[IS] IJsland - Iceland - Ísland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door nielske1990 » vr 19 jun 2015, 15:04

^^ Ja, je ziet inderdaad bomen. En ze stonden er echt (geen fata morgana). Wij hebben zelfs 2x een boswandeling gemaakt tijdens ons verblijf op IJsland... :lol:

Maar het is tijd om verder te gaan, met nieuwe foto's. In dit deel een ronde via het schiereiland Snaefellsnes. Dit schiereiland is uitstekende landtong ten noorden van Reykjavik, wat zo'n 70-80 km uitsteekt ten opzichte de kustlijn.
SPOILER: TOON

We rijden vanaf onze overnachtingslocatie bij Reykholt eerst over de 1 naar het noorden. De 1 steekt de kustlijn hier een stukje af, om naar Snaefellsnes te komen moeten we naar de kust en daarvoor pakken we vanaf weg 1 de 60. Bij het naderen van deze (belangrijke) kruising staat het volgende (indrukwekkende) afstandenbord. Egilsstaðir is de hoofdstad van het oosten, precies aan de andere kant van het eiland. Akureyri in het noorden is de grootste stad buiten het drukbevolkte zuidwesten. Ísafjörður ligt in het fjordengebied in het noordwesten, hemelsbreed zo'n 160 km hiervandaan.
Afbeelding

Zelfde kruising, nu de vooraankondiging. De verwijzing naar weg 61 is indirect, om op dat wegnummer te komen moet je eerst nog 90 km rijden.
Afbeelding

Als we met de 60 bijna in Búðardalur aan de kust zijn, slaan we af naar de 54. De 54 is de 'rondweg' van het schiereiland Snaefellsnes. Hellissandur is het meest westelijke gelegen dorp van het schiereiland.
Afbeelding

Met name op Snaefellsnes kwamen we deze constructie regelmatig tegen; om het gevaar bij blinde hellingen te verkleinen staat bovenop een verkeersbord waarbij beide richtingen rechts dienen te passeren. Simpel en doeltreffend.
Afbeelding

Ook Snaefellsnes kan best gevarieerd zijn qua landschap, rond Stykkishólmur liggen honderden kleine eilandjes voor de kust...
Afbeelding

Ietwat bijzondere kruising: de 54, rondweg van Snaefellsnes, is hier een onbelangrijke en onverharde zijweg. De verbinding tussen Stykkishólmur en Reykjavik wordt kennelijk veel belangrijker gevonden...
Afbeelding

Bij de zijweg naar de 577 staat weer zo'n bord.
Afbeelding

Overigens zie je bij die kruising weer een heel ander landschap van lavasteen en mossen.
Afbeelding

Na wat fjord-achtige gebieden komen we op het meest westelijke puntje van het schiereiland in erg slecht weer. Allereerst begon een extreem harde wind waarin je je bijna niet kon staande houden, met even verderop extreme regenbuien. Kort na het nemen van deze foto zag ik op een zijweg zelfs de achterkant van een auto opgetild worden door een van de windstoten (!)
Afbeelding

Maar na regen komt zonneschijn en rijden we verder over de 54, nu aan de uitgestrekte zuidkant van het schiereiland. Aan deze zijde van Snaefellsness zijn geen dorpen, deze liggen zonder uitzondering allemaal aan de noordzijde achter de bergen. Zal vermoedelijk wel een verband hebben met de harde wind die we er troffen...
Afbeelding

Even verderop, op de weg terug, kregen we ook nog prachtige wolkenformaties te zien. Sowieso kan het weer in IJsland extreem wisselvallig zijn, en dat geeft regelmatig dit soort bijzondere luchten...
Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » vr 19 jun 2015, 17:11

Prachtige foto's weer :top:

Grappig ook die bestemmingen op 500 kilometer afstand. Plaatsen waar je als buitenstaander nog nooit van gehoord hebt.

Plaatsen die elders in Europa op 500 km staan aangegeven zijn zo groot dat de meeste mensen er wel van gehoord hebben.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » za 20 jun 2015, 16:00

Behalve dan grensplaatsen in Polen en Roemenië etc.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2015, 13:13

^^ En op sommige wegen in Noorwegen. Alta wordt ook al honderden kilometers van tevoren aangegeven op de E6 (bij gebrek aan beter), maar dat is natuurlijk ook geen wereldstad.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 21 jun 2015, 16:04

^^
Naja plaatsnamen als Narvik, Alta en Kirkenes zeggen me altijd nog wat meer dan Egilsstaðir, maar misschien ligt dat ook wel aan het feit dat m'n kennis van Noorwegen enigszins hoger ligt dan dat van IJsland. :razz:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Willem » zo 21 jun 2015, 22:07

Coen Tunnel schreef:^^ En op sommige wegen in Noorwegen. Alta wordt ook al honderden kilometers van tevoren aangegeven op de E6 (bij gebrek aan beter), maar dat is natuurlijk ook geen wereldstad.
Alta is, natuurlijk wel in de context gezien, erg in belang aan het toenemen. Alle voorzieningen zitten daar, zoals een hogeschool. Vroeger werd op de E6 na Narvik direct Kirkenes aangegeven (en in de andere richting Narvik na Kirkenes), maar het is niet voor niets dat Alta ertussen is gekomen als richtingbepalende aanduiding op de bewegwijzering.

Verder speelt hier mee dat IJsland een eiland is. Daardoor zijn de plaatsen daar, buiten Reykjavik, onbekender. Naar Kirkenes kun je "even" naar toe rijden en dat gebeurt ook wel eens als zijsprongetje van een reis naar de Noordkaap. IJsland heeft dat Noordkaap - effect niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 21 jun 2015, 22:16

^^
Je kan opzich vrij spontaan naar IJsland rijden. Kennissen van mij hebben dat eens gedaan. Een goedkope last-minute boeking voor de veerdienst en hopla... Kan allemaal. ;) Maar ben het verder met je beargumentatie wel eens. Kirkenes kan je zonder enige veerdienst halen, ook al moet je in dat geval via Zweden en Finland rijden, aangezien de E6 door Noorwegen niet ononderbroken veerdienstvrij is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Palance » ma 22 jun 2015, 6:33

Ik denk toch dat vliegen naar IJsland stukken sneller is dan hetnemen van een veerboot.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jun 2015, 9:17

^^ Uiteraard, maar soms kan ik me voorstellen dat iemand de veerdienst verkiest. Mijn neven hebben ooit met de eigen motor over IJsland getoerd. Dan is de veerdienst een uitkomst.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Mandelsoft » ma 22 jun 2015, 10:19

Volgens mij is de veerverbinding ongeveer twee, drie dagen varen vanuit Hirtshals (DK) naar Seyðisfjörður (IS). Ik weet het niet hoe het met prijzen, maar het is wel een mogelijke optie als je met je eigen auto IJsland wilt verkennen.

Over plaatsen op wegwijzers in IJsland: de plaatsen in IJsland zijn eenmaal niet zo groot. Naast Reykjavík (waar 200.000 van de 300.000 inwoners van IJsland zich hebben gevestigd) zijn veel plaatsen niet meer dan een paar straten. De meeste grote dorpen liggen nog rond Reykjavík (Selfoss, Keflavík), al zijn er enkele "grotere" plaatsen buiten dit gebied (Akureyri, Reyðarfjörður, Egilsstaðir, Ìsafjörður). Omdat er geen andere punten zijn om op te navigeren, moet je het maar met dit doen.
(Oh, en bedankt ProMods voor het verbeteren van mijn IJsland-topografie!)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » ma 22 jun 2015, 10:40

Palance schreef:Ik denk toch dat vliegen naar IJsland stukken sneller is dan hetnemen van een veerboot.
Een volle dag rijden naar Hirtshals en dan nog eens 48 uur op de boot. En goedkoop is het ook niet bepaald: ik kom in het hoogseizoen uit op ruim 1300 euro retour voor een simpele 2-persoonshut, exclusief maaltijden. Het zal waarschijnlijk wel een unieke ervaring zijn, zeker als je het combineert met een stop-over op de Faeröer eilanden.
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 25 jun 2015, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jun 2015, 10:50

Jeroen schreef:
Palance schreef:Ik denk toch dat vliegen naar IJsland stukken sneller is dan hetnemen van een veerboot.
En volle dag rijden naar Hirtshals en dan nog eens 48 uur op de boot. En goedkoop is het ook niet bepaald: ik kom in het hoogseizoen uit op ruim 1300 euro retour voor een simpele 2-persoonshut, exclusief maaltijden.
Buiten het hoogseizoen schijnen de prijzen wel fors lager te liggen. De temperaturen in IJsland helaas ook...

Echter, ik denk dat vliegen naar IJsland met twee personen en een huurauto voor het hele verblijf ook niet goedkoop is. Voor een retourticket naar Reykjavik zit je in het hoogseizoen al gauw op € 500-€ 600 p.p., afhankelijk van je vertrekdata. Komt de reis naar Schiphol en eventueel parkeren er nog bij. En verhuurbedrijven doen nog wel eens moeilijk over het gebruik van huurauto's op onverharde wegen. Ik weet niet hoe dat op IJsland, met veel meer onverharde wegen, precies zit, maar het kan doorslaggevend zijn voor iemand die met de auto het hele eiland wil verkennen - met je eigen auto heb je zulke restricties natuurlijk niet.
Het zal waarschijnlijk wel een unieke ervaring zijn, zeker als je het combineert met een stop-over op de Faeröer eilanden.
Dat kan ook prima, meestal is de stop op de Faeröer op de terugweg 1 of 2 dagen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Boeck536 » di 23 jun 2015, 9:02

^^

In 2008 ben ik met drie anderen naar IJsland gevlogen vanaf Eindhoven voor 180 euro heen en terug. Dat was met Iceland Express, nu overgenomen door Wow Air. Als je Schiphol wilt vermijden kun je nu eventueel ook vanaf Düsseldorf vliegen.

Een auto huren kostte toen 60 euro per dag (een Ford Fusion bij Sixt). Per persoon waren we dus voor het vliegticket plus autohuur 390 euro kwijt voor twee weken. We zijn toen de hele ringweg rondgereden. Zijweggetjes zijn nog regelmatig gravelwegen, maar hierover doet de verhuurmaatschappij niet zo moeilijk, tenzij het expliciet met borden staat aangegeven dat de weg alleen toegankelijk is voor terreinwagens. In het binnenland zijn de meeste wegen simpelweg verboden voor tweewiel aangedreven auto's. Maar als je een terreinwagen huurt is ook dat geen probleem. De huurprijs per dag ligt dan natuurlijk wel weer wat hoger.

Overnachten deden we altijd op campings. Ondanks het feit dat ik van nature niet zo'n kampeerder ben was dit toch de beste oplossing, omdat er vaak simpelweg niets anders voor handen is. De campings zijn stuk voor stuk spotgoedkoop of zelfs gratis. Voor twee weken heeft het ons ongeveer 50 euro p.p. gekost.

De totale kosten voor vlucht, autohuur en overnachtingen voor twee weken lag daarmee op 440 euro p.p. De enige kosten die daar dan nog bijkomen zijn brandstof en eten/drinken.

In vrijwel ieder dorp is het gemeentelijke zwembad gratis toegankelijk. Dat is fijn, omdat de meeste campings geen douches hebben en je vanuit het zwembad vaak een prachtig uitzicht hebt op het ruige landschap.

Als je wat meer comfort wenst en iedere nacht in een hotel wilt slapen, dan ben je aanzienlijk duurder uit. Bovendien vind je langs de ringweg soms een paar honderd kilometer geen hotel. Je bent dan dus beperkt tot de 'gouden cirkel', of je moet grote afstanden per dag overbruggen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Willem » di 23 jun 2015, 16:46

Icelandair heeft ook wel eens goedkope aanbiedingen, maar vaak is dat in de winter. Het noorderlicht schijnt mooi te zijn, maar verder kom ik daar liever in de zomer.

goedopweg
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:11

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door goedopweg » di 23 jun 2015, 17:51

Afgelopen mei ook naar IJsland geweest. Politiewagens zijn uitgerust met sensors aan de voor- en achterkant. Dus oppassen voor je snelheid, al valt dat op de IJslandse wegen niet altijd mee. Duur grapje, we moesten iets van 350 euro betalen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door mavas » di 23 jun 2015, 19:29

Boeck536 schreef:De enige kosten die daar dan nog bijkomen zijn brandstof en eten/drinken.
Zijn eten en drinken vergelijkbaar in prijs als in Nederland? Of moet je daar meer aan Noorse/Zweedse prijzen denken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jun 2015, 20:41

^^ De prijzen in Noorwegen en Zweden zijn al nauwelijks vergelijkbaar. ;) Zweden is iets duurder dan Nederland, maar Noorwegen is echt absurd duur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Chris » di 23 jun 2015, 20:57

Op plaatsen met hoge transportkosten (zoals IJsland) is alles snel een stuk duurder, ook zonder een hoog belastingniveau.

Ik verbaas me er zelf altijd over dat men Zweden en Noorwegen altijd over één kam scheert. Noorwegen is echt beduidend duurder dan Zweden. Zweden is wel iets duurder dan Nederland, maar Nederland is één van de weinige westelijke EU landen waar het prijsniveau in de supermarkt onder het EU-gemiddelde zit. Alleen vlees is relatief duur in Nederland. Alle landen in onze regio hebben een prijsniveau boven het EU-gemiddelde.

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... nd_tobacco

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door SnarfFlevoland » di 23 jun 2015, 23:05

^^
Ik vraag me af hoe ze precies aan die cijfers komen. Duitsland 106 punten en Italië met 111 slechts 5 punten meer? No way... Als je zo in Italiaanse supermarkten rondloopt ben je beduidend meer kwijt. Of is het in Zuid-Italië zoveel goedkoper dat dit het gemiddelde weer omlaag trekt?

Ook Frankrijk is in de supermarkt beduidend duurder als Duitsland en zelfs Nederlandse supermarkten vind ik veelal iets duurder uitvallen als in Duitsland. En Slovenië staat me ook niet zoveel goedkoper in herinnering als Oostenrijk...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Palance » wo 24 jun 2015, 8:00

Inderdaad, Zweden is echt niet zo duur als men hier denkt. Zelfs in Finland viel het me reuze mee. Noorwegen is dus inderdaad peperduur. Toen ik een paar jaar terug in Narvik - ik kwam vanuit Kiruna in Zweden - even 2 broodjes en twee kleine flesjes sap kocht, was ik al snel 30 Euro kwijt. Daarna werd het dus snel het vakantiebudget bijstellen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Jeroen » wo 24 jun 2015, 9:04

Het hangt er natuurlijk ook af wat je eisen zijn. In Noorwegen is alles wel wat duurder, maar als je een beetje oplet kun je de kosten nog wel binnen de perken houden. Ik heb op campings gezeten voor 15 euro per nacht, een simpele maar gezonde maaltijd (zonder drank) in een restaurant voor ongeveer 15 euro of een samengestelde salade in de supermarkt voor nog geen 5 euro. En dat was 2 jaar geleden, toen de NOK tov de euro nog aanzienlijk hoger stond.

Het voorbeeld van Boeck536 geeft aan dat IJsland ook nog wel binnen redelijke kosten realiseerbaar is. :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door duikgek89 » wo 24 jun 2015, 13:15

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Boeck536 » do 25 jun 2015, 8:24

mavas schreef:
Boeck536 schreef:De enige kosten die daar dan nog bijkomen zijn brandstof en eten/drinken.
Zijn eten en drinken vergelijkbaar in prijs als in Nederland? Of moet je daar meer aan Noorse/Zweedse prijzen denken?
Het hangt af van waar je de boodschappen doet. In de grotere plaatsen heb je de Bonus, een prijsvechter waar het niveau van de prijzen vergelijkbaar is met Albert Heijn (ze hadden er destijds zelfs Euroshopper-producten!). Voor vers vlees betaal je wel iets meer, maar excessief is het zeker niet.

Je moet wel goed inslaan, want langs de zuidelijke kant van de ringweg is er tussen Reykjavik en Egilsstaðir geen enkele Bonus-vestiging meer te vinden. Voor de verse producten ben je dan aangewezen op de enkele buurtsuper die je tegenkomt. Daar ligt het prijsniveau aanzienlijk hoger.

Verder vind je langs de weg af en toe eettentjes waar je voor een bedrag tussen 5 en 10 euro een bord friet met hamburger kunt bestellen.

Alcohol is wel prijzig. Alle dranken met meer dan 2,5 procent alcohol mogen uitsluitend worden verkocht in speciaal daarvoor aangewezen winkels.

goedopweg
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:11

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door goedopweg » vr 26 jun 2015, 10:27

Ja, alcohol kun je het beste vooraf inslaan of op het vliegveld in de duty-free kopen.
Wat eten betreft, zijn er overal wel restaurantjes waar je voor een redelijk bedrag wat kunt kopen. Desnoods op het tankstation een broodje worst of noodles kopen :top:

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door nielske1990 » zo 26 jul 2015, 13:31

Boeck536 schreef:Als je wat meer comfort wenst en iedere nacht in een hotel wilt slapen, dan ben je aanzienlijk duurder uit.
En je hebt natuurlijk nog de vakantiehuisjes van de IJslanders zelf, die via een centrale organisatie te huren zijn. Dat hebben wij gedaan: betrekkelijk goedkoop, heel comfortabel, overal beschikbaar en uitstekend geregeld. Je meld je bij Keflavík, krijgt een lijstje pincodes en gedetailleerde routebeschrijvingen en daarmee regel je alles zelf. Iedereen wordt geacht om de huisjes netjes achter te laten, op straffe van een forse naheffing. Wij hebben geen huisjes getroffen die niet netjes verzorgd waren. Ok, het interieur was niet altijd naar eigen smaak, maar doorgaans ben je 1 of 2 dagen later weer op weg. En de locaties zijn over het algemeen schitterend!
Boeck536 schreef:Bovendien vind je langs de ringweg soms een paar honderd kilometer geen hotel.
Misschien in 2008, maar dat is nu echt overdreven. Als je de rondweg volgt heb je alleen na Höfn een gat van 200 kilometer naar het volgende dorp (Kirkjubæjarklaustur), maar volgens mij zijn daar nog logeervoorzieningen bij boeren tussenin. Buiten dat gedeelte zal de afstand naar het eerstvolgende logeeradres nauwelijks meer dan 50 km bedragen als je de asfaltwegen niet verlaat, in ieder dorp leek wel iets te vinden...
goedopweg schreef:Dus oppassen voor je snelheid, al valt dat op de IJslandse wegen niet altijd mee.
Mwoa, zoals je ook in mijn foto's ziet is het alignement van de wegen totaal anders dan bij ons. Zeker als je verder van de bewoonde wereld komt is de maximum snelheid van 90 km/h best geloofwaardig en ook 'gezond' voor je medepassagiers. Idem voor 80 km/h op onverharde wegen. Wij hebben de maximum snelheid maar op weinig plekken overschreden, duidelijk minder vaak dan tijdens vakanties elders in Europa.
Chris schreef:Op plaatsen met hoge transportkosten (zoals IJsland) is alles snel een stuk duurder, ook zonder een hoog belastingniveau.
Eten en andere producten waren inderdaad behoorlijk duur zolang het niet van IJsland zelf komt. Meeste groenten en fruit kwam overigens uit Nederland, dus overall betaal je er dan wat transportkosten en beetje extra winst bovenop. Bijzonder waren dan weer de paprika's uit Nederland, die waren goedkoper dan hier :!:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door nielske1990 » zo 26 jul 2015, 13:31

Natuurlijk was ik nog lang niet klaar met IJslandse wegenfoto's, dus tijd voor een nieuwe etappe:

Afbeelding

De overige foto's vind je weer in de spoiler:
SPOILER: TOON

Beginnen toch weer in westen waar we nog een dag hadden uitgetrokken om een aantal uitstapjes in het binnenland te maken. Aan het eind van de verharde 518 kun je twee kanten in; de F550 in door de Kaldidalur (die we al eerder zagen), maar wij rijden dit keer nog een klein stukje verder naar de F517. Beide zijn onverharde bergwegen, maar de eerste stukken zijn nog best goed te rijden. Je kunt de 518 ook gewoon verder rijden, maar dan rijdt je aan de andere zijde van de rivier terug op de 523. We staan nu bij de rode punt op het bord, en gaan bij de volgende kruising naar de F578.
Afbeelding

Kruising met de F517 in een verder uitgestorven landschap. Het grottencomplex van Surtshellir is onze bestemming, slechts een paar kilometer het binnenland in.
Afbeelding

In die paar kilometer kun je wel weer genieten van een prachtig uitzicht; steile afdaling inbegrepen met daarna een eindeloze vlakte.
Afbeelding

Na de grotten zijn we terug gereden naar de bewoonde wereld, om meteen daarna opnieuw de Kaldidalur (F550) in te gaan op weg naar de Langjökull. Om die gletsjer (van ruim 1000 km2) te bereiken moet je nog afslaan naar de F551, een 5 kilometer lange bergweg met schitterende uitzichten. Hier het begin van de F551 met op de achtergrond de enorme ijskap van de Langjökull.
Afbeelding

Onderweg op deze route ook nog ergens een 'zijweg' gespot, maar het hoe en wat daarvan is onduidelijk gebleven. We zagen hem wel helemaal naar achter dit dal inslingeren...
Afbeelding

Na het bezoek van de Langjökull zijn we richting noorden gereden. Tot aan Akureyri (de tweede stad van IJsland en hoofdstad van 't noorden) is het landschap vooral heuvelachtig met overwegend groene heuvels. Wij zijn in september en dan worden de toppen van de heuvels al regelmatig wit.
Afbeelding

Kort voor Akureyri worden de heuvels meer bergen, waar we op het hoogste punt even zijn gestopt. Komt er een Duitse auto uit Köln voorbij gereden... :worship:
Afbeelding

Zoals op de vorige foto te zien kunnen de wegen behoorlijk steil zijn, maar van een echte pas is geen sprake. Als je op het hoogste punt achterom kijkt zie je dit:
Afbeelding

Zomaar een willekeurige dorpspassage aan de rondweg 1 zoals je deze meer ziet; Vmax 50 km/h.
Afbeelding

Nog een dorpje; Skútustaðir aan de zuidkant van het Muggenmeer (Mývatn). Rond dit dorp ligt het landschap vol met allerlei kleine kraters.
Afbeelding

En het toeristische centrum van Mývatn; Reykjahlíð.
Afbeelding

Rondweg 1 loopt bij Reykjahlíð dood op het Mývatn. Vroeger ging de 1 linksaf om het meer heen, tegenwoordig gaat de 1 rechtsaf. Die route is tegenwoordig beter uitgebouwd, al maakt het in de praktijk volgens mij weinig verschil. Helemaal verwarrend, dat in de andere richting de 1 als indirect wegnummer wordt genoemd.
Afbeelding

Dichtbij Mývatn ligt een geologisch zeer actief gebied. Los van dat een bezoek aan deze gebieden erg bijzonder is weten de IJslanders hier ook van te profiteren. Naast elektriciteit opwekken zijn hier ook natuurzwembaden die gebruik maken van deze bronnen. De watertemperatuur daarvan is 'slechts' 40 graden... :p
Afbeelding

Kijkje de andere kant op, wat laat zien wat voor bijzonder landschap je hier aantreft. Die lichtblauwe kleur van het water links ziet er sowieso apart uit.
Afbeelding

Achter de heuvel van de vorige foto liggen nog meer geologische gebieden met kokendhete modder, stoom uit de ondergrond, vulkanische kraters en verse lavavelden (= pikzwart). Erg bijzonder om te bezoeken, en erg makkelijk te bezoeken vanaf rondweg 1 die er tussendoor slingert.
Afbeelding

En tot slot nog een plaatje vanaf rondweg 1 bij het naderen van het fjord waar Akureyri aan ligt (linksachter). Meer foto's volgen ongetwijfeld nog...
Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door waldo79 » zo 26 jul 2015, 15:45

Indrukwekkend :yes:

goedopweg
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:11

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door goedopweg » ma 24 aug 2015, 15:23

Mooi hoor!!

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door GuteFahrt » ma 24 aug 2015, 18:42

nielske1990 schreef:Natuurlijk was ik nog lang niet klaar met IJslandse wegenfoto's, dus tijd voor een nieuwe etappe:
In mijn optiek heb je in deze spoilerselectie het mooiste plaatje voor het laatst bewaard. 8-) Schitterende foto! :top:

Ook de andere opnames mogen er zijn, ben benieuwd wat nog komen gaat. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door nielske1990 » vr 04 sep 2015, 9:52

Om de IJslandse imago-schade van gisterenavond wat op te poetsen; een korte, nieuwe fotoserie. Een gezonde dosis IJsland, om de deceptie te vergeten... :lol:

We zitten nu in het noordoosten van IJsland, wat zich in deze fotoserie laat terugzien in de weersomstandigheden.
SPOILER: TOON

Tijdens ons bezoek, in september, liet het noordoosten toch een ander weertype zien dan in de rest van IJsland. De effecten van de Golfstroom waren hier kleiner dan op de rest van het eiland waar het weer een stuk zachter was. Hier was het bij ons bezoek extremer, de Golfstroom lijkt dus niet hele eiland van een gematigd klimaat te voorzien.

Om maar met de deur in huis te vallen; we rijden langs de noordelijke kust over de 85 even voorbij Husavík. Van daaraf nemen we de F862 landinwaarts, om nabij Dettifoss op de rondweg 1 uit te komen. De F862 is tussen de 85 en de 1 ruim 50 kilometer lang, waar je ruim een uur voor moet uittrekken. Ergens op tweederde van de route begint het te sneeuwen, een mooi wit laagje poeder vormt zich op onze route.
Afbeelding

Langzaam valt er nog meer sneeuw; nu wordt de wereld om ons heen echt wit, maar de weg blijft goed begaanbaar. Inmiddels sluiten we wel aan bij een andere auto die juist op een andere auto staat te wachten. Dit zijn voorzorgsmaatregelen die in IJsland worden geadviseerd; als het niet hoeft, rijdt niet alleen op moeilijk begaanbare wegen. Zo gezegd, zo gedaan...
Afbeelding

Terwijl we nog iets doorrijden en er eigenlijk nauwelijks meer sneeuw komt te liggen; blijft onze auto opeens steken. Blijkbaar lag er een sneeuwduin die net even hoger was dan onze auto, waarop de bodemplaat van de auto was vastgereden. Onze auto stond dus niet meer op zijn wielen. Dus, hup naar buiten en graven. De sneeuw en harde wind maakte het er niet makkelijker op, zodat we na een kwartiertje tot de conclusie kwamen dat dit hem niet ging worden. De bestuurder van de andere auto was optimistisch genoeg om door te graven, maar wij hebben toch maar de telefoon gepakt en de hulpdiensten gebeld. In dit verlaten gebied hadden we echt perfect bereik; de 112-telefonist vertelde ons dat de hulpdiensten al de hele dag auto's aan het wegtrekken waren. Gelukkig, waren we niet de enige die verrast werden. Zou daardoor nog wel een uurtje kunnen duren voor ze ter plaatse waren. Nou goed, da's nog prima te doen en inderdaad, een uurtje later doemt er in de verte een enorme auto op. En met enorm bedoel ik enorm. Auto aan de sleepkabel en trekken maar; dit enorme busje trok ons na een paar schuivers er heel erg soepel uit. En ach, omdat jullie toch aan de auto hangen, slepen we jullie wel naar de 1. Da's nog maar 5 kilometer (van de 50) en daar kun je anders nooit komen. Inderdaad, dat hadden we nooit gered omdat de sneeuw nog dieper was geworden. Nu heeft onze auto de sneeuw dus mooi glad getrokken tot en met de rondweg. Deze zou wel weer begaanbaar zijn. Gelukkig hebben we de foto's nog van dit avontuur;
Afbeelding

Route 1 was inderdaad begaanbaar, maar daar was ook alles mee gezegd.
Afbeelding

Even verderop, bij de afrit naar één van de doorgaande binnendoorroutes over het eiland, was de temperatuur opgelopen wat natte sneeuw opleverde.
Afbeelding

Bij de ingang van deze F88-route staat nog een waarschuwing; neem genoeg brandstof mee... :schrikreactie:
Afbeelding

Volgens plan weer verder gegaan via de 1, die op een gegeven moment weer slechter te berijden werd. Gelukkig kwamen we achter een sneeuwploeg.
Afbeelding

De sneeuwploeg stopte plotseling en draaide weer om, dus werd het weer wat lastiger. Het zicht was ook niet al te best op dit deel, maar het was wel duidelijk dat er flinke hoogteverschillen overbrugt werden.
Afbeelding

Maar, na sneeuw komt regen...
Afbeelding

... en na regen komt zonneschijn (of in ieder geval droog weer). We rijden hier Egilsstaðir binnen, de hoofdstad van het oosten. Dit stadje met 2300 inwoners is pas in 1947 ontstaan als centrum voor de omliggende regio. Daardoor heeft het twee supermarkten, allerlei scholen en een eigen vliegveld. We kruisen hier de "rivier Lagarfljót", wat meer lijkt op een heus meer. De cijfers over deze "rivier" zijn indrukwekkend; tot 2,5 km breed, 53km2, >30 km lang, tot 112 meter diep.
Afbeelding
Vanuit Egilsstaðir gaan we de volgende fotoserie weer verder... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Plaats reactie