[TN] Tunesië

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[TN] Tunesië

Bericht door Chris » do 01 dec 2005, 21:58


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 12:04

Tunesië Afbeelding

Tunesië is een relatief klein land in Noord Afrika, tussen Algerije en Libië ingeklemd.

Tunesië telt 9,9 miljoen inwoners en is 5 keer zo groot als Nederland. Het westen is bergachtig, het zuiden een zandwoestijn. De hoofdstad is Tunis, 700.000 inwoners. Tunesië is een belangrijke toeristenbestemming voor Europeanen. Tunesië heeft een vrij uitgebreid spoornetwerk, te danken aan de Fransen.

Tunesië telt 2 snelwegen, beide A1, vanaf Tunis naar Bizerte (72km) en van Tunis naar Sousse, 148km, welke nog verlengd moet worden naar Sfax, 112km naar het zuiden. De meeste wegen liggen in het dichter bevolkte noorden. Het zuiden telt maar 1 doorgaande weg. De zuidpunt is verboden gebied.

Grote steden zijn Tunis (700.000), Sfax (340.000), Sousse (220.000), Kairouan (150.000), Gabès (116.000), Bizerte (114.000)

De grote wegen in Tunesië zijn P-wegen. Andere wegen zijn C-wegen.

P1 Tunis - Sousse - Sfax - Gabès - Libië 584km
P2 Enfida - Kairouan - Skhira 277km
P3 Tunis - Gafsa - Algerije 513km
P4 El Fahs - Algerije 211km
P5 Tunis - Le Kef - Algerije 210km
P6 Mejez El Bab - Algerije 129km
P7 Tunis - Algerije 204km
P8 Tunis - Bizerte 66km
P9 Tunis - Sidi Bou Said 18km
P10 Tunis - La Marsa 18km
P11 Bizerte - Béja 106km
P12 Le Kef - Kairouan - Sousse 238km
P13 Kasserine - Sfax 201km
P14 Gafsa - Sfax 197km
P15 Algerije - Gabès 256km
P16 Tamerza - Tozeur - Gabès 278km
P17 Tabarka - Le Kef - Fériana 253km
P19 Medenine - Libië 176km

Er zijn 9 grensovergangen met Algerije en 2 met Libië, waarvan de ene half verboden is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 10 dec 2006, 20:21

Een half verboden grensovergang? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 20:36

Acces restricte. Een gelimiteerde toegang, wellicht alleen voor Tunesiërs of Libiërs.

Vrachar
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 jul 2007, 1:04
Locatie: Belgrade, Serbia

Tunisian highway

Bericht door Vrachar » za 04 aug 2007, 14:11

- - -
Laatst gewijzigd door Vrachar op do 25 sep 2008, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » za 04 aug 2007, 17:10

Kan het nog Franser? :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 04 aug 2007, 17:25

Thanks, Vrachar! Really appreciated, we haven't seen a lot of pics from Tunisia yet! :)

And yes, it looks very French, that is common throughout western Africa, from Senegal to Morocco to Tunisia, it is all french-looking.

Vrachar
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 jul 2007, 1:04
Locatie: Belgrade, Serbia

Bericht door Vrachar » za 04 aug 2007, 23:07

^^
It's my please Chris. This is very good forum for us, highway admirers. ;)

And yes, in Tunisia everything looks French. Even asphalt quality is the same as in France. Quality of roads is very good.

Tunisia is very developed country comparing to the rest of Northern Africa (with Egypt, for instance). City of Tunis (capital of the country) looks pretty modern. During my sightseeing of it I saw building of new bypass highway over the lake which very impressed me. Unfortunately, I've been on the opposide side in the buss so I couldn't take photo immediately. :cry:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Chris » di 18 nov 2008, 23:19

De foto's zijn weggevallen ofzo, maar ze staan nog op SSC:

N1: Tunis - Suosse - Sfax highway

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 nov 2008, 2:12

Het is echt net Frankrijk... 8-) De wegen, de bebording... Alleen het Arabische schrift verraad dat je in Tunesië bent.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Willem » wo 19 nov 2008, 18:38

Op de foto's valt op dat de snelwegen zowel met blauwe als met groene borden worden weergegeven. Zit daar nog een bepaalde logica in?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [TN] Tunesië

Bericht door IQ[] » wo 19 nov 2008, 20:30

Route National (expresweg - groen) vs. de Autoroute (snelweg - blauw).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Alfa » zo 23 nov 2008, 1:51

Ik vraag me af hoe lang nog nog zal duren vooraleer het Frans op de borden plaatsmaakt voor het Engels.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Vinny » zo 23 nov 2008, 10:02

Dat kan heel lang duren. De tweede taal van veel Tunesiërs en Marokkanen (vooral de elite) is Frans. Sterker nog: als je een willekeurig persoon tegenkomt in die landen kom je met Frans vaak verder dan met Engels...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Alfa » vr 28 nov 2008, 18:37

In Vlaanderen ging tot voor kort hetzelfde verhaal op. Doch, de jongere generatie heeft geen binding meer met het Frans. In Tunesië, Marokko en Algerije zal er ook wel eens een omslagpunt komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Vinny » zo 30 nov 2008, 12:45

Vergeet niet dat moslims het niet zo hebben op Amerikanen en hun taal en cultuur; dus ook het Engels zit in de Arabische wereld en beetje in het verdomhoekje. Zolang de oorlog in Irak mensenlevens blijft kosten zal dat dus nog wel blijven denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Ali » di 02 dec 2008, 0:19

Vinny schreef:Vergeet niet dat moslims het niet zo hebben op Amerikanen en hun taal en cultuur; dus ook het Engels zit in de Arabische wereld en beetje in het verdomhoekje. Zolang de oorlog in Irak mensenlevens blijft kosten zal dat dus nog wel blijven denk ik.
ff off-topic: sorry, dit heeft er niets mee te maken, het enige wat telt is de cultuur, historie en contacten. Marokko en Tunesië zijn gekoloniseerd geweest door Frankrijk, hebben in Frankrijk de grootste gemeenschap buiten hun lang wonen, hebben in hun eigen land nog tienduizenden Fransen wonen, hebben ondertussen meer dan een eeuw Franse invloed, hebben in Frankrijk enorm véél studenten aan de universiteiten. Dat is de reden van het Frans en het zal de komende half eeuw zeker niet vervangen worden door het Engels. Het Frans in Marokko en Tunesië is niet vergelijkbaar met Vlaanderen. Vlaanderen handelt economisch weinig met Franstalige regio's, eerder met Nederland, Duitsland en Engelstalige gebieden, leunt aan de Angelsaksische wereld, en vanwege het statuut van Brussel is er een verengelsing aan de gang.

moslims hebben het in het algemeen niet zo begrepen op de Amerikaanse cultuur, maar zijn daar uitzonderingen niet nagelaten niet fanatiek in. In het Midden-Oosten heeft het Frans een veel minder belangrijke rol op Syrië en Libanon na, die door Frankrijk werden gekoloniseerd, maar niet zoals de Maghreb. Algerije was trouwens geen kolonie maar eerder een territoire outre-mer. In Irak, Jordanië, de Palestijnse gebieden, Egypte en het Arabisch schiereiland is de tweede taal het Engels en hebben vooral een emigratie naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten en hebben het niet zo op Frankrijk dan weer begrepen.

Mijn excuses voor de off-topic; maar wou wat duiding geven bij een onderwerp die net wat complexer in mekaar zit dan men zou denken ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Palance » di 02 dec 2008, 8:23

Ik zie ook niet de band tussen moslims en de angelsaksische cultuur. De problemen die er zijn worden hier flink opgeblazen (!) door de media.

De haat van Iran tegen de VS is legendarisch. Maar als je eens verder leest en kijkt dan alleen de journaals, leer je dat veel jonge Iraniërs (en dat zijn er nogal wat) hun leiding spuugzat zijn. En ook dat ze, ondanks de retoriek vanuit Washington de VS nog wel degelijk als een soort Beloofd Land zien en graag goede betrekkingen ermee zouden willen hebben. En zo kan ik nog wel wat meer 'moslimlanden' noemen met zeer goede betrekkingen met de VS en een voorliefde voor de Engelse taal (bv. Kosovo, Turkije, Bosnië).

Daarnaast zijn er ook veel voormalige Britse koloniën in de Arabische en 'islamitische' wereld waar het Engels dus wel een prominentere plaats heeft (Pakistan, Egypte, de Arabische Emiraten, etc.).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Vinny » di 02 dec 2008, 18:25

Heb zelf ook enige tijd doorgebracht in de 'Arabische wereld'. Het anti-Amerikanisme waar de Fransen destijds beroemd mee zijn geworden heerst daar ook; hoewel men er nogal hypocriet is. Maar opgeblazen wordt het in de Egyptische pers ook. Amerikanen worden gezien als arrogant en oorlogszuchtig.
Ali schreef:Mijn excuses voor de off-topic; maar wou wat duiding geven bij een onderwerp die net wat complexer in mekaar zit dan men zou denken ...
Je hebt helemaal gelijk, maar ik illustreerde met mijn zin de ontwikkeling in het heden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [TN] Tunesië

Bericht door duikgek89 » di 02 dec 2008, 22:10

Vinny schreef:Amerikanen worden gezien als arrogant en oorlogszuchtig.
Zelf krijg ik ook steeds meer de neiging om de Amerikanen te zien als een stelletje corrupte arrogante oorlogszuchtige criminelen. :oops:
Zou dat door Bush komen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Palance » wo 03 dec 2008, 7:47

Bush is gewoon een gevaarlijke oorlogsgeile religieuze fanaat. Dat maakt de rest van het volk echter niet per definitie slecht.

Ik ben in de VS geweest (hoewel dat tijdens de Clinton-periode was). Ik had ook een bepaald beeld (dat heb je toch altijd) van de mensen daar, maar het is me voor de volle 100% meegevallen.

Maar goed, we raken off-topic.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [TN] Tunesië

Bericht door duikgek89 » wo 03 dec 2008, 10:49

Ik verwacht dat het bij een bezoek aan de VS ook nogal mee gaat vallen ja.
Maar inderdaad, terug on-topic :)

Betaalt Frankrijk nog veel mee aan de wegen in Tunesië?
Verder lijkt het me daar heerlijk rijden. :)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Wimpie24 » wo 28 jan 2009, 12:35

duikgek89 schreef:Ik verwacht dat het bij een bezoek aan de VS ook nogal mee gaat vallen ja.
Maar inderdaad, terug on-topic :)

Betaalt Frankrijk nog veel mee aan de wegen in Tunesië?
Verder lijkt het me daar heerlijk rijden. :)
Ik ben in de zomer in Tunesië geweest en het veel redelijk goed mee. Het was inderdaad heel erg Frans, iets dat ik helemaal niet verwacht had.
Ik heb geen foto's getrokken van wegen maar wel enkele filmpjes gemaakt. Ik zal is kijken of ik ze binnenkort niet kan uploaden.

EDIT: Hier is het filmpje

[youtube]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fYugHX0V4zg&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fYugHX0V4zg&hl ... 2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 22:25

Je hebt roadtrips en je hebt roadtrips. Een Pool is met zijn eigen auto van Polen naar Tunesië gereden en terug, ongeveer 7.000 kilometer.

Hier wat foto's;

A1 Tunis - Sousse

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 22:27

Verder naar het zuiden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Chris » za 09 okt 2010, 22:28

Nog verder...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Vinny » za 09 okt 2010, 22:40

GP staat voor "Grand Parcours" (Belangrijke verbindingsweg) en MC staat voor "Moyen Communication" (Minder belangrijke ontsluitingsweg), deze wegnummering zou in 2000 vervangen zijn door N en R wegen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Palance » zo 10 okt 2010, 10:27

Chris schreef:Je hebt roadtrips en je hebt roadtrips. Een Pool is met zijn eigen auto van Polen naar Tunesië gereden en terug, ongeveer 7.000 kilometer.
Ik neem toch wel aan via Spanje en dan de boot en niet via het Midden-Oosten?

Leuke "Franse" foto's trouwens ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TN] Tunesië

Bericht door Chris » zo 10 okt 2010, 10:29

Er zijn diverse veerdiensten tussen Italië en Tunesië. Hij gebruikte Trapani - Tunis heen en Tunis - Salerno terug. De eerste veerdienst duurt 8 uur en de terugreis 22 uur vanwege de grotere afstand. Een retourtje Trapani - Tunis kost ongeveer € 220, maar hij vaart maar twee keer per week.

sam
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 jul 2010, 10:17

les routes en tunisie

Bericht door sam » vr 13 mei 2011, 11:25

pas longtemp jai etait en tunisie mais les autoroute en tunisie ressemble a des routes nationale rien avoire avec des vraie autoroute.

Plaats reactie