Mooiste snelweg van Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: Mooiste snelweg van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » wo 14 apr 2010, 20:37

^^ Verrek. Ik kom daar nooit. Aangezien ik in Roosendaal woon. :p
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 22 jun 2013, 0:50, 3 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 apr 2010, 9:06

Bla Bla :?

De A57 vind ik stukken sneller dan de A3, maar het zal zijn omdat het na Rheinberg zo goed als uitgestorven is :)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 apr 2010, 23:08

Vanuit de omgeving van Rotterdam is de route via de A57 ongeveer 20 km. langer dan de route via de A3. Daar staat tegenover dat het op de A15 en de A57 vaak lekkerder doorrijdt dan op de A12 en de A3. Daardoor is het toch een aantrekkelijke alternatieve route tussen de Randstad en het Ruhrgebied, resp. Keulen.

Vanuit Tiel zal het verschil in km. ten opzichte van de route via de A3 nog minder zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 15 apr 2010, 23:24

Willem schreef:Vanuit de omgeving van Rotterdam is de route via de A57 ongeveer 20 km. langer dan de route via de A3. Daar staat tegenover dat het op de A15 en de A57 vaak lekkerder doorrijdt dan op de A12 en de A3. Daardoor is het toch een aantrekkelijke alternatieve route tussen de Randstad en het Ruhrgebied, resp. Keulen.
Als je zuidelijker wilt richting Karlsruhe, Basel of Stuttgart dan kan je toch net zo goed doorrijden en bij de Keulse Barrière de grens over gaan? De A61 is dan een stuk korter als via de A57. :idea: De A57 is eigenlijk alleen interessant voor het Ruhrgebied zelf, maar niet voor de zuidelijkere bestemmingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 apr 2010, 23:35

Ben wel eens naar Oostenrijk (via de grensovergang in de A3 bij Passau) gereden over de A57 en vervolgens via de Keulse Ring weer naar de A3 toe. Voor sommige delen van Oostenrijk en verder is dat een optie.

Richting Karlsruhe en Zwitserland is dat onlogischer. In theorie kun je via de A57, de ring van Keulen, de A3 en langs Frankfurt naar Karlsruhe en verder rijden, maar dan ben je wel heel erg ver aan het omrijden. Voor Karlsruhe is de Keulse Barriere dan inderdaad een betere optie.
Voor Basel en de rest van Zwitserland is het vanuit de Zuidvleugel van de Randstad sneller en korter om via Luxemburg en Straatsburg te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 15 apr 2010, 23:45

Willem schreef:Ben wel eens naar Oostenrijk (via de grensovergang in de A3 bij Passau) gereden over de A57 en vervolgens via de Keulse Ring weer naar de A3 toe. Voor sommige delen van Oostenrijk en verder is dat een optie.
Dat klopt inderdaad. Had ik even niet over na gedacht. Goede tip! ;) Echter voor Salzburg en Innsbruck zal ook de A61 weer het handigste zijn.
Willem schreef:Voor Basel en de rest van Zwitserland is het vanuit de Zuidvleugel van de Randstad sneller en korter om via Luxemburg en Straatsburg te rijden.
Inderdaad, en dan kom je Duitsland geen eens in.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 apr 2010, 23:51

SnarfFlevoland schreef: Echter voor Salzburg en Innsbruck zal ook de A61 weer het handigste zijn.
Voor die plaatsen is de route over de A3 langs Nürnburg en München sneller dan de route over de A61. Scheelt ongeveer 30 a 50 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 16 apr 2010, 0:09

Willem schreef:Voor die plaatsen is de route over de A3 langs Nürnburg en München sneller dan de route over de A61. Scheelt ongeveer 30 a 50 kilometer.
Welnee joh, vanuit de zuidelijke kant van de randstad toch niet? Het kan best zijn dat via de A3 wat sneller is, maar qua kilometers is het zeker niet om, eerder korter... Ik ben benieuwd hoe je aan die 30 a 50 kilometer komt. :o

Even nagecheckt: Als voorbeeld neem ik even de route vanaf Rotterdam naar München, volgens Google Maps. Zowel via de A3 als via de A61 is allebei 839 kilometer! :idea: Qua tijd is dan de route via de A3 vast sneller, omdat je op de A61 niet continu lekker onbeperkt kan rijden. Is het niet door de maximumsnelheid, dan wel doordat de A61 maar 2x2 is en de A3 2x3.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 16 apr 2010, 9:00

Je hebt gelijk, qua afstand is het inderdaad niet langer. De A8 had ik even over het hoofd gezien.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » vr 16 apr 2010, 10:55

:offtopic:
Ik dacht dat het hier over mooie snelwegen ging...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 16 apr 2010, 12:44

Even als nabrander een kaartje, welke routes het meest logisch zijn naar bekende plaatsen in Europa vanuit de Zuidelijke Randstad(Rotterdam).

Afbeelding
1. Naar Zwitserland en Italie kun je dus beter via Belgie rijden.
2. Naar Munchen is het meest logisch via de BAB61, want daarmee vermijd je het Ruhrgebiet en Frankfurt.
3. Naar Wenen neem je het beste de BAB3.
4. Naar Dresden is het meest logisch via de BAB38, daarmee vermijd je de drukke BAB2, daartegenover staat wel de BAB40 dwars door het Ruhrgebiet, maar beter even 50 km zweten, dan de BAB2, want dat is de hele tijd afzien.
5. Naar Parijs wordt de A14 het meest aangeraden. :)

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » vr 16 apr 2010, 13:45

:offtopic:
Heel leuk om te lezen wat jij logische routes vindt om naar allerlei bestemmingen te rijden, en wat iedereen die beschikt over een wegenkaart ook kan zien, maar waarom moet dat hier?!

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 16 apr 2010, 13:56

Snelwegenkenner schreef:Even als nabrander een kaartje, welke routes het meest logisch zijn naar bekende plaatsen in Europa vanuit de Zuidelijke Randstad(Rotterdam).
Inderdaad een beetje off-topic (moderator: misschien afsplitsen?), maar kan het niet laten om een reactie te geven:

- naar Szczecin loopt de meest logische route via Berlijn en de A11, i.p.v. langs Hamburg en de A20 (dat is langer)
- richting het zuiden wordt de Franse A31 best nog wel gebruikt
- de route door het Ruhrgebied via de A40 is een route die niemand gebruikt, wel de BAB42 of de BAB2. De BAB40 heeft op veel plaatsen een max. snelheid van 80 km/h, heeft veel last van files en de passage door Dortmund via de B1 loopt door de bebouwde kom met een 50 km/h weg (die wel drie rijstroken heeft). Zo erg is de BAB2 nu ook weer niet.
- naar München heb ik afgelopen zomer de route via de A61 en A8 geprobeerd, maar de terugweg over de A9 en A3 beviel toch aanzienlijk beter. De A8 rijdt niet zo lekker door (als de ombouw klaar zal dat beter gaan).

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 21 apr 2010, 15:32

Nieuwe lijst van de mooiste snelwegen.

Duitsland: de BAB45 tussen Giessen en Dortmund
Frankrijk: de A75 tussen Clermont Ferrand en Montpellier
Belgie: de A27 tussen Verviers en Duitsland.
Nederland: de A348 tussen Arnhem en Doesburg.
Italie: de A22 tussen Verona en de Brenner.
Oostenrijk: alle snelwegen door de bergen.
Zwitserland: alle snelwegen door de bergen.
Denemarken: de E20 tussen Kopenhagen en Kolding(door die bruggen).

Stroomweg
woonerf

Bericht door Stroomweg » di 15 sep 2020, 23:07

Van wat ik zelf meegemaakt heb:
- A40 door de Jura richting Geneve. By far de mooiste snelweg die ik meegemaakt heb.
- A16 langs Boulogne-sur-Mer in Frankrijk, ook een prachtig uitzicht op de zee. Je kan Engeland dan zien liggen bij helder weer.
- A13 in Frankrijk, als je het Seinedal binnenrijdt vanuit Versailles. Prachtig uitzicht op Parijs, vooral in de avond.
- N90 tussen Albertville en Bourg-st-Maurice, deels een autoweg, dus geen snelweg, maar wel echt een prachtige weg.
- S1/D3 in Polen/Slowakije tussen Svrčinovec en Bielsko Biala, deels 1+1 autoweg, deels 2x2 autoweg, dus ook niet helemaal snelweg. Maar zeker een van de mooiste wegen die ik heb gezien.
- A2 in Polen tussen de Duitse grens en de S3. Het landschap is redelijk constant, een groot bos voor mijn gevoel, maar het is een heel comfortabele snelweg. In combinatie met het toch wel mooi ogende landschap ook zeker een plaats op de lijst.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 16 sep 2020, 9:19

De M6 door het Lake District en de aansluitende M74 door Dumfries is de mooiste van de wegen die ik ken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2020, 9:49

Ik heb ook genoten van het rijden op de R6 in Kosovo tussen Elez Han en Ferizaj.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 16 sep 2020, 11:56

Ik werd verrast door een stuk M5 dat over een heuvelrug gaat ten zuidwesten van Bristol: klik

Jammer dat de hoogste rijbaan naar het zuidwesten loopt, achterom kijkend ligt het mooiste uitzicht met de brug naar Wales op de achtergrond.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 sep 2020, 12:10

In Spanje zijn heel veel mooie autosnelwegen te vinden, maar vaak op routes waar je zelden Nederlanders tegenkomt.

Mooie snelwegen die ik de afgelopen jaren heb gereden;

* A-1 door de Etzegarate pas in Baskenland
* A-6 door de bergen naar Galicia
* A-7 binnendoorroute van Valencia naar Alicante
* A-7 diverse woestijntrajecten in de provincie Almería
* A-7 langs de Costa del Sol, vooral ten oosten van Málaga
* AP-7 langs Alicante door de woestijn
* A-8 diverse trajecten langs de Asturische kust, ook delen van de route in Cantabria
* A-15 van Pamplona naar San Sebastián
* A-21 door de Pyreneëen
* A-23 door de Congosto de Isuela ten noorden van Huesca en over de Monrepós pas
* A-44 van Granada naar Motril
* A-52 diverse trajecten door de bergen van Vigo naar Benavente
* A-66 rond Béjar
* AP-66 door het Cantabrisch gebergte
* A-67 door het Cantabrisch gebergte
* A-92 ten oosten van Granada en door de Tabernas-woestijn

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 16 sep 2020, 12:32

Erg mooi vind ik:

* A1 in Noord-Macedonië - met name het substandaard gedeelte waar over lange afstand de 2 rijbanen erg ver uit elkaar liggen.
* Griekse A7 op de Peloponnesos
* Noorwegen: E18 ten oosten van Kristiansand
* Zwitserse A3 langs de Walensee
* Sloveense A2 heeft mooie stukken
* Spanje: te veel om op te noemen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2020, 13:01

In Spanje zou ik ook nog graag de volgende wegen willen toevoegen:

AP-8 tussen San Sebastián en Bilbao
C-16 tussen Berga en Barcelona

De nieuwe Servische A1 ten zuiden van Nis vond ik ook mooi.

In Italië de volgende wegen:

A22 Verona-Brenner
A23 Tarvisio-Udine
A15 Parma-La Spezia
A10 Ventimiglia-Genua
A7 Serravalle Scrivia-Genua
A12 Genua-La Spezia

Net geen Europa, maar in Turkije vond ik de O-4 tussen Izmit en Istanbul erg mooi, met uitzicht op de Zee van Marmara en de Izmit Bay Bridge.

De Deense E20 over de Grote Beltbrug is ook altijd bijzonder.

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » wo 16 sep 2020, 16:54

Er zijn al heel wat prachtige wegen genoemd. Ik voeg daar graag mijn favorieten aan toe.

EN1-1A op Sao Miguel (grootste eiland van de Azoren)
In Spanje zijn heel veel mooie snelwegen. O.a. de A-8 langs de noordkust, de A-9 rond Vigo. En de A-44 langs de Sierra Nevada
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 16 sep 2020, 18:45

Qua landscaping:
* Autoroute A9 bij Caves (France): alsof je in een vliegtuig zit, kijkend naar beneden met boten die kleiner dan een duim. Blijft een bijzonder uitzicht.

* Vt12 Tampere - Nokia (Finland) (alleen snelweg gedeelte): slingerend tussen de bebouwing, meren, heuvels en bomen is deze weg toch echt erg uniek in Europa.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 16 sep 2020, 18:47

^^ Streetviewlinkjes worden gewaardeerd ;)

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 16 sep 2020, 21:09

^^ Even een disclaimer:
Streetview kan in sommige gevallen de beleving niet of niet volledig waar maken.

Vt 12:
Route sectie: https://www.google.nl/maps/dir/61.50813 ... m2!4m1!3e0

SV voorbeeldje: https://www.google.nl/maps/@61.490951,2 ... 312!8i6656
---------

A9 (France)
Route sectie: https://www.google.nl/maps/dir/42.98876 ... m2!4m1!3e0

SV Voorbeeldje: https://www.google.nl/maps/@42.8665161, ... 312!8i6656
(Bijna niet te doen om een mooi "kijk naar beneden view" te vinden) -- Gewoon rijden daar ;)

KevinA12
zandpaadje

Bericht door KevinA12 » wo 16 sep 2020, 21:15

Nou ik hou ook van snelwegen. De mooiste snelweg vind ik in Nederland.
-De A58 Bergen op Zoom - Vlissingen. Vanwege het mooie Zeeuwse landschap en de bruggen en tunnels die A58 op dat deel kruist.
- De A2 tussen Amsterdam en Utrecht vanwege de breedste rijbanen op dat traject 2x5 rijstroken. En uitzicht op het Groene Hart
- De A16 tussen Rotterdam en de Belgische grens bij Hazeldonk.Vanwege de bruggen en tunnels die de A16 kruist. En het is een bijzonder route aangezien ik een aantal keer op vakantie ben geweest via deze route. Ook loopt vanaf Dordrecht tot de Belgische grens HSL en de spoorlijnen Rotterdam/Roosendaal/Breda
- De A79 bij Strabeek vanwege de dalbrug

De mooiste snelwegen in het buitenland
.De E19 in België tussen Hazeldonk en Antwerpen. Vanwege het bos en de HSL die vlak langs de E19 loopt.Ik hou ook van treinen en spoorlijnen langs snelwegen lopen vind dik ook mooi. Het viaduct van Merksem op de ring van Antwerpen.
- De A29 in Frankrijk vanwege de Port Normandië. Plus de A16 in Frankrijk vanwege het landschap
.De GC 1 op Gran Canaria zeker na Maspalomas vanwege het woestijnachtige landschap.

Ik heb ook snelwegen die ik niet mooi vind.
In Nederland.
De A44 die Wassenaar met Knooppunt Burgerveen bedient. Hij is de smal en ik vind het vergissingsweggetje bij Noordwijkerhoud vind ik niks. Ik hoop dat bij de aanleg van de Rijnland route verandering in komt

In het buitenland de snelwegen in Italië ze zijn daar te smal en de Italianen rijden daar als gekken.
Ik hou van snelwegen met een standaard rijbaan breedte en minimaal 2X3 rijstroken.

O ja dit is mijn eerste post ik ben nieuw op het forum. En ik weet alles over snelwegen. En hou er ook van.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 16 sep 2020, 21:35

Mogen foto's ook? :)
SPOILER: TOON

Nederland: A7 Afsluitdijk
Afbeelding
A79 Heuvelland Zuid-Limburg
Afbeelding

België: E420 Couvin-Franse grens
Afbeelding

Duitsland: A7 in Hessen
Afbeelding
A8 ten oosten van München: aan de voet van de Alpen
Afbeelding

Frankrijk: wegen door de Alpen en Jura, bijvoorbeeld A43 (Fréjus).
Afbeelding

Italië: A22 Brenner e.d.
Afbeelding
A23
Afbeelding

Denemarken: E20
Afbeelding

Noorwegen: E18
Afbeelding

Zwitserland: A3
Afbeelding

Madeira: VR1
Afbeelding

OK, dit zijn niet per se de allermooiste snelwegen, maar snelwegen waar ik toevallig een foto van on-line heb staan. :mrgreen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 16 sep 2020, 22:15

Jeff schreef:
wo 16 sep 2020, 18:45
Qua landscaping:
* Autoroute A9 bij Caves (France): alsof je in een vliegtuig zit, kijkend naar beneden met boten die kleiner dan een duim. Blijft een bijzonder uitzicht.
Ah, ik wist even niet waar Caves ligt, maar daar ben ik ooit langsgekomen via de A9. Mooie weg inderdaad waar het weidse uitzicht fantastisch is. Het hoogteverschil tussen de snelweg en de kustlijn lijkt alleen niet zo groot te zijn. Zouden er meer dramatische afdalingen naar een meer of zee bestaan in Europa? Ik denk aan Italië.

En hoewel het officieel geen snelweg is: de A20 naar Dover. Door de krijtheuvels afdalen naar de haven.
Ietsje verder.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 16 sep 2020, 22:58

@Wesso: Als we over UK dual carriageway gaan beginnen, dan graag deze:

A229 / A249 ("uitwisselaars M2 / M20"):
SV voorbeeldje: https://www.google.com/maps/@51.3193174 ... 312!8i6656

De A2 / A20 / A256 zijn mij bekend in Kent ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2020, 23:46

Wesso schreef:
wo 16 sep 2020, 22:15
Zouden er meer dramatische afdalingen naar een meer of zee bestaan in Europa? Ik denk aan Italië.
Het einde van de A6: https://www.google.com/maps/@44.2921218 ... 312!8i6656

Het einde van de A26: https://www.google.com/maps/@44.4342842 ... 384!8i8192

Niet echt een afdaling, maar de A3 bij Salerno torent hoog boven de zee uit: https://www.google.com/maps/@40.6727246 ... 384!8i8192

In Duitsland heb je nog de mooie afdaling van de A8 naar de Chiemsee: https://mapio.net/images-p/32896738.jpg

De afdaling van de Kroatische A1 bij Zadar: https://www.google.com/maps/@44.2558193 ... 312!8i6656

De Spaanse A-7 tussen Marbella en Fuengirola loopt op sommige plekken pal langs de kust. Rij je richting westen, dan kun je bij helder weer Marokko al van grote afstand zien liggen. https://www.google.com/maps/@36.5066611 ... 312!8i6656

Niet met uitzicht op het water maar in de categorie dramatische/bijzondere afdalingen moet ik ook nog denken aan:

- De Italiaanse A9 bij Como, bij nadering van de grens: afdalend vanuit een tunnel, geslinger, snelheidsbeperkingen, en de wetenschap van de naderende grensovergang die je pas op het laatste moment kan zien. Typisch Italiaanse hectiek.
- De Franse A63 bij Biriatou bij nadering van de grens
- De Franse A12 richting zuiden (één lange afdaling, recht en vier rijstroken breed)
- De Duitse A8 bij nadering van Dreieck Karlsruhe
- De Albabstieg richting Stuttgart
- Het einde van de Zwitserse A12 bij Vevey
- De afdaling van de E42 in Verviers
- De afdaling van de E25 ten zuiden van Luik
- De Franse A13 en N118 bij nadering van Parijs
- De Pont de Normandie (N1029) bij Le Havre
- De Pont d'Aquitaine (A630) bij Bordeaux