[SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » za 10 okt 2015, 13:48

De voorkeursvariant van de DK52 is ongeveer 8 kilometer korter dan de bestaande weg. En bij Žilina wordt er ook nog wat afgesnoept door de D3. Overigens schijnt de route ook gebruikt te worden door vrachtverkeer richting Italië. Vanuit Katowice is het ongeveer om het even als alles straks af is, maar de tol in Oostenrijk wordt vaak het vermijden waard gezien, men rijdt dan door het westen van Hongarije (die route wordt momenteel opgewaardeerd) en Slovenië. Vanuit bestemmingen oostelijker dan Katowice is deze route ook interessant richting Italië. Alhoewel de meerwaarde van Hongarije nu verminderd is sinds ze in 2013 tolheffing hebben ingevoerd voor vrachtwagens. Maar de toltarieven liggen in Oostenrijk nog wel 2x zo hoog als in Hongarije.

Voorlopig is alles nog niet klaar en is er nog geen echt dominante route ontstaan voor grensoverschrijdend verkeer. De route via Brno in Tsjechië is best wel om, maar via Žilina ontbreekt nog de Poolse S1 en de Slowaakse D3, evenals nog een klein stukje S69. Vanuit Kraków is het bovendien nog wachten op de DK52.

Daarom is het op zich ook verstandig dat men de D3 in eerste instantie half-profiel aangelegd. Alleen het knooppunt bij Svrčinovec wordt meteen in volledig profiel aangelegd. De D3 langs Žilina wordt wel meteen met 2x2 rijstroken aangelegd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 okt 2015, 15:07

Chris schreef:Overigens schijnt de route ook gebruikt te worden door vrachtverkeer richting Italië. Vanuit Katowice is het ongeveer om het even als alles straks af is, maar de tol in Oostenrijk wordt vaak het vermijden waard gezien, men rijdt dan door het westen van Hongarije (die route wordt momenteel opgewaardeerd) en Slovenië. Vanuit bestemmingen oostelijker dan Katowice is deze route ook interessant richting Italië. Alhoewel de meerwaarde van Hongarije nu verminderd is sinds ze in 2013 tolheffing hebben ingevoerd voor vrachtwagens. Maar de toltarieven liggen in Oostenrijk nog wel 2x zo hoog als in Hongarije.
Interessant. Klinkt opzich wel plausibel, alleen is Slowakije toch ook niet bepaald goedkoop met de vrachtwagentol. En nu Hongarije ook nog tol heeft, is de route via Tsjechië-Oostenrijk toch de meest logische route. Het lijkt me toch dat de Tsjechische D1 meer in het Europese netwerk voorstelt als straks de Slowaakse D3 met D1. Al met al heeft Slowakije geen eens grote hoeveelheden transitverkeer.
Chris schreef:De route via Brno in Tsjechië is best wel om, maar via Žilina ontbreekt nog de Poolse S1 en de Slowaakse D3, evenals nog een klein stukje S69. Vanuit Kraków is het bovendien nog wachten op de DK52.
Is het eigenlijk überhaupt wel gepland om die S69 ooit volledig met 2x2 rijstroken tot de Slowaakse grens uit te bouwen? Ik lees daar op internet nergens iets over, alleen over de Slowaakse D3.

Overigens is het vanaf Gliwice ook weer net zo zinvol om langs Cieszyn te rijden en dan kom je als het ware uit op de Slowaakse R5 bij Svrčinovec. Je ziet nu dat die Tsjechisch-Slowaakse grens behoorlijke intensiteiten heeft, terwijl de S69 voor de Slowaakse grens zo goed als uitgestorven is. Ben benieuwd hoe zich dat toekomstig zal ontwikkelen. Persoonlijk denk ik dat de I/11-R5 de grootste verkeersstroom zal blijven verwerken.
Chris schreef:Alleen het knooppunt bij Svrčinovec wordt meteen in volledig profiel aangelegd. De D3 langs Žilina wordt wel meteen met 2x2 rijstroken aangelegd.
Voor zover ik dat laatst na het zien van die foto's begrepen heb, zal de D3 vanaf Svrčinovec naar Čadca meteen met volledig profiel worden aangelegd. In zoverre is het logisch dat het knooppunt dan ook meteen volledig wordt uitgebouwd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » za 10 okt 2015, 16:18

SnarfFlevoland schreef:]Is het eigenlijk überhaupt wel gepland om die S69 ooit volledig met 2x2 rijstroken tot de Slowaakse grens uit te bouwen? Ik lees daar op internet nergens iets over, alleen over de Slowaakse D3.
Op korte termijn zeker niet. Maar er is nog één ontbrekende schakel van de 'ausbaustrecke' S69, je moet nog door Węgierska Górka en Milówka. Voor vrachtverkeer is het natuurlijk minder interessant of een ongelijkvloerse weg 2x2 rijstroken telt dan voor autoverkeer.

De D3 is een zeer interessant project vanwege de vele dalviaducten. Er zijn grotere tunnelprojecten in Slowakije (de D1), maar daar zie je minder van.

Wat overigens ook nog op vrij korte termijn zou moeten starten is de D4 rond Bratislava. De brug van de D1 over de Donau is het grootste knelpunt van het land, met 100.000 voertuigen (2010) en 120.000 voertuigen (2013) per dag op 2x2 rijstroken. Ook voor doorgaand verkeer zal die D4 interessant zijn, het snijdt weer een stukje af naar Hongarije, al zal het niet veel schelen. Maar het scheelt wel veel drukte.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 okt 2015, 20:33

Chris schreef:Maar er is nog één ontbrekende schakel van de 'ausbaustrecke' S69, je moet nog door Węgierska Górka en Milówka.
Daarvan was ik al een poos op de hoogte. Toen ik begin dit jaar keek om zo snel mogelijk in Skalité te komen, viel die route af omdat toen ook nog het stuk bij Żywiec niet gereed was en Żywiec destijds nog bekent stond om z'n opstoppingen.
Chris schreef:De D3 is een zeer interessant project vanwege de vele dalviaducten. Er zijn grotere tunnelprojecten in Slowakije (de D1), maar daar zie je minder van.
Desondanks dat is de D1 daarom niet minder fraai. De snelweg loopt eigenlijk continu door fraaie dalen en dankzij het uitblijven van jungle-achtige toestanden heb je bijna overal wijds uitzicht.
Chris schreef:De brug van de D1 over de Donau is het grootste knelpunt van het land, met 100.000 voertuigen (2010) en 120.000 voertuigen (2013) per dag op 2x2 rijstroken.
Zou de D1 door Bratislava ook niet - naast de bouw van de D4 - naar 2x3 rijstroken worden opgewaardeerd?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » za 10 okt 2015, 20:54

SnarfFlevoland schreef:Kunnen ze in Duitsland een voorbeeld aan nemen. :duck:
Uit het Bulgaarse topic. Ik moest hier vanmiddag ook nog aan denken. Het viaduct over Považská Bystrica is in 1 jaar en 9 maanden tijd aangelegd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 12 okt 2015, 17:23

Ook in Slowakije moesten de sneeuwschuivers voor het eerst deze winter de weg op. Dit is de D1 bij Poprad.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 12 okt 2015, 18:59

De D1 tussen Levoča en Janovce zal op korte termijn openen, er is nog geen officiële datum, maar de openstelling is mogelijk deze week al.

Afbeelding

dynamisch portaal voor een mogelijke afsluiting van de Tunnel Branisko. Het nummer I/82 is mij nieuw. De nummering liep altijd tot de I/79.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 okt 2015, 19:32

Ziet er goed en verzorgd uit. Net als de bewegwijzering. Esthetisch zeker in orde, al had het qua leesbaarheid toch beter geweest met SNV of DIN. Maar goed, gepasseerd station. Waarvoor dient die inham op de eerste foto eigenlijk? Is dat een soort opstelplaats voor de politie als ze willen flitsen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door GuteFahrt » ma 12 okt 2015, 21:26

Chris schreef: Het nummer I/82 is mij nieuw. De nummering liep altijd tot de I/79.
Laatst liep ik er al tegenaan dat de M in Hongarije niet voor Motorway staat, maar waar staat die I eigenlijk voor? In Tsjechië gebruikt men dat ook als ik mij niet vergis.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 12 okt 2015, 21:38

I staat voor een eerste klas weg (één of tweecijferige nummers). II staat voor een tweede klas weg (driecijferige nummers). Dit is vooral in schrijftaal, de bewegwijzering toont voor deze wegen geen prefix zoals D of R.

Een aantal landen gebruiken deze aanduiding, waaronder Tsjechië, Slowakije en Bulgarije. In Slowakije spreekt men meestal voluit van 'Cesta I. triedy 18' (weg 18 van de eerste klasse). In Tsjechië spreekt men van bijvoorbeeld 'Silnice I/2' (weg I/2).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2015, 21:56

Snelwegfreak schreef:Ziet er goed en verzorgd uit. Net als de bewegwijzering. Esthetisch zeker in orde, al had het qua leesbaarheid toch beter geweest met SNV of DIN.
Het is niet mooi, maar het is nog altijd veel beter dan dat lettertype wat ze hiervoor gebruikten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 12 okt 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 okt 2015, 22:03

Het blijft een kwestie van smaak ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Wesso » ma 12 okt 2015, 23:01

Lijkt wel een lettertype uit een willekeurige auto- of meubelbrochure. :nothanks:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 13 okt 2015, 11:56

Smaken verschillen inderdaad, want ik vind het lettertype dat hiervoor werd gebruikt mindstends zo duidelijk. Maar al met al had ik het liefste ook DIN of Frutiger gezien.
Chris schreef:De D1 tussen Levoča en Janovce zal op korte termijn openen, er is nog geen officiële datum, maar de openstelling is mogelijk deze week al.
Heeft dan toch wat langer geduurd als gedacht. Volgens mij was de opening van dit stuk snelweg al voor 2014 gepland?
Chris schreef:Ook in Slowakije moesten de sneeuwschuivers voor het eerst deze winter de weg op. Dit is de D1 bij Poprad.
Ze maken daarmee geen haast in Slowakije. Het duurt een poos voordat ze de snelweg weer beginnen vrij te vegen. Heb afgelopen januari 2x het stuk van Liptovský Mikuláš naar Poprad gereden met een volledig bedekte sneeuwlaag van ruim 10 cm. Zo extreem heb ik dat in de Alpen nog nooit aangetroffen, zelfs niet als het hard sneeuwde is men er na een paar cm opnieuw bezig de zaak schoon te vegen. Wel vind ik het prettig dat de Slowaken met de sneeuwschuivers zo rijden dat je tussendoor kan inhalen. In de Alpenlanden (incl. Duitsland) kom je er niet voorbij.

Slowaken hoorde ik er in januari ook wel over klagen dat er in hun land zo traag sneeuw wordt geruimd. In Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Hongarije schijnt het in ieder geval vlotter te gaan. In het Tatra-gebergte kon ik die kritiek ook meer als bevestigen. Daar waar Polen de zaak al helemaal had schoongeveegd, ligt aan de Slowaakse kant van de weg nog een compleet gesloten sneeuwdek op de weg. Zelfs zonder split.
Chris schreef:Het viaduct over Považská Bystrica is in 1 jaar en 9 maanden tijd aangelegd.
Inderdaad een erg mooi voorbeeld voor het wegendebat in Duitsland. Zo kan het dus ook! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door GuteFahrt » di 13 okt 2015, 13:29

Chris schreef:De D1 tussen Levoča en Janovce zal op korte termijn openen, er is nog geen officiële datum, maar de openstelling is mogelijk deze week al.
Betreft het open te stellen gedeelte enkel het traject Janovce - Levoča (AS 341 Spišský Štvrtok <-> AS 350 Levoča) of sluit het gelijk aan op AS 360 Spišské Podhradie? In het eerste geval blijf je nog met een korte missing link zitten...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 13 okt 2015, 13:35

Het zijn twee verschillende contracten. Het is me niet duidelijk of die tegelijkertijd geopend worden, maar ze zijn wel bijna even ver gevorderd. Als er een missing link ontstaat, zal dat maar van korte duur (weken tot hooguit 2 maanden) zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 13 okt 2015, 13:59

SnarfFlevoland schreef:Doordat de snelweg redelijk ver van de plaats af komt te liggen, heeft Ružomberok eigenlijk geen supersnelle aansluiting op het HWN. Nu zal de I/18 toekomstig wel enigszins ontlast worden, maar zolang de R1 er nog niet ligt, vind ik het voor de stad allemaal nog wat magertjes. Het is er toch behoorlijk druk en er is veel bedrijvigheid, zeker de kruising met de I/59 naar Donovaly geeft de indruk chronisch overbelast te zijn met erg veel afslaand verkeer.
Chris schreef:Heel concreet is de R1 langs Ružomberok nog niet volgens mij.
Maandag is besloten om een 'feasibility study' te starten voor de aanleg van de R1 tussen Banská Bystrica en Ružomberok. In het oosten van Europa betekent een 'feasibility study' meer een concrete milieustudie met gedetailleerd ontwerp dan alleen een verkenning. Besloten is dat de aanleg van de R1 prioriteit krijgt boven de R3 naar Martin. Bij Donovaly komt een circa 8 kilometer lange tunnel. Van de R1 tussen beide steden zal 14 kilometer in tunnels verlopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » za 17 okt 2015, 19:48

Nogmaals de D3 tussen Svrčinovec en Skalité.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 20 okt 2015, 16:26

Vandaag is 9 kilometer van de D1 opengesteld, tussen Jánovce (Spišský Štvrtok) en Levoča.

De aanleg duurde 4 jaar en kostte € 60 miljoen (€ 6,7 miljoen per kilometer). De snelweg is met enige vertraging opengesteld.

Binnen 'enkele weken' opent ook het deel tussen Levoča en Jablonov, waarmee er weer een ontbrekende schakel minder is op de D1.

Eind dit jaar zullen nog twee stukken snelweg worden geopend, de R2 tussen Pstruša en Kriváň en de D1 tussen Fričovce en Svinia. Vanaf eind dit jaar is de D1 dus over een vrij lang stuk te berijden van Ivachnová tot Prešov over 141 kilometer. Alleen de tunnel Branisko is nog enkelbuizig.

edit: wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door GuteFahrt » di 20 okt 2015, 21:59

Het ziet er fraai uit. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 22:06

Het knooppunt D1/R3 bij Martin is ook voorzien van 'Japanse' markeringen. Volgens mij is dat elders in Slowakije niet zo gangbaar?

Afbeelding
Chris schreef:Eind dit jaar zullen nog twee stukken snelweg worden geopend, de R2 tussen Pstruša en Kriváň en de D1 tussen Fričovce en Svinia.
Ik verbaas me wel over die R2. Op satellietbeelden van augustus 2014 en maart 2014 zijn alleen wat beginfases van grondwerken te zien. Dan hebben ze die snelweg in amper 1 jaar tijd aangelegd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 28 okt 2015, 10:37

D1 Žilina

De D1 tussen Hričovské Podhradie en Lietavská Lúčka, beter bekend als de bypass van Žilina.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knooppunt met de D3.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Kaaiman » wo 28 okt 2015, 11:00

Wat een bruggen! :o
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door BeervVtV » wo 28 okt 2015, 11:44

Al die bruggen. 8-)
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » vr 30 okt 2015, 19:51

Aanleg van de D3 langs de westkant van Žilina. Dit deel omvat een brug over een stuwmeer en een 2,2 kilometer lange tunnel. De openstelling is gepland voor juni 2017.

1. Kijkend van noord naar zuid. Op de voorgrond de tunnel Považský Chlmec, op de achtergrond de brug over het stuwmeer.
Afbeelding

2. Het stuwmeer ten westen van de stad waar de D3 op de bestaande route uit Bratislava aansluit.
Afbeelding

3. Detail; aansluiting D3 en weg I/18.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 03 nov 2015, 21:31

De D3 tussen Svrčinovec en Skalité.

1. Knooppunt D3 en R5 bij Svrčinovec.
Afbeelding

2. De R5 is heel kort en eindigt na 2 kilometer op de Tsjechische grens. Voorlopig wordt alleen het knooppunt met de D3 aangelegd, dat op viaducten is gebouwd.
Afbeelding

3. Most Valy, 591 meter lang en 81 meter hoog, het hoogste viaduct van Slowakije. Het dorp op de achtergrond ligt in Tsjechië, direct rechts daarvan is Polen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Ger81 » vr 06 nov 2015, 21:17

Indrukwekkend, ziet er mooi uit!
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 10 nov 2015, 18:09

Vandaag is 10 kilometer van de R2 opengesteld rond Detva. De snelweg loopt van Pstruša tot Kriváň, net ten oosten van Zvolen. De snelweg is in amper 1,5 jaar tijd aangelegd maar was wel vrij duur (€ 178 miljoen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 19 nov 2015, 15:18

Tol

Slowakije wil volgend jaar starten met een elektronisch vignet. Heel veel details zijn nog niet bekend, maar het wordt mogelijk het vignet via internet, een app of bij een automaat op verkooppunten aan te schaffen. De tarieven zijn ongewijzigd voor 2016.

* 1 week: € 10
* 1 maand: € 14
* 1 jaar: € 50

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » do 26 nov 2015, 15:54

D3

Most Valy, 591 meter lang en 81 meter hoog, het hoogste viaduct van Slowakije. De voortgang van de uitbouw is vrij goed, ondanks het winterweer.
Afbeelding

Plaats reactie