[IS] IJsland - Iceland - Ísland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Ds79m » za 18 jun 2005, 12:46

In de noordwestelijke hoek van Europa ligt IJsland. Een prachtig eiland, vol met prachtige natuur, geisers, vulkanen en nauwelijks mensen.

Toch lopen er mooie wegen over het eiland, zoals te zien op deze foto's:

Afbeelding
Dit is een straatbeeld in de hoofdstad Reykjavik.


Afbeelding
Ook dit is nabij Reykjavik.


Afbeelding
Er is zelfs een snelwegachtig stukje...


Afbeelding
...maar dat is maar kort, want even later doemen verkeerslichten op.


Afbeelding
En verder het land in, wordt de weg smaller.


Afbeelding
Een ongelijkvloerse kruising.


Afbeelding
De weg 41 van Reykjavik naar Keflavik (Vliegveld en NAVO-basis). Er bestaan plannen deze weg te verbreden naar 2x2.


Afbeelding
Een routebevestigingsbord.


Afbeelding
De kruising van de 43 en 41.

bron


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het moet interessant zijn om eens door zo'n land te rijden. Het enige wat er nog aan ontbreekt, zijn de snelwegen, maar daar schijnt ook aan gewerkt te worden. Dat wil zeggen, als we deze Poolse site moeten geloven. Het lijkt erop dat er een A0 en een A½ (leuk nummer) bij moeten komen. Maar mijn Pools is niet zo goed om dit verhaal te ontcijferen.

Maar al met al mooie wegen in een bijzonder land.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 18 jun 2005, 13:03

Al eens naar de datum van die Poolse site gekeken ?
(Zie ook autobahn-online.de)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 18 jun 2005, 13:12

Ah, dat dat bericht precies op die datum verscheen kan geen toeval zijn inderdaad ;)

Nou ja goed, dan beperken we ons maar even tot het bestaande wegennet en de mogelijke uitbreiding tussen Reykjavik en Keflavik. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 13:21

:lol: 1 april ... :D

Het ziet er rustig uit.

Lijkt me een mooi land om eens naar toe te gaan. Vaak op foto's en NGC gezien. Heel bijzonder!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 jun 2005, 13:57

A en een half...

Wel een grappige naam voor een snelweg. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 18 jun 2005, 14:34

IQ[] schreef:Het ziet er rustig uit.

Lijkt me een mooi land om eens naar toe te gaan. Vaak op foto's en NGC gezien. Heel bijzonder!
Het IS echt een prachtig land! Ben er ooit drie dagen geweest (stop-over gemaakt op vlucht naar Noord-Amerika).

Omdat 2/3e van de bevolking van IJsland (totaal 300.000 inw) in Reykjavik woont, is het daar nog redelijk druk. Zo gauw je de stad echter verlaten hebt en op de 'rondweg' van het eiland zit, is het uitgestorven op de weg. Nog kleinere zijwegen naar enkele toeristische highlights (watervallen, gletsjers) zijn vaak onverhard.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 20 jun 2005, 18:14

Volgens mij zijn de zandwegen niet zo leuk om over heen te rijden de rest ziet er goed uit

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 21 jun 2005, 8:09

Er wonen ruim 3 keer zoveel mensen in Rotterdam dan in IJsland, en met het beperkte aantal wegen en inwoners toch nog een weg het nummer 417 meegeven? Dan moet zelfs het kleinste geitenpaadje nog genummerd zijn
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 21 jun 2005, 8:13

Ik weet niet hoe het bij andere is maar ik kan 9 foto's niet zien :cry:

Op de foto's die ik wel zie, zien de wegen er goed onderhouden uit (met uitzondering van dat zandpad).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 21 jun 2005, 9:15

Mark schreef:Ik weet niet hoe het bij andere is maar ik kan 9 foto's niet zien :cry:

Op de foto's die ik wel zie, zien de wegen er goed onderhouden uit (met uitzondering van dat zandpad).
Dat gebeurt wel vaker, dat ze niet in het scherm worden geopend. Wanneer je op eigenschappen klikt en de link in het venster plakt worden de foto's alsnog zichtbaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: IJsland

Bericht door Pino » di 21 jun 2005, 9:50

Ds79m schreef:Afbeelding
Iemand een idee wat dat symbool vóór Krysovik betekent? Centrum? Meen dat ik het symbool ook wel eens in een ander land (ergens in Scandinavië?) heb gezien, maar ook toen was de betekenis me niet duidelijk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: IJsland

Bericht door Seat Ibiza » di 21 jun 2005, 9:52

Pino schreef: Iemand een idee wat dat symbool vóór Krysovik betekent? Centrum? Meen dat ik het symbool ook wel eens in een ander land (ergens in Scandinavië?) heb gezien, maar ook toen was de betekenis me niet duidelijk.
Het is een oud Vikingen-symbool (geen idee wat de oorspronkelijke betekenis is...), maar nu wordt het gebruikt om toeristische bezienswaardigheden aan te geven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: IJsland

Bericht door Pino » di 21 jun 2005, 11:29

Seat Ibiza schreef:Het is een oud Vikingen-symbool (geen idee wat de oorspronkelijke betekenis is...), maar nu wordt het gebruikt om toeristische bezienswaardigheden aan te geven.
Ah, dank. En weet je toevallig ook, in welk ander land (if any) dit symbooltje wel wordt gebruikt?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: IJsland

Bericht door Seat Ibiza » di 21 jun 2005, 12:00

Pino schreef:En weet je toevallig ook, in welk ander land (if any) dit symbooltje wel wordt gebruikt?
Zeer zeker in Noorwegen, maar vermoedelijk ook in Zweden, Finland en Denemarken.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » za 24 jun 2006, 21:32

IQ[] schreef: Lijkt me een mooi land om eens naar toe te gaan. Vaak op foto's en NGC gezien. Heel bijzonder!
Mij ook. Maar misschien verstandig om daar niet zo heel lang mee te wachten.
De huidige regering daar is niet zo begaan met de natuur. De in donkergrijs aangegeven gebieden op onderstaand kaartje staan op de nominatie om binnen nu en 15 jaar opgeofferd te worden voor de bouw van energie-centrales t.b.v. de aluminium-industrie.
Afbeelding

Uitgebreide versie:
http://www.savingiceland.org/files/icel ... eb_2_1.jpg
Laatst gewijzigd door E6 op do 29 jun 2006, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 24 jun 2006, 22:22

Palance schreef:Er wonen ruim 3 keer zoveel mensen in Rotterdam dan in IJsland, en met het beperkte aantal wegen en inwoners toch nog een weg het nummer 417 meegeven? Dan moet zelfs het kleinste geitenpaadje nog genummerd zijn
Misschien is dat nummer tot stand gekomen omdat het de 7e zijweg van weg 41 is.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: IJsland

Bericht door R4 » di 27 jun 2006, 1:01

Seat Ibiza schreef:
Pino schreef:En weet je toevallig ook, in welk ander land (if any) dit symbooltje wel wordt gebruikt?
Zeer zeker in Noorwegen, maar vermoedelijk ook in Zweden, Finland en Denemarken.
Dat wordt inderdaad ook in Denemarken gebruikt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 27 jun 2006, 19:11

snelwegracer schreef:Volgens mij zijn de zandwegen niet zo leuk om over heen te rijden de rest ziet er goed uit
Juist harstikke leuk! Rondrijden in een huur-Golfje 1.6 over volstrekt verlaten hoogvlakten tussen de gletsjers in een soort maanlandschap, echt geweldig. Zelfs op de ringweg zitten nog onverharde stukken, maar die worden steeds zeldzamer. Ook geweldig op IJsland: bijna elk tankstation heeft een gratis autowasbox, bestaande uit een tuinslang en een bezemsteel. Geen overbodige luxe met al die grindwegen!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Re: IJsland

Bericht door E6 » do 29 jun 2006, 20:27

R4 schreef:
Seat Ibiza schreef:
Pino schreef:En weet je toevallig ook, in welk ander land (if any) dit symbooltje wel wordt gebruikt?
Zeer zeker in Noorwegen, maar vermoedelijk ook in Zweden, Finland en Denemarken.
Dat wordt inderdaad ook in Denemarken gebruikt.
Wordt inderdaad in alle Scandinavische landen gebruikt. Gebruikelijk is de hier getoonde kleurstelling met zwart symbool op witte achtergrond met blauwe rand. De Noren hebben nu echter besloten om deze voortaan in "toeristische kleuren" uit te voeren:
Afbeelding

Ergens vraag ik mij bij dit soort veranderingen af of het niet zonde van het geld is. :?

Over kleuren gesproken. Die IJslandse wegwijzers lijken wel heel erg op de Deense. Alleen dan blauw op wit, in plaats van rood op wit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 01 aug 2006, 22:34

Op Google Earth ontdekte ik bij Reykjavik een drietal wegen met snelwegkarakteristieken, en één versimpeld klaverblad (dus zonder rangeerbanen). Wel vreemd dat pal zuidelijk van dat klaverblad één van die snelwegachtige wegen wordt onderbroken met een gelijkvloers kruispunt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IS] IJsland

Bericht door Chris » do 08 nov 2007, 20:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 15:09

Hoe zorg je er in Reykjavik voor dat een straat in de winter sneeuwvrij blijft en niet glad wordt? Heel simpel: je legt vloerverwarming aan! (warm water is er immers voldoende door de aanwezigheid van vulkanische bronnen)

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Peter » ma 04 aug 2008, 15:56

Ijsland (de kustwegen) wordt ook niet erg koud in de winter (en niet warm in de zomer) door het zeeklimaat. Het continue vriezen en dooien kan gevaarlijk gladde wegen opleveren. Warmte is er inderdaad goedkoop door de aardwarmte. Behalve warmte en verse vis is verder alles er idioot duur. 3 Euro voor een sinaasappel, 300 Euro voor een eenvoudige hotelkamer, 25 Euro voor een pubmeal en 12 Euro voor pint bier zijn heel normaal. Voor een paar dagen is het wel leuk. Met name de ruige natuur spreekt mij wel aan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 17:27

Peter schreef:Behalve warmte en verse vis is verder alles er idioot duur. 3 Euro voor een sinaasappel, 300 Euro voor een eenvoudige hotelkamer, 25 Euro voor een pubmeal en 12 Euro voor pint bier zijn heel normaal.
Ik vermoed dat je je baseert op ervaringen van een aantal jaren terug? De IJslandse Kroon heeft sindsdien enorm aan waarde verloren t.o.v. de euro, dus vallen de prijzen op dit moment erg mee. Op de prijzen voor vers fruit / verse groenten heb ik niet gelet, maar een overnachting in een driesterren-hotel in Reykjavik voor ISK 8500,- (€ 63,-) is zo te vinden via internet (heb nu even voor oktober gekeken) en een driegangen-menu bij een steakhouse in de hoofdstraat van Reykjavik kwam ik tegen voor ISK 4900 (€36,-) wat ik toch niet abnormaal vind (behalve dat het menu bestond uit walvis dan :shock: ). Bier blijft duur: ik heb omgerekend zo'n €7,- betaald voor 0.3 liter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 aug 2008, 23:25

Seat Ibiza schreef:en een driegangen-menu bij een steakhouse in de hoofdstraat van Reykjavik kwam ik tegen voor ISK 4900 (€36,-) wat ik toch niet abnormaal vind (behalve dat het menu bestond uit walvis dan :shock: ).
Ach ja, wij Nederlanders vinden dat raar. In India vinden ze het onbegrijpelijk dat we koeien eten. :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Peter » di 05 aug 2008, 11:21

Seat Ibiza schreef:
Peter schreef:Behalve warmte en verse vis is verder alles er idioot duur.
Ik vermoed dat je je baseert op ervaringen van een aantal jaren terug?
Ja. Ik wist inderdaad niet dat de Ijslandse Kroon zoveel minder waard is geworden. Dank ! Dan wordt het weer een stuk interessanter om de geisers nog eens te bekijken.
:)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Seat Ibiza » wo 06 aug 2008, 13:52

Hier nog een fotootje van een randweg in Reykjavik:

Afbeelding

Locatie: hier, met blikrichting zuid-oost.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door Quattro » zo 05 jul 2009, 0:52

Zelfs in Reykjavik kunnen er file's zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wel een speciale manier van parkeren
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door vynkce » do 17 jun 2010, 16:42

Vandaag is beslist dat de toetredingsonderhandelingen met IJsland van start gaan. Verwacht wordt dat IJsland vrij snel zal kunnen toetreden tot de EU.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IS] IJsland - Iceland - Ísland

Bericht door marcel » za 26 jun 2010, 20:06

Mijn collega Carmen heeft wat wegenfoto's gemaakt:
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Iceland

Plaats reactie