[AM] Armenië / Armenia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[AM] Armenië / Armenia

Bericht door Chris » ma 12 jun 2006, 17:24

Armenië


Armenië op de wegenwiki


Հայաստան is een land in de zuidelijke Kaukasus, een voormalig Sovjet Republiek. Het land ligt niet aan zee en is zeer bergachtig. Armenië is één van de oudste landen ter wereld. Het land is het meest Christelijke land ter wereld, en das is opvallend gezien de regio waar het land ligt (Islamitisch). Het land is een stukje kleiner dan Nederland, en telt 3 miljoen inwoners, waarvan er ruim een miljoen in de hoofdstad Yerevan wonen. Het land is een democratisch land met meerdere partijen. Armenië is de gevolgen van de Spitak-aardbeving in 1988 nog steeds niet geheel te boven (7.2) Armenië heeft een conflict met Azerbeijdzjan over Nagorno-Karabakh, welke tussen Armenië, Iran en Turkije ligt. Het land heeft een sterke economische groei sinds 1995. Armenië scoort opvallend hoog (26e) op de Index of Economic Freedom, boven landen als Noorwegen, Spanje, Portugal en Italië en op dezelfde plaats als Japan.

Het wegennet:
Het wegennet is door het bergachtige gebied niet erg uitgebreid. Toch kent het land een aantal semi-snelwegen zoals de M2, M4 en M5, en de randweg van Yerevan. Grote steden als Yerevan, Gyumri en Vanadzor zijn redelijk bereikbaar. Er lopen slechts 4 grote wegen door het land, de M-wegen. Met bergen tot 4.000 meter is dat ook niet verwonderlijk.

wegennummering:

M1 Yerevan - Gyumri - Bavra (Georgië) 151km
M2 Yerevan - Tegh (Azerbeijdzjan) 226km (waarvan 41km snelweg)
M3 Ashtarak - Vanadzor - Petrovka (Georgië) 128km
M4 Yerevan - Azatamut (Azerbeidzjan) 128km (waarvan 67km snelweg)
M5 Yerevan - Araks (Turkije) 61km (waarvan 43km snelweg)
M6 Vanadzor - Ayrum (Georgië) 82km
M7 Gyumri - Spitak 41km
M8 Vanadzor - Dilijan 35km
M10 Sevan - Getap 112km
M11 Martuni - Sotk 46km
M14 Tsovagyugh - Vardenis 91km
randweg Yerevan 28km (geheel snelweg)

De E117 loopt ook door dit land; van Petrovka (Georgië) via Vanadzor - Yerevan - Naxcivan (Azerbeidzjan) - Tegh (447km)

Foto's van IQ[]:

[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan - Garni - Geghard v.v.
[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan-Mt. Aragats-Amberd-Yerevan
[PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Yerevan - Khor Virap - Noravank
[PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Noravank - Yerevan
[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan Center (dir. Sevan)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 12 jun 2006, 18:01

Het land is het meest Christelijke land ter wereld, en das is opvallend gezien de regio waar het land ligt (Islamitisch)
Na de "ethnische zuivering" van Turkije tegen de Armeniërs hebben de laatstgenoemde een veilig heenkomen kunnen vinden in Jeruzalem, zodat een kwart van de Oude Stad nu Armeens is :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [ARM][AZ][GE] Kaukasus/Caucasus

Bericht door Frits » ma 12 jun 2006, 18:04

Chris schreef:Tenzij absoluut noodzakelijk wordt reizen naar de gebieden grenzend aan Azerbeidzjan (met name in het noordoosten) in de buurt van Berg-Karabach ontraden in verband met voorkomende schietincidenten.
Al deze ex-Sovjetunie landen staan bij mij niet op de eerste plaats voor een vakantie.

Mooie achtergrond informatie weer Chris.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 jun 2006, 18:39

Dit soort landen lijken mij toch wel zeer interessant opm te bezoeken, qua natuurschoon in Rusland en Kyrgyzstan of Tadzjikistan. Alleen zijn de voorzieningen redelijk tot slecht in dit soort landen.

In veel Ex-sovjetstaten doet men hard 't best om goede infrastructuur aan te leggen, corruptie de wereld uit te helpen etc.

Met name in de Russische autonome gebieden (Tatarstan, Balkorostan etc) komt veel corruptie voor. In Kazachstan zijn ze goed bezig op dat gebied.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 12 jun 2006, 22:30

Die nieuwe landen schieten hier als paddestoelen uit de grond :)

Verder interessante info, bedankt ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Armenië

Bericht door Chris » za 25 aug 2007, 11:45

Armenië

Ik heb Armenië eens goed op Google Earth bekeken, en er zijn aardig wat grote wegen, met name rond Yerevan, maar vanuit Yerevan gaan 3 semi-snelwegen naar de delen van het land.

Naar het westen gaat de M1, vanaf Yerevan via Vagarshapat naar Anipemza, ten zuiden van Gjumri. Deze weg is over een lengte van 105km een 2x2 weg met middenberm, maar niet altijd met ongelijkvloerse kruisingen.
Naar het noorden gaat de M3 over een lengte van 15km vanaf Yerevan naar Ashtarak met 2x2 rijstroken.
Naar het noordoosten gaat de M2 naar Sevan, over een lengte van 70km is dit een 2x2 weg.
Naar het zuiden gaat de M5 vanaf Yerevan naar Ararat, met een lengte van 61km is dit een 2x2 weg.
En dan is er nog de oostelijke randweg van Yerevan.

Dan maar wat screenshots;
SPOILER: TOON

1. Kruising M5/rondweg Yerevan.
Afbeelding

2. Kruising in Yerevan.
Afbeelding

3. afslag van de M1 in Yerevan.
Afbeelding

4. Afslag aan de noordkant van Yerevan.
Afbeelding

5. Kruising aan de noordoostkant van Yerevan, de M2
Afbeelding

6. Een dalbrug aan de noordkant van Yerevan.
Afbeelding

7. In het centrum van Yerevan gaat er een dive-under onder het kruispunt door.
Afbeelding

8. Een foto van deze dive-under.
Afbeelding

9. Rondweg Yerevan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ARM] Armenië / Armenia

Bericht door Chris » wo 12 mei 2010, 14:37

Iran reaching Georgian Black Sea Ports via Armenia

Armenia and the Asian Development Bank have signed an agreement which specifies that in 2010-2017 the bank will allot a loan for constructing motorways connecting Armenia with the Georgian Black sea ports of Poti and Batumi. USD 120 million will be used for this purpose in 2010.

Armenia’s Transport and Communication Minister Gurgen Sarkisian has confirmed that the Asian Development Bank will allot USD 500 million. Iran's Ambassador to Armenia highlighted that Iran is interested in constructing this motorway and Iranian banks will also participate in financing the construction. The initial cost of the project is USD 962 million. The project plan has been prepared by German-Austrian Company ILF following a feasibility study undertaken by the PADECO company.

The distance between Yerevan and Batumi by road is presently around 700 kilometres. After the construction of the new motorway it will be only 450 kilometres.
Iran en Armenië hebben goede betrekkingen. Op de Armeense wegen zijn nu al redelijk wat Iraanse vrachtwagens te zien (volgens IQ[]). Er komt dus een snelweg van Yerevan naar Batumi in Georgië.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [ARM] Armenië / Armenia

Bericht door nederland24 » wo 19 mei 2010, 19:07

@ Chris even een kleinigheidje. Het artikel in de openingspost klopt niet helemaal, want Vaticaanstad is de meest christelijke natie ter wereld. Trouwens wel goed nieuws dat er een nieuwe snelweg naar het buurland komt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ARM] Armenië / Armenia

Bericht door IQ[] » do 20 mei 2010, 16:23

Ik denk dat het gaat over een niet echte snelweg:
  • De opwaardering van de M1. De M1 wordt vernieuwd tussen Yerevan en Ashtarak (waar de weg al 2x2 en ongelijkvloers is, zie foto's). Tussen Ashtarak en Gyumri wordt de bestrating vernieuwd en de weg verbreed naar 2x2 ongelijkvloers. De weg zal volgens de nieuwste internationale standaarden worden aangelegd.
  • Opwaardering van de M2. De M2 wordt tussen Ararat en Yerevan vernieuwd.
  • Verdere doortrekking van de Ring Yerevan (M15?), om de M1 en M2 met elkaar te verbinden.
  • Verdere extenties naar Georgië en Iran (heb ik geen verdere informatie over). Waarschijnlijk wordt dit niet 2x2. Vermoedelijk zal de weg in het zuiden dwars door een van de weinige Armeense bossen komen te liggen, door een natuurreservaat. De weerstand is (begrijpelijk in dit geval) groot daartegen.
Het werk moet worden opgeleverd in 2017. Het worden betonwegen. Kosten 1.5 miljard dollar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jun 2017, 20:56

Sinds eergisteren ben ik in Armenië en ik heb al meerdere oude Sovjet-wegwijzers gespot. Maar deze vond ik toch wel bijzonder: ook nog met een wegnummer uit de Sovjettijd.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Pino » zo 04 jun 2017, 21:29

^^ Hmmm. Die oude Sovjetnummers werden toch helemaal niet (of nauwelijks) bewegwijzerd? In Centraal Azië staan op oude borden in ieder geval vrijwel nooit nummers.

Mocht je nog op een snelweg komen: ik houd me uiteraard aanbevolen voor foto's van snelwegbewegwijzering voor mijn website ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jun 2017, 21:38

^^ Het kan dat de nummers er later bij geplaatst zijn. Andere oude Sovjetborden die ik heb gezien hadden geen wegnummers. Desalniettemin, A332 is geen Armeens nummer.

Ik heb de M4 Sevan-Yerevan en M2 Yerevan-Ararat gereden, maar echte snelwegen zijn dat niet, en ik heb er ook geen foto's gemaakt. Volgens mij bestaan er geen echte snelwegen in Armenië, in Georgië en Azerbeidzjan heb ik ze wel gezien en heb ik er ook gereden.

De M4 en M2 zijn meer behoorlijke 2x2-expresswegen, met ongelijkvloerse kruisingen maar soms ook U-turns, en de Vmax is 90 km/u; op het eerste deel van de M2 ligt een nieuwer betonwegdek (best goed) en is de Vmax zelfs 100 km/u; de vluchtstrook is daar ook als een soort invoeg-, uitvoeg- en weefstrook in gebruik met een Vmax van 50 km/u.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door duikgek89 » zo 04 jun 2017, 22:32

Maar 90? De voormalige USSR landen waar ik geweest ben hebben volgens mij allemaal een Vmax van 110 op die Sovjet-autobanen. Ondingen met zebra's, u-turns en gelijkvloerse aansluitingen.

Heb je geen gezeik gehad aan de grens met Azari stempels in je pas?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jun 2017, 22:41

duikgek89 schreef:Maar 90?
Inderdaad, maar met de algemene staat van het wegdek op die wegen is veel harder ook niet erg comfortabel.
Heb je geen gezeik gehad aan de grens met Azari stempels in je pas?
Het viel wel gelijk op en ik kreeg extra vragen, zoals waarom ik in Azerbeidzjan was geweest, waar ik had overnacht in Azerbeidzjan (heb mijn bevestiging van booking.com getoond en naam van het hotel werd genoteerd), waarom ik eerst naar Azerbeidzjan was gegaan en daarna naar Armenië, omdat ik ook eerst naar Armenië had kunnen komen. Ik heb maar gezegd dat het nou eenmaal beter zo uitkwam in de planning en uiteindelijk werd mijn paspoort wel gestempeld. Douane keek alleen in de kofferbak. De meeste tijd zat nog in het betalen van zo'n € 40 aan wegenbelasting, ecologische belasting en nog iets anders, en daarna de douane-aangifte voor de auto.

Ik ging ook in één keer door van Azerbeidzjan naar Armenië; nog geen uur voordat ik bij de Armeense grenspost stond had ik Azerbeidzjan verlaten. De Georgische controles zijn erg simpel voor EU-burgers en zowel Georgië in vanaf Azerbeidzjan als Georgië uit naar Armenië kostte me hooguit twee minuten waarbij ik gewoon in de auto kon blijven zitten en alleen mijn paspoort en kentekenbewijs even moest laten zien. Van de grensovergang Azerbeidzjan-Georgië naar de grensovergang Georgië-Armenië is maar 41 km.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » di 06 jun 2017, 21:23

Pino schreef:Mocht je nog op een snelweg komen: ik houd me uiteraard aanbevolen voor foto's van snelwegbewegwijzering voor mijn website ;)
De M1 waar ik vandaag een stukje op reed kwam kwalitatief en qua uitstraling het meest in de buurt van wat wij een snelweg zouden noemen, bewegwijzering op de 2x2-delen van de M2 en M4 is overigens gelijkaardig. Hopelijk kun je wat met deze foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Willem » di 06 jun 2017, 22:03

Dat Teheran daar al vermeld staat.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door jelger » di 06 jun 2017, 22:25

Dat staat het al in Georgië. Daar staat Istanbul en Ankara ook (in tegenovergestelde richting)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 jun 2017, 7:03

Willem schreef:Dat Teheran daar al vermeld staat.
Dit is het enige bord in Armenië waar ik het vermeld heb zien staan, op de M2 ten zuiden van Yervanwordt enkel de grensplaats Meghri gebruikt. Mogelijk dat het nog wel op verdere borden op deze M1 wordt gebruikt, maar die heb ik niet helemaal afgereden. Op de M4 komende vanaf Sevan/Tbilisi wordt Teheran ook niet vermeld, ook niet bij de aansluiting met de M15, daar staat eveneens enkel Meghri.

Van continue vermeldingen is zeker geen sprake.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Vinny » wo 07 jun 2017, 22:31

Het ziet er uit als nieuw bord. Kennelijk verwacht men een toename van internationaal verkeer. De weg ziet er trouwens ook nogal nieuw uit ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » do 08 jun 2017, 7:28

^^ Het bord staat op de M1 komende vanuit Gyumri voor het knooppunt met de M3. Daar rijdt nog nauwelijks internationaal verkeer, dus dat lijkt mij niet een voor de hand liggende verklaring. Verkeer Tbilisi-Yerevan en verder wordt middels de bewegwijzering over de Georgische S7 en de Armeense M6, M16 en M4 geleid.

De borden langs de snelwegachtige delen van de M1, M2 en deels de M4 zijn allemaal in deze stijl, en ook de M2 heeft deels een nieuwer betonwegdek, net als de M1 op deze foto's. Dit deel van de M1 reed in ieder geval prima. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Pino » do 08 jun 2017, 11:14

Op foto's van Russische wegen heb ik in de loop der tijd nog best wat verwijzingen op behoorlijk lange afstand gezien. De foto's met verwijzingen van een paarduizend kilometer in Siberië zijn bekend. Zelf herinner ik me nog borden bij het verlaten van Sint-Petersburg die je verwijzen naar hoofdsteden van naburige ex-Sovjetrepublieken: Minst, Kiev, etc. naast uiteraard Moskou. Het zijn min of meer eenmalige verwijzingen die wel iets van een traditie lijken te hebben in de voormalige USSR. Tegen die achtergrond verbaast een verwijzing hier of daar in de Kaukasus naar Teheran of Istanbul me eerlijk gezegd niet echt. Zelfs als die verbindingen niet heel veel worden gebruikt; dat was niet anders met de andere verwijzingen toen die voor het eerst warden geplaatst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Coen Tunnel » do 08 jun 2017, 13:04

^^ Andersom heb ik ook in Rusland voorbij Rostov-na-Donu (meer bepaald rond het knooppunt tussen de M-4 en P-217) al enkele lange-afstandsverwijzingen gezien naar Grozny, Makhachkala en zelfs Baku.

Ik ben nu in Tbilisi, hier staat ook een wegwijzer waar Yerevan en Baku beiden op vermeld staan. :lol:

Ook wordt er op sommige wegwijzers expliciet verwezen naar de grensovergang tussen Georgië en Azerbeidzjan, met de naam Red Bridge.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door jelger » do 08 jun 2017, 13:59

Coen Tunnel schreef:^^ Andersom heb ik ook in Rusland voorbij Rostov-na-Donu (meer bepaald rond het knooppunt tussen de M-4 en P-217) al enkele lange-afstandsverwijzingen gezien naar Grozny, Makhachkala en zelfs Baku.
confirmed :lol: : (heb geen beeld van omgeving genoemd knooppunt)
SPOILER: TOON

Net buiten Nevinnomyssk:
Afbeelding

en verder in de buurt van Beslan:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door marcel » zo 18 jun 2017, 15:43

Coen Tunnel schreef:Sinds eergisteren ben ik in Armenië en ik heb al meerdere oude Sovjet-wegwijzers gespot. Maar deze vond ik toch wel bijzonder: ook nog met een wegnummer uit de Sovjettijd.

Afbeelding
Nog precies zo als in 2009:
http://www.roadpics.net/Serie84b/slides ... Areni.html

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door jelger » ma 05 feb 2018, 20:48

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Chris » za 28 apr 2018, 12:50

Nagorno-Karabakh blijkt sinds vorig jaar te zijn hernoemd naar Artsakh. Het land heeft blijkbaar nog geen erkenning van VN-lidstaten, maar diverse Amerikaanse staten hebben het wel officieel erkend, al weet ik niet hoeveel gewicht dit heeft. Onder andere California heeft Artsakh erkend als soeverein land.

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door jelger » za 28 apr 2018, 14:04

Chris schreef: za 28 apr 2018, 12:50 maar diverse Amerikaanse staten hebben het wel officieel erkend, al weet ik niet hoeveel gewicht dit heeft. Onder andere California heeft Artsakh erkend als soeverein land.
Dat lijkt me vooral door Armeens lobby tot stand gekomen. Het lijkt me geen gewicht hebben, hooguit wat symbolische waarde.

Kaartje is eigenlijk niet helemaal correct naar de erkende grenzen van het autonome NK ( de facto en zelfverklaarde onafhankelijke Artsakh), het omvat het gebied dat het de facto controleert, en claimt. De zone die NK/Artsakh scheidt van Armenië is de jure Azerbeidzjaans. Het is goed voor ogen te houden dat deze kaart dus een unilaterale territoriale aanspraak weergeeft. Er zijn geen internationaal geldende afspraken hierover.

Het gebied dat als NK vastgelegd is staat hier in de kaart hieronder weergegeven (groene belijning, roze-rood gekleurd is de-facto onder controle, en bruin is geclaimd gebied binnen de oude NK grenzen, maar nu Azerbeidzjaans gecontroleerd)

Er wordt veelvuldig gesproken over de Lachin corridor, dit is de smalste plek tussen Armenië en NK, bij het plaatsje Berdzor (ofwel Lachin in Azerbeidzjaans). Binnen de OVSE maar vooral aan de Armeense zijde staat dit centraal in de onderhandelingen over een territoriale oplossing, als zijnde cruciaal voor NK /Artsakh om te kunnen bestaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Vinny » za 28 apr 2018, 18:15

Dat conflict kan ik me nog herinneren uit de jaren '90. Waar ging het eigenlijk precies over?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door jelger » za 28 apr 2018, 18:42

Karabakh (Artsakh) is een overwegend door Armenen bevolkt gebied, decennialang onder Azerbeidzjaans gezag. De wortels van het moderne conflict liggen in de vormingsperiode van de Sovjet Unie, het einde van het Ottomaanse Rijk en de (grens)afspraken tussen de Turken en Sovjets.

Het is tijdens de verdeling van gronden en het vastleggen van grenzen (tussen de Turken en Sovjets, via verdrag van Moskou en Kars, beide 1921) en de wens van Stalin om Karabakh aan de Armenen toe te kennen aan de Azerbeidzjaanse SSR toegekend als autonome regio. Nachitsevan is als exclave aan Azerbeidzjan toegekend, in plaats van Armenië, ondanks eerdere toezeggingen van de Sovjets.

Tijdens de eindjaren van de Sovjet Unie stak het etnisch nationalisme de kop op in onder meer de zuidelijke Kaukasus, niet alleen in Georgië met Gamsakhurdia, maar ook in Armenië. Al eind jaren 80 staken etnische spanningen de kop op, en dat gebeurde vooral rond NK waar de Armeense bevolking het gevoel had dat er Azerificatie plaats vond. Uiteindelijk leidde dit dit een bloedige oorlog van 1991 tot 1994, met de huidige de facto situatie als gevolg. Er is goede literatuur over de oorzaken van het conflict beschikbaar, het boek Black Garden van Kaukasus analist Thomas de Waal (een Brit, geen Nederlander) staat geroemd binnen de vak kringen - een pdf versie staat hier. Op Wiki kan je ook genoeg vinden voor de basis kennis. ;)

In April 2016 is er een korte 4 daagse oorlog geweest met enkele honderden doden, en toen is er voor het eerst sinds 1994 territorium aan beide zijden van hand gewisseld. Ook nu met de politieke crisis die in Armenië aan de gang is wordt rekening gehouden met een plotselinge escalatie, als mogelijke afleidingstruc om het land weer achter de huidige leiding te krijgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AM] Armenië / Armenia

Bericht door Vinny » zo 29 apr 2018, 15:16

Het lijkt een beetje een conflict tussen twee religies te zijn. Armenen en Azerbeidzjanen haten elkaar omdat de één een Armeen is en de ander een Azeri. Gewoon niet doen lijkt me. Knapt de wereld van op. :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie