.
Dat zag er toen zo uit in de omgeving van Županja:
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 aug 2021, 14:41

De rijbaan van de Sloveense A2 tussen Grosuplje en Visnja Gora richting Zagreb is volgens mij ook gewoon de oude weg, de andere rijbaan is een stuk verderop aangelegd. Die rijbaan richting Ljubljana is ook breder, met een vluchtstrook of kruipstrook.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 aug 2021, 14:19

Recente haarscherpe dronebeelden van de aanleg van aansluitende wegen rond de Pelješac-brug. Tot 1:45 de aansluiting in aanbouw op het vasteland (bij de D8), vanaf 1:45 de kunstwerken en bouw van de weg op Pelješac.
Link

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 aug 2021, 9:58

De naam voor de nieuwe brug Pelješki most is formeel nog een werknaam. De officiele naam moet nog worden vastgesteld. Ik vermoed dat dat pas rond de opening gaat gebeuren.

De krant Slobodna Dalmacija heeft een poll gehouden onder haar lezers om te zien welke naam het meest gewenst zou zijn. Ruim 72.000 mensen stemden en konden ook namen aandragen.

De uitkomst: Het merendeel (56%) wil gewoon de huidige naam behouden. Het is wel voorzetting van de logica want bruggen naar en tussen andere eilanden zijn ook naar die eilanden vernoemd.

Op de tweede plaats (15%) werd gekozen voor Libertas (de lijfspreuk van de stad Dubrovnik). De derde plaats (6%) was een vernoeming naar de enkele jaren overleden zeer populaire zanger Oliver Dragojević die zijn roots op het eiland Korčula heeft.

Dat zelfde Korčula claimt ook het geboortehuis van Marko Polo te hebben en promoot dat behoorlijk. Daarom is het apart te zien dat slechts 2% die naam ziet zitten, blijkbaar leeft het elders dus toch niet zo.

Alle aangedragen namen en de uitslagen in de spoiler
SPOILER: TOON

Afbeelding

Autosnelwegen.net