[KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 19:39

^^ Nee, precies zoals ik het schreef. ;)

''In Egypte hecht men veel meer belang aan de Sharia dan in bijvoorbeeld Turkije of Iran.''

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » zo 27 okt 2013, 20:11

nederland24 schreef:^^De emancipatiegraad van vrouwen is behoorlijk hoog in Iran. Ook is het niet verplicht om het haar helemaal te bedekken, maar een gedeelte ervan. Ik zeg niet dat ze het goed hebben, maar wel veel beter dan in andere islamitische landen.
Maar in Saoedi-Arabië is de ontwikkelingsgraad ook hoog onder vrouwen. Hoger dan in Egypte bijvoorbeeld omdat het opleidingsniveau gewoon hoger is. Daarom is er natuurlijk in dat land een beweging gaande omdat vrouwen niet meer accepteren dat ze onder het juk van mannen moeten leven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 okt 2013, 20:34

in Pakistan in vergelijking met Egypte zal je dat dan ook weer hebben, want in Pakistan is het opleidingsniveau weer lager dan in Egypte.

Bron: http://www.geocurrents.info/2012/05#!prettyPhoto

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Groningen » di 29 okt 2013, 19:59

^^ En hiervoor is in het Wegrestaurant een topic over Opleiding.

Waarmee we weer naar wegen en infrastructuur in SA kunnen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door keokiracer » di 29 okt 2013, 20:01

Groningen schreef:^^ En hiervoor is in het Wegrestaurant een topic over Opleiding.
Daar is dat topic niet voor bedoeld ;)
Groningen schreef:Waarmee we weer naar wegen en infrastructuur in SA kunnen.
Maar toch graag dit doen :yesyesyes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » di 29 okt 2013, 22:29

Vinny schreef: Maar in Saoedi-Arabië is de ontwikkelingsgraad ook hoog onder vrouwen. Hoger dan in Egypte bijvoorbeeld omdat het opleidingsniveau gewoon hoger is. Daarom is er natuurlijk in dat land een beweging gaande omdat vrouwen niet meer accepteren dat ze onder het juk van mannen moeten leven.
Klopt, je merkt echt het verschil tussen de gemiddelde Saoedische vrouw die in een relatief rijk land opgegroeid geweest is en de gemiddelde Pakistani of zelfs Egyptische. De Saoedische heeft misschien niet zoveel kansen en rechten tot haar beschikking maar in een rijk land zijn die wel allemaal aanwezig (voor de mannen), de Saoedische kan en zal bijgevolg toch zoveel mogelijk trachten die kansen en rechten naar haar toe trekken. Rebelleren tegen de Macht - in dit geval de Sharia - wordt steeds aantrekkelijker voor de Moderne Saoedische.

In het licht van het autorijden zijn er in totaal 14 vrouwen (tot zover) bekend opgepakt geweest omdat ze "gereden hebben zonder geldig rijbewijs". De strafmaat was niet gekend maar tot nu toe zijn er nog geen gevallen van gestenigde of gevierendeelde dames aan het licht gekomen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door sirdanilot » di 29 okt 2013, 23:00

Mag je als buitenlandse vrouw wel gewoon rijden in SA? Ik ken wel iemand die als expat een tijdje in SA heeft gewoond, maar dat was een man ;)

Het is overigens een ontzettend fascinerend land, naar mijn mening. Qua rijkdom en technologie is het volledig westers, maar qua cultuur stamt het land nog uit de middeleeuwen, met eeuwenoude clans als structuur en een ongelooflijk orthodoxe interpretatie van de Islam, met segregratie van mannen enerzijds en vrouwen/kinderen anderzijds tot gevolg. Zo heb je er in restaurants aparte zitplaatsen voor mannen en vrouwen/kinderen.

Ik zou het wel eens willen bezoeken, maar buiten Mekka is er weinig te zien, en daar mag ik natuurlijk niet komen ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » di 29 okt 2013, 23:46

In het licht van het autorijden zijn er in totaal 14 vrouwen (tot zover) bekend opgepakt geweest omdat ze "gereden hebben zonder geldig rijbewijs".
En hoeveel vrouwen wonen er in Saoedi-Arabië? Ik denk meer dat de symbolische waarde voor het westen zo in het oog springt. Voor "ons" is het mogen autorijden natuurlijk de ultieme vrijheid. Vrouwen die carrière maken in S.-A. hebben gewoon een chauffeur, en de lagere klasse laat zich carpoolen door hun man of vader. Houdt wel de wegen lekker rustig :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » wo 30 okt 2013, 7:13

sirdanilot schreef:Zo heb je er in restaurants aparte zitplaatsen voor mannen en vrouwen/kinderen.
In de VAE is dat ook gemeengoed. Ik heb bv ook in Abu Dhabi stranden gezien alleen voor vrouwen of families.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door nederland24 » wo 30 okt 2013, 15:46

Gescheiden leven is vrij gebruikelijk in islamitische landen, maar hebben vrouwen ook dezelfde rechten als mannen. Denk het niet.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door sirdanilot » wo 30 okt 2013, 16:16

Ik weet wel zeker van niet ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » wo 30 okt 2013, 18:50

Palance schreef:
sirdanilot schreef:Zo heb je er in restaurants aparte zitplaatsen voor mannen en vrouwen/kinderen.
In de VAE is dat ook gemeengoed. Ik heb bv ook in Abu Dhabi stranden gezien alleen voor vrouwen of families.
Voor gescheiden stranden valt best wel wat te zeggen. In Zwitserland heb je gescheiden zwembaden en daar hoor je ook niemand over klagen. Het enige is, dat de mannen-kant wel een tamelijk hoog "roze" gehalte heeft. Maar goed dat is dan je eigen keuze om daar dan heen te gaan. Ik denk dat in de Arabische landen overigens dit anders is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » wo 30 okt 2013, 19:08

Mannen in de Arabische landen hebben nog wel eens de neiging om hand-in-hand te lopen, hetgeen hier snel als homo zou worden uitgelegd en daar juist niet. Ook in de VAE heb ik dat gezien, en naar ik heb gelezen is dat in SA ook gebruikelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door sirdanilot » wo 30 okt 2013, 19:15

Nou zeg. Gescheiden zwembaden vind ik wel heel erg bekrompen, we leven toch niet meer in de jaren 50? Als je als vrouw niet bekeken wil worden, doe je maar een netjes badpak aan in plaats van zo'n blote bikini.
In SA zijn er overigens speciale zwembaden/stranden voor westerlingen zodat ook vrouwen er kunnen zwemmen.
Mannen in de Arabische landen hebben nog wel eens de neiging om hand-in-hand te lopen, hetgeen hier snel als homo zou worden uitgelegd en daar juist niet. Ook in de VAE heb ik dat gezien, en naar ik heb gelezen is dat in SA ook gebruikelijk.
Ook is begroeten met een kus veel normaler tussen mannen daar dan hier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Vinny » wo 30 okt 2013, 19:21

Je hebt in S.A. ook wegen voor moslims en niet-moslims..., je zult het vast bekrompen vinden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 okt 2013, 19:30

sirdanilot schreef:Nou zeg. Gescheiden zwembaden vind ik wel heel erg bekrompen, we leven toch niet meer in de jaren 50? Als je als vrouw niet bekeken wil worden, doe je maar een netjes badpak aan in plaats van zo'n blote bikini. .
Ja, of met een mannenzwembroek (korte broek), dat zie je ook nog wel eens. :lol:

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door doorn » wo 30 okt 2013, 20:09

Palance schreef:Mannen in de Arabische landen hebben nog wel eens de neiging om hand-in-hand te lopen, hetgeen hier snel als homo zou worden uitgelegd en daar juist niet. Ook in de VAE heb ik dat gezien, en naar ik heb gelezen is dat in SA ook gebruikelijk.
Nou, ik heb toen ik in Engeland woonde een Libische huisgenoot gehad en als ik hem bijv. iets op mijn telefoon liet zien zat hij zowat bij mij op schoot.
Ook de 'hug' die hier alleen hele goede vrienden met elkaar doen, deed hij ook met iedereen die hij net kende.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 okt 2013, 20:13

^^ Overigens vind ik Libie meer overeenkomsten hebben met Saudi Arabie dan de meeste andere Islam landen, omdat Libie ook zeer sterk profiteert van de olie en geldt als de rijkste van Noord Afrika. Overigens is Libie ook fel conservatief.
Het lijkt er wel eens op, hoe rijker, hoe meer islamitisch, maar ik weet niet of dat waar is. Bij het christendom is dat volgens mij net andersom.

http://pjmedia.com/tatler/2011/10/24/li ... ab-spring/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » wo 30 okt 2013, 20:20

Dit heeft allemaal erg weinig van doen van het wegennet in Saudi-Arabië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » di 09 sep 2014, 16:08

Saudi-Arabië gaat een 900 kilometer lang hek bouwen langs de grens met Irak. De aanleg kost € 16 miljard. Het is niet zomaar een simpel hekje, maar een dubbele serie hekken met allerlei elektronische detectie ertussen.

De grens tussen Saudi-Arabië en Irak ligt in zeer afgelegen gebied, er zijn geen plaatsen in de buurt, maar er loopt wel een weg parallel aan de grens voor militaire doeleinden. Een verbeterde grensbeveiliging was al langer gepland, maar wordt nu versneld ingevoerd in verband met de snel verslechterende veiligheidssituatie in Irak.

Outwardly it will appear mundane, with two metal barriers running 100 yards apart, lined with barbed wire at the base and top. On the Iraqi side, alarms will notify patrols if an intruder attempts to scale or cut through the fence. Between the two fences will be yet more barbed wire, piled in a tall pyramid.

But its effectiveness will rely on its more sophisticated or hidden counter-measures. Under the baking sand will be buried sensor cables relaying a silent alarm to monitoring posts at regular intervals along the border. At the posts, face-recognition software will process pictures relayed from cameras, which will also be able to operate at night.

"The costs are not going to be about just building the fence but equipping it too," said Mr Obaid. Behind the line of the fence, command and control centres with heliports would provide bases for troops to respond to any alert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » di 09 sep 2014, 16:27

Aanleg van de 1st Ring Road in Mekka. Deze loopt rond de moskee. Ter plaatse van de ringweg (en alle nieuwere gebouwen) zijn tienduizenden historische gebouwen gesloopt. Men schat dat sinds 1985 ongeveer 95% van de historische gebouwen in Mekka gesloopt is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door sven_engelen » di 09 sep 2014, 17:44

Hoe kom je toch aan al die mooie foto's? :worship:
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door mavas » di 09 sep 2014, 18:13

Chris schreef:Saudi-Arabië gaat een 900 kilometer lang hek bouwen langs de grens met Irak. De aanleg kost € 16 miljard. Het is niet zomaar een simpel hekje, maar een dubbele serie hekken met allerlei elektronische detectie ertussen.
En dieren zijn daar niet die de grens oversteken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Rene » di 09 sep 2014, 18:22

Misschien wat woestijnratten en een verdwaalde kameel ? :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Snelwegenkenner » di 09 sep 2014, 18:45

sirdanilot schreef:Als je als vrouw niet bekeken wil worden, doe je maar een netjes badpak aan in plaats van zo'n blote bikini.
Met een badpak zie je nog steeds de dijen. :twisted:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Wimpie25 » di 09 sep 2014, 19:24

Chris schreef:Aanleg van de 1st Ring Road in Mekka. Deze loopt rond de moskee. Ter plaatse van de ringweg (en alle nieuwere gebouwen) zijn tienduizenden historische gebouwen gesloopt. Men schat dat sinds 1985 ongeveer 95% van de historische gebouwen in Mekka gesloopt is.
Dat natuurlijk wel zeer jammer, van die historische gebouwen. Het is blijkbaar zelfs zo erg dat er een artikel op Wikipedia aan gewijd is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » wo 10 sep 2014, 20:39

Er komt een tweede oeververbinding tussen Saudi-Arabië en Bahrain, de King Hamad Causeway. Deze komt waarschijnlijk ten noorden van de bestaande King Fahd Causeway (25 km) uit 1986. Veel details zijn nog niet bekend, maar de bedoeling is dat deze 'causeway' ook een spoorlijn krijgt.

http://gulfnews.com/news/gulf/bahrain/b ... -1.1381322

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » za 27 dec 2014, 22:59

Sommige landen hebben extreme afdalingen. Mexico is er bekend om. Maar ook Saud-Arabië heeft ze. Hier daalt de Highway 15 over hemelsbreed 6 kilometer van 2.000 naar 600 meter. Het is een dubbelbaans weg. De Highway 15 loopt ten zuiden hier van honderden kilometers langs zo'n afgrond.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » do 08 okt 2015, 19:38

Binnenkort opent de eerste wegverbinding tussen Saudi-Arabië en Oman. Aan Saudische zijde is 247 kilometer nieuwe weg aangelegd door Rub al Khali, ook bekend als het 'Lege Kwartier'. Dit is de grootste zandwoestijn in de wereld. Verkeer vanaf Saudi-Arabië naar Oman hoeft nu niet meer via de Verenigde Arabische Emiraten te rijden. De nieuwe verbinding loopt van Shaybay in Saudi-Arabië naar Tan'am in Oman.

Hier de grenscomplexen op satellietbeelden van februari 2015:

Aan de kant van Oman:
Afbeelding

Aan de kant van Saudi-Arabië:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Palance » do 08 okt 2015, 19:55

Er zou beter een weg/brug kunnen worden aangelegd tussen de VAE en Qatar. Daarmee omzeil je Saudi-Arabië. Dat land is voor transitverkeer niet toegankelijk, zeker niet voor westerlingen, al zullen inwoners van de Golfstaten wellicht wel eenvoudiger dit land als transit mogen gebruiken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie