[SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 21 jan 2015, 19:21

De R1 lijkt me voorlopig ook nogal onnodig. Die loopt parallel aan de D1 die een paar jaar terug al omgebouwd is tot 2x3.

De noordring van de D4 is nogal duur om aan te leggen met een tunnel onder de Kleine Karpaten en is pas vooral interessant als Oostenrijk ook de S8 naar Wenen aanlegt. Maar Oostenrijk zet daarmee nauwelijks vervolgstappen, met als gevolg dat de Slowaken dat ook nog niet doen voor de D4. Uiteindelijk zal deze er denk ik wel komen, ook als de S8 er niet komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 28 jan 2015, 17:14

In 2014 zijn 3.376.263 vignetten verkocht. Deze brachten € 67,2 miljoen op.

Hier kun je het verloop zien van de verkopen van de vignetten gedurende het jaar. In januari zie je een piek in de verkoop van de jaarvignetten, die daarna afnemen. Vanaf oktober worden praktisch geen jaarvignetten meer verkocht. Qua maand- en 10-daagse vignetten zie je een duidelijke piek in de zomerperiode, wanneer toeristen zulke vignetten kopen.
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door nederland24 » do 29 jan 2015, 18:58

Een logisch verloop. Al zijn de verkopen van zo'n maandvignet wel erg laag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 feb 2015, 10:35

Na een poosje in Slowakije te hebben rondgereden een paar indrukken m.b.t. de grootste wegprojecten.
  • De D3 vanaf de Poolse grens tot voorbij Skalité is quasi helemaal klaar en geasfalteerd. Dat de opening pas in 2016 zal plaatsvnden heeft ermee te maken dat er aan het huidige einde van de D3 geen afrit gebouwd wordt en men dus moet wachten totdat het stuk tot Svrčinovec klaar is. Op dit moment is de D3 circa 200 m lang en is provisorisch op de I/12 aangesloten. Om Skalité in de toekomst te kunnen bereiken zal men de weg kort voor de grens al in Polen moeten verlaten, of komende vanuit Žilina dit in Svrčinovec al moeten doen. De I/12 is overigens van erg matige kwaliteit. Het wordt tijd dat hier het transitverkeer niet meer langs hoeft, ook al is het hier bijna uitgestorven. Verder stond op het projectbord van de D3 nog iets met 2019. Het leek erop dat men hiermee de tweede rijbaan bedoelde, maar ik had te weinig tijd om alles zo snel te lezen én te begrijpen.
  • De rondweg rondom Žilina is met 2x2 rijstroken voorzien en is ongelijkvloers. Met de verlenging van de D3 lijkt men al een flink eind opweg. Deze moet hier in 2017 open gaan. Hier wordt de D3 wel meteen volledig uitgebouwd, in tegenstelling tot het tracé bij Skalité, maar daar lijkt het dan ook wel bijna uitgestorven. De huidige I/11 is wel deels al met ongelijkvloerse kruispunten uitgevoerd en het laatste stukje voor Žilina met 2x2 rijstroken.
  • De D1 rondom Martin lijkt goed op te schieten. Men heeft sinds m'n passage in de zomer van 2013 flink wat werk kunnen verrichten. Ook zijn er al zichtbare vooruitgangen te zien tussen Ružomberok en Ivachnová, waar men in 2013 überhaupt nog niet begonnen was. De I/18 is ter plaatse behoorlijk druk, alhoewel de D1 richting Poprad al snel rustiger wordt. De passage door Ružomberok is zowel op de I/18 als op de I/59 met 2x2 rijstroken uitgevoerd. Hoewel de hoofdroute richting Bratislava via de I/18 verloopt zou ik persoonljk de pas nemen via Donovaly over de I/59. Dan ben je sneller weer op een snelweg (R1). De pas wordt niet snel geruimd als het sneeuwt, maar is met gesloten sneeuwdek alsnog te doen en schiet met de Slowaakse manier van rijden ook nog wel op.
Overigens is de Slowaakse politie redelijk fel op geldige vignetten. Het begin van de D1 bij Ivachnová kwam ik in de vakantie twee keer voorbij en beide keren werd er gecontroleerd. Je kan daar overigens nog wel tot het eerste tankstation rijden om een tolvignet te kopen, aangezien de snelweg officieel direct na de afrit van Ivachnová pas begint. De eerste keer had ik dan ook daar een vignet gekocht. Precies optijd om maar zo te zeggen, want direct na het tankstation stonden ze al. :) In 2013 had ik eenzelfde controle al aan de andere kant van dit D1-gedeelte bij Spišský Štvrtok. Verder zie je sowieso regelmatig politieauto's op de weg rijden in Slowakije.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » wo 11 feb 2015, 9:45

Historische foto's van de wegenaanleg in Slowakije.

1. Aanleg van een viaduct bij Hybe in de Tatra in 1989.
Afbeelding

2. De D1 bij Senec in 1975.
Afbeelding

3. De brug over de Donau in Bratislava in 1981.
Afbeelding

4. Aanleg van een viaduct bij Podtureň in 1979
Afbeelding

5. De D2 tussen Malacky en Bratislava in 1973.
Afbeelding

6. De D1 bij Senec in 1975
Afbeelding

7. De D2 bij Bratislava in 1973
Afbeelding

8. De D2 Malacky - Kúty in 1978
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Ger81 » wo 11 feb 2015, 20:32

Prachtige foto's! :blauweduim:
Chris schreef:7. De D2 bij Bratislava in 1973
Afbeelding
Opvallend: alléén het E-nummer wordt vermeld.
Ubi volentia est, via est

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:43

Behoorlijk moderne wegen.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Albaufstieg » wo 11 feb 2015, 23:06

Ziet er inderdaad mooi en modern uit. Vooral de foto van de D2 tussen Malacky en Bratislava uit 1973 vind ik erg fraai. Lijkt me erg leuk om eens een keer terrein te ontginnen in dit land. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Vinny » do 12 feb 2015, 22:01

Ger81 schreef:Opvallend: alléén het E-nummer wordt vermeld.
Dat was vroeger gebruikelijk. Er zijn een hoop landen geweest waar E nummers als enige gebruikt werden op snelwegen. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door RSK » do 12 feb 2015, 22:07

Je hebt zelfs landen die dat nog steeds doen! :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Ger81 » do 12 feb 2015, 22:28

^^ en ^^
^^

Weet ik allemaal ;)

Ik vind het vooral opvallend gezien het feit dat het voor de gemiddelde Slowaak in de jaren '70 minder gebruikelijk was om grensoverschrijdend een wegnummer te volgen dan voor een Belg of een Nederlander.
Ubi volentia est, via est

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » vr 13 feb 2015, 9:56

Grappig. Over die brug bij Hybe ben ik bij m'n laatste trip meerdere keren overheen gekomen, tijdens het pendelen tussen de hoge, west en lage Tatra. Dat stuk D1 is al redelijk oud. Vooral het stuk tussen Ivachnová en Liptovský Ján, wat het wegdek aldaar ook wel aan te zien, dan wel aan te voelen is. Ter plaatste staan daar nog steeds alleen E-nummers aangegeven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 feb 2015, 10:13

Ger81 schreef:Ik vind het vooral opvallend gezien het feit dat het voor de gemiddelde Slowaak in de jaren '70 minder gebruikelijk was om grensoverschrijdend een wegnummer te volgen dan voor een Belg of een Nederlander.
Als dat het enige wegnummer is dat is aangegeven. In Nederland waren in de eerste helft van de jaren '70 ook alleen de E-nummers en een stuk of tien N-nummers op de borden, meer niet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door marcel » do 19 feb 2015, 0:23

SnarfFlevoland schreef:Overigens is de Slowaakse politie redelijk fel op geldige vignetten. Het begin van de D1 bij Ivachnová kwam ik in de vakantie twee keer voorbij en beide keren werd er gecontroleerd. Je kan daar overigens nog wel tot het eerste tankstation rijden om een tolvignet te kopen, aangezien de snelweg officieel direct na de afrit van Ivachnová pas begint. De eerste keer had ik dan ook daar een vignet gekocht. Precies optijd om maar zo te zeggen, want direct na het tankstation stonden ze al.
Aan de D4 kon ik helemaal geen vignet kopen. Ik ben maar doorgereden tot het benzinestation bij Bratislava maar ik vraag mij wat er dan bij een controle zou gebeuren.
Verder zie je sowieso regelmatig politieauto's op de weg rijden in Slowakije.
Inderdaad, ik heb op één dag zeker meer dan 10 politieauto's gezien.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door nederland24 » do 19 feb 2015, 15:13

^^Ik denk gewoon een boete, tenzij dat stuk vignetvrij is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 feb 2015, 12:12

marcel schreef:Aan de D4 kon ik helemaal geen vignet kopen. Ik ben maar doorgereden tot het benzinestation bij Bratislava maar ik vraag mij wat er dan bij een controle zou gebeuren.
Twee jaar geleden verkochten ze de vignetten in dit kleine hokje onder de overkapping van het grenscomplex.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door marcel » zo 22 feb 2015, 15:12

Toen ik er was (2011) hadden ze daar een hokje iets verderop voor, maar het was dicht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 feb 2015, 9:43

Een kennis van mij beweerde laatst dat je bij Rastation Potzneusiedl op de A6 in Oostenrijk al een Slowaaks vignet kon kopen. Lijkt me opzich ook geen overbodige luxe, aangezien je anders de klos bent als je aan de grens niet 24/7 een tolvignet kan kopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Coen Tunnel » di 24 feb 2015, 10:47

Hmm, dat zou mooi zijn. Al vind ik het kwalijk dat je bij de Raststätte langs de S1 geen vignet kan krijgen, en ook niet op de A2 (ik kwam vanaf Graz). Hongaarse vignetten kon je wel krijgen op de S1.

En dan te bedenken dat het relatief makkelijk is om tijdig Zwitserse, Oostenrijkse of Sloveense vignetten aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » di 10 mar 2015, 21:15

Vandaag is de aanleg van de Tunel Považský Chlmec van de D3 bij Žilina begonnen. Deze tunnel is 2.218 meter lang, tweebuizig en is één van vier tunnels die rond Žilina in aanleg zijn van de D1 en D3. Openstelling van dit deel D3 is gepland in 2017.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » zo 12 apr 2015, 19:03

De D1 bij Martin is bijna klaar. Dit lijkt geen TERN overigens op de wegwijzers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 apr 2015, 19:22

Chris schreef:Dit lijkt geen TERN overigens op de wegwijzers.
Dit lijkt me toch wel TERN op de wegwijzers ;)

Overigens, jammer dat ze Oostenrijkse uitvoering hebben gekozen in plaats van bijvoorbeeld de Tsjechische.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » zo 26 apr 2015, 12:15

Aanleg van de D3 in het noordwesten van Slowakije. De weg wordt overwegend met één rijbaan aangelegd omdat het verkeersaanbod nog niet zo groot is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door mavas » zo 26 apr 2015, 13:29

Ik vind het wel interessant om te zien dat Slowakije gestaag doorbouwt ondanks de wat mindere economische omstandigheden in Europa, alhoewel ik niet op de hoogte ben of Slowakije ook in de crisis zit. In tegenstelling tot Tsjechie lijkt men in Slowakije de zaken beter op orde te hebben, en een veel stabielere overheid te hebben, waardoor de aanleg en verbetering van wegen geen hinder ondervindt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » zo 26 apr 2015, 13:46

De Slowaakse economie kromp alleen in 2009. Sindsdien is er sprake van groei.

2010: +4,8%
2011: +2,7%
2012: +1,6%
2013: +1,4%
2014: +2,4%

En het is inderdaad opvallend dat de Slowaakse wegenbouw de afgelopen 5 jaar gewoon is door gegaan. Weliswaar op een niet heel hoog tempo, maar de aanlegkosten liggen ook hoog met al die dalviaducten en tunnels. Slowakije doet het op dat vlak beduidend beter dan Tsjechië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 apr 2015, 15:52

mavas schreef:In tegenstelling tot Tsjechie lijkt men in Slowakije de zaken beter op orde te hebben, en een veel stabielere overheid te hebben, waardoor de aanleg en verbetering van wegen geen hinder ondervindt.
Heb zelf ook ter plaatse de indruk gekregen dat het in Slowakije allemaal wat beter lijkt te gaan als in Tsjechië. Het land lijkt vooral Oostenrijk als groot voorbeeld te nemen.
Chris schreef:Aanleg van de D3 in het noordwesten van Slowakije. De weg wordt overwegend met één rijbaan aangelegd omdat het verkeersaanbod nog niet zo groot is.
Dat is opzich ook niet zo vreemd, aangezien dat wel een eindhoek van 't land is. De S69 in Polen is bovendien ook enkelbaans gebouwd en heeft geen echte transitfunctie. De verkeersintensiteiten nemen pas bij Svrčinovec toe, waar de weg met transitverkeer vanuit Tsjechië erbij komt. Eind januari stond er kort na de grensovergang bij Skalité nog dat het project tot Svrčinovec in oktober 2016 gereed moet zijn.

De I/11 was tijdens mijn bezoek tussen Krásno nad Kysucou en Žilina wel serieus druk. Op dat stuk wordt de D3 volgens mij dan ook meteen met 2x2 rijstroken uitgevoerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Snelwegenkenner » ma 27 apr 2015, 11:26

SnarfFlevoland schreef:
mavas schreef:In tegenstelling tot Tsjechie lijkt men in Slowakije de zaken beter op orde te hebben, en een veel stabielere overheid te hebben, waardoor de aanleg en verbetering van wegen geen hinder ondervindt.
Heb zelf ook ter plaatse de indruk gekregen dat het in Slowakije allemaal wat beter lijkt te gaan als in Tsjechië. Het land lijkt vooral Oostenrijk als groot voorbeeld te nemen.
En Tsjechië lijkt zeker vooral Duitsland als groot voorbeeld te namen mat haar trage wegenbouw.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 apr 2015, 12:37

^^
Mijn uitspraak is niet grappig bedoeld en richt zich ook lang niet alleen op de wegenbouw. Je kunt aan allerlei kenmerken zien dat Slowakije zich aan Oostenrijk oriënteert. Algemene bouwstijl, accomodaties, attracties, (klanten)service etc. Zoals Slowakije steeds meer op Oostenrijk lijkt, lijkt Tsjechië juist niét op Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Groningen » ma 27 apr 2015, 18:09

^^ Qua wegenbouw toch wel. Of althans: het ontbreken ervan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SK] Slowakije - Slovakia - Slovensko

Bericht door Chris » ma 04 mei 2015, 18:17

Het volgende deel van de R2 dat concreet gaat worden is een traject van 14 kilometer in het oosten van Slowakije, tussen Rožňava en Jablonov nad Turňou. Dit deel omvat een lage bergpas en is een black spot met veel ongevallen. Er komt een 4.280 meter lange Tunnel Soroška en 12 kunstwerken. Rožňava is een regionaal centrum met 18.000 inwoners.

Er is een aanbesteding gestart voor het maken van de milieu-effectrapportage. Men verwacht de bouwvergunning eind 2017 te kunnen krijgen. De aanleg duurt 5 jaar, relatief lang vanwege de bodemgesteldheid (karst).

Afbeelding

Plaats reactie