[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 19:16

Mark schreef:Die Kroaten hebben verdomd mooie matrixborden zeg! :shock: :)

Ook opvallend is dit verkeerslichtbord http://www.pismorad.hr/znak.asp?katid=1&str=24 (Bedankt voor de site Erwin :toppie:
Deze dus: Afbeelding

Dat komt omdat er in Kroatië (en de rest van de voormalige Joegoslavische landen), met name in stedelijke gebieden VRI-installaties zijn die 90 graden gedraaid boven de weg hangen: In veel steden hangen ze namelijk onder of naast portaalborden (die dus feitelijk net voor het kruispunt hangen). Vanwege ruimtebesparing worden de verkeerslichten dan gedraaid.

Net als de foto van de tunnel Sveti Marko die ik ook hier al heb gepost.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 12 aug 2005, 19:20

In Zwitserland heb je ook van zulke VRI's.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2005, 20:28

Ik vind ze niet zo mooi. Plus het valt veel minder op en een verkeerslicht moet opvallen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 12 aug 2005, 20:35

Vinny schreef:Ik zie een opmarks van de open pijlpunten,
Met open pijlpunten op zich is niks mis mee, maar dan moeten het wel ISO-pijlen zijn, die Kroatie dus ook gebruikt. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 20:46

Het is niet zo vreemd dat die nieuwe Kroatische snelwegen er zo mooi uitzien. Op de pof gefinancierd en als tolweg uitgevoerd. Het is te hopen dat het toerisme en het verkeer de komende 15 jaar aantrekken, anders krijgt Kroatië over een jaar of 20 een gepeperde rekening.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2005, 21:00

Nou dan krijg je het Belgie effect: In een kort tijdbestek raken de wegen versleten; terwijl er geen geld (meer) is om ze op te knappen. De tolmaatschappij gaat failliet en de overheid blijft met een bultweg zitten. Dat gebeurt overigens ook in Japan en de Verenigde staten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 21:16

Dat bedoel ik dus, Vincent.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 12 aug 2005, 21:23

Hoe zit het eigenlijk in Franmkrijk zijn de tolmaatschapijen daar geprivitiseert?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 13 aug 2005, 22:11

Wat is eigenlijk het verschil tussen de blauwe en de gele borden?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 13 aug 2005, 22:34

snelwegracer schreef:Hoe zit het eigenlijk in Franmkrijk zijn de tolmaatschapijen daar geprivitiseert?
In Frankrijk zijn de tolmaatschappijen inderdaag geprivatiseerd. De overheid heeft wel strakke normen opgesteld, waaraan de tolwegen moeten voldoen. Anders kunnen er fikse boetes volgen en de tolmaatschappij van de autoroute geschopd worden.

Verder verwacht ik niet dat de Franse tolmaatschappijen in de problemen komen. De wegen zijn redelijk druk, waardoor er voldoende geld binnenkomt om de wegen te onderhouden.

MvG
Rogier de Groot

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 22:42

Bedankt voor de info.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 13 aug 2005, 23:14

@Erwin:
Bij bestudering van Zagreb in Google Earth zag ik dat er aan de zuidwestkant van de stad een kanaal gegraven lijkt te worden - ofis het wat anders. Veel dwarsverbindingen beschikken al over een brug over deze strook grond, andere wegen gaan er echter dwars doorheen. Wat is de bedoeling van dat al ?

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » zo 14 aug 2005, 16:51

Rogier schreef:
snelwegracer schreef:Hoe zit het eigenlijk in Franmkrijk zijn de tolmaatschapijen daar geprivitiseert?
In Frankrijk zijn de tolmaatschappijen inderdaag geprivatiseerd. De overheid heeft wel strakke normen opgesteld, waaraan de tolwegen moeten voldoen. Anders kunnen er fikse boetes volgen en de tolmaatschappij van de autoroute geschopd worden.

Verder verwacht ik niet dat de Franse tolmaatschappijen in de problemen komen. De wegen zijn redelijk druk, waardoor er voldoende geld binnenkomt om de wegen te onderhouden.

MvG
Rogier de Groot
Onderschat niet dat Kroatië een belangrijk transtland is. Als de situatie zich verder stabiliseert zal al het vrachtverkeer richting Griekenland en Turkije en Bulgarije en Roemenië via Kroatië passeren. Dus ik verwacht wel dat de wegen drukker zullen worden zeker als Roemenië en Bulgarije toetreden. Ten tweede is de Adriatische kust een sterk groeiende toeristische trekpleister aan het worden. Sinds deze zomer heeft zelfs Kroatië tijdens de zwarte weekends te lijden onder de fileproblemen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 aug 2005, 8:10

René schreef:@Erwin:
Bij bestudering van Zagreb in Google Earth zag ik dat er aan de zuidwestkant van de stad een kanaal gegraven lijkt te worden - ofis het wat anders. Veel dwarsverbindingen beschikken al over een brug over deze strook grond, andere wegen gaan er echter dwars doorheen. Wat is de bedoeling van dat al ?
Hm, het zeg me niet zo snel iets. Ik ga eens uitzoeken of ik daarover iets kan vinden. Wort vervolgd.
Ali schreef: Onderschat niet dat Kroatië een belangrijk transtland is. Als de situatie zich verder stabiliseert zal al het vrachtverkeer richting Griekenland en Turkije en Bulgarije en Roemenië via Kroatië passeren. Dus ik verwacht wel dat de wegen drukker zullen worden zeker als Roemenië en Bulgarije toetreden. Ten tweede is de Adriatische kust een sterk groeiende toeristische trekpleister aan het worden. Sinds deze zomer heeft zelfs Kroatië tijdens de zwarte weekends te lijden onder de fileproblemen.
Ja, de files haalden in ieder geval het VRT-journaal :) Overigens is de situatie al lang gestabiliseerd, alleen is dat nog niet tot in Nederland (of België) doorgedrongen. Juist daarom maakt Kroatië haast met aanleg van de snelweg tot aan de Kroatisch-Servische grens, om het maar steeds toenemende verkeer goed af te kunnen wikkelen. Nu ligt er nog de oude 1+1, en hoewel dat door nogal onbewoond gebied gaat (zowel voor als na de oorlog), is de overlast natuurlijk goort. Aan de Servische kant ligt al snelweg en wordt er gewerkt aan een bypass om Beograd heen.

Nu het inKroatië zo hard gaat met aanleg van snelwegen zal het alleen maar meer en meer verkeer aantrekken, verkeer dat de laatste 15 jaar veelal via Hongarije en Roemenië moest rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 18 aug 2005, 8:43

Voor de geïnteresseerden: Ik vond deze site met foto's van een bedrijf dat geleiderails maakt langs Kroatische snelwegen.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 20 aug 2005, 19:11

Willem schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen de blauwe en de gele borden?
Blauw-witte bewegwijzering tref je aan op een autoweg; op gewone secundaire wegen staan geel-zwarte wegwijzers.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 20 aug 2005, 19:13

Dat is dus precies als in Duitsland.

Leuke avatar heb je Rien

woutero
stadsweg

Istrische Ypsilon

Bericht door woutero » ma 29 aug 2005, 21:45

Ik ben deze zomer op vakantie geweest in Kroatië, waar in hoog tempo snelwegen worden aangelegd. Zo werd ik verrast door een spiksplinternieuwe weg tussen de Sloveense grens en Rijeka (de E61/A7) die nog niet op mijn kaart stond. Maar liefst €0,63 tol.

Later in de vakantie nog even in Istrië geweest. Hier is in de afgelopen jaren de Istarska Ipsilon (Istrische Ypsilon) aangelegd. Een net van hoofdwegen in de vorm van de letter Y, tussen Slovenië (bij Kastel), Pula en Rijeka. Op veel kaarten staat deze aangegeven als autoweg, die wordt uitgebreid tot autosnelweg. Van dit laatste waren echter geen tekenen, behalve dat de viaducten wel al zijn gedimensioneerd voor het toevoegen van een extra baan.

Het is dus een heel stelsel met een tweebaans autoweg (type N34) die behoorlijk door de bergen slingert. Vmax is 110, maar veel van het verkeer haalt dit bergop niet (of mag dit niet - vrachtverkeer): inhalen geblazen dus. Bijzonder spannend, maar niet bepaald veilig.

Ik heb een paar foto's gemaakt van de bewegwijzering: die is behoorlijk Duits van aard, met een aantal verschillen (meer bestemmingen op het vorkbord, gebruik van gele borden voor afslagen). De foto's zijn gemaakt op ca. 25 km voor de Sloveense grens, richting Noorden. Hier stonden we al in de rij voor de grens. Ik kon het allemaal niet aanzien en heb de gefotografeerde afslag genomen om even verderop in een andere rij voor dezelfde grens te komen. Ik dwaal af, hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door woutero op ma 29 aug 2005, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 29 aug 2005, 21:59

Ik draag al een bril, maar ik kan de (weg)nummers bijna niet lezen :shock: Maar ik blijf 'wegsmelten'bij die prachtige signaalgevers van hun :P

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 aug 2005, 8:11

Mijn valt wel een detail op:

Dit gebied (west-Istrië) is namelijk officieel 2-talig, zowel Kroatisch/Italiaans, als Sloveens/Italiaans aan de andere kant van de grens). (ook in de regio Trieste wonen nog veel Slovenen).

Veel opschriften zijn 2-talig: Zo'n beetje alle komborden, straatnaamborden, en plakkaten van staatsinstellingen (scholen, gemeentehuis, politie, etc.). Maar ook de wegwijzers op het 'gewone' wegennet. Daarom verbaast het me dat Trieste wel in het Italiaans staat, maar de rest geen Italiaanse vertaling heeft. Ik weet niet de reden waarom, wellicht duidelijkheid voor de weggebruiker?

Volgens de manier waarop ik de bewegwijzering ken in (west-Istrië) zou bv. het laatste bord moeten zijn:
Trst-Trieste
Koper-Capodistria
Umag-Umago
Buje-Buie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 okt 2005, 22:34

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 nov 2005, 16:05

Nog wat foto's van de A1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 nov 2005, 16:12

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 04 nov 2005, 17:02

Mooie wegen en wegmeubilair. Maar zijn die foto's gemaakt door een bouwbedrijf ofzo? Die ene weg is niet eens opengesteld. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 nov 2005, 19:09

ViaHaaren schreef:Mooie wegen en wegmeubilair. Maar zijn die foto's gemaakt door een bouwbedrijf ofzo? Die ene weg is niet eens opengesteld. ;)
Geen idee, ik heb ze van een Duits vakantieforum geplukt. Misschien zo'n enthousiasteling die niet kan wachten op ene opening en toch stiekem foto's gaat maken? :-)

Let op de foto van de verzorgingsplaats waar de groene vuilcotnainer is verankerd. Dit is opzettelijk gedaan, niet tegen diefstal, maar tegen de bura, een beruchte harde wind langs de kust.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 nov 2005, 19:29

Nog een aantal foto's van dit stuk snelweg:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 04 nov 2005, 19:31

Ziet er heel netjes uit allemaal. Laten we hopen dat men over 30 jaar niet dezelfde fouten als Belgie heeft gemaakt en dat dan alles tegelijkertijd versleten is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 nov 2005, 19:44

Ik ken in Kroatië alleen het stukje snelweg bij Rijeka en het stuk van Karlovac naar Zagreb en een stukje rondweg van Zagreb (toen we de rondweg opreden vanuit Zagreb, de noordelijke uitvalsweg, nog een oud bord gezien in kapitalen met de E91 er nog op vermeld... Kroatische wegweizer). Maar ja, ik was er dan ook in 2000.

Ken tevens het stuk autoweg door de Ucka-tunnel naar de westkust van Istrië en van daar naar Pula.

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » za 05 nov 2005, 17:06

Ik rijd wel eens op de A2 en A3 aldaar en het zijn nette, verzorgde snelwegen. Alles wordt goed onderhouden en je zal er niet snel dikke gaten in het wegdek ontdekken. Je wil er alleen geen wegwerkzaamheden tegenkomen waar al het verkeer over 1 rijbaan wordt geleid... want een nette metalen/betonnen barrier kennen ze niet. Je zal het met een paar plastic paaltjes moeten doen. En dat vaak met 100 km/u! Klamme handjes... :roll:

Aan de A3 wordt hard gewerkt om de weg door te trekken naar de Servische grens. Iets wat me opviel toen ik langs die werkzaamheden reed: de onderlaag van het asfalt zag er schrikbarend dun uit! De standaard zal er wel wat lager liggen dan hier. :lol:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 05 nov 2005, 17:18

A35-racer schreef:Ik rijd wel eens op de A2 en A3 aldaar en het zijn nette, verzorgde snelwegen. Alles wordt goed onderhouden en je zal er niet snel dikke gaten in het wegdek ontdekken. Je wil er alleen geen wegwerkzaamheden tegenkomen waar al het verkeer over 1 rijbaan wordt geleid... want een nette metalen/betonnen barrier kennen ze niet. Je zal het met een paar plastic paaltjes moeten doen. En dat vaak met 100 km/u! Klamme handjes... :roll:

Aan de A3 wordt hard gewerkt om de weg door te trekken naar de Servische grens. Iets wat me opviel toen ik langs die werkzaamheden reed: de onderlaag van het asfalt zag er schrikbarend dun uit! De standaard zal er wel wat lager liggen dan hier. :lol:
In dat geval zul je heel snel gaten in de weg krijgen. De verharding moet een bepaalde dikte hebben om te voorkomen dat de verharding bezwijkt. Dit gaat op termijn een duur geintje worden.

MvG
Rogier de Groot