[TM] Turkmenistan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[TM] Turkmenistan

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 19:39

Turkmenistan

Afbeelding

Turkmenistan is een redelijk groot land in Centraal Azië.
Het ligt aan de Kaspische zee, ten noorden van Iran en Afghanistan.
De enorme lagune die je op de kaart ziet valt 's zomers droog.
Het land is 14 keer zo groot als Nederland, en telt 5 miljoen inwoners, en is een zeer desolaat land. Het grootste deel van het land valt onder de Karakum Desert. Er is een bergketen langs de Iraanse grens, de Kopet Dag tot 2912m hoog. Belangrijkste rivier is ongeveer de grens met Uzbekistan en heet Amu Darya. Het land heeft grote olie en gasvoorraden. De president Niyazov doet aan zelfvereering, en overal zijn standbeelden te zien van hem. Lijkt wat dat betreft op Noord Korea. Vrijheden van godsdienst zijn beperkt. Ashgabat is de hoofdstad 605.000 inwoners, is een redelijk moderne stad, maar de andere gebieden zijn arm. De officiele taal is Turkmen, maar Russisch is normalen om te spreken.
Andere grote steden: Balkanabat 108.000 en Mary 123.000.

Het wegennet
Het wegennet bestaat vooral uit zandwegen, al is de M37 de grote doorgaande weg in Turkmenistan. Deze is ook geheel verhard, en in redelijke toestand. Het stuk tussen Mary en Bajramaly is zelfs autosnelweg over ongeveer 30 kilometer. De M37 is de enige oost-west verbinding van het land, in de Karakum desert liggen geen wegen. In het noorden, bij de Amu Darya en Uzbekistan zijn wel weer enkele wegen, zoals de A381 tussen Köneürgenc em Daschovuz. Vanaf Mary loopt nog de A388 naar de Afghaanse grens.
Aan de Kaspische zee wordt een snelweg gebouwd die Gomisan in Iran met Esenguly moet verbinden. Deze weg is niet bereikbaar via goede wegen met de rest van Turkmenistan. Het land is groot, en de reistijden zijn lang.

de M37 loopt van Turkmenbashy (waar een veerdienst is naar Baku), via Ashgabat naar Farap aan de Uzbeekse grens. Het traject is 1173km lang.
De 2 andere genummerde wegen: A381 Daschovuz - Uzbeekse grens is 100km, de A388 Mary - Afghaanse grens is 317km lang.

Reisadviezen:
Algemeen
Als gevolg van de vermeende aanslag op het leven van President Saparmurat Niyazov in november 2002 worden buitenlanders in Turkmenistan door de autoriteiten nauwlettend in het oog gehouden. U dient te allen tijde in staat te zijn zich te legitimeren. Het wordt dan ook ten sterkste aangeraden paspoort en inreisdocumenten bij zich te dragen.

Bepaalde delen van Turkmenistan, met name de grensgebieden, zijn zones waartoe beperkte toegang bestaat, ook voor Turkmeense onderdanen. Om naar deze gebieden te kunnen reizen heeft u speciale toestemming van de ministeries van Binnenlandse en Buitenlandse Zaken nodig.

Ashgabat, de Kaspische zeehaven Turkmenbashi en de historische opgravingen van Merv/Mary bevinden zich in open zones.

Medische voorzieningen in geval van ziekte en of ongeval zijn alom slecht. In de verder van de hoofdstad gelegen gebieden, met name in de woestijn in Centraal Turkmenistan en in het noorden van het land, kan gebrek aan gezond drinkwater en voedsel voorkomen.

Reizigers per motorvoertuig dienen er rekening mee te houden dat brandstof niet overal te verkrijgen is en dat bij pech weinig voorzieningen voorhanden zijn. In deze streken is consulaire bijstand veelal op korte termijn niet beschikbaar. Gezien de slechte staat van de wegen wordt het afgeraden ’s nachts per auto te reizen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 mei 2006, 19:47

Hmm, als ik dit zo hoor niet echt land waar je naartoe zou willen.. :?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 12 mei 2006, 19:53

Landen om weinig mee te hebben op de 1 of andere manier. Ik weet er eigenlijk helemaal niets van, zelfs niet de vlag of de hoofdstad van een land als Turkmenistan.

Ik ben er overigens afgelopen woensdag nog geweest. Zij het op 10 km hoogte en in een vliegtuig en 's nachts, maar vooruit, die grond onder ons behoorde tot Turkmenistan :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Ashgabat

Bericht door Chris » ma 27 aug 2007, 22:19

Turkmenistan, een land waar je weinig over hoort, en dat heeft een reden, zo'n fris regime is hier niet.

Toch wel een wegennet, vergis je niet, dit land heeft veel olie en gasinkomsten.

1. Een klaverblad aan de zuidkant van Ashgabat.
Afbeelding

2. Afslag aan een snelweg.
Afbeelding

3. Deze snelweg telt 4+3 rijstroken.
Afbeelding

4. Verderop zelfs 2x4 rijstroken. Verder is hij in Google Earth nog in aanleg, vandaar dat er geen verkeer rijdt.
Afbeelding

5. Dive-under aan de westkant van Ashgabat.
Afbeelding

6. Modern tankstation in de hoofdstad.
Afbeelding

7. Mary, een grotere stad ten oosten van Ashgabat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 25 sep 2007, 15:34

Mooie afritrotondes! Zouden ze in Nederland ook meer mgen doen waar er de ruimte en behoefte voor is. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TM][UZ][KS][TJ][KZ] Centraal Azie - Central Asia

Bericht door Chris » ma 07 jan 2008, 15:14

Ashgabat, Turkmenistan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bewegwijzering ziet er toch niet gek uit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TM][UZ][KS][TJ][KZ] Centraal Azie - Central Asia

Bericht door Rene » ma 07 jan 2008, 21:07

Spreken ze in Turkmenistan gewoon Turks, of is het een dialect ?

Iets zegt me dat de nieuwigheid van die wegwijzers en de eentalig sterk Turkse opschriften ("Atatürk") erg te maken hebben met een culturele toenadering tussen Turkije en Turkmenistan, en dat men dus definitief van de oude Sovjethandel (en het waarschijnlijk als imperialistisch ervaren cyrillische schrift) af wil. Wat uiteraard ook goed te permitteren valt als je olie kunt verkopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TM][UZ][KS][TJ][KZ] Centraal Azie - Central Asia

Bericht door Vinny » ma 07 jan 2008, 21:34

Het hele bewegwijzeringspaneel doet sterk Turks aan. De taal is wel familie van het Turks. Bovendien wordt het Latijnse alfabet gebruikt. Daarnaast is de overheersende religie in Turkmenistan, net als in Turkije, de Islam.
Over het Turkse taalgebied:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkse_talen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [TM][UZ][KS][TJ][KZ] Centraal Azie - Central Asia

Bericht door duikgek89 » di 08 jan 2008, 18:32

Je ziet nog wel wat Sovjet invloeden, maar dat zijn er maar weinig. Het is inderdaad duidelijk dat ze daar vanaf willen.

De taal is Turkmeens, maar dat is een Turkse taal (en lijkt dus op Turks) net als het Kazachs, Kirgizisch en Oezbeeks (van de andere landen in de startpost weet ik het niet zeker).

In Kazachstan is Russisch ook een wettelijke voertaal (en is in de stad het Russisch dominant, waar op het platteland ook veel mensen wonen die alleen Kazachs spreken).
Volgens Wikipedia is dat in de andere Landen niet zo, MAAR daar staat ook dat het Russisch in Kazachstan geen officiële voertaal is, en dat is het wel. Ondanks de plannen van Nazerbajev om dat te veranderen (wat simpelweg niet te doen is omdat een heel groot deel van de bevolking geen Kazachs spreekt). Dat durf ik dus ook niet zeker te zeggen.

Wel kan ik zeggen dat voor het Kazachs en Kirgizisch een schrift gebruikt wordt wat op het Cyrillische schrift lijkt, Met een aantal afwijkende letters. Het valt mij op dat dat in Turkmenistan niet (meer) het geval is.

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: [TM][UZ][KS][TJ][KZ] Centraal Azie - Central Asia

Bericht door goreme » zo 15 jun 2008, 12:14

Vinny schreef:Het hele bewegwijzeringspaneel doet sterk Turks aan. De taal is wel familie van het Turks. Bovendien wordt het Latijnse alfabet gebruikt. Daarnaast is de overheersende religie in Turkmenistan, net als in Turkije, de Islam.
Over het Turkse taalgebied:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkse_talen
Turks van de Azeri en Turkmenen zijn goed te verstaan voor een Turk uit Turkije.

Bovenste foto van Turkmenistan zie je een blauw bord.

Ik zal even een vergelijking maken met het turks van Turkije

Er staat: (erachter turkije turks)

Sa (Su)
Yollari (Yollari)
Gururyan (Gururdan)
Eziz (Aziz)
Serdarymyz (Serdarimiz)

Halkimiz (Halkimiz)
size (Size )
baky (Çok)
minnetdardyr (Minnetdardir)

Er staat dus dat het volk Turkmenbashi erg dierbaar is voor de mooie wegen (wat voor mooie wegen ze bedoelen weet ik niet)

Het Kazachs en Kirgiez is wat moeilijk te verstaan maar Oezbeeks (Özbek = Ozbey = de grote baas) valt er een beetje tussen met wat bekende woordjes erdoorheen. Maar is ook een beetje verrussiest.

Even een notitie over Turkmenbashi (türkmenbasi = hoofd van de turken)
Toen hij aan de macht kwam wou de Turkmenbasi de titel Ataturk (vader van de turken) aannemen maar in overleg met Turkije is dat niet doorgegaan omdat de titel Ataturk aan Mustafa Kemal toebedeeld is. Zo maakte hij een andere versie van en eigenlijk heeft het dezelfde betekenis.


Ik zag woorden voorbijkomen als Kyzylorda wat afgeleid is van Kizil Ordu wat Rode Leger betekent.
Tashkent bijvoorbeeld is afgeleid van Tas (tasj net zoals bij Besiktas) wat steen betekent en kent betekent stad dus stenenstad.

Turks voetbalteam heeft ook de oude kleuren tegenwoordig op de shirts (turquoise) kleur van de vlag van Turkestan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Chris » di 21 feb 2012, 17:21

Grootheidswaanzin in Ashgabat. Twee 12-strooks wegen naast elkaar (noorden is rechts). Het is hier zo druk dat er nog een derde snelweg langs loopt (buiten beeld). :shutup:
Afbeelding

Het is geinig om eens rond te kijken op Google Earth. Met name het zuiden van de stad is net een soort Dubai maar dan waarschijnlijk met nog minder economische basis voor allerlei wolkenkrabbers en complexen. Zo had Noord-Korea er waarschijnlijk uitgezien als ze olie hadden.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door HAFRABAisfun » di 21 feb 2012, 17:31

Turkmenistan is vooral een zeer rijke en imposante hoofdstad (asjgabat) , en voor de rest is het dor en woest. Zo heb je ook de 'Poorten naar de hel', een brandende gasbel uit de tijd van de Sovjet-Unie. De weinige bewegwijzering die ik gezien heb lijken wel oké, al weet je natuurlijk niet hoe het met de rest van het land zit
Die drie snelwegen zijn je reinste dictatoriale waanzin van een rijk oliestaatje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Chris » za 01 feb 2014, 12:12


Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 22:19

Die laatste: informative sign... Heel erg informatief zo :nuts: :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Mark » zo 02 feb 2014, 2:44

"Bewegwijzering is de kunst van het weglaten" in optima forma ;).

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Boeck536 » zo 02 feb 2014, 8:53

De gebouwen op de achtergrond zijn wit, ik neem aan dat daarnaar wordt verwezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Chris » wo 23 apr 2014, 19:36

Meer Ashgabat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door hugomol » wo 23 apr 2014, 20:00

Gebouwd op de toekomst zeker.....
Ziet er wel imposant uit

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 20:44

De nacht van de wansmaak... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Claus Plein » wo 23 apr 2014, 20:49

57 seconden wachten op niks. Das niet niks zeg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 20:53

Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt. Ik vermoed dat ze een groene golf hebben met lange fasetijden. Dat kan goed werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door keokiracer » wo 23 apr 2014, 21:13

Claus Plein schreef:57 seconden wachten op niks. Das niet niks zeg.
Ik zie daar rechts toch echt auto's staan hoor ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 apr 2014, 21:15

Op dezelfde richting ja, rechtdoor. Volgens mij wacht je inderdaad voor niks. Dit lokt roodlichtnegatie wel uit, zeker met ongeloofwaardige regelingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Claus Plein » wo 23 apr 2014, 21:30

Links staan wel auto's, rechts zie ik niets hoor. En met 'niks' bedoelde ik 'vrij weinig' :D

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door keokiracer » wo 23 apr 2014, 21:31

Ja, komt omdat daar het plaatje ophoudt, wie weet staan er nog 100 auto's achter die auto's op de voorste rij ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Claus Plein » wo 23 apr 2014, 21:33

Is zeker een mogelijkheid, maar gezien het aantal voertuigen op de weg in het midden van de foto lijkt me dat uiterst onwaarschijnlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 22:42

Als je het hele plaatje opent dan is er in ieder geval kruisend verkeer (je ziet rechts nog net een auto opgesteld staan). Van de andere kant (links) kunnen ook auto's komen, maar dat gaat schuil achter een bossage. Van voren komen ook auto's aan, en van achter zou dat ook kunnen, maar gezien én de rust op de weg én het feit dat het verkeerslicht zopas op rood is gesprongen lijkt mij dàt juist onwaarschijnlijk. 57 seconden is wat lang, maar in een stad als Istanbul heb ik dat ook wel eens gezien. Niet onmogelijk dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Pino » wo 23 apr 2014, 23:29

In sommige Aziatische steden is 90 seconden zelfs nog redelijk gangbaar en ik herinner me aftel-installaties die in het begin van de roodfase even stil stonden alvorens af te tellen van 99. Ik bedacht me indertijd dat je op die manier ontruimingstijd minimaliseert en dus doorstroming maximaliseert, mits de lange roodfase niet dusdanige terugslagfiles oplevert dat alsnog gridlock ontstaat. Daarom zie je die lange fases wellicht ook in steden met brede boulevards en lange blokken. Veel steden in de voormalige USSR, gebouwd naar inzichten van een kleine eeuw terug, voldoen aan die eis.

Of zo'n systeem ook werkt op lege straten? De andere steden waarin ik dit zag hadden hoe dan ook een veel drukker straatbeeld dan wat je hier op de foto's ziet (ik houd het er maar op dat overgedimensioneerde megaprojecten het Turkmeense regime natuurlijk sowieso niet vreemd zijn). Nederlanders zouden hoe dan ook zwaar gefrustreerd raken. Maar met een goede afstelling van VRI's op elkaar kun je in drukke steden tich uitkomen op een principe van één minuut wachten en dan een lange groene golf. Dat zie je niet aan zo'n foto. De lege straat verderop suggereert desalniettemin dat deze stad dat principe niet nodig heeft, in ieder geval niet op het tijdstip van de foto.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Snelwegenkenner » zo 04 mei 2014, 22:29

Wat is de reden waarom de straten in Asgabat zo extreem leeg zijn?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 mei 2014, 22:33

Misschien omdat er amper mensen wonen of naartoe gaan terwijl het enorm overgedimensioneerd is?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie