[IS] IJsland - Iceland - Ísland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » di 02 aug 2016, 15:06

Je ziet ook wel af en toe bizarre voertuigen rond rijden, zoals omgebouwde bestelbussen en vrachtwagens met een meter bodemspeling en wielen van het formaat monster truck.

Nog iets aparts is dat de meeste tankstations een gratis provisorische wasgelegenheid bieden om het ergste vuil van je auto te krijgen. Als je ziet hoe veel auto's er daar uit zien ook niet echt een overdreven luxe.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Gaiajohan » di 02 aug 2016, 19:04

Je bedoelt dit:
Afbeelding

Verder nog wat pics en een vid
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Link
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » di 02 aug 2016, 19:19

Mooi hoor. Het is toch weer heel anders dan wat ik van Noorwegen gezien heb. Nog kaler en woester.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » di 02 aug 2016, 20:17

Gaiajohan schreef:Je bedoelt dit:
Dat bedoel ik inderdaad. Ik heb het zo zelfs bij een oude stadsbus en een simpele Mercedes Sprinter gezien. Dat ziet echt niet uit...
SPOILER: TOON

Edit, dit dus:Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen op di 02 aug 2016, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Gaiajohan » di 02 aug 2016, 20:26

Tja je moet wat om bij Þórsmörk te komen. Veel van die stadsbussen (met 4 of 6-wielaandrijving) worden gebruikt voor de F-wegen. Sommige mag je met een huur-Vitara bv ook eigenlijk niet op zoals de F249
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » za 06 aug 2016, 14:43

Nog wat relevante wegenfoto's:
SPOILER: TOON

Kleine dorpjes als Egilstadir, Höfn en Isafjördur worden al op 500 km+ aangegevenAfbeelding
Brug op de ringweg bij SelfossAfbeeldingRingweg bij DjupivogurAfbeeldingAls je deze kaart mag geloven heeft Ijsland nog een dicht OV-net, met zelfs enkele 'buslijnen' door de volledig onbevolkte highlandsAfbeeldingHiervoor is het regelmatig uikijkenAfbeeldingWeg 93 naar SeydisfjördurAfbeeldingVeel bruggen in Ijsland zijn van dit model: korte, smalle hangbruggenAfbeelding
Ringweg ten westen van AkureyriAfbeeldingDe enige toltunnel van Ijsland. De tol bedraagt hier voor een personenauto 1000 ISK, ongeveer 7 euroAfbeeldingDe ringweg in de buurt van Bogarnes. Hier rijdt substantieel wat verkeer en wordt de weg deels ongelijkvloersAfbeeldingEen van de weinige portaalbewegwijzering die ik ben tegen gekomen bij ReykjavikAfbeeldingDe dubbelbaans weg 41 naar Keflavik, vanuit de lucht gezienAfbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen op za 06 aug 2016, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 14:48

Mooi hoor :yes: Die portaalbewegwijzering in Reykjavík lijkt wel wat op wat je incidenteel in Denemarken ziet.

Egilsstaðir (ik moest opzoeken waar het lag) is wellicht één van de kleinste plaatsen die al 600 kilometer van te voren wordt bewegwijzerd in Europa. Het heeft slechts 2.200 inwoners, maar is de grootste plaats aan de oostkant van IJsland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » za 06 aug 2016, 15:03

Rond Reykjavik komt de bewegwijzering ook wel vrij Deens over. In de rest van Ijsland zijn het vrijwel uitsluitend stapelborden die meer weg hebben van de Noorse bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Willem » za 06 aug 2016, 18:12

Het blijft de vraag waarom de bewegwijzering in Reykjavik afwijkt van die in de rest van het land. Iets met wegbeheerders ofzo?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » zo 12 nov 2017, 13:53

De route van Route 1 in het oosten van IJsland is gewijzigd. Deze verloopt nu via wat Routes 96 en 92 waren. De oude route is nu de Route 95.

Afbeelding
http://www.vegagerdin.is/upplysingar-og ... ustfjordum

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Mandelsoft » zo 12 nov 2017, 14:29

Oh, dan heb ik nog van de zomer de oude route van de Ringweg gedaan :lol:

Het is voor een deel onverhard, maar je wordt wel getrakteerd op een mooi uitzicht
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Ernst76 » zo 12 nov 2017, 23:57

Ik ben binnendoor gereden via de 939 en dan de toenmalige 1 (nu dus 95). Prachtige route, was goed te doen in een Hyundai i20. Wel gravel en hellingen tot 17%. In juni lag er nog sneeuw langs de weg op 500m hoogte.
Toen ik tankte in Djupivogur heb ik een local om info over deze weg gevraagd. Die zei dat hij hem vaak in zijn Golf reed.
Op zich hadden we wel verder langs de kust willen rijden, ook al was dat langer naar Egilsstadir. Maar er was veel mist helaas.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Seat » ma 13 nov 2017, 10:22

Dit is inderdaad één van de mooiste stukken van de ringweg, fantastisch gewoon. Ik heb deze zomer gereden over de route die nu de 95 is (blauw) en 939 (groen). De 939 is onverhard, evenals een goed stuk van de 1 ten noorden van Djupivogur langs het fjord. Maar er werd wel flink gebulldozerd naast de weg...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Pino » ma 13 nov 2017, 10:29

Ernst76 schreef:Ik ben binnendoor gereden via de 939 en dan de toenmalige 1 (nu dus 95). Prachtige route, was goed te doen in een Hyundai i20. Wel gravel en hellingen tot 17%. In juni lag er nog sneeuw langs de weg op 500m hoogte.
De nieuwe Route 1 langs de kust is wellicht wat beter begaanbaar gedurende het hele jaar en bij slecht weer?

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Seat » ma 13 nov 2017, 16:27

^^ Ja, zeker. De nieuwe 1 is lager gelegen dus minder sneeuw, en bovenal verhard. Stukken van de nieuwe 95 (voorheen 1) zijn onverhard en daar zitten grote potholes ( kuilen en gaten) in. Sowieso rekenen op max. 30 km/u, waar op de verharde 1 een snelheidslimiet van 90 geldt.

De 939 heeft inderdaad steile stukken met losliggende keien die zelfs met sneeuwkettingen een uitdaging kunnen zijn, met hier een mooi voorbeeld van hoe het er in de zomer uitziet: https://goo.gl/maps/D5eEVZzad5x
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 13 nov 2017, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Engels begrip verduidelijkt

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Gaiajohan » wo 15 nov 2017, 5:58

Vorig jaar de 939 en de oude 1 gedaan. Volgens mij lag de 1 er toen prima bij, en ben ik er met 60/70 overheen gegaan.

Op de 939 toen wel een voorwielaandrijver gespot die niet meer weg (omhoog) kon komen
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Emil » vr 01 jun 2018, 0:45

Het aantal weefstroken in IJsland is op één hand te tellen. Maar waarschijnlijk hebben ze wel het meest duidelijke bord om dit aan te duiden van alle Europese landen. Van beide onderstaande borden hebben ze er slechts 1 in het hele land, geplaatst op ook het enige klaverblad van het land.

Afbeelding

Afbeelding

Toch is zelfs een klein land als IJsland niet consequent, want bij slechts 1 andere weefstrook wordt dit bord ook gebruik (maar dan met twee rijstroken). Bij de andere stroken wordt gebruikt gemaakt van de standaard IJslandse rijstrook-aanwijzingsborden, zoals onderstaand voorbeeld. Dat is eigenlijk gek, want dit bord klopt hier feitelijk niet.

Afbeelding

De bebording rondom Reykjavik is erg interessant om te bekijken. De afritbebording op de hoofdwegen is erg inconsequent en heeft een heel apart stijltje. Het lijkt sterk op de Deense niet-autosnelweg borden, maar dan blauw in plaats van rood. Vooraankondigingen of portalen worden amper gebruikt. De weggebruiker moet het meestal doen met één bord direct voor het begin van de afrit, zelfs bij knooppunten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 17:58

Men is kennelijk van plan om in 2020 een tolsysteem in te voeren die de brandstofaccijns moet vervangen.

Iceland Review: Widespread Road Tolls to Be Implemented Across Iceland
  • The proposal suggests implementing road tolls on all major roads out of Reykjavík, including Reykjanesbraut (Route 41), Suðurlandsvegur (Route 1 South), and Vesturlandsvegur (Route 1 North). Tolls would also be established at all tunnels across the country and at additional locations to finance specific road infrastructure projects, such as a bridge across Hornafjörður, South Iceland.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » zo 22 sep 2019, 13:53

Ik was één dag in IJsland, genoeg om een paar honderd foto's te nemen.

Een paar korte series uit Reykjavik:

Weg 40, eerst 6 foto's naar het noorden dan 6 terug naar het zuiden.
https://photos.app.goo.gl/2nsCHmVyUsxR35YN7

Weg 49 naar het oosten
https://photos.app.goo.gl/bddMk9gaaDrTnwXi8

en naar het westen
https://photos.app.goo.gl/t4wLVqL4xfBwCtV99

Nog een paar losse foto's
https://photos.app.goo.gl/VK1Wmj6tTU42sXex5

Ik heb nog steeds geen idee wat blauwe borden betekenen, er zijn ca. 10 afritten en één gelijkvloerse kruising waar ze staan
Afbeelding

Afbeelding

Opmerkelijk is nog dat bij het klaverblad 49/41 in oostelijke richting helemaal geen borden staan:
Afbeelding
(wel verderop bij de afrit naar het noorden maar niet naar het zuiden)

In de andere richting:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Mandelsoft » zo 22 sep 2019, 19:34

Volgens mij hebben ze de Deense kleurenlogica gewoon overgenomen, net als de bewegwijzering zelf. Daar hebben op het OWN de bermborden en de portaalborden een andere kleurstelling (wit-rood en blauw-wit, respectievelijk). Verder vind je alleen blauwe-witte borden alleen in het hoofdstedelijk gebied.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Willem » zo 22 sep 2019, 20:23

De logica om in de hoofdstad een andere kleur te gebruiken ontgaat me.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Pino » zo 22 sep 2019, 20:41

^^ De enige soort rechtvaardiging die ik ervoor kan verzinnen, is dat je in stedelijk gebied wat anders aankijkt tegen de logische achtergrondkleur van borden dan daarbuiten. Ik heb verhalen van die strekking bijvoorbeeld wel eens gehoord in het Verenigd Koninkrijk, waar men (bij invoering van de huidige stijl bewegwijzering in de jaren '60) de kleuren blauw en groen zo goed vond passen bij doorgaande wegen in open gebied. En men het duidelijk bij wit dacht te moeten houden in steden en op kleinere weggetjes (lees: non-primary). Ben nooit enorm onder de indruk geweest van deze redenering, maar het zou kunnen. Maar dan gaat het niet om hoofdstad tegen alle rest, maar eerder om "de enige stad van echte omvang tegen alle rest".

Op de foto's zie ik echter iets anders, namelijk dat alle blauwe wegwijzers portaalborden zijn. Ik denk eerder dat dat de keuze heeft gedreven, en dat je daarbij ook iets kunt verzinnen van het slag "het zicht op een portaalbord kan enigszins worden beperkt door laagstaande zon, en dan is een licht-op-donker contrast wat beter leesbaar dan een donker-op-licht contrast."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » zo 22 sep 2019, 23:28

Pino schreef: zo 22 sep 2019, 20:41 Op de foto's zie ik echter iets anders, namelijk dat alle blauwe wegwijzers portaalborden zijn.
Je hebt gelijk, dat was mij helemaal niet opgevallen, maar klopt inderdaad 100 %.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » ma 23 sep 2019, 0:16

Toen ik aankwam was het eigenlijk al te donker om te fotograferen, daarom heb ik maar weinig foto's van weg 41 naar het oosten:
https://photos.app.goo.gl/4yDUMtCgkzpLMB7g7

Het is geen echte snelweg, maar heeft wel de eigenschappen ervan. Er is één afrit helemaal zonder borden:

Afbeelding

In de andere richting 88 foto's:
https://photos.app.goo.gl/Ha7F6iCYwi8ZvpXG8

Inderdaad zijn alle borden boven de weg blauw:
Afbeelding

Gemakkelijk te raden dat er staat dat de weg verdubbeld wordt tot November 2020:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Kaaiman » ma 23 sep 2019, 15:16

Wel geinig om te zien is dat ze de Britse cijfers in het lettertype Transport hebben behouden, waar Denemarken de cijfers van Transport hebben vervangen door een eigen (mijns inziens betere) versie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Willem » ma 23 sep 2019, 17:46

marcel schreef: zo 22 sep 2019, 23:28
Pino schreef: zo 22 sep 2019, 20:41 Op de foto's zie ik echter iets anders, namelijk dat alle blauwe wegwijzers portaalborden zijn.
Je hebt gelijk, dat was mij helemaal niet opgevallen, maar klopt inderdaad 100 %.
In Reykjavik zijn de overige wegwijzers blauw op wit. In de rest van het land is dat zwart op geel.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » za 19 okt 2019, 13:14

Weg 1 naar het noorden:
https://photos.app.goo.gl/DvAWmY5zCkC9AJBx7

en naar het zuiden:
https://photos.app.goo.gl/kpdjNfri4UBUdRJe7

Vaak, maar vaak ook niet, staat de windrichting erbij:
Afbeelding

Geen bestemming:
Afbeelding

Weg 43 naar het zuiden naar Grindavik
https://photos.app.goo.gl/Kat6C61ySBiENMWy6
en naar het noorden
https://photos.app.goo.gl/6FWcFzBWRNfTh6gt6

Buiten Reykjavik zijn de wegnummers normaal wit maar hier kwam ik ver van Reykjavik toch een geel nummer tegen:
Afbeelding

Merkwaardig dat deze weg zo breed wordt:
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door mavas » za 19 okt 2019, 14:14

Misschien wordt dat wel een driestrooksweg, waarbij de middelste rijstrook als klimstrook dienst doet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » za 26 okt 2019, 10:31

De tol voor de 7,5 kilometer lange tunnel Vaðlaheiðargöng in het noorden van IJsland. Het lijkt er op dat 'tolweg' in het IJslands 'geldschuld' heet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Dave Johnson

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Wesso » za 26 okt 2019, 16:52

Chris schreef: za 26 okt 2019, 10:31 Het lijkt er op dat 'tolweg' in het IJslands 'geldschuld' heet.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Foto's: Dave Johnson
Even de IJslandse wikipedia erbij gepakt. :)

'Gjaldmiðill' betekent valuta of betaalmiddel.
'Skylda' wordt vertaald als plicht.
Als ik het zo letterlijk mogelijk vertaal staat er dus betaalplicht.

Plaats reactie