Mooiste snelweg van Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Mooiste snelweg van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 mei 2008, 19:23

Naast de B6n bij de Harz zijn bijna alle Zwitserse snelwegen prachtig om te rijden. Ook de BAB 45 in Duitsland is erg mooi. En de Brenner Autobahn (A13) is schitterend. De A22 (bij Brenner) en de A27 (bij Belluno) in Italië zijn ook erg mooi. Maar toch blijf ik bij de B6n. Gewoon de mooiste! ;)

Natuurlijk mogen andere mensen hier anders over denken, want ik vind de A75 in Frankrijk ook mooi. Zeker als je een goede auto hebt. Maar ja, niet de mooiste.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 mei 2008, 19:27

Ik ben wel benieuwd naar die B6n dan (A36) :)

Misschien maar eens berijden als ik een nieuwe auto heb, ik heb geen zin om met mijn huidige auto nog veel kilometers te rijden. Maar wie weet ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 mei 2008, 19:32

Chris schreef:Ik ben wel benieuwd naar die B6n dan (A36) :)

Misschien maar eens berijden als ik een nieuwe auto heb, ik heb geen zin om met mijn huidige auto nog veel kilometers te rijden. Maar wie weet ;)
Helaas zal de B6n geen A36 worden, omdat ze een voor vrachtwagen tolvrije Noord-Harz verbinding willen hebben. :?
Maar ach, een Gelbe Autobahn is ook mooi. Je hebt er nog niet zoveel in Duitsland, alhoewel ze wel in opkomst zijn.

En Chris als je er langs rijd zeker naar het zuiden kijken... prachtig uitzicht 8-), en ga in de tijd dat de koolzaad velden nog knal geel zijn. Erg mooi ;) En als het even kan een tussenstopje maken in Wernigerode en dan met de stoomtrein naar de Brocken (de hoogste berg van Noord-Duitsland) rijden. Daar heb je op heldere dagen een prachtig uitzicht, waar je zeker wel meer dan 200 km ver kan kijken!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 mei 2008, 19:38

Ik ben al eens met het treintje naar boven geweest, midden in de winter. Erg spectaculair, erg mooi, al die verijsde silhouetten, die bomen blijken te zijn. Aanrader! De Harz is gelukkig niet geheel onbekend terrein voor mij :D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 mei 2008, 19:49

Chris schreef:Ik ben al eens met het treintje naar boven geweest, midden in de winter. Erg spectaculair, erg mooi, al die verijsde silhouetten, die bomen blijken te zijn. Aanrader! De Harz is gelukkig niet geheel onbekend terrein voor mij :D
Haha ja ik ben er ook geweest in de winter! 3 meter sneeuw. Echt schitterend! :D Maar super koud! Afgelopen meivakantie (5 mei om precies te zijn) ben ik ook een keer op de Wurmberg geweest (te Braunlage). Daar kan je met de langste kabelbaan van Noord-Duitsland de Wurmberg op. Ook prachtig. :) Toch zou ik er ook wel eens in het voorjaar of in de zomer de Brocken een keer willen bezichtigen. En het fijne aan de Harz is dat het niet super toeristisch is, maar nog lekker rustig. :)

Voor mij is de Harz ook bekend terrein. Ik ben meerdere keren in de winter in Hahnenklee geweest en afgelopen meivakantie in Dankerode (vlakbij Harzgerode (8 km) en Stolberg (18 km)). Met de stoomtrein van Harzgerode naar Quedlinburg is ook een echte aanrader! Verder zijn daar de L en de K wegen erg slecht. Maar de splinternieuwe B6n (op de borden staat B6, maar officieel heet de weg B6n) is in perfecte staat. De weg heb je ook nog eens bijna helemaal voor jezelf, want het is daar super rustig. Kan je je nieuwe auto ook eens goed uitproberen op max. snelheid. :P

Patroklos
zandpaadje

Bericht door Patroklos » vr 07 aug 2009, 18:37

De Franse A75 vind ik niet lelijk, maar absoluut niet een van de mooiste. Na het viaduct van Millau (richting het noorden gaande) vond ik het niet zo indrukwekkend meer, behalve vlak voor Clermont-Fd weer een stukje.
Ik vind de Oostenrijkse A21 dan mooier, door het Wienerwald en met scherpe bochten. Helemaal aan het einde daal je opeens als een malle af en zie je 's avonds alle lampen van de voorsteden van Wenen. Schitterend.
Ook de Franse A20 vind ik erg mooi vanaf Argenton sur Creuse tot aan Brive-la-Gaillarde: een afwisselend mooi glooiend landschap! Hierna is deze snelweg overigens ook nog fraai.
Verder is de Franse A7 door het Rhônedal prachtig. Ik heb er nog nooit in de file gestaan, dat zal ook wel schelen :P Aan de ene kant de Drôme, aan de andere kant de Ardèche. En dan ook nog de Rhône. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 aug 2009, 19:29

Als mooiste snelweg van Europa scoort de A13 en A9 in Zwitserland bij mij ook erg hoog. Natuurlijk de B6n in Duitsland ook nog altijd, maar de A45 in Duitsland is ook zeker bijzonder!

De A27 (België) -> A60 (Duitsland) route vond ik ook zonder meer prachtig! Alleen was de weg in België op sommigen plekken slecht onderhouden en/of waren de verkeerssituaties erg slecht.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 04 apr 2010, 0:23

Mooie snelwegen in Europa:

Franse A75. Een afwisselende snelweg door mooi bergachtig landschap. Millau is de topper daar. 8-)
Franse A40/Italiaanse A5. Door en langs de mooie bergketens bedekt met bos. Ook door de spectaculaire Mont Blanc.
Franse A8/Italiaanse A10. Een mooi berglandschap in combinatie met de Middelandse zee. Erg leuk om te zien.
Belgische A27/Duitse A60. Een mooi Ardens landschap met veel panorama uitzichten en ver uitzicht.
Duitse A45. Mooi heuvelachtig landschap met veel bos en ver uitzicht.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 apr 2010, 0:32

Nadat ik er afgelopen dinsdag met de bus over heen ben gekomen scoort de AP-8 tussen Bilbao en Donostia ook hoog bij mij.

De A-45 tussen Antequera en Málaga vond ik ook indrukwekkend, door de bergen heen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 apr 2010, 18:19

Heel eerlijk gezegd vind ik de Duitse A3 net over de grens ook prachtig door het Montferland. 8-)

De A12 in Nederland vind ik 3x niks qua omgeving en qua uitstraling met signalering etc., maar zodra je de grens over komt oogt alles lekker rustig en rij je langs weilanden, heide, bos en heuvels. Je hebt zicht op Nederland en diverse mooie dorpjes met uiteraard de molenberg (met molen) van Stokkum (Gld).

Nou is mij dat stukje A3 wel erg bekend (ik kom er vaak langs) naar 's-Heerenbergh en Stokkum, maar het is en blijft een prachtig stukje weg. :D De omgeving is er ook zo mooi. Als je goed kijkt is het jammer dat iedereen er zo voorbij raast... Aan de andere kant: Het is er wel lekker rustig. :)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 10 apr 2010, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 apr 2010, 18:28

SnarfFlevoland schreef:Als je goed kijkt is het jammer dat iedereen er zo voorbij raast... Aan de andere kant: Het is er wel lekker rustig. :)
Daarom is het ook een stuk dat erom vraagt om je gaspedaal eens goed in te trappen. En zelfs dan duurt het na Oberhausen zo ... vreselijk ... lang ... voordat ... je ... nog ... eens ... ergens ... komt. Vanaf Bergh in de tegengestelde richting trouwens idem dito. De A3 Arnhem - Oberhausen is daarom toch altijd maar een behoorlijk vervelend stuk in mijn reizen. Met de trein is het stuk trouwens nog erger. Maar misschien zou ik inderdaad eens de moeite moeten nemen om het gebied te leren kennen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 10 apr 2010, 18:40

Het stuk weg voert door een stuk Duitsland dat een beetje een uithoek is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 apr 2010, 19:31

Pino schreef:De A3 Arnhem - Oberhausen is daarom toch altijd maar een behoorlijk vervelend stuk in mijn reizen.
Dat zal wel komen omdat dat stuk A3 toch nog even 68 kilometer is. En bij Oberhausen hebben de meeste mensen het gevoel 'bijna in Nederland' te zijn, terwijl het nog een heel stuk rijden is. Ten tweede liggen de afritten op dat stuk A3 een heel eind uit elkaar, met als topper 15 kilometer tussen afrit Rees (4) en afrit Emmerich (3).

Ten derde rij je (vanuit Oberhausen gezien) de laatste 20 kilometer in Duitsland met de landsgrens mee. Als je dan aan de rechter kant kijkt van de snelweg, kijk je steeds Nederland in. Het stuk tussen de A3 en het grenskanaal (ca. 300 - 1000 meter) is dan nog wel Duitsland. Op de laatste 5 kilometer ligt dan de landsgrens letterlijk direct naast de A3. Als je daar de vangrail over zou stappen, dan sta je al in Nederland. De landsgrens zal dan daar ook wel opnieuw bepaald zijn tijdens de aanleg van de A3.

Omdat ikzelf echter vaak bij Bergh de grens over ga, is het een heel raar gevoel als je dan eens bij Venlo de grens over gaat. Op de A61 kom ik dan meestal ook alleen als ik van vakantie terug kom. Dan denk je heerlijk in Nederland te zijn en bijna thuis te zijn, maar dan is juist die A73 afzien tot Nijmegen... Die A73 duurt dan bij mij juist véél en véél te lang, zoals bij jou de Duitse A3 dat is. Echter op de Duitse A3 kan je plankgas geven, wat uiteraard op de Nederlandse A73 niet kan. :twisted:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 apr 2010, 21:03

Snarfflevoland,

De BAB40 tussen de Nederlandse grens en Moers is ook zo'n snelweg. Een beetje verouderde snelweg, net zoals de BAB3 tussen Oberhausen en de Nederlandse grens. Redelijke mooie weg met lichte glooiingen en ook wel bosrijk op veel stukken. De BAB40 is echter een stuk korter dan de BAB3 de helft, maar 34 km in het open stuk tussen Moers en de grens. Met afritten ook dichter op elkaar. De verste uit elkaar is 6 km geloof ik. Die weg geeft gelijk de indruk voor de eerste of de laatste loodjes Duitsland. Ook geeft die snelweg de indruk dat na die ruim opgezette verstedelijking, dat de Duitsers ons nog even wat platteland willen laten zien voordat je in Nederland bent. :) In Nederland is het wegbeeld gelijk veel meer afleidender, want alles gelijk is veel opener op de A67 en het lijkt altijd dat ze hier ook minder bomen langs de weg hebben, of andere type bomen. Ook oogt de bewegwijzering in Duitsland rustiger en er is gelijk veel meer industrie langs de weg in Nederland. Wel geeft Duitsland ouderwetsch weinig plaatsen aan op de afstandsborden en die douanebordjes in Duitsland, prachtig!
Kortom, de landschappen van beide landen hebben allebei wel iets en het is leuk om gelijk dat verschil zo te aanvaarden op dit stukje snelweg.

De BAB61 tussen Venlo en Monchengladbach is ook van zo'n zelfde karakter. Alleen in dat stuk nog korter en de afritten liggen nog dichter bij elkaar. Dat je dan door Venlo heen moet, vind ik ook een leuke afleider, totdat je op de Nederlandse snelweg bent. De maakt ook het contrast tussen de verschillende sferen op de snelwegen van beide landen ook minder groot. 8-)

Ik krijg als ik van vakantie terugkom en lange tijd in Duitsland heb gereisd en dan ineens in Nederland kom een brok in mijn keel, met het gevoel, nu is het niet lang meer, het is weer bekend. SNIF! :oops: Gelukkig woon ik in Roosendaal en dat is dan nog een stukje Nederland waar je in moet rijden.
Als ik op vakantie ga en dan op de BAB40/BAB61 kom, dan krijg ik altijd zo'n fris gevoel van binnen, nu is het vakantie, onbekend terrein. :)

Het is wellicht wat OFFTOPIC, maar ik wilde even mijn vakantie-ervaringen kwijt. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 0:12

Snelwegenkenner schreef:Ik krijg als ik van vakantie terugkom en lange tijd in Duitsland heb gereisd en dan ineens in Nederland kom een brok in mijn keel, met het gevoel, nu is het niet lang meer, het is weer bekend. SNIF!
Dat had ik vroeger ook toen ik bij Venlo de grens over ging. Toen was ik, pak em beet, 7 a 8 jaar. Geweldige tijd en destijds was de A61 helemaal mijn meest favoriete snelweg en de A73 mijn meest gehate snelweg. Maar dat was vroeger, tijden veranderen. Echter het blijft wel mooie nostalgie. Volgens mijn ouders is de A61 dan ook de aller eerste Duitse snelweg waar ik in mijn leven ben geweest. En toen was ik 3 jaar oud.

Omdat ik vaak kom in het Montferland, omdat ik vrienden heb wonen in 's-Heerenbergh en ik graag bij Stokkum kom om door de prachtige omgeving te wandelen, rij ik zeer regelmatig over de A3. Laat ik zeggen, bijna elke 14 dagen. Dat is uiteraard sinds ik mijn rijbewijs heb, daarvoor kwam ik daar een stuk minder, maar ook nog regelmatig. De route doet buitenlands aan, maar aan de andere kant ook weer zo'n thuisgevoel. De A3 geeft mij dan ook veel meer thuis en vrijheid's gevoel dan onbekend buitenlands gevoel. Desondanks dat ik erg vaak langs komen, blijft de A3 een prachtig stukje weg en daarom scoort het hoog bij mij. Als je bij Emmerich verder door gaat naar Oberhausen wordt de omgeving langs de A3 wel een stuk minder. Alhoewel; als je bij Hamminkeln de A3 verlaat kom je ook in een prachtig stukje natuur richting Raesfeld.

Maar mijn echte ergernis van de A3 moet bij Oberhausen pas komen als je dan dwars door het Ruhrgebied gaat, met de vele geluidsmuren. Dan duurt het lang voordat je eindelijk voorbij Keulen bent en weer door de mooie omgeving richting Montabaur en Frankfurt am Main kan. De A45 is door het Ruhrgebied al mooi, iets wat je van de A3 niet kan zeggen... Reden genoeg voor mijn neef en ook mijn ouders om zonder enige twijfel de A42-A43-A44 route te pakken naar de A45. En dat zal ik later ook gaan doen. Die paar extra kilometertjes om lonen het wel en qua tijd maakt het niks uit.

Dat heerlijke vakantiegevoel heb ik nu veel meer bij de A60 en A61. Op de A40 heb ik vrijwel niet gereden, maar de omgeving ken ik wel bij Kerken. Ik geloof dat ik toen ook een stukje op de A40 van Kerken naar Kempen (of andersom) heb gereden, maar dan is dat ook alles. Overigens krijg ik van de A30 nou helemaal géén vakantie gevoel. Ik krijg pas vakantie gevoel bij Bad Oeyenhausen of als je bij Osnabrück de A33 op rijdt. De A30 vind ik persoonlijk dan ook niks aan.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 11 apr 2010, 0:24

De A73 jouw meest gehate snelweg? Mij lijkt het een aardig landschappelijke route met een Duits vleugje eraan, door de openheid en weinig gebouwen.
De A73 is ook heel rustig. Het lijkt met dus niet zo'n hele onaardige route.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 22 jun 2013, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 apr 2010, 2:20

SnarfFlevoland schreef:Omdat ik vaak kom in het Montferland, omdat ik vrienden heb wonen in 's-Heerenbergh
Zou je niet zeggen, je typt nu al in twee posts vlak na elkaar de plaatsnaam verkeerd. ;)
Dat heerlijke vakantiegevoel heb ik nu veel meer bij de A60 en A61. Op de A40 heb ik vrijwel niet gereden,
De A40 is ideaal om op de A61 te komen, eerste afrit na de grens en dan over de B221. Je kunt dan ook bij de grens stoppen bij een echte Duitse kleine Raststätte. Heerlijk, dan begint het vakantiegevoel daar al! Beter dan de Klagenfurtlaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 9:05

Coen Tunnel schreef:Zou je niet zeggen, je typt nu al in twee posts vlak na elkaar de plaatsnaam verkeerd.
Ach je hebt helemaal gelijk! ;) Het moet natuurlijk 's-Heerenberg zijn. Ik wist het wel, maar dat komt omdat vroeger de gemeente ook Bergh heette en het kasteel nog steeds Huis Bergh. Zelfs op sommige oude houten (toeristen?) borden zie je dat de plaatsnaam 's-Heerenberg met een h erbij is geschreven.
Coen Tunnel schreef:De A40 is ideaal om op de A61 te komen, eerste afrit na de grens en dan over de B221. Je kunt dan ook bij de grens stoppen bij een echte Duitse kleine Raststätte. Heerlijk, dan begint het vakantiegevoel daar al! Beter dan de Klagenfurtlaan.
Mee eens, de Klagenfurtlaan is helemaal niét iets om in vakantiesfeer te komen. Nou ja, voor mij is het nu nostalgie, maar ik geloof van harte dat de route via de A40 mooier is. Omdat de A61 de laatste jaren voor ons met caravan (waar je ook geen eens mag inhalen) te druk is, met soms behoorlijk wat wegwerkzaamheden, komen we er niet meer zo vaak langs. Nadat we in het afgelopen jaar met veel genoegen via de A60 zijn gereden hebben we ook nu de mogelijkheid om gewoon op zwarte zaterdag een eindje te reizen. Anders gingen we altijd op zondag middag of maandag ochtend weg. Aankomend jaar zullen we dan op de heenweg ook weer over de A60 gaan. :)

Op de terugweg doen we altijd Pfalzfeld aan, waar we ook soms een meivakantie doorbrengen. Dan moet je wel over de A61, maar daar is de snelweg best mooi. Door de drukte zijn we wel het laatste jaar bij Dreieck Erfttal richting Keulen gegaan om de doorsteek naar de A57 te maken, maar misschien is dan de doorsteek naar de A3 wel net zo handig en het kortste.
Snelwegenkenner schreef:De A73 is ook heel rustig. Het lijkt met dus niet zo'n hele onaardige route.
Dat ben ik met je eens. De A73 is inderdaad zo gek niet. Zeker niet omdat je nu mooi door kan rijden tot Maastricht. Maar als je normaal gewend bent om bij Bergh de grens over te gaan, dan is tot de Keulse Barrière een lange zit. En dan is de A73 echt even afzien voor mijn gevoel. Als ik echter tot Maastricht moet, dan is de A73 heel anders. De A73 is 10x leuker, mooier en rustiger dan de A2.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 11 apr 2010, 14:49

Je kunt dan ook bij de grens stoppen bij een echte Duitse kleine raststatte.
Waar zit die dan precies bij de grens? :oops:
De A73 is 10x leuker, mooier en rustiger dan de A2.
Snarfflevoland. Welke stukken van de A2 vergelijk je nu met welke stukken van de A73?
Aankomend jaar zullen we dan op de heenweg ook weer over de A60 gaan.
Een vraagje wegens nieuwsgierigheid. Hoe rij je dan precies richting de A60 en verder?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 15:01

Snelwegenkenner schreef:Welke stukken van de A2 vergelijk je nu met welke stukken van de A73?
Ik vergelijk het stuk A2 vanaf A'dam tot en met Geleen met de gehele A73. Vanaf Geleen wordt de A2 inderdaad een stukje mooier met die afdaling, maar alsnog haalt de A2 het nog niet met bijv. de A1 door de Veluwe en uiteraard al helemaal niet met de A348. Maar dat hoort eigenlijk meer bij ons andere topic over de mooiste Nederlandse snelweg. ;)
Snelwegenkenner schreef:Waar zit die dan precies bij de grens?
Bij de grensovergang tussen de A67 en de Duitse A40.
Snelwegenkenner schreef:Een vraagje wegens nieuwsgierigheid. Hoe rij je dan precies richting de A60 en verder?
Bij Maastricht de grens over en dan via de E25, E40 en de E42 naar de Duitse A60. Vervolgens via de A1, A62, B10 en de A65 naar Karlsruhe.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 11 apr 2010, 15:47

Bij Maastricht de grens over en dan via de E25, E40 en de E42 naar de Duitse A60. Vervolgens via de A1, A62, B10 en de A65 naar Karlsruhe.
Rij je dan ook via de A73? Dat wordt me niet helemaal duidelijk met dit berichtje. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 15:47

^^ Ja, dan kom ik ook over de A73.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 apr 2010, 20:12

Hmm...het moet hier geen chatruimte worden :?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 11 apr 2010, 20:18

SnarfFlevoland schreef: Maar mijn echte ergernis van de A3 moet bij Oberhausen pas komen als je dan dwars door het Ruhrgebied gaat, met de vele geluidsmuren. De A45 is door het Ruhrgebied al mooi, iets wat je van de A3 niet kan zeggen... Reden genoeg voor mijn neef en ook mijn ouders om zonder enige twijfel de A42-A43-A44 route te pakken naar de A45. En dat zal ik later ook gaan doen. Die paar extra kilometertjes om lonen het wel en qua tijd maakt het niks uit.
De lol van het Ruhrgebied is dat je toch wel met een vrij hoge snelheid door een stedelijk gebied rijdt. Het heeft wel iets om daar met 140 km/h doorheen te rijden. Die snelheid lukt meestal zonder al te veel problemen. In Nederland hoef je dat op de A10 of de A20 niet te proberen.
Met name de A42 is daar een goed voorbeeld van. Het rijdt over die weg lekker door met wat (flauwe) bochten langs verlaten rangeerterreinen en kolenmijnen, langs afslagen met oude bewegwijzering en relatief weinig verkeer (als je daar tenminste niet in het spitsuur bent).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 apr 2010, 20:23

^^Volgens mij geldt op de A42 over het grootste deel een Vmax van 120 :)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 11 apr 2010, 20:34

Dat van die 140 km/h sloeg op de A2 tussen Oberhausen en Dortmund. Daar zijn nog wel stukken waarop dat is toegestaan. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 apr 2010, 20:37

Op de A42 kan je op diverse punten ook nog onbeperkt, maar er zijn inderdaad enkele stukken van 120 en zelfs een stukje van 100 km/h. Het stuk van 80 km/h op de A42 mis ik dan weer, omdat je dan bij Kreuz Herne de A43 pakt.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » wo 14 apr 2010, 15:58

Hoewel het stuk van de A3 tussen Oberhausen en NL zo'n 68km is heb ik juist altijd het gevoel dat het korter is. Na Oberhausen verdwijnt de stedelijkheid, wordt het landschap vlak, en zijn de Nederlandse radiozenders weer goed te ontvangen (leuk voor het nieuws, maar daarna meestal weer terug naar WDR 2 :p). Nog een half uurtje over de A3, en je bent in NL.
Overigens rijd ik meestal vanaf Oberhausen via de A31/Emslandautobahn, want voor m'n gevoel ben ik dan sneller thuis (in Groningen). Meer dan 10 minuten maakt het volgens mij niet uit, maar het rijdt in ieder geval lekker door.

Nog enkele favo-snelwegen (vanwege de omgeving):
Belgie: E25 Luik-Luxemburg, E42 Verviers-St.Vith
Frankrijk: A7 Rhonedal, A40 Geneve-Chamonix, A31 Toul-Langres
Zwitserland: te veel om op te noemen :P
Oostenrijk: A10 Tauernautobahn, A12 Inntalautobahn
Duitsland: A3 bij Limburg, A61 onder Koblenz, A7 Göttingen-Fulda, A8 bij Ulm, A33 Osnabruck-autobanende/B476, A4/A5 Eisenach-Giesen, A45 Sauerlandlinie, A30 Rheine-BadOeyenhausen, A71/A73 Erfurt-Coburg
Denemarken: E45 Vejle-Aalborg

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 14 apr 2010, 16:59

Hoewel het stuk van de A3 tussen Oberhausen en NL zo'n 68km is heb ik juist altijd het gevoel dat het korter is. Na Oberhausen verdwijnt de stedelijkheid, wordt het landschap vlak, en zijn de Nederlandse radiozenders weer goed te ontvangen (leuk voor het nieuws, maar daarna meestal weer terug naar WDR 2 :p). Nog een half uurtje over de A3, en je bent in NL.
En de verstedelijking begint weer net voor Arnhem(Duiven). En eindigd weer na Arnhem, waar het net voor Utrecht weer begint. :)
Frankrijk: A7 Rhonedal, A40 Geneve-Chamonix, A31 Toul-Langres
Niet de A75? Die snelweg lijkt me mooier dan de A7. De A7 is veel vlakker qua landschap. En waarom die A31? Dat lijkt me vooral een snelweg door zacht glloiend landschap, meer niet.
Duitsland: A3 bij Limburg, A61 onder Koblenz, A7 Göttingen-Fulda, A8 bij Ulm, A33 Osnabruck-autobanende/B476, A4/A5 Eisenach-Giesen, A45 Sauerlandlinie, A30 Rheine-BadOeyenhausen, A71/A73 Erfurt-Coburg
Ik mis hier ook nog de A60/A62. Prachtige wegen. en mooie panorama's 8-)
Belgie: E25 Luik-Luxemburg, E42 Verviers-St.Vith
Eens. Dat zijn ook de meest indrukwekkende snelwegen door Belgie. Vaak zijn het daar saaie snelwegen door een vlak landschap en weinig bos. En veel bebouwing. :cry:
Maar ik vind de E314 ook wel wat hebben. Met veel bos.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 14 apr 2010, 17:18

Snelwegenkenner schreef:En de verstedelijking begint weer net voor Arnhem(Duiven). En eindigd weer na Arnhem, waar het net voor Utrecht weer begint. :)
Als je langs Ede en Veenendaal rijdt, doe jij altijd even je ogen dicht? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie