[KGZ] Kyrgyzstan / Kirgizië

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[KGZ] Kyrgyzstan / Kirgizië

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 20:59

Kyrgyzstan

Afbeelding

Kyrgyzstan is een land wat niet aan zee ligt, beter gezegd, er zijn weinig landen die zo verschrikkelijk ver van zee liggen. Het land is uitermate bergachtig, en kent het grootste bergmeer ter wereld na het Titicacameer in Bolivia en Peru. Het meer heet Issyk-Kul. Het hoogste punt is Pik Pobedy met 7439m hoog, en de noordelijkste 7000er van de wereld. Bishkek is de hoofdstad en telt 900.000 inwoners. De tweede stad is Osh 220.000 inwoners.
Kyrgyzstan telt 5,1 miljoen inwoners en is 5,5 keer zo groot als Nederland.
Het land kent 1 exclave in Uzbekistan in de Fergana Valley. Er zijn 4 Uzbeekse enclaves in het land, en 2 Tadzjikistaanse.

Het wegennet
Wegvervoer is extreem moeilijk in dit bergachtig en afgelegen land. In de winter is wegverkeer zo ongeveer onmogelijk. De M41 tussen Bishkek en Osh is in goede toestand, ondanks de hoogtes waarover deze weg gaat (3300m+). Er zijn plannen om een weg van Osh naar China te bouwen.
Het land telt 140km aan snelweg, allemaal rond de hoofdstad Bishkek.
Het wegennet is niet uitgebreid, alleen rond Bishkek liggen wat meer wegen.

M39: Caldyvar - Bishkek - Kazachstan 112km
M41: Karabalta - Osh - Kyzylart pass 800km
A361: Taraz - ötmök 221km
A362: Tup - Karkura 100km
A363: Balykcy - Karakol - Balycky (rond het meer) 438km
A364: Karakol - Barskoon (via bergen) 334km
A365: Balykcy - Torugart Pass 363km
A367: Tuz Asdi pass (M41) - Kuckor 209km
A370: Osh - Kökart 229km
A371 Sary-Tas - China 78km
A372 Karamyk - Sary-Tas 146km

Reisadviezen:
Actualiteiten
Na de revolutie in maart 2005 is de politieke situatie in het land instabiel. De ontevredenheid in het land neem toe. Dat blijkt onder andere uit voorkomende demonstraties.

Algemeen
In maart 2006 heeft de Europese Commissie in Brussel een lijst gepubliceerd van luchtvaartmaatschappijen, die niet meer boven het Europese luchtruim mogen vliegen. Op deze lijst komen ook luchtvaartmaatschappijen in Kirgizië voor

Aangeraden wordt zich door een betrouwbare, lokaal goed ingevoerde persoon van het vliegveld te laten ophalen en zich tijdens het bezoek door deze persoon te laten begeleiden. Voorts wordt geadviseerd de nodige voorzorgsmaatregelen voor een verblijf in dit land te nemen (bij reizen per auto: voldoende reservebrandstof, voorzieningen voor pech onderweg).

Aangeraden wordt geen lokale minibus-lijnen te gebruiken. Voorts wordt geadviseerd slechts gebruik te maken van officieel erkende taxi’s.

De medische voorzieningen in de meeste delen van het land zijn zeer beperkt, met name buiten de hoofdstad Bishkek. De wegen zijn over het algemeen in slechte staat, wat betekent dat een medische evacuatie een tijdrovende en kostbare zaak zal zijn.

Aangezien er in Kirgizië alleen een Nederlands honorair consulaat en geen Nederlandse ambassade is, is het veelal niet mogelijk op korte termijn hulp te bieden.

Indien u van plan bent aan bergklim expedities deel te nemen, dient u zich ervan bewust te zijn dat hulp doorgaans niet op korte termijn beschikbaar is.

Verschillende expedities zijn de afgelopen jaren noodlottig afgelopen. In augustus 2004 werd een expeditie getroffen door een lawine. Verschillende deelnemers zijn daarbij om het leven gekomen.

Bij binnenlandse vluchten in Kirgizië dient u rekening te houden met de slechte staat van onderhoud van vliegtuigen van enkele lokale maatschappijen.

Geadviseerd wordt de officiële grensovergangen te gebruiken, aangezien bij illegale grensovergangen landmijnen kunnen voorkomen.

Terrorisme
Gedurende de periode 1999-2002 hebben verschillende terroristische aanslagen in Kirgizië plaatsgevonden, met name in gebieden ten zuiden en westen van Osh. De laatste jaren hebben dergelijke aanslagen zich niet voorgedaan.

Zware criminaliteit
In de stedelijke gebieden komen gewelddadige berovingen door georganiseerde bendes (en meest recentelijk door pseudo-politieagenten) voor. Geadviseerd wordt geld en waardepapieren niet zichtbaar te dragen, na zonsondergang niet alleen de straat op te gaan, zeker niet in Bishkek.

Onveilige gebieden
In verband met de mogelijke aanwezigheid van gewelddadige groeperingen, alsmede de aanwezigheid van landmijnen langs de Kirgizisch-Oezbeekse grens in de provincie Batken, wordt het reizen ten zuiden en westen van Osh ontraden.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 12 mei 2006, 21:03

Een kennis van mij is van Kyrgyzstan. Hij spreekt Russisch, Chinees, Engels en ondertussen ook Nederlands. Over zijn land vertelt hij wel niet veel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mei 2006, 21:24

Kyrgyzstan, M41
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 13 mei 2006, 13:47

Ik zie rode kruisjes... :?
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 mei 2006, 13:52

Jammer. Ik had ze met google gevonden.

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 13 mei 2006, 13:57

Ik niet, klik er eens met rechtermuisknop op en dan 'Afbeelding weergeven'.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 13 mei 2006, 14:06

Mark schreef:Ik niet, klik er eens met rechtermuisknop op en dan 'Afbeelding weergeven'.
Werkt ook niet. Ik heb het gedaan via "Eigenscahppen" en copy-paste. Toen wel resultaat.

Foto 1: Ik neem maar aan dat dat een 2-baansweg is en dus niet twee rijstroken voor dezelfde richting.
Foto 5: 2x2 zonder fysieke middenafscheiding... :?

Maar verder: wederom mooie foto's! :top:
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 14 mei 2006, 13:12

Het valt me toch nog wel mee, de kwaliteit van de wegen daar. Jammer dat de rest van het land zo crimineel en desolaat is. :cry:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 mei 2006, 16:19

Kyrgyzstan
Volgens mijn Sociaal Geografische leerboek heet dit land Kirgizië... Tja... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2006, 17:19

Kirgizië of Kirgizstan
Kyrgyzstan (Kyrgyz: Кыргызстан, Russian:Киргизия, variously transliterated), formally the Kyrgyz Republic

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 17 mei 2006, 7:51

Chris schreef:
Kirgizië of Kirgizstan
Kyrgyzstan (Kyrgyz: Кыргызстан, Russian:Киргизия, variously transliterated), formally the Kyrgyz Republic
Laat op dit forum de voertaal echter Nederlands zijn, en niet Engels...

Wikipedia stelt: Kirgizië of Kirgizstan (officiële naam Kirgizische Republiek)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 9:07

Ik deed het meer op het oog dat als iemand wil gaan googlen, hij aanmerkelijk meer vind met de zoekterm Kyrgyzstan dan Kirgizië.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2006, 11:24

Ik deed het meer op het oog dat als iemand wil gaan googlen, hij aanmerkelijk meer vind met de zoekterm Kyrgyzstan dan Kirgizië.
Het lijkt me handig dat je OF alle landen bij hun officiële naam (in Latijns schrift) neer zet OF alle landen bij hun Nederlandse naam. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Nederlandse naam met tussen haakjes de Engelse naam, omdat de meeste topics zo zijn opgebouwd. Je kunt natuurlijk altijd de officiële naam er bij zetten (maar dan niet in hoofdletters).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 mei 2006, 13:04

Voor dit soort, andersletterige landen en namen, zijn eigenlijk teveel vertalingsmogelijkheden; Tadzjikistan, Tajikistan, Tadzhikistan, Kazachstan, Kazakhstan, Kasachstan etc.

Chris
Moderator

Re: [KZG] Kyrgyzstan / Kirgizië

Bericht door Chris » vr 09 apr 2010, 23:47

Kyrgyzstan heeft één klaverblad voor zover ik heb kunnen zien, in de randweg van Bishkek.

Afbeelding

Die randweg ziet er overigens zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kruising M39/A365.
Afbeelding

De GAI - de verkeerspolitie.
Afbeelding

A356 van Bishkek naar Tokmok.
Afbeelding

A356 in Tokmok, vlak aan de grens met Kazachstan.
Afbeelding

1 liter "93" is 23 Kyrgyzstaanse Som = € 0,37
Afbeelding

A356 ten oosten van Tokmok
Afbeelding

A356 Tokmok - Balkychy
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Balkychy
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [KZG] Kyrgyzstan / Kirgizië

Bericht door Snelwegfreak » za 10 apr 2010, 0:08

Chris schreef:De GAI - de verkeerspolitie
Volgens mij moet je die politie niet zo serieus nemen :lol:

N342
autoweg

Re: [KGZ] Kyrgyzstan / Kirgizië

Bericht door N342 » za 10 apr 2010, 6:58

^^
Je wil er in dat soort landen (ex-Sovjet) geen ruzie mee krijgen. Wellicht dat het wat anders wordt als je met briefjes van 1000 Kirgizische Som begint te strooien
*11-08-2017 L.M.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 10 apr 2010, 13:20

Dit land kan wel een gezonde dosis Duurzaam Veilig gebruiken dunkt me. :yes:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 apr 2010, 17:51

Je moet sowieso nooit ruzie krijgen met de politie in het buitenland, zeker niet als je ze zo open benadert als men in Nederland nog wel eens doet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 apr 2010, 19:27

Inderdaad. Met de Nederlandse politie kun je nog wel een lolletje uithalen, dat moet je bijvoorbeeld met de Spaanse Guardia Civil ook niet doen ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 sep 2013, 10:26

Hieronder wat foto's van onze doortocht van Kirgizië. De route verliep van de Torugart-pas aan de grens met China naar de Kazakhse grens bij Bishkek. Dat zijn de A363 en de A365, oftewel de E125. Mijn pogingen om dit E-nummer voor Harry op de foto te zetten zijn mislukt: in het hele land heb ik geen wegnummer op de borden gezien. Geen Europese en geen nationale (die laatste zijn, als ik het goed begrijp, nog gebaseerd op de oude USSR-nummers).

De E125 is een belangrijke noord-zuidroute door Centraal Azië, omdat zij de verbinding vormt vanuit Bishkek, Almaty en een belangrijk deel van Kazakhstan naar de westpunt van China. Je ziet dan ook vrij veel vrachtverkeer op de route, waarbij je trouwens ook nog opvallend veel Nederlandse bedrijfsnamen op de vrachtwagens ziet staan (zoveelstehands geëindigd in Centraal Azië). Dat laat onverlet dat de route binnen Kirgizië nog voor belangrijke delen onverhard is. Daar wordt op dit moment aan gewerkt met leningen van de Asian Development Bank. Aan de mensen op de bouwplaatsen te zien is het een zoveelste Chinees project, waarbij China het grootste gedeelte van de lening via de ADB beschikbaar stelt, mits Chinese bedrijven de bouw mogen uitvoeren. Die constructie zie je ook in landen als Laos, Cambodja etc (al las ik ergens dat Kirgizië erop inzet dat in dat soort projecten ook lokale vaklieden worden ingezet). Overigens las ik dat China onlangs ook een miljard US Dollar beschikbaar heeft gesteld voor volledige herbouw van de andere grote noord-zuidroute van Kirgizië, namelijk die van Bishkek naar Osh.

De eerste foto's in de serie laten het bergachtige zuiden van het land zien, waar op dit moment nog de laatste 60 kilometer voor de Torugart moet worden omgebouwd. Een deel daarvan is onverhard maar wel geëgaliseerd; het meest zuidelijke deel is een echte dirt road. Verder naar het noorden, pak 'm beet van At-Bashi naar Kochkor, kom je nog steeds wel stukken tegen die onverhard zijn of waarvan het asfalt zo zwaar beschadigd is dat je niet meer over verhard kunt spreken. Maar dat deel rijdt wel redelijk door. In het vlakkere noorden aangekomen verloopt de route naar Bishkek grotendeels over een goed uitgebouwde enkelbaansweg met vier rijstroken. Op delen daarvan is een soort rijbaanscheiding neergezet.

De foto's in de spoiler. Op volledig formaat en met lokatie-bepaling vind je ze via Panoramio.

Afbeelding

Het eerste stuk na de Torugart-pashoogte is in slechte staat. Het weer (veel stof in de lucht, door weersomstandigheden aan de zuidkant, waar die dag geen vliegtuig de lucht in ging vanwege een kleine zandstorm) maakt de situatie dubbel desolaat. De weg is hier tenminste al geëgaliseerd.
Afbeelding

Eindelijk asfalt ...
Afbeelding

Bewegwijzering is schaars, komt nog het meeste voor op nieuwere asfaltwegen. De Chinesen hebben keurig bewegwijzering neergezet in oude Sovjetstijl. Wel meestal keurig in Cyrillisch en Romaans schrift.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen Naryn en Kochkor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een pas net ten noorden van Kochkor. Dit deel van Kirgizië ligt weliswaar boven de 2000 meter, maar de passen zijn niet stijl. Het zijn vrij geleidelijke stijgingen (evenals de Torugart zelf trouwens).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier krijgt de A363 een soort rijbaanscheiding. De aansluitingen blijven volledig gelijkvloers. Op die plaatsen wordt de scheiding onderbroken en kun je oversteken. De route is er rustig genoeg voor.
Afbeelding

De route was dusdanig rustig dat ik vanaf een rustplaats (direct aan de weg gelegen met een onverharde parkeerplaats ervoor) even naar deze provisorische rijbaanscheiding kon oversteken.
Afbeelding

Afbeelding

De route is hier enkelbaans geworden.
Afbeelding

Een aparte verwijzing naar Almaty in buurland Kazakhstan. Wellicht wat private stroomlijning van de verbinding China - Kazakhstan?
Afbeelding

Een afslag naar Almaty. De grens verloopt hier vlak naar de rechterkant van de weg, direct na de afslag begint het grenscomplex.
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 29 sep 2013, 19:21

De Chinezen leggen die wegen natuurlijk niet aan uit liefdadigheid. China wil graag meer invloed in die regio ten koste van Rusland.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 sep 2013, 21:02

Het zijn routes die Chinezen nu veel gebruiken voor de export van door hen geproduceerde goederen en in mindere mate voor de import van daarvoor handige grondstoffen/fabrikaten. Alleen al daarvan plukt China veel meer vruchten dan de bewuste buurlanden. Politieke invloed komt daar nog eens bij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 sep 2013, 21:06

Pino schreef:Aan de mensen op de bouwplaatsen te zien is het een zoveelste Chinees project, waarbij China het grootste gedeelte van de lening via de ADB beschikbaar stelt, mits Chinese bedrijven de bouw mogen uitvoeren. Die constructie zie je ook in landen als Laos, Cambodja etc (al las ik ergens dat Kirgizië erop inzet dat in dat soort projecten ook lokale vaklieden worden ingezet).
China probeert die tactiek ook in Europa, in elk geval in Roemenië en Servië. Ze gaan zelfs zo ver dat het niet alleen om Chinese arbeiders gaat, maar ook Chinees materiaal. Een land wordt daarbij volledig afhankelijk gemaakt van een externe partij, ik denk dat dat zelf niet zo verstandig is als je onafhankelijkheid wil bewaren. Bovendien profiteert de lokale economie dan zo goed als niet van de aanleg van nieuwe infrastructuur. Stel je voor dat de verbreding van de A2 niet door bijv. Heijmans gedaan zou worden, maar een Chinees bedrijf met Chinese wegwerkers en Chinees asfalt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 sep 2013, 21:33

^^ De economie profiteert op die manier niet van de bouw zelf; die draagt voor geen cent bij aan het BNP. Maar natuurlijk wel van de betere toegang tot afzetmarkten. Je raakt je producten gewoon veel beter kwijt met die "Chinese" asfaltwegen. Het zou om allerlei redenen gunstiger zijn voor landen als Kirgizië om zelf ook de aanleg ter hand te kunnen nemen, maar wat doe je als je zelf het geld niet hebt en een ander land je tenminste de mogelijkheid geeft om meer landsdelen economisch aan te binden met een groeiende buitenwereld, zij het op suboptimale wijze?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 30 sep 2013, 7:30

^^

Voor Nederland zou dit weinig gevolgen hebben, maar voor deze landen is dat andere koek.
De reden is dat de bedrijven in deze landen niet de kans krijgen om ervaring, kennis voor dit soort werk op te doen en materieel aan te schaffen.
Daarnaast kun je problemen met het onderhoud krijgen, als China dit ook niet regeld.
Een reden kan zijn, is dat deze landen de kennis en het materieel ontbreken om deze projecten te kunnen opstarten.
Echter in dat geval zou ik dit soort projecten gezamenlijk aanpakken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 sep 2013, 21:51

^^ Onderhoud is eigenlijk een probleem in alle landen die zo een weg kado krijgen. Het onderhoud krijgen ze er nooit bij, en daar is natuurlijk even weinig geld voor als voor de aanleg van de weg zelf. Je maakt niet voor niets gebruik van ontwikkelingshulp. En in zekere zin wordt onderhoud een wat relatief begrip in dat soort landen. In een westers land is een gat in de weg iets dat voorkomen moet worden, en anders toch wel meteen opgelost. In ontwikkelingslanden liggen meer asfaltwegen met gaten dan zonder, en hebben onverharde wegen feitelijk eenzelfde effect. Dus waarom moet dan juist onderhoudsgeld naar die nieuwe weg die nog geen gaten kent?

Het leidt allemaal tot keuzes die niet volgens het boekje verlopen. De manier waarop ontvangers van hulp zelf maar weinig invulling kunnen geven aan hun wegenbouw hoort daarbij. Maar vormen van gedwongen winkelnering zijn zo oud als de ontwikkelingshulp; het is niet iets puur Chinees. En zoals dat dan zo mooi heet: beggars can't be choosers. Als Kirgizië zo graag de weg aanlegt op een manier waarmee ze zelf expertise opbouwen, bestaat de kans dat China niet meer meedoet en dan ontbreekt het sowieso aan middelen. Mag je dertig jaar wachten tot die weg er ligt, of moet je korten op onderwijs of gezondheidszorg om eerder te kunnen realiseren. Enige onderhandelingsruimte blijkt in de praktijk wel te bestaan, maar op het model dat ideaal is voor je economische ontwikkeling kun je niet rekenen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 sep 2013, 23:06

Het is ook niet persé slim van de Chinezen. Die hebben namelijk heel erg veel spaargeld opgebouwd dat rendement zoekt, en het asfalteren van één of andere achterafbergpas in een desolaat land als Kirgizië gaat niet echt veel revenue genereren. Ik denk dus dat het niet bijster verstandig is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 okt 2013, 7:26

^^ Het is ontwikkelingshulp; dat doe je nooit om het directe rendement. Je hoopt dat er in de toekomst nog eens wat terug zal komen in de vorm van extra handel (al zal een beetje idealist zelfs die gedachte bestempelen als neo-liberalisme), maar dat is het dan wel.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 01 okt 2013, 19:48

Het is natuurlijk bekend dat China dat ook in andere delen van de wereld doet. Hoewel het in Afrika is het vaak voor de grondstoffen is, denk ik dat hier China gewoon een sterker belang in de regio wil, ten koste van Rusland. Al kun je voor de echte rede alleen de Chinese Wikileaks raadplegen.