[KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » za 26 feb 2011, 15:09

weg 65 als Mashreq-weg aangegeven, maar ook correct, en het juiste nummer M35 staat er ook bij:
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 194791.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » vr 16 mar 2012, 21:17

Ik heb het wegennet van Saudi-Arabië nader bestudeerd.

Het land heeft een zeer groot netwerk van wegen die over minimaal 2x2 rijstroken beschikken, minstens 10.000 kilometer. Riyadh en de regio Damman hebben een netwerk van snelwegen, in de andere grote steden zijn het vaak maar een paar wegen, of ringwegen, zoals in Mekka, Jeddah en Medina.

Bijna alle hoofdwegen zijn dubbelbaans, ook in de woestijn waar niemand woont. Of dit echte snelwegen zijn is soms wat moeilijk aan te geven. De 2x2-hoofdwegen in het westelijke gebergte zijn soms te substandaard om als snelweg beschouwd te worden. Snelwegen tussen grote steden zijn met 2x3 rijstroken uitgevoerd, zoals tussen Riyadh en Mekka, van Riyadh naar Damman, van Riyadh naar Medina, langs de westkust in de zeer ruime regio Jeddah, en langs de oostkust vanaf Damman tot bijna aan de grens met Koeweit.

De meeste andere hoofdwegen (één of tweecijferig) zijn ook van 2x2 rijstroken voorzien. Omdat er buiten de steden nauwelijks wegen en bebouwing is zijn dit feitelijk snelwegen (brede middenberm en vluchtstroken), maar vaak zijn er rond de spaarzame plaatsen geen rondwegen aangelegd, waardoor er door de kleinere steden vaak wel kruispunten en VRI's zijn. Er zijn maar een paar belangrijke hoofdwegen (nummer <100) die géén 2x2 of meer rijstroken hebben.

De nummering van de hoofdwegen is vrij duidelijk, maar een paar nummers zijn vreemd;

* Route 10: onduidelijk of deze naar Damman of de grens met de VAE loopt
* Route 30: twijfelachtig of deze bestaat
* Route 40: onduidelijk of deze in Taif of Jeddah begint
* Route 70: vreemd begin- en eindpunt (sluit niet aan op andere hoofdwegen)
* Route 85: onduidelijk of deze ten noorden van Damman op de 95 begint, of helemaal doorloopt tot de grens met de VAE
* Route 95: onduidelijk of deze weg bij Bahrain of de VAE begint

Google Earth spreekt Google Maps in deze vaak tegen.

De nummering van de hoofdwegen is duidelijk, de noord-zuidroutes beginnen met het nummer 5 langs de westkust, wat met stappen van 10 oploopt tot 95 aan de oostkust. Tevens beginnen de oost-westroutes met het nummer 10 en loopt in stappen van 10 op tot 80. Sommige nummers ontbreken vanwege het gebrek aan logische routes, zo lijkt er geen Route 20, 25, 35, 45, 55 en 90 te zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » do 26 apr 2012, 16:06


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » do 26 apr 2012, 19:19

Zeer interessant om eens wat meer foto's van het dagelijkse leven te zien. Kon zij zich wel makkelijk bewegen in SA (ongetwijfeld met een mannelijke collega)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » do 26 apr 2012, 22:19

Dat schijnt geen probleem geweest te zijn.
Ze is overigens ook in Syrië geweest, vorig jaar:
http://chrn.blogspot.de/search/label/Syria

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » vr 27 apr 2012, 6:43

Ook heel mooi, hoewel Syrië voor vrouwen veel meer vrijheid heeft dan Saudi-Arabië. Maar het blijft een interessant inkijkje :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » za 28 apr 2012, 10:24

Wat ik altijd zo interessant vind, is dat de Arabische wegwijzers qua layout zo op de Israëlische lijken. In feite is het het Britse systeem met Amerikaanse invloeden. Wat me verder opvalt is dat de huizen er in Saoedi-Arabië zo slecht onderhouden lijken. Je zou toch niet zeggen dat het de "middenklasse" is die daar woont.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Willem » za 28 apr 2012, 21:15

Zou het eerder willen omdraaien: het is het Amerikaanse systeem met Britse invloeden. Die borden met "exit-only" zijn typisch Amerikaans.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » zo 29 apr 2012, 14:02

Mij valt vooral op dat ze consequent windrichtingen aangeven. Ik ken dat verder alleen uit de USA, Canada en Iran. Verder heeft Aruba het A/B systeem, maar kennen jullie nog meer landen die dit hebben?
Ik bedoel niet dat zo nu en dan een windrichting wordt aangegeven (zoals in Denemarken en Zweden, en ook Almelo) maar dat dit systematisch op borden staat, tenminste als je kunt kiezen uit twee richtingen).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 aug 2012, 17:57

Big Ben in Saudi Arabie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » za 25 mei 2013, 22:53

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22664659

Saudi drivers in 'sidewalk skiing' craze

De nieuwste sport in Saudi-Arabië :schrikreactie:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door keokiracer » za 25 mei 2013, 23:08

Dat krijg je hè, met dat driften, dan moet je vaker bandjes vervangen. Nu hoeven ze daar niet eens meer voor te stoppen.
Garage on the road :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » zo 25 aug 2013, 20:20

Eind dit jaar moet een bijna 700 kilometer lange "motorway" worden opengesteld tussen Saudi-Arabië en Oman. Verkeer tussen beide landen hoeft dan niet meer door de Verenigde Arabische Emiraten. De route voert door de Rub' al Khali, een woestijngebied dat letterlijk het "lege kwartier" heet. Dit is één van de dunstbevolkte gebieden ter wereld. De Rub' al Khali is een gebied van circa 650.000 km² zonder steden of dorpen.

Ik kan op Google Earth geen bewijzen vinden van een snelweg in dit gebied, maar er is wel een geasfalteerde oost-westroute. Het zal wel gaan om een verlenging van de Saudische Route 95, en de Omaanse Route 9.

http://www.emirates247.com/news/new-sau ... 5-1.518598

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » zo 25 aug 2013, 20:35

Dan wordt dat volgens mij de eerste grensovergang tussen Oman en KSA.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » zo 25 aug 2013, 21:56

Cuts travel by 800km
Het is mij een raadsel hoe dat een afkorting van 800 km kan zijn ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door marcel » za 05 okt 2013, 17:55

Mecca wordt blijkbaar met een Kaaba-symbool aangegeven:
http://www.panoramio.com/photo_explorer ... er=7275078

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » za 26 okt 2013, 19:26

Op dit moment wordt in Saoedi-Arabië door de vrouwenbewegingen geprotesteerd tegen het feit dat het voor vrouwen nog altijd verboden is om motorvoertuigen (en rijdieren) te besturen. SA is op dit moment nog het enige land ter wereld waar zo'n wet geldt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door keokiracer » za 26 okt 2013, 19:33

Er is geen daadwerkelijke wet. In de praktijk wordt het verboden, maar er is geen echte wet die dit verbiedt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » za 26 okt 2013, 19:45

Je mag in Saoedi-Arabië, net als in Nederland, niet rijden zonder rijbewijs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door keokiracer » za 26 okt 2013, 19:48

Er zijn wel degelijk vrouwen met een rijbewijs (bij lange na niet allemaal omdat ze niet (meer?) worden uitgegeven aan vrouwen) en die worden ook tegengehouden. Was te zien bij EenVandaag.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » za 26 okt 2013, 19:52

Vinny schreef:Je mag in Saoedi-Arabië, net als in Nederland, niet rijden zonder rijbewijs.
Klopt, en het is onmogelijk om als Saoedische een rijbewijs te kunnen vastkrijgen. Als deze regelgeving ooit wordt afgevoerd, dan verdubbelt ineens het aantal potentiële chauffeurs.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » za 26 okt 2013, 19:54

Ik vermoed dat dat internationale rijbewijzen zijn van vrouwen die ze in de Emiraten gehaald hebben. Volgens mij is dat ook of juist verboden. De exacte wetsformulering ken ik niet, wel dat er in de Koran heel duidelijk staat dat vrouwen geen auto mogen rijden. Zo heeft Mohammed dat beslist want hij was als alwetende profeet volkomen op de hoogte van de maatschappelijke ontwikkelingen pak 'em beet 1500 jaar later.. :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » za 26 okt 2013, 19:59

Oei Vinny, zie dat ze dat bij de VN maar niet te horen krijgen ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 20:11

Wimpie25 schreef:Als deze regelgeving ooit wordt afgevoerd, dan verdubbelt ineens het aantal potentiële chauffeurs.
Dat was net op net RTL-nieuws ook echteen serieus argument van een Saudi: als vrouwen een rijbewijs kunnen halen, er komt dan teveel verkeer op de weg erbij ;)
Vinny schreef:Ik vermoed dat dat internationale rijbewijzen zijn van vrouwen die ze in de Emiraten gehaald hebben. Volgens mij is dat ook of juist verboden.
Ik herinner me nog een item uit de 1e golfoorlog, toen er veel Koeweiti's naar SA vluchtten. Die vrouwen mochten namelijk wel autorijden in SA hetgeen voor veel jaloezie zorgde van Saudische vrouwen.

Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat dat vrouwen er onder bepaalde omstandigheden wel degelijk mogen rijden, en dan met name op het platteland (in geval van nood bijvoorbeeld)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Willem » za 26 okt 2013, 21:38

Palance schreef:Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat dat vrouwen er onder bepaalde omstandigheden wel degelijk mogen rijden, en dan met name op het platteland (in geval van nood bijvoorbeeld)
Dan moeten ze net wel over dat internationale rijbewijs van de VAE beschikken. In de praktijk zal dat zeker niet iedereen zijn, zodat deze noodsituatie in de praktijk uiterst zelden voor zal komen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door nederland24 » zo 27 okt 2013, 16:31

Er mag wel meer niet in Saoedi Arabië. Het is gewoon een achterlijk land. :pukey:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 16:45

^^ Een van de weinige landen waar de vrouwenrechten nog ernstiger worden onderdrukt en de regels nog strikter zijn als Iran.
Bron: http://globalpublicsquare.blogs.cnn.com ... %E2%80%A8/

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door nederland24 » zo 27 okt 2013, 16:47

^^De emancipatiegraad van vrouwen is behoorlijk hoog in Iran. Ook is het niet verplicht om het haar helemaal te bedekken, maar een gedeelte ervan. Ik zeg niet dat ze het goed hebben, maar wel veel beter dan in andere islamitische landen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 16:55

Volgens deze bron: http://www.gallup.com/poll/108724/irani ... haria.aspx
Heeft Egypte inderdaad veel meer behoefte aan Sharia(invloed religie in politiek en samenleving) dan Iran. Saudi Arabie zal daar nog wel wat boven liggen.
Iran en vooral Turkije scoren veel lager.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » zo 27 okt 2013, 18:15

"Behoefte aan Sharia"? Volgens mij bedoel je toch echt "geen behoefte aan Sharia".
keokiracer schreef:Er is geen daadwerkelijke wet. In de praktijk wordt het verboden, maar er is geen echte wet die dit verbiedt.
Volgens de VRT is het een grondwettelijk artikel, ik dacht eerst ook dat het meer iets van "Comme D'habitude" was maar blijkbaar staat het echt als wet beschreven.

Plaats reactie