[SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Vinny » do 01 mar 2018, 19:33

Ik mag hopen dat ze dit figuur weten te vinden en wat mij betreft is het rijbewijs en auto inleveren en nooit meer teruggeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 mar 2018, 4:30

^^ Inderdaad, wat een idioot. :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 18 apr 2018, 11:03

De D3 over het stuwmeer van de Váh bij Žilina.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 16 jul 2018, 22:11

De regeringen van Polen en Slowakije hebben een overeenkomst getekend om de grensovergang Vyšný Komárnik / Barwinek de locatie van de snelweg Košice - Rzeszów te maken (Slowaakse R4, Poolse S19). Dit is onderdeel van de Via Carpathia. Deze locaties was min of meer al gepland, maar nu is er een formele overeenkomst om de procedures te starten. Aan Slowaakse kant lijkt het echter nog wel een tijd te gaan duren voordat de R4 wordt aangelegd tussen Prešov en de Poolse grens. Aan de Poolse zijde is de S19 grotendeels al in concrete planvorming tussen Rzeszów en Barwinek.

Ook is overeengekomen om de grensbrug tussen Trstená en Chyżne te vervangen. Deze is momenteel onderdeel van de I/59 en de Poolse DK7, maar aan Slowaakse zijde is de R3 gepland, die echter weinig concreet is. Aan Poolse kant is de S7 formeel niet gepland om helemaal tot de Slowaakse grens te verlopen. Aan Poolse zijde lijkt een upgrade richting Nowy Targ en Zakopane meer voor de hand te liggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jul 2018, 12:01

^^
Dat men in Polen meer prioriteit bij een snelweg naar Zakopane legt als richting de Slowaakse grens lijkt me ook wel terecht. Het stuk tussen Lubień en Zakopane heeft veel te kampen met (flinke) vertragingen, vooral in het toeristenseizoen (zomer én winter). Het is al een vooruitgang dat de S7 nu tot Rabka-Zdrój uitgebouwd wordt, daarmee kan het verkeer van/naar Slowakije eigenlijk probleemloos doorstromen. De DK7 verder naar de Slowaakse grens vormt volgens mij geen grote problemen. Misschien kan onze forummer uit Nowy Targ daar nog wat meer over vertellen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2018, 15:48

Slowakije blijft een erg mooi land. Dat is me de afgelopen week opnieuw weer duidelijk gebleven. Jammer is dat de toeristische attracties zo massaal door velen bezocht worden, maar daar heb ik me natuurlijk ook deels medeschuldig aan gemaakt. Het was echter wel wat rustiger als een paar jaar terug als ik er eerder begin augustus was. Dat Polen en Slowaken meer vakantiedagen hebben en de schoolvakanties er langer duren is echter goed te merken.

De wegen zijn nog niet overal van goede kwaliteit. Ook belangrijke hoofdwegen kunnen soms in het niets een flink gat bevatten en gevoeld sinds de bouw alleen maar opgelapt zijn. Hetzelfde fenomeen kom je uiteraard ook in andere landen tegen. Snelwegen zijn daarentegen van goede tot zeer goede kwaliteit en vele hoofdwegen zijn relatief breed, zodat er makkelijk ingehaald kan worden. Sowieso zijn de wegen in en rondom het Tatra-gebergte niet druk bereden. Je hebt veel vrijheid en wijdse uitzichten.

De bewegwijzering op de D1 is op het oude gedeelte inmiddels ook gemoderniseerd. Het herinnerd veel aan Duitsland en Oostenrijk. Ook de Vmax van een snelwegtunnel heeft men schijnbaar van 80 naar 100 km/h verhoogd sinds m'n laatste bezoek.

Aangezien we met het vliegtuig er waren, waren we op een huurauto aangewezen. Met bedragen tussen de €30-35 per dag opzich prima, maar ook weer geen spotgoedkope aangelegenheid. Daarvoor waren betrekkelijk korte taxiritten nog wel belachelijk goedkoop. Van de luchthaven naar het centrum voor €3. Daar was je toch zo'n 10 min voor onderweg.

Verder is me opnieuw opgevallen dat Slowaken best vriendelijk zijn, maar niet super spraakzaam. Daarvoor wel des te behulpzamer in daden en daardoor zeer gastvrij. Minder woorden en meer doen zal wel hun motto zijn, wat ook zeker geen verkeerde eigenschap is.

AfbeeldingTypisch Slowaaks landschap met rustige wegen.

AfbeeldingNieuwe bewegwijzering op de D1

AfbeeldingNieuwe bewegwijzering op de D1
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 04 sep 2018, 15:58, 3 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door GuteFahrt » di 04 sep 2018, 15:53

Ziet er goed en mooi uit! :top: Was dit een voorproefje? Het smaakt naar meer... ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2018, 16:15

^^
Veel foto's heb ik helaas niet, maar wel een berg aan videomateriaal.
Maar om nog twee geheel andere voorproefjes te geven van de trip:

AfbeeldingOp de luchthaven aan de voet van de Tatra.

AfbeeldingTussenstop met parkeerplaats direct naast Lufthansa. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Wesso » di 04 sep 2018, 18:05

SnarfFlevoland schreef: di 04 sep 2018, 15:48Verder is me opnieuw opgevallen dat Slowaken best vriendelijk zijn, maar niet super spraakzaam. Daarvoor wel des te behulpzamer in daden en daardoor zeer gastvrij. Minder woorden en meer doen zal wel hun motto zijn, wat ook zeker geen verkeerde eigenschap is.

AfbeeldingTypisch Slowaaks landschap met rustige wegen.
Leuk om te lezen, het doet me denken aan mijn vakantie in dat deel van Slowakije van 7 jaar terug. Misschien een beetje vergelijkbaar met de mensen in Zwitserland waar je het vaker over hebt.

Op de foto herken ik weg 537 tussen Podbanské en Liptovsky Hrádok. Ben je ook op de Cesta Slobody (weg van de vrijheid, ligt iets oostelijker) geweest met de omgewaaide bomen? Het uitzicht op de vallei waar Poprad ligt is indrukwekkend.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door mavas » di 04 sep 2018, 18:16

Leuk om te lezen Snarf!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2018, 22:30

Wesso schreef: di 04 sep 2018, 18:05 Op de foto herken ik weg 537 tussen Podbanské en Liptovsky Hrádok. Ben je ook op de Cesta Slobody (weg van de vrijheid, ligt iets oostelijker) geweest met de omgewaaide bomen? Het uitzicht op de vallei waar Poprad ligt is indrukwekkend.
Ja, daar zijn we uiteraard ook geweest. Is inderdaad een indrukwekkend stuk weg! 8-) Eerder in de zomer van 2013 en in de winter van 2015 was ik daar ook al, o.a. in Tatranská Lomnica en Štrbské Pleso skiën. De hoge Tatra blijft me keer op keer fascineren, alhoewel de andere gebergtes in het land, zoals de "lage Tatra" (deels ook ruim 2000 m hoog) natuurlijk ook enorm mooie stukken heeft. Als bekroning hebben we de "Cesta Slobody" ook vanuit de lucht gedaan in zo'n 2500 m hoogte, langs de hoogste toppen. Adembenemend!

Slowakije telt ook enorm veel kastelen en ruïnes die op heuvels en/of bergen gebouwd zijn, plus de vele grotten in de bergen. We hadden nog gepland naar de ijsgrot van Dobšiná te gaan (een van de grootste ijsgrotten van Europa buiten gletsjers), maar helaas daar niet meer aan toe gekomen.

Het land gaat me zeker nog meerdere keren zien, o.a. om ook wat kastelen en grotten te bezoeken, plus de zeer smakelijke (en voor ons wat onbekende) keuken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 20 nov 2018, 20:14

Ontwikkelingen van de D1:

* de bypass van Žilina opent in februari 2019
* Žilina - Martin opent in december 2019 (NDSAS) of eind 2020 (media)
* Martin - Ružomberok moet in 2019 in aanbouw gaan (zal dus nog wel een aantal jaar duren)
* de bypass van Ružomberok is vertraagd tot juni 2022
* de bypass van Košice opent wel zoals gepland in december 2019

Hiermee duurt het toch wel flink wat jaren langer dan de bedoeling was om de D1 tussen Bratislava en Prešov in 2018 of 2019 gereed te krijgen, zoals een paar jaar geleden nog over gesproken werd. Dat lijkt nu op minstens 2023 of zelfs 2024 uit te draaien, één segment is nog niet in aanbouw. Daarnaast moet op termijn nog de Tunnel Branisko verdubbeld worden, dit staat gepland voor de periode 2020-2025.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 22 nov 2018, 15:50

Er is momenteel 31,3 kilometer snelweg in de aanbestedingsprocedure:

* R2 Kriváň – Mýtna (start bouw eerste helft 2019)
* R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce (start bouw rond jaarwisseling)
* R3 Tvrdošín – Nižná (start bouw begin 2019)
* R4 Prešov, 1e fase noordelijke rondweg (bouw start eerste helft 2019)

Verder wordt gemeld dat 11,2 kilometer D3 tussen Žilina-Brodno en Kysucké Nové Mesto begin 2019 in aanbesteding gaat. Ook begint de aanbesteding binnenkort van het volgende deel tussen Kysucké Nové Mesto en Oščadnica, wat aansluit op de reeds enkelbaans D3 tot aan Čadca. Dit deel moet op korte termijn ook verdubbeld worden. Čadca-Bukov - Svrčinovec is momenteel in aanbouw en moet in 2020 geopend worden. Het traject Svrčinovec - Skalité is enkelbaans in gebruik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door mavas » do 22 nov 2018, 16:17

Begrijp ik het nu goed dat Bratislava - Kosice via D1 of via de zuidkant van Slowakije, voorlopig nog even duurt? Wat is de verwachting, dat via de D1 toch als eerste klaar is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 22 nov 2018, 16:29

Er is nog één deel van de D1 tussen Bratislava en Košice waar de bouw nog van moet starten: het 13,6 kilometer lange traject tussen Turany en Hubová (ten oosten van Martin). Dan laten we buiten beschouwing dat de Braniskotunnel nog enkelbaans is (een tweede buis is wel op vrij korte termijn gepland).

Voor het deel Turany - Hubová bleek een aanpassing van het tracé en dus nieuwe procedures noodzakelijk. Naar verwachting start de bouw in 2019. Ik gok op 2024 voor de voltooiing van de D1 tussen Bratislava en Košice zoals het er nu naar uit ziet.

Van de R2 ontbreken nog veel langere trajecten. Het gaat om meer dan 150 kilometer tussen Zvolen en Košice waar nog geen zicht is op bouw op korte termijn. De huidige hoofdweg is echter wel redelijk uitgebouwd, er zijn eigenlijk geen echte bebouwde kommen meer, vrijwel alle plaatsen van enige omvang hebben een bypass. Vroeger was dit de I/50, tegenwoordig de I/16.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 20 dec 2018, 18:45

Een auto wordt tegen de bovenkant van een tunnelportaal gelanceerd :schrikreactie:
Link

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door keokiracer » do 20 dec 2018, 18:52

He dat is de eerste tunnel in deze video
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Bongo » vr 21 dec 2018, 14:55

Wow!
Hoe is het met de inzittenden van de auto, hebben die het overleefd?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 dec 2018, 16:30

Een geleiderail die over 4 meter op hoogte komt: dat is véél te steil en fungeert als een springplank. In Nederland is dat 24 meter, al zou er in deze situatie absoluut een RIMOB hebben gestaan. Dat had beide ongevallen vele malen minder zwaar gemaakt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door mavas » vr 21 dec 2018, 18:10

^^ Ik dacht, ik wacht wel even op jouw reactie, die klopt namelijk.
Maar zo te zien is het echte probleem dat er een dienstaansluiting zit. M.i. zou dat anders opgelost moeten zijn, zodat er gewoon een doorlopende geleiderail kan zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 jan 2019, 19:40

SnarfFlevoland schreef: di 04 sep 2018, 15:48Slowakije blijft een erg mooi land.
Ter aanvulling van onze reis naar Slowakije afgelopen zomer ben ik bezig met een paar video's. In de preview zitten ook wat beelden tussen van diverse wegen, waaronder de nieuwe D3 bij Žilina. Verder krijg je een redelijke indruk van het Slowaakse landschapsbeeld. Naast de vliegreis hebben we ook lokale roadtrips gemaakt en wat attracties bezocht. Het land is echt een aanrader!

Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 10 jan 2019, 20:20

Het aantal verkeersdoden in 2018 kwam uit op 229, het één na laagste ooit. Dat is 42 doden per 1 miljoen inwoners, onder het EU gemiddelde. Slowakije handhaaft waarschijnlijk wel zijn positie als veiligste oostelijk EU-land.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 28 jan 2019, 16:38

NDS heeft wat statistieken gepubliceerd omtrent de inkomsten van het vignet in 2018;

* er zijn 4.460.000 vignetten verkocht
* de omzet was € 76,3 miljoen ex btw
* 61% van de omzet kwam van jaarvignetten, 9% van maandvignetten en 30% van weekvignetten
* er werden 2.743.305 jaarvignetten verkocht, 598.301 maandvignetten en 1.115.158 weekvignetten
* 63% van de vignetten werd in een winkel gekocht, 33% online, 1,8% via een app en 2,2% via een automaat

Toch wel opmerkelijk dat zoveel vignetten nog via fysieke verkooppunten verkocht worden (het vignet is immers elektronisch).

Van de vrachtwagentol kon ik nog geen statistieken vinden. Al jaren is de verhouding van de tolinkomsten ongeveer 75% vrachtverkeer en 25% autoverkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jan 2019, 9:41

Chris schreef: do 10 jan 2019, 20:20 Slowakije handhaaft waarschijnlijk wel zijn positie als veiligste oostelijk EU-land.
Dat verbaasd me niet. Slowaken rijden best prettig, de wegen zijn vaak breed, ruime kruispunten etc. Autorijden is er zeer ontspannen. Men rijdt goed door zonder de regels grof te overschrijven, als je eens moet inhalen is er genoeg ruimte en drukkere kruispunten zijn regelmatig ongelijkvloers uitgebouwd. Als je dan toch eens in de file staat, gaat dat er ook heel relaxed aan toe... Verschilt toch net wel even met hun buurlanden (Oekraïne ben ik nog niet geweest). Het enige waar nog wel wat aan gedaan mag worden is het wegdek op lokale wegen. Daar doet men ook wel wat aan, maar met enige regelmaat tref je nog wel eens een weg die in dramatische toestand verkeerd. Bovendien strooit men in de winter vaak met split i.p.v. pekel. De wegen in Polen worden een stuk beter schoongeveegd...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 18:36

De wegbeheerder NDS heeft het contract voor de bouw van de D1 tussen Žilina en Martin geannuleerd. De aannemer eiste € 100 miljoen meer voor het afmaken van de werkzaamheden, wat NDS niet zo maar kan en mag betalen binnen de EU-regelgeving. Men gaat nu de resterende werkzaamheden opnieuw gunnen, de oplevering is daarmee alweer vertraagd, naar 2023. Oorspronkelijk had dit deel in 2019 klaar moeten zijn. Het project omvat de 7,5 kilometer lange Tunnel Višňové, de langste tunnel van Slowakije. De tunneldoorslagen zijn reeds gevestigd in 2018. Het gehele project omvat 13,5 kilometer autosnelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 12:28

Wat wegennieuws.

De bouw van 13,5 kilometer R2 tussen Mýtna en Lovinobaňa is gegund voor € 127,7 miljoen excl. btw. De bouw start de komende maand en moet in 2 jaar klaar zijn.

Verder loopt er nog een tenderprocedure voor het traject Kriváň - Mýtna (9,2 kilometer). Een verliezend bedrijf heeft bezwaar gemaakt, dat eerst afgehandeld moet worden. De bouw start mogelijk in oktober.

De R2 verloopt vanaf Zvolen nu 20 kilometer oostwaarts. Als deze twee projecten klaar zijn in 2021 dan is dat 43 kilometer.

Verder is aangekondigd dat de bouw van de eerste fase van de R4 rond de noordkant van Prešov in juli moet starten. Dit project is 4,3 kilometer lang en omvat een 1155 meter lange tunnel. Het contract is gegund voor € 142,8 miljoen ex btw. De bouwtijd bedraagt 3 jaar en 8 maanden, dus een openstelling in begin 2023.

De rest van de noordelijke bypass van Prešov is nog in planvorming, er moet keuze gemaakt worden tussen een half profiel autosnelweg (1x2) of volledig (2x2). De wegbeheerder heeft alles procedureel al rond voor 2x2, dus als daarvoor gekozen wordt kan de tender in begin 2020 starten. Indien voor een half profiel gekozen wordt moet alle documentatie aangepast worden en duurt het een jaar langer voordat de aanbesteding start.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Jeff » za 27 jul 2019, 0:14

Voor het gemak een overzicht van de vignette plichtige wegen (stiplijntjes: uitgezonderd)

Afbeelding

lijstje:
D1 Bratislava, Vajnory - Hrič. Podhradie ● 173 km ●
D1 Dubná Skala - Turany ● 17 km ●
D1 Ivachnová - Prešov, Západ ● 143 km ●
D1 Prešov, Petrovany - Budimír ● 20 km ●
D2 Brodské (SK/CZ) - Bratislava, Lamač ● 55 km ●
D2 Bratislava, Jarovce - Čunovo (SK/HU) ● 9 km ●
D3 Hričovské Podhradie - Žilina, Brodno ● 13 km ●
D3 Skalité - Svrčinovec ● 15 km ●
D4 Jarovce (SK/AT) - Bratislava, Jarovce ● 2 km ●
R1 Trnava - Ban. Bystrica, Kremnička ● 158 km ●
R1A Nitra, Západ - Nitra, Kynek ● 2 km ●
R2 Lovčica, Trubín - Žiar nad Hronom ● 5 km ●
R2 Zvolen, Západ - Zvolen, Centrum ● 3 km ●
R2 Zvolen, Východ - Kriváň ● 18 km ●
R4 Košice, Juh - Milhosť (SK/HU) ● 14 km ●
R6 Púchov, Juh - Dolné Kočkovce ● 1 km ●

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 aug 2019, 15:18

Toevallig keek ik zojuist even op Google Earth rond om wat plaatsen te vinden die op m'n luchtopnamen voorkomen en zag dat zodoende het nieuwe stuk D3 bij Skalité, tussen de Poolse grens en Svrčinovec, nu ook Streetview heeft.

De weg schijnt erg netjes geworden te zijn. Aankomende winter zal ik er nog wel een keer langskomen, eind volgend jaar moet dan een 2x2 stuk tot aan Čadca gereed komen. Tot mijn grote verbazing heeft echter het langgerekte dorp Skalité alleen afritten gekregen. De provisorische aansluiting direct na de Poolse grens, waar ik in 2015 ook nog langs werd gestuurd, is nu alleen een afrit geworden. Komende vanaf de Slowaakse kant (Žilina) is er ook een afrit gebouwd, maar geen oprit. Dat is voor de mensen in Skalité toch even afzien, want richting Žilina moet je dan mooi 12-15 km binnendoor Bibeko (!) rijden om naar de D3 te komen, of anders via Polen omrijden, wat een omweg van ca. 6-10 km betekend, hetgeen weinig mensen zullen doen. Dit is m.i. foutief bezuinigen. Kortom: Skalité is snel te bereiken, maar niet snel te verlaten.

Ook grappig: Bij de afrit van Skalité, wat vroeger de provisorische aansluiting met het OWN was, staat nu een bord voorrangsweg (met de bocht mee) en vervolgens dat je rechtdoor moet afslaan, want de doorgaande weg is afgesloten, zie hier. :facepalm: :lol:

Klimstroken zijn er alleen 2x richting Polen, richting Slowakije kan je alleen op stukken enkelbaans inhalen. De nieuwe D3 heeft een autoweg status gekregen, het is daarmee geen (enkelbaanse) snelweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Ger81 » vr 02 aug 2019, 15:31

SnarfFlevoland schreef: vr 02 aug 2019, 15:18 Ook grappig: Bij de afrit van Skalité, wat vroeger de provisorische aansluiting met het OWN was, staat nu een bord voorrangsweg (met de bocht mee) en vervolgens dat je rechtdoor moet afslaan, want de doorgaande weg is afgesloten, zie hier. :facepalm: :lol:
Wat een bizarre constructie :knetter:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 aug 2019, 17:31

^^ Oef... dat blinkt niet uit in duidelijkheid. Ik zou de borden aldaar vervangen door een :B7: en :D4:, en dat bordje dat de voorrangsrichting aangeeft gewoon weglaten. Schept alleen maar verwarring.

De andere kant op staat het gelukkig wel goed: https://www.google.nl/maps/@49.5076109, ... 312!8i6656

Plaats reactie