[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 jul 2006, 9:27

Palance schreef:En nog een DRIPje:
http://img447.imageshack.us/img447/1994/kotar9tv.jpg
Veel interessanter dan die DRIP vind ik de wegwijzer aan de rechterkant. Staat daar nou een afritsymbool rechtsboven op dat bord? Maar staat er ook een nummer achter?

Als ik de Kroatische afritbewegwijzering goed voor me zie (nooit zelf geweest, alleen van foto's), zie je in Kroatië het afritnummer alleen op de eerste voorwegwijzer en verschijnt het daarna niet meer. Beetje het Duitse systeem, maar dan zonder die bordjes op 300-200-100m. Is dit nieuw / afwijkend?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 jul 2006, 9:59

Volgens mij staat er geen nummer achter. Dit is dan ook geen snelweg maar een autoweg, gezien het blauwe bord. Blijkbaar worden ook afritten op autowegen van afritsymbolen voorzien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 18 jul 2006, 11:17

Ohja, ff de foto's uit 2005 uit het stof halen:

Afbeelding
Afbeelding

'T is alleen nog geen snelweg, maar dat schijnt het wel te worden.. Nabij Novigrad.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 18 jul 2006, 21:19

Pino schreef: Veel interessanter dan die DRIP vind ik de wegwijzer aan de rechterkant. Staat daar nou een afritsymbool rechtsboven op dat bord? Maar staat er ook een nummer achter?

Als ik de Kroatische afritbewegwijzering goed voor me zie (nooit zelf geweest, alleen van foto's), zie je in Kroatië het afritnummer alleen op de eerste voorwegwijzer en verschijnt het daarna niet meer. Beetje het Duitse systeem, maar dan zonder die bordjes op 300-200-100m. Is dit nieuw / afwijkend?
Bij de afrit staat het nummer ook, zie de foto's van Palance van 14 juni.
Deze foto met de DRIP is aan de B6, uit te bouwen tot A6. Afrit Delnice van deze weg heeft nummer 4 (zie ook die foto's), dus blijkbaar zijn er wel afritnummers.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » di 25 jul 2006, 13:00

Ik kom net terug uit Kroatië, wat een prachtig land met een van de mooiste kustlijnen van Europa! hier een klein reisveslagje :D

We hebben, als onderdeel van een rondreisje door midden-zuid Europa (Zeg maar N. Italie. Oostenrijk, Slovenië en Kroatie) een week gestaan op camp Medulin in Medulin op het puntje van Istrië. Een Camping dat een compleet schiereiland omvat! (je kan het zien op viamichelin, vlak onder Medulin) Echt enorm.
Lekker eten, nederlanders opgelet: GOEDKOOP! ;) 8 euro voor een bord vol vlees met een halve liter bier ernaast voor 1 tot 1,5 euro. En dat is ook nog eens in de toeristische gebieden 8-)

De weg ernaar toe was nog best moeilijk te vinden aangezien de verwijzing naar Slovenië/Kroatië nogal eens zomaar van de borden verdween, na 2x langsrijden en ronddolen door Triest(e) zag ik op een bord ná een afslag een piepklein (slo) schildje op een bord met Capodistria ernaast staan. Daarvoor was ik Koper aan het volgen, nog meer verwarring. Het blijkt dus één en de zelfde stad te zijn maar ik heb de 2 namen nooit naast elkaar op één bord gezien..

Ze zijn rond Triest(e) wel flink bezig met achtbaanachtige viaducten die voor mijn gevoel kris-kras over de stad vliegen, het zal dus hopelijk wel goedkomen met de wegen daar.

Na die chaos in Trieste is het een verademing om over de de sloveense kustsnelweg A1 te rijden, gloedjenieuw, zo zag het eruit iig, en heerlijk heldere bewegwijzering.

Voor Koper moet je snelweg af en ga je via oudere bergwegen met veel haarspeldbochten richting de grens. Na de grens met Kroatië nog een klein stukje bergweg en dan draai je een ongelijkvloerse 2x1 autoweg op die bijna compleet is voorbereid op de 2de rijbaan. De viaducten over de weg hebben allemaal een 2de veld wat er trouwens wel grappig uitziet omdat alleen daar ook de uitgraving breder is gemaakt, voor de rest moet het nog uitgebikt worden.
De weg die je dus gestippeld ziet op Viamichelin is drivable. Er is een klein stukje 2x2 weg, 3-4 km ofzo, maar zonder vluchtstroken. Er zijn geen tankstations langs de weg, die zijn allemaal in aanbouw(!) de Vmax is 100 maar iedereen reed 120-140 dus het schoot aardig op, italiaanse inhaalstrategiëen waarmee mensen ruimte laten in het midden door ver rechts te rijden waardoor er in feite een 3x1 weg ontstaat, erg handig! ;)

Jeetje, heb ik zoveel getypt!!
Zo kraait den boer z'n haantje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 jul 2006, 13:05

op een bord met Capodistria ernaast staan. Daarvoor was ik Koper aan het volgen, nog meer verwarring. Het blijkt dus één en de zelfde stad te zijn maar ik heb de 2 namen nooit naast elkaar op één bord gezien.
Off topic: Ik ben dan ook een groot voorstander om beide naamvarianten op de relevante bewegwijzering naast elkaar te zetten, om dit soort verwarring te voorkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 jul 2006, 14:02

Wat Italië daar in Trieste doet, is in strijd met de Europese richtlijn dat een buitenlandse plaatsnaam tenminste ook in de vreemde taal op het bord komt te staan. Koppel dat aan de gebruikelijke Italiaanse chaos dat je eerst naar Koper, en vervolgens naar Capodistria rijdt, en het is al helemaal niet te volgen.

De discussie over de noodzaak en de toegevoegde waarde van tweetalige bewegwijzering laat ik hier maar even voor wat hij is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 jul 2006, 15:52

Het probleem hier is dat zowel Koper als Capodistria officiele namen zijn: het ligt in een tweetalig gebied Sloveens-Italiaans. Elke gehucht langs de Sloveense (en Kroatische) westkust van Istrië heeft daar naast de lokale ook een Italiaanse naam die meestal ook op de komborden staat.

De andere kant op wordt vaan alleen verwezen naar Trst. Ook Triëste is tweetalig (alleen niet officieel, naar mijn weten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » di 25 jul 2006, 18:26

^^Klopt ja, maar Trst was wat makkelijker te ontcijferen dan die andere plaats :lol:
Zo kraait den boer z'n haantje

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » do 03 aug 2006, 19:11

Men is in ieder geval nog steeds druk bezig om de A2/E59 door te trekken naar de Sloveense grens. Imposante snelweg zal dat worden vol tunnels en viaducten...

Ik heb aardig wat foto's van de werkzaamheden kunnen schieten vanuit de auto. Zal binnenkort eens kijken om e.e.a. online te zetten hier...

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 04 aug 2006, 15:42

Ik ben ook twee weekjes in kroatië geweest, en wel in Istrië. Het hoofdwegennet daar is inderdaad erg goed, maar zo gauw je kleinere weggetjes in het binnenland neemt zijn er alleen nog maar kuilen in de weg ( En dan komt er een Kroaat met 120 langsvliegen :shock: )

Wat ik me trouwens wel nog afvroeg, zijn er eigenlijk nog plannen om de a1 bij Koper door te trekken tot de Istrische Y bij Umag?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 aug 2006, 11:50

Ik kwam gisteren nog een foto tegen, met het bewijs dat Kroatië toch eindelijk weel Belgrado op de borden terug aan het zetten is.

Afbeelding

Het gele bord op deze foto ben ik al eerder ergens tegengekomen:

Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 13 aug 2006, 12:12

Palance schreef:Ik kwam gisteren nog een foto tegen, met het bewijs dat Kroatië toch eindelijk weel Belgrado op de borden terug aan het zetten is.
Ook interessant is dat het oude nummer (4) er nog staat.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 aug 2006, 12:14

Klopt, dat hoort A3 te zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 aug 2006, 14:40

Ziet er ook uit als een 'oud' bord dat toevallig in goede staat is blijven staan. Doet me heel erg denken aan de lichtbakken van de "oude" Ring Antwerpen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » vr 25 aug 2006, 13:35

Palance schreef:Ik kwam gisteren nog een foto tegen, met het bewijs dat Kroatië toch eindelijk weel Belgrado op de borden terug aan het zetten is.

http://img147.imageshack.us/img147/332/ ... bigvd9.jpg

Het gele bord op deze foto ben ik al eerder ergens tegengekomen:

http://www.telefon-gradnja.hr/images/gallery/mech03.jpg
Dit ziet er alleen wel uit alsof het maar 300 meter voor de grens is, of heb ik het fout?

Edit Palance: plaatjes in URL's omgezet

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » vr 25 aug 2006, 13:42

In Bosnië wordt overgens van alles door elkaar aangegeven. Bij Mostar stonden op de weg richting de kust, dus naar de grens, de volgende plaatsen wisselend aangegeven:
Dubrovnik, Ploce en Metkovic (!?), allen in Kroatië. Metkovic is zelfs de grensplaats maar dan aan de Kroatische kant en dus de "verkeerde" vanuit Bosnië gezien. Op andere borden stond dan Capljina, stadje in Bosnië, even groot als Metkovic, al dan niet met Opuzen of Dubrovnik. Neum aan de Bosnische kust (22 km) stond niet aangegeven.

Meestal stond er trouwens geen HR op de borden erbij en de leeftijd was ook niet erg duidelijk verschillend.

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » vr 25 aug 2006, 13:54

René schreef:Over Kroatië gesproken:
Weet iemand of hier al voortgang is geboekt ?

Afbeelding
Als ik het goed heb is dit het voorlopige einde van de A1 bij Split. Men is bezig met een vrij lange tunnel. De grondwerken zijn bijna klaar, maar de weg houd op dat punt nog steeds zo plotseling op. Maar op delen na de tunnel is men al verder met de aanleg van de rijbanen. Mij lijkt dat de aansluiting vanaf de afslag naar de tunnel wel snel kan worden aangelegd. Het is onderdeel van de uitbreiding naar Ploce en uiteindelijk Dubrovnik, ik weet alleen niet of het eerder wordt geopend dan de andere delen. Op veel delen langs de zuidelijkere kusten is men al bezig met grondwerken voor de snelweg.

De toevoer weg Split - A1 - Sinj, is voor een groot deel 2x2 en een nieuw deel met aparte tunnelbuizen is begin augustus geopend. Uit eigen ervaring. Deze weg ziet er hier erg mooi en nieuw uit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 aug 2006, 13:57

Een wat ouder stukje kaart, maar het is bij de meest linkse afrit van het stuk snelweg dat hier nog in aanbouw staat getekend.

Afbeelding

Thohul
zandpaadje

Bericht door Thohul » wo 30 aug 2006, 15:43

De weg Split-Zagreb rulez!!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 sep 2006, 14:33

Afbeelding

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 19:00

Bespaard op vluchtstroken, nou ja dat het 2+2 is vind ik het belangijkst.

Zie ik het goed dat daar een trompetje ligt? En dat de doorgaande richting nog verlengd wrdt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 15 sep 2006, 19:06

Een trompet op palen. cool 8-)

Vreemd dat aan de andere kant wel vluchtstroken liggen (ok, deels).

@ Kaaiman: Volgens mij is er in de doorgaande richting al een weg ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 15 sep 2006, 19:19

Nog indrukwekkender dan de fly-over van knooppunt Ridderkerk.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 15 sep 2006, 21:51

Nog suïcide-gevoeliger dan het viaduct van Millau... :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Thohul
zandpaadje

Bericht door Thohul » za 16 sep 2006, 14:40

tis net onder Rijeka, 'k ben er geweest toen de weg nog maar half af was(in 2005) .. zonder auto's erop natuurlijk.. wel indrukwekkend toen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 sep 2006, 20:54

Afbeelding

Afbeelding

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 18 sep 2006, 21:00

Foto

Doet me denken aan het uitzicht had bij Genua. Toen ging ik de A12 op richting La spezia.

Mooie foto zijn het. De ena laatste foto vind ik de weg nog al bochtig. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 sep 2006, 21:56

Tudjman brug in Dubrovnik;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 01 okt 2006, 11:08

Is er tenminste nog iets naar Tuđman vernoemd :twisted:

On-topic: Het is goed dat die brug er ligt. De afstand over die baai is niet groot, zoals je ziet, en vroeger moest je een roteind omrijden rond die baai. Dit scheelt aanmerkelijk in reistijd. Ik ben nog steeds van plan volgend voorjaar die kant op te gaan, dan zal ik deze brug absoluut op de foto zetten.